• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 4

Бензин А-95, дизельне паливо; 09130000-9 – Нафта і дистиляти за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника

Завершена

2 878 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 14 390.00 UAH
Період оскарження: 24.10.2024 14:02 - 16.11.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 47454fae34f44f9b847ccd028c8cf18b
Ідентифікатор запиту: UA-2024-10-24-008954-a.a1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 07.11.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 30.10.2024 15:23
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 11.11.2024 18:19
Дата виконання рішення Замовником: 12.11.2024 16:03
Коментар замовника щодо усунення порушень: На підставі рішення № 18071-р/пк-пз від 07.11.2024 , з метою усунення порушень, зазначених мотивувальній частині рішення, замовником внесено зміни до тендерної документації. Зміни до тендерної документації відображені в електронній системі закупівель у новій редакції. Також оприлюднено перелік змін, які внесено.
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: a72d1713e1a5497580b992e6d7ec36ab
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу наявності у учасників АЗС у праві власності/оренди/суборенди або АЗС у праві користуванні згідно партнерських договорів на право користування АЗС, в яких повинно бути зазначено місцезнаходження АЗС.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1. Про дискримінаційні умови тендерної документації:

1.1. В пункті 2.1. Додатку № 2 до тендерної документації Замовник встановив вимогу наявності у учасників АЗС у праві власності/оренди/суборенди або АЗС у праві користуванні згідно партнерських договорів на право користування АЗС, в яких повинно бути зазначено місцезнаходження АЗС:

«2.1. Учасник на підтвердження даної вимоги надає у складі тендерної пропозиції відповідну довідку довільної форми із зазначенням місцезнаходження АЗС, відстань від адміністративного центру м.Самбора з вказанням власних,орендованих чи партнерських АЗС із зазначенням орендодавця або бізнес – партнера.
У разі наявності в Учасника договорів оренди/суборенди на АЗС, які вказані у довідці відповідно до вимог пункту 2.1 – надаються копії договорів, укладених між Учасником та власником/орендарем. У разі наявності партнерських договорів щодо користування АЗС та організації здійснення відпуску пального, шляхом надання карток/смарт-карток,талонів, що пропонуються Учасником, – надаються копії партнерських договорів, укладених між Учасником та власником або орендарем АЗС. Документ повинен містити назву та місцезнаходження АЗС.»
Дискримінаційна вимога в частині наявності АЗС у праві користуванні на підставі партнерського договору учасника та власника/орендаря АЗС

В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Замовник визначає до надання учасниками виключного переліку документів, що в сукупності обмежує Скаржника в праві на участь у процедурі закупівлі, оскільки встановлює обмеження для учасників закупівлі в частині можливості взяти участь тільки учасників, які мають АЗС у власності/оренді/суборенди або партнерських договорів виключно з власником АЗС що підтверджують право користування АЗС, а саме:

- АЗС у праві оренди/суборенди;
або
- партнерський договір на право користування АЗС укладених саме з власником/орендарем АЗС.

Тобто, Замовник нібито визначив можливість взяти участь у закупівлі учасникам, які можуть запропонувати АЗС парнера, при цьому обмежив такий партнерський договір умовою, щодо правової природи такого договору – наявності права користування АЗС.

В галузі майнового права "власник", "орендар" та "користувач" має однакові ознаки – та відносяться до видів права власності (право користування, володіння та розпорядження, які і є дискримінаційні). Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо права усіх видів "права власності" (належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном - ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику) та дозволити брати участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин з емітентами талонів.
Зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через АЗС на праві власності/оренди/користуванні, а через мережі АЗС компаній-партнерів, які є емітентами талонів та не є суб’єктами господарювання/власниками/орендарями АЗС, - то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС у оренді/суборенді або АЗС у праві користуванні учасника - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС.
Також варто зазначити, що Партнер Скаржника не власник або орендар АЗС, а компанія емітент талонів мережі АЗС. Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо обмеження виду партнерських відносин, оскільки такою вимога нівелює можливість взяти участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин з емітентами талонів.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів, емітованих партнером Скаржника та введених в обіг у мережі АЗС Авіас для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір, за наступною адресою на вимоги тендерної документації щодо місцезнаходження АЗС:
ANP: с/р Бабинська, а/ш Львів-Самбір-Ужгород, 69км+750мм. Дніпро, вул. Космічна, 30
ANP: с/р Бабинська, а/ш Мостиська-Самбір-Борислав-Дрогобич, 34км+800м
ANP: с.Стрілковичі, вул.Нова, 4
Також зазначаємо, що в абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються (в частині наявності матеріально-технічної бази учасника).
З урахуванням вищезазначеного, наявність договірних відносин учасника з власником або орендарем АЗС що повинно підтверджуватись партнерським договором на право користування АЗС та надання документального підтвердження таких відносин – є дискримінаційною та обмежувальною вимогою тендерної документації та такою, що суперечить п. 29 Особливостей, оскільки предметом даної процедури закупівлі – «Бензин А-95, дизельне паливо; 09130000-9 – Нафта і дистиляти за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника».

Дискримінаційна вимога в частині наявності в партнерському договорі учасника місцезнаходження АЗС.

Вимагаючи від учасників наявність партнерських договорів з переліком АЗС - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників".
Стаття 627 Цивільного кодексу України передбачає, що сторони є вільними в укладені договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього вищезазначеного кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Укладені між нами та партнерами Договори поставки містять умови, що були визначені сторонами під час його укладання та вони в повній мірі відповідають умовам чинного законодавства України та вимогам документації Замовника, а отже мати перелік АЗС у Партнерському договорі – є дискримінаційною умовою Замовника.
Варто звернути увагу на той факт, що умова партнерського договору укладеного між Скаржником та його Партнером, не передбачено визначений перелік з зазначенням місцезнаходження кожної АЗС мережі АЗС Авіас, при цьому на сайті мережі АЗС наявна інформація про місцезнаходження кожної АЗС мережі АВІАС: https://avias.ua/karta-azs/ .
Також зазначаємо, що в абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються (в частині наявності матеріально-технічної бази учасника).
З урахуванням вищезазначеного, наявність договірних відносин учасника з власником або орендарем АЗС що повинно підтверджуватись партнерським договором на право користування АЗС та надання документального підтвердження таких відносин – є дискримінаційною та обмежувальною вимогою тендерної документації та такою, що суперечить п. 29 Особливостей, оскільки предметом даної процедури закупівлі – «Бензин А-95, дизельне паливо; 09130000-9 – Нафта і дистиляти за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника».
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: c0f479c4de9546e19bc38de8d8c7bc2f
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо строку дії талонів, який повинен складати 12 (дванадцять) місяців (з можливістю одноразового продовження терміну дії ще на 30 (тридцять) календарних днів з дати закінчення терміну їх дії), які є підставою для відвантаження Товару Постачальником, та не залежить від терміну дії Договору, що суперечить строку дії Договору та форми оголошення Замовника
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Умови проекту договору
Тип порушення: Умови проекту договору
Опис суті пункту скарги:
2. Про суперечливі умови тендерної документації:

2.1. В п. 5.8.. Додатку № 3 до ТД (Проєкту договору): Замовником встановлено вимогу щодо строку дії талонів, який повинен складати 12 (дванадцять) місяців (з можливістю одноразового продовження терміну дії ще на 30 (тридцять) календарних днів з дати закінчення терміну їх дії), які є підставою для відвантаження Товару Постачальником, та не залежить від терміну дії Договору, що суперечить строку дії Договору та форми оголошення Замовника:
В п. 5.7. та п. 5.8. Додатку № 3 до ТД: « 5.7.Постачальник зобов’язується безоплатно зберігати Товар до моменту використання (обміну) усього Товару (в паливних картках/смарт-картках чи талонах) Замовником шляхом заправки його транспортних засобів у роздрібній мережі АЗС Постачальника.
5.8. Відпуск Постачальником Товару здійснюється шляхом заправки транспортних засобів Замовника за пред’явленим Товаром (в паливних картках/смарт-картках чи талонах) зі строком дії 12 (дванадцять) місяців (з можливістю одноразового продовження терміну дії ще на 30 (тридцять) календарних днів з дати закінчення терміну їх дії), які є підставою для відвантаження Товару Постачальником, та не залежить від терміну дії Договору. »

Дискримінаційна вимога в частині наявності у Скаржника мережі АЗС (як Постачальника у випадку укладення договору про закупівлю)

Замовник визначає у п. 5.7. Проєкту договору, викладеному у Додатку № 3 до тендерної документації умову в частині зберігання Товару у роздрібній мережі АЗС Постачальника.
При цьому, «Постачальником» визначено Переможця у відповідній процедурі закупівлі, згідно резулятивної частини Проєкту договору.
Тобто, Скаржник у випадку визначення його Переможцем процедури закупівлі та публікації наміру укласти договір про закупівлю, повинен підписати останній на умовах, визначених Проєктом договору, а отже встановлення відповідної вимоги у п. 5.7. Проєкту договору передбачає наявність у Скаржника роздрібної мережі АЗС.
Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасники, які мають мережу АЗС у праві власності/оренди/користуванні, оскільки тільки такі учасники мають право здійснювати діяльність зі зберігання та роздрібної торгівлі паливом згідно вимог дозвільного системи та ліцензування певних видів діяльності.
Відповідати таким вимогам Проєкту договору зможуть виключно власники/орендарі АЗС, оскільки право здійснення зберігання та розрібної торгівлі видається на кожне місце роздрібної торгівлі згідно ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
Відповідно до статті 15 зазначеного Закону - Для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об’єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об’єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
акт вводу в експлуатацію об’єкта або акт готовності об’єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об’єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об’єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.
Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об’єкта (Тобто, користування Скаржником матеріально-технічною бази АЗС).

Суперечлива вимога в частині строку дії паливних картках/смарт-карткок чи талонів та строку поставки Товару.
Замовник в Проєкті договору згідно Додатку № 3 до ТД визначає умову в частині строка дії паливних картках/смарт-карткок чи талонів – 12 (дванадцять) місяців (з можливістю одноразового продовження терміну дії ще на 30 (тридцять) календарних днів з дати закінчення терміну їх дії).
При цьому, варто звернути увагу на той факт, що Згідно форми оголошення про проведення відкритих торгів, опублікованої Замовником на сайті уповноваженого органу, строк поставки товару – 31 грудня 2024 року.
Згідно п. 12.1. Проєкту договору (Додаток № 3 до ТД) Замовник визначає Строк дії Договору про закупівлю: 12.1. Договір набирає чинності з дня його підписання уповноваженими представниками обох Сторін, скріплюється печатками Сторін (за наявності) і діє до 31 грудня 2024 року включно, але в будь-якому разі до повного виконання Сторонами своїх зобов’язань за цим Договором..
Згідно п. 4.4. Розділу І. Загальні положення тендерної документації, визначено строк поставки Товару: «до 31 грудня 2024 року включно»
Отже, тендерна документація Замовника містить суперечливі умови в частині Строк дії талонів на паливо, який повинен бути 12 (дванадцять) місяців (з можливістю одноразового продовження терміну дії ще на 30 (тридцять) календарних днів з дати закінчення терміну їх дії), та в частині строку поставки Товарів згідно форми Оголошення про проведення відкритих торгів - до 31.12.2024 року, при цьому Проєктом Договору також передбачено строк дії договору про закупівлю – до 31.12.2024 року та поставки Товару до 31.12.2024 року.
Оскільки закупівля опублікована на сайті уповноваженого органу 24.10.2024 року, та прийом пропозицій визначено Замовником до 01.11.2024 року, строк дії талонів, який згідно вимогам ТД повинен Строк дії талонів на паливо, який повинен бути 12 (дванадцять) місяців (з можливістю одноразового продовження терміну дії ще на 30 (тридцять) календарних днів з дати закінчення терміну їх дії) – а отже, закінчуватись щонайменше листопаді 2025 року, при цьому визначена дискримінаційна вимога в частині проведення учасником з можливістю одноразового продовження терміну дії ще на 30 (тридцять) календарних днів з дати закінчення терміну їх дії), які є підставою для відвантаження Товару Постачальником, та не залежить від терміну дії Договору, - що свідчить про неузгодженість вимог тендерної документації, в частині вимог згідно до умов Додатку № 3 до ТД (Проєкту договору) та Форми оголошення в частині строку поставки Товару, а саме щодо Строку дії талонів на паливо який повинен складати 12 (дванадцяти) місяців з можливістю одноразового продовження терміну дії ще на 30 (тридцять) календарних днів з дати закінчення терміну їх дії), які є підставою для відвантаження Товару Постачальником, та не залежить від терміну дії Договору.
Таке визначення наведено у п. 3 Інструкції № 281. Із цього тлумачення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених ПММ, які тимчасово зберігаються на АЗС. Відповідно до п. 17.1. Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів.
Отже, при визначені терміну дії талонів 12 місяців, Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
В ч. 1 ст. 3 Бюджетного кодексу України зазначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Згідно п. 38 Постанови КМУ від 28 лютого 2002 р. №228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ», кошторис в бюджетних установах затверджується за загальним і спеціальним фондами на рік.
З огляду на вище описане, Замовник встановлює суперечливі вимоги тендерної документації в частині терміну дії талонів не менше 1 (одного) року з дати оформлення видаткової накладної та в частині здійснення обміну талонів рівнозначного номіналу, без врахування коливання ціни, як протягом дії договору про закупівлю, так і впродовж не менше 12 місяців з дати отримання талонів замовником, з урахуванням, що строк поставки Товару - до 31 грудня 2024 року та строк дії договору – 31.12.2024 року. Як і бюджетний період закінчується 31 грудня 2024 року. Відповідно до чинного законодавства України Замовники здійснюють закупівлі згідно із затвердженим кошторисом та планують їх відповідно до потреб на поточний рік.
Звертаємо увагу, що Замовник встановив суперечливу та дискримінаційну вимогу в частині «з можливістю одноразового продовження терміну дії ще на 30 (тридцять) календарних днів з дати закінчення терміну їх дії), які є підставою для відвантаження Товару Постачальником та зберігання» та зберігання палива «у роздрібній мережі АЗС Постачальника до моменту використання (обміну) усього Товару Замовником шляхом заправки його транспортних засобів».
Звертаємо увагу, що Замовником опубліковано Проєкт договору, який свідчить, що Строк дії Договору про закупівлю - до 31 грудня 2024 р.
Такі умови свідчать про неузгодженість вимог тендерної документації вимогам законодавства, оскільки:
- Закупівля проводиться згідно Плану закупівлі на 2024 рік (з відповідною інформацією можливо ознайомитись за ідентифікатором UA-P-2024-10-24-010224-a )
Відповідно до ст. 4 ЗУ «Про публічні закупівлі» Планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель (далі - річний план). Закупівля здійснюється відповідно до річного плану.
Тобто, Замовником оголошена процедура закупівлі на 2024 рік, при цьому Замовником встановлені такі умови документації, які фактично встановлені для здійснення Поставки товару учасниками майже на весь 2025 рік, з урахуванням вимог в частині строку дії талонів (Строк дії 12 місяців) та періоду, за яким згідно Проєкту договору, Скаржник у випадку перемоги та укладення Договору про закупівлю з Замовником, повинен буде здійснити продовження терміну дії ще на 30 (тридцять) календарних днів з дати закінчення терміну їх дії), які є підставою для відвантаження Товару Постачальником, та не залежить від терміну дії Договору, що у будь-якому випадку передбачає виконання зобов’язань ПІСЛЯ закінчення строку дії Договору.
Така вимога тендерної документації та додатків до неї, в тому числі Проєкту договору - не узгоджується з вимогами бюджетного законодавства та кошторису розподілу коштів та є обмежувальними та такими, що дискримінують Скаржника, оскільки строк дії талонів (який вимагає Замовник, в тому числі з урахуванням вимоги щодо строку, протягом якого Скаржник (як Постачальник) повинен буде здійснити продовження строку дії таких талонів та зберігання Товару (палива)) значно перевищує строк дії Договору за результатом проведеної процедури закупвілі.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів, емітованих партнером Скаржника та введених в обіг у мережі АЗС Авіас для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір, за наступною адресою на вимоги тендерної документації щодо місцезнаходження АЗС:
ANP: с/р Бабинська, а/ш Львів-Самбір-Ужгород, 69км+750мм. Дніпро, вул. Космічна, 30
ANP: с/р Бабинська, а/ш Мостиська-Самбір-Борислав-Дрогобич, 34км+800м
ANP: с.Стрілковичі, вул.Нова, 4
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації