• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Бензин А-95

П.10 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (зі змінами)

Завершена

2 100 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 2.5% або 52 500.00 UAH
Період оскарження: 21.10.2024 16:22 - 02.11.2024 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

Скарга на неправомірні умови тендерної документації

Номер: dd0f21911df64ccb8b725e16734e8973
Ідентифікатор запиту: UA-2024-10-21-012678-a.b1
Назва: Скарга на неправомірні умови тендерної документації
Скарга:
У тендерній документації щодо закупівлі UA-2024-10-21-012678-a, затвердженій уповноваженою особою замовника (Державного публічного акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Украгролізинг»), від 21.10.2024 (далі – Тендерна документація), встановлено умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є неправомірними, і як наслідок, унеможливлюють результативну участь у закупівлі окремих учасників (в т.ч., ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ»). В наслідок таких дій замовника порушене право ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» на участь у процедурі закупівлі на недискримінаційних засадах, право на об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, право на відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель. В наслідок таких дій замовника, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» незаконно позбавлене можливості перемогти у Процедурі закупівлі, а також порушено інтереси ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», пов’язані з можливістю отримання законної вигоди в наслідок виконання договору про закупівлю, укладеного за результатами Процедури закупівлі.
Дата розгляду скарги: 04.11.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 28.10.2024 16:11
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 07.11.2024 14:14
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 07.11.2024 14:14
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРНАФТА-ПОСТАЧ", Дудник Євген 380978546494 fat-32-2@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 901e8050e7cf4578ad90640eddae7448
Заголовок пункту скарги: Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-10-21-012678-a містить умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Тип порушення: Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Опис суті пункту скарги: Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» (04053, м. Київ, провулок Несторівський, 3-5; тел. +38 044 239 1480) має намір взяти участь у закупівлі UA-2024-10-21-012678-a, оголошеній Державним публічним акціонерним товариством «Національна акціонерна компанія «Украгролізинг» (далі – Замовник).
Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-10-21-012678-a містить умови, згідно з якими:
1. Учасник повинен підтвердити відповідність кваліфікаційним критеріям «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» та «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід».
2. Учасник повинен підтвердити належність йому АЗС або їх оренду.
3. Учасник повинен надати додаткові технічні документи, не передбачені законодавством для учасника.
4. Учасник має надати документ, що підтверджує відповідність ДСТУ ISO 9001:2015.
Зазначені умови є такими, що не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, є дискримінаційними, та унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
З цього приводу слід зауважити наступне.

1. Щодо підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям.
Відповідно до умов, наведених у Додатку № 2 до Тендерної документації, замовник встановив, зокрема, такі кваліфікаційні критерії, яким повинні відповідати учасники, як:
- «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій»;
- «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід».
Відповідно до вимог пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі, зокрема, бензину, положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
При цьому, пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) – це саме ті положення, які передбачали застосування кваліфікаційних критеріїв «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» та «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід».
Таким чином, при закупівлі бензину та дизельного пального, замовник не може застосовувати зазначені кваліфікаційні критерії.
Застосування таких кваліфікаційні критеріїв при закупівлі бензину та дизельного палива, у період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, є неправомірним.

2. Щодо підтвердження учасником належності йому АЗС або їх оренди.
Відповідно до умов пункту 2.9. Додатку № 5 до Тендерної документації, до переліку необхідних умов закупівлі (крім тих, що зазначені в тендерній документації), Замовник включив, зокрема, «Належність АЗС постачальника або оренда (копії договорів)».
Вбачається, що згідно з цією умовою Замовник допускатиме для участі у закупівлі учасників, які мають АЗС, що належать їм (тобто учасники володіють такими АЗС), а також учасників, які орендують АЗС. При цьому, Тендерна документація не передбачає можливості залучення учасниками АЗС у інші способи, зокрема, на підставі партнерських договорів, договорів поставки, на підставі інших правових форм взаємодії.
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» має, зокрема, договір про партнерство та поставку від 18.07.2024 № 24/02/2817-МТР, укладений з ПАТ «Укрнафта». Відповідно до умов зазначеного договору, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» не отримує у власність або в оренду АЗС, однак отримує можливість здійснювати заправку автомобільного транспорту (на підставі паливних карток) на АЗС, перелік яких наведено у Додатку № 1 до зазначеного Договору.
Зазначений договір є чинним та укладеним з дотриманням вимог Цивільного, Господарського кодексів, а також інших законодавчих актів України. Не зважаючи на це, вказаний договір не відповідає оскаржуваним протиправним вимогам Тендерної документації.

3. Щодо надання додаткових документів, не передбачених законодавством для учасника.
Відповідно до умов пунктів 2.10. та 2.11. Додатку № 5 до Тендерної документації, до переліку необхідних умов закупівлі (крім тих, що зазначені в тендерній документації), Замовник включив, зокрема, вимоги про надання «Копій актів очищення резервуарів АЗС за період з 2023р. по жовтень 2024р» а також «Підтверджуючі документи за попередні 12 місяців з будь-яких (власних чи орендованих) АЗС, щодо точності палива на АЗС».
Слід зауважити, що відповідно до вимог пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), у разі здійснення закупівель, в тому числі, бензину, замовники НЕ МОЖУТЬ установлювати вимоги до предмета закупівлі, що НЕ ПЕРЕДБАЧЕНІ відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
При цьому, вимоги до бензину А-95, який яке є предметом закупівлі, встановлені Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (далі – Технічний регламент).
Зазначений Технічний регламент взагалі НЕ МІСТИТЬ вимог, які б зобов’язували розповсюджувачів палива (в т.ч. ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ»), надавати покупцеві такі документи, як «Копії актів очищення резервуарів АЗС» а також «Підтверджуючі документи з АЗС, щодо точності палива на АЗС», або будь-яких інших документів, які стосуються очищення резервуарів АЗС та точності налива палива на АЗС.
Крім того, подібні вимоги до ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», як розповсюджувача палива, яке не є власником та/або орендарем АЗС, не встановлені і будь-якими іншими актами законодавства.
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» має, зокрема, договір про партнерство та поставку від 18.07.2024 № 24/02/2817-МТР, укладений з ПАТ «Укрнафта». Відповідно до умов зазначеного договору, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» отримує можливість здійснювати заправку автомобільного транспорту (на підставі паливних карток) на АЗС, перелік яких наведено у Додатку № 1 до зазначеного Договору. При цьому, питання очищення резервуарів АЗС та точності налива палива на АЗС не належать до предмету зазначеного Договору, та не регулюються ним.
За таких умов, тендерна пропозиція, яка буде подана ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», не відповідатиме умовам Тендерної документації, та буде відхилена Замовником.

4. Щодо вимоги про підтвердження відповідності ДСТУ ISO 9001:2015.
Відповідно до умов пункту 2.13. Додатку № 5 до Тендерної документації, до переліку необхідних умов закупівлі (крім тих, що зазначені в тендерній документації), Замовник включив, зокрема, вимогу про надання документу, який підтверджує впровадження системи управління якістю на підприємстві, виданий акредитованим уповноваженим органом із дотриманням чинного нормативно-правового документу (ДСТУ ISO 9001:2015).
Зазначена вимога у такій редакції обмежує можливість участі у закупівлі для учасників, які мають діючі сертифікати відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги», які підтверджують впровадження системи управління якістю на підприємстві, тобто є дискримінаційною.
Так, станом на зараз в Україні є чинними, зокрема:
- Наказ Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 21.12.2015 № 203 «Про прийняття нормативних документів України, гармонізованих з міжнародними та європейськими нормативними документами, та скасування нормативних документів України», яким, серед іншого, прийнято національний стандарт України, гармонізований з міжнародним нормативним документом, з наданням чинності з 01.07.2016 ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги»;
- Наказ Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 30.11.2018 № 454 «Про прийняття та відновлення дії національних стандартів», яким, серед іншого, прийнято національний стандарт, гармонізований з європейськими та міжнародними стандартами, методом підтвердження з наданням чинності з 05.12.2018 ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги».
Зазначені національні стандарти мають ідентичну сферу застосування - «Системи управління якістю. Вимоги».
Наявність в учасника сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) свідчить про відповідність його системи управління якістю вимогам (щодо впровадження системи управління якістю на підприємстві), які також можуть бути підтверджені сертифікатом відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT).
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» має Сертифікат на систему управління якістю від 10.08.2023 № UA.MQ.230605.01-23, стосовно оптової торгівлі твердим, рідким, газоподібним паливом i подібними продуктами, діяльності посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами, неспеціалізованої оптової торгівлі (коди ДКПП 46.12, 46.71, 46.90), який підтверджує відповідність вимогам ДСТУ ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги», який є чинним, однак який не відповідає оскаржуваній вимозі Тендерної документації.
Звертаємо увагу, у цій скарзі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» не оскаржує вимогу про необхідність підтвердження впровадження системи управління якістю на підприємстві, як таку, а лише вимагає усунути дискримінацію у вимогах щодо способу підтвердження такого впровадження.

Перелік доказів:
1. Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-10-21-012678-a.
2. Договір про партнерство та поставку від 18.07.2024 № 24/02/2817-МТР.
3. Сертифікат на систему управління якістю від 10.08.2023 № UA.MQ.230605.01-23.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації