• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 3

Нафта і дистиляти (Дизельне паливо)

Завершена

161 952.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 809.76 UAH
Період оскарження: 21.10.2024 14:05 - 10.11.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: b4a4cb55f4744b9a876db4a823f597cf
Ідентифікатор запиту: UA-2024-10-21-007820-a.c1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 04.11.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 28.10.2024 15:44
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 07.11.2024 14:21
Дата виконання рішення Замовником: 08.11.2024 13:10
Коментар замовника щодо усунення порушень: Порушення усунені в повному обсязі. Протокол УО додається.
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 654316b53da041a6988c1dfdb4de5355
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації умову вимогу, яка суперечить п. 29 Особливостей в частині застосування до учасників кваліфікаційних критеріїв процедури закупівлі наявність в учасника процедури закупівлі матеріально-технічної бази, а саме надання документів на підтвердження права власності або оренди АЗС учасником або на підтвердження партнерських відносин надати гарантійний лист від партнер
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1. Про дискримінаційні умови тендерної документації:


1.1. В Додатку 1 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, яка суперечить п. 29 Особливостей в частині застосування до учасників кваліфікаційних критеріїв процедури закупівлі наявність в учасника процедури закупівлі матеріально-технічної бази, а саме надання документів на підтвердження права власності або оренди АЗС учасником або на підтвердження партнерських відносин надати гарантійний лист від партнера (суб’єкта господарювання, що безпосередньо здійснює відпуск/заправку автотранспорту на АЗС та якому видані відповідні ліцензії) та здійснення відпуску за талонами зразка учасника:
«Поставка карток(талонів) може проводиться частинами за письмовим узгодженням сторін, але не пізніше 31.12.2024 року. Поставка здійснюється за адресою: 35400, Рівненська область, Рівненський район, сел.. Гоща, вул.. Незалежності б. 82а., АЗС. В радіусі 30 км., від місця знаходження замовника торгів. Учасник повинен підтвердити наявність не менше 1 (однієї) АЗС, для підтвердження надаються документи, що підтверджують законне право володіння або користування або можливість відпуску палива із зазначених АЗС, з зазначенням місцезнаходження. В тому випадку, якщо учасник не являється власником АЗС, він повинен надати оригінал гарантійного листа, від суб’єкта господарювання (партнера тощо), що безпосередньо здійснює відпуск, заправку автотранспорту паливом через мережу АЗС та має відповідні ліцензії з яким учасником укладені відповідні договори, адресація листа на ім’я замовника торгів із посиланням на номер оголошення, що стосується даної закупівлі про гарантію відпуску палива на користь замовника торгів за картами (талонами) зразка учасника.»


Дискримінаційна вимога в частині наявності у учасників партнерських відносин виключно з власниками АЗС (суб’єктами господарювання, які безпосередньо здійснюють відпуску палива з АЗС)
В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
ч. 2 статті 16 ЗУ «Про публічні закупівлі» Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.

Відповідна вимога тендерної документації має дискримінаційні факти, оскільки Замовник передбачає наявність у учасника АЗС у праві власності або господарський договір (партнерський) САМЕ з власником/орендарем АЗС (оскільки передбачена умова надання - оригінал гарантійного листа, від суб’єкта господарювання (партнера тощо), що безпосередньо здійснює відпуск, заправку автотранспорту паливом через мережу АЗС та має відповідні ліцензії з яким учасником укладені відповідні договори) - чим обмежує Скаржника в праві взяти участь у закупівлі, оскільки останній має партнерські договори з емітентами талонів. На підтвердження таких обставин Замовником встановлено виключний перелік документів до надання учасниками у складі тендерної пропозиції, який в сукупності НЕ дозволяє взяти участь у закупівлі учасникам, яка працюють з емітентами талонів, а виключно з власниками/орендарями АЗС або учасникам власникам/орендарям АЗС:
Варто звернути увагу на той факт, що Замовник не надає учасникам, які мають укладені договори партнерства з емітентами талонів, взяти участь у відповідній процедурі закупівлі, оскільки передбачає надання у складі закупівлі для підтвердження можливості здійснення учасником відпуску палива ВИКЛЮЧНИЙ перелік документів:
1) Документи, що підтверджують право володіння або користування АЗС;
або
2) можливість відпуску палива із зазначених АЗС; В тому випадку, якщо учасник не являється власником АЗС, він повинен надати оригінал гарантійного листа, від суб’єкта господарювання (партнера тощо), що безпосередньо здійснює відпуск, заправку автотранспорту паливом через мережу АЗС та має відповідні ліцензії з яким учасником укладені відповідні договори (в сукупності передбачено умовами ТД наявність договірних відносини тільки з власником або орендарем АЗС, оскільки тільки такі суб’єкти господарювання можуть здійснити безпосередній відпуск товару (Дизельного палива) на АЗС та отримали відповідні ліцензії).

Варто зазначити, згідно пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
В галузі майнового права "власник", "орендар" та "користувач" має однакові ознаки – та відносяться до видів права власності (право користування, володіння та розпорядження, які і є дискримінаційні). Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо надання можливість відпуску палива із зазначених АЗС, з зазначенням місцезнаходження. В тому випадку, якщо учасник не являється власником АЗС, він повинен надати оригінал гарантійного листа, від суб’єкта господарювання (партнера тощо), що безпосередньо здійснює відпуск, заправку автотранспорту паливом через мережу АЗС та має відповідні ліцензії з яким учасником укладені відповідні договори, адресація листа на ім’я замовника торгів із посиланням на номер оголошення, що стосується даної закупівлі про гарантію відпуску палива на користь замовника торгів за картами (талонами) зразка учасника, оскільки такою вимога нівелює можливість взяти участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин з емітентами талонів.
Скаржник не власник/орендар АЗС та не має партнерських відносин виключно з власниками/орендарями АЗС (згідно умови ТД – суб’єктом господарювання (партнера тощо), що безпосередньо здійснює відпуск, заправку автотранспорту паливом через мережу АЗС та має відповідні ліцензії з яким учасником укладені відповідні договори) на території 35400, Рівненська область, Рівненський район, сел.. Гоща, вул.. Незалежності б. 82а., АЗС. В радіусі 30 км., від місця знаходження замовника торгів (згідно Додатку № 1 до тендерної документації), а отже умова щодо наявності та надання АЗС у власності/оренди або господарського договору між Учасником та власником/орендарем АЗС, або між Учасником та суб’єктом господарювання, що здійснює відпуск товару (ДП) на АЗС та , є дискримінаційна та обмежувальна.

Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас з урахуванням вимог тендерної документації щодо місцезнаходження АЗС (Поставка здійснюється за адресою: 35400, Рівненська область, Рівненський район, сел.. Гоща, вул.. Незалежності б. 82а., АЗС. В радіусі 30 км., від місця знаходження замовника торгів), за наступними адресами:
с.Федорівка, вул. Київська, 2а - ANP
та мережа АЗС по всій території України
Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих мережею АЗС Авіас для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір. Але, при цьому такий договір укладений не з власником/орендарем/суб’єктом господарювання, який безпосередньо здійснює відпуск палива на АЗС та отримав відповідну ліцензію на здійснення такої діяльності. Партнерський договір Скаржника з партнером складений у відповідності до статті 712 Цивільного кодексу України, та передбачає обов’язок продавеця (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов'язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов'язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
Отже, з урахуванням вищезазначеноъ умови тендерноъ документацыъ в частині надання гарантійного листа, від суб’єкта господарювання (партнера тощо), що безпосередньо здійснює відпуск, заправку автотранспорту паливом через мережу АЗС та має відповідні ліцензії з яким учасником укладені відповідні договори, - носить обмежувальний та дискримінаційний характер до Скаржника, оскільки передбачає наявність партнерських договорів виключно с власниками АЗС (суб’єктами господарювання, які безпосередньо здійснюють відпуск палива з АЗС), оскільки тільки такий учасник зможе надати гарантійний лист від власника АЗС.

Дискримінаційна умова в частині здійснення відпуску за талонами зразка учасника
Вимога тендерної документації в частині надання Гарантійного листа про гарантію відпуску палива на користь замовника торгів за картами (талонами) зразка учасника, - носить обмежувальний та дискримінаційний характер, оскільки передбачає наявність талонів (карток) зразка виключно учасника процедури закупівлі.
В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Вимагаючи від учасників наявність талонів зразка Учасника - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасники, які мають талони емітовані Учасником.
Емітентом талонів мережі АЗС Авіас є партнер Скаржника. При цьому, відповідний факт жодним чином не впливає на той факт, що при цьому Скаржник є власником талонів, які передані йому у власність на умовах партнерського договору.
Встановлення відповідної вимоги не дозволяє взяти участь у закупівлі учасникам, які не є емітентами талонів, що обмежує встановлені у статті 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» принципи проведення процедури Закупівлі.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих мережею АЗС Авіас, а не Скаржником, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: f958952804c44c11b656e7fedb3988b5
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо Терміну дії карток (талонів), який повинен становити не менше 12 місяців.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 2. Про суперечливі умови тендерної документації:

2.1. В Додатку № 1 та Додатку № 2 до ТД (Проєкті договору): Замовником встановлено вимогу щодо Терміну дії карток (талонів), який повинен становити не менше 12 місяців:
В Додатку № 1 до ТД: «Терміни дії карток (талонів) повинен становити не менше 12 місяців, про що учасником у складі тендерної пропозиції повинен бути наданий гарантійний лист.»
В Додатку № 2 до ТД (Проєкті договору) «5.5. Замовник зобов’язується вибрати (отримати) зі зберігання придбаний Товар протягом 12 місяців з дати підписання Сторонами видаткової накладної.»

При цьому, варто звернути увагу на той факт, що Згідно форми оголошення про проведення відкритих торгів, опублікованої Замовником на сайті уповноваженого органу, строк поставки товару – 31 грудня 2024 року.
Згідно п. 5.5. Проєкту договору (Додаток № 2 до ТД), Замовник визначає умову, яка суперечить строку дії Договору про закупівлю та Форми оголошення Замовника, а саме - «5.5. Замовник зобов’язується вибрати (отримати) зі зберігання придбаний Товар протягом 12 місяців з дати підписання Сторонами видаткової накладної.»
Згідно п. 11.1. Проєкту договору (Додаток № 2 до ТД), «11.1. Договір набуває чинності з дати його підписання і діє включно по 31.12.2024 р.»
Отже, тендерна документація Замовника містить суперечливі умови в частині Терміну дії карток (талонів), який повинен становити не менше 12 місяців, та в частині строку поставки Товарів згідно форми Оголошення про проведення відкритих торгів - до 31.12.2024 року.
Оскільки закупівля опублікована на сайті уповноваженого органу 21.10.2024 року, та прийом пропозицій визначено Замовником до 29.10.2024 року, термін дії талонів, який згідно вимогам ТД повинен складати не менше 12 місяців – а отже, закінчуватись щонайменше жовтень 2025 року, що свідчить про неузгодженість вимог тендерної документації, в частині вимог згідно Додатку № 1 до ТД, Додатку № 2 до ТД та Форми оголошення в частині строку поставки Товару до 31.12.2024 року, а саме щодо карток (талонів) на паливо, так і в частині строку зберігання придбаного Товару протягом 12 місяців з дати підписання Сторонами видаткової накладної.
Таке визначення наведено у п. 3 Інструкції № 281. Із цього тлумачення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених ПММ, які тимчасово зберігаються на АЗС. Відповідно до п. 17.1. Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів.
Отже, при визначені терміну дії талонів не менше 12 місяців, Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
В ч. 1 ст. 3 Бюджетного кодексу України зазначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Згідно п. 38 Постанови КМУ від 28 лютого 2002 р. №228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ», кошторис в бюджетних установах затверджується за загальним і спеціальним фондами на рік.
З огляду на вище описане, Замовник встановлює суперечливі вимоги тендерної документації в частині терміну дії талонів (скретч карт) не менше 12 місяців, з урахуванням, що строк поставки Товару - до 31 грудня 2024 року. Як і бюджетний період закінчується 31 грудня 2024 року. Відповідно до чинного законодавства України Замовники здійснюють закупівлі згідно із затвердженим кошторисом та планують їх відповідно до потреб на поточний рік.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих мережею АЗС Авіас, а не Скаржником, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації