• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

ДК 021:2015 - 14410000-8 Кам'яна сіль (Сіль для промислової переробки (дорожня сіль))

Завершена

4 200 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 21 000.00 UAH
Період оскарження: 17.10.2024 16:23 - 08.11.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації

Номер: 3ab10cbd517747588240c070c2b2236f
Ідентифікатор запиту: UA-2024-10-17-013998-a.b1
Назва: Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження
Дата розгляду скарги: 31.10.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 23.10.2024 16:32
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 05.11.2024 13:25
Дата виконання рішення Замовником: 06.11.2024 15:14
Коментар замовника щодо усунення порушень: внесено зміни до тендерної документації згідно рішення АМКУ
Автор: ТОВ "ЄВРАЗІЙСЬКА ТОРГОВЕЛЬНА ГРУПА", Станіслав Матійченко +380975307007 eurasiantradgr@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: b5255e4824bc4e99a0e0d340c683b704
Заголовок пункту скарги: 1.Відповідно до п. 10 Розділу IV Додатку 1 до Тендерної Документації (далі – ТД), «Акт огляду місць поставки негабаритного Товару, для погодження можливості вигрузки із обов’язковим підписом уповноважених представників Замовника та Учасника. Попередній огляд об’єкту здійснюється Учасниками в період уточнень. Уповноважена особа Замовника – начальник управління – ТОЛКАЧ Вячеслав Миколайович, контакт
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 1.Відповідно до п. 10 Розділу IV Додатку 1 до Тендерної Документації (далі – ТД), «Акт огляду місць поставки негабаритного Товару, для погодження можливості вигрузки із обов’язковим підписом уповноважених представників Замовника та Учасника. Попередній огляд об’єкту здійснюється Учасниками в період уточнень. Уповноважена особа Замовника – начальник управління – ТОЛКАЧ Вячеслав Миколайович, контактний номер телефону – (04595) 5 58 34.»

Відповідно до частини 1 статті 5 Закону Закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно частини 1 статті 12 ЗУ «Про публічні закупівлі» Електронна система закупівель повинна бути загальнодоступною та гарантувати недискримінацію, рівні права під час реєстрації всім заінтересованим особам та рівний доступ до інформації всім особам. Обмін і збереження інформації та документів має відбуватися з гарантуванням цілісності даних про учасників і їхніх тендерних пропозицій/пропозицій під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та їх КОНФІДЕНЦІЙНІСТЬ до моменту розкриття тендерних пропозицій/пропозицій

Скаржник не розуміє, яка конфіденційність можлива під час підготовки та подання тендерних пропозицій, якщо Замовник торгів володіє інформацією про Учасників процедури закупівлі до моменту кінцевого строку подання пропозицій та проведення їх оцінки.
Більше того, Замовник на власний розсуд має можливість вирішувати чи підписувати акт огляду місць поставки конкретному Учаснику процедури закупівлі чи ні.

Згідно ЗУ «Про Антимонопольний комітет України» Основним завданням Антимонопольного комітету України є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині сприяння розвитку добросовісної конкуренції
Встановлення Замовник торгів вимоги, щодо обов’язкового надання у складі пропозиції акту огляду місць поставки (підписаний учасником та представником замовника) є нічим іншим, як порушень УСІХ ПРИНЦИПІВ закупівлі та така вимога суперечать самій СУТНОСТІ публічних закупівель.

Хочемо наголосити, що Антимонопольний Комітету України у своїх рекомендаціях про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобіганням порушення законодавства про захист економічної конкуренції вказує наступне:
Головна ознака умов тендерної документації, за якою їх можна віднести до дискримінаційних – це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції та дискримінації учасників. Тобто, замовник встановлює такі вимоги до учасників торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими порівняно з вимогами, які звичайно висуваються та вживаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю. Шляхом включення до тендерної документації дискримінаційних умов Замовник необґрунтовано звужує коло потенційних учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам (виконавцям, підрядникам), які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурсі.

Скаржник вимагає зобов’язати Замовника торгів усунути ГРУБЕ порушення норм чинного законодавства та дискримінаційну вимогу, яка наведена у пункті 10. Розділу IV Додатку 1 ТД, шляхом виключення наступної вимоги.
«10.Акт огляду місць поставки негабаритного Товару, для погодження можливості вигрузки із обов’язковим підписом уповноважених представників Замовника та Учасника. Попередній огляд об’єкту здійснюється Учасниками в період уточнень. Уповноважена особа Замовника – начальник управління – ТОЛКАЧ Вячеслав Миколайович, контактний номер телефону – (04595) 5 58 34.
Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі:
- ЗАКОН УКРАЇНИ «ПРО ПУБЛІЧНІ ЗАКУПІВЛІ» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19#n731)
- ЗАКОН УКРАЇНИ «ПРО АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3659-12#Text)
- ЗАКОН УКРАЇНИ «ПРО ЗАХИСТ ЕКОНОМІЧНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2210-14#Text)
- Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, які затверджені Постановою КМУ 1178 від 12.10.2022 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1178-2022-%D0%BF#Text)

2. Відповідно до п. 11.4 Розділу IV Додатку 1 до ТД «Документи та інформація, які Учасник повинен надати на підтвердження відповідності запропонованого товару вимогам до предмета закупівлі: Оригінал або належним чином засвідчену копію сертифікату ДСТУ ISO 9001:2018 (ISO 9001:2015, IDT) Система управління якістю, який є чинним на момент надання послуг та виданий на ім’я Учасника.»
Скаржник повідомляє, що станом на сьогодні в Україні є чинний стандарт ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) Системи управління якістю. Вимоги, який затверджений наказом від 31.12.2015 № 221 Про внесення змін до наказу № 203 від 21.12.2015 року. Такого стандарту як ДСТУ ISO 9001:2018 (ISO 9001:2015, IDT) немає.
Отже, як вбачається, можливість взяття участі у даній процедурі закупівлі обмежена не лише для учасника, але і для решти учасників, оскільки вимогу про надання сертифікату ДСТУ ISO 9001:2018 (ISO 9001:2015, IDT) не зможе жоден з учасників, з причини відсутності даного стандарту.
У скаржника є наявний сертифікат ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) Системи управління якістю. Вимоги № 8O143.QMS.058-23 від 26 червня 2023 року (Додаток 1 до скарги).
Але, з урахуванням дотримання скаржником та відповідності стандарту ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT), що підтверджується сертифікатом – претендувати на участь він не може, оскільки замовник вимагає надання сертифікату саме ДСТУ ISO 9001:2018 (ISO 9001:2015, IDT).

Скаржник вимагає зобов’язати Замовника торгів усунути ГРУБЕ порушення норм чинного законодавства та дискримінаційну вимогу, яка наведена у пункті 11.4. Розділу IV Додатку 1 ТД, шляхом приведення у відповідність наступної вимоги.
«11.4. Оригінал або належним чином засвідчену копію сертифікату ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) Система управління якістю, який є чинним на момент надання послуг та виданий на ім’я Учасника.»

Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі:
- Додаток 1 до Скарги, що описаний у самій Скарзі та перерахований в кінці

3. Відповідно до п. 11.6 Розділу IV Додатку 1 до ТД «Документи та інформація, які Учасник повинен надати на підтвердження відповідності запропонованого товару вимогам до предмета закупівлі: Оригінал або належним чином засвідчену копію сертифікату ДСТУ ISO 28000:2008 – «Системи управління безпекою ланцюга постачання», який є чинним на момент надання послуг та виданий на ім’я Учасника»
Вимога про надання даного сертифікату є дискримінаційною та такою, що штучно звужує коло потенційних учасників з огляду на наступне.
По – перше, Замовник в тендерній документації не надав обґрунтування, щодо необхідності надання вищезгаданого сертифікату, та не надав пояснення, яке відношення він має до предмета закупівлі.
Частина 1 статті 5 ЗУ "Про акредитацію органів з оцінки відповідності" передбачає такий принцип як – добровільність акредитації.
Варто відмітити, що чинним законодавством України не передбачено обов’язковість виробника чи постачальника продукції отримувати сертифікати ІSO, тобто така ініціатива є виключно добровільною та такою, що залежить від бажання та фінансової спроможності кожного суб’єкта господарювання.
По – друге, пунктом 28 Особливостей передбачено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 22 Закону, у тендерній документації зазначаються такі відомості - інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону. Згідно з пунктом 4 частини 2 статті 23 Закону передбачено, що у тендерній документації зазначаються такі відомості - інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ встановленим замовником вимогам (у разі потреби). Варто відмітити, що вищезгадані сертифікати, не мають до ПРЕДМЕТУ ЗАКУПІВЛІ жодного відношення, та не підтверджують якість та відповідність технічним характеристикам.
Виходячи з наведеного, участь у процедурі закупівлі зможуть взяти лише ті учасники, які нададуть сертифікат ДСТУ ISO 28000:2008 – «Системи управління безпекою ланцюга постачання», що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, в тому числі Скаржника.
Аналогічною є практика Органу оскарження в рішенні від 17.07.2023 року № 10732-р/пк-пз (ідентифікатор закупівлі UA-2023-06-27-012672-a) та в рішенні від 16.01.2024 року № 932-р/пк-пз (ідентифікатор закупівлі UA-2024-01-01-000537-a).

Скаржник вимагає зобов’язати Замовника торгів усунути ГРУБЕ порушення норм чинного законодавства та дискримінаційну вимогу, яка наведена у пункті 11.6. Розділу IV Додатку 1 ТД, шляхом виключення наступної вимоги.
«11.6. Оригінал або належним чином засвідчену копію сертифікату ДСТУ ISO 28000:2008 – «Системи управління безпекою ланцюга постачання», який є чинним на момент надання послуг та виданий на ім’я Учасника.»
Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі:
- ЗАКОН УКРАЇНИ «ПРО АКРЕДИТАЦІЮ ОРГАНІВ З ОЦІНКИ ВІДПОВІДНОСТІ» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2407-14#Text )
- - Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, які затверджені Постановою КМУ 1178 від 12.10.2022 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1178-2022-%D0%BF#Text)

4. Відповідно до абзацу 1 п. 11.8 Розділу IV Додатку 1 до ТД «Учасник зобов’язаний у повному обсязі забезпечити поставку товару відповідно до заявок Замовника на поставку товару, залежно від виробничих потреб. Термін поставки протягом 24 годин. Учасник повинен мати склад для зберігання в Київській області, який підтвердується копією документа, що підтверджує право власності або документи, що підтверджують право користування (договір оренди/суборенди та ін.), або інші документи, що підтверджують право власності або користування. На погодження з даним фактом Учасник надає у складі пропозиції лист – підтвердження.»

Виходячи з аналізу даної вимоги Замовник встановлює дискримінаційну та імперативну норму про наявність складу в Київській області.
Скаржник повідомляє, що у нього є в наявності орендоване складське приміщення за адресою м. Хмельницький, вул. Курчатова, 16, площею 1500 кв.м. На підтвердження чого Скаржник надає Договір суборенди нежитлового приміщення № 01/09/22-12 від 01 вересня 2022 року (Додаток 2 до Скарги).
Скаржник, наголощує, що площа орендованого складського приміщення дорівнює 1 500 кв. м., чого більш ніж достатньо для зберігання предмету закупівлі. Також, при формуванні цінової пропозиції скаржник в обов'язоковому порядку враховує затрати на транспортування товару до Замовника. Замовник не обгрунтуваня необхідність наявності в потенційних учасник Процедури складу в Київській області.
Відповідно, взяти участь в Процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники , які мають склад виключно в межах Київської області, що є дискримінаційним по відношенню до учасників, в тому числі до Скаржника.
Також, просимо звернути увагу комісії, що відповідно до п. 2 Розділу IV Додатку 1 ТД «Поставка товару здійснюється за рахунок Постачальника, у робочий час, за заявками Замовника, не пізніше 3 (трьох) робочих днів з дати одержання відповідної заявки покупця». Тобто, замовник даним пунктом встановлює строк поставки протягом трьох робочих днів з дати одержання заявки покупця, в той час як пункт 11.8. цього ж розділу і додатку говорить нам про строк поставки протягом 24 годин. Даний факт не дає потенційним учасникам процедури закупівлі чіткого розуміння конкретних строків поставки товару. Тому, в частині встановлення строків поставки товару вимагаємо від Замовника внесення змін та приведення у відповідність вимог ТД.
Скаржник вимагає зобов’язати Замовника торгів усунути ГРУБЕ порушення норм чинного законодавства та дискримінаційну вимогу, яка наведена у абзаці 1 пункту 11.8. Розділу IV Додатку 1 ТД, шляхом приведення у відповідність наступної вимоги.
«11.8. Учасник зобов’язаний у повному обсязі забезпечити поставку товару відповідно до заявок Замовника на поставку товару, залежно від виробничих потреб. Термін поставки протягом 24 годин. Учасник повинен мати склад для зберігання в Київській області, який підтвердується копією документа, що підтверджує право власності або документи, що підтверджують право користування (договір оренди/суборенди та ін.), або інші документи, що підтверджують право власності або користування. На погодження з даним фактом Учасник надає у складі пропозиції лист – підтвердження»
Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі:
- Додаток 2 до Скарги, що описаний у самій Скарзі та перерахований в кінці

5. Відповідно до абзацу 5 пункту 11.8. Розділу IV Додатку 1 до ТД «Якщо учасник закупівлі не є виробником пропонованого товару, то додатково у складі пропозиції надається Декларація постачальника про відповідність складена відповідно до ДСТУ ISO/ІЕС 17050:1-2006, у розділі 6 Декларації постачальника про відповідність обов’язково потрібно вказати інформацію пов’язану з результатами оцінювання відповідності на яких вона ґрунтується (згідно п. 6.2 ДСТУ ISO/ІЕС 17050:1-2006)».
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» - документ про відповідність - декларація (в тому числі декларація про відповідність), звіт, висновок, свідоцтво, сертифікат (у тому числі сертифікат відповідності) або будь-який інший документ, що підтверджує виконання заданих вимог, які стосуються об’єкта оцінки відповідності.
Тобто, чинним законодавством України встановлено, що як і декларація про відповідність так і сертифікат відповідності є рівноцінним документом про відповідність.
Скаржник повідомляє, що у нього наявний Сертифікат відповідності продукції вимогам ДСТУ 4246:2003 « Сіль для промислового переробляння. ТУ» ( п.п. 4.2.1, 4.2.2, 4.2.3), ГН 6.6.1.1-130-2006 «Допустимі рівні вмісту радіонуклідів 137 Cs i 90 Sr у продуктах харчування та питній воді» НРБУ – 97 «Норми радіаційної безпеки України» № UA.1O210.01670-24 від 26 вересня 2024 року (Додаток 3 до Скарги).
Тобто, продукція, що пропонується до постачання відповідає ТУ чинним на території України.
Законодавство України не встановлює обов’язкової наявності у постачальника декларації про відповідність. Даний документ як і сертифікат відповідності є добровільним, а не обов’язковим.
Отже, взяти участь у даній процедурі зможуть лише ті учасники, які мають Декларацію постачальника про відповідність складена відповідно до ДСТУ ISO/ІЕС 17050:1-2006, не зважаючи на те, що даний документ про відповідність, по – перше, не є обов’язковим, а по – друге, законодавство встановлює альтернативні документи про відповідність, які є рівноцінними та рівнозначними, як то, до прикладу, Сертифікат про відповідність, який є у Скаржника.

Скаржник вимагає зобов’язати Замовника торгів усунути ГРУБЕ порушення норм чинного законодавства та дискримінаційну вимогу, яка наведена у абзаці 5 пункту 11.8. Розділу IV Додатку 1 ТД, шляхом виключення наступної вимоги.
«Якщо учасник закупівлі не є виробником пропонованого товару, то додатково у складі пропозиції надається Декларація постачальника про відповідність складена відповідно до ДСТУ ISO/ІЕС 17050:1-2006, у розділі 6 Декларації постачальника про відповідність обов’язково потрібно вказати інформацію пов’язану з результатами оцінювання відповідності на яких вона ґрунтується (згідно п. 6.2 ДСТУ ISO/ІЕС 17050:1-2006)».

Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі:
- Закон України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/124-19#top )
- Додаток 3 до Скарги, що описаний у самій Скарзі та перерахований в кінці
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації