• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Бензин А-95, дизельне паливо (вміст сірки в паливі – до 10 мг/кг) талонами номіналом по 10 літрів

ДК 021:2015 09130000-9 Нафта і дистиляти

Завершена

245 500.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 227.50 UAH
Період оскарження: 14.10.2024 23:24 - 21.11.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 43969a793a5d4b63807a7a87072397ea
Ідентифікатор запиту: UA-2024-10-14-015017-a.a1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 28.10.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 21.10.2024 17:36
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 30.10.2024 18:47
Дата виконання рішення Замовником: 15.11.2024 12:00
Коментар замовника щодо усунення порушень: Відповідно до рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 28 жовтня 2024 року № 17482-р/пк-пз, з метою усунення порушень, внесено зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі – «Бензин А-95, дизельне паливо (вміст сірки в паливі – до 10 мг/кг) талонами номіналом по 10 літрів (Код ДК 021:2015 – 09130000-9 – Нафта і дистиляти)», оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2024-10-14-015017-a. Закупівлю відновлено на етапі прийому пропозицій
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 6c6ab79861f74db08eb791ed8383e861
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які мають талони на яких мають бути нанесені голографічне зображення.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 1. Про дискримінаційні умови тендерної документації:

1.1. В Додатку № 4 до ТД Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які мають талони на яких мають бути нанесені голографічне зображення:
«1.2. Талони на пальне повинні бути виготовлені на паперовому носії. Містити емблему торгової марки, вказівку на вид (марку) товару та номінал. На талоні мають бути нанесені штрих-код, голографічне зображення та інші ступені захисту. Талон на пальне є товарно-розпорядчим документом на Товар, на підставі якого здійснюється відпуск Товару на АЗС. На талоні обов’язково повинен бути зазначений термін дії.»


Отже, відповідно до зазначених вище умов тендерної документації, Замовник вимагає щоб учасники мали та надали у складі пропозиції талони на яких мають бути нанесені голографічне зображення, що є дискримінаційним по відношенню до Скаржника.
Замовник встановлює обмежувальну умову щодо надання учасниками талонів з захисним/секретним кодом, що суперечить ч. 3 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Також варто зазначити, що метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. А в даному випадку Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, а отже не створює конкурентного середовища для закупівлі даного виду товару.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір, за наступними адресами з урахуванням вимог Замовника в частині місцезнаходження АЗС (АЗС, за якими буде здійснюватися заправка автотранспорту Замовника в кількості не менше однієї АЗС у м. Бориспіль):
БРСМ-нафта: вулиця Київський Шлях, 2/7, місто Бориспіль, Київська область, 08301
Партнер Скаржника емітує талони, опис яких наведено в укладеному між нами договорі, зокрема визначено, що:
«1.2.1. бланк-дозвiл (талони) - спецiальний документ, який мас встановлену Продавцем форму, змiст, ступiнь захисту, строк дii, порядковий номер, тощо, та дозволяе його пред'явнику отримувати на АЗС Продавця ПММ вiдповiдного найменування, марки та у кiлькостi, що зазначенi у ньому. Бланк-дозвiл видається Продавцем на умовах, передбачених цим Договором.»

Умова тендерної документації щодо наявності на талонах, по яким Замовник планує здійснювати заправку автомобілів на АЗС учасників, голографічного зображення - носить обмежувальний характер, оскільки такі реквізити не встановлені, як обов’язкові на законодавчому рівні та не містяться на талонах мережі АЗС БРСМ-нафта.
Відповідно до Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0805-08#Text) , Талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
п. 10.3.3.1 Інструкції визначено, що Форму, зміст та ступінь захисту бланків талонів установлює емітент талона. При цьому необхідними елементами змісту талона є його серійний та порядковий номери.
Замовник обмежує в праві на участь тих учасників, які здійснюють продаж талонів, які не містять голографічного зображення.

Як зазначено в Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України – обов’язковим елементом змісту талона є лише його серійний номер та порядковий номер.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 248b0f5b0f164a269e562116993c7d18
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо терміну дії талонів, які повинні прийматись протягом одного року на АЗС згідно з наданим Переліком АЗС та обміні талонів не менше 12 місяців з дати отримання талонів.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 2. Про суперечливі умови тендерної документації:

2.1. В п. 1.3. Додатку № 4 до ТД та Додатку № 6 до ТД та Проєкту договору (згідно Додатку № 5 до ТД): Замовником встановлено вимогу щодо терміну дії талонів, які повинні прийматись протягом одного року на АЗС згідно з наданим Переліком АЗС та обміні талонів не менше 12 місяців з дати отримання талонів:
В п. 1.3. Додатку № 4 до ТД: «1.3. Термін дії (використання) талонів повинен становити не менше ніж 3 місяці з дати їх отримання замовником. У разі не використання талонів, учасник зобов’язаний безкоштовно продовжити термін дії до їх повного використання. Учасник, у разі необхідності (обмін талонів старого зразку на талони нового зразку, закінчення терміну дії талонів тощо), забезпечує протягом п’яти робочих днів з дня отримання письмової заявки замовника безкоштовний обмін талонів рівнозначного номіналу, без врахування коливання ціни, як протягом дії договору про закупівлю, так і впродовж не менше 12 місяців з дати отримання талонів замовником. »
В Додатку № 6 до ТД «- гарантійний лист про те, що запропоновані Учасником талони будуть прийматись протягом одного року на АЗС згідно з наданим Переліком АЗС;»
При цьому, варто звернути увагу на той факт, що Згідно форми оголошення про проведення відкритих торгів, опублікованої Замовником на сайті уповноваженого органу, строк поставки товару – 07 листопада 2024 року.
Згідно п. 8.4. Проєкту договору (Додаток № 5 до ТД) Замовник визначає Строк дії Договору: 8.4. Даний Договір набирає сили з моменту його підписання Сторонами та діє до 31 грудня 2024 р., але в будь-якому випадку до повного виконання Сторонами своїх зобов’язань за ним..
Згідно п. 4.4. Розділу І. Загальні положення тендерної документації, визначено строк поставки Товару: «Протягом 7 (семи) робочих дні від дати підписання договору»
Отже, тендерна документація Замовника містить суперечливі умови в частині Строк дії талонів на паливо, який повинен бути талони будуть прийматись протягом одного року на АЗС згідно з наданим Переліком АЗС (Строк дії талонів повинен становити не менше 1 (одного) року з дати оформлення видаткової накладної), та в частині строку поставки Товарів згідно форми Оголошення про проведення відкритих торгів - до 07.11.2024 року, при цьому Проєктом Договору також передбачено строк дії договору про закупівлю – до 31.12.2024 року, а строк поставки Товару згідно тендерної документації – Протягом 7 (семи) робочих дні від дати підписання договору.
Оскільки закупівля опублікована на сайті уповноваженого органу 14.10.2024 року, та прийом пропозицій визначено Замовником до 22.10.2024 року, строк дії талонів, який згідно вимогам ТД повинен талони будуть прийматись протягом одного року на АЗС згідно з наданим Переліком АЗС (Строк дії талонів повинен становити не менше 1 (одного) року з дати оформлення видаткової накладної) – а отже, закінчуватись щонайменше жовтень 2025 року, при цьому визначена дискримінаційна вимога в частині проведення учасником обміну талонів рівнозначного номіналу, без врахування коливання ціни, як протягом дії договору про закупівлю, так і впродовж не менше 12 місяців з дати отримання талонів замовником що свідчить про неузгодженість вимог тендерної документації, в частині вимог згідно Додатку № 4 до ТД, Додатку № 5 до ТД (Проєкту договору) та Форми оголошення в частині строку поставки Товару, а саме щодо Термін дії талонів на паливо який повинен складати не менше 12 (дванадцяти) місяців з дати підписання видаткової накладної (не менше 1 (одного) року з дати оформлення видаткової накладної).
Таке визначення наведено у п. 3 Інструкції № 281. Із цього тлумачення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених ПММ, які тимчасово зберігаються на АЗС. Відповідно до п. 17.1. Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів.
Отже, при визначені терміну дії талонів не менше 1 (одного) року з дати оформлення видаткової накладної, Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
В ч. 1 ст. 3 Бюджетного кодексу України зазначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Згідно п. 38 Постанови КМУ від 28 лютого 2002 р. №228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ», кошторис в бюджетних установах затверджується за загальним і спеціальним фондами на рік.
З огляду на вище описане, Замовник встановлює суперечливі вимоги тендерної документації в частині терміну дії талонів не менше 1 (одного) року з дати оформлення видаткової накладної та в частині здійснення обміну талонів рівнозначного номіналу, без врахування коливання ціни, як протягом дії договору про закупівлю, так і впродовж не менше 12 місяців з дати отримання талонів замовником, з урахуванням, що строк поставки Товару - до 07 листопада 2024 року, а строк дії договору – 31.12.2024 року. Як і бюджетний період закінчується 31 грудня 2024 року. Відповідно до чинного законодавства України Замовники здійснюють закупівлі згідно із затвердженим кошторисом та планують їх відповідно до потреб на поточний рік.
Звертаємо увагу, що Замовник встановив суперечливу та дискримінаційну вимогу в частині здійснення обміну талонів Учасником, рівнозначного номіналу, без врахування коливання ціни, як протягом дії договору про закупівлю, так і впродовж не менше 12 місяців з дати отримання талонів замовником.
Тобто, якщо учасником за необхідністю буде здійснюватись обмін талонів старого зразку на талони нового зразку, або у випадку закінчення терміну дії талонів, та за інших підстав закінчення терміну дії талонів до закінчення Строку дії Договору про закупівлю, Учасник повинен забезпечити протягом п’яти робочих днів з дня отримання письмової заявки замовника безкоштовний обмін талонів рівнозначного номіналу, без врахування коливання ціни, як протягом дії договору про закупівлю, так і впродовж не менше 12 місяців з дати отримання талонів замовником.
Звертаємо увагу, що Замовником опубліковано Проєкт договору, який свідчить, що Строк дії Договору про закупівлю - до 31 грудня 2024 р.
Такі умови свідчать про неузгодженість вимог тендерної документації вимогам законодавства, оскільки:
- Закупівля проводиться згідно Плану закупівлі на 2024 рік (з відповідною інформацією можливо ознайомитись за ідентифікатором UA-P-2024-10-14-017822-a )
Відповідно до ст. 4 ЗУ «Про публічні закупівлі» Планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель (далі - річний план). Закупівля здійснюється відповідно до річного плану.
Тобто, Замовником оголошена процедура закупівлі на 2024 рік, при цьому Замовником встановлені такі умови документації, які фактично встановлені для здійснення Поставки товару учасниками майже на весь 2025 рік, з урахуванням вимог в частині строку дії талонів (Строк дії талонів повинен становити не менше 1 (одного) року з дати оформлення видаткової накладної) та періоду, за яким згідно Проєкту договору, Скаржник у випадку перемоги та укладення Договору про закупівлю з Замовником, повинен буде здійснити обмін талонів на протязі не менше 12 місяців з дати отримання талонів замовником, що у будь-якому випадку передбачає виконання зобов’язань ПІСЛЯ закінчення строку дії Договору.
Така вимога тендерної документації та додатків до неї, в тому числі Проєкту договору - не узгоджується з вимогами бюджетного законодавства та кошторису розподілу коштів та є обмежувальними та такими, що дискримінують Скаржника, оскільки строк дії талонів (який вимагає Замовник, в тому числі з урахуванням вимоги щодо строку, протягом якого Скаржник (як Постачальник) повинен буде здійснити обмін таких талонів) значно перевищує строк дії Договору за результатом проведеної процедури закупвілі.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток,дозволів), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: a13c759c75754ef3a7ac7663360bb4c7
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо зберігання Товару Постачальником в резервуарах АЗС палива протягом строку дії талонів та знаходження Товару на відповідальному зберіганні у Постачальника на АЗС до моменту відпуску Товару по Талонам Покупцю.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Умови проекту договору
Тип порушення: Умови проекту договору
Опис суті пункту скарги:
2.2. В п. 3.3., п. 4.4. Додатку № 5 до ТД (Проєкті договору): Замовником встановлено вимогу щодо зберігання Товару Постачальником в резервуарах АЗС палива протягом строку дії талонів та знаходження Товару на відповідальному зберіганні у Постачальника на АЗС до моменту відпуску Товару по Талонам Покупцю:
В п. 3.3. Додатку № 5 до ТД: «3.3. До ціни Товару включено всі податки, збори, необхідні платежі, що сплачуються або мають бути сплачені згідно із законодавством України, а також вартість відповідального зберігання Товару Постачальником в резервуарах АЗС протягом строку дії талонів, витрати Постачальника з транспортування до місця призначення, страхування, навантаження, розвантаження. Всі перелічені витрати включені Постачальником в ціну Товару.»
В п. 4.4. Додатку № 5 до ТД «4.4. Право власності на Товар переходить від Постачальника до Покупця в момент приймання-передачі Талонів. Прийнятий в даному випадку Товар знаходиться на відповідальному зберіганні у Постачальника до обміну Покупцем Талонів на Товар. Вартість відповідального зберігання протягом строку дії Талонів включено до ціни Товару. Ризики випадкового знищення або випадкового псування переходять до Покупця з моменту одержання (відпуску) Товару по Талонах на АЗС.
Замовник п. 3.3. та п. 4.4. Проєкті договору про закупівлю, фактично передбачає, що протягом строку дії талонів Товар (Прийнятий в даному випадку Товар знаходиться на відповідальному зберіганні у Постачальника до обміну Покупцем Талонів на Товар.) зберігається Постачальником в резервуарах АЗС протягом строку дії талонів, а Покупець одержує Товар по Талонах на АЗС.
Згідно Листа ДФС від 04.05.2016 № 10045/6/99-99-15-03-03-15, автомобільна заправочна станція (АЗС) - це комплекс будинків, споруд, технологічного обладнання, призначений для приймання, зберігання моторного палива та заправлення ним автотранспорту (мототранспорту).
Тобто, Замовником фактично встановлена вимога щодо фактичного права Скаржника (Постачальника у випадку укладення договору) на право володіння (власності/оренди/користування) АЗС, оскільки за вимогами такого договору, Скаржник повинен зберігати в резервуарах паливо, а отже, користуватися такою матеріально-технічною базою, оскільки тільки в такому випадку Скаржник має майнові правомочності на об’єкти АЗС (згідно Цивільного кодексу України та роз’яснень ДФС).
Згідно п. 4.9. Проєкту договору «Приймання - передача Товару у місці його відпуску, здійснюється відповідно до вимог: Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв’язку України, Державним комітетом України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20.05.2008 № 281/171/578/155, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 02.09.2008 за № 805/15496.» (далі - Інтсрукція)
Згідно Інструкції, 6 Зберігання нафтопродуктів
6.1 На всіх підприємствах ведеться облік нафти і
нафтопродуктів із записом у журналі реєстрації проведення
вимірювань нафтопродуктів (нафти) у резервуарах за формою N 7-НП
(додаток 6) (на НПЗ у спеціальних регістрах складського обліку)
для кожного резервуара з відображенням усіх технологічних
операцій, що здійснюються кожною зміною.
Для підприємств, укомплектованих для зберігання світлих
нафтопродуктів винятково резервуарами місткістю до 100 куб.м,
ведення обліку для кожного резервуара не є обов'язковим.
Відображення технологічних операцій ведеться за марками
нафтопродукту.
Сторінки журналу нумеруються, шнуруються і скріплюються
печаткою та підписом керівника підприємства (організації).
6.2 Дизельне паливо різних видів (залежно від масової частки
сірки) повинно зберігатися в окремих резервуарах.
6.3 Нафта та нафтопродукти мають зберігатись відповідно до
вимог ДСТУ 4454.
7 Порядок відпуску нафти і нафтопродуктів
7.1 Відпуск нафти споживачам здійснюється на підставі
попередньо укладених договорів, а нафтопродуктів - на підставі
договорів або за готівку.
Отже, для здійснення зберігання палива на АЗС, Скаржник повинен користуватись резервуарами АЗС. Вимагаючи від учасників наявність АЗС(резервуарів АЗС) у праві оренди/власності/користуванні - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасника, які мають АЗС у праві користуванні.
В галузі майнового права "власник", "орендар" та "користувач" має однакові ознаки – та відносяться до видів права власності (право користування, володіння та розпорядження, які і є дискримінаційні). Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо права усіх видів "права власності" (належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном - ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику) та дозволити брати участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин з емітентами талонів та власниками АЗС, але такі договори не можуть підтверджувати право користування АЗС, оскільки предметом є – купівля-продаж ПММ у вигляді талонів на паливо, а не право користування матеріально-технічною базою АЗС (в т.ч. резервуарами АЗС), що є правомочністю власника на рівні з володінням і розпорядженням.
Зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через АЗС на праві користування, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС(резервуари АЗС) у власності/оренді або з правом користування учасником - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС.
Таким чином, у процедурі закупівлі зможуть взяти участь лише власники/орендарі мереж АЗС (резервуарів мереж АЗС), які пропонують виключно свою мережу АЗС ( так як право користування – це один із видів права власності). Учасники які не мають АЗС у праві користуванні/власності/оренді, та здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів, - фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Також, Правила роздрібної торгівлі нафтопродуктами затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 1997 № 1442 не передбачають передачі Покупцем (Споживачем) пального на відповідальне зберігання Продавцю (Постачальнику).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації