• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Бензин А-95 Євро,Дизельне паливо Євро,Газ Скраплений.

Строк поставки Товару в паливних картках та/або талонах: протягом 3 (трьох) днів з дати отримання Постачальником заявки на поставку Товару

Торги відмінено

2 986 782.50 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 30 000.00 UAH
Період оскарження: 11.10.2024 15:57 - 19.12.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 25db0a1acdae4a4390acc7e337017434
Ідентифікатор запиту: UA-2024-10-11-012069-a.c2
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 25.11.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 15.11.2024 16:18
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 27.11.2024 17:43
Дата виконання рішення Замовником: 16.12.2024 15:16
Коментар замовника щодо усунення порушень: Відповідно до рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 25.11.2024 № 18783-р/пк-пз замовником внесені зміни до тендерної документації
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: cf486219d89847328a2823cfdefd84ea
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації умови, які обмежують Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник встановив вимогу щодо наявності у учасників заправних станцій по всій території України (обов’язково в усіх областях та обласних центрах. Органом оскарження прийняте Рішення №17557-р/пк-пз від 29.10.2024, згідно до якого Комісія АМКУ з розгляду скарг
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Невиконання рішення органу оскарження
Тип порушення: Невиконання рішення органу оскарження
Опис суті пункту скарги: 11.10.2024 року, у закупівлі за ідентифікатором UA-2024-10-11-012069-a, за предметом ДК 021-2015 – 09130000-9 - Нафта і дистиляти (Бензин А-95 Євро, Дизельне паливо Євро, Газ Скраплений), Замовником було опубліковано тендерну документацію, яка містить дискримінаційні умови, які обмежують ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІНТЕРФЕРЕНЦ СИСТЕМ», в праві на участь, а також зазначена тендерна документація складена з порушенням пункту 29 Особливостей та ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178.
18.10.2024 року через електронну систему закупівель Скаржником була подана скарга від 18.10.2024 року щодо порушення Замовником порядку проведення процедури закупівлі, в якій Замовник встановив вимоги, які обмежують Скаржника в праві на участь, оскільки Замовник встановив серед інших, вимоги в частині 1.3. Скарги за ідентифікатором UA-2024-10-11-012069-a.b1, яка дозволяє взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише тим учасникам, які можуть запропонувати Наявність заправних станцій по всій території України (обов’язково в усіх областях та обласних центрах).
Рішення Комісії АМКУ винесено 29.10.2024 за №17557-р/пк-пз та повний текст рішення опубліковано 01.11.2024 року.
Звертаємо увагу, що за пунктом 1.3. Скарги, органом оскарження задоволено відповідний пункт та винесено рішення про зобов’язання Замовника внесення змін до документації (в частині 2 Скарги).
12.10.2024 року, у відповідній закупівлі за ідентифікатором UA-2024-10-11-012069-a, Замовником було внесені зміни до тендерної документації, які можуть бути оскаржені відповідно до абзацу 2 пункту 59 Особливостей, відповідно до якого скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися протягом чотирьох днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але не пізніше ніж за три дні до встановленого на момент прийняття такого рішення, дії чи бездіяльності замовника кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Кінцевий строк подання пропозиції до 17.11.2024 17:00, що свідчить про підставу Скаржника подання скарги на умови тендерної документації в частині бездіяльності Замовника та порушення своїх прав в частині наявності дискримінаційної вимоги у тендерній документації, яка не була виключена за рішенням Комісії №17557-р/пк-пз від 29.10.2024, що була оскаржена у скарзі за ідентифікатором UA-2024-10-11-012069-a.b1, в праві на участь, а також після внесення змін – встановлення нових дискримінаційних умов у тендерній документації, які суперечать пункту 29 Особливостей.
ІІ. Обґрунтування наявності у суб'єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи;
ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІНТЕРФЕРЕНЦ СИСТЕМ» (далі – Скаржник) планує прийняти участь у закупівлі, в якій подано цю Скаргу.
Скаржник вважає, що Замовником порушено його права, як учасника закупівлі, закріплені в статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», в тому числі щодо обов’язку Замовника дотримуватись принципу недискримінації учасників.
Також, Замовником порушено положення абзацу 1 пункту 29 Особливостей та положення статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
В пункті 31 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель;

1. Про невиконання рішенням Комісії АМКУ №17557-р/пк-пз від 29.10.2024 за результатом розгляду скарги за ідентифікатором UA-2024-10-11-012069-a.b1:
(в частині 2 Рішення)

1.1.В редакції тендерної документації від 11.10.2024 року, а саме в Додатку 2 до ТД Замовник залишив вимогу, щодо наявності у учасників АЗС обов’язково в усіх областях та обласних центрах), за винятком місць тимчасово непідконтрольних Україні (Донецька, Луганська область та АР Крим тощо:

«2. Наявність заправних станцій по всій території України (обов’язково в усіх областях та обласних центрах) за винятком місць тимчасово непідконтрольних Україні (Донецька, Луганська область та АР Крим тощо)»

Комісією АМКУ Рішенням №17557-р/пк-пз від 29.10.2024 за результатом розгляду скарги за ідентифікатором UA-2024-10-11-012069-a.b1 прийнято в ч. 2 Рішення Комісії за п. 1.3. відповідної Скарги щодо усунення невідповідностей шляхом внесення змін до Документації в частині встановлення вимоги Наявності заправних станцій в усіх областях та обласних центрах.
Замовник не довів необхідність встановлення наведеної вище умови Документації.
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають АЗС саме в усіх областях України в саме обласних центрах за виключенням окупованих територій, в тому числі, не менше однієї власної або партнерської АЗС саме не більше 10 км від центральної дирекції (ЦД) та кожної філії АТ "НСТУ", що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі Скаржника..
Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.


В пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Замовник встановлює обмежувальну умову щодо наявності АЗС учасника заправних станцій по всій території України (обов’язково в усіх областях та обласних центрах), за винятком місць тимчасово непідконтрольних Україні (Донецька, Луганська область та АР Крим тощо) - зможе задовільнити лише 1 мережа АЗС, а отже не створює конкурентного середовища для закупівлі даного виду товару.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас та БРСМ-нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих мережею АЗС Авіас та БРСМ-нафта, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.

При цьому, зазначені обидві мережі АЗС не мають АЗС у кожному обласному центрі (за винятком місць тимчасово непідконтрольних Україні (Донецька, Луганська область та АР Крим тощо).
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановлює вимогу наявності АЗС у кожному обласному центрі.
На виконання вимог щодо місцезнаходження АЗС, Скаржник планує запропонувати АЗС мережі БРСМ-нафта, яка розповсюджена по всій території України, але при цьому не має АЗС в усіх областях, а саме АЗС відповідної мережі відсутні в:
- Донецькій області (територія Донецької області, яка підконтрольна Україні);

На виконання вимог щодо місцезнаходження АЗС, Скаржник планує запропонувати АЗС мережі Авіас, яка розповсюджена по всій території України, але при цьому не має АЗС кожному обласному центрі, а саме АЗС відповідної мережі відсутні в:
- м. Івано-Франківськ (обласному центрі Івано-Франківської області).

Також, варто звернути увагу, що В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються, а отже вищезазначені вимоги, визначені Замовником, визначають наявність матеріально-технічної бази учасників, що суперечить п. 29 Особливостей та нівелюють дотримання ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» Замовником.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 8d8918f58e384b26b12a0d10c477b487
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу, щодо терміну дії талонів, який повинен бути не менше 10 (десяти) місяців з моменту їх отримання Покупцем з можливістю продовження на такий самий термін.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 2.1.В редакції тендерної документації від 12.11.2024 року, а саме в Додатку 2 та Додатку № 3 до ТД Замовник встановив вимогу щодо терміну дії талонів, який повинен бути не менше 10 (десяти) місяців з моменту їх отримання Покупцем з можливістю продовження на такий самий термін:
«4.Строк дії паливних карток або талонів – не менше 10 (десяти) місяців з моменту їх отримання Покупцем з можливістю продовження на такий самий термін. У разі закінчення терміну строку дії невикористаних замовником талонів або карток, Учасник проводить їх обмін на аналогічні з незакінченим строком дії без додаткової за це оплати Замовником, або продовжує термін їх використання. Вартість самих карток або талонів включається у вартість закупівлі.»

При цьому, варто звернути увагу на той факт, що Згідно форми оголошення про проведення відкритих торгів, опублікованої Замовником на сайті уповноваженого органу, строк поставки товару – 31 грудня 2024 року.
Згідно п. 13.1. Проєкту договору (Додаток № 3 до ТД) в редакції від 12.11.2024 року, Замовник визначає Строк дії Договору: «Цей Договір набирає чинності з моменту підписання його уповноваженими представниками обох Сторін і діє по 31 грудня 2024 року, а в частині розрахунків в будь-якому випадку до повного виконання Сторонами своїх зобов’язань за цим Договором.»

Отже, тендерна документація Замовника містить суперечливі умови в частині Терміну дії талонів не менше 10 (десяти) місяців з моменту їх отримання Покупцем з можливістю продовження на такий самий термін, та в частині строку поставки Товарів згідно форми Оголошення про проведення відкритих торгів - до 31.12.2024 року, при цьому Проєктом Договору також передбачено строк дії договору про закупівлю – до 31. 12.2024 року.
Оскільки закупівля опублікована на сайті уповноваженого органу 11.10.2024 року, та прийом пропозицій після внесених змін до тендерної документації, визначено Замовником до 17.11.2024 року, термін дії талонів, який згідно вимогам ТД повинен складати не менше 10 (десяти) місяців з моменту їх отримання Покупцем з можливістю продовження на такий самий термін – а отже, закінчуватись щонайменше до вересня 2025 року, а у випадку продовження терміну їх дії на такий самий термін, а отже ще на 10 місяців – до липень 2026 року, що свідчить про неузгодженість вимог тендерної документації, в частині вимог згідно Додатку № 2 до ТД, Додатку № 3 до ТД (Проєкту договору) та Форми оголошення в частині строку поставки Товару, а саме щодо Термін дії талонів на паливо - не менше 10 (десяти) місяців з моменту їх отримання Покупцем з можливістю продовження на такий самий термін.
Таке визначення наведено у п. 3 Інструкції № 281. Із цього тлумачення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених ПММ, які тимчасово зберігаються на АЗС. Відповідно до п. 17.1. Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів.
Отже, при визначені терміну дії талонів не менше 10 (десяти) місяців з моменту їх отримання Покупцем з можливістю продовження на такий самий термін, Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
В ч. 1 ст. 3 Бюджетного кодексу України зазначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Згідно п. 38 Постанови КМУ від 28 лютого 2002 р. №228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ», кошторис в бюджетних установах затверджується за загальним і спеціальним фондами на рік.
З огляду на вище описане, Замовник встановлює суперечливі вимоги тендерної документації в частині терміну дії талонів не менше 10 (десяти) місяців з моменту їх отримання Покупцем з можливістю продовження на такий самий термін, з урахуванням, що строк поставки Товару - до 31 грудня 2024 року як і згідно плану закупівлі – Закупівля проводиться згідно Річного плану закупівлі на: 2024 рік (ідентифікатор плану закупівлі - UA-P-2024-10-04-005827-a ), як і бюджетний період закінчується 31 грудня 2024 року. Відповідно до чинного законодавства України Замовники здійснюють закупівлі згідно із затвердженим кошторисом та планують їх відповідно до потреб на поточний рік.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас та БРСМ-нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих мережею АЗС Авіас та БРСМ-нафта, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Звертаємо увагу Комісії, що у редакції тендерної документації від 11.10.2024 року була аналогічна вимога тендерної докуметації в частині строку дії талонів. Згідно Рішенні органу оскарження у відповідній процедурі закупівлі, за п. 2.1. Скарги від 18.10.2024 року, за якою в ч. 3 винеесеного Рішення №17557-р/пк-пз від 29.10.2024 орган оскарження встановив наявність дискримінаційної вимоги в частині обмеження терміну дії талону, який суперечить строку поставки Товару та строку дії Договору про запкуівлю:
За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть надати паливну картку або талон з терміном дії саме не менше 12 місяців з місяців з моменту їх отримання Покупцем з можливістю продовження терміну їх дії не менш як на 6 (шість) місяців, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 3e85d7cbc406472c9f43dff834b38bf4
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації вимогу, щодо наявності Договору саме з розпорядником АЗС що здійснює фактичний відпуск палива та наявності у такому договорі переліку АЗС, що здійснює відпуск нафтопродуктів.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 2.2.В редакції тендерної документації від 12.11.2024 року, а саме в п. 9 Додатку 2 до ТД Замовник встановив вимогу щодо наявності Договору саме з розпорядником АЗС що здійснює фактичний відпуск палива та наявності у такому договору переліку АЗС що здійснює відпуск нафтопродуктів:
«9. У випадку залучення АЗС шо не належить Учаснику на праві власності , а є орендованими або партнерскими то данний учпасник має надати в складі пропозиції скан копію Договору з розпорядником АЗС що здійснює фактичний відпуск палива ( даний договір з терміном шо найменше до 31.12.2024р. та переліком АЗС що здійснює відпуск нафтопродуктів).»
Дискримінаційна вимога в частині наявності партнерських відносин виключно з розпорядником АЗС що здійснює фактичний відпуск палива
В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
ч. 2 статті 16 ЗУ «Про публічні закупівлі» Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.
Відповідна вимога тендерної документації має дискримінаційні факти, оскільки Замовник передбачає наявність у учасника партнерський відносин САМЕ з власниками АЗС, оскільки передбачає вимогу надання договорів з розпорядником АЗС що здійснює фактичний відпуск палива - чим обмежує Скаржника в праві взяти участь у закупівлі, оскільки останній має партнерські договори з емітентами талонів. На підтвердження таких обставин Замовником встановлено виключний перелік документів до надання учасниками у складі тендерної пропозиції, який в сукупності НЕ дозволяє взяти участь у закупівлі учасникам, яка працюють з емітентами талонів, а виключно з власниками/орендарями/користувачами (розпорядниками) АЗС або бути власником АЗС.
Учасник повинен підтвердити наявність договірних відносин з власником або орендарем АЗС або партнером – розпорядником АЗС, що здійснює фактичний відпуск палива, шляхом подання у складі пропозиції договору з партнером – власником АЗС (оскільки тільки власник/орендар/користувач АЗС здійснює фактичний відпуск палива на АЗС на підставі дозвільних документів).
В галузі майнового права "власник", "орендар" та "користувач" має однакові ознаки – та відносяться до видів права власності (право користування, володіння та розпорядження, які і є дискримінаційні). Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу У випадку залучення АЗС шо не належить Учаснику на праві власності , а є орендованими або партнерскими то данний учпасник має надати в складі пропозиції скан копію Договору з розпорядником АЗС що здійснює фактичний відпуск палива ( даний договір з терміном шо найменше до 31.12.2024р. та переліком АЗС що здійснює відпуск нафтопродуктів), оскільки такою вимога нівелює можливість взяти участь у закупівлі учасникам, які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин з емітентами талонів.
Скаржник не власник/орендар АЗС та не має партнерських відносин з власниками/орендарями/розпорядниками АЗС, що фактично здійснюють відпуск палива з АЗС з урахуванням вимог Замовника в частині наявності АЗС по всій території України згідно Таблиці 1 Додатку № 2 до тендерної документації, а отже умова щодо наявності та надання У випадку залучення АЗС шо не належить Учаснику на праві власності , а є орендованими або партнерскими то данний учпасник має надати в складі пропозиції скан копію Договору з розпорядником АЗС що здійснює фактичний відпуск палива ( даний договір з терміном шо найменше до 31.12.2024р. та переліком АЗС що здійснює відпуск нафтопродуктів), є дискримінаційна та обмежувальна.

Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас та БРСМ-нафта з урахуванням вимог тендерної документації щодо місцезнаходження АЗС (Згідно Таблиці 1 Додатку № 2 до ТД).
Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих мережею АЗС Авіас для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір. Але, при цьому такий договір укладений не з власником/орендарем/ розпорядником АЗС що здійснює фактичний відпуск палива. Партнерський договір Скаржника з партнером складений у відповідності до статті 712 Цивільного кодексу України, та передбачає обов’язок продавеця (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов'язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов'язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.

Дискримінаційна вимога в частині наявності договорів з переліком АЗС що здійснює відпуск нафтопродуктів

Вимагаючи від учасників наявність партнерських договорів з переліком АЗС - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників".
Стаття 627 Цивільного кодексу України передбачає, що сторони є вільними в укладені договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього вищезазначеного кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Укладені між нами та партнерами Договори поставки містять умови, що були визначені сторонами під час його укладання та вони в повній мірі відповідають умовам чинного законодавства України та вимогам документації Замовника, а отже мати перелік АЗС у Партнерському договорі – є дискримінаційною умовою Замовника.
Варто звернути увагу на той факт, що умова партнерського договору укладеного між Скаржником та його Партнером, не передбачено визначений перелік АЗС у Договорі, при цьому.
Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих мережею АЗС Авіас для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір. Але, при цьому такий договір укладений не з власником/орендарем/розпорядником АЗС що здійснює фактичний відпуск палива. Партнерський договір Скаржника з партнером складений у відповідності до статті 712 Цивільного кодексу України, та передбачає обов’язок продавця (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов'язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов'язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 24541c1782c04382912837957e6dad66
Ідентифікатор запиту: UA-2024-10-11-012069-a.b1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 29.10.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 22.10.2024 17:14
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 01.11.2024 17:14
Дата виконання рішення Замовником: 12.11.2024 14:28
Коментар замовника щодо усунення порушень: Відповідно до рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 29.10.2024 № 17557-р/пк-пз замовником внесені зміни до тендерної документації
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: f303eb78545b4dc9a5cd5f6c81998b2a
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які здійснити поставку Товару за формою паливної картки (літрові гаманці) або талонами, визначення до яких не узгоджуються з вимогами чинного законодавства, а також можуть забезпечити Замовника персональним кабінетом на сайті Учасни
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 11.10.2024 року Замовником опубліковано тендерну документацію, яку «ЗАТВЕРДЖЕНО» рішенням Уповноваженої особи АТ «НСТУ» від « 11 » жовтня 2024 р. І. ВОЙТЕНКО, яка містить ПЕРЕЛІК ІНФОРМАЦІЇ, ЩО ВІДНОСИТЬСЯ ДО СКЛАДУ ТЕНДЕРНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ ТА ПІДЛЯГАЄ ЗАВАНТАЖЕННЮ В ЕСЗ У ВИГЛЯДІ ФАЙЛІВ згідно Додатку № 4 до ТД, який в тому числі містить вимоги надання:
«2. Інформація, що підтверджує відповідність тендерної пропозиції учасника Технічним, якісним, кількісним характеристикам, у тому числі з відповідною технічною специфікацією предмета закупівлі, зазначеною в Додатку 2 до тендерної документації»


1. Про дискримінаційні умови тендерної документації:

1.1. В Додатку № 2 до ТД та Додатку № 4 до ТД Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які здійснити поставку Товару за формою паливної картки (літрові гаманці) або талонами, визначення до яких не узгоджуються з вимогами чинного законодавства, а також можуть забезпечити Замовника персональним кабінетом на сайті Учасника (Постачальника за результатом проведеної процедури закупівлі), Особистого кабінету (Web додаток) з режимом роботи 24/7, який надає доступ Покупцю до об’ємів палива, дозволяє керувати об’ємами палива, розподіляючи його між паливними картками та будувати статистичні звіти по витратам, та який має окремий розділ, який містить елементи керування паливними картками , з можливістю блокування та розблокування доступу, та наявність сайт компанії з посиланням, з переліком та інтерактивною картою АЗС, персональним кабінетом:
Додаток № 2 до ТД: «3. Форма поставки товару: паливна картка або талон. Паливна картка (літрові гаманці) або талон (бланки дозволи) – це універсальна пластикова або картонна картка з вбудованим в неї мікрочіпом або системою цифрового захисту, яка дозволяє здійснити ідентифікацію Покупця та провести заправку транспортного засобу нафтопродуктами.»
«Наявність Особистого кабінету. Особистий кабінет – це електронний Web додаток з режимом роботи 24/7, який надає доступ Покупцю до об’ємів палива за який був здійснений розрахунок з Постачальником. Даний додаток дозволяє керувати об’ємами палива, розподіляючи його між паливними картками та будувати статистичні звіти по витратам. Особистий кабінет повинен мати окремий розділ, який містить елементи керування паливними картками , з можливістю блокування та розблокування доступу.»
«Учасник у складі пропозиції має надати:
- сайт компанії з посиланням, з переліком та інтерактивною картою АЗС, персональним кабінетом (надати зображення та підтвердження);»
Додаток № 4 до ТД: «- сайт компанії з посиланням, з переліком та інтерактивною картою АЗС, персональним кабінетом (надати зображення та підтвердження);»

Дискримінаційна вимога в частині форми відпуску палива виключно за паливними картами або талонами, але при цьому за своїм поняттям – не узгоджуються з вимогами чинного законодавства, WEB додатком та Особистого кабінету Учасника з наявними в ньому певними функціями на розсуд Замовника
Замовником встановлена вимога щодо визначення форми поставки Товару за Паливною карткою (літрові гаманці) або талон (бланки дозволи), не узгоджується з нормами законодавства в частині визначення поняття (ознак) такої паливної картки/талону.
За своїм змістом поняття, визначене Замовником, Паливної картки (літрові гаманці) або талону (бланки дозволи) – «це універсальна пластикова або картонна картка з вбудованим в неї мікрочіпом або системою цифрового захисту, яка дозволяє здійснити ідентифікацію Покупця та провести заправку транспортного засобу нафтопродуктами», не відповідає вимогам законодавства, а саме Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України затвердженої Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України 20.05.2008 № 281/171/578/155.
Замовник встановлює обмежувальну умову щодо можливості взяти участь у закупівлі лише тим учасникам, які мають впроваджену на АЗС систему здійснення відпуску палива за паливними картками, оскільки тільки такі картки мають відповідають ознакам, наведеним Замовником, а саме - універсальна пластикова або картонна картка з вбудованим в неї мікрочіпом або системою цифрового захисту, яка дозволяє здійснити ідентифікацію Покупця та провести заправку транспортного засобу нафтопродуктами.
Такою умовою тендерної документації, Замовник нівелює можливість взяти участь у закупівлі учасникам, які можуть здійснити поставку палива за талонами (скретч-картами).
Відповідно до Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України (далі - Інструкція):
Талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
Талони на паливо можуть бути універсальними, не мають вбудованого мікрочіпу або системи цифрового захисту, та відсутня можливість здійснити ідентифікацію Покупця.
При цьому на відповідність Інструкції, талон має обумовлений номінал (фіксований та визначений на талоні) та дозволяє провести заправку транспортного засобу нафтопродуктами певної марки.
Відповідно до пункту 10.3. "Порядок відпуску нафтопродуктів" Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України затвердженої Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України 20.05.2008 № 281/171/578/155:
10.3.1 Відпуск нафтопродуктів за готівку;
10.3.2 Відпуск нафтопродуктів за відомостями;
10.3.3 Відпуск нафтопродуктів за талонами;
10.3.4 Відпуск нафтопродуктів за платіжними картками.

Тобто, законодавством встановлено порядок відпуску нафтопродуктів згідно Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України затвердженої Наказом Мінпаливенерго України, яким передбачено форми відпуску палива з АЗС, яким передбачено відпуск за готівку, за відомостями, за талонами та за платіжними картами.
Замовник встановлює дискримінаційну умову для учасників закупівлі, встановивши визначення поняття для талону ознак та реквізитів Паливної картки, фактично визначає обмеження у формі здійснення відпуску Товару за паливними картками, що суперечить п. 29 Особливостей.
АЗС мережі БРСМ-нафта, яку може запропонувати Скаржник, введено в обіг форма здійснення відпуску за талонами.
Талон на паливо – не має ніякої технічної необхідності наявності у Постачальника «Особистого кабінету та електронного Web додаток з режимом роботи 24/7, який надає доступ Покупцю до об’ємів палива за який був здійснений розрахунок з Постачальником. Даний додаток дозволяє керувати об’ємами палива, розподіляючи його між паливними картками та будувати статистичні звіти по витратам. Особистий кабінет повинен мати окремий розділ, який містить елементи керування паливними картками , з можливістю блокування та розблокування доступу», а отже така вимога тендерною документації свідчить про надмірні та обмежувальні вимоги до учасника, що не передбачені національним стандартом України до Бензину А-95, Дизельного палива та Газу Скрапленого.

Варто зазначити, що згідно до пункту 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Тобто, Замовник оголосив закупівлю, предметом якої є паливо (Товар). Встановлюючи дискримінаційні вимоги щодо засобів (форми) відпуску пального з АЗС – замовник обмежує коло потенційних учасників, які здійснюють постачання палива за талонами та надає можливість брати участь у процедури закупівлі лише учасникам, які мають впроваджену систему обліку та видачі палива за паливними картками, WEB додатком та «Особистого кабінету» Учасника з наявними в ньому певними функціями на розсуд Замовника.
Мережу АЗС, яку пропонує Скаржник на вимогу Документації Замовника, не впроваджено та не передбачено наявність в обігу здійснення відпуску палива за «паливними картками», оскільки впроваджено облік талонів на паливо (скретч-карт).
Вважаємо, що зазначена умова тендерної документації обмежує в праві на участь тих учасників, які мають можливість здійснювати відпуск палива за талонами.
Замовник не обґрунтовано встановлює дискримінаційну вимогу до учасників, яка не має відношення та не впливає на постачання Товару.
Відповідно до абз. 2 п. 29 Особливостей у разі здійснення закупівель для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Варто звернути увагу, що національним стандартом передбачено:
1) До Бензину А-95 - ДСТУ 7687:2015 «БЕНЗИНИ АВТОМОБІЛЬНІ ЄВРО. Технічні умови»;
2) До Дизельного палива - ДСТУ 7688:2015 «ПАЛИВО ДИЗЕЛЬНЕ ЄВРО. Технічні умови»;
3) До Газу скрапленого - ДСТУ EN 589:2017 «Палива автомобільні. Газ нафтовий скраплений. Технічні вимоги та методи контролювання (EN 589:2008+A1:2012, IDT)».

Також, згідно Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України не передбачено обов’язкового порядку для постачальника палива - Наявність Особистого кабінету. Особистий кабінет – це електронний Web додаток з режимом роботи 24/7, який надає доступ Покупцю до об’ємів палива за який був здійснений розрахунок з Постачальником. Даний додаток дозволяє керувати об’ємами палива, розподіляючи його між паливними картками та будувати статистичні звіти по витратам. Особистий кабінет повинен мати окремий розділ, який містить елементи керування паливними картками , з можливістю блокування та розблокування доступу.
Замовник не обґрунтовано встановлює дискримінаційну вимогу до учасників, яка не має відношення та не впливає на постачання Товару (Бензину А-95, Дизельного палива та Газу скрапленого).

Дискримінаційна вимога в частині наявності сайту компанії з персональним кабінетом
Замовник встановлює обмежувальну умову щодо можливості взяти участь у закупівлі лише тим учасникам, які мають власний сайт або сайт «компанії» з посиланням, з переліком та інтерактивною картою АЗС, персональним кабінетом (надати зображення та підтвердження), та відповідною вимогою тендерної документації нівелюють можливість взяти участь у закупівлі учасникам, не мають власного сайту з посиланням, з переліком та інтерактивною картою АЗС, персональним кабінетом, але при цьому можуть зазначити сайт мережі АЗС: мережі АЗС БРСМ-нафта та Авіас, які не мають особистого кабінету.
Тобто, Замовник оголосив закупівлю, предметом якої є паливо (Товар). Встановлюючи дискримінаційні вимоги щодо наявності власного сайту з Особистим кабінетом – замовник обмежує коло потенційних учасників, які здійснюють постачання палива на умовах партнерських відносин з мережами АЗС, сайти яких не мають особистого кабінету Замовник не обґрунтовано встановлює дискримінаційну вимогу до учасників, яка не має відношення та не впливає на постачання Товару.
Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Варто звернути увагу, що національним стандартом передбачено:
1) До Бензину А-95 - ДСТУ 7687:2015 «БЕНЗИНИ АВТОМОБІЛЬНІ ЄВРО. Технічні умови»;
2) До Дизельного палива - ДСТУ 7688:2015 «ПАЛИВО ДИЗЕЛЬНЕ ЄВРО. Технічні умови»;
3) До Газу скрапленого - ДСТУ EN 589:2017 «Палива автомобільні. Газ нафтовий скраплений. Технічні вимоги та методи контролювання (EN 589:2008+A1:2012, IDT)».
Наявність сайту компанії з посиланням, з переліком та інтерактивною картою АЗС, персональним кабінетом (надати зображення та підтвердження) – не передбачена національним стандартом до нафтопродуктів.
Замовник не обґрунтовано встановлює дискримінаційну вимогу до учасників, яка не має відношення та не впливає на постачання Товару (Дизельного палива, Бензин А95 та Газу скрапленого).
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас та БРСМ-нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих мережею АЗС Авіас та БРСМ-нафта, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: b5c7760769534711ae34e7b48d2dee05
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, на паливних картах або талонах яких, має бути надано зображення запропонованої продукції та паливних карток або талонів єдиного бренду.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.2. В Додатку № 2 до ТД Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, на паливних картах або талонах яких, має бути надано зображення запропонованої продукції та паливних карток або талонів єдиного бренду:
«Строк дії паливних карток або талонів – не менше 12 (дванадцяти) місяців з моменту їх отримання Покупцем з можливістю продовження терміну їх дії не менш як на 6 (шість) місяців. У разі закінчення терміну строку дії невикористаних замовником талонів або карток, Учасник проводить їх обмін на аналогічні з незакінченим строком дії без додаткової за це оплати Замовником, або продовжує термін їх використання. Вартість самих карток або талонів включається у вартість закупівлі. На паливних картах або талонах має бути надано зображення запропонованої продукції єдиного бренду (має відповідати бренду запропонованої мережі АЗС).);»

Дискримінаційна вимога в частині наявності на паливних картах або талонах зображення запропонованої продукції

Отже, відповідно до зазначених вище умов тендерної документації, Замовник вимагає щоб учасники мали та надали у складі пропозиції паливні картки або талони, що містять зображення запропонованої продукції, що є дискримінаційним по відношенню до Скаржника.
Замовник встановлює обмежувальну умову щодо надання учасниками талонів з захисним/секретним кодом, що суперечить ч. 3 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Також варто зазначити, що метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. А в даному випадку Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, а отже не створює конкурентного середовища для закупівлі даного виду товару.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Партнер Скаржника емітує талони, опис яких наведено в укладеному між нами договорі, зокрема визначено, що:
«1.2.1. бланк-дозвiл (талони) - спецiальний документ, який мас встановлену Продавцем форму, змiст, ступiнь захисту, строк дii, порядковий номер, тощо, та дозволяе його пред'явнику отримувати на АЗС Продавця ПММ вiдповiдного найменування, марки та у кiлькостi, що зазначенi у ньому. Бланк-дозвiл видається Продавцем на умовах, передбачених цим Договором.»


Умова тендерної документації щодо наявності на талонах, по яким Замовник планує здійснювати заправку автомобілів на АЗС учасників, зображення запропонованої продукції - носить обмежувальний характер, оскільки такі реквізити не встановлені, як обов’язкові на законодавчому рівні та не містяться на талонах мережі АЗС БРСМ-нафта.
Відповідно до Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0805-08#Text) , Талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
п. 10.3.3.1 Інструкції визначено, що Форму, зміст та ступінь захисту бланків талонів установлює емітент талона. При цьому необхідними елементами змісту талона є його серійний та порядковий номери.
Замовник обмежує в праві на участь тих учасників, які здійснюють продаж талонів, які не містять зображення запропонованої продукції.

Як зазначено в Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України – обов’язковим елементом змісту талона є лише його серійний номер та порядковий номер.


Дискримінаційна вимога в частині наявності паливних карток або талонів єдиного бренду

Отже, відповідно до зазначених вище умов тендерної документації, Замовник вимагає щоб учасники мали та надали у складі пропозиції паливних карток або талонів єдиного бренду, що є дискримінаційним по відношенню до Скаржника.
Вимагаючи від учасників наявність «На паливних картах або талонах має бути надано зображення запропонованої продукції єдиного бренду» - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема «недискримінація учасників».
Вважаємо, що зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через власну мережу АЗС, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що на паливних картах або талонах має бути надано зображення запропонованої продукції єдиного бренду. Таким чином, у процедурі закупівлі зможуть взяти участь лише декілька найбільших мереж АЗС, які пропонують виключно свою мережу АЗС, без залучення АЗС мереж-партнерів.
Це пояснюється тим, що в кожній окремій мережі існує власний окремий зразок паливних карток або талонів, який приймається в конкретній мережі.
Учасники які не мають власних АЗС та здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів – фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації.
Інші учасники, в тому числі Скаржник, у разі вилучення дискримінаційної вимоги, зможуть брати участь у закупівлі Замовника та здатні створити конкуренцію його постійним постачальникам, а отже значно по меншій ціні робити поставки, що призведе до економії бюджетних коштів Замовника. Таким чином, відбудеться дотримання одного із основоположних принципів здійснення публічних закупівель, а саме: максимальна економія, ефективність та пропорційність (п. 2 ч.1 ст. 5 Закону).
В своїх Рекомендаціях від 09.04.2020 № 17-рк, Антимонопольним комітет України зазначив, що: «Разом із тим поставку замовнику нафтопродуктів суб’єкти господарювання можуть здійснювати з використанням карток, талонів тощо на пальне. У таких випадках продавець нафтопродуктів має право залучати необхідну кількість третіх осіб – підприємств, які мають відповідні права на експлуатацію АЗС (необхідних площ АЗС) і на виконання договірних відносин з продавцем забезпечують фактичну передачу (видачу) товару покупцю при пред’явленні останнім картки на пальне. Відтак продаж нафтопродуктів із використанням карток, талонів тощо на пальне не передбачає наявності в продавця розгалуженої системи саме власних або орендованих АЗС, а здійснюється через партнерські АЗС.
Враховуючи Рекомендації Антимонопольного комітету України, вбачається, що вимогою щодо наявності талону єдиного зразка по всій території України, Замовник обмежує коло учасників, зокрема дискримінує та призводить до усунення з ринку тих суб’єктів господарювання, які мають декілька партнерських АЗС різних ТМ, які мають талони єдиного зразка на кожну мережу АЗС партнерів окремо.
Наявність принаймні двох видів талонів від різних мереж АЗС жодним чином не перешкоджатиме діяльності Замовника та навпаки, навіть дозволить мати гарантовану заправку транспорту на одній з АЗС, якщо інша через певні причини припинить обслуговування.
Вимога щодо паливних карток або талонів єдиного бренду, - зменшує коло учасників у зв’язку з тим, що учасник який має декілька партнерських АЗС з неєдиним талоном, не зможе взяти участь у закупівлі, при цьому такий учасник здатний виконати умови ТД по термінам поставки та якості товару. Крім того, наявність різних мереж АЗС з неєдиними та неєдиного бренду талонами у складі пропозиції Переможця дає можливість Замовнику вибирати мережу АЗС у період поставок, керуючись максимальною економією коштів, так як ціна на роздрібному ринку змінюється щотижнево і ціни на різних мережах можуть відрізнятися суттєво. З урахуванням наявності форс-мажорних обставин, згідно Листа ТПП України, щодо введення воєнного стану в України, виключення вимоги щодо наявності талону єдиного зразка/бренду, забезпечить Замовника у випадку наявності ускладнень з заправкою автотранспорту за наявності технічних перешкод з забезпеченням паливом однією мережею АЗС.
Оскільки Замовник вимагає від учасників наявність розгалуджену систему автозаправних станцій – плануємо, в тому числі, запропонувати йому здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас , АЗС БРСМ-нафта:

Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас та БРСМ-нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих мережею АЗС Авіас та БРСМ-нафта, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.


Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 3245aa4036974d2f8e75b2818389db40
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати АЗС обов’язково в усіх областях та обласних центрах), за винятком місць тимчасово непідконтрольних Україні (Донецька, Луганська область та АР Крим тощо.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.3. В Додатку № 2 до ТД Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати АЗС обов’язково в усіх областях та обласних центрах), за винятком місць тимчасово непідконтрольних Україні (Донецька, Луганська область та АР Крим тощо:

В Додатку № 4 до ТД та формою згідно Таблиці 1 Додатку № 4 до ТД: «2. Наявність заправних станцій по всій території України (обов’язково в усіх областях та обласних центрах), за винятком місць тимчасово непідконтрольних Україні (Донецька, Луганська область та АР Крим тощо).»

Замовник встановлює обмежувальну умову щодо наявності АЗС учасника заправних станцій по всій території України (обов’язково в усіх областях та обласних центрах), за винятком місць тимчасово непідконтрольних Україні (Донецька, Луганська область та АР Крим тощо) - зможе задовільнити лише 1 мережа АЗС, а отже не створює конкурентного середовища для закупівлі даного виду товару.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас та БРСМ-нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих мережею АЗС Авіас та БРСМ-нафта, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.

При цьому, зазначені обидві мережі АЗС не мають АЗС у кожному обласному центрі (за винятком місць тимчасово непідконтрольних Україні (Донецька, Луганська область та АР Крим тощо).
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановлює вимогу наявності АЗС у кожному обласному центрі.
На виконання вимог щодо місцезнаходження АЗС, Скаржник планує запропонувати АЗС мережі БРСМ-нафта, яка розповсюджена по всій території України, але при цьому не має АЗС в усіх областях, а саме АЗС відповідної мережі відсутні в:
- Донецькій області (територія Донецької області, яка підконтрольна Україні);

На виконання вимог щодо місцезнаходження АЗС, Скаржник планує запропонувати АЗС мережі Авіас, яка розповсюджена по всій території України, але при цьому не має АЗС кожному обласному центрі, а саме АЗС відповідної мережі відсутні в:
- м. Івано-Франківськ (обласному центрі Івано-Франківської області).

Також, наявна дискримінаційна вимога в частині наявності місцезнаходження АЗС на відстані не більше 10 км від центральної дирекції (ЦД) та кожної філії АТ «НСТУ».
Відстані від філії АТ «НСТУ» (за адресою: 76018, Івано-Франківська обл., місто Івано-Франківськ, вулиця Академіка Сахарова,23ж.корп.5) до АЗС, яку Скаржник планує запропонувати, знаходиться на відстані 15,7 км за адресою: Івано-Франківська обл., с. Клубівці, вул. Тисменицька, 3.

Також, варто звернути увагу, що В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються, а отже вищезазначені вимоги, визначені Замовником, визначають наявність матеріально-технічної бази учасників, що суперечить п. 29 Особливостей та нівелюють дотримання ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» Замовником.
З урахуванням вищезазначеного, Скаржник вимагає виключити вимогу тендерної документації в частині наявності матеріально-технічної бази учасника:
- Учасник повинен мати АЗС у кожному обласному центрі на відстані не більше 10 км від філії АТ «НСТУ» (щодо міста Івано-Франківськ);

Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас та БРСМ-нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих мережею АЗС Авіас та БРСМ-нафта, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 021ae33b48574a41a46b95615a711ef7
Заголовок пункту скарги: 4. Вилучити із тендерної документації встановив вимогу щодо терміну дії талонів, які повинні бути з терміном дії не менше 12 (дванадцяти) місяців з моменту їх отримання Покупцем з можливістю продовження терміну їх дії не менш як на 6 (шість) місяців
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 2. Про суперечливі умови тендерної документації:

2.1. В п. 3 Додатку № 2 до ТД: Замовником встановлено вимогу щодо терміну дії талонів, які повинні бути з терміном дії не менше 12 (дванадцяти) місяців з моменту їх отримання Покупцем з можливістю продовження терміну їх дії не менш як на 6 (шість) місяців:
«…Строк дії паливних карток або талонів – не менше 12 (дванадцяти) місяців з моменту їх отримання Покупцем з можливістю продовження терміну їх дії не менш як на 6 (шість) місяців. У разі закінчення терміну строку дії невикористаних замовником талонів або карток, Учасник проводить їх обмін на аналогічні з незакінченим строком дії без додаткової за це оплати Замовником, або продовжує термін їх використання. Вартість самих карток або талонів включається у вартість закупівлі….»

При цьому, варто звернути увагу на той факт, що Згідно форми оголошення про проведення відкритих торгів, опублікованої Замовником на сайті уповноваженого органу, строк поставки товару – 31 грудня 2024 року.
Згідно п. 13.1. Проєкту договору (Додаток № 3 до ТД) Замовник визначає Строк дії Договору: «13.1. Цей Договір набирає чинності з моменту підписання його уповноваженими представниками обох Сторін і діє по 31 грудня 2024 року, а в частині розрахунків в будь-якому випадку до повного виконання Сторонами своїх зобов’язань за цим Договором.»

Отже, тендерна документація Замовника містить суперечливі умови в частині Терміну дії талонів з можливістю продовження терміну їх дії не менш як на 6 (шість) місяців, який повинен бути не менше 12 (дванадцяти) місяців з моменту їх отримання, та в частині строку поставки Товарів згідно форми Оголошення про проведення відкритих торгів - до 31.12.2024 року, при цьому Проєктом Договору також передбачено строк дії договору про закупівлю – до 31. 12.2024 року.
Оскільки закупівля опублікована на сайті уповноваженого органу 11.10.2024 року, та прийом пропозицій визначено Замовником до 23.10.2024 року, термін дії талонів, який згідно вимогам ТД повинен складати не менше 12 (дванадцяти) місяців з моменту їх отримання Покупцем з можливістю продовження терміну їх дії не менш як на 6 (шість) місяців – а отже, закінчуватись щонайменше до жовтня 2025 року, а у випадку продовження терміну їх дії ще на 6 місяців – до березня 2026 року, що свідчить про неузгодженість вимог тендерної документації, в частині вимог згідно Додатку № 2 до ТД, Додатку № 3 до ТД (Проєкту договору) та Форми оголошення в частині строку поставки Товару, а саме щодо Термін дії талонів на паливо - не менше 12 (дванадцяти) місяців з моменту їх отримання Покупцем з можливістю продовження терміну їх дії не менш як на 6 (шість) місяців.
Таке визначення наведено у п. 3 Інструкції № 281. Із цього тлумачення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених ПММ, які тимчасово зберігаються на АЗС. Відповідно до п. 17.1. Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів.
Отже, при визначені терміну дії талонів не менше 12 (дванадцяти) місяців з моменту їх отримання Покупцем з можливістю продовження терміну їх дії не менш як на 6 (шість) місяців, Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
В ч. 1 ст. 3 Бюджетного кодексу України зазначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Згідно п. 38 Постанови КМУ від 28 лютого 2002 р. №228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ», кошторис в бюджетних установах затверджується за загальним і спеціальним фондами на рік.
З огляду на вище описане, Замовник встановлює суперечливі вимоги тендерної документації в частині терміну дії талонів не менше 12 (дванадцяти) місяців з моменту їх отримання Покупцем з можливістю продовження терміну їх дії не менш як на 6 (шість) місяців, з урахуванням, що строк поставки Товару - до 31 грудня 2024 року як і згідно плану закупівлі – Закупівля проводиться згідно Річний план закупівлі на: 2024 рік (ідентифікатор плану закупівлі - UA-P-2024-10-04-005827-a ) Як і бюджетний період закінчується 31 грудня 2024 року. Відповідно до чинного законодавства України Замовники здійснюють закупівлі згідно із затвердженим кошторисом та планують їх відповідно до потреб на поточний рік.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас та БРСМ-нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих мережею АЗС Авіас та БРСМ-нафта, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації