• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 3

Бензин марки А-95, дизельне паливо

Завершена

720 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 7 200.00 UAH
Період оскарження: 09.10.2024 11:56 - 03.11.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 38330323e783472ba6e7b74779921be7
Ідентифікатор запиту: UA-2024-10-09-005363-a.b1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 22.10.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 15.10.2024 17:34
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 25.10.2024 16:25
Дата виконання рішення Замовником: 29.10.2024 12:26
Коментар замовника щодо усунення порушень: Внесені зміни в тендерну документацію
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 55f1355081044aeeaa45b0268e21a731
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть надати Замовнику декларацію відповідності на Товар Учасника (а отже, видана на ім’я Учасника) та відповідність Дизельного палива вимогам ДСТУ 7687:2015.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 09.10.2024 року Замовником опубліковано тендерну документацію, яку «ЗАТВЕРДЖЕНО» «09» жовтня 2024 р. №104 рішенням уповноваженої особи Дмитрук Юлією Юріївною, яка містить Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції у Додатку № 1 до ТД. Згідно Переліку документів та/або інформації, учасники в тому числі повинні надати для підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам щодо предмета закупівлі, встановлених в Додатку 2 до тендерної документації, учасник у складі тендерної пропозиції - технічну специфікацію.

1. Про дискримінаційні умови тендерної документації:

1.1. В Додатку № 2 до ТД Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть надати Замовнику декларацію відповідності на Товар Учасника (а отже, видана на ім’я Учасника) та відповідність Дизельного палива вимогам ДСТУ 7687:2015:
«Якість Товару повинна відповідати діючим в Україні Держстандартам і підтверджуватися відповідним документом при поставці товару, зокрема:
- Паспорт якості із зазначенням технічних характеристик пропонованого палива
Технічні та якісні вимоги до Товару повинні відповідати Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого ПКМУ від 01.08.2013 року № 927 (далі «Технічний регламент»).
- Декларацією відповідності Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого ПКМУ від 01.08.2013 року № 927 Учасника.»
Дискримінаційна умова в частині декларацію відповідності Учасника (а отже, видану на ім’я Учасника)
Замовник встановлює обмежувальну умову щодо наявності у учасників Декларації відповідності Учасника (а отже – на видану на ім’я Учасника).
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, а отже не створює конкурентного середовища для закупівлі даного виду товару, оскільки такі реквізити декларації (видача її на ім’я учасника) не встановлені, як обов’язкові на законодавчому рівні.
В абзаці 2 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Національним стандартом та Додатком № 2 до ТД передбачено відповідність Бензину А-95 вимогам ДСТУ 7687:2015 Бензини автомобільні Євро. Технічні умови (згідно Наказу від 28.05.2015 № 45 Про прийняття нормативних документів України, гармонізованих з міжнародними та європейськими нормативними документами, національних стандартів України, скасування нормативних документів України та міждержавних стандартів в Україні) та Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого ПКМУ від 01.08.2013 року № 927 (далі «Технічний регламент») та Дизельного палива вимогам ДСТУ 7688:2015 Паливо дизельне Євро. Технічні умови (згідно Наказу від 28.05.2015 № 45 Про прийняття нормативних документів України, гармонізованих з міжнародними та європейськими нормативними документами, національних стандартів України, скасування нормативних документів України та міждержавних стандартів в Україні) та Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого ПКМУ від 01.08.2013 року № 927 (далі «Технічний регламент»).
п. 19 Технічного регламенту встановлено, що за результатами проведення оцінки відповідності виробник або уповноважений представник складає декларацію про відповідність за формою згідно з додатком 6 до цього Технічного регламенту.
Додаток 6
до Технічного регламенту
ДЕКЛАРАЦІЯ
про відповідність
________________________________________________________________________________
(назва Технічного регламенту)
________________________________________________________________________________
(повне найменування суб’єкта господарювання (виробника або уповноваженого
________________________________________________________________________________
представника, постачальника, який декларує відповідність палив) та його місцезнаходження)
підтверджує, що _________________________________________________________________,
(позначення палива)
яке виготовляється(ено) за ________________________________________________________,
(позначення та назва нормативного документа)
відповідає вимогам _______________________________________________________________
(назва національних стандартів із зазначенням років їх затвердження,
________________________________________________________________________________
що застосовані під час оцінки відповідності, та/або рішень, прийнятих для
________________________________________________________________________________
забезпечення виконання вимог Технічного регламенту)
Сертифікат відповідності*_________________________________________________________
(номер сертифіката відповідності, дата його реєстрації, строк дії,
________________________________________________________________________________
назва та місцезнаходження призначеного органу з оцінки відповідності)
Декларацію складено під повну відповідальність виробника або уповноваженого представника

________________________
(посада) _______________
(підпис) ________________________
(ініціали та прізвище)
М.П.
“ ” 20 р.
__________
*Застосовується за умови використання модуля, в якому оцінка відповідності проводиться призначеним органом з оцінки відповідності.


Вимога щодо надання у складі пропозиції декларації про відповідність палива Учасника (а отже - на ім`я Учасника) – є дискримінаційною та такою, що обмежує коло учасників. Відповідну вимогу зможуть виконати виключно підприємства, які мають власні нафтопереробні заводи, оскільки згідно п. 19 Технічного регламенту, складає її виробник палива або його уповноважений представник. Підприємства, які здійснюють трейдерську діяльність та мають великий досвід у виконанні подібних поставок нафтопродуктів – не зможуть виконати відповідну вимогу, оскільки Скаржник не виробник палива та не уповноважений ним представник (згідно Технічного регламенту, уповноважений представник - будь-яка фізична чи юридична особа - резидент України, яка одержала від виробника письмове доручення діяти від його імені стосовно визначених завдань.)
Скаржник не має відносин з виробником Бензину А-95 та Дизельного палива та не є уповноваженим представником виробника згідно письмового доручення, а планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих мережею АЗС Авіас, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Скаржник може надати Декларацію про відповідність видану ПАТ «УКРТАТНАФТА» (виробнику Бензину А-95 та Дизельного палива) на відповідність Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого ПКМУ від 01.08.2013 року № 927.

Суперечлива вимога в частині відповідності Дизельного палива вимогам ДСТУ 7688:2015
Замовник в таблиці згідно Додатку № 2 до ТД визначає до Дизельного палива Технічні характеристики (параметри), згідно до яких Дизельне паливо повинно відповідати вимогам ДСТУ 7687:2015.
Національним стандартом передбачено відповідність Дизельного палива вимогам ДСТУ 7688:2015 Паливо дизельне Євро. Технічні умови (згідно Наказу від 28.05.2015 № 45 Про прийняття нормативних документів України, гармонізованих з міжнародними та європейськими нормативними документами, національних стандартів України, скасування нормативних документів України та міждержавних стандартів в Україні) та Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого ПКМУ від 01.08.2013 року № 927 (далі «Технічний регламент»).
Звертаємо увагу Комісії, що ДСТУ 7687:2015 Бензини автомобільні Євро. Технічні умови затверджений Наказом від 28.05.2015 № 45 Про прийняття нормативних документів України, гармонізованих з міжнародними та європейськими нормативними документами, національних стандартів України, скасування нормативних документів України та міждержавних стандартів в Україні) передбачає у п. 1.1. Сферу застосування, згідно до якої - цей стандарт поширюється на автомобільні бензини Євро, які використовують у двигунах колісних транспортних засобів (далі — бензини). Для Дизельного палива передбачено національний стандарт вимогам ДСТУ 7688:2015 Паливо дизельне Євро. Технічні умови (затверджений згідно Наказу від 28.05.2015 № 45 Про прийняття нормативних документів України, гармонізованих з міжнародними та європейськими нормативними документами, національних стандартів України, скасування нормативних документів України та міждержавних стандартів в Україні), який містить Сферу застосування у п. 1.1. визначено - цей стандарт поширюється на дизельне паливо Євро, яке використовують у дизельних двигунах (далі — дизельне паливо).
Отже, наявні підстава для приведення вимог тендерної документації та додатків до неї у відповідність до вимог чинного законодавства.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: e8dd4270331d4ad793e6e4ecb9b8ac68
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які мають талони, що містить строк дії.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.2. В Додатку 2 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які мають талони, що містить строк дії:
«Талон на паливо виготовлений на паперовому носії; глянцевому паперовому носії, заламінованого плівкою; пластиковому носії. Містить вказівку на вид (марку) Товару та номінал і строк дії картки. На картку нанесено штрих - код, голографічне зображення та інші ступені захисту.»

Замовником встановлена обмежувальна дискримінаційна вимога в частині наявності талонів, які містять вказівку на строк дії картки.
Така вимога Замовника суперечить п. 29 Особливостей та ч. 3 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Також варто зазначити, що метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. А в даному випадку Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, а отже не створює конкурентного середовища для закупівлі даного виду товару.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу Авіас. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів, емітованих партнером Скаржника, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Талони мережі АЗС Авіас не містять строку дії, що підтверджено інформацією, розміщеною на сайті мережі АЗС за посиланням : https://avias.ua/palivni-proekti/skretch-karta/
«Паливна скретч-карта «Авіас» — довірчий документ, що підтверджує право його власника на отримання вказаного на карті кількості і виду палива на АЗС «Авіас» і партнерів. Раніше скретч-карти мали обмежений термін дії. Але зараз скретч-карти — безстрокові і дійсні до моменту отримання палива на АЗС.»
Умова тендерної документації щодо наявності на талонах (картках), по яким Замовник планує здійснювати заправку автомобілів на АЗС учасників, строку дії - носить обмежувальний характер, оскільки такі реквізити не встановлені, як обов’язкові на законодавчому рівні.
Відповідно до Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України (далі - Інструкція) (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0805-08#Text) , Талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
п. 10.3.3.1 Інструкції передбачає, що форму, зміст та ступінь захисту бланків талонів установлює емітент талона. При цьому необхідними елементами змісту талона є його серійний та порядковий номери.
Замовник обмежує в праві на участь тих учасників, які здійснюють продаж талонів, які не містять строку дії.
Форму, зміст та ступінь захисту бланків талонів установлює емітент талона. Як зазначено в Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України – обов’язковим елементом змісту талона є лише його серійний номер та порядковий номер.

Варто зазначити, що згідно до пункту 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Замовник не обґрунтовано встановлює дискримінаційну вимогу до учасників, яка не має відношення та не впливає на постачання Товару.
Відповідно до абз. 2 п. 29 Особливостей у разі здійснення закупівель для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Згідно тендерної документації Замовника, закупівлі оголошена на придбання Товару:
«ДК 021:2015, код 09130000-9 – Нафта і дистиляти (Бензин марки А-95, дизельне паливо).»
Замовник не обґрунтовано встановлює дискримінаційну вимогу до учасників, яка не має відношення та не впливає на постачання Товару (Дизельного палива та Бензину А-95) щодо імперативного визначення наявності на талоні строку його дії. Така вимога суперечить п. 29 Особливостей та не має документального підтвердження жодним національним стандартам, а Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України – не передбачає такої вимоги до обов’язкових позначень на талоні.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації