• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Дизельне паливо за кодом ДК 021:2015-09130000-9 – Нафта і дистиляти

Завершена

158 100.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 790.50 UAH
Період оскарження: 07.10.2024 14:33 - 30.10.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 66d57dcaf7ea413a8e6ca2d7ce766657
Ідентифікатор запиту: UA-2024-10-07-008026-a.a1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 22.10.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 14.10.2024 17:36
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 25.10.2024 16:12
Дата виконання рішення Замовником: 28.10.2024 15:14
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання Рішення АМКУ № 17231-р/пк-пз від 22.10.2024 року, Замовником внесено зміни до тендерної документації та завантажено її в новій редакції.
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 406d1a2e93b44464a1c568d008176559
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу, щодо наявності у учасників партнерських договорів на право користування чи іншого володіння, які підтверджують належність учаснику АЗС у праві власності/оренди/партнерства чи іншого володіння (користування) та передбачають виключно наявність талонів зразка учасника які обслуговуються на партнерських АЗС
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Замовником 07.10.2024 року опубліковано тендерну документацію ЗАТВЕРДЖЕНУ Протокольне рішення №118 від 07.10.2024 року Уповноваженої особи Катерина ЗАДВОРНА, яка Додатку № 5 до ТД містить Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, який містить в тому числі :
«2.3. Надати інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а саме: лист згоду з умовами та вимогами, які визначені у технічній специфікації Додаток 3 до тендерної документації та гарантування їх виконання.»

1. Про дискримінаційні умови тендерної документації:

1.1. В Додатку № 2 до ТД та Додатку 5 до ТД Замовник встановив вимогу, щодо наявності у учасників партнерських договорів на право користування чи іншого володіння, які підтверджують належність учаснику АЗС у праві власності/оренди/партнерства чи іншого володіння (користування) та передбачають виключно наявність талонів зразка учасника які обслуговуються на партнерських АЗС (тобто, партнерський договір на обслуговування талонів учасника):


В Додатку № 5 до ТД: «Надати документальне підтвердження належності АЗС Учаснику: право власності, оренди , партнерства чи іншого володіння (користування).»

«2.6. У випадку залучення партнерських АЗС до обслуговування талонів (бланків-дозволів, карток та ін.) Учасника, останній повинен надати гарантійний лист з зазначенням ідентифікатора закупівлі від партнерських АЗС (партнерів), які здійснюють обслуговування зазначених талонів (бланків-дозволів, карток та ін.), щодо обслуговування талонів (бланків-дозволів, карток та ін.) Учасника, із зазначенням підстав обслуговування та про те, що він гарантує безумовне, цілодобове та безперебійне здійснення відпуску пального на АЗС Замовнику, протягом усього терміну дії договору та придатності товару. Гарантійний лист повинен містити накладений електронний підпис (або кваліфікований електронний підпис) партнера.»


В Додатку № 2 до ТД: «Надати документальне підтвердження належності АЗС Учаснику: право власності, оренди , партнерства чи іншого володіння (користування).»

«2.6. У випадку залучення партнерських АЗС до обслуговування талонів (бланків-дозволів, карток та ін.) Учасника, останній повинен надати гарантійний лист з зазначенням ідентифікатора закупівлі від партнерських АЗС (партнерів), які здійснюють обслуговування зазначених талонів (бланків-дозволів, карток та ін.), щодо обслуговування талонів (бланків-дозволів, карток та ін.) Учасника, із зазначенням підстав обслуговування та про те, що він гарантує безумовне, цілодобове та безперебійне здійснення відпуску пального на АЗС Замовнику, протягом усього терміну дії договору та придатності товару. Гарантійний лист повинен містити накладений електронний підпис (або кваліфікований електронний підпис) партнера.»

Дискримінаційна вимога в частині надання учасниками документального підтвердження «належності АЗС Учаснику»: право власності, оренди , партнерства чи іншого володіння (користування)

Замовником визначена вимога в чатсині надання документального підтвердження «належності АЗС» Учаснику, а саме право власності, оренди , партнерства чи іншого володіння (користування) АЗС, що є дискримінаційною та обмежвальною для Скаржника та такою, що суперечить п. 29 Особливостей в частині наявності матеріально-технічної бази Учасника (МТБ АЗС яка «належить» Учаснику.
Звертаємо увагу, що згідно Тлумачного словника української мови поняття «належати» передбачає значення - бути чиєю-небудь власністю, перебувати в чиємусь розпорядженні, володінні.
Тобто, за родовими ознаками цього поняття, передбачено наявність у учасника АЗС у праві володінні (власні/орендовані/користуванні)
Замовник встановив обмежувальні вимоги в частині наявності у учасників АЗС у праві власності що суперечать п. 29 Особливостей. Скаржник не має АЗС, які йому «належать» (загальні положення про зміст права власності визначено у статті 317 Цивільного кодексу України).
Замовник ніби то передбачає наявність партнерських АЗС учасника, але при цьому встановлює форму такого партнерства у юридичному значенні наявності матеріально-технічної бази (АЗС) у праві власності/оренди/ партнерства чи іншого володіння (користування).
Вимагаючи від учасників наявність АЗС у праві оренди/власності/користуванні - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасника, які мають АЗС у праві користуванні.
В галузі майнового права "власник", "орендар" та "користувач" має однакові ознаки – та відносяться до видів права власності (право користування, володіння та розпорядження, які і є дискримінаційні). Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо права усіх видів "права власності" (належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном - ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику) та дозволити брати участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин з емітентами талонів та власниками АЗС, але такі договори не можуть підтверджувати право користування чи іншого володіння, оскільки предметом є – купівля-продаж ПММ у вигляді талонів на паливо, а не право користування матеріально-технічною базою АЗС, що є правомочністю власника на рівні з володінням і розпорядженням.
Зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через АЗС на праві користування, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС у власності/оренді або з правом користування учасником - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС.
Таким чином, у процедурі закупівлі зможуть взяти участь лише власники/орендарі мереж АЗС, які пропонують виключно свою мережу АЗС ( так як право користування – це один із видів права власності). Учасники які не мають АЗС у праві користуванні/власності/оренді, та здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів, - фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір. При цьомутакий партнерський договір не передбачає та не передбачає право власности/оренди/користування на матеріально-технічну базу АЗС.

Дискримінаційна вимога в частині здійснення відпуску за талонами Учасника (залучення партнерських АЗС до обслуговування талонів (бланків-дозволів, карток та ін.) Учасника)

В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Вимагаючи від учасників наявність партнерських АЗС на обслуговування талонів (бланків-дозволів, карток та ін.) Учасника - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасники, які мають талони (бланки-дозволів, картки та ін. ), емітовані Учасником.
Емітентом талонів мережі АЗС БРСМ-нафта є партнер Скаржника та власник мережі АЗС. При цьому, відповідний факт жодним чином не впливає на той факт, що при цьому Скаржник є власником талонів, які передані йому у власність на умовах партнерського договору.
Встановлення відповідної вимоги не дозволяє взяти участь у закупівлі учасникам, які не є емітентами талонів, що обмежує встановлені у статті 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» принципи проведення процедури Закупівлі.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-Нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власником мережі АЗС БРСМ-Нафта, а не Скаржником, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Також звертаємо увагу, що предметом партнерського договору Скаржника є передача Покупцю Продавцем бланків-дозволів (талонів), які надають право на здійснення заправки паливно-мастильними матеріалами автотранспорту Покупця або контрагентів Покупця на АЗС, вказаних на сайті: www.brsm-nafta.com, а Покупець зобов'язується приймати та оплачувати бланки-дозволи їх номіналом та/або поповнювати електронні паливні картки на бажану кількість/суму отримання паливно-мастильних матеріалів.
Також у партнерському договорі визначено, що талона на придбання ПММ, які введено в обіг мережею АЗС БРСМ-нафта, містить - встановлену Продавцем (тобто, партнером Скаржнкика) форму, зміст, ступінь захисту, строк дії, порядковий номер, тощо, та дозволяє його пред’явнику отримувати на АЗС Продавця ПММ відповідного найменування, марки та у кількості, що зазначені у ньому. Бланк-дозвіл видається Продавцем на умовах, передбачених цим Договором.
Враховуючи вищезазначене, Скаржник не має паливних талонів власного зразка, а здійснює продаж вже емітованих мережею АЗС талонів, що свідчить про дискримінаційну вимогу тендерної документації в частині умови «залучення партнерських АЗС до обслуговування талонів (бланків-дозволів, карток та ін.) Учасника)»
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 90dc4e758a7c4dbba7eabe2d46ba87bd
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати не менше 2 АЗС на відстані від юридичної адреси Замовника до АЗС, на якій Учасник пропонує заправку пальним автотранспорту Замовника не повинна перевищувати 3 км по автомобільним дорогах.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.2. В Додатку № 2 до ТД та Додатку № 5 до ТД Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати не менше 2 АЗС на відстані від юридичної адреси Замовника до АЗС, на якій Учасник пропонує заправку пальним автотранспорту Замовника не повинна перевищувати 3 км по автомобільним дорогах:

В Додатку № 5 до ТД: «2.1. Наявність не менше 2-х АЗС. Відстань від юридичної адреси Замовника до АЗС, на якій Учасник пропонує заправку пальним автотранспорту Замовника не повинна перевищувати 3 км по автомобільним дорогах. На підтвердження Учасник надає довідку в довільній формі з переліком АЗС, з зазначенням найменування та місцезнаходження.
Відстань не більше 3 км - обґрунтована наявними потребами Замовника з урахуванням стану дорожнього покриття, помірними експлуатаційними витратами, що досить важливо при наявному фінансуванні. Тому для дотримання принципів Закону, а саме максимальної економії та ефективності Замовником було прийнято рішення провести закупівлю з певними характеристиками щодо відстані.»

В Додатку № 2 до ТД: «2.1. Наявність не менше 2-х АЗС. Відстань від юридичної адреси Замовника до АЗС, на якій Учасник пропонує заправку пальним автотранспорту Замовника не повинна перевищувати 3 км по автомобільним дорогах. На підтвердження Учасник надає довідку в довільній формі з переліком АЗС, з зазначенням найменування та місцезнаходження.
Відстань не більше 3 км - обґрунтована наявними потребами Замовника з урахуванням стану дорожнього покриття, помірними експлуатаційними витратами, що досить важливо при наявному фінансуванні. Тому для дотримання принципів Закону, а саме максимальної економії та ефективності Замовником було прийнято рішення провести закупівлю з певними характеристиками щодо відстані.»

Замовник встановлює обмежувальну умову щодо наявності не менше 2 АЗС учасника відстань від юридичної адреси Замовника до АЗС, на якій Учасник пропонує заправку пальним автотранспорту Замовника не повинна перевищувати 3 км по автомобільним дорогах - зможе задовільнити лише 1 мережа АЗС, а отже не створює конкурентного середовища для закупівлі даного виду товару.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих партнером Скаржника, у мережі АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір, за наступними адресами за вимогами щодо місцезнаходження Замовника згідно тендерної документації за наступними адресами:
1) АЗС БРСМ-нафта - Одеська область, Овідіопольський район, смт. Великодолинське, вулиця Чорноморська, 100 – на відстані 7,9 км від юридичної адреси Замовника (67840, Україна, Одеський р-н, Одеська обл., с. Молодіжне, вул. Приморська, буд.12);
2) АЗС БРСМ-нафта - Одеська область, м.Чорноморськ, с. Бурлача Балка, вулиця Шкільна, 81 – на відстані 13,7 км від юридичної адреси Замовника (67840, Україна, Одеський р-н, Одеська обл., с. Молодіжне, вул. Приморська, буд.12);

Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановлює вимогу наявності не менше 2 АЗС, але при цьому обмежує відстань до таких АЗС від юридичної адреси Замовника по автомобільним дорогам не повинна перевищувати 3 км.
На виконання вимог щодо місцезнаходження АЗС, Скаржник планує запропонувати АЗС мережі БРСМ-нафта, яка розповсюджена по всій території України та має 2 АЗС за місцезнаходженням Замовника, але при цьому така відстань становить більше ніж 3 км від юридичної адреси Замовника по автомобільним дорогам, а саме відстань до АЗС які може запропонувати Скаржник складає – 7,9 км та 13,7 км (від юридичної адреси Замовника: 67840, Україна, Одеський р-н, Одеська обл., с. Молодіжне, вул. Приморська, буд.12).

Також, варто звернути увагу, що В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Тобто, встановлена обмежуюча вимога Замовника щодо місцезнаходження АЗС суперечить п. 29 Особливостей.
З урахуванням вищезазначеного, Скаржник вимагає виключити вимогу тендерної документації в частині відстані до АЗС не більше 3 км від юридичної адреси Замовника або збільшення такої відстані до АЗС для забезпечення принципу недискримінації учасників:
- Наявність не менше 2-х АЗС на відстані від юридичної адреси Замовника до АЗС, на якій Учасник пропонує заправку пальним автотранспорту Замовника не повинна перевищувати 3 км по автомобільним дорогах.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: befc0295dafa4eeca0926e148958f7a0
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо терміну дії талонів, які повинні бути безстроковими або з терміном дії не менше 12 місяців від дати отримання Замовником.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 2. Про суперечливі умови тендерної документації:

2.1. В Додатку № 2 до ТД та Додатку № 3 до ТД (Проєкт договору): Замовником встановлено вимогу щодо терміну дії талонів, які повинні бути безстроковими або з терміном дії не менше 12 місяців від дати отримання Замовником:
В Додатку № 2 до ТД: «1.3. Термін дії талону – не менше 12 місяців з місяців з моменту їх отримання Замовником.»
В Додатку № 3 до ТД (Проєкт договору): 5.4. Термін дії талону – не менше 12 місяців з моменту їх отримання Замовником.»

При цьому, варто звернути увагу на той факт, що Згідно Форми оголошення про проведення відкритих торгів, опублікованої Замовником на сайті уповноваженого органу, строк поставки товару – 31 грудня 2024 року.
Отже, тендерна документація Замовника містить суперечливі умови в частині Термін дії талону – не менше 12 місяців з місяців з моменту їх отримання Замовником, та в частині строку поставки Товарів згідно форми Оголошення про проведення відкритих торгів - до 31.12.2024 року.
Оскільки закупівля опублікована на сайті уповноваженого органу 07.10.2024 року, та прийом пропозицій визначено Замовником до 15.10.2024 року, термін дії талонів, який згідно вимогам ТД повинен складати не менше 12 місяців з моменту їх отримання Замовником – а отже, закінчуватись щонайменше в жовтні 2025 року, що свідчить про неузгодженість вимог тендерної документації, в частині вимог згідно Додатку № 2 до ТД та Додатку № 3 до ТД (Проєкту договору) - та Форми оголошення в частині строку поставки Товару до 31.12.2024 року, а саме щодо Терміну дії талонів на паливо.
Таке визначення наведено у п. 3 Інструкції № 281. Із цього тлумачення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених ПММ, які тимчасово зберігаються на АЗС. Відповідно до п. 17.1. Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів.
Отже, при визначені терміну дії талонів не менше 12 місяців з моменту їх отримання Замовником, Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
В ч. 1 ст. 3 Бюджетного кодексу України зазначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Згідно п. 38 Постанови КМУ від 28 лютого 2002 р. №228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ», кошторис в бюджетних установах затверджується за загальним і спеціальним фондами на рік.
З огляду на вище описане, Замовник встановлює суперечливі вимоги тендерної документації в частині терміну дії талонів не менше 12 місяців з моменту їх отримання Замовником, з урахуванням, що строк поставки Товару - до 31 грудня 2024 року. Як і бюджетний період закінчується 31 грудня 2024 року. Відповідно до чинного законодавства України Замовники здійснюють закупівлі згідно із затвердженим кошторисом та планують їх відповідно до потреб на поточний рік.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток,дозволів), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації