• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Дизельне паливо, Бензин А-95

Завершена

96 233.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 481.17 UAH
Період оскарження: 04.10.2024 17:15 - 31.10.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 27929a260a6c472ab82c0f539b995021
Ідентифікатор запиту: UA-2024-10-04-011695-a.b1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 18.10.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 10.10.2024 15:23
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 23.10.2024 15:15
Дата виконання рішення Замовником: 29.10.2024 16:03
Коментар замовника щодо усунення порушень: Замовником виконано Рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 17069-р/пк-пз від 18.10.2024 р., а саме внесено зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі товару Дизельне паливо, Бензин А-95 за ДК 021-2015 Єдиного закупівельного словника 09130000-9 Нафта і дистиляти, оголошення про проведення якої оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу № UA-2024-10-04-011695-a, з метою усунення порушень.
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 6feb72738add47c885753f67c589afbc
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати Особистий кабінет (електронний Web додаток) з режимом роботи 24/7, який надає доступ Замовнику до об’єму палива, за який був здійснений розрахунок з Постачальником (який містить розділ з елементами керування
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1. Про дискримінаційні умови тендерної документації:

1.1. В Додатку № 3 до ТД Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати Особистий кабінет (електронний Web додаток) з режимом роботи 24/7, який надає доступ Замовнику до об’єму палива, за який був здійснений розрахунок з Постачальником (який містить розділ з елементами керування талонами, блокування та розблокування доступу) та який може забезпечити Замовника (з окремими визначеними Замовником функціями такого Web додатку згідно Додатку № 3 до ТД):

«Особистий кабінет (електронний Web додаток) з режимом роботи 24/7, який надає доступ Замовнику до об’єму палива, за який був здійснений розрахунок з Постачальником.
Особистий кабінет повинен мати розділ який містить елементи керування талонами, блокування та розблокування доступу (у випадку крадіжки, втрати тощо).»
«Учасник повинен забезпечити Замовника онлайн системою керування паливними талонами, за допомогою Web додатку. Замовник повинен мати доступ до «Особистого кабінету» Учасника в якому здійснюється контроль пального, на підтвердження чого Учасником надається скрин відповідного веб-ресурсу із зазначенням його розташування у всесвітній мережі. Даний додаток дозволяє керувати об’ємом палива, будувати статистичні звіти по витратам, місцям використання (отоварення) довірчих документів, надає можливість для більш ефективного контролю за використанням ресурсів, в тому числі контролю залишків об’єму палива, за який був здійснений розрахунок з Постачальником та оптимізації роботи підприємства Замовника.»

Замовник встановлює обмежувальну умову щодо можливості взяти участь у закупівлі лише тим учасникам, які можуть забезпечити Замовника онлайн системою керування паливними талонами, за допомогою Web додатку. Замовник повинен мати доступ до «Особистого кабінету» Учасника в якому здійснюється контроль пального, на підтвердження чого Учасником надається скрин відповідного веб-ресурсу із зазначенням його розташування у всесвітній мережі. Даний додаток дозволяє керувати об’ємом палива, будувати статистичні звіти по витратам, місцям використання (отоварення) довірчих документів, надає можливість для більш ефективного контролю за використанням ресурсів, в тому числі контролю залишків об’єму палива, за який був здійснений розрахунок з Постачальником та оптимізації роботи підприємства Замовника та Особистим кабінетом (з електронним Web додатком) з режимом роботи 24/7 (який містить елементи керування талонами, блокування та розблокування доступу), що є дискримінаційною та обмежувальною вимогою по відношенню до Скаржника.
Вважаємо, що зазначена умова тендерної документації обмежує в праві на участь тих учасників, які мають можливість здійснювати відпуск палива за талонами, з урахуванням підстави, що на АЗС мережі, яку може запропонувати Скаржник - не впроваджено вищезазначених системою керування паливними талонами за допомогою Web додатку з вищезазначеними супутніми послугами.
Відповідно до Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України (далі - Інструкція):
Талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.

Талон на паливо – не має ніякої технічної необхідності наявності у Постачальника електронного кабінету, WEB-додаток та Особистого кабінету, який дозволяє керувати об’ємом палива, будувати статистичні звіти по витратам, місцям використання (отоварення) довірчих документів, надає можливість для більш ефективного контролю за використанням ресурсів, в тому числі контролю залишків об’єму палива та інші обмежувальні вимоги, визначені Замовником у Додатку № 3 до ТД в частині функцій WEB-додатку та Особистого кабінету.

Варто зазначити, що згідно до пункту 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Тобто, Замовник оголосив закупівлю, предметом якої є паливо (Товар - Дизельне паливо: ДК 021:2015:09134200-9 - Дизельне паливо та Бензин А-95: ДК 021:2015:09132000-3 – Бензин). Встановлюючи дискримінаційні вимоги щодо засобів та окремих послуг для відпуску пального з АЗС – замовник обмежує коло потенційних учасників, які здійснюють постачання палива за талонами та надає можливість брати участь у процедури закупівлі лише учасникам, які мають впроваджену систему обліку та видачі палива за паливними картами.
Мережу АЗС, яку пропонує Скаржник на вимогу Документації Замовника - впроваджено облік талонів на паливо (скретч-карт).
Вважаємо, що зазначена умова тендерної документації обмежує в праві на участь тих учасників, які мають можливість здійснювати відпуск палива за талонами.
Замовник не обґрунтовано встановлює дискримінаційну вимогу до учасників, яка не має відношення та не впливає на постачання Товару.
Відповідно до абз. 2 п. 29 Особливостей у разі здійснення закупівель для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Згідно тендерної документації Замовника, закупівлі оголошена на придбання Товару:
ДК 021:2015 – 09130000-9 Нафта і дистиляти (Дизельне паливо - 09134200-9 - Дизельне паливо, Бензин А-95 - 09132000-3 – Бензин)

Варто звернути увагу, що національним стандартом для відповідного предмета закупівлі, а саме ДСТУ 7688:2015, ДСТУ 7687:2015 та Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 №927 (зі змінами) – не передбачено та не встановлено вимог до Дизельного палива та Бензину А-95 в частині наявності Особистий кабінет (електронний Web додаток) з режимом роботи 24/7 з функціям та супутніми послугами, які визначені Замовником в тендерній документації.
Замовник не обґрунтовано встановлює дискримінаційну вимогу до учасників, яка не має відношення та не впливає на постачання Товару (Дизельного палива та Бензину А-95).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 7d269318bce1441b8466861f1d803aa6
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть надати Замовнику сертифікат відповідності, виданий на ім’я учасника уповноваженим органом з оцінки відповідності та декларацію відповідності на Товар видану на ім’я Учасника, а також надання сертифікату відповідності Тех
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 1.2. В Додатку № 3 до тендерної документації, Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть надати Замовнику сертифікат відповідності, виданий на ім’я учасника уповноваженим органом з оцінки відповідності та декларацію відповідності на Товар видану на ім’я Учасника, а також надання сертифікату відповідності Технічному регламенту:
«2.1. Якість Товару повинна відповідати діючим в Україні Держстандартам і підтверджуватися відповідним документом при постачанні товару та у складі пропозиції Учасника, зокрема:
- Сертифікатом відповідності Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив та ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови», ДСТУ 7687:2015 Бензини автомобільні Євро. Технічні умови (далі паливо), виданий безпосередньо Учаснику уповноваженим (акредитованим) органом з оцінки відповідності.
- Паспортом якості із зазначенням технічних характеристик пропонованого палива, виданий не раніше 2024 року.
Дані документи підтверджують відповідність якісним та технічним характеристикам саме тієї партію товару, яка пропонується до поставки Замовнику.
2.2. Технічні та якісні вимоги до товару повинні відповідати Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 927 (далі «Технічний регламент»)
- Декларації відповідності Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою КМУ від 1 серпня 2013 р. № 927 Учасника.»
Дискримінаційна умова в частині сертифікат відповідності, виданий на ім’я учасника уповноваженим органом з оцінки відповідності та декларацію відповідності на Товар видану на ім’я Учасника
Замовник встановлює обмежувальну умову щодо наявності у учасників сертифікатів відповідності товару, виданих Учаснику уповноваженим (акредитованим) органом з оцінки відповідності (а отже – на ім’я Учасника) та Декларацією відповідності видану Учаснику (а отже – на ім’я Учасника).
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, а отже не створює конкурентного середовища для закупівлі даного виду товару, оскільки такі реквізити сертифікату (видача його ім’я учасника) не встановлені, як обов’язкові на законодавчому рівні.
В абзаці 2 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Відповідно до ДСТУ 7688:2015 "ПАЛИВО ДИЗЕЛЬНЕ ЄВРО.Технічні умови" встановлено, зокрема, що цей стандарт розроблено з метою забезпечення впровадження та застосування Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 927.
Відповідно до пункту 10.3 документ про якість (паспорт якості) має містити таку інформацію: — дату видачі й номер документа;
— позначення цього стандарту;
— познаку дизельного палива відповідно до 3.3;
— торгову марку (товарний знак) підприємства-виробника (за наявності), його назву та повну
адресу;
— назву та повну адресу постачальника (за наявності);
— дату виготовлення дизельного палива;
— дату відбирання проби та дату проведення випробування;
— показники якості дизельного палива, їх нормативні значення згідно з цим стандартом,
нормативні значення згідно з Технічним регламентом і фактичні результати випробування;
— позначення нормативних документів на методи випробування згідно з цим стандартом;
— національний знак відповідності, який підтверджує відповідність дизельного палива вимогам
Технічного регламенту;
— відомості щодо декларації про відповідність;
— знак відповідності згідно з ДСТУ 2296 (в разі проведення сертифікації);
— номер партії (резервуара);
— інформацію про вид та кількість добавок (присадок);
— підпис начальника відділу технічного контролювання або керівника лабораторії, який
виконує функції відділу, або уповноваженої особи, завірений печаткою.
Відповідно до розділу 11 ГАРАНТІЇ ВИРОБНИКА встановлено:
11.1 Виробник гарантує відповідність якості дизельного палива вимогам цього стандарту в разі дотримання вимог щодо транспортування та зберігання.
11.2 Гарантійний термін зберігання дизельного палива — 1 рік від дати його виготовлення.
Відповідно до ДСТУ 7687:2015 " БЕНЗИНИ АВТОМОБІЛЬНІ ЄВРО. Технічні умови" встановлено, зокрема, що цей стандарт розроблено з метою забезпечення впровадження та застосування Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 927.
10.2 Документ про якість (паспорт якості) має містити таку інформацію:
— дату видачі й номер документа;
— позначення цього стандарту;
— назву та познаку бензину відповідно до 3.4;
— торгову марку (товарний знак) підприємства-виробника (за наявності), його назву та повну
адресу;
— назву та повну адресу постачальника (за наявності);
— дату виготовлення бензину;
— дату відбирання проби та дату проведення випробування;
— показники якості бензину, їх нормативні значення згідно з цим стандартом, нормативні
значення згідно з Технічним регламентом і фактичні результати випробувань;
— позначення нормативних документів на методи випробування згідно з цим стандартом;
— національний знак відповідності, який підтверджує відповідність бензину вимогам Технічного
регламенту;
— відомості щодо декларації про відповідність;
— знак відповідності згідно з ДСТУ 2296 (в разі проведення сертифікації);
— номер партії (резервуара);
— інформацію про вид та кількість добавок (присадок);
— підпис начальника відділу технічного контролювання або керівника лабораторії, яка виконує
функції відділу, або уповноваженої особи, завірений печаткою.
11 ГАРАНТІЇ ВИРОБНИКА
11.1 Виробник гарантує відповідність якості бензинів вимогам цього стандарту в разі дотримання вимог щодо транспортування та зберігання.
11.2 Гарантійний термін зберігання бензинів — 6 місяців від дати виготовлення.
Вимога щодо надання у складі пропозиції сертифікату відповідності виданого учаснику (а отже - на ім`я Учасника) та декларації про відповідність палива Учасника (а отже - на ім`я Учасника) – є дискримінаційною та такою, що обмежує коло учасників. Відповідну вимогу зможуть виконати виключно підприємства, які мають власні нафтопереробні заводи. Підприємства, які здійснюють трейдерську діяльність та мають великий досвід у виконанні подібних поставок нафтопродуктів – не зможуть виконати відповідну вимогу.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Маршал. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих партнером Скаржника, у мережі АЗС Маршал (Лілія) для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).

Дискримінаційна умова в частині надання сертифікату відповідності Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив
Технічний регламент щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 року № 927 передбачає, зокрема: 17. Для проведення оцінки відповідності виробник або уповноважений представник застосовує процедуру оцінки відповідності згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 13 січня 2016 р. № 95 "Про затвердження модулів оцінки відповідності, які використовуються для розроблення процедур оцінки відповідності, та правил використання модулів оцінки відповідності" (Офіційний вісник України, 2016 р., № 16, ст. 625) для: палив, що виробляють або імпортують партіями, - за модулем F1; палив, що виробляють дослідними партіями, - за модулем F1; палив, що виробляють серійно, - за модулем A1. 19. За результатами проведення оцінки відповідності виробник або уповноважений представник складає декларацію про відповідність за формою згідно з додатком 6 до цього Технічного регламенту. 20. Перед введенням в обіг та під час надання палива на ринку на документ про якість (паспорт якості) виробником повинен бути нанесений знак відповідності технічним регламентам, який підтверджує відповідність палива вимогам цього Технічного регламенту, так, щоб забезпечувалася його видимість, розбірливість та незмивність. У разі проведення оцінки відповідності призначеним органом з оцінки відповідності до знака відповідності додається його ідентифікаційний номер. Додаток 6 до Технічного регламенту містить декларацію про відповідність та передбачає, зокрема: "Сертифікат відповідності*_________________________________________________________ (номер сертифіката відповідності, дата його реєстрації, строк дії, назва та місцезнаходження призначеного органу з оцінки відповідності). *Застосовується за умови використання модуля, в якому оцінка відповідності проводиться призначеним органом з оцінки відповідності". Постановою Кабінету Міністрів України від 13 січня 2016 року № 95 "Про затвердження модулів оцінки відповідності, які використовуються для розроблення процедур оцінки відповідності, та правил використання модулів оцінки відповідності", передбачено, зокрема: Модуль A1 (внутрішній контроль виробництва з проведенням випробувань продукції під наглядом) 12. Виробник складає письмову декларацію про відповідність для моделі продукції та зберігає її разом із технічною документацією для подання на запити органів державного ринкового нагляду протягом десяти років після введення в обіг останнього зразка такої 5 моделі. У декларації про відповідність зазначається інформація, яка дає змогу ідентифікувати продукцію, для якої її складено. Копія декларації про відповідність подається відповідним органам державного ринкового нагляду на їх запити. Враховуючи наведене, за результатами оцінки відповідності палив, що виробляються серійно виробник або уповноважений представник складає декларацію про відповідність за формою згідно з додатком 6 до Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 року № 927.
Отже, з урахуванням вищезазначеного, надання Сертифікату відповідності виключно Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив та ДСТУ 7687:2015 «Бензин автомобільний Євро. Технічні умови» на бензини автомобільні – є обмежувальною та дискримінаційною вимогою, оскільки передбачає вимогу, не передбачену національним стандартом до Бензину А-95.
Сертифікат відповідності на Бензин А-95, який може запропонувати Скаржник, виданий на відповідність ДСТУ 7687:2015, але при цьому містить відомостей щодо відповідності Бензину А95 Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив.
На відповідність Бензину А95 вимогам Технічного регламенту Скаржник може запропонувати Паспорт якості та Декларацію про відповідність.
Скаржник надає, зокрема:
- сертифікат відповідності від 23.04.2024 №UA.056.П.00078-24, виданий органом з оцінки відповідності ДП "ПОЛТАВАСТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ" на продукцію бензин автомобільний А-95-Євро5-Е0, код ДКПП 19.20.21, код УКТ ЗЕД 2710 12, відповідає вимогам пункту 4.2, таблиці 1 (показники 1-15) ДСТУ 7687:2015 "Бензини автомобільні Євро. Технічні умови";
- паспорт якості від 22.04.2024 № 203 бензин автомобільний А-95-Євро5-Е0 ДСТУ 7687:2015, Декларація про відповідність Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, судових та котельних палив від 22.04.2021; Висновок: за перевіреними показниками проби бензин автомобільний А-95-Євро5- Е0 відповідає вимогам ДСТУ 7687:2015 та Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, судових та котельних палив.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 579d1da1e7234ce182afd846277c9f61
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати АЗС у кожній області України та не менше 1 АЗС на відстані не більше 5 км від адреси Замовника (Харківський район, Харківська область, сел. Докучаєвське. вул. Академічна, 9-А).
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.3. В Додатку № 3 до тендерної документації, Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати АЗС у кожній області України та не менше 1 АЗС на відстані не більше 5 км від адреси Замовника (Харківський район, Харківська область, сел. Докучаєвське. вул. Академічна, 9-А):

«Відпуск товару Замовнику здійснюється цілодобово по довірчим документам (талони) на АЗС/АЗК Постачальника (власних, орендованих або партнерських) по всій території України, в усіх областях України (за виключенням окупованих та анексованих територій). При цьому Постачальник гарантує наявність у нього не менше однієї АЗС/АЗК на відстані не більше 5 (п’яти) кілометрів від адреси Замовника (Харківський район, Харківська область, сел. Докучаєвське. вул. Академічна, 9-А). Замовник отримує довірчі документи (талони) від Постачальника партіями на підставі заявок Замовника.»

«3.2. Довідку (в довільній формі) про дійсність довірчих документів (талонів) на території м. Харків, Харківської області та по всій території України, в кожній області України за виключенням окупованих територій.»

«3.4. Лист - підтвердження (в довільній формі) від Учасника щодо наявності АЗС/АЗК Постачальника (власних, орендованих або партнерських) по всій території України, в усіх областях України (за виключенням окупованих та анексованих територій) та не менше однієї АЗС/АЗК на відстані не більше 5 (п’яти) кілометрів від адреси Замовника (Харківський район, Харківська область, сел. Докучаєвське. вул. Академічна, 9-А). У складі пропозиції Учасник надає копії ліцензій на роздрібну торгівлю відповідно до даної довідки.»

Дискримінаційна вимога в частині наявності АЗС в кожній області України:
Замовник встановлює обмежувальну умову щодо наявності АЗС учасника у кожній області України - зможе задовільнити лише 1 мережа АЗС, а отже не створює конкурентного середовища для закупівлі даного виду товару.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Маршал. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих партнером Скаржника, у мережі АЗС Маршал (Лілія) для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір, за наступними адресами за вимогами щодо місцезнаходження не менше однієї АЗС/АЗК на відстані не більше 5 (п’яти) кілометрів від адреси Замовника (Харківський район, Харківська область, сел. Докучаєвське. вул. Академічна, 9-А), за наступною адресою:
місто Харків, Дробицька 1

При цьому, зазначена мережа АЗС не має АЗС у кожній області України.
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановлює вимогу наявності АЗС у кожній області України .
На виконання вимог щодо місцезнаходження АЗС, Скаржник планує запропонувати АЗС мережі МАРШАЛ (Лілія), яка розповсюджена по всій території України, але при цьому не має АЗС у кожній області України, а саме АЗС відповідної мережі відсутні в:
- Львівській області;
- Івано-Франківській області;
- Закарпатській області;
- Чернівецькій області;
- Тернопільській області;
- Луцькій області;
- Рівненській області;
- Хмельницькій області;
- Вінницькій області;
та ще декількох областях України, згідно карти мережі АЗС на офіційному сайті мережі https://marshal.ua/network .

Також, варто звернути увагу, що В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
З урахуванням вищезазначеного, Скаржник вимагає виключити вимогу тендерної документації в частині:
- наявності АЗС у кожній області України.
Дискримінаційна вимога в частині наявності 1 АЗС виключно на відстані не більше 5 км від адреси Замовника
Замовником встановлена дискримінаційна вимога в частині місцезнаходження не менше однієї АЗС/АЗК на відстані не більше 5 (п’яти) кілометрів від адреси Замовника (Харківський район, Харківська область, сел. Докучаєвське. вул. Академічна, 9-А), оскільки Скаржник може запропонувати АЗС, яка знаходиться на відстані більше ніж 5 км, а саме на відстані - 5,43 км від адреси Замовника (Харківський район, Харківська область, сел. Докучаєвське. вул. Академічна, 9-А) за адресою:
місто Харків, Дробицька, 1 – мережі МАРШАЛ
Також, варто звернути увагу, що В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
З урахуванням вищезазначеного, Скаржник вимагає виключити вимогу тендерної документації в частині наявності матеріально-технічної бази учасника:
- в кожній області України;
- АЗС/АЗК на відстані не більше 5 (п’яти) кілометрів від адреси Замовника (Харківський район, Харківська область, сел. Докучаєвське. вул. Академічна, 9-А).

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 3e7c8f3cc0dd479896e298d3e179e5f1
Заголовок пункту скарги: 4. Вилучити із тендерної документації встановив вимогу щодо наявності у учасників права користування АЗС, що необхідно документально підтвердити учасниками у складі пропозиції договором з оператором (ліцензіатами) партнерських АЗС, орендованих АЗС та наданням гарантійного листа саме від власника/орендаря/ оператора(ліцензіата) партнерських АЗС, орендованих АЗС.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.4. В Додатку 3 до тендерної документації, Замовником встановлено вимогу щодо наявності у учасників права користування АЗС, що необхідно документально підтвердити учасниками у складі пропозиції договором з оператором (ліцензіатами) партнерських АЗС, орендованих АЗС та наданням гарантійного листа саме від власника/орендаря/ оператора(ліцензіата) партнерських АЗС, орендованих АЗС:

В пункті 3.3. Додатку 3 до ТД: «3.3. У разі наявності партнерських/орендованих АЗС/АЗК, Учасник процедури закупівлі повинен надати в складі пропозиції документальне підтвердження права користування автозаправними станціями інших власників:
- копії Договорів з операторами (ліцензіатами) партнерських АЗС/АЗК, орендованих АЗС/АЗК, які повинні бути чинними впродовж строку поставки предмета закупівлі, та/або копія документу, який підтверджує діяльність операторів АЗС/АЗК відповідно до чинного законодавства;
- гарантійний лист від власника/орендаря/оператора (ліцензіата) партнерських АЗС/АЗК, орендованих АЗС/АЗК, із переліку, зазначеному у відповідній довідці, адресований Учаснику про гарантування заправок автотранспорту за довірчими документами (талонами) встановленого зразка на АЗС/АЗК.
Вищезазначені документи необхідні з метою визначення в частині правового механізму законності отримання палива Учасником, порядок відпуску товару на АЗС. Учасник повинен мати господарські відносини, які регулюються чинним законодавством України.»

Відповідно до зазначених вище умов тендерної документації, Замовник вимагає щоб учасники надали документи, що підтверджують право користування АЗС, що необхідно підтвердити виключним (визначеним Замовником) переліком документів на вибір:
- Договір з оператором (ліцензіатом) АЗС;
або
- Договір оренди.
Тобто, Замовник встановлює вимогу наявності у учасників АЗС у праві користуванні, що передбачає наявність у учасників права власності на АЗС (ЗМІСТ ПРАВА ВЛАСНОСТІ належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном. Ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику.)
Право користування має під собою таке ж юридичне значення, як і оренда (а ще емфітевзис, субаренда, переаренда, лізинг) та в галузі майнового права має однакові ознаки, які і є дискримінаційні.
Вважаємо, що зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через власну мережу АЗС, або АЗС на праві користуванні, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС з правом користування учасником - унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють продаж талонів, які надають їм право реалізації палива через партнерську мережу АЗС.
Учасники які не мають власних, орендованих АЗС або АЗС у праві користуванні та здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів, але не з операторами (ліцензіатами) АЗС , але мають при цьому партнерські відносини з емітентами талонів (господарські відносини) – фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації, що свідчить про порушення Замовником вимог частини четвертої статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» - недискримінація учасників.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Маршал. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих партнером Скаржника, у мережі АЗС Маршал (Лілія) для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Варто звернути увагу на той факт, що укладений Скаржником партнерський договір з емітеном талонів мережі АЗС Маршал (Лілія) не може вважатись в нормативно-правовому полі документальним підтвердження наявності у учасника права користування АЗС/АЗК, оскільки партнер Скаржника ТОВ «МАРШАЛ КАРД» не є власником АЗС/АЗК мережі Маршла (Лілія). Отже ТОВ «МАРШАЛ КАРД» є емітентом талонів, який має договори, укладені з власниками мережі АЗС Маршал, що унеможливлює надання Скаржником документів на підтвердження права користування АЗС/АЗК.
Варто звернути увагу на той факт, що партнер Скаржника ТОВ «МАРШАЛ КАРД» не власник мережі АЗС Маршл (Лілія), а отже не має законодавчих підстав на отримання документальне підтвердження права користування автозаправними станціями (оскільки не є власником/орендарем/ оператором (ліцензіатом) партнерських АЗС, орендованих АЗС)
Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).

Замовником встановлена також дискримінаційна вимога щодо надання гарантійного листа від власника/орендаря/оператора (ліцензіата) партнерських АЗС/АЗК, орендованих АЗС/АЗК, із переліку, зазначеному у відповідній довідці, адресований Учаснику про гарантування заправок автотранспорту за довірчими документами (талонами) встановленого зразка на АЗС/АЗК..
Замовник встановив вимогу в частині надання гарантійного листа від партнера, але обмежив її в частині статусу партнера «власника/орендаря/ оператора(ліцензіата) АЗС, орендованих АЗС/АЗК».
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Маршал. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих партнером Скаржника, у мережі АЗС Маршал (Лілія) для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Варто звернути увагу на той факт, що партнер Скаржника ТОВ «МАРШАЛ КАРД» не власник/оператор (ліцензіат)/орендар мережі АЗС Маршл (Лілія).
На виконання вимоги щодо надання гарантійного листа за вимогами Додатку № 3 до тендерної документації можемо надати Гарантійний лист від емітента талонів мережі АЗС Маршал (Лілія), який не є власником/оператором (ліцензіатом)/орендаром АЗС, а саме від ТОВ «МАРШАЛ-КАРД», на виконання тим самим об’єктивним обставинам.

Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 5
Номер: 998569d82f9a4ab7b800942fc1225dd1
Заголовок пункту скарги: 5. Вилучити із тендерної документації вимогу, щодо наявності у учасників сертифікату (тощо) системи управління якістю згідно ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT).
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.5. В Додатку 3 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, щодо наявності у учасників сертифікату (тощо) системи управління якістю згідно ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT):
В пункті 3.7. Додатку № 3 до ТД: «3.7. Учасник у складі пропозиції надає оригінал документу (сертифікат тощо), який згідно з ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю» підтверджує впровадження системи управління якістю в Учасника, як суб’єкта господарювання – юридичної особи стосовно торгівлі (оптової чи роздрібної) пальним (паливом), виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації, а також надає копію документу (атестат про акредитацію тощо), який підтверджує належну сферу акредитації такого органу з сертифікації або ДСТУ EN ISO 9001:2018 Системи управління якістю. Вимоги (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі повинні відповідати заходам із захисту довкілля.»

Вимога щодо надання у складі Пропозиції документів, що підтверджують впровадження системи управління якістю згідно ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) – є дискримінаційною та такою, що обмежує Скаржника в праві на участь, оскільки у Скаржника сертифіковано впроваджену систему згідно ДСТУ EN ISO 9001:2018 Системи управління якістю. Вимоги (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT)
Сертифікат ДСТУ EN ISO 9001:2018 включає в себе версію стандарту ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги (ISO 9001:2015, IDT), що зазначено в Настанові про введення системи управління якістю. Таким чином, дані стандарти є ідентичними, дублюючими та ДСТУ EN ISO 9001:2018 включає, при розробці системи управління якості на підприємстві, вимоги, передбачені в стандарті ДСТУ ISO 9001:2015, IDT.
За посиланням http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page?id_doc=79941 міститься інформація, яка підтверджує, що "Посиланням на документи", відповідно до яких розроблено стандарт ДСТУ EN ISO 9001:2018 Системи управління якістю. Вимоги (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) є Вимоги, передбачені стандартами: ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги (ISO 9001:2015, IDT) та ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги. Поправка;
Скаржник вважає за необхідне не обмежувати конкуренцію та надати можливість брати участь у закупівлі Учасникам, які мають Сертифікат згідно ДСТУ EN ISO 9001:2018 Системи управління якістю. Вимоги (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації