• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

ФБМЕС-24Т_571_ВО. Хомут ремонтний

код ДК 021:2015 - 44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби

Торги відмінено

2 025 180.00 UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 10 125.90 UAH
Період оскарження: 03.10.2024 10:43 - 18.11.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга щодо усунення дискримінаційних вимог тендерної документації

Номер: 1a86fec5767348a996b173556749fd33
Ідентифікатор запиту: UA-2024-10-03-002905-a.b1
Назва: Скарга щодо усунення дискримінаційних вимог тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 17.10.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 09.10.2024 15:29
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 22.10.2024 16:28
Дата виконання рішення Замовником: 13.11.2024 14:11
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення від 17.10.2024 № 17015-р/пк-пз Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель Замовником виконано.
Автор: ТОВ "ОПТИМАЛ ТРЕЙДИНГ", Лейла Пашаєва +380678505203 optimaltraiding20@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: fca1f6327055476a88e1a61a62a0012d
Заголовок пункту скарги: Встановлення дискримінаційних умов у тендерній документації, що обмежують конкуренцію серед учасників закупівлі в технічній частині документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 03.10.2024 року замовник Акціонерне товариство «Українська залізниця» філія «Центр будівельно-монтажних робіт та експлуатації будівель і споруд» (далі – замовник) на виконання вимог Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі по тексту – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі по тексту – Особливості), оголосив процедуру закупівлі (відкриті торги з урахуванням Особливостей) Код ДК 021:2015: 44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби (Хомут ремонтний) за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника (далі – відкриті торги за Особливостями), ідентифікатор закупівлі - UA-2024-10-03-002905-a.
Разом з оголошенням про проведення відкритих торгів за Особливостями замовник оприлюднив тендерну документацію.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ОПТИМАЛ ТРЕЙДИНГ» (далі — Скаржник) вважає умови відкритих торгів за Особливостями, викладені в тендерній документації, такими, що суперечать нормам законодавства України у сфері публічних закупівель, зокрема принципам здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, визначеним у статті 5 Закону, у зв’язку з чим, керуючись статтею 18 Закону та у строк, визначений абзацом 1 пункту 56 Особливостей (не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій), звертаємось до Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія) зі скаргою.
Скаржник як потенційний учасник відкритих торгів за Особливостями переконаний в тому, що вимоги, поставлені замовником до потенційних учасників, в тому числі Скаржника, є дискримінаційними та такими, що порушують права Скаржника, зокрема на рівну конкуренцію, з огляду на таке.

1.
Відповідно до п.3.6 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідна технічна специфікація» розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації, Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, встановлених замовником та зазначених у Додатку №1 до тендерної документації (файл: «Тендерна документація (Хомут ремонтний) Зміни №1»).
Додатком №1 до тендерної документації визначено інформацію про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, в тому числі передбачено технічні вимоги до хомутів ремонтних, зокрема, матеріал замку має бути з чавуну ВЧКГ (з високоміцного чавуну з кулястим графітом) (файл: Додаток №1 до тендерної документації (технічні вимоги)):
ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ ДО ГРУПИ ПРОДУКЦІЇ:
Хомути ремонтні сталеві для труб
Код (3010222)
Перелік продукції, що закуповується:
№ Найменування Технічні параметри
1 Хомут ремонтний (замок ВЧКГ) 4-болтовий діаметр 270-288мм, довжина300мм Матеріал замку - чавун ВЧКГ
Секційність - 1 секція
Кількість болтів - 4
Діаметр обтиснення, мм - 270-288
Довжина, мм - 300
2 Хомут ремонтний (замок ВЧКГ) 4-болтовий діаметр 217-229мм, довжина300мм Матеріал замку - чавун ВЧКГ
Секційність - 1 секція
Кількість болтів - 4
Діаметр обтиснення, мм - 217-229
Довжина, мм - 300
3 Хомут ремонтний (замок ВЧКГ) 4-болтовий діаметр 158-172мм, довжина300мм Матеріал замку - чавун ВЧКГ
Секційність - 1 секція
Кількість болтів - 4
Діаметр обтиснення, мм - 158-172
Довжина, мм - 300
4 Хомут ремонтний (замок ВЧКГ) 4-болтовий діаметр 108-118мм, довжина300мм Матеріал замку - чавун ВЧКГ
Секційність - 1 секція
Кількість болтів - 4
Діаметр обтиснення, мм - 108-118
Довжина, мм - 300
5 Хомут ремонтний (замок ВЧКГ) 4-болтовий діаметр 323-336мм, довжина300мм Матеріал замку - чавун ВЧКГ
Секційність - 1 секція
Кількість болтів - 4
Діаметр обтиснення, мм - 323-336
Довжина, мм - 300


Продукція має відповідати вимогам:
Учасник повинен надати підтвердження відповідно Додатку 2 до тендерної документації щодо відповідності, а саме:
1. Продукція, щодо якої виробник проводить добровільну оцінку відповідності заявленим вимогам.

Технічні вимоги
Ці вимоги поширюються на хомути ремонтні сталеві для герметизації отворів, тріщин та пористих місць в водопроводах - для невідкладного ремонту труб водопроводу з ковкого чавуну, литого чавуну, сталі, бетону, азбестоцементу, із сталі з покриттям поліетиленом, із полівінілхлориду, армованого склопластика та поліетилену з метою усунення протікання холодної води (робоче середовище: технічна та питна вода, робоча температура від 0° до +70°С; максимальний робочий тиск – від 16 бар).
Технічні параметри та характеристики хомутів ремонтних повинні відповідати технічним характеристикам, параметрам визначеним в даних Вимогах, або мати не гірші технічні параметри та характеристики, ніж зазначені.
Всі зазначені вироби та їх складові частини, матеріали виготовлення мають відповідати відповідним чином погодженим нормативним документам виробника, національним чи міжнародним стандартам за умови їхньої імплементації в нормативну базу України в разі, якщо характеристики таких виробів не гірші наведених.
За конструкцією, основними технічними характеристиками в даних вимогах визначені такі види хомутів ремонтних:
Хомут ремонтний (замок ВЧКГ)

Матеріал виготовлення Корпус - нержавіюча сталь
Ущільнювач - прокладка з міцної мікропористої гуми (EPDM (етилен-пропілен-дієн-терполімер))
Замок - ВЧКГ* ( з високоміцного чавуну з кулястим графітом)
Кількість болтів, шт 4
Конструкція 1 - секція

* Звичайний хімічний склад такого чавуну наступний: C: 2,7-3,7. Si: 0,8-2,9 Mn: 0,3-0,7 P: ≤0,1 S: ≤0,02 (умовний, для довідки; може відрізнятись за умови відповідності наступним механічним властивостям:
Межа міцності при розтягуванні від 500 МПа.
Межа плинності від 320 МПа.
Подовження від 7%.
Діапазон твердості: твердість за Брінеллем 170-230.
Гарантійні зобов’язання
Гарантійний термін зберігання – відповідно до нормативного документу виробника.
Гарантійний термін експлуатації – відповідно до нормативного документу виробника, але не менше 36 місяців з дати введення в експлуатацію.
Умови зберігання
Умови зберігання – відповідно до нормативного документу виробника
Умови транспортування
Умови транспортування – відповідно до нормативного документу виробника
Умови пакування, маркування
Умови пакування, маркування – відповідно до нормативного документу виробника».

Таким чином, Додатком №1 до тендерної документації передбачено технічні вимоги до предмету закупівлі, яким відповідає виключно продукція лише одного виробника - Bluсast (Литва).
Картинки, креслення та технічний опис, зазначені у тендерній документації, повністю скопійовані з каталогу Bluсast: https://blucast.eu/wp-content/uploads/2021/05/katalogas_ru_web-1.pdf (файл: katalogas_ru_web-1, сторінка 30).
Дані вимоги обмежують можливість запропонувати продукцію інших виробників, в тому числі і українських, які можуть виготовити необхідну Замовнику продукцію відповідно до основних характеристик хомутів: розмірів та витримання тиску.
Такий підхід Замовника до підготовки тендерної документації суперечить принципам рівної конкуренції та грубо порушує вимоги Закону України "Про публічні закупівлі". В той момент, коли держава створює програми підтримки українського бізнесу, розвитку вітчизняних підприємств, філія «Центр будівельно-монтажних робіт та експлуатації будівель і споруд» АТ «Укрзалізниця» зухвало протидіє діям уряду країни та з якихось незрозумілих причин має намір придбати іноземну продукцію, обмежуючи можливість участі у тендері українських виробників, і це вже не вперше.
У 2023-му році наше товариство брало участь у аналогічному тендері (ідентифікатор закупівлі - UA-2023-05-18-001569-a), в якому так само були визначені технічні вимоги продукції (зокрема, матеріал – чавун), притаманні лише виробнику Bluсast.
Запропонувавши продукцію українського виробництва з іншого матеріалу (нержавіюча сталь замість чавуну), пропозиція нашого підприємства все одно була відхилена з наступної підстави: матеріал корпусу запропонованої продукції виготовлений із нержавіючої сталі, що не відповідає вимогам Додатка 2 до тендерної документації. Відповідно до вимог Додатка 2 до тендерної документації, матеріал корпусу повинен бути виготовлений із ковкого чавуна EN-GJS-500-7 (файл: протокол УО 90-17 05 2023-3 відхилення_Хомут_2 уч).
В даній закупівлі лише продукція, запропонована ТОВ «Інтерекст LTD» (саме виробництва Bluсast, Литва) відповідала вимогам до предмету закупівлі.
Після відхилення тендерної пропозиції, ТОВ «ОПТИМАЛ ТРЕЙДИНГ» звернулося до Замовника з проханням пояснити, чим саме продукція з нержавіючої сталі є гіршою за ковкий чавун, запропонувало надати безкоштовні зразки продукції та у разі необхідності, провести випробування хомутів, які ми пропонували до постачання, проте усі наші звернення та пропозиції Замовником були проігноровані. Додатково надаємо до скарги лист від українського виробника хомутів, необхідних АТ «Укрзалізниця», в якому зазначено, що матеріал продукції нержавіюча сталь не є гіршим, аніж чавун (файл «Лист від виробника Нева щодо матеріалу хомутів.pdf»).
Якщо інші вимоги до предмету закупівлі ще можливо виконати при виробництві, то саме матеріал замка – ВЧКГ є розробкою виробника Bluсast, а інші виробники не виготовляють хомути з замками з матеріалу ВЧКГ.
Такі дії уповноважених осіб філії свідчать про безвідповідальність та закриту позиції до потенційних постачальників у процесі закупівель, оскільки штучно створюються умови для обмеженого кола учасників, що перешкоджає чесній конкуренції, передбаченій Законом України "Про публічні закупівлі". Це підриває довіру до державних закупівель та негативно впливає на імідж замовника як державної установи, яка має діяти у рамках закону та дотримуватися принципів чесності та прозорості.
У зв’язку з вищезазначеним, просимо зобов’язати замовника усунути дискримінаційні вимоги з тендерної документації, а саме: прибрати малюнки та креслення виробника Bluсast та вимогу, що замок має бути виключно з матеріалу ВЧКГ (з високоміцного чавуну з кулястим графітом).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 3efb647676ab436ea9e154abf755421f
Заголовок пункту скарги: Встановлення дискримінаційних умов у тендерній документації, що обмежують конкуренцію серед учасників закупівлі в вимогах до забезпечення виконання договору
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Забезпечення тендерної пропозиції/виконання договору
Тип порушення: Забезпечення тендерної пропозиції/виконання договору
Опис суті пункту скарги: Відповідно до п. 6.6 «Забезпечення виконання договору про закупівлю» розділу 6 «Результати відкритих торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації, Учасники-переможець процедури закупівлі повинен надати забезпечення виконання договору про закупівлю (договірне забезпечення) у розмірі 5,0% вартості договору про закупівлю.
Забезпечення виконання договору про закупівлю надається переможцем процедури закупівлі у вигляді гарантії виконання зобов’язань переможця процедури закупівлі по сплаті забезпечення виконання договору про закупівлю, гарантом за якою виступає банківська установа.
Забезпечення виконання договору про закупівлю повинно відповідати вимогам, зазначеним у Додатку 6 до тендерної документації (файл: «Тендерна документація (Хомут ремонтний) Зміни №1»).
Додатком №6 передбачені вимоги до забезпечення тендерної пропозиції та забезпечення виконання договору про закупівлю (файл: Додаток №6 до тендерної документації (вимоги до гарантії)).
Проте, у Додатку №5 викладено проект договору даної закупівлі (файл: Додаток №5 до тендерної документації (проєкт договору)). Пунктом 11.4 цього проекту договору визначено перелік банківських установ, якими має бути видана банківська гарантія:
- банком, в якому держава прямо чи опосередковано володіє часткою понад 75 (сімдесят п’ять) % статутного капіталу банку, або
- системно важливим банком (за класифікацією Національного банку України), регулятивний капітал (Н1), якого на дату випуску гарантії перевищує 6.0 млрд грн, або
- банком іноземної банківської групи, яка має довгостроковий кредитний рейтинг материнської компанії на рівні не нижче ВВВ- за методологією Fitch Ratings або Moody’s Investors Service або S&P Global Ratings, або
- іноземним банком, який має довгостроковий кредитний рейтинг на рівні не нижче ВВВ- за методологією Fitch Ratings або Moody’s Investors Service або S&P Global Ratings.
У будь-якому випадку банк не має бути включено до переліку юридичних осіб, щодо яких застосовано спеціальні економічні чи інші обмежувальні санкції державними органами України, США, країн ЄС, Радою безпеки ООН або будь-якою іншою державою чи організацією, рішення та акти якої є юридично обов’язковими.

Ці вимоги призводять до того, що із сотні установ, які мають ліцензію Нацбанку на здійснення такої діяльності, лише 19 можуть брати участь у даній закупівлі.
Дана вимога є необґрунтованою, дискримінаційною та такою, що обмежує можливість участі у закупівлі та суперечить принципам здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, визначених у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
У жодному з пунктів ЗУ «Про публічні закупівлі» та Постанови №1178 від 12 жовтня 2024 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» немає вимог до фінансових установ, визначених у тендерній документації Замовника (файли: Про затвердження особливостей з... _ від 12.10.2022 № 1178 (Текст для друку), Про публічні закупівлі _ від 25.12.2015 № 922-VIII (Текст для друку)).
Слід зазначити, що Антимонопольним комітетом України вже було надано обов’язкові до розгляду рекомендації для Укрзалізниці з приводу встановлення окремих, не передбачених законодавством вимог, відповідно до яких банківські гарантії можуть видаватися лише банками з певними рейтингами та показниками.
Ознайомитись з рекомендаціями можна за посиланням: https://amcu.gov.ua/news/amku-nadav-rekomendatsii-at-ukrzaliznytsia-stosovno-vymoh-u-tendernii-dokumentatsii. (файл: «АМКУ надав рекомендації АТ «Укрзалізниця» стосовно вимог у тендерній документації _ Антимонопольний комітет України»).
Слід зазначити, що у даній процедурі закупівлі потенційним учасником було опубліковано звернення до замовника з цієї вимоги документації:
«Шановний замовнику! Наше підприємство має намір прийняти участь у вашій закупівлі, проте забезпечення договору учасником переможцем викликає певний дисонанс. Адже, відповідно до п.11.4 Проєкту Договору визначено перелік банківських установ якими має бути видана банківська гарантія. Повідомляємо, що така вимога встановлю нічим не обумовлені додаткові обмеження та незручності для учасників закупівлі. Дана вимога звужує коло потенційних учасників, що суперечить принципу проведення процедури закупівлі. Варто зазначити, що послуга з надання тендерного забезпечення банківських установ з переліку п.11.4 Проєкту Договру значно дорожчі, аніж в інших установах, проте якість послуг не відрізняється. Просимо звернути на наш запит увагу, та внести зміни до Тендерної документації в часті забезпечення договору».
На що Замовником було надано незрозумілу та «плаваючу» відповідь:
«Шановний потенційний учаснику, дякуємо за запитання та увагу до даної закупівлі. Повідомляємо про розгляд Вашого звернення, відповідно до затвердженої в АТ «Укрзалізниця» процедури щодо надання відповіді за суттю порушеного питання. У разі прийняття позитивного рішення щодо Вашого питання, замовником будуть внесені зміни до тендерної документації. Дякуємо.»

Враховуючи той факт, що у закупівлях, які нещодавно відбулись (№UA-2024-09-17-007658-a, UA-2024-09-20-003481-a), були опубліковані аналогічні звернення від учасників з проханням розширити список фінансових установ, на що Замовником було надано таку ж відповідь, як і у даній закупівлі та ніяких змін внесено не було, філія «Центр будівельно-монтажних робіт та експлуатації будівель і споруд» АТ «Укрзалізниця» не планує змінювати дані умови і в діючій закупівлі (файл: Знімок екрана профілі, Знімок екрана склопакети).


Всупереч, вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» та рекомендаціям Антимонопольного комітету України, замовником не було замінено даний пункт щодо вимог до банківських установ. Більше того, Замовник не реагує на звернення учасників щодо даного пункту та у своїй відповіді ухиляється від точного рішення з цього питання.
У зв’язку з вищезазначеним, просимо зобов’язати замовника усунути дискримінаційні вимоги з тендерної документації та дозволити отримувати банківську гарантію забезпечення виконання договору без обмежень в усіх фінансових установах, які мають ліцензію Нацбанку.

Скаржник вважає, що наведені вимоги замовника не сприяють добросовісній конкуренції серед учасників, дискримінують учасників, зокрема скаржника, та ставлять їх у нерівне становище тощо.
Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей, а частиною 4 статті 22 Закону передбачено «тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників». Враховуючи наведене, скаржник вважає, що умови тендерної документації мають бути змінені з метою усунення названих дискримінаційних вимог та узгодження вимог замовника з приписами Особливостей та Закону.

Керуючись пунктом 56 Особливостей та статтями 5, 18, 22, 24 Закону,

ПРОШУ:

1. Прийняти скаргу до розгляду.
2. Визнати умови, встановлені тендерною документацією відкритих торгів за Особливостями Код ДК 021:2015: 44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби (Хомут ремонтний), ідентифікатор закупівлІ - UA-2024-10-03-002905-a, такими, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель.
3. Зобов’язати Замовника, з метою усунення порушень законодавства з питань публічних закупівель, внести зміни до тендерної документації на підставах, наведених в описовій частині цієї скарги.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації