• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Поточний ремонт операторної АЗС 19/014, Тернопільська обл., Козівський р-н., смт Козова, вул. Тернопільська, буд. 1-А (формат S)) (ДБН А.2.2-3:2014) 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи

Завершена

995 697.40 UAH без ПДВ
мін. крок: 1% або 9 956.97 UAH
Період оскарження: 30.09.2024 16:50 - 13.10.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА НА НЕЗАКОННУ ВІДМІНУ

Номер: 919599ed86444f5c8d7d2978baccb08a
Ідентифікатор запиту: UA-2024-09-30-009756-a.a1
Назва: СКАРГА НА НЕЗАКОННУ ВІДМІНУ
Скарга:
Дата розгляду скарги: 27.11.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 20.11.2024 15:29
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 02.12.2024 15:58
Дата виконання рішення Замовником: 04.12.2024 15:31
Коментар замовника щодо усунення порушень: Скасувати рішення про відміну процедури закупівлі Поточний ремонт операторної АЗС 19/014, Тернопільська обл., Козівський р-н., смт Козова, вул. Тернопільська, буд. 1-А (формат S)) (ДБН А.2.2-3:2014) 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи пристрої (Ідентифікатор закупівлі UA-2024-09-30-009756-a).
Автор: ТОВ "БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ "УКРПРОММОНТАЖ", Роман Латковський +380503463202 ukrprommontazh@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 192faf367e90439f88f55388ef76e6a4
Заголовок пункту скарги: СКАРГА НА ВІДМІНУ
Тип пов'язаного елемента: Скарга на відміну
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Відміна процедури закупівлі
Тип порушення: Відміна процедури закупівлі
Опис суті пункту скарги: ЩОДО ВІДМІНИ ПРОЦЕДУРИ ЗАКУПІВЛІ
16 жовтня 2024 року в електронній системі закупівель Prozorro відбулося розкриття тендерних пропозицій учасників відкритих торгів у закупівлі.
23 жовтня 2024 року, відповідно до протокольного рішення №01/01/13/10/21/02-01/01/1123/1 строк розгляду Тендерної пропозиції було продовжено до 20 робочих днів. Таким чином, строк розгляду тендерних пропозиції встановлено до 13 листопада 2024 року.
13 листопада 2024 року Замовник відповідно до протоколу №01/01/13/10/21/02-01/01/1123/3 від 13 листопада 2024 р (далі – Протокол) відміняє торги.
Відповідно до п. 50 Особливостей:
«50. Замовник відміняє відкриті торги у разі:
1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг;
2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень;
3) скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг;
4) коли здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили;
5) подання для участі у відкритих торгах, передбачених абзацом другим пункту 25 цих особливостей, менше двох тендерних пропозицій.»
З аналізу вказаного припису чинного законодавства вбачається, що у Замовника наявне право відмінити тендер у разі відсутності потреби подальшої закупівлі предмету закупівлі. В той же час, рішення Замовника має бути аргументоване, документально обґрунтоване та підтверджене, чому не відповідає протокол №01/01/13/10/21/02-01/01/1123/3 від 13.11.2024 про відміну процедури закупівлі. Зокрема, замовник в кожному конкретному випадку повинен довести, що в подальшому такі торги, роботи чи послуги йому не будуть потрібні, що не зроблено Замовником по оскаржуваній закупівлі.
Відповідно до Протоколу, опублікованого на веб-порталі Уповноваженого органу, причина відміни в електронній системі закупівель – «відсутність подальшої потреби в Закупівлі»
Проте відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про публічні закупівлі":
«1. Планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель (далі - річний план).
Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього.
Закупівля здійснюється відповідно до річного плану.»
Відповідно до річного плану на 2024 рік, опублікованого Замовником на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-P-2024-09-30-011413-a ним було заплановано закупівлю «Поточний ремонт операторної АЗС 19/014, Тернопільська обл., Козівський р-н., смт Козова, вул. Тернопільська, буд. 1-А (формат S)) (ДБН А.2.2-3:2014) 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи» із очікуваною вартістю 1 194 836,88 гривень, орієнтовно на вересень 2024 року.
В той же час, згідно з інформацією наявною на веб-порталі Уповноваженого органу, станом на момент подання скарги Замовником не було внесено змін до річного плану. А отже, можна дійти висновку, що потреба у Закупівлі продовжує існувати.
Окрім цього, звертаємо увагу орган оскарження, що визначальним при відміні відкритих торгів є належне обґрунтування відміни, що повинно бути обов'язково документально підтвердженим.
Даної позиції дотримується суд, зокрема в Постанові Шостого апеляційного адміністративного суду по справі № 640/16449/21 від 21.01.2022.
Також, Касаційний адміністративний суд Верховного Суду України у справі №640/23977/21 від 01.09.2022 зазначив, що аналіз наведеної правової норми свідчить, що у замовника наявна можливість відмінити тендер у разі відсутності потреби подальшої закупівлі предмету закупівлі, але ця можливість не може бути необґрунтовано дискреційною. Тобто, Замовник повинен в кожному конкретному випадку документально обґрунтувати відміну закупівлі у зв'язку із відсутністю подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг, що підтверджується практикою Комісії та суду.
Однак, у даному випадку Замовник у Протоколі №01/01/13/10/21/02-01/01/1123/3 від 13.11.2024 про відміну процедури закупівлі зазначає лише, що «було вирішено відмінити тендер у зв'язку з відсутності подальшої потреби в закупівлі», відтак, Замовник безпідставно та без належного обґрунтування відмінив публічну закупівлю, чим порушив вимоги ст. 5, 29 Закону.
Замовником не доведено та документально не підтверджено правомірність відміни Процедури закупівлі з наведених вище підстав, у тому числі, наявність підстав для відміни процедури закупівлі у зв'язку з відсутністю подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Аналогічна позиція викладена у рішенні АМКУ №18170-р/пк-пз від 11.11.2024.
Отже, неправомірно відмінивши закупівлю, Замовник порушив вимоги статті 32 Закону, п. 50 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Практикою Європейського суду з прав людини розроблено концепцію "легітимних (обґрунтованих) очікувань" у світлі статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (п. 43 рішення у справі "Пономарьов проти України"). Доктринально характеристика очікувань як легітимних поєднує у собі: 1) їх законність, яка зумовлена реалізацією особою належного їй суб`єктивного права; 2) їх обґрунтованість, тобто зумовлену законом раціональність сподівань учасників суспільних відносин.
Концепція "правомірних очікувань" відображена також в рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Пайн Велі Девелопмент ЛТД та інші проти Ірландії", та полягають у тому, що в особи, якщо вона дотрималась усіх вимог законодавства, виникають правомірні очікування, тобто особа має усі підстави вважати, що рішення уповноваженого органу є дійсним, та розраховувати на певний стан речей.
Таким чином, беручи участь в процедурі закупівлі, у учасника є правомірні очікування законних та послідовних дій замовника та уникнення таких дій, які б непропорційно втручалися у права учасника, пов’язані із закупівлею.
Натомість замовником даної закупівлі, допустивши неправомірну відміну закупівлі, не дотримано як принципів публічних закупівель (зокрема, ефективності та об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі), так і концепції «легітимних (обґрунтованих) очікувань» у світлі статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод.

Відповідно до п. 18 ст. 18 ЗУ «Про публічні закупівлі»:
18. За результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Враховуючи викладене, права та законні інтереси Скаржника можуть бути захищені шляхом зобов'язання Замовника скасувати рішення про відміну закупівлі.

Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати інші рішення