• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Дизельне паливо, Бензин А-95, Газ нафтовий скраплений

Дизельне паливо, Бензин А-95, Газ нафтовий скраплений

Завершена

346 344.70 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 731.72 UAH
Період оскарження: 30.09.2024 16:25 - 05.10.2024 00:00
Скарга
Залишено без розгляду
КЕП

Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації

Номер: b4c5d08ecc334750ad0827676e20d17b
Ідентифікатор запиту: UA-2024-09-30-009191-a.c1
Назва: Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Скарга:
Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Причина: Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду: 08.10.2024 17:16
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ВЕЛЕС ДХ", ВЯЧЕСЛАВ ХРЯПА 380668298749 velesdx@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 83bfccd2cc214c37a2545ff92bb572e6
Заголовок пункту скарги: Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на лот
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Постійно діючій адміністративній колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель
вул. Митрополита В. Липківського, 45, м. Київ, 03035




Замовник: Комунальне підприємство «Водоканал Плюс» Кобеляцької міської ради
39200, Україна , Полтавська обл., Кобеляки, Вулиця Покровська будинок 43 а

Скаржник: ТОВ «ВЕЛЕС ДХ»
37600, Україна, Миргородський р-н, Полтавська обл., місто Миргород, вулиця Карбана Анатолія, будинок, 1г
тел. +380668298749


СКАРГА
щодо порушення порядку проведення процедури закупівлі, що стосуються умов тендерної документації

Комунальним підприємством «Водоканал Плюс» Кобеляцької міської ради (далі також – Замовник) було розпочато процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями) «Дизельне паливо, Бензин А-95, Газ нафтовий скраплений», оголошення про проведення якої оприлюднене на вебпорталі Уповноваженого органу за № UA-2024-09-30-009191-a.
Процедуру закупівлі було оголошено у відповідності до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922-VIII), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості № 1178).
Тендерна документація до процедури закупівлі № UA-2024-09-30-009191-a, затверджена рішенням Уповноваженої особи з питань закупівель Замовника відповідно до протокольного рішення від 30.09.2024 № 371 (далі – Документація).
Частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону № 922-VIII замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей № 1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону № 922-VIII з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону № 922-VIII передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
ТОВ «ВЕЛЕС ДХ», яке має намір взяти участь у процедурі закупівлі № UA-2024-09-30-009191-a, позбавлене такої можливості через виявлений ряд вимог Документації Замовника, які на нашу думку є дискримінаційними по відношенню до суб'єктів господарювання, у тому числі скаржника ТОВ «ВЕЛЕС ДХ», штучно звужують конкуренцію та є такими, що порушують права та законні інтереси скаржника, основні принципи проведення закупівель, а також суперечить вимогам Закону № 922-VIII з урахуванням Особливостей № 1178.
Відповідно до пункту 55 Особливостей № 1178 оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону № 922-VIII з урахуванням цих Особливостей.
Відповідно до пункту 59 Особливостей № 1178 скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації.
Тендерною документацією замовника, а саме Додатком 2 «Технічні вимоги до предмета закупівлі» передбачено, серед іншого, інформацію про мережу АЗС, на яких буде здійснюватися заправка за талонами, яка повинна бути розташована на відстані не більше 3 км від місця знаходження Замовника, а також додатково в Полтавській, Дніпропетровській, Київській областях. При цьому, відповідно до тендерної документації та оголошення про проведення відкритих торгів предметом закупівлі є «Дизельне паливо, Бензин А-95, Газ нафтовий скраплений або еквівалент Пластикові картки (талони)», а мережа АЗС для відпуску палива є вимогами до учасника, а не технічними вимогами до предмету закупівлі.
Згідно норм статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» у тендерній документації зазначається інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 вказаного Закону.
В свою чергу, відповідно до частини 1 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики.
Враховуючи зазначені норми законодавства, інформація про технічні характеристики предмета закупівлі відноситься саме до предмету закупівлі та характеризує саме предмет закупівлі, тобто талони на дизельне паливо, а інформація про мережу АЗС, на яких буде здійснюватися заправка відноситься до матеріально-технічної бази учасника та ніяким чином не відноситься до технічних характеристик предмету закупівлі – талонів на дизельне паливо.
Одночасно з цим, у разі проведення відкритих торгів для закупівлі бензину, дизельного пального, газу скрапленого для автомобільного транспорту, положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону (наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід) замовником не застосовуються.
Згідно відкритих даних місцезнаходженню замовника відповідає територія Полтавської області, за вказаних обставин встановлення умов щодо наявності мережі АЗС в Полтавській, Дніпропетровській, Київській областях, безпідставно включена до тендерної документації та є дискримінаційною вимогою по відношенню до нас.
З аналізу статей 22 Закону України «Про публічні закупівлі» випливає, що замовник вправі визначати вимоги до учасника і зазначати про них у тендерній документації, яка може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити.
Частиною четвертою статті 22 вказаного Закону встановлено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Чинне законодавство, в тому числі в сфері публічних закупівель не містить вимог щодо обмеження віддаленості заправних станцій від місцезнаходження замовника. Враховуючи зазначене, вищевказані вимоги замовника свідчать про дискримінаційний характер вказаних умов Тендерної документації, оскільки взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті суб`єкти господарювання, які відповідають зазначеним критеріям.
З даного питання, слід відмітити позицію органу оскарження при розгляді аналогічних справ відносно віддаленості розташування АЗС потенційних учасників, на яких буде здійснюватися заправка автотранспорту замовника без належного обґрунтування таких умов (рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України від 25.01.2019 № 807, від 21.10.2019 № 15085).
Зазвичай у межах визначеної території наявні АЗС, як правило, одного власника та/або афілійованих із ним суб'єктів господарювання. Зазначене призводить до звуження кола потенційних учасників торгів, відтак встановлення замовником наведених вище умов тендерної документації без належного обґрунтування порушує один із принципів здійснення закупівель, визначених статтею 3 Закону про закупівлі, а саме недискримінацію учасників. Отже, визначені в тендерній документації вимоги до розташування АЗС потенційних учасників мають, як і відповідати обґрунтованим потребам Замовника, так і забезпечувати можливість конкуренції між учасниками під час проведення процедури закупівель, на що вказує позиція органу оскрження задокументована в Рекомендаціях Антимнопольного комітету України від 09.04.2020 № 17-рк.
Враховуючи усе вищевказане, зазначені вище умови тендерної документації вважаємо такими, що звужують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, порушують наші права та інтереси, як учасника процедури закупівлі.

Додатково про відповідність способу захисту прав Скаржника, зазначаємо, що на думку ТОВ «ВЕЛЕС ДХ», у даних спірних правовідносинах має враховуватися принцип співмірності наслідків реагування скаржника тим невідповідностям, які допущені Замовником в цій закупівлі, та ризиків, які вони можуть утворити, а також справедливого балансу між інтересами суб’єктів господарювання, безпосереднього Замовника і публічними інтересами.
Права та законні інтереси скаржника ТОВ «ВЕЛЕС ДХ» можуть бути захищені лише шляхом зобов’язання Замовника усунути наведені вище невідповідності через внесення відповідних змін до тендерної документації.
Конституційний Суд України у Рішенні від 25 січня 2012 року № 3-рп/2012 (справа № 1-11/2012) зазначив, що одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який серед іншого означає, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею. Додержання принципу пропорційності означає необхідність дотримання балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване відповідне рішення (ст. 2 КАС України).
Отже, оскарження дискримінаційних вимог Документації Замовника відповідає критерію «пропорційності», оскільки ряд суб’єктів господарювання (потенційних учасників), які сумлінно виконують свій обов’язок, мають належний кваліфікаційний рівень, позбавлені права взяти участь у закупівлі, що може призвести до безпідставного порушення прав господарюючих суб`єктів – учасників закупівлі (зокрема, стосовно забезпечення свободи підприємницької діяльності, вільного руху капіталівів, товарів та послуг на території України; обмеження державного регулювання економічних процесів у зв'язку з необхідністю забезпечення соціальної спрямованості економіки, що гарантовано Конституцією України, Господарським кодексом, іншими актами законодавства України).
Якщо умовно розібрати дану Скаргу на традиційну юридичну конструкцію порушень Замовника та підстав її подання, то маємо викладене далі.
Об’єкт порушення: права та охоронювані законом інтереси особи, пов'язані з участю у процедурі закупівлі, зокрема:
• право на добросовісну конкуренцію серед учасників;
• недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
• право учасника брати участь у закупівлі на рівних умовах;
• комерційний інтерес суб'єкта господарювання;
• право на отримання винагороди суб'єктом господарювання за належно виконані договірні умови;
Суб'єкт порушення: Замовник.
Об'єктивна сторона порушення: рішення, дії чи бездіяльність Замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель, а саме вище перелічені вимоги тендерної документації, які затверджені рішенням Уповноваженої особи Замовника.
Наслідки не усунення: порушення прав та охоронюваних законом інтересів особи, пов'язаних з участю у процедурі закупівлі.
Ураховуючи викладене, керуючись статтею 18 Закону № 922-VIII з урахуванням Особливостей № 1178,
ПРОСИМО:
Зобов’язати Замовника процедури закупівлі Комунальне підприємство «Водоканал Плюс» Кобеляцької міської ради внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі – «Дизельне паливо, Бензин А-95, Газ нафтовий скраплений», оголошення про проведення якої оприлюднене на вебпорталі Уповноваженого органу за № UA-2024-09-30-009191-a, з метою усунення порушень, зазначених у мотивувальній частині цієї скарги.

Додатки: 1. Витяг з тендерної документації (вимоги, що оскаржуються) Додаток 2 до тендерної документації на 2 арк. в 1 прим.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації