-
Відкриті торги з публікацією англійською мовою
-
Безлотова
-
КЕП
природний газ
Завершена
456 995.82
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 284.98 UAH
мін. крок: 0.5% або 2 284.98 UAH
Період оскарження:
04.06.2018 14:41 - 01.07.2018 00:00
Вимога
Вирішена
Вимога про внесення змін
Номер:
45051c9716f94b8cbfb77cde288b4981
Ідентифікатор запиту:
UA-2018-06-04-000832-b.b2
Назва:
Вимога про внесення змін
Вимога:
На Вашу відповідь від 11.06.18 р. повідомляємо наступне.
Відповідно до пункту 45 статті 1 Закону України «Про ринок природного газу» транспортування природного газу - господарська діяльність, що підлягає ліцензуванню і пов’язана з переміщенням природного газу газотранспортною системою з метою його доставки до іншої газотранспортної системи, газорозподільної системи, газосховища, установки LNG або доставки безпосередньо споживачам, але що не включає переміщення внутрішньопромисловими трубопроводами (приєднаними мережами) та постачання природного газу.
Відповідно до пункту 28 Закону України «Про ринок природного газу» постачання природного газу - господарська діяльність, що підлягає ліцензуванню і полягає в реалізації природного газу безпосередньо споживачам на підставі укладених з ними договорів.
Статті 23, 27 Закону України «Про ринок природного газу» незалежно від обраної моделі відокремлення Оператора ГТС забороняють такому Оператору провадити діяльність з видобутку, розподілу або постачання природного газу.
Таким чином, транспортування та постачання природного газу є окремими видами господарської діяльності, провадження яких здійснюється окремими суб’єктами ринку природного газу.
Враховуючи, що в розумінні статті 714 Цивільного Кодексу України постачання енергетичними та іншими ресурсами, в аспекті даного листа – природного газу, здійснюється через приєднану мережу, Закон України «Про ринок природного газу» гарантує всім суб’єктам ринку природного газу, в тому числі постачальникам, право доступу до таких мереж, зокрема до ( газотранспортної системи, яке полягає у можливості замовити та отримати послугу транспортування. Зазначено право гарантоване статтею 19 цього Закону.
Однак, з метою створення перешкод у доступі до газотранспортної системи, дискримінації одних суб’єктів ринку та надання неконкурентних переваг іншим, на рівні підзаконних актів НКРЕКП безперешкодне право постачальників доступу до газотранспортної системи нівельоване.
Відповідно до пункту 1 розділу ІІ ПРАВИЛ постачання природного газу, затверджених Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 року № 2496, підставою для постачання природного газу споживачу є:
наявність у споживача, об’єкт якого підключений до газорозподільної системи, договору розподілу природного газу, укладеного в установленому порядку між споживачем та Оператором ГРМ, та присвоєння споживачу Оператором ГРМ персонального ЕІС-коду як суб’єкту ринку природного газу;
наявність у споживача, об’єкт якого підключений до газотранспортної системи, договору транспортування природного газу, укладеного в установленому порядку між споживачем та Оператором ГТС, та присвоєння споживачу Оператором ГТС персонального ЕІС-коду як суб’єкту ринку природного газу;
наявність у споживача укладеного з постачальником договору постачання природного газу та дотримання його умов;
Зі змісту даний норм вбачається, що виключно споживачі укладають договори з Оператором ГТС та Операторами ГРМ.
В подальшому у Кодексі ГТС, затвердженого від 30.09.2015 року № 2493,
НКРЕКП впроваджена система, за якою виключно споживачу або оператору ГРМ надаються потужності точок виходу з газотранспортної системи.
Відповідно виключно споживач, безпосередньо підключений до газотранспортної системи, та виключно Оператори ГРМ оплачують послуги транспортування, які визначаються відповідно до затвердженої методики.
Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 року № 2497 затверджений Типовий договір транспортування природного газу.
Відповідно до пункту 2.3 Типового Договору послуги, які можуть бути надані Замовнику за цим Договором:
послуга замовленої потужності в точках входу та виходу до/з газотранспортної системи (далі – розподіл потужності);
послуги фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтверджених номінацій (далі – транспортування);
послуги балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи і відбираються з неї (далі – балансування).
Постачальники як замовники послуг транспортування можуть укласти договір транспортування виключно в частині балансування.
Так звані послуги балансування не мають відношення до споживачів та ними не сплачується. Ця так звана послуга балансування надається Оператором ГТС у разі допущених постачальником небалансів обсягів природного газу.
Послуга фізичного транспортування природного газу замовниками послуг не оплачується, оскільки методологія тарифів на послуги транспортування визначена за моделлю(вхід/вихід)
Послуга замовленої потужності в точках входу та виходу до/з газотранспортної системи постачальниками не замовляються. Тарифи, встановленні за моделлю(вхід/вихід) оплачує споживач або імпортер, або газодобувне підприємство.
У такий спосіб постачальники усунуті від можливості укладати договори транспортування з Оператором ГТС та Операторами ГРМ, за якими мали би можливість сплачувати послуги транспортування за споживача
Тому, при закупівлі товару – природного газу замовник не може одночасно закупити у такого постачальника послугу транспортування та оплачувати її.
Якщо такий договір буде наданий, то він не відповідає Постанові НКРЕКП від 30.09.2015 року № 2497, що стане підставою для звернення до НКРЕКП та АМКУ.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
12.06.2018 11:50
Вирішення:
Відповідні зміни внесено до тендерної документації.
Статус вимоги:
Задоволено
Вимога
Залишено без розгляду
Щодо транспортування
Номер:
97bf404768ef47cc80c2300d12552b7b
Ідентифікатор запиту:
UA-2018-06-04-000832-b.a1
Назва:
Щодо транспортування
Вимога:
Тендерна документація складена з порушеннями Закону України «Про ринок природного газу», оскільки у Тендерній документації встановлена вимога, що до ціни природного газу як товару має бути включено вартість його транспортування.
Жоден постачальник природного газу не має можливості включати до ціни природного газу як товару вартість його транспортування.
Пунктом 18 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що предмет закупівлі – товари, роботи чи послуги, які закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі. Відповідно, у пункті 17 згаданої вище статті Закону міститься визначення послуг, у пункті 22 – робіт, у пункті 32 – товарів.
У пункті 31 статті 1 Закону України «Про ринок природного газу» визначено, що природний газ є товарною продукцією, тобто товаром.
Постачальник здійснює діяльність з постачання природного газу у відповідності до пункту 27 статті 1 Закону України «Про ринок природного газу», яким визначено, що постачальник природного газу – це суб’єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із постачання природного газу.
Відповідно до пункту 45 частини 1 статті 1 Закону України «Про ринок природного газу» транспортування природного газу – це господарська діяльність, що підлягає ліцензуванню і пов’язана з переміщенням природного газу газотранспортною системою з метою його доставки до іншої газотранспортної системи, газорозподільної системи, газосховища, установки LNG або доставки безпосередньо споживачам, але що не включає переміщення внутрішньопромисловими трубопроводами (приєднаними мережами) та постачання природного газу. Абзацом 2 частини 1 статті 23 Закону визначено, що «оператор газотранспортної системи не може проводити діяльність з видобутку, розподілу або постачання природного газу».
Оскільки відбулося відокремлення функцій транспортування та розподілу від функції постачання природного газу, Оператор газотранспортної системи та Оператори газорозподільних систем не можуть одночасно поєднувати діяльність з транспортування/постачання та розподілу природного газу. Діяльність з постачання природного газу провадиться лише постачальниками природного газу.
Пункт 4 глави 1 розділу I Кодексу газорозподільних систем, затверджений Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 року № 2494 визначає договір розподілу природного газу як правочин, укладений між оператором газорозподільної системи та споживачем відповідно до вимог цього Кодексу, згідно з яким забезпечується фізична доставка природного газу, належного споживачу, та/або цілодобовий доступ об’єкта споживача до газорозподільної системи.
Тариф на транспортування природного газу магістральними трубопроводами встановлений постановою НКРЕКП від 29 грудня 2015 року № 3159 з подальшими змінами, внесеними постановою НКРЕКП № від 29 грудня 2015 року № 3159. Тариф встановлюється на транспортування природного газу магістральними трубопроводами відповідно до території ліцензованої діяльності газорозподільних підприємств (Операторів газорозподільних систем). Таким чином, цей тариф встановлюється в залежності від газорозподільного підприємства, який надає послуги розподілу споживачу. Для споживачів, власні газопроводи яких безпосередньо підключені до магістральних трубопроводів, а не до газопроводів Операторів газорозподільних систем, тариф встановлюється окремо.
Постачальник не оплачує послуг транспортування природного газу Оператору ГТС, оскільки Кодексом газотранспортної системи, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2493, у пункті 3 глави 1 Розділу ІХ визначено, що потужність фізичної точки виходу з газотранспортної системи, до якої підключена газорозподільна система, надається виключно оператору газорозподільної системи на період не менше одного року. Потужність фізичної точки виходу з газорозподільної системи, до якої безпосередньо підключений споживач, надана виключно Споживачу.
Запроваджена НКРЕКП правова конструкція дозволяє виключно споживачам мати договірні відносини з Оператором газотранспортної системи та Операторами газорозподільних систем, і відповідно, споживач, безпосередньо підключений до газотранспортної системи, оплачує послуги транспортування Оператору ГТС, а споживач, приєднаний до газорозподільної системи, оплачує послуги транспортування у складі оплати послуг розподілу природного газу Оператору газорозподільної системи.
Учасник, як постачальник природного газу не може здійснювати оплату послуг транспортування природного газу, оскільки на сьогодні можливість замовлення потужностей та їх оплати постачальником як замовником послуг транспортування не запроваджена на практиці, а можливість перерахувати Оператору газотранспортної системи оплату за послуги транспортування замість свого споживача не передбачена Типовим договором транспортування природного газу, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2497.
Договір транспортування природного газу, укладений між Постачальником та Оператором газотранспортної системи, за таких умов діє лише в частині урегулювання небалансів Постачальника.
Тому, включення замовником вартості послуг транспортування до ціни газу:
- встановлює, що постачальник має надати послугу транспортування природного газу, що суперечить Закону України «Про ринок природного газу»;
- призведе до подвійної оплати замовником послуг транспортування природного газу, оскільки оплата за такі послуги вже включена до оплати послуг розподілу, які Замовник оплачує своєму Оператору газорозподільної системи. Це, в свою чергу, призведе до перевитрат бюджетних коштів.
На підставі вищевикладеного, з метою захисту прав та законних інтересів Учасника, пов’язаних з участю у процедурі закупівлі,
ПРОСИМО:
внести зміни до Тендерної документації, а саме виключити вимоги, що до вартості ціни тендерної пропозиції включаються витрати щодо транспортування природного газу магістральними трубопроводами.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
07.06.2018 17:34
Вирішення:
Шановний учасник процедури закупівлі! Звертаючи увагу на характер вашої вмоги, керуючись вимогами чинного законодавтсва та принципами здійснення публічних закупівель на конкурсних засадах згідно до ЗУ "Про публічні закупівлі" (далі - Закон), повідомляємо наступне.
Відповідно до п.32 ч. 1 ст.1 Закону товаром є продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.
Згідно з положенням п.9 ч.1 ст. 1 Закону України «Про ринок природного газу» Замовником є фізична або юридична особа, яка на підставі договору замовляє надання однієї чи кількох із таких послуг, а саме: приєднання до газотранспортної або газорозподільної системи; транспортування природного газу; розподіл природного газу; зберігання (закачування, відбір) природного газу; послуги установки LNG. А також п.33 ч.1 ст. 1 даного Закону визначено поняття ринку природного (сукупність правовідносин, що виникають у процесі купівлі-продажу, постачання природного газу, а також надання послуг з його транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору), послуг установки LNG) оптовим продавцем, який реалізує природний газ оптовому покупцю або постачальнику на підставі договору купівлі-продажу (згідно п.22 ч.1 ст.1 ЗУ «Про ринок природного газу»).
Замовник, при визначенні предмета закупівлі відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, що затверджений Наказом МЕРІТУ від 17.03.2016 року № 454, відносно транспортування природного газу має можливість визначити предмет закупівлі лише за показником 3-ого знака (код за ДК 021:2015 (CPV 2008) - 60300000-1 - Послуги з транспортування трубопроводами)) чим порушить порядок визначення предмета закупівлі, який встановлений Уповноваженим органом. Тому, замовник не має можливості визначити предмет закупівлі за встановленим кодом відповідного класифікатора з виокремленням даної послуги поза межами єдиної процедури закупівлі.
В свою чергу жодним законодавчим актом не встановлено чіткої вказівки щодо вкладення договірних зобов’язань постачальників природного газу з оператором ГТС, який надає послуги з транспортування природного газу; так як і не має заборони замовнику (споживачу) укладати договірні зобов’язання щодо постачання природного газу зі суміжними послугами, зокрема щодо його транспортування, які, звертаємо вашу увагу, не надаються самим постачальником, який має ліцензію саме на постачання природного газу і здійснює відповідну господарську діяльність на підставі такої ліцензії. Тому вартість послуг транспортування природного газу враховуються у розрізі надбавки до вартості природного газу (товару) згідно до встановлених тарифів, на підставі зобов’язань взятих на себе перед ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» учасником-переможцем процедури закупівлі (постачальником).
Так як жодним чинним законодавчим актом не затверджено типового договору постачання природного газу не побутовим споживачам (не мається на увазі Типовий договір постачання природного газу побутовим споживачам затверджений Постановою НКРЕКП №2500 від 30.09.2015р.), Замовник при формуванні подальших юридичних відносин з майбутніми постачальниками товару та надавачами послуг щодо поставки такого товару керується вимогами Господарського Кодексу та чинного законодавства в сфері реалізації (збуту) природного газу. В свою чергу замовник зацікавлений отримати природний газ за своїм місцем розташування та узгодити усі спірні питання щодо можливих збоїв постачання та інших факторів, які унеможливлюють своєчасність забезпечення установи природним газом, шляхом узгодженої організації поставки у вигляді договірних зобов’язань усіх членів даного процесу.
З огляду на вище викладене Замовник визначає предмет закупівлі як товар із супутніми послугами щодо його поставки, оскільки вартість товару є вищою ніж вартість суміжних послуг по його постачанню та транспортуванню, та встановлювати юридичні відносини шляхом підписання договору з усіма Сторонами, які мають відношення до виконання свої зобов’язань відповідно до виду своєї діяльності, за наявності відповідних дозвільних документів. Тому зобов’язання щодо транспортування природного газу не є зобов’язанням постачальника (учасника даної процедури закупівлі), але є зобов’язанням оператором газотранспортної системи, та є третьою стороною договірних зобов’язань між замовником та постачальником. До того ж включення вартості послуг щодо розподілу природного газу за даною закупівлею не передбачена умовами тендерної документації.
Оскільки Ви, як учасник процедури закупівлі, звертаєте увагу на дане питання в розрізі власного трактування законодавчих актів, як власну думку, яка суперечить чинному законодавству та позицій Уповноваженого органу (Департаменту регулювання державних закупівель), ми, як замовник та розпорядник коштів, змушені вбачати в цьому дії спрямовані на перешкоджання процесу закупівлі та введення в оману відповідальних осіб з метою отримання власної вигоди.
Статус вимоги:
Не задоволено