• Відкриті торги з особливостями
  • Мультилотова
  • КЕП

Емаль, пігмент, фарба

Завершена

242 200.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0% або 90.00 UAH
Період оскарження: 18.09.2024 22:56 - 25.09.2024 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

СКАРГА на порушення Замовником законодавства у сфері публічних закупівель в частині встановлення дискримінаційних умов в тендерній документації (лот №3)

Номер: a4032918b8f849ceb0835f2cae8d79d4
Ідентифікатор запиту: UA-2024-09-18-014512-a.b1
Назва: СКАРГА на порушення Замовником законодавства у сфері публічних закупівель в частині встановлення дискримінаційних умов в тендерній документації (лот №3)
Скарга:
Замовником торгів оголошено проведення відкритих торгів з особливостями на закупівлю «код ДК 021:2015 – 44810000-1 – Фарби» (ідентифікатор закупівлі: UA-2024-09-18-014512-a). Кінцевий строк подання тендерних пропозицій 26.09.2024 00:00. Кінцева дата оскарження умов закупівлі (тендерної документації): 23.09.2024 00:00. Проте вимоги, що містяться в тендерній документаціє є дискримінаційними, а відтак такими, що суперечать Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостям з огляду на наступне.
Пов'язані документи: Учасник Замовник Орган оскарження
Дата розгляду скарги: 03.10.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 24.09.2024 16:30
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 08.10.2024 11:04
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 08.10.2024 11:04
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "ПОЛІСАН", Бугаєнко Інна Володимирівна +380503846389 tender@farbex.com.ua http://farbex.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 8ccb7def40774ccaab2e93367ad642b5
Заголовок пункту скарги: Стосовно медичних критеріїв безпеки/показників
Тип пов'язаного елемента: Скарга на лот
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Відповідно до підпункту 1.1 п.1 розділу ІІІ тендерної документації тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну1 та тендерну пропозицію (за формою встановленою у Додатку № 1)*, інші критерії оцінки1 (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним/-ому критеріям/-ю, наявність/відсутність підстав, установлених у п. 47 Постанови і в цій тендерній документації та шляхом завантаження необхідних документів/інформації/файла/-ів, перелік яких визначено в Додатку № 3 до даної документації.
Пунктом 6 розділу ІІІ тендерної документації передбачено, що Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим характеристикам та вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником (згідно Додатку 2 до тендерної документації).

Пунктом 7 розділу ІІІ тендерної документації визначена Інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби) - згідно Додатку 2 та Додатку 3 до тендерної документації (у разі потреби).

Додатком 2 до тендерної документації визначена Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі у розрізі лотів.

До предмету закупівлі по Лоту №3 Замовником включено наступну продукцію:
1. Фарба інтер'єрна Unisil matt latex, TM «Unisil», біла, 14 кг або еквівалент.
2. Фарба водно-дисперсійна фасадна ТМ «Supra», 14кг (10 л) (біла) або еквівалент

При цьому, Замовником висунуті, зокрема, наступні вимоги до позиції «Фарба водно-дисперсійна фасадна ТМ «Supra», 14кг (10 л) (біла) або еквівалент», що є частиною лоту №3:

№ Назва предмета закупівлі Інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі
Лот 3
12 Фарба водно-дисперсійна фасадна ТМ «Supra», 14кг (10 л) (біла) або еквівалент Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів;
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів;
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів.

Проте, єдиним нормативно-правовим актом в Україні, який визначає медичні критерії, наведені Замовником у Додатку 2 до ТД є ДЕРЖАВНІ САНІТАРНІ ПРАВИЛА І НОРМИ безпеки продукції парфумерно-косметичної промисловості, затв. Постановою Головного державного санітарного лікаря України від 1 липня 1999 р. N 27 (далі - СанПіН).
Відповідно до п.2.2. СанПін до обов'язкових токсиколого-гігієнічних показників безпеки для здоров'я людини продукції парфумерно-косметичної промисловості належать:
- Індекс "гострої" токсичності при нанесенні на шкіру;
- Індекс "хронічної" токсичності при нанесенні на шкіру;
- Індекс шкірно-подразнюючої дії;
- Індекс подразнюючої дії на слизову оболонку очей;
- Індекс сенсибілізуючої дії;
- Індекс "гострої" токсичності при введенні у шлунок;
- Індекс "хронічної" токсичності при введенні у шлунок;
- Індекс фотосенсибілізуючої дії;
- Індекс негативної дії на стан шкіри людини, її придатків та слизових оболонок в умовах практичного використання парфумерно-косметичних засобів.

Згідно п. 2.3. СанПін Індекс "гострої" токсичності при нанесенні на шкіру є інтегральним показником безпеки для здоров'я парфумерно-косметичного засобу при епікутанному шляху ведення до організму. Показник визначають з метою випробування безпеки для здоров'я всіх асортиментних груп (видів) продукції парфумерно-косметичної промисловості.
Індекс "гострої" токсичності при нанесенні на шкіру лабораторних тварин за ступенем дії (загибель піддослідних тварин, симптоми інтоксикації) оцінюють у балах:
0 балів - відсутність токсичної дії (загибель піддослідних тварин, симптоми інтоксикації) при одноразовому нанесенні на шкіру тварин у дозі 2500 мг/кг.
Відповідно до п.2.4. СанПін Індекс "хронічної" токсичності при нанесенні на шкіру характеризує наявність кумулятивної дії (матеріальна та функціональна кумуляція) парфумерно-косметичного засобу при багаторазовому нанесенні на шкіру піддослідних тварин у дозах (концентраціях), які рекомендовані з метою застосування згідно з призначенням. Показник визначають на етапі поставлення на виробництво нових асортиментних груп чи видів парфумерно-косметичної промисловості.
Індекс "хронічної" токсичності при нанесенні на шкіру лабораторних тварин за ступенем дії парфумерно-косметичного засобу оцінюють у балах:
0 балів - відсутність токсичної кумулятивної дії (матеріальна та/чи функціональна кумуляція);
1 бал - наявність токсичної кумулятивної дії (матеріальна та/чи функціональна кумуляція).
Згідно п. 2.5. СанПін Індекс шкірно-подразнюючої дії характеризує спроможність облігатної подразнюючої дії парфумерно-косметичного засобу при нанесенні на шкіру - зміни функціонального стану шкіри піддослідних тварин у формі запальної реакції (еритема та/чи набряк). Показник визначають з метою випробування всіх асортиментних груп (видів) продукції парфумерно-косметичної промисловості. Індекс шкірно-подразнюючої дії за ступенем змін функціонального стану шкіри оцінюють у балах: 0 балів - відсутність подразнюючої дії (Iсut = 0); 1 бал - слабка подразнююча дія (0>Iсut < 1,0); 2 бали - помірна подразнююча дія (1,0 >Iсut < 2,0); 3 бали - виражена подразнююча дія (2,0 >Iсut < 3,0); 4 бали - різко виражена подразнююча дія (Iсut > 3,0).

Відповідно до п.1.1., 1.2. СанПіН 1.1. Державні санітарні правила і норми безпеки продукції парфумерно-косметичної промисловості (далі - СанПіН) поширюються на парфумерні та косметичні засоби, що виробляють, імпортують, реалізують, застосовують в побуті і професійно використовують при наданні населенню косметолого-перукарських послуг.
Парфумерні засоби - засоби, які при застосуванні виконують гігієнічні та естетичні функції.
Косметичні засоби - засоби, які застосовуються для догляду за шкірою, волоссям, ротовою порожниною; виконують гігієнічні, профілактичні та естетичні функції.
1.2. Ці СанПіН встановлюють гігієнічні вимоги та норми безпеки для здоров'я людини продукції парфумерно-косметичної промисловості, а також порядок проведення державної санітарно-гігієнічної експертизи на етапах розробки, виробництва, транспортування, зберігання, реалізації і професійного використання при наданні населенню косметолого-перукарських послуг.
Відтак, показники (медичні критерії безпеки/показники) визначені Замовником у Додатку 3 до тендерної документації щодо лакофарбової продукції, а саме:
«Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів»
визначені неправомірно щодо ЛФП (лакофарбової продукції), яка не є продуктом парфумерно-косметичної промисловості.

Будь-якого іншого нормативно-правового акту, стандарту, загальноприйнятої методології в Україні чи навіть методології такої оцінки медичних критеріїв наведеної самим Замовником – не існує. Тобто, від Учасників вимагається надати підтвердження по суті вигаданим критеріям з вигаданою системою оцінки, яка не ґрунтується на будь-чому (загальноприйнятій базі, понятійному апараті, методології чи критеріях, які би давали змогу розробити таку методологію) не є однаковою для всіх Учасників тощо.

Відповідно до п.28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до п.3 ч.2 ст.22 Закону у тендерній документації зазначаються такі відомості: інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
Згідно ч.4 ст. 5 Закону Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

В Україні вся ЛФП виготовляється за ТУ. Відповідно до п.22 ч.1 ст.1 ЗУ «Про стандартизацію» технічні умови - нормативний документ, що встановлює технічні вимоги, яким повинна відповідати продукція, процес або послуга, та визначає процедури, за допомогою яких може бути встановлено, чи дотримані такі вимоги. Жодне ТУ жодного виробника України не містить та не може містити технічні вимоги, які би визначали такі медичні критерії безпеки/показники, адже це суперечить як призначенню самого продукту, так і нормативно-правовим актам та власне хімічному складу більшої частини ЛФМ (лакофарбових матеріалів).
Так, лакофарбова продукція призначена для нанесення її на поверхні, а не на шкіру. Залежно від виду та типу продукту, він може включати антикорозійні, водо-вологостійкі, паропоникні або навпаки непароприникні властивості, захист від комах поверхні, тощо. Складові багатьох таких продуктів місять в собі речовини, що можуть певним чином негативно впливати на шкіру (залежно від її типу та ряду інших особливостей), до прикладу, подразнювати її з тим чи іншим проявом. Саме тому рекомендації з використання більшості продуктів ЛФМ всіх виробників включають використання засобів захисту, до прикладу, рукавичок та містять застереження щодо уникнення потрапляння на шкіру, в очі, тощо. Безумовно, в більшості випадків, одноразове потрапляння на шкіру навіть емалі не викличе незворотних наслідків чи то взагалі будь-яких інших негативних проявів, проте це не означає можливість нехтування заходами безпеки.

Особливо показовим абсурдності вимоги до лакофарбових виробів є й характеристики окремих продуктів парфумерно-косметичних засобів за наведеними показниками. Так, додаток 1 до СанПін містить допустимі норми, наприклад, для продуктів:
1) Креми спеціального призначення в т. ч. кератолітичні; депіляторні встановлено Індекс гострої токсичності при нанесенні на шкіру, не більш 1, Індекс хронічної токсичності при нанесенні на шкіру, не більш 1, Індекс шкіроподразнюючої дії, не більш 4(2);
2) Засоби фарбуючі (фарби, відтінковий шампунь) Індекс шкіроподразнюючої дії, не більш 1;
3) Відновлювачі кольору волосся Індекс гострої токсичності при нанесенні на шкіру, не більш 1, Індекс шкіроподразнюючої дії, не більш 1;
3) Лаки, емалі для нігтів та рідина для знімання лаку Індекс шкіроподразнюючої дії, не більш 1.

Тобто, навіть лак для нігтів чи фарба для волосся, які призначенні для нанесення на шкіру (волосся, нігті) за наведеним СанПін може створювати вплив на шкіру більший, ніж визначає Замовник для фарби.

Окремо заслуговує на увагу й методи дослідження. Так, для визначення відповідності/невідповідності наведеним у тендерній документації медичним критеріям використовуються тварини, на яких здійснюються досліди. Тобто, слідуючи методології СанПін на тваринок має бути нанесена фарба та інші продукти ЛФМ, що є нічим іншим як знущанням та з етичної сторони явно жорстоким поводженням із тваринами.

Таким чином, виходячи з наведеного в цій частині, тендерна документація є такою, що не відповідає вимогам законодавства, порушує принципи публічних закупівель та обмежує коло потенційних учасників.

Варто відзначити, що подібними «особливостями» у формування технічних (якісних) вимог до фарби наразі визначаються лише Управління освіти у м. Києві. Так, до прикладу, Управління освіти Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації також проведено відкриті торги із бюджетом закупівлі 1`782`298.95 гривень (з ПДВ) з визначенням, серед іншого «медичних критеріїв безпеки» (UA-2024-06-25-004340-a). Показово, що за результатами, у закупівлі брав участь 1 Учасник (ФОП), який із пропозицією 1`781`774.65 грн. став переможцем.

ТОВ «ВП «ПОЛІСАН» є виробником лакофарбової продукції, який, безумовно знається на технології виробництва фарби, дослідженні її якості, безпеки, тощо. Разом з тим, встановлення медичних критеріїв безпеки, які є властивими та обов’язковими виключно для парфумерно-косметичної продукції та які передбачають здійснення дослідів на тваринах і не властиві ЛФМ унеможливлює участь товариства у закупівлі.

Скаржник наголошує, що не відмовляється надати документи, які підтверджують безпечність запропонованої продукції, проте вказані документи мають відповідати вимогам чинного законодавства, що регламентують сферу виробництва та реалізації лакофарбової продукції.
Проте Замовник не висуває вимог до продукції, які дійсно передбачені законодавством для лакофарбової продукції, натомість включаючи ті, походження яких є незрозумілим.

Зокрема, Постановою КМУ від 28 квітня 2021 р. №432 затверджений «Технічний регламент обмеження використання свинцю у лакофарбових матеріалах і сировинних компонентах», який установлює вимоги щодо обмеження використання свинцю, зокрема його сполук, у лакофарбових матеріалах і сировинних компонентах незалежно від їх призначення та застосування з метою забезпечення охорони здоров’я людини і захисту навколишнього природного середовища.
Відповідно до пункту 3 Постанови КМУ від 28 квітня 2021 р. №432 установлено, що лакофарбові матеріали і сировинні компоненти, які введені в обіг до набрання чинності цією постановою і не відповідають усім чи окремим вимогам цього Технічного регламенту, можуть бути надані на ринку протягом одного року з дати набрання чинності цією постановою.
Відповідно до пункту 9 самого Технічного регламенту знак відповідності технічним регламентам наноситься на лакофарбовий матеріал і сировинний компонент таким чином, щоб він був видимим, розбірливим і незмивним. У разі коли це є неможливим, знак відповідності технічним регламентам наноситься на пакування та зазначається у супровідних документах.
Знак відповідності технічним регламентам застосовується згідно із загальними принципами маркування таким знаком, установленими Законом України “Про технічні регламенти та оцінку відповідності”.
В свою чергу Постановою КМУ від 30 грудня 2015 р. №1184 затверджено форму, опис знака відповідності технічним регламентам, правил та умов його нанесення.
Окрім того, пунктом 8 Технічного регламенту визначено, що Постачальники сировини для виробництва лакофарбових матеріалів зобов’язані надавати виробникам паспорти безпеки з вичерпною інформацією щодо вмісту небезпечних речовин (зокрема сполук свинцю) і несуть відповідальність згідно з вимогами законодавства у випадку надання недостовірної інформації.
Враховуючи вищезазначене виділяємо ключові аспекти:
- наразі законодавчо обмежено вміст свинцю в лакофарбових матеріалах;
- лакофарбові матеріали, які не відповідають усім чи окремим вимогам цього Технічного регламенту могли реалізовуватись лише рік після введення його в дію, тобто наразі вони не можуть реалізовуватись;
- знак відповідності технічним регламентам наноситься на лакофарбовий матеріал або на пакування та зазначається у супровідних документах.
Таким чином, наявність на пакуванні лакофарбового матеріалу (зокрема етикетках) знаку відповідності Технічному регламенту обмеження використання свинцю прямо передбачена законодавством, проте така вимога, яка прямо передбачена для ЛФМ та при недотриманні якої дійсно може бути завдано суттєвої шкоди дітям (як найбільш вразливій категорії), так і дорослим, чомусь відсутня в тендерній документації Замовника.

Окрім того, на території України діє Технічний регламент щодо обмеження викидів летких органічних сполук унаслідок використання органічних розчинників у лакофарбових матеріалах для будівель та ремонту колісних транспортних засобів, затверджений Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України 02.10.2018 №1394.
Відповідно до пункту 7 вказаного Технічного регламенту уведення в обіг продукції за Переліком здійснюється за умови наявності маркування, на якому зазначаються:
підкатегорія продукції (цифрова або літерна, згідно з таблицями вмісту ЛОС) та відповідне значення ЛОС у г/л (g/l) згідно з Таблицями вмісту ЛОС;
максимальний вміст ЛОС у г/л (g/l) продукції в готовому для використання стані.
Таким чином, відповідність запропонованої продукції вимогам щодо вмісту ЛОС Замовник також може перевірити передбачивши надання у складі пропозиції зразки маркування товару (тобто етикетки, адже саме на етикетках наноситься вся інформація щодо товару).
Відтак резюмуємо, що враховуючи чинне законодавство для лакофарбових матеріалів передбачена наявність наступних документів, які б могли підтвердити, зокрема й безпечність продукції:
- зразки пакування/етикеток лакофарбового матеріалу, які містять знак відповідності Технічному регламенту обмеження використання свинцю та максимальний вміст ЛОС, відповідно до Технічного регламенту щодо обмеження викидів летких органічних сполук;
- паспорти безпеки, які також містять інформацію щодо вмісту ЛОС.

На підтвердження наявності у Скаржника таких документів та спроможності подати їх у складі тендерної пропозиції і тим самим підтвердити її «безпечність» у визначений законодавством спосіб додаємо до цієї відповіді, як зразки, наступні документи:
- паспорт безпеки на Фарбу латексну акрилову для внутрішніх робіт Profi Latex ТМ"Delfi" (Додаток 1 до скарги) та Фарбу латексну акрилову фасадну Profi Facade ТМ"Delfi" (Додаток 2 до скарги);
- етикетки на Фарбу латексну акрилову для внутрішніх робіт Profi Latex ТМ"Delfi" (Додаток 3 до скарги) та Фарбу латексну акрилову фасадну Profi Facade ТМ"Delfi" (Додаток 4 до скарги).

Додатково просимо звернути увагу, що існує цілий ряд санітарно-гігієнічним вимог саме до ЛФМ, проте жоден з них не визначений у ТД Замовника.

Статтею 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовник не може встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси ТОВ «ВП «ПОЛІСАН», пов'язані з його участю у процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону.
Виходячи з вищевикладеного, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації.
Виходячи з вищевикладеного та керуючись ст. 18 ЗУ «Про публічні закупівлі», пунктами 55-67 Особливостей, іншим законодавством України
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації