• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Дизельне паливо, Бензин А-95

ДК 021:2015, код 09130000-9 – Нафта і дистиляти (Дизельне паливо, Бензин А-95). Деталізований CPV код (у т.ч. для лотів) та його назва: ДК 021:2015 - 09134200-9 Дизельне паливо, 09132000-3 Бензин

Завершена

309 810.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 3 098.10 UAH
Період оскарження: 16.09.2024 14:39 - 27.09.2024 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

скарга на дискримінаційні умови у тендерній документації

Номер: c4abbb09e73e47fcb108ffadc4c9c070
Ідентифікатор запиту: UA-2024-09-16-009114-a.b1
Назва: скарга на дискримінаційні умови у тендерній документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 02.10.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 24.09.2024 15:26
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 04.10.2024 16:35
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 04.10.2024 16:35
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 96209f22fe734a23a1d3aa1e37af4a92
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки встановив обмеження у формі здійснення відпуску палива з АЗС за відомостями на відпуск нафтопродуктів за формою № 16-НП (кількість відпущеного нафтопродукту фіксують у відомості, яку ведуть безпосередньо на АЗС, що підтверджується підписами оператора АЗС та водія, з подальшим складенням раху
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 16.09.2024 року, у закупівлі за ідентифікатором UA-2024-09-16-009114-a, за предметом ДК 021:2015, код 09130000-9 – Нафта і дистиляти (Дизельне паливо, Бензин А-95), Замовником було опубліковано тендерну документацію, яка містить дискримінаційні умови, які обмежують ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІНТЕРФЕРЕНЦ СИСТЕМ», в праві на участь, а також зазначена тендерна документація складена з порушенням пункту 29 Особливостей та ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178.
ІІ. Обґрунтування наявності у суб'єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи;
ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІНТЕРФЕРЕНЦ СИСТЕМ» (далі – Скаржник) планує прийняти участь у закупівлі, в якій подано цю Скаргу.
Скаржник вважає, що Замовником порушено його права, як учасника закупівлі, закріплені в статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», в тому числі щодо обов’язку Замовника дотримуватись принципу недискримінації учасників.
Також, Замовником порушено положення абзацу 1 пункту 29 Особливостей та положення статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
В пункті 31 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель;
Замовником 16.09.2024 року в електронній системі закупівель було опубліковано тендерну документацію «ЗАТВЕРДЖЕНО» «16» вересня 2024 р. рішенням уповноваженої особи Замовника, в пункті 6 Розділу 3 тендерної документації встановлено:
«Вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) згідно з пунктом третім частини другої статті 22 Закону зазначено в Додатку 2 до цієї тендерної документації.»

1. Про дискримінаційні умови тендерної документації:

1.1. В пункті 3 Додатку 1 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки встановив обмеження у формі здійснення відпуску палива з АЗС за відомостями на відпуск нафтопродуктів за формою № 16-НП (кількість відпущеного нафтопродукту фіксують у відомості, яку ведуть безпосередньо на АЗС, що підтверджується підписами оператора АЗС та водія, з подальшим складенням рахунка на підставі такої відомості за визначений сторонами договору період, що є підставою для відвантаження нафтопродуктів з усіх АЗС Постачальника. Заправка автотранспорту здійснюється відповідно до потреб Замовника:
«- Товар постачається учасником-переможцем за додатково погодженими партіями шляхом самозаправки Замовником власного транспорту на підставі відомості на видачу паливо-мастильних матеріалів. Для підтвердження можливості поставки товару по відомості на видачу паливо-мастильних матеріалів, учасник включає до своєї пропозиції копію документу про видачу паливо-мастильних матеріалів (відомість на видачу паливо-мастильних матеріалів) який повинен бути наданий до аналогічного договору, що наданий для підтвердження досвіду виконання аналогічного договору. В цій копії учасник має бути відзначений як постачальник паливних матеріалів, що є предметом закупівлі (надана копія документу не обов’язково повинна бути на весь обсяг товару, зазначеного в аналогічному договорі).
Замовник не приймає товари на підставі довірчих документів, таких як паливні талони (картки), скретч-картки тощо. У цих документах відсутня інформація про сторони договору – Замовника та Постачальника. Передача паливних талонів (карток), скретч-карток тощо, відповідно до умов закупівлі та договору не є фактом передачі товару, а надає лише право на отримання цього товару на АЗС у третьої сторони, яка не є учасником закупівлі і не фігурує у договорі про закупівлю.
Предметом закупівлі є пальне як товар. Паливні картки не входять до складу предмета цієї закупівлі, тому їх передача від учасника до замовника не підтверджує факт передачі товару і не може бути визнана документом, що засвідчує остаточну передачу товару.»
Дискримінаційна вимога в частині встановлення обмеження щодо форми здійснення виключно за відомостями на видачу ПММ
Вимагаючи від учасників відпуску нафтопродуктів, а отже отримання Товару саме за відомості на видачу паливо-мастильних матеріалів – Замовник обмежує в праві на участь тих учасників, які мають можливість здійснювати відпуск палива лише за талонами/скретч-картками, які не мають можливості здійснювати відпуск палива по відомостям.

Відповідно до пункту 10.3. "Порядок відпуску нафтопродуктів" Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України затвердженої Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України 20.05.2008 N 281/171/578/155:
10.3.1 Відпуск нафтопродуктів за готівку
10.3.2 Відпуск нафтопродуктів за відомостями
10.3.3 Відпуск нафтопродуктів за талонами
10.3.4 Відпуск нафтопродуктів за платіжними картками.

Відповідно до Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України :
«Талон (скретч-карта) - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому. Талон на паливо /скретч-карта на паливо – не має ніякої технічної необхідності наявності у Постачальника електронного кабінету та сайту.
Відпуск нафтопродуктів відомості на видачу паливо-мастильних матеріалів здійснюється АЗС на підставі договорів, укладених між підприємством та споживачем.
Вимога щодо забезпечення Замовника таким видом підтверджуючого документу на отримання палива з АЗС, як відомість - є дискримінаційною та обмежувальною, оскільки виконати її зможуть лише ті учасники, у яких впроваджено система отримання палива на АЗС партнерів по відомостям.
Скаржник планує запропонувати Замовнику для заправки автомобільного транспорту мережу АЗС Авіас, відповідно до укладеного партнерського договору про відпуск палива по довірчим документам – Талонам (скретч-картками).
Також, варто звернути увагу на той факт, що Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент", згідно частини 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі».
Встановлюючи відповідні вимоги Замовник обмежує конкуренцію та встановлює надмірні додаткові вимоги, які не впливають на постачання палива.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих мережею АЗС Авіас, а не Скаржником, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір за адресою:
АВІАС ПЛЮС с.Мошни, вул.Спасо-Преображенська, 127
АВІАС ПЛЮС м.Черкаси, вул.Дахнівська, 64
АВІАС ПЛЮС м.Черкаси, вул.Одеська, 3
АВІАС ПЛЮС м.Черкаси, вул.Пастерівська, 104/1
ANP м.Черкаси, вул.Смілянська, 125
АВІАС ПЛЮС м.Черкаси, вул.Смілянська, 164/1
Мережа АЗС, яку планує запропонувати Скаржник, не використовує в обігу здійснення відпуску палива такий вид як відомості на видачу паливо-мастильних матеріалів, а здійснює відпуск палива та талонами (скретч-картами), що свідчить про наявність дискримінаційної умови у тендерній документації.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 7e50cb9325b6489e91cfa7374bb08aa9
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки встановив обмеження підтвердження кваліфікаційним критеріям в частині включення до своєї пропозиції копію документу про видачу паливо-мастильних матеріалів (відомість на видачу паливо-мастильних матеріалів) який повинен бути наданий до аналогічного договору.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.2. В пункті 3 Додатку 1 та Додатку № 3 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки встановив обмеження підтвердження кваліфікаційним критеріям в частині включення до своєї пропозиції копію документу про видачу паливо-мастильних матеріалів (відомість на видачу паливо-мастильних матеріалів) який повинен бути наданий до аналогічного договору:
«- Товар постачається учасником-переможцем за додатково погодженими партіями шляхом самозаправки Замовником власного транспорту на підставі відомості на видачу паливо-мастильних матеріалів. Для підтвердження можливості поставки товару по відомості на видачу паливо-мастильних матеріалів, учасник включає до своєї пропозиції копію документу про видачу паливо-мастильних матеріалів (відомість на видачу паливо-мастильних матеріалів) який повинен бути наданий до аналогічного договору, що наданий для підтвердження досвіду виконання аналогічного договору. В цій копії учасник має бути відзначений як постачальник паливних матеріалів, що є предметом закупівлі (надана копія документу не обов’язково повинна бути на весь обсяг товару, зазначеного в аналогічному договорі).»
«Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів).
- Копію аналогічного договору із попереднім Замовником
Відсутність додатків до аналогічного договору не буде вважатись підставою для відхилення тендерної пропозиції учасника.
Примітка:
**Аналогічним договором в рамках цієї закупівлі є договір на постачання палива
Для підтвердження можливості поставки товару по відомості на видачу паливо-мастильних матеріалів, учасник включає до своєї пропозиції копію документу про видачу паливо-мастильних матеріалів (відомість на видачу паливо-мастильних матеріалів) який повинен бути наданий до аналогічного договору, що наданий для підтвердження досвіду виконання аналогічного договору. В цій копії учасник має бути відзначений як постачальник паливних матеріалів, що є предметом закупівлі (надана копія документу не обов’язково повинна бути на весь обсяг товару, зазначеного в аналогічному договорі)..»

Дискримінаційна вимога в частині встановлення обмеження щодо підтвердження можливості поставки товару по відомості на видачу паливо-мастильних матеріалів, учасник включає до своєї пропозиції копію документу про видачу паливо-мастильних матеріалів (відомість на видачу паливо-мастильних матеріалів) який повинен бути наданий до аналогічного договору, що наданий для підтвердження досвіду виконання аналогічного договору
Стаття 16 ЗУ «Про публічні закупівлі» передбачає встановлення Замовником кваліфікаційного критерію: наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів).

Замовником встановлено у Додатку № 3 та Додатком № 1 до тендерної документації надання учасниками Довідки про досвід виконання аналогічних договорів та зазначення інформації щодо:
Для підтвердження можливості поставки товару по відомості на видачу паливо-мастильних матеріалів, учасник включає до своєї пропозиції копію документу про видачу паливо-мастильних матеріалів (відомість на видачу паливо-мастильних матеріалів) який повинен бути наданий до аналогічного договору, що наданий для підтвердження досвіду виконання аналогічного договору. В цій копії учасник має бути відзначений як постачальник паливних матеріалів, що є предметом закупівлі (надана копія документу не обов’язково повинна бути на весь обсяг товару, зазначеного в аналогічному договорі)..
Встановлення вимоги в частині надання на підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям досвіду виконання аналогічного договору копію документа про видачу паливно-мастильних матеріалів, а саме відомість на видачу ПММ – встановлює обмеження для Скаржника та суперечить ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Згідно п. 4.1. Розділу 1 тендерної документації визначена назва предмету закупівлі: «ДК 021:2015, код 09130000-9 – Нафта і дистиляти (Дизельне паливо, Бензин А-95) Деталізований CPV код (у т.ч. для лотів) та його назва: ДК 021:2015 - 09134200-9 Дизельне паливо, 09132000-3 Бензин.»
Скаржник має успішний досвід виконання аналогічних договорів, при цьому форма відпуску Товару (Предмету закупівліі за кодом ДК 021:2015 - 09134200-9) – за довірчими документами (талонами, скретч-картками).
Відповідно до Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України :
«Талон (скретч-карта) - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому. Талон на паливо /скретч-карта на паливо – не має ніякої технічної необхідності наявності у Постачальника електронного кабінету та сайту.
Відпуск нафтопродуктів відомості на видачу паливо-мастильних матеріалів здійснюється АЗС на підставі договорів, укладених між підприємством та споживачем.
Вимога щодо забезпечення Замовника таким видом підтверджуючого документу на отримання палива з АЗС, як відомість - є дискримінаційною та обмежувальною, оскільки виконати її зможуть лише ті учасники, у яких впроваджено система отримання палива на АЗС партнерів по відомостям.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: c0469a2a796d4895bcb58a7e5e019fb9
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо наявності у учасників список своїх АЗС.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: В Додатку № 3 та пункті 4 Додатку № 1 до ТД: Замовником встановлено вимогу щодо наявності у учасників список своїх АЗС із зазначенням адрес принаймні у с. Мошни та м. Черкаси Черкаської обл:
«4. Поставка здійснюється згідно потреб Замовника за адресою та місцезнаходженням АЗС у с. Мошни та м. Черкаси Учасники повинні надати у складі пропозицій список своїх АЗС із зазначенням адрес принаймні у с. Мошни та м. Черкаси Черкаської обл.»
«Учасники повинні надати у складі пропозицій список своїх АЗС у с. Мошни та м. Черкаси із зазначенням адрес.»
Замовником визначено термін щодо наявності у учасників «своїх» АЗС – що за Тлумаченим свлоником із "Словника української мови" за лексичним значенням передбачає поняття «власний».
Вимагаючи від учасників наявність АЗС у праві власності - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасника, які мають АЗС у праві власності/користуванні/оренди.
В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
В галузі майнового права "власник", "орендар" та "користувач" має однакові ознаки – та відносяться до видів права власності (право користування, володіння та розпорядження, які і є дискримінаційні). Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо права усіх видів "права власності" (належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном - ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику) та дозволити брати участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин.
Зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через АЗС на праві користування, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС у власності - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС.
Таким чином, у процедурі закупівлі зможуть взяти участь лише власники/орендарі мереж АЗС, які пропонують виключно свою мережу. Учасники які не мають АЗС у праві власності, та здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів, - фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих мережею АЗС Авіас, а не Скаржником, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір за адресою:
АВІАС ПЛЮС с.Мошни, вул.Спасо-Преображенська, 127
АВІАС ПЛЮС м.Черкаси, вул.Дахнівська, 64
АВІАС ПЛЮС м.Черкаси, вул.Одеська, 3
АВІАС ПЛЮС м.Черкаси, вул.Пастерівська, 104/1
ANP м.Черкаси, вул.Смілянська, 125
АВІАС ПЛЮС м.Черкаси, вул.Смілянська, 164/1
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації