• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Електрична енергія.

Завершена

182 700.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 1 827.00 UAH
Період оскарження: 16.09.2024 11:08 - 21.09.2024 00:00
Скарга
Залишено без розгляду
КЕП

Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 85d1687f30774efc9c484b815788418a
Ідентифікатор запиту: UA-2024-09-16-003739-a.c1
Назва: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження
Причина: Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду: 23.09.2024 15:22
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЗБУТ-ЕНЕРГО ПЛЮС", “ЕНЕРГОЗБУТ-ТРАНС” ТОВ 380957652247 energozbut-trans@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: aaddc83da954438a8da5075f20880c31
Заголовок пункту скарги: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Згідно з п. 3 Додатку № 4 до Тендерної документації Замовника містяться наступні вимоги:
З метою щоденного формування та управління даними комерційного обліку, надання можливості аналізування та прогнозування, оптимізації електроспоживання, отримання Замовником якісних послуг з постачання та комерційного обліку електричної енергії, Учасник повинен мати статус чинного постачальника послуг комерційного обліку з функцією «оператор зчитування даних з лічильників (ОЗД)». Інформація про Учасника в статусі постачальника послуг комерційного обліку (ППКО) з вказаною функцією повинна бути внесена в реєстр постачальників послуг комерційного обліку (ППКО), розміщеному на офіційному сайті НЕК «Укренерго» https://ua.energy/.
На підтвердження вищезазначеного, Учасник у складі пропозиції надає:

3.1. Гарантійний лист наступного змісту:
« Учасник _______ (вказати назву), цим листом гарантує, що має статус чинного постачальника послуг комерційного обліку з функцією «оператор зчитування даних з лічильників (ОЗД)». Інформація про _______________________ (вказати назву Учасника) в статусі постачальника послуг комерційного обліку (ППКО) з вказаною функцією внесена в реєстр «постачальників послуг комерційного обліку (ППКО)», розміщеному на офіційному сайті НЕК «Укренерго» https://ua.energy/.»
У разі, якщо Замовником буде виявлено, що інформація про Учасника в статусі постачальника послуг комерційного обліку (ППКО) з функцією «оператор зчитування даних з лічильників (ОЗД)» не внесена в реєстр «постачальників послуг комерційного обліку (ППКО)», розміщеному на сайті НЕК «Укренерго», тендерна пропозиція такого Учасника буде відхилена.
Аналогічна вимога міститься і в Додатку 2 до Тендерної документації.

З вказаними вимогами та діями замовника не можна погодитися з оглядом на наступне.
Згідно з п. 65 ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» постачальник послуг комерційного обліку - суб’єкт господарювання, який надає послуги комерційного обліку на ринку електричної енергії відповідно до вимог цього Закону; а відповідно до п. 30 цієї ж статті електропостачальник - суб’єкт господарювання, який здійснює продаж електричної енергії за договором постачання електричної енергії споживачу.
Тобто електропостачальник і постачальник послуг комерційного обліку - це два різні суб’єкти господарювання.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗБУТ – ЕНЕРГО ПЛЮС» є постачальником електричної енергії для непобутових споживачів та здійснює свою діяльність на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії Споживачу (Постанова НКРЕКП № 1653 від 02.09.2020 року).
Відповідно до п/п 42 п. 1.2.1 Кодексу комерційного обліку електричної енергії оператор зчитування даних з лічильників (ОЗД) - функція (роль), яку виконує постачальник послуг комерційного обліку електричної енергії у процесі надання послуг (виконання робіт) із забезпечення зчитування результатів вимірювань та даних про стан з лічильників, контролю якості зчитування, формування первинних даних комерційного обліку та їх передачі ОДКО.
Отже, Постачальник Послуг Комерційного Обліку (ППКО) – це організація, яка надає послуги з обліку споживаної електроенергії для різних комерційних підприємств, організацій та інших споживачів електроенергії. ППКО використовується в контексті Автоматизованих Систем Комерційного Обліку Електроенергії (АСКОЕ), які відповідають за точний облік та контроль за споживанням електроенергії на різних об’єктах. Такі організації керуються Кодексом комерційного обліку, який був затверджений НКРЕКП 14 березня 2018 року. ППКО забезпечує збір даних про споживану електроенергії та аналізує їх. Вони також можуть надавати звіти та аналітику клієнтам для оптимізації споживання електроенергії та зниження витрат. Головна мета ППКО – забезпечити точний та справедливий розрахунок споживаної електроенергії, що дозволяє ефективно управляти енергетичними ресурсами та зменшити зайві витрати для підприємств та організацій. Послуги комерційного обліку електричної енергії надаються в результаті проведення конкурсу, при цьому ця господарська діяльність не потребує отримання ліцензії.
Згідно з п. 1.1.5. Кодексу комерційного обліку електричної енергії Для виконання зобов’язань, визначених цим Кодексом, учасники ринку та споживачі повинні залучати ППКО, які мають відповідну реєстрацію в адміністратора комерційного обліку (далі - АКО), або зареєструватися в АКО як ППКО та самостійно виконувати функції ППКО. Тобто законодавець не зобов’язує електропостачальника обов’язково реєструватися в якості ППКО, а надає альтернативній вибір: або реєструватися, або залучати відповідного суб’єкта господарювання до виконання послуг комерційного обліку.
Згідно з п. 2.3.1. Кодексу комерційного обліку електричної енергії ППКО зобов'язані, зокрема, укладати договори про надання послуг комерційного обліку та про інформаційну взаємодію в передбачених цим Кодексом випадках та в межах своєї відповідальності.
Відповідно до п. 4.1 Тендерної документації предмет закупівлі - Електрична енергія, код 09310000-5 – Електрична енергія за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника, а ніяк не послуги комерційного обліку, які повинні становити предмет іншого договору аніж договір про постачання електричної енергії. Тим більше, відповідно до додатку № 3 до Тендерної документації предмет договору, що планується укласти, наступний «2.1. Постачальник зобов'язується постачати Споживачу Товар за ДК 021:2015 - 09310000-5 – Електрична енергія (далі – електрична енергія, Товар), а Споживач зобов'язується прийняти та оплатити цей Товар на умовах цього договору.
2.2 Товаром за цим договором є електрична енергія, а також послуги, пов’язані з її постачанням Споживачу, вартість яких не перевищує вартості самого товару, в тому числі послуги з передачі електричної енергії та послуги з постачання електричної енергії Споживачу із дотриманням якості послуги з електропостачання
З оглядом на наведене вище, учасник у даній закупівлі не повинен бути постачальником послуг комерційного обліку електричної енергії, а отже, не повинен в обов’язковому порядку виконувати функцію зчитування даних з лічильників.
Також відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2014. "Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2010, IDT)". Вищезазначений документ, який вимагає надати Замовник, не передбачений національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2014..
Отже, Замовник неправомірно встановив оскаржувані вимоги до предмета закупівлі, в порушення пункту 29 Особливостей. За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами законодавства в цій частині.
Окрім того, що ці вимоги Документації є незаконними та такими, що порушують Особливості, а саме - дані вимоги є для Скаржника, як для Учасника торгів, є дискримінаційними, безпідставними та такими, що не дозволяють Скаржнику прийняти участь у даній закупівлі на рівні з іншими учасниками. Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині
Також, дані вимоги жодним чином не впливають на якість або будь-які інші показники постачання електричної енергії, а штучно обмежують участь для потенційних учасників.

Також, просимо при розгляді даного повідомлення врахувати наступне.
Згідно з п. 31 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація (далі — ТД) — документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. У ТД замовник визначає свої вимоги до товару (послуги, роботи), які він має намір закупити, а також до постачальника предмета закупівлі, який повинен виконати умови ТД. Вимоги до ТД викладені у ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог також порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Разом з цим, ч. 4 ст. 22 Закону заборонено встановлювати у ТД вимоги, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників (далі — дискримінаційні вимоги або дискримінаційні умови). Заборона на встановлення дискримінаційних вимог випливає також з інших вимог Закону. Зокрема, ст. 5 Закону визначено, що одним із принципів здійснення закупівель є недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Ст. 5 Закону встановлює наступні правила, покликані забезпечити недискримінацію учасників: рівність умов участі у закупівлях учасників всіх форм власності та організаційно правових форм; обов'язок замовника забезпечити вільний доступ всім учасникам до інформації про закупівлю; заборона замовнику встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Ч. 1 ст. 12 Закону встановлює вимоги, зокрема до Prozorro, зазначаючи про те, що електронна система закупівель повинна бути загальнодоступною та гарантувати недискримінацію.
Отже, головна ознака умов ТД, за якою їх можна віднести до дискримінаційних — це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції та дискримінація учасників. Тобто замовник встановлює такі вимоги до учасника торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими у порівнянні з вимогами, які звичайно висуваються та вважаються об'єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю. Шляхом включення до тендерної документації дискримінаційних умов замовник (навмисно або ні) необґрунтовано звужує коло потенційних учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурсі.
Отже, вимоги тендерної документації, які прямо протирічать положенням чинного законодавства, є неправомірними, незаконними та такими, що автоматично вважаються дискримінаційними.
Відповідно до абзацу першого пункту 59 Особливостей скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації. Відповідно до абзацу першого пункту 60 Особливостей якщо до тендерної документації замовником вносилися зміни, після закінчення встановленого для подання скарг строку, передбаченого абзацом першим пункту 59 цих особливостей, положення тендерної документації, до яких зміни не вносилися, не підлягають оскарженню. Підсумовуючи все вище викладене,

ПРОСИМО:
Зобов'язати Вище професійне училище №19 м. Дрогобича внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі – "Електрична енергія", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2024-09-16-003739-a , з метою усунення порушень, зазначених у мотивувальній частині цієї скарги (зокрема, виключивши пункт 3 та підпункт 3.1 додатку 2 до Тендерної документації та виключивши пункт 3 та підпункт 3.1 Додатку 4 до Тендерної документації).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації