• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Дизельне пальне

Торги відмінено

542 520.00 UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 712.60 UAH
Період оскарження: 30.08.2024 14:00 - 24.09.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 00347d2a94e9499e8f6ae0708c4f7e9f
Ідентифікатор запиту: UA-2024-08-30-005724-a.a1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 17.09.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 09.09.2024 15:30
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 19.09.2024 17:51
Дата виконання рішення Замовником: 25.09.2024 09:51
Коментар замовника щодо усунення порушень: Протоколом № 10 внесено зміни до ТД, відповідно вимог АМКУ
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 4db0de052221432782c2dd10cfabdfa4
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо наявності у учасників АЗС у праві користуванні або у праві власності/оренди Учасника та надання Реєстраційного № ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним та місць роздрібної торгівлі пальним Учасника.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.1.В Додатку № 2 до ТД: Замовником встановлено вимогу щодо наявності у учасників АЗС у праві користуванні або у праві власності/оренди Учасника та надання Реєстраційного № ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним та місць роздрібної торгівлі пальним Учасника:
«1.2. Учасник повинен мати (у користуванні, оренді або у власності) розгалужену мережу АЗС, які мають ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, по всій території України (24 області) з обов’язковим розташуванням не менше як 2 (двох) автозаправних станцій (далі - АЗС) на території кожної області (крім Луганської та Донецької), в тому числі не менше 2 (двох) АЗС на території міста Житомир та 3 (трьох) АЗС в Житомирській області.»

«1.2.1. Інформацію (Довідку) про мережу автозаправних станцій Учасника (за формою додатку № 2 до проєкту Договору, який наведено у Додатку 3 до цієї Документації), складену Учасником, підписану його керівником чи особою, що виконує обов’язки керівника та яка містить відомості стосовно:
а) кількості АЗС у кожній області та місті Житомирі;
б) назви (бренду) АЗС (за наявності такої назви);
в) правової форми користування АЗС (вказати чи перебуває АЗС у власності або в оренді Учасника, або він має права на користування, реалізацію палива на АЗС виражене в іншій формі, відповідно до цивільного, господарського законодавства);
г) якщо АЗС перебувають не у власності Учасника, в окремому рядку таблиці вказується посилання на документ (договір, інший правочин тощо) із зазначенням його реквізитів, контрагентів, на підставі якого Учасник здійснює використання АЗС, назва контрагента партнера, термін дії документа, наявність або відсутність умови пролонгації;
д) Реєстраційний № ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним та місць роздрібної торгівлі пальним Учасника (контрагента партнера – власника або оператора АЗС).»

«1.2.2. Якщо АЗС не перебувають у власності Учасника, до цієї інформації (довідки) надаються у якості документального підтвердження:
а) копії договорів чи інших правочинів, що свідчать про: право користування Учасника цими АЗС; відпуск нафтопродуктів на таких АЗС на підставі талонів/скретч-карток, запропонованих Учасником; їх місцезнаходження (конкретна адреса) та назви (бренду) АЗС (за наявності такої назви);»
1.1. Дискримінаційна умова в частині права користування АЗС Учасником:
В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Вимагаючи від учасників наявність АЗС у праві власності/користуванні - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасника, які мають АЗС у праві власності/користуванні/оренди.
В галузі майнового права "власник", "орендар" та "користувач" має однакові ознаки – та відносяться до видів права власності (право користування, володіння та розпорядження, які і є дискримінаційні). Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо права усіх видів "права власності" (належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном - ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику) та дозволити брати участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин.
Зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через АЗС на праві користування, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС у власності або з правом користування учасником - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС.
Таким чином, у процедурі закупівлі зможуть взяти участь лише власники/орендарі мереж АЗС, які пропонують виключно свою мережу АЗС (так як право користування – це один із видів права власності). Учасники які не мають АЗС у праві користуванні/власності/оренді, та здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів, - фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір. При цьому, предметом зазначеного договору є продаж пального (талонів на пальне), а не користування АЗС.


1.2. Дискримінаційна умова в частині надання Реєстраційного № ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним та місць роздрібної торгівлі пальним Учасника:
В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Вимагаючи від учасників наявність ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасники, які мають ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, що передбачена законодавством для власників/орендарів АЗС, оскільки видається на кожне місце роздрібної торгівлі згідно ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
Відповідно до статті 15 зазначеного Закону - Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об’єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об’єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
акт вводу в експлуатацію об’єкта або акт готовності об’єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об’єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об’єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.
Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об’єкта.
Тобто, Скаржник, не маючи права на використання об’єктів АЗС, не має права на отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним з АЗС партнера.
Відповідно до ст.15 Закону № 418 - суб'єкти господарювання отримують ліцензії на право оптової торгівлі та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним – одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб'єкта господарювання або місцезнаходження постійного представництва.
Відповідно до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" здійснення господарської діяльності з роздрібної торгівлі пальним передбачає продаж або відпуск пального з автозаправної станції / автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції / газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки.
Зазначена умова тендерної документації носить обмежувальний характер, в тому числі, враховуючи у ІНДИВІДУАЛЬНУ ПОДАТКОВУ КОНСУЛЬТАЦІЮ від 24.07.2019 № 3422/6/99-99-12-02-02-15/ІПК – в якій податковий орган підтвердив, що діяльність з продажу талонів на пальне не потребує отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним.
У разі, якщо суб’єкт господарювання здійснює операції лише з талонами та/або смарт-картками на пальне, без реалізації пального в розумінні п. п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, при цьому договором передбачено постачання талонів (карток), як торгівельної послуги на отримання палива, то за такими операціями суб’єкту господарювання не потрібно реєструватись платником акцизного податку з реалізації пального, об’єкт оподаткування акцизним податком при цьому не виникатиме. (https://dp.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/491049.html).
Варто звернути увагу, що предметом даної закупівлі є: ««ДИЗЕЛЬНОГО ПАЛИВА в талонах/скретч-картках» Код ДК 021:2015 09130000-9 Нафта і дистиляти.»
Також, Проєктом договору згідно Додатком № 3 до ТД передбачено спосіб заправки: 3.2. Товар видається Замовнику лише на підставі та в обмін на картку на пальне, видану Постачальником Замовнику на умовах, передбачених п. 3.1. даного Договору. Картка на пальне є товарно-розпорядчим документом на Товар, на підставі якого здійснюється фактична видача (передача) Товару за місцем знаходження Товару (автозаправних станціях - АЗС). Картка на пальне не є розрахунковим чи платіжним засобом. Для отримання Товару уповноважений представник Замовника пред’являє оператору АЗС картку на пальне. Оператор АЗС здійснює відповідну ідентифікацію картки на пальне, і, на підставі цього, здійснює фактичну передачу (видачу) Товару відповідної марки та кількості. При видачі Товару, картка на пальне залишається у оператора, що є підтвердженням факту отримання Замовником Товару відповідного асортименту та кількості. .
Продаж талонів (карток на пальне), відповідно до процитованих вище норм законодавства, не передбачає отримання ліцензій на роздрібну торгівлю пальним.


Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір. При цьому, предметом зазначеного договору є продаж пального (талонів на пальне), а не користування АЗС.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: f13cab7a9efb4e5290d4494114fe5833
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо наявності у учасників АЗС у 24 областях України та 2 АЗС у місті Житомир:
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.2.В Додатку № 2 до ТД: Замовником встановлено вимогу щодо наявності у учасників АЗС у 24 областях України та 2 АЗС у місті Житомир:
«1.2. Учасник повинен мати (у користуванні, оренді або у власності) розгалужену мережу АЗС, які мають ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, по всій території України (24 області) з обов’язковим розташуванням не менше як 2 (двох) автозаправних станцій (далі - АЗС) на території кожної області (крім Луганської та Донецької), в тому числі не менше 2 (двох) АЗС на території міста Житомир та 3 (трьох) АЗС в Житомирській області.»

Замовник встановлює обмежувальні та суперечливі умови тендерної документації в частині наявності у учасників АЗС у по всій території України (24 області) з обов’язковим розташуванням не менше як 2 (двох) автозаправних станцій (далі - АЗС) на території кожної області (що передбачає наявність АЗС у 24 областях України в кількості не менше 2 АЗС, тобто у сукупній кількості таких АЗС повинно бути 48 одиниць) та при цьому суперечить вимогам в частині відсутності АЗС в областях Луганської та Донецької, а отже кількість АЗС повинна бути 44 одиниці.
Також, Замовником визначена вимога в частині наявності не менше 2 (двох) АЗС на території міста Житомир та 3 (трьох) АЗС в Житомирській області.- зможе задовільнити лише 1 мережа АЗС, а отже не створює конкурентного середовища для закупівлі даного виду товару.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих партнером Скаржника, у мережі АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Зазначена мережа АЗС має у м. Житомир менше 2 АЗС, а саме 1 АЗС за адресою:
- Житомирська обл., м. Житомир, пр-т Незалежності, 95;
Також відповідна мережа АЗС має у кожній області України, крім Луганської та Донецької областей, надаються в додатках до скарги. При цьому, зазначена мережа АЗС не має АЗС у обласних обласних центрах Донецької та Луганській областях.
На виконання вимог щодо місцезнаходження АЗС, Скаржник планує запропонувати АЗС мережі БРСМ-нафта, яка розповсюджена по всій території України, але при цьому не має АЗС у кожній області України (а отже не має не менше 2 АЗС у 24 областях України), а саме АЗС відповідної мережі відсутні в:
- Донецькій області;
- Луганській області, згідно карти мережі АЗС на офіційному сайті мережі https://brsm-nafta.com/map;
- 2 (двох) АЗС у м. Житомирі (відповідна мережа АЗС має 1 (одну) АЗС у адміністративно-територіальному центрі - м. Житомир).

Також, варто звернути увагу, що В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: bcae4949d8a94759af90076528f5dcfe
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо терміну дії талонів (скретч-карт) не менше одного календарного року з моменту підписання Договору.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 2. Про суперечливі умови тендерної документації:

2.1. В пункті 1.4. та пункті 1.7. Додатку № 2 до ТД: Замовником встановлено вимогу щодо терміну дії талонів (скретч-карт) не менше одного календарного року з моменту підписання Договору:
«Термін дії талонів/скретч-карток має бути не менше одного року з моменту підписання договору. У разі зміни зовнішньої форми талонів Учасник здійснює їх обмін без додаткової на це оплати.»
«Відпуск дизельного палива здійснюється за талонами/скретч-картками по літражу, за потребою Замовника. Термін дії талонів/скретч-карток на паливо повинен бути не менше одного року від дати підписання договору. Талони/скретч-картки повинні бути дійсні по всій території України.»

При цьому, варто звернути увагу на той факт, що Згідно форми оголошення про проведення відкритих торгів, опублікованої Замовником на сайті уповноваженого органу, строк поставки товару – 31 грудня 2024 року.
Отже, тендерна документація Замовника містить суперечливі умови в частині Термін дії талонів/скретч-карток на паливо повинен бути не менше одного року від дати підписання договору, та в частині строку поставки Товарів згідно форми Оголошення про проведення відкритих торгів, в частині строку поставки Товару до 31.12.2024 року.
Оскільки закупівля опублікована на сайті уповноваженого органу 30.08.2024 року, та прийом пропозицій визначено Замовником до 10.09.2024 року, термін дії талонів, який згідно вимогам ТД повинен складати не менше одного року від дати підписання договору – а отже, закінчуватись щонайменше 10.09.2025 року, що свідчить про неузгодженість вимог тендерної документації, в частині вимог згідно Додатку № 2 до ТД та Форми оголошення в частині строку поставки Товару до 31.12.2024 року, а саме щодо Термін дії талонів/скретч-карток на паливо.
Таке визначення наведено у п. 3 Інструкції № 281. Із цього тлумачення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених ПММ, які тимчасово зберігаються на АЗС. Відповідно до п. 17.1. Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів.
Отже, при визначені терміну дії талонів не менше одного календарного року з дня отримання Замовником, Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
В ч. 1 ст. 3 Бюджетного кодексу України зазначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Згідно п. 38 Постанови КМУ від 28 лютого 2002 р. №228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ», кошторис в бюджетних установах затверджується за загальним і спеціальним фондами на рік.
З огляду на вище описане, Замовник встановлює суперечливі вимоги тендерної документації в частині терміну дії талонів (дозволів) не менше одного календарного року з дня отримання Замовником, з урахуванням, що строк поставки Товару - до 31 грудня 2024 року. Як і бюджетний період закінчується 31 грудня 2024 року. Відповідно до чинного законодавства України Замовники здійснюють закупівлі згідно із затвердженим кошторисом та планують їх відповідно до потреб на поточний рік.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток,дозволів), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації