• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Бензин А-95, Дизельне паливо за кодом (ДК 021:2015:09130000-9 Нафта і дистиляти: ДК 021:2015:09132000-3 Бензин, ДК 021:2015:09134200-9 Дизельне паливо)

Завершена

190 725.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 953.63 UAH
Період оскарження: 26.08.2024 16:44 - 22.09.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 7965d2b3c2454eec9b7c686b3ac4d575
Ідентифікатор запиту: UA-2024-08-26-008767-a.a1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 11.09.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 03.09.2024 17:43
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 16.09.2024 11:38
Дата виконання рішення Замовником: 17.09.2024 13:48
Коментар замовника щодо усунення порушень: Мною, уповноваженою особою КП «ДОКОД» ДОР» Наталією БОНДАРЕНКО, було прийнято Рішення щодо внесення змін до Тендерної документації, Додатку № 2 і Додатку № 6 до тендерної документації, шляхом затвердження нової редакції та оприлюднення в електронній системі закупівель нової редакції тендерної документації та переліку змін, що вносяться, у строк, встановлений пунктом 51 Особливостей. Рішення було прийнято на підставі Рішення №15168-р/пк-пз від 11.09.2024 року комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель на скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОВИЙ ДІМ "ІНТЕРФЕРЕНЦ СИСТЕМ" (код ДРПОУ:45067285 від 30 серпня 2024 № UA-2024-08-26-008767-a.a1 щодо порушення Замовником порядку проведення Процедури закупівлі
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 8ac03559accd43c3963e892cd8f0107e
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу в частині наявності у учасників АЗС у праві власності/оренди або у праві користуванні згідно договорів оренди або партнерських договорів на право користування АЗС.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.1. В пункті 1, п. 4 Додатку № 2 та пункті 1, п. 4 Додатку № 6 до тендерної документації Замовник встановив вимогу наявності у учасників АЗС у праві власності/оренди або у праві користуванні згідно договорів оренди або партнерських договорів на право користування АЗС:
В пункті 1, п. 4, п. 10 Додатку № 2 до тендерноъ документації: «1. Поставка предмету закупівлі здійснюється учасником за талонами на автозаправних станціях (АЗС), які належать учаснику на підставі права власності або знаходяться у користуванні учасника згідно договорів оренди(суборенди) із зазначенням адрес та прав на них за відповідними формами (довідка у довільній формі).»
«4. Учасник зобов'язується надати підтверджуючі документи щодо права користування запропонованою АЗС (через які буде здійснюватися заправка) та додатково надає скановані копії партнерських договорів користування АЗС або копії документів на право власності на них, які повинні бути дійсними до кінця 2025 року.»
«10. Наявність обладнання для відпуску предмету закупівлі із переліком АЗС на відстані до 5 км від Україна, 49100, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, вул. Космічна, будинок 1 (підтверджується довідкою), які перебувають у праві власності або оренди (суборенди) учасника із зазначенням адрес та прав на них. Учасник зобов'язується надати підтверджуючі документи, щодо права власності та/або користування запропонованими АЗС (через які буде здійснюватися заправка автотранспорту) та додатково надає скановані копії договорів оренди (суборенди) АЗС, чинні на весь період поставки, або копії на право власності.»
В пункті 1, п. 4, п. 10 Додатку № 6 до тендерної документації: «1. Поставка предмету закупівлі здійснюється учасником за талонами на автозаправних станціях (АЗС), які належать учаснику на підставі права власності або знаходяться у користуванні учасника згідно договорів оренди(суборенди) із зазначенням адрес та прав на них за відповідними формами (довідка у довільній формі).»
««4. Учасник зобов'язується надати підтверджуючі документи щодо права користування запропонованою АЗС (через які буде здійснюватися заправка) та додатково надає скановані копії партнерських договорів користування АЗС або копії документів на право власності на них, які повинні бути дійсними до кінця 2025 року.»
«10. Наявність обладнання для відпуску предмету закупівлі із переліком АЗС на відстані до 5 км від Україна, 49100, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, вул. Космічна, будинок 1 (підтверджується довідкою), які перебувають у праві власності або оренди (суборенди) учасника із зазначенням адрес та прав на них. Учасник зобов'язується надати підтверджуючі документи, щодо права власності та/або користування запропонованими АЗС (через які буде здійснюватися заправка автотранспорту) та додатково надає скановані копії договорів оренди (суборенди) АЗС, чинні на весь період поставки, або копії на право власності.»

В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Замовник визначає до надання учасниками виключного переліку документів, що в сукупності обмежує Скаржника в праві на участь у процедурі закупівлі, оскільки встановлює обмеження для учасників закупівлі в частині можливості взяти участь тільки учасників, які мають АЗС у власності/оренді/користуванні або партнерських договорів виключно з власником/орендарем/ користувачем АЗС, а саме:

- АЗС у праві власності/оренді;
або
- партнерський договір щодо права користування запропонованою АЗС (власна/орендована або партнерський договір з власником орендарем АЗС);
або

В галузі майнового права "власник", "орендар" та "користувач" має однакові ознаки – та відносяться до видів права власності (право користування, володіння та розпорядження, які і є дискримінаційні). Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо права усіх видів "права власності" (належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном - ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику) та дозволити брати участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин з емітентами талонів.
Зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через АЗС на праві власності/оренди/користуванні, а через мережі АЗС компаній-партнерів, які є емітентами талонів та не є суб’єктами господарювання/власниками/орендарями АЗС, - то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС у власності або з правом користування учасником - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС.
Також варто зазначити, що Партнер Скаржника не субʼєкт господарювання (партнер) АЗС, орендованих АЗС, а компанія емітент талонів. Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо обмеження виду партнерських відносин, оскільки такою вимога нівелює можливість взяти участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин з емітентами талонів.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів, емітованих власниками мереж АЗС Авіас для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір, за наступною адресою на вимоги тендерної документації щодо місцезнаходження АЗС:
м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 110а
м. Дніпро, вул. Космічна, 30

Також, вважаємо дискримінаційною вимогу Замовника в частині надання партнерських договорів учасниками партнерських договорів дійсних до кінця 2025 року, оскільки така вимога суперечить проекту договору, викладеному в Додатку № 4 до ТД в частині строку поставки Товару згідно п. 5.1.: «5.1. Постачальник забезпечує поставку Товару з дати підписання договору до 27.12.2024 року.» та Строку дії Договору: «Цей Договір набирає чинності з дня його підписання і діє до 31 грудня 2024 року або до повного виконання умов Договору.»
Відповідна вимога обмежує Скаржника в участі у закупівлі оскільки Партнерський договір Скаржника, укладений з емітентом талонів укладений на 1 рік та передбачає автоматичну пролонгацію на кожен наступний рік на тих самих умовах з дня укладання і підписання, але при цьому не містить строк дії до кінця 2025 року.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: e6b4ab34cf664c189877ebee1ee7cd09
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо надання учасником ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним на кожну АЗС;
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.2. В пункті 5 Додатку № 2 та пункті 5 Додатку № 6 до ТД: Замовником встановлено вимогу щодо надання учасником ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним на кожну АЗС:

«5. Учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати копію діючої ліцензії на роздрібну торгівлю пальним на кожну АЗС, технічні, якісні характеристики товару повинні відповідати встановленим діючим нормативним актам діючого законодавства, а саме: копіями сертифікатів відповідності та паспортів якості.»
В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Вимагаючи від учасників наявність ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасники, які мають ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, що передбачена законодавством для власників/орендарів АЗС, оскільки видається на кожне місце роздрібної торгівлі згідно ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
Відповідно до статті 15 зазначеного Закону - Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об’єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об’єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
акт вводу в експлуатацію об’єкта або акт готовності об’єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об’єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об’єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.
Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об’єкта.
Тобто, Скаржник, не маючи права на використання об’єктів АЗС, не має права на отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним з АЗС партнера.
Відповідно до ст.15 Закону № 418 - суб'єкти господарювання отримують ліцензії на право оптової торгівлі та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним – одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб'єкта господарювання або місцезнаходження постійного представництва.
Відповідно до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" здійснення господарської діяльності з роздрібної торгівлі пальним передбачає продаж або відпуск пального з автозаправної станції / автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції / газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки.
Зазначена умова тендерної документації носить обмежувальний характер, в тому числі, враховуючи у ІНДИВІДУАЛЬНУ ПОДАТКОВУ КОНСУЛЬТАЦІЮ від 24.07.2019 № 3422/6/99-99-12-02-02-15/ІПК – в якій податковий орган підтвердив, що діяльність з продажу талонів на пальне не потребує отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним.
У разі, якщо суб’єкт господарювання здійснює операції лише з талонами та/або смарт-картками на пальне, без реалізації пального в розумінні п. п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, при цьому договором передбачено постачання талонів (карток), як торгівельної послуги на отримання палива, то за такими операціями суб’єкту господарювання не потрібно реєструватись платником акцизного податку з реалізації пального, об’єкт оподаткування акцизним податком при цьому не виникатиме. (https://dp.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/491049.html).
Варто звернути увагу, що предметом даної закупівлі є: «Бензин А-95, Дизельне паливо за кодом (ДК 021:2015:09130000-9 Нафта і дистиляти: ДК 021:2015:09132000-3 Бензин, ДК 021:2015:09134200-9 Дизельне паливо)».
Також, пунктом 1 Додатком № 2 до ТД передбачено спосіб поставки: Поставка предмету закупівлі здійснюється учасником за талонами на автозаправних станціях (АЗС), які належать учаснику на підставі права власності або знаходяться у користуванні учасника згідно договорів оренди(суборенди) із зазначенням адрес та прав на них за відповідними формами (довідка у довільній формі).
Продаж талонів (скретч-карток), відповідно до процитованих вище норм законодавства, не передбачає отримання ліцензій на роздрібну торгівлю пальним.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів, емітованих власниками мереж АЗС Авіас для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір, за наступною адресою на вимоги тендерної документації щодо місцезнаходження АЗС:
м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 110а
м. Дніпро, вул. Космічна, 30
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 9b5a3fb1dbd042a08de5a72d4619b597
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо надання відповідні підтверджуючі документи щодо права власності або використання цієї торгової марки та вимоги в частині співпадіння торгової марки талонів та торгової марки АЗС.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.3. В пункті 7 Додатку № 2 та п. 7 Додатку № 6 до тендерної документації Замовником встановлено вимогу щодо надання відповідні підтверджуючі документи щодо права власності або використання цієї торгової марки та вимоги в частині співпадіння торгової марки талонів та торгової марки АЗС:

« 7. Учасник торгів повинен мати талони зареєстрованої торгової марки, за якими можна отримати на АЗС паливо безстрокової дії (торгова марка талонів та торгова марка АЗС повинні співпадати), та надати відповідні підтверджуючі документи щодо права власності або використання цієї торгової марки.»

Відповідно до зазначених вище умов тендерної документації, Замовник вимагає щоб учасники надання відповідних підтверджуючі документи щодо права власності або використання цієї торгової марки, що є дискримінаційною вимогою, оскільки предметом закупівлі є Бензин А-95, Дизельне паливо за кодом (ДК 021:2015:09130000-9 Нафта і дистиляти: ДК 021:2015:09132000-3 Бензин, ДК 021:2015:09134200-9 Дизельне паливо).
Вимога щодо надання у складі Пропозиції відповідних підтверджуючі документи щодо права власності або використання цієї торгової марки – є дискримінаційною та такою, що обмежує Скаржника в праві на участь.
Варто зазначити, що згідно до пункту 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Тобто, Замовник оголосив закупівлю, предметом якої є паливо (Товар). Встановлюючи дискримінаційні вимоги щодо надання відповідні підтверджуючих документи щодо права власності або використання торгової марки для відпуску з АЗС – замовник обмежує коло потенційних учасників, які здійснюють постачання палива за талонами та надає можливість брати участь у процедури закупівлі лише учасникам, які мають талони/скртч-карти власної торгової марки.
Вимагаючи надання у складі пропозиції документальне підтвердження документи щодо права власності або використання торгової марки - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі", зокрема "недискримінація учасників".
Скаржник, як постачальник палива, не має документів щодо права власності або використання торгової марки, проте має партнерські договори, які дозволяють йому здійснювати продаж палива (талонів) для потреб Замовників через мережі АЗС партнерів.
При цьому відповідно до положень Господарського кодексу України, кожен суб’єкт господарювання вільний у виборі способів і методів господарювання, місця ведення господарської діяльності. У стислі строки, які надані для підготовки участі у торгах, нафтотрейдери не мають змогу змінити спосіб господарювання аби виконати ці дискримінаційні вимоги, щодо наявності в учасника ліцензійного договору на використання об’єктів права використання торгових марок.
Для введення господарської діяльності з постачання палива ТОВ «ТД «ІФС», відсутність документів, що підтверджують право використання або права власності торгової марки, не перешкоджає виконувати свої зобов’язання за договорами, укладеними за результатом аналогічних закупівель.
Встановлюючи відповідні вимоги Замовник обмежує конкуренцію та встановлює надмірні додаткові вимоги, які не впливають на постачання палива.
Скаржник не використовує торгові марки, які нанесені на талони, оскільки Скаржник не емітує та не виготовляє талони на пальне.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Авіас. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС Авіас для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.

Також звертаємо увагу, що вимога щодо наявності у учасників талонів торгової марки які співпадають з торговою маркою АЗС – є дискримінаційною та такою, що обмежує Скаржника в праві на участь.
Звертаємо увагу Комісії, що бренд та талоні, введеної в облік для отримання нафтопродуктів та бренд АЗС не співпадають, оскільки назва бренду АЗС не міститься на відповідному талоні (зразок):
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 840937225de74435b5bfdb097cdfca9d
Заголовок пункту скарги: 4. Вилучити із тендерної документації вимога щодо наявності у учасників генераторів на всіх АЗС.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
1.4. В пункті 9 Додатку № 2 та пункті 9 Додатку № 6 до тендерної документації Замовником встановлено вимога щодо наявності у учасників генераторів на всіх АЗС:
«9. Наявність в учасника процедури закупівлі генераторів на всіх АЗС (підтверджується довідкою) для забезпечення безперебійної роботи АЗС та своєчасного відпуску бензину та дизельного палива у часи вимкнення централізованого електричного постачання.»

Вважаємо, що Замовником необґрунтовано вимагається від учасників наявність можливості генераторів на всіх АЗС для забезпечення безперебійної роботи АЗС та своєчасного відпуску бензину та дизельного палива у часи вимкнення централізованого електричного постачання з огляду на наступне:
По-перше: наявність генераторів на всіх АЗС для забезпечення безперебійної роботи АЗС передбачає наявність матеріально-технічної бази учасника.
По-друге: наявність генераторів на всіх АЗС для забезпечення безперебійної роботи АЗС можуть забезпечити виключно суб’єкти господарювання, які безпосередньо мають у праві власності/оренди/користуванні АЗС.
Звертаємо увагу, що предметом відповідної процедури закупівлі є: Бензин А-95, Дизельне паливо за кодом (ДК 021:2015:09130000-9 Нафта і дистиляти: ДК 021:2015:09132000-3 Бензин, ДК 021:2015:09134200-9 Дизельне паливо).
Варто зазначити, що згідно п. 29 Особливостей У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Отже, документація містить необґрунтовані, суперечливі вимоги, які передбачають наявність у учасника матеріально-технічної бази (генераторів) для здійснення відпуску товару за талонами.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації