• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Дизельне паливо та Бензин марки А-95 (за паливними картками /талонами або аналогами), код ДК 021:2015 09130000-9 Нафта і дистиляти (джерело фінансування - кошти місцевого бюджету)

Завершена

524 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 620.00 UAH
Період оскарження: 16.08.2024 15:33 - 08.09.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА

Номер: 65b464fd94b6428b819b169dd2c89f56
Ідентифікатор запиту: UA-2024-08-16-008576-a.b1
Назва: СКАРГА
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 02.09.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 22.08.2024 14:45
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 05.09.2024 16:42
Дата виконання рішення Замовником: 06.09.2024 15:46
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання рішення АМКУ внесено зміни до тендерної документації шляхом виключення дискримінаційних вимог до закупівлі.
Автор: ТОВ "СИНЕРГІЯ СИСТЕМ", Катерина Шевченко +380671298652 sinergiyasistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 95b7c3366fc043649a5716a5e82197ee
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційна вимога щодо місцезнаходження САМЕ 3 АЗС в радіусі 12 км від адреси Замовника
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1. Відповідно до ч. 1 Розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації встановлена Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції:
« Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, нявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документаціїі, а саме:
- інформацію про необхідні технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі, а також відповідну технічну специфікацію в разі потреби (згідно з Додатком 2 до цієї тендерної документації);»
Відповідно до п.3.1. Додатку № 2 до тендерної документації визначена ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ:
«Для забезпечення економії та недопущення нераціональних затрат паливно – мастильних матеріалів, в радіусі до 12 кілометрів від фактичної адреси замовника, має розташовуватись не менше 3 –х (трьох) АЗС учасника на яких можлива заправка з використанням талонів, про що Учасник має надати Довідку на фірмовому бланку (у разі наявності таких бланків), або в довільній формі за підписом керівника або уповноваженої особи учасника із зазначенням адрес АЗС. До довідки обов'язково мають додаватись документи які підтверджують право користування учасника АЗС, що зазначені в довідці.»

Вимагаючи від учасників вимоги щодо обов’язкової наявності АЗС-мережі «в радіусі до 12 кілометрів від фактичної адреси замовника, має розташовуватись не менше 3 –х (трьох) АЗС учасника » - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема «недискримінація учасників».
Вимогою щодо наявності АЗС «в радіусі до 12 кілометрів від фактичної адреси замовника, має розташовуватись не менше 3 –х (трьох) АЗС учасника», Замовник обмежує конкуренцію та встановлює вимоги щодо місцезнаходження АЗС, які зможе задовільнити виключно одна мережа АЗС.

Скаржник надає до розгляду комісії посилання на google Карту, де можливо ознайомитись з відповідною інформацією:
https://www.google.com.ua/maps/search/%D0%90%D0%97%D0%A1/@48.5738007,22.9156,12.75z/data=!4m7!2m6!3m5!2z0J_QvtC70Y_QvdCwLCDQl9Cw0LrQsNGA0L_QsNGC0YHRjNC60LAg0L7QsdC70LDRgdGC0YwsIDg5MzEz!3s0x4739a3160a07f33b:0x14e89d7af3a611be!4m2!1d22.9624891!2d48.6222709?hl=uk&entry=ttu


За таких умов взяти участь у закупівлі зможуть лише ОДИН учасник, який може запропонувати наявність АЗС-мережі та в радіусі до 12 кілометрів від фактичної адреси замовника, має розташовуватись не менше 3 –х (трьох) АЗС учасника), що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.
Скаржник може запропонувати АЗС мережі Авіас у кількості 1 (одна) АЗС, які знаходяться в радіусі до 7,6 км від фактичної адреси Замовника (89313, Україна, Закарпатська область, Мукачівський район, село Поляна, вулиця Духновича будинок 63), а саме за адресою:
с. Неліпино, вул.3-ій кілометр, 11/1

На виконання потреб замовника, пропонуємо здійснити постачання палива через мережу АЗС Авіас, які знаходиться в радіусі до 7,6 км від фактичної адреси Замовника (89313, Україна, Закарпатська область, Мукачівський район, село Поляна, вулиця Духновича будинок 63 у кількості 1 АЗС, а отже встановлена вимога Замовника в частині наявності САМЕ трьох АЗС в радіусі до 12 кілометрів від фактичної адреси замовника - є обмежувальною та дискримінаційною, та такою що суперечить п. 29 Особливостей, в частині наявності матеріально-технічної бази Скаржника.


Варто зазначити, що згідно п. 29 Особлливостей У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).

Скаржник на виконання п. 56 Особливостей та на підтвердження наданої інформації, надає партнерський договір з продавцем талонів мережі АЗС Авіас, з ТОВ «НОВІТНЯ ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» на підставі Партнерський договір №НТК-АВІС25/01/23-001 від 01.12.2023 року, укладеним з ТОВ «НОВІТНЯ ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ», копію якого надаємо у вкладенні (Додаток № 1 до скарги), чим відповідає вимогам встановленої у тендерної документації замовника щодо місцезнаходження АЗС:
За умовами Договору:
Відповідно до п. 1.1. Договору, В порядку та на умовах, визначених Договором, Продавець зобов’язується передати кількість бланків-дозволів (талонів, скретч-карток), встановленого мережею АЗС «Авіас», «ANP», «Мавекс» зразка (далі - Товар), які надають право на отримання палива в мережі АЗС, у власність Покупця, а Покупець зобов’язується прийняти бланки-дозволи (талони, скретч-картки) і сплатити за них грошову суму.
Відповідно до п. 1.3. Договору, Бланк - є документом встановленого зразку та форми, одноразового використання, що посвідчує право Покупця та/або уповноваженого ним Користувача/контрагента нa одержання визначеної в ньому кількості та марки пального на АЗС. Бланк має ступінь захисту та обов'язкові реквізити ( товарний знак; марка та кількість пального; найменування регіону, в якому розташовані АЗС, що здійснюють передачу пального на умовах, визначених у Договорі; серія, номер Бланка та інші реквізити, передбачені емітентом (штрих-код, відтиск печатки (штампу) за наявності та інше).
Відповідно до п. 1.4. Договору, Право власності на пальне переходить до Покупця в момент передачі Бланків Продавцем..
Відповідно до п. 1.2. Договору, Передача пального здійснюється на умовах EXW- АЗС партнерів Продавця (відповідно до Міжнародних правил по тлумаченню термінів "Інкотермс-2010") (далі- АЗС), перелік яких надає Продавець. Передача пального здійснюється по факту пред'явлення Покупцем або контрагентом Покупця Користувачем бланку-дозволу внутрішнього обігу (далі - Користувач), емітованого мережею АЗС «Авіас» (далі - Бланк).
Зразки талонів, емітовані мережею АЗС Авіас, надано у Додатку № 2 до скарги.
Скаржник вимагає зменшити кількість АЗС до однієї на відстані до 12 км від юридичної адреси місцезнаходження Замовника.

Вимоги: Зобов'язати замовника скасувати рішення (повністю чи частково)

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 23509d1f592d4c36b462da623552c446
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційна умова щодо права користування на АЗС та дозвіл від емітента талонів
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 2. Відповідно до ч. 1 Розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації встановлена Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції:
« Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, нявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документаціїі, а саме:
- інформацію про необхідні технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі, а також відповідну технічну специфікацію в разі потреби (згідно з Додатком 2 до цієї тендерної документації);»
Відповідно до п.3.1. та п. 4 Додатку № 2 до тендерної документації визначена ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ:
«Для забезпечення економії та недопущення нераціональних затрат паливно – мастильних матеріалів, в радіусі до 12 кілометрів від фактичної адреси замовника, має розташовуватись не менше 3 –х (трьох) АЗС учасника на яких можлива заправка з використанням талонів, про що Учасник має надати Довідку на фірмовому бланку (у разі наявності таких бланків), або в довільній формі за підписом керівника або уповноваженої особи учасника із зазначенням адрес АЗС. До довідки обов'язково мають додаватись документи які підтверджують право користування учасника АЗС, що зазначені в довідці.»

«4. Документи, які має надати учасник на підтвердження права користування АЗС:»
« У разі якщо Учасник є емітентом паливних карток/талонів або аналогів, він повинен надати документи, що підтверджують використання Учасником торгівельної марки на території України, що використовується або розміщена на бланках дозволах, талонах, АЗС. В разі, якщо Учасник не є емітентом паливних карток/талонів або аналогів, то такий Учасник зобов'язаний надати письмовий дозвіл емітента таких талонів, на використання їх Учасником для виконання умов Договору.»

Замовником встановлена дискримінаційна вимога щодо наявності у учасників АЗС у праві користуванні (про що останній повинен надати документ, що підтверджує відповідні права на матеріально-технічну базу).
Вимагаючи від учасників до довідки обов'язково мають додаватись документи які підтверджують право користування учасника АЗС, що зазначені в довідці ТА Документи, які має надати учасник на підтвердження права користування АЗС - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), зокрема «недискримінація учасників», оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасники, які мають АЗС у власноті/оренді/користуванні, оскільки тільки учасники власники/орендарі матеріально-технічної бази автозаправних станцій зможуть мати право користування АЗС або документ на право власності на АЗС.
В галузі майнового права «власник», «орендар» та «користувач» має однакові ознаки – та відносяться до видів права власності (право користування, володіння та розпорядження, які і є дискримінаційні). Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо права усіх видів "права власності" (належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном - ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику) та дозволити брати участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин з емітентами талонів.
Вважаємо, що зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через АЗС на праві користування, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС у власності/оренді - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС. Таким чином, у процедурі закупівлі зможуть взяти участь лише власники мереж АЗС, які пропонують виключно свою мережу АЗС ( так як право користування – це один із видів права власності). Учасники які не мають АЗС у праві користуванні/власності, та здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів, - фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації.
В своїх Рекомендаціях від 09.04.2020 № 17-рк, Антимонопольним комітет України зазначив, що: «Разом із тим поставку замовнику нафтопродуктів суб’єкти господарювання можуть здійснювати з використанням карток, талонів тощо на пальне. У таких випадках продавець нафтопродуктів має право залучати необхідну кількість третіх осіб – підприємств, які мають відповідні права на експлуатацію АЗС (необхідних площ АЗС) і на виконання договірних відносин з продавцем забезпечують фактичну передачу (видачу) товару покупцю при пред’явленні останнім картки на пальне. Відтак продаж нафтопродуктів із використанням карток, талонів тощо на пальне не передбачає наявності в продавця розгалуженої системи саме власних або орендованих АЗС, а здійснюється через партнерські АЗС. Тобто, відпуск нафтопродуктів із використанням карток, талонів тощо, емітентом яких є потенційний учасник, не впливає на якість нафтопродуктів, а також на можливість та якість обслуговування на АЗС».
Отже, Замовник склав умови тендерної документації таким чином, що передбачає взяти участь у закупівлі виключно користувачам АЗС.
Скаржник може запропонувати АЗС мережі Авіас у кількості 1 (одна) АЗС, які знаходяться в радіусі до 7,6 км від фактичної адреси Замовника (89313, Україна, Закарпатська область, Мукачівський район, село Поляна, вулиця Духновича будинок 63), а саме за адресою:
с. Неліпино, вул.3-ій кілометр, 11/1

Скаржник на виконання п. 56 Особливостей та на підтвердження наданої інформації, надає партнерський договір з продавцем талонів мережі АЗС Авіас, з ТОВ «НОВІТНЯ ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» на підставі Партнерський договір №НТК-АВІС25/01/23-001 від 01.12.2023 року, укладеним з ТОВ «НОВІТНЯ ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ», копію якого надаємо у вкладенні (Додаток № 1 до скарги), чим відповідає вимогам встановленої у тендерної документації замовника щодо місцезнаходження АЗС:
За умовами Договору:
Відповідно до п. 1.1. Договору, В порядку та на умовах, визначених Договором, Продавець зобов’язується передати кількість бланків-дозволів (талонів, скретч-карток), встановленого мережею АЗС «Авіас», «ANP», «Мавекс» зразка (далі - Товар), які надають право на отримання палива в мережі АЗС, у власність Покупця, а Покупець зобов’язується прийняти бланки-дозволи (талони, скретч-картки) і сплатити за них грошову суму.
Відповідно до п. 1.3. Договору, Бланк - є документом встановленого зразку та форми, одноразового використання, що посвідчує право Покупця та/або уповноваженого ним Користувача/контрагента нa одержання визначеної в ньому кількості та марки пального на АЗС. Бланк має ступінь захисту та обов'язкові реквізити ( товарний знак; марка та кількість пального; найменування регіону, в якому розташовані АЗС, що здійснюють передачу пального на умовах, визначених у Договорі; серія, номер Бланка та інші реквізити, передбачені емітентом (штрих-код, відтиск печатки (штампу) за наявності та інше).
Відповідно до п. 1.4. Договору, Право власності на пальне переходить до Покупця в момент передачі Бланків Продавцем..
Відповідно до п. 1.2. Договору, Передача пального здійснюється на умовах EXW- АЗС партнерів Продавця (відповідно до Міжнародних правил по тлумаченню термінів "Інкотермс-2010") (далі- АЗС), перелік яких надає Продавець. Передача пального здійснюється по факту пред'явлення Покупцем або контрагентом Покупця Користувачем бланку-дозволу внутрішнього обігу (далі - Користувач), емітованого мережею АЗС «Авіас» (далі - Бланк).
Зразки талонів, емітовані мережею АЗС Авіас, надано у Додатку № 2 до скарги.
Отже, зазначені вище партнерські договори надають право ТОВ «СИНЕРГІЯ СИСТЕМ» право здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС Авіас для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір. При цьому відповідні АЗС не знаходяться у праві власності/користуванні Скаржника та/або партнера Скаржника, що свідчить про дискримінаційний характер відповідної вимоги тендерної документації.
Скаржник здійснює перепродаж талонів мережі АЗС «Авіас» та інших мереж АЗС, які придбані на умовах укладеного між Скаржником та продавцем талонів мережі АЗС договором.
Встановлюючи відповідні вимоги Замовник обмежує конкуренцію та встановлює надмірні додаткові вимоги, які не впливають на постачання палива. Відповідні вимога обмежує нас у праві на участь, при цьому не впливає якість та можливість постачання Товару.
Умовами тендерної документації вбачається надання у разі якщо учасник не емітент талонів – письмовий дозвіл від емітента таких талонів на використання їх учасником на виконання умов договору.
Учасник має партнерські відносини з продавцем талонів мережі АЗС за договором, при цьому такий продавець – НЕ Є емітентом талонів мережі АЗС Авіас.
При цьому, умовами Партнерського договору №НТК-АВІС25/01/23-001 від 01.12.2023 року Відповідно до п. 1.1. Договору, в порядку та на умовах, визначених Договором, Продавець зобов’язується передати кількість бланків-дозволів (талонів, скретч-карток), встановленого мережею АЗС «Авіас», «ANP», «Мавекс» зразка (далі - Товар), які надають право на отримання палива в мережі АЗС, у власність Покупця, а Покупець зобов’язується прийняти бланки-дозволи (талони, скретч-картки) і сплатити за них грошову суму.
Тобто, Партнер Скаржника передає такі талони у власність Скаржника на умовах укладеного договору.
Скаржник, як постачальник палива, має партнерські договори, які дозволяють йому здійснювати продаж палива (талонів) для потреб Замовників через мережі АЗС партнерів.
При цьому відповідно до положень Господарського кодексу України, кожен суб’єкт господарювання вільний у виборі способів і методів господарювання, місця ведення господарської діяльності. У стислі строки, які надані для підготовки участі у торгах, нафтотрейдери не мають змогу змінити спосіб господарювання аби виконати ці дискримінаційні вимоги, щодо наявності в учасника письмового дозволу від емітента, оскільки для введення господарської діяльності з постачання палива ТОВ «СИНЕРГІЯ СИСТЕМ» відсутність права на використання об’єктів інтелектуальної власності не перешкоджає виконувати свої зобов’язання за договорами, укладеними за результатом аналогічних закупівель.
Встановлюючи відповідні вимоги Замовник обмежує конкуренцію та встановлює надмірні додаткові вимоги, які не впливають на постачання палива. Відповідні вимога обмежує нас у праві на участь, при цьому не впливає якість та можливість постачання Товару.




Водночас, Скаржник зауважує, що предметом даної закупівлі є «Дизельне паливо та Бензин марки А-95 (за паливними картками/ талонами або аналогами)» код ДК 021: 2015 09130000-9 Нафта і дистиляти.
Окрім того, зазначена умова суперечить положенням пункту 29 Особливостей, в якому зазначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації