• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Послуги з організації харчування учнів в КЗ «Одеська спеціальна школа №91 Одеської обласної ради» за кодом ДК 021:2015 55520000-1 «Кейтерингові послуги»

Завершена

492 447.60 UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 462.24 UAH
Період оскарження: 15.08.2024 17:20 - 07.09.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації

Номер: aec8f95afebd4f5bb471265a9e3c9fd7
Ідентифікатор запиту: UA-2024-08-15-010676-a.c1
Назва: Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 02.09.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 23.08.2024 13:28
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 05.09.2024 15:02
Дата виконання рішення Замовником: 05.09.2024 16:38
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення № 14674-р/пк-пз від 02.09.2024 року виконано. Внесено зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - "Послуги з організації харчування учнів в КЗ "Одеська спеціальна школа №91 Одеської обласної ради" за кодом ДК 021:2015 55520000-1 "Кейтерингові послуги", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2024-08-15-010676-a.
Автор: ТОВ "ФАБРИКА СМАКУ", Ігор Юхимович Левінзон +380960167020 odtender@fabrika.odessa.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 43ef20448e514873a306b6a997be2359
Заголовок пункту скарги: Щодо документів по складським приміщенням
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Додаток 1 до тендерної документації містить вимогу надати довідку про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, необхідних для надання послуг, за формою Таблиці 1.
У довідці обов’язково зазначити інформацію щодо:
- обладнання (холодильне, морозильне тощо);
- спеціалізованого автотранспорту, який використовуються для транспортування продуктів харчування та готових страв.
На підтвердження наявності власного або орендованого спеціалізованого автотранспорту, учасник в складі тендерної пропозиції надає свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів, а у разі залучення стороннього автотранспорту, необхідно надати договір оренди (надання послуг), або інший документ (договір, угода), який підтверджує можливість користування цим транспортом (автотранспорт повинен бути придатним для перевезення харчових продуктів).
- приміщень, які використовуються для зберігання продуктів харчування та приміщень, які використовуються для виробництва готових страв.
Надати копії документів, що підтверджують наявність власних або орендованих приміщень (документи на право власності, або договір оренди/суборенди, термін дії таких документів повинен бути не меншим ніж термін надання послуг – до 31.12.2024 р.).

В п.7 Додатку 3 до тендерної документації (ІНФОРМАЦІЯ ПРО НЕОБХІДНІ ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ) зазначено, що для підтвердження відповідності технічним, якісним та кількісним характеристикам Учасник повинен надати оригінал або завірена копія експлуатаційного дозволу на складські приміщення, зазначені у довідці, наданій учасником у своїй тендерній пропозиції, з інформацією про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, згідно вимог ч. 1 ст. 23 Закону «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» та/або сканований оригінал або завірена копія документу на складські приміщення, зазначені у довідці, наданій учасником у своїй тендерній пропозиції, з інформацією про наявність обладнання та матеріально- технічної бази, що виданий уповноваженим органом, який підтверджує реєстрацію потужностей та їх особистий реєстраційний номер згідно вимог ч.1 ст.25 та урахуванням абз. 5 ч.2 ст.23 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів".

Замовник-ЦЗО встановлює вимогу підтвердити і складські, і виробничі приміщення. Але варто нагадати Замовнику ЦЗО, що предметом процедури закупівлі є послуги з організації харчування учнів в КЗ «Одеська спеціальна школа №91 Одеської обласної ради» за кодом ДК 021:2015 55520000-1 «Кейтерингові послуги», що не передбачає поставку саме товару або окремих видів продуктів харчування, які потрібно зберігати, а конкретно приготування готових страв та їх доставку до місця видачі. Тобто, Скаржнику, як потенційному учаснику даної процедури закупівлі, немає нагальної потреби спеціально володіти та підтверджувати складські приміщення, оскільки Скаржник володіє виробничим приміщенням, на яке щоденно отримує свіжі продукти харчування напряму від постачальників товарів, а також спеціалізованими транспортними засобами, які доставлятимуть готову продукцію.
Скаржник володіє зареєстрованими не складськими, а виробничими приміщеннями, які оснащені необхідним холодильним та морозильним обладнанням для зберігання, приготування та фасування готових страв, що підтверджується відповідними актами обстеження та аудиту Держспоживслужбою, сертифікатами ISO, які видані саме на ці виробничі потужності тощо, але в даному випадку Замовник-ЦЗО обмежує Скаржника в можливості взяти участь в даній процедурі закупівлі, оскільки встановлює вимоги, які жодним чином не пов’язані саме з закупівлею кейтерингових послуг.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: e5cfab1a80ef43f5ac9e7cb11073669e
Заголовок пункту скарги: Щодо графіку постачання
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: В Додатку 3 до тендерної документації (ІНФОРМАЦІЯ ПРО НЕОБХІДНІ ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ) зазначено, що харчування учнів повинно відбуватися безперебійно, для учнів, які харчуються 5 днів на тиждень (понеділок – п’ятниця), 2 рази на день (обід, підвечірок) - 81 навчальних днів за графіком, узгодженим з адміністрацією навчального закладу, та відповідно до вимог чинного законодавства щодо порядку організації харчування дітей у навчальних закладах.

Далі ніде по тексту Тендерної документації та додатків до неї не вказано, за яким саме графіком (навіть орієнтовним) повинно відбуватися харчування.

І в цьому ж Додатку 3 вказана вимога надати Гарантійний лист, яким учасник гарантує, що:
- витрати, пов'язані з підготовкою та поданням тендерної пропозиції не включені в ціну тендерної пропозиції, а Учасник несе такі витрати самостійно;
- вся вказана ним у тендерній пропозиції інформація є достовірною, а сам учасник відповідно до вимог чинного законодавства обізнаний про відповідальність за подання завідомо недостовірних даних та підробку документів;
- приймає та погоджується з усіма умовами тендерної документації, інформацією про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі;
- тендерна пропозиція відповідає інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі.

Як потенційний учасник, в тому числі і Скаржник, може погодитися з необхідними технічними, якісними та кількісними характеристиками предмета закупівлі, якщо Замовник-ЦЗО не конкретизує щоденну періодичність доставки готових страв.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: e416cd0b13c94dbfa0599940e99d6f63
Заголовок пункту скарги: Щодо меню
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: В Додатку 3 до тендерної документації (ІНФОРМАЦІЯ ПРО НЕОБХІДНІ ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ) зазначено, що Учасник у своїй тендерній пропозиції повинен надати зразок примірного чотирьохтижневого меню, погодженого з територіальним органом Держпродспоживслужби.

Згідно з Порядком організації харчування в закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затвердженого Постановою КМУ «Про затвердження норм та порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» від 24.03.2021 № 305, за якою повинно бути складене примірне меню, зокрема керуючись п.п 9, п. 3 цього Порядку, примірне чотиритижневе сезонне меню - документ, що містить набір страв, вихід (масу) їх порцій для різних вікових груп, враховує особливі дієтичні потреби здобувачів освіти/дітей (у разі наявності).
Умовами тендерної документації Замовником-ЦЗО не передбачено ані сезонність примірного меню, ані вихід (масу) порцій для різних вікових груп, ані дієтичні потреби, більше того не вказаний навіть конкретний Додаток до Постанови КМУ «Про затвердження норм та порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» від 24.03.2021 № 305, згідно якого учасники повинні підготувати примірне меню, чим Замовник-ЦЗО забезпечує для себе можливість відхилення будь-кого з потенційних учасників, в тому числі і Скаржника.

Досвід такого відхилення саме цим Замовником-ЦЗО Скаржник вже отримав при проведенні закупівлі послуг з організації шкільного харчування КЗ «Рішельєвський науковий ліцей» (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-02-14-003015-a), але рішення АМКУ щодо всіх оскаржень за цією процедурою були все ж таки на боці Скаржника.

З огляду на те, що такі вимоги Замовника-ЦЗО порушують принципи публічних закупівель, зокрема принцип недискримінації учасників та рівного ставлення до них, просимо прийняти рішення, яким зобов’язати Замовника внести зміни до додатків 3 та 5 Тендерної документації в цій частині.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 4ec3fd175bb24b0097914de33ac73270
Заголовок пункту скарги: Щодо проекту договору
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Умови проекту договору
Тип порушення: Умови проекту договору
Опис суті пункту скарги: В проекті договору, який є Додатком 4 до Тендерної документації міститься наступне формулювання:

«4.1. Розрахунки проводяться шляхом оплати Замовником після підписання Сторонами акту наданих послуг після отримання бюджетного фінансування.
4.2. До акта наданих послуг додаються:
- відомість про видачу харчування;
- меню за кожен день харчування, затверджене директором установи соціального захисту;»

На скільки всім відомо, КЗ «Одеська спеціальна школа №91 Одеської обласної ради» є освітньою установою та не має жодного відношення до установ соціального захисту. В такому випадку, до кого тоді при підписанні договору потенційному Виконавцю потрібне буде звертатися за підписом?
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 5
Номер: 02a9bfe75bc04142a6245f37d62dd3de
Заголовок пункту скарги: Щодо умов проекту договору
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Умови проекту договору
Тип порушення: Умови проекту договору
Опис суті пункту скарги: В проекті договору, який є Додатком 4 до Тендерної документації, міститься наступне формулювання:

«12.1. Умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов'язань сторонами у повному обсязі, крім випадків:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
2) погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення;
Сторони підтверджують обставини, що умови Договору в частині ціни за одиницю товару можуть бути змінені після укладання такого Договору та здійснення першої частини поставки у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі пропорційно здорожчання такого товару на ринку.
Для забезпечення юридично коректного встановлення обставин для перегляду ціни одна Сторона звертається у письмовій формі до іншої Сторони з ініціативним листом щодо обґрунтованості в необхідності підвищення ціни за одиницю товару за Договором поставки у зв’язку із коливанням ціни на ринку. У даному ініціативному листі Сторона, яка ініціює перегляд ціни повідомляє про законодавчу підставу вчинення таких дій, а також обґрунтовує запропоновану нову вартість товару та факт коливання ціни на ринку.
Задля підтвердження факту зміни ціни та факту коливання, ініціативна Сторона надає іншій Стороні копію висновку щодо статистичного спостереження щодо рівня цін на ринку, що виданий Держстатом відповідно до Положення про Державну службу статистики України, де Держстат є спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі статистики, або ж копію експертного висновку, що оформлений торгово-промисловою палатою України, яка також уповноважена на здійснення досліджень із ціни на ринку, відповідно до ст. 3 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» або ж іншим висновком від компетентної організації, що має повноваження здійснювати відповідний аналіз цін на ринку (далі – експертна організація).
Дані висновки повинні бути видані місяцем щодо якого планується перегляд ціни за одиницю товару.
Відповідний висновок експертної організації повинен містити тверду ціну або діапазон цін.
Виконання зазначених дій підтверджує підстави для зміни ціни.
Факт зміни ціни на товар оформлюється відповідною додатковою угодою.
У випадку непогодження Сторони, до якої надіслано відповідний ініціативний лист з експертними висновками про обґрунтованість перегляду ціни, така Сторона надає свої заперечення у письмовій формі також з документальним підтвердженням у вигляді експертних висновків, які математично спростовують обставини коливання та зміни ціни, на які посилається ініціативна Сторона.
В такому випадку Сторони мають право розірвати Договір за взаємною згодою укладанням відповідної додаткової угоди.
Сторони можуть погодити інший порядок зміни ціни за одиницю товару протягом дії Договору;
3) покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
4) продовження строку дії договору про закупівлю та/або строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг);
6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку з зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування – пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування, а також у зв’язку з зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування;
6) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS, регульованих цін (тарифів), нормативів, середньозважених цін на електроенергію на ринку “на добу наперед”, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
8) зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої статті 41 Закону.
У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених цим пунктом, замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей.»
Знову ж таки, предметом процедури закупівлі є послуги з організації харчування учнів в КЗ «Одеська спеціальна школа №91 Одеської обласної ради» за кодом ДК 021:2015 55520000-1 «Кейтерингові послуги», що не передбачає поставку саме товару.

При перевірці процедур закупівель Держаудитслужбою, неодноразово були встановлені зауваження щодо погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю послуг. Така вимога в даному випадку неприпустима і прямо суперечить вимогам чинного законодавства.

Дана підстава може бути застосована, лише коли предметом закупівлі є товар, але не роботи чи послуги, про що зазначено прямо – зміна ціни за одиницю товару. У випадку якщо зросла ціна на товар, що є складовою тієї чи іншої послуги – наприклад, продукти для послуг з кейтерингу, така підстава застосовуватись не може (https://infobox.prozorro.org/articles/vnesennya-zmin-do-istotnih-umov-dogovoru-pro-zakupivlyu).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації