• Відкриті торги з особливостями
  • Мультилотова
  • КЕП

Послуги з організації шкільного харчування (6 Лотів)

Торги відмінено

4 098 360.00 UAH без ПДВ
мін. крок: 0% або 1 676.90 UAH
Період оскарження: 13.08.2024 15:44 - 18.08.2024 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП

Скарга у сфері публічних закупівель

Номер: a619872b3dbf4f5a92bea849987a1907
Ідентифікатор запиту: UA-2024-08-13-008840-a.a2
Назва: Скарга у сфері публічних закупівель
Скарга:
Пов'язані документи: Орган оскарження Замовник Учасник
Дата розгляду скарги: 16.10.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 09.10.2024 15:31
Дата прийняття рішення про відхилення скарги: 28.10.2024 17:01
Автор: ТОВ "РАМЕДАС УКРАЇНА", Ярослав Буряков +380504249424 ramedas.ukraine@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 7d8b6e19e1424806a90de0b973900e00
Заголовок пункту скарги: Відкриті торги були відмінені з причин відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг. Коментар щодо відміни містить наступну інформацію: Відсутність подальшої потреби в закупівлі послуг у зв’язку з підписанням Договорів №453, № 454, № 455, №456, №457 та № 458 від 02.09.2024р. Інших причин (підстав) та/або належних обґрунтувань у Протоколі не наведено.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на відміну
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Відміна процедури закупівлі
Тип порушення: Відміна процедури закупівлі
Опис суті пункту скарги: Згідно розміщеного в ЕСЗ Протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою про відміну відкритих торгів з особливостями від 27.09.2024 (далі - Протокол), Замовником було прийнято рішення про відміну Відкритих торгів: ДК 021:2015: 55520000-1 Кейтерингові послуги (Послуги з організації шкільного харчування (6 Лотів) за процедурою відкритих торгів з особливостями згідно оголошення UA-2024-08-13-008840-a, на підставі пп. 1 п. 50 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №1178 від 12.10.2022 р. (далі - Особливості) - відсутності подальшої потреби в закупівлі послуг у зв'язку з підписанням Договорів №453, №454, №455, №456, №457 та №458 від 02.09.2024р.
Інших причин (підстав) та/або належних обґрунтувань у Протоколі не наведено.
Отже, відміняючи Відкриті торги на підставі пп. 1 п. 50 Особливостей через відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг, Замовник вочевидь обґрунтовує таке рішення обставиною підписання певних договорів про закупівлю послуг, що є предметом даної Закупівлі.
В той же час, виходячи з викладеного вище, Замовником жодним чином не підтверджено, що відпала потреба у закупівлі послуг, які є предметом даної закупівлі - Послуги з організації шкільного харчування.
Навпаки, з вищенаведеного безпосередньо випливає, що така необхідність існує, оскільки існує необхідність у організації (забезпеченні) харчуванням здобувачів освіти/дітей у відповідних закладах освіти.
В той же час Замовник, в порушення приписів законодавства в сфері публічних закупівель, не завершивши дану Процедуру закупівлі належним чином, зокрема, не уклавши з Скаржником, якого було визнано переможцем за усіма Лотами (1-6) та було прийнято рішення про намір укласти договір про закупівлю саме з ним [Скаржником], укладає (підписує) певні договори, якими і обґрунтовує відсутність подальшої потреби в закупівлі послуг.
На глибоке переконання Скаржника, власна недбалість Замовника та/або вчинення неправомірних дій, зокрема, підписання певних договорів, при не завершенні даної Закупівлі та не укладання договору про закупівлю з Скаржником, як зазначено вище, не може бути належною та правомірною підставою для відміни Відкритих торгів, зокрема, згідно пп. 1 п. 50 Особливостей.
Не зайвим буде зауважити, що згідно п. 14 Особливостей закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону. Згідно ст. 4 Закону України «Про публічні закупівлі» планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель (далі - річний план). Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього. Закупівля здійснюється відповідно до річного плану.
При цьому, згідно даних з оприлюдненого на веб-порталі Уповноваженого органу річного плану закупівель Замовника на 2024 рік вбачається потреба закупівлі Послуг з організації шкільного харчування (6 Лотів) (https://prozorro.gov.ua/plan/UA-P-2024-08-12-005694-a).
Отже, дії Замовника з відміни цих Відкритих торгів носять абсолютно штучний характер, не відповідають таким основним принципам здійснення публічних закупівель як добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія, ефективність та пропорційність, тощо, та фактично направлені на обмеження конкуренції й спотворення результатів торгів.
Таким чином, відміна Замовником Відкритих торгів з підстав, визначених підпунктом 1 пункту 50 Особливостей - відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг, як зазначено в ЕСЗ та Протоколі, не лише не обґрунтована, а повністю неправомірна.
В той же час, враховуючи, що Скаржника визнано переможцем за усіма Лотами (1-6) та прийнято рішення про намір укласти договір про закупівлю, безпідставне та неправомірне рішення Замовника про відміну Відкритих торгів, як зазначено вище, також фактично порушує право Скаржника на участь у торгах та на укладення договору про закупівлю за результатами проведення Процедури закупівлі.
Згідно ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», закупівлі здійснюються за такими, серед іншого, принципами: максимальна економія, ефективність та пропорційність; добросовісна конкуренція серед учасників; недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Вимоги: Зобов'язати замовника скасувати рішення (повністю чи частково)
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ

Номер: 344544331a9148509f403c7e0f39513f
Ідентифікатор запиту: UA-2024-08-13-008840-a.b1
Назва: СКАРГА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
Скарга:
Дата розгляду скарги: 18.09.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 10.09.2024 17:08
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 23.09.2024 11:29
Дата виконання рішення Замовником: 27.09.2024 14:04
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення органу оскарження виконано
Автор: ТОВ "РАМЕДАС УКРАЇНА", Ярослав Буряков +380504249424 ramedas.ukraine@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 7b625aba24d4446e865b844d4de781f1
Заголовок пункту скарги: Згідно оприлюдненої 27.08.2024 в ЕСЗ інформації про відміну Відкриті торги були відмінені з причин відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг. Коментар щодо відміни містить наступну інформацію: відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг. Вважаємо вищезазначене рішення Замовника про відміну Відкритих торгів необґрунтованим й протиправним.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на відміну
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Відміна процедури закупівлі
Тип порушення: Відміна процедури закупівлі
Опис суті пункту скарги: Згідно розміщеного в ЕСЗ Протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою про відміну відкритих торгів з особливостями від 27.08.2024 (далі - Протокол), Замовником було прийнято рішення про відміну Відкритих торгів на підставі пп. 1 п. 50 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №1178 від 12.10.2022 р. (далі - Особливості) - відсутності подальшої потреби в закупівлі послуг за кодом ДК 021:2015: 55520000-1 Кейтерингові послуги (Золотоніською районною військовою адміністрацією Черкаської області Рішенням № 75 від 20.08.2024 року, було затверджено (визначено) форми навчання у закладах освіти в умовах правового режиму воєнного стану, відповідно: очної очної позмінної та змішаної форми навчання (в т.ч., навчання у дві зміни з урахуванням збільшення фонду укриттів (споруд цивільного захисту) у підпорядкованих закладах освіти), виникла необхідність у забезпеченні учасників освітнього процесу харчуванням за системою аутсорсингу, що передбачає виготовлення та реалізацію готових страв оператором ринку харчових продуктів, який здійснює постачання послуг з харчування, з використанням матеріально-технічної бази закладу освіти; а також, у зв’язку зі зміною розміру вартості харчування у закладах загальної середньої освіти, відповідно до Рішення Виконавчого комітету Золотоніської міської ради від 22.08.2024 р. № 357).
Отже, відміняючи Відкриті торги на підставі пп. 1 п. 50 Особливостей через відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг, Замовник фактично обґрунтовує таке рішення наступним:
1) було затверджено (визначено) форми навчання у закладах освіти в умовах правового режиму воєнного стану, відповідно, очна позмінна та змішана форми навчання (в т.ч., навчання у дві зміни з урахуванням збільшення фонду укриттів (споруд цивільного захисту) у підпорядкованих закладах освіти), в зв’язку з чим виникла необхідність у забезпеченні учасників освітнього процесу харчуванням за системою аутсорсингу, що передбачає виготовлення та реалізацію готових страв оператором ринку харчових продуктів, який здійснює постачання послуг з харчування, з використанням матеріально-технічної бази закладу освіти;
2) у зв’язку зі зміною розміру вартості харчування у закладах загальної середньої освіти, відповідно до Рішення Виконавчого комітету Золотоніської міської ради від 22.08.2024р. № 357.
В той же час, виходячи з вищенаведеної інформації, Замовником жодним чином не підтверджено, що відпала потреба у закупівлі послуг, які є предметом даної закупівлі - Послуги з організації шкільного харчування.
Навпаки, з вищенаведеного безпосередньо випливає, що така необхідність зберігається, оскільки існує необхідність у забезпеченні учасників процесу харчуванням, тобто існує потреба у закупівлі послуг з організації шкільного харчування.
Відносно тез Протоколу про те, що виникла необхідність у забезпеченні учасників освітнього процесу харчуванням за системою аутсорсингу, що передбачає виготовлення та реалізацію готових страв оператором ринку харчових продуктів, який здійснює постачання послуг з харчування, з використанням матеріально-технічної бази закладу освіти, слід зазначити наступне.
Додаток № 5 до ТД, який містить технічні якісні, кількісні та інші вимоги до предмета закупівлі, визначає, що Учасник (виконавець) повинен використовувати відповідні документи та враховувати законодавчі акти, серед іншого, Закон України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», Постанову Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» (далі - Постанова № 305), при цьому цим же Додатком № 5 до ТД встановлено, що відносини за цією Закупівлею регулюються, серед іншого, такими нормативно-правовими актами, як вищезгадана Постанова № 305.
Згідно Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затвердженого Постановою № 305 (далі – Порядок), способами організації харчування є: 1) приготування та реалізація готових страв закладом освіти та закладом оздоровлення та відпочинку самостійно (працівниками, що входять до штатного розпису закладу); 2) організація харчування постачальником харчових продуктів та/або послуг з харчування (кейтеринг або аутсорсинг). У такому разі штат їдальні (харчоблоку), буфету не належить до штатного розпису відповідного закладу.
При цьому, згідно Порядку, аутсорсинг - спосіб організації харчування здобувачів освіти/дітей, що передбачає виготовлення та реалізацію готових страв оператором ринку харчових продуктів, який здійснює постачання послуг з харчування, з використанням матеріально-технічної бази закладу освіти або закладу оздоровлення та відпочинку; кейтеринг - спосіб організації харчування здобувачів освіти/дітей, що передбачає доставку і реалізацію готових страв, виготовлених без використання матеріально-технічної бази закладу освіти або закладу оздоровлення та відпочинку оператором ринку харчових продуктів, який здійснює постачання послуг з харчування.
Отже, відмінність вищезазначених видів організації харчування постачальником послуг з харчування (оператором ринку харчових продуктів) полягає лише у використанні чи не використанні матеріально-технічної бази закладу освіти.
При цьому, відповідно до Додатку № 5 до ТД, надання послуг здійснюється шляхом поставки продукції транспортом Учасника за адресою закладу освіти замовника, або за наявності можливості функціонування харчоблоку закладу освіти – приготування може здійснюватись у харчоблоку закладу освіти.
Отже, технічними вимогами в даних Відкритих торгах також було передбачено можливість виготовлення та реалізацію готових страв оператором ринку харчових продуктів, який здійснює постачання послуг з харчування, з використанням матеріально-технічної бази закладу освіти (аутсорсинг).
Окрім того, згідно п. 1.4 Проекту договору про закупівлю, викладеного в Додатку № 6 до ТД, послуги надаються відповідно до дислокації закладу(-ів) освіти (Додаток № 2 до цього Договору) та сформованих узгоджених заявок щодо кількості дітей на харчування з урахуванням вимог Розділу 5 цього Договору.
При цьому, згідно п. 5.2 Проекту договору про закупівлю надання послуг з виготовлення та реалізації готових страв Виконавцем, який здійснює постачання послуг з харчування, з використанням матеріально-технічної бази закладу освіти повинна здійснюватися Виконавцем послуги відповідно до дислокації закладу(-ів) освіти (Додаток №2 до цього Договору) та сформованих узгоджених заявок щодо кількості здобувачів освіти/дітей на харчування.
А відповідно до 5.3 Проекту договору про закупівлю доставка готових страв (розфасована, в індивідуальній тарі) повинна здійснюватися Виконавцем послуги відповідно до дислокації закладу(-ів) освіти (Додаток №2 до цього Договору) та сформованих узгоджених заявок щодо кількості здобувачів освіти/дітей на харчування.
Можливе також приготування страв та продуктів Постачальником в спеціалізованому приміщенні Замовника (харчоблок) з використанням спеціалізованого обладнання з наступним відшкодуванням Замовнику витрат за використану електричну енергію, водопостачання, водовідведення, опалення та зносу обладнання яким користується Постачальник. Відшкодування витрат Замовнику проводиться один раз на місяць згідно виставлених рахунків.
Таким чином, виходячи з вищенаведеного, викладене в Протоколі обґрунтування Замовника з посиланням на необхідність у забезпеченні учасників освітнього процесу харчуванням за системою аутсорсингу, що передбачає виготовлення та реалізацію готових страв оператором ринку харчових продуктів, який здійснює постачання послуг з харчування, з використанням матеріально-технічної бази закладу освіти, абсолютно недоречне, оскільки спростовується умовами цих Відкритих торгів, які, серед іншого, передбачали і такий вид (спосіб, порядок, систему тощо) організації шкільного харчування.
Що стосується тез Протоколу про зміну розміру вартості харчування у закладах загальної середньої освіти, відповідно до Рішення Виконавчого комітету Золотоніської міської ради від 22.08.2024р. № 357, то зазначена обставина жодним чином не підтверджує, що відпала потреба у закупівлі послуг, які є предметом даної закупівлі - Послуги з організації шкільного харчування, а навпаки, знов-таки, зайвий раз доводить необхідність у забезпеченні учасників процесу харчуванням, тобто підтверджує існуючу нагальну потребу у закупівлі послуг з організації шкільного харчування у закладах загальної середньої освіти.
Не зайвим буде зауважити, що згідно п. 14 Особливостей закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону. Згідно ст. 4 Закону України «Про публічні закупівлі» планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель (далі - річний план). Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього. Закупівля здійснюється відповідно до річного плану.
При цьому, згідно даних з оприлюдненого на веб-порталі Уповноваженого органу річного плану закупівель Замовника на 2024 рік вбачається потреба закупівлі Послуг з організації шкільного харчування (6 Лотів) (https://prozorro.gov.ua/plan/UA-P-2024-08-12-005694-a).
Отже, дії Замовника з відміни цих Відкритих торгів носять абсолютно штучний характер, не відповідають таким основним принципам здійснення публічних закупівель як добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія, ефективність та пропорційність, тощо, та фактично направлені на спотворення результатів торгів.
Таким чином, відміна Замовником Відкритих торгів з підстав, визначених підпунктом 1 пункту 50 Особливостей - відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг, як зазначено в ЕСЗ та Протоколі, не лише не обґрунтована, а повністю неправомірна.
В той же час, враховуючи, що Скаржника визнано переможцем за усіма Лотами (1-6) та прийнято рішення про намір укласти договір про закупівлю, безпідставне та неправомірне рішення Замовника про відміну Відкритих торгів, як зазначено вище, також фактично порушує право Скаржника на участь у торгах та на укладення договору про закупівлю за результатами проведення Процедури закупівлі.
Згідно ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», закупівлі здійснюються за такими, серед іншого, принципами: максимальна економія, ефективність та пропорційність; добросовісна конкуренція серед учасників; недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати інші рішення