• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Основні неорганічні хімічні речовини

Завершена

6 541 766.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 32 708.83 UAH
Період оскарження: 25.07.2024 15:26 - 27.09.2024 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП

Скарга на визначення переможця

Номер: 12fca2fd0f7f48edb5db6cfdb0d57a50
Ідентифікатор запиту: UA-2024-07-25-008517-a.c3
Назва: Скарга на визначення переможця
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 07.11.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 31.10.2024 14:45
Дата прийняття рішення про відхилення скарги: 12.11.2024 12:46
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ГІДРОХІМ", Філатова Олена 380685096002 tovgidrohim@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 6844a93faa9d4c798b776dc884326da4
Заголовок пункту скарги: Не відповідність якісним характеристикам
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: У наданому Переможцем сертифікаті якості зазначено показник Густина, г/см3, без вказання «20 С», як встановлена Замовником якісна вимога в тендерній документації.
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця процедури закупівлі та повідомлення про намір укласти договір

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: f9cd5400febc4e72a9f6e62a5617269b
Заголовок пункту скарги: Не надання документів, які вимагались в технічній специфікації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: На виконання вимог тендерної документації учасником не надано в складі тендерної пропозиції підтверджуючі документи про наявність хімічного насосу
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця процедури закупівлі та повідомлення про намір укласти договір

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 2036d8591a5e493b97cd1d9d809c183f
Заголовок пункту скарги: Не надання документів на перевізника згідно технічної специфікації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Перевезення хлору рідкого має здійснювати саме постачальник товару – ТОВ «ЕНВІРОТЕХ-ІНЖИНІРІНГ», проте, на постачальника товару у складі тендерної пропозиції не надано транспортну ліцензію на міжнародні перевезення небезпечного вантажу вантажними автомобілями (або витяг Державної служби України на транспорті, який містить інформацію про надання ліцензії на міжнародні перевезення небезпечних вантажів вантажними автомобілями), що суперечить вимогам тендерної документації.
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця процедури закупівлі та повідомлення про намір укласти договір
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 68e28cd785e14b4c85065cecb47aa3b9
Ідентифікатор запиту: UA-2024-07-25-008517-a.a2
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 04.09.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 27.08.2024 17:11
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 09.09.2024 15:53
Дата виконання рішення Замовником: 25.09.2024 16:02
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель внесено зміни до Закупівлі, оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2024-07-25-008517-a відповідно до роз'яснень, згідно рішення від 04.09.2024 №14796-р/пк-пз. Відповідно до частини 22 статті 18 Закону рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються.
Автор: ТОВ "ХІМРЕАГЕНТ", Віктор Двойнішніков +380734225150 zakupki@chemreagent.dp.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 4fe217ed0b024285bf811b78ad44fdc1
Заголовок пункту скарги: Невиконання вимог рішення Комісії та встановлення вимог, що суперечать законодавству
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 1.1. Відповідно до п. 2 розділу ІІІ Додатку 2 тендерної документації для підтвердження відповідності предмета закупівлі технічним, якісним та кількісним характеристикам у складі тендерної пропозиції Учасник надає наступні документи:
2. Інформація у вигляді гарантійного листа про те, що Учасник має спецавтотранспорт (власний або орендований або спеціально залучений) для перевезення рідкого хлору в зв’язку з тим, що хлор є особливо небезпечною речовиною, а також водій та супроводжуючий навчені «Правилам охорони праці при виробництві, зберіганні, транспортуванні та застосування хлору (НПАОП 0.00-1.23-10)»;
- наявність в Учасника власних спеціальних транспортних засобів підтверджується копіями свідоцтв(а) про реєстрацію транспортних(ого) засобів(у);
- наявність в Учасника орендованого спеціального транспортного засобу підтверджується копіями договорів(у) оренди транспортних(ого) засобів(у) чинних(ого) протягом терміну поставки товару;
- у разі залучення спеціальних транспортних засобів на підставі договору про надання транспортних послуг на перевезення небезпечних вантажів у складі тендерної пропозиції надаються(ється) копії(я) відповідних(ого) договорів(у) чинних(ого) на момент подачі тендерної пропозиції.
-копію дозволу на експлуатування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме 2 класу (транспортування небезпечних речовин) та/або Декларацію відповідності матеріально - технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці. Дозвільні документи можуть бути видані як на Учасника, так і на організацію чи підприємство, що буде здійснювати відповідні роботи (транспортування) для потреб замовника, в порядку визначеному діючим законодавством України.
Вважаємо, що вищевказані вимоги є безпідставними, з огляду на наступне.
Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки від 26 жовтня 2011 р. № 1107 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1107-2011-%D0%BF#Text) визначає процедуру видачі або відмови у видачі, переоформлення, анулювання Держпраці та її територіальними органами дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (далі - дозвіл).
Відповідно до п. 6 Порядку від 26 жовтня 2011 р. № 1107 дозвіл за формою згідно з додатком 1 видається:
роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А переліку видів робіт підвищеної небезпеки (додаток 2), або на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77.
Виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у групі Б переліку видів робіт підвищеної небезпеки (додаток 2), експлуатація (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, зазначених у групі Б переліку, машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77, здійснюються на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці за формою згідно з додатком 8 (п. 21 Порядку від 26 жовтня 2011 р. № 1107).
Пунктом 1 Додатку 2 Порядку від 26 жовтня 2011 р. № 1107 передбачено види робіт підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі дозволу, Група А:
1. Виробництво (виготовлення), використання, переробка, зберігання, транспортування, застосування, утилізація та знешкодження вибухопожежонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, горючих рідин, маса яких дорівнює або перевищує значення нормативів порогових мас, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. № 956 “Про ідентифікацію та декларування безпеки об’єктів підвищеної небезпеки” (Офіційний вісник України, 2002 р., № 29, ст. 1357).
Отже, дозвіл виробництво (виготовлення), використання, переробка, зберігання, транспортування, застосування, утилізація та знешкодження вибухопожежонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки видається роботодавцеві, тобто особі, яка безпосередньо виконує такі роботи і не має жодного відношення до постачальника хлору та стосується робіт, що зазначені в Групі А Додатку 2 Порядку від 26 жовтня 2011 р. № 1107. А декларація видається на роботи, що зазначені у групі Б Порядку від 26 жовтня 2011 р. № 1107, до яких не віднесено виробництво (виготовлення), використання, переробка, зберігання, транспортування, застосування, утилізація та знешкодження вибухопожежонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки.
Отже, на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці не можливо виконувати роботи виробництва (виготовлення), використання, переробка, зберігання, транспортування, застосування, утилізація та знешкодження вибухопожежонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки.
Таким чином, вимоги Замовника в цій частині суперечать діючому законодавству України та є безпідставними.
За умовами закупівлі постачання хлору буде здійснюватися в контейнерах та балонах. Тобто, устатковання буде укомплектоване захисними ковпаками, запірними кутовими вентилями з заглушками і т.д.
Передача товару (хлору) буде здійснюватись в обладнанні призначеному для зберігання/транспортування хлору. Далі, даний хлор в тарі буде зберігатись на об’єктах Замовника. По мірі необхідності саме Замовник буде використовувати хлор і зливати його з тари. Потім, тару буде забирати Учасник транспортом. Тому, даний документ має бути саме у Замовника закупівлі, а не учасників.
Скаржник має можливість поставити товар іноземного виробника CHIMCOMPLEX SA BORZEȘTI, Румунія. Саме дане підприємство буде виконувати роботи з заповнення контейнерів (балонів) хлором та безпосередньо працює з хлором як небезпечною речовиною.
Відповідно до п. 14 Порядку від 26 жовтня 2011 р. № 1107 дія дозволу поширюється на всю територію України.
Роботодавець, який отримав дозвіл і має намір виконувати роботи підвищеної небезпеки та/або експлуатувати (застосовувати) машини, механізми, устатковання підвищеної небезпеки (у тому числі відокремленим підрозділом), повинен повідомити письмово або засобами електронного зв’язку про це територіальний орган Держпраці за місцем виконання таких робіт та/або експлуатації (застосування) таких машин, механізмів, устатковання не пізніше ніж за десять робочих днів до початку їх виконання та/або експлуатації (застосування) з наданням копії дозволу.
Отже, саме підприємство, яке виконує роботи з наповнення тари хлором та працює з небезпечними речовинами (хлором) повинно мати даний дозвіл та повідомити орган Держпраці про їх виконання, а не учасники/постачальники закупівлі.
Виробник хлору, що пропонує Скаржник не є резидентом України та не має можливість і не зобов’язаний отримувати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки, оскільки не виконує їх на території України, а тому не має довільних документів виданих відповідно до Постанови Кабміну від 26 жовтня 2011 р. № 1107 Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Дана вимога документації прописана виключно для резидентів України, які виконують такі роботи на території України, а не для імпортерів товару.
Також, слід зазначити, що Порядок ідентифікації об’єктів підвищеної небезпеки та ведення їх обліку затв. постановою Кабінету Міністрів України від 13 вересня 2022 р. № 1030 визначає процедуру віднесення об’єктів, на яких розміщені установки, сховища (резервуари, посудини), трубопроводи, машини, агрегати, технологічне устаткування (обладнання), споруди або комплекс споруд, що розташовані в межах об’єкта на поверхні землі або під землею (далі - виробнича одиниця), в яких тимчасово або постійно використовується, переробляється, виготовляється, транспортується, зберігається одна або кілька небезпечних речовин, до об’єктів підвищеної небезпеки відповідного класу.
Додатком 1 цього Порядку затверджено Порогові маси небезпечних речовин для ідентифікації об’єктів підвищеної небезпеки:
ПОРОГОВІ МАСИ
небезпечних речовин за індивідуальними назвами
Порядковий номер Індивідуальні назви небезпечних речовин Номер CAS (примітка 1) Норматив порогової маси, тонн, для віднесення об’єкта до об’єкта підвищеної небезпеки:
1 класу 2 класу 3 класу
10. Хлор 7782-50-5 25 10 4
За умовами закупівлі хлор має постачатись в балонах (50 кг) та контейнерах. Об’єм контейнера 800 літрів.
Отже, ні балони (50 кг), ні контейнери (800 літрів) не перевищують норматив порогової маси (4 тонни) для віднесення об’єкта (контейнерів та балонів) до об’єкта підвищеної небезпеки, а тому Замовник безпідставно включив дану вимогу до документації та передбачив надання даного документу на перевізників, постачальників хлору.
В будь-якому разі чи перевізник, чи постачальник повинен мати ліцензію на перевезення та дозвіл на експлуатування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме 2 класу (транспортування небезпечних речовин).
Скаржником долучено до скарги документи, що підтверджують можливість перевізника здійснювати міжнародні перевезення та документи з постачальником, який має дозвіл на експлуатування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме 2 класу (транспортування небезпечних речовин).
Питання безпеки при перевезення небезпечних вантажів в Україні регулюється, зокрема, нормами наказу МВС України № 656 від 04.08.2018 "Про затвердження деяких нормативно-правових актів з питань дорожнього перевезення небезпечних вантажів", Закону України "Про перевезення небезпечних вантажів", Закону України "Про приєднання України до Європейської угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (ДОПНВ)", Закону України "Про дорожній рух".
Основними документами, які дозволяють здійснювати перевезення небезпечних вантажів є свідоцтво про допущення транспортних засобів до перевезення небезпечних вантажів, а для водіїв - свідоцтво ДОПНВ про підготовку водія.
Відповідно до статті 19 Закону України "Про перевезення небезпечних вантажів" встановлено вимоги до транспортних засобів, якими перевозяться небезпечні вантажі. Транспортні засоби, якими перевозяться небезпечні вантажі, повинні відповідати вимогам безпеки, охорони праці та екології, а також у встановлених законодавством випадках мати відповідне маркування і свідоцтво про допущення до перевезення небезпечних вантажів. У разі дорожнього перевезення небезпечних вантажів відповідність зазначеним вимогам транспортних засобів, обладнання, підготовки водіїв перевіряється 6 територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України з видачею відповідних свідоцтв про допуск до перевезення.
Жоден з вищезазначених нормативно-законодавчих актів не вимагає від суб'єктів господарювання, які здійснюють перевезення небезпечних вантажів, отримувати додаткові дозвільні документи на експлуатацію транспортних засобів при здійсненні перевезення (транспортування) небезпечних речовин.
Таким чином, відповідно до вимог чинного в Україні законодавства перевезення (транспортування) небезпечних вантажів не потребує отримання копії дозволу на експлуатування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме 2 класу (транспортування) та Скаржник не може змусити своїх перевізників отримати документи, які не передбачені діючим законодавством.
Відсутність зазначеного документу при перевезенні досліджувалось Постійно діючою адміністративною колегією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель та знайшло своє відображення в рішенні № 2828-р/пк-пз від 08.03.2023 по закупівлі https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-02-21-009155-a та в рішенні від 21.12.2023 № 20657 по закупівлі https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-12-07-010286-a.
З приводу даної вимоги, Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель в рішенні №13555-р/пк-пз від 09.08.2024 зазначила:
«Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції.
Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які нададуть копію саме дозволу на експлуатування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме 2 класу (транспортування небезпечних речовин) та копію саме дозволу Держпраці на експлуатування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, пов’язане з транспортуванням небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.»
Вважаємо, що Замовником не виконано рішення Комісії в цій частині та порушено вимоги Закону України «Про публічні закупівлі».
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 234c606793ae44d598905e6f9dccd275
Заголовок пункту скарги: Невиконання вимог рішення Комісії та встановлення вимог, що суперечать законодавству
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 1.2. Відповідно до п. 8 розділу ІІІ Додатку 2 тендерної документації для підтвердження відповідності предмета закупівлі технічним, якісним та кількісним характеристикам у складі тендерної пропозиції Учасник надає наступні документи:
8. Надати висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи на дезінфекційний засіб хлор рідкий, запропонований до закупівлі, щодо можливості його застосування для знезараження в системі питного водопостачання або у зв’язку з втратою чинності Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» з 01 жовтня 2023 року надати висновок наукової санітарно- епідеміологічної експертизи на відповідність дезінфекційного засобу хлор рідкий, запропонований до закупівлі, санітарному законодавству, виданого установою, уповноваженою на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи щодо можливості його застосування для знезараження в системі питного водопостачання.


Суть дискримінації полягає в наступному.
Щодо висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи
01 жовтня 2023 року вступив в дію Закон України «Про систему громадського здоров’я», відповідно до прикінцевих положень якого Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» втратив чинність. Законом України «Про систему громадського здоров’я» проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи та видачі за результатами її проведення відповідних висновків не передбачено. А тому даний висновок як документ скасовано.
Крім того, згідно з пп. 30 п. 3 Розділу "IX. Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про систему громадського здоров’я» з Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, затвердженому Законом України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності», були виключені п.п. 7, 8, 9, якими висновки Державної санітарно-епідеміологічної експертизи на документацію, техніку, продукцію, речовини, матеріали, небезпечні фактори тощо визначалися обов'язковим дозвільним документом для їх використання.
Відповідно до Наказу Міністерства охорони здоров'я України від 19.10.2023 № 1829 «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства охорони здоров’я України від 09 жовтня 2000 року № 247» зазначено, зокрема: «НАКАЗУЮ: 1. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства охорони здоров’я України від 09 жовтня 2000 року № 247 «Про затвердження Тимчасового порядку проведення державної санітарно-гігієнічної експертизи», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 10 січня 2001 року за № 4/5195».
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачено законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
За таких умов, вимога тендерної документації в цій частині суперечить положенням чинного законодавства, що не дає можливості учасникам належним чином підготувати свої Пропозиції. Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
З приводу даної вимоги, Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель в рішенні №13555-р/пк-пз від 09.08.2024 зазначила:
«За таких умов, вимога Документації щодо надання у складі Пропозиції висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи суперечать положенням чинного законодавства, що не дає можливості учасникам належним чином підготувати свої Пропозиції.
Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.»
Вважаємо, що Замовником не виконано рішення Комісії в цій частині та порушено вимоги Закону України «Про публічні закупівлі».
Щодо висновку наукової державної санітарно-епідеміологічної експертизи
Частиною другої статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 267, МОЗ є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я.
МОЗ є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, а також захисту населення від інфекційних хвороб, протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та іншим соціально небезпечним захворюванням, попередження та профілактики неінфекційних захворювань, забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах епідеміологічного нагляду (спостереження), імунопрофілактики, промоції здорового способу життя, відповідального ставлення до свого здоров’я та запобігання факторам ризику, попередження та зниження рівня вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення, безпеки харчових продуктів, регламентації факторів середовища життєдіяльності населення, гігієнічної регламентації небезпечних факторів, створення національної системи крові, управління системою якості щодо безпеки крові, біологічної безпеки та біологічного захисту, боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів, реагування на небезпеки для здоров’я та надзвичайні стани в сфері охорони здоров’я, а також забезпечення формування державної політики у сферах санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Законом України «Про систему громадського здоров’я», іншими актами санітарного законодавство не передбачено такої форми документу як «висновок наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність санітарному законодавству».
Порядок отримання висновку наукової державної санітарно-епідеміологічної експертизи також відсутній.
За таких умов, вимога документації в цій частині суперечить положенням чинного законодавства, що не дає можливості учасникам належним чином підготувати свої пропозиції. А діюче законодавство не передбачає форми такого висновку.
Комісія листом від 06.06.2024 № 20-29.1/12-47ПЗе направила запит Міністерству охорони здоров’я України, у якому зазначено, зокрема:
"Враховуючи наведене, зазначаємо про необхідність надати наступну інформацію з документальним підтвердженням чи передбачено чинним законодавством:
- нормативно-правові акти, якими визначений "висновок наукової санітарноепідеміологічної експертизи";
- нормативно-правові акти, на підставі яких видається "висновок наукової санітарноепідеміологічної експертизи" (у разі якщо передбачені, надати перелік нормативноправових актів, на підставі яких видається);
- видача "висновків наукової санітарно-епідеміологічної експертизи" на відповідність санітарному законодавству установами, уповноваженими на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи (у разі якщо передбачено видачу, надати перелік установ, уповноважених на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи);
- процедура проведення санітарно-епідеміологічної експертизи та видача документів за результатами її проведення".
Листом від 07.06.2024 № 26-04/23524/2-24 Міністерством охорони здоров’я України було надіслано відповідь, в якому зазначено, зокрема, що Законом України "Про систему громадського здоров'я", іншими актами санітарного законодавства не передбачено такої форми документу як "висновок наукової санітарно-епідеміологічної експертизи".
Також, Комісія листом від 06.06.2024 № 20-29.1/12-48ПЗе направила запит Міністерству освіти і науки України, у якому зазначено, зокрема:
"Враховуючи наведене, зазначаємо про необхідність надати наступну інформацію з документальним підтвердженням чи передбачено чинним законодавством:
- нормативно-правові акти, якими визначений "висновок наукової санітарноепідеміологічної експертизи";
- нормативно-правові акти, на підставі яких видається "висновок наукової санітарноепідеміологічної експертизи" (у разі якщо передбачені, надати перелік нормативноправових актів, на підставі яких видається);
- видача "висновків наукової санітарно-епідеміологічної експертизи" на відповідність санітарному законодавству установами, уповноваженими на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи (у разі якщо передбачено видачу, надати перелік установ, уповноважених на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи);
- процедура проведення санітарно-епідеміологічної експертизи та видача документів за результатами її проведення".
Листом від 10.06.2024 № 1/10227-24 Міністерством освіти і науки України було надіслано відповідь, в якому зазначено, зокрема, що законодавством у сфері наукової та науково-технічної експертизи не визначено поняття "висновок наукової санітарноепідеміологічної експертизи", підстави надання таких висновків та процедуру проведення санітарно-епідеміологічної експертизи та видачі документів за результатами її проведення.
За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які можуть надати копію висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи або висновок наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність товару санітарному законодавству, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: e4ab0eff1d5e48df8bf7f32a1108be0e
Заголовок пункту скарги: проект договору не відповідає діючому законодавству
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Умови проекту договору
Тип порушення: Умови проекту договору
Опис суті пункту скарги: 1.3. Згідно проекту договору викладеного у Додатку 3 тендерної документації:
5.2. Постачальник за даним Договором несе наступну відповідальність:
- за несвоєчасну поставку партії Товару Постачальник сплачує Покупцеві на вимогу Покупця неустойку у розмірі 0,1% від вартості не поставленої у строк партії Товару за кожний день прострочення поставки партії Товару;
- за кожні 5 (п’ять) календарних днів прострочення поставки партії Товару Постачальник додатково сплачує Покупцеві на вимогу Покупця штраф у розмірі 5 (п’яти) % від вартості не поставленої у строк партії Товару.
10.8. Покупець має право відмовитися від Договору в односторонньому порядку в наступних випадках:
- ненадання Постачальником документів приналежності Товару, що стосуються Товару та підлягають переданню разом з Товаром;
- якщо Постачальник передав меншу кількість Товару, ніж це встановлено даним Договором (в тому числі Покупець має право відмовитися від уже переданого Товару);
-якщо Постачальник передав Товар, який не відповідає комплекту/комплектності;
- якщо Постачальник передав Товар неналежної якості та/або маркування.
Скаржник зазначає, що згідно зі ст. 626-267 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України) договором є домовленість двох і більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов’язків. Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Скаржник вважає, що штрафні санкції, передбачені п. 5.2. Додатку 3 документації не відповідають нормам чинного законодавства України, є надмірними та такими, що можуть призвести до погіршення фінансового становища, у разі визначення Скаржника переможцем процедури закупівлі.
В той же час для Замовника за невиконання зобов’язання встановлено наступну відповідальність: «У разі порушення термінів оплати за поставлений Товар Покупець сплачує Постачальнику пеню в розмірі 0,01% від суми простроченого платежу, за кожний день прострочення платежу, але не більше подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у відповідний період, за кожен день прострочення, до моменту фактичної оплати Товару» (п. 5.13 проекту договору).
Дана вимога фактично позбавляє Скаржник на право стати переможцем процедури закупівлі, оскільки, встановлена поза законодавчими межами, не є прозорою та не відповідає чинному законодавству України.
На підставі вищевикладеного, Скаржник вважає, що тендерна документація в цій частині містить дискримінаційні вимоги по відношенню до потенційних учасників, в тому числі і Скаржника, а тому має бути виключено з проекту договору: «за кожні 5 (п’ять) календарних днів прострочення поставки партії Товару Постачальник додатково сплачує Покупцеві на вимогу Покупця штраф у розмірі 5 (п’яти) % від вартості не поставленої у строк партії Товару».
Відповідно до статті 651 ЦК України:
1. Зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
2. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
3. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
Однак, в п. 10.8 Замовник передбачив підстави для розірвання договору, які не є істотними та не впливають на подальшу можливість виконання контракту. А передбачено лише з метою розірвання договору з учасником, який не підійшов Замовнику закупівлі.
Також, слід зазначити, що Замовник закупівлю товару намагається провести з січня 2024 року, однак затягує укладення договору та проведення закупівель лише з метою укладення прямих договорів з діючим постачальником – ТОВ «Гідрохім». Так, укладені з даним товариством договори не передбачаються взагалі великих штрафних санкцій за порушення їх умов. Це свідчить про те, що Замовник передбачає наслідки обрання іншого переможця ніж ТОВ «Гідрохім» і розірве з ним договір по безпідставній причині.
Такі дії Замовника свідчать про порушення вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та спрямовані на безпідставне витрачання коштів місцевого бюджету.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: ae436e43ad5c473b960d45d77237157d
Ідентифікатор запиту: UA-2024-07-25-008517-a.b1
Назва: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 09.08.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 31.07.2024 16:34
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 14.08.2024 10:12
Дата виконання рішення Замовником: 22.08.2024 16:25
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання рішення Комісії Антимонопольного комітету України внесено зміни до Закупівлі, оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2024-07-25-008517-a, відповідно до роз'яснень, згідно рішення з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 09.08.2024 № 13555-р/пк-пз. Відповідно до частини 22 статті 18 Закону рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються.
Автор: ТОВ "ХІМРЕАГЕНТ", Віктор Двойнішніков +380734225150 zakupki@chemreagent.dp.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 60488c2e5f334fc9befbf7653ddb5a67
Заголовок пункту скарги: документація не містить переліку документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, що не дає учасникам, в тому числі Скаржнику належним чином підготувати тендерну пропозицію.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 1.1. Відповідно до п. 28 Особливостей тендерна документація повинна містити перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі. Зазначені переліки оформляються як окремі додатки до тендерної документації.
Замовником по даній закупівлі розміщено:
-тендерну документацію по процедурі відкриті торги (з особливостями)
-Додаток 1 до тендерної документації на 2 арк. в 1 прим.
-Додаток 2 до тендерної документації на 6 арк. в 1 прим.
-Додаток 3 до тендерної документації на 11 арк. в 1 прим
-Додаток 4 до тендерної документації на 1 арк. в 1 прим
-Додаток 5 до тендерної документації на 1 арк. в 1 прим
Однак, документація не містить переліку документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, що не дає учасникам, в тому числі Скаржнику належним чином підготувати тендерну пропозицію.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: cbcddbf929014d32b5e0f806d58f46bd
Заголовок пункту скарги: Вважаємо, що вимоги встановлені Замовником в тендерній документації порушують права ТОВ «Хімреагент» (далі – Скаржник) та унеможливлюють його участь у даній закупівлі, оскільки містять вимоги що не передбачені діючим законодавством України та штучно обмежують конкуренцію.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно до п. 1.2.4 Додатку 1 тендерної документації передбачено, що учасник повинен надати Довідку про наявність спеціалізованого автотранспорту для перевезення товарів згідно предмету закупівлі з підтверджуючими документами.
Підтверджуючі документи:
а) у разі наявності спецтранспорту у власності учасника (або оренда) та самостійного здійснення перевезення товарів надається:
- свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу або договір оренди транспортного засобу;
- ліцензія на перевезення небезпечних вантажів або відповідний витяг Укртрансбезпеки. У разі поставки імпортного товару учасник надає ліцензію на міжнародні перевезення небезпечних вантажів або відповідний витяг Укртрансбезпеки;
- дозвіл Держпраці на експлуатування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, пов’язане з транспортуванням небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки.
b) У разі залучення транспорту для перевезення товарів на підставі договорів надання послуг (перевезення, транспортно-експедиторські послуги тощо) надається:
- договір надання послуг (перевезення, транспортно-експедиторські послуги тощо) та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу перевізника;
- ліцензія на перевезення небезпечних вантажів або відповідний витяг Укртрансбезпеки, виданий на перевізника. У разі поставки імпортного товару учасник надає ліцензію на міжнародні перевезення небезпечних вантажів або відповідний витяг Укртрансбезпеки, виданий на перевізника;
- дозвіл Держпраці на експлуатування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, пов’язане з транспортуванням небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, виданий на перевізника.
с) У разі, якщо учасником укладено договір на поставку товарів згідно предмету закупівлі з виробником або постачальником з урахуванням поставки на об’єкти замовника, надається:
- договір поставки з виробником/постачальником та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу
постачальника/виробника;
- ліцензія на перевезення небезпечних вантажів або відповідний витяг Укртрансбезпеки, виданий на виробника/постачальника. У разі поставки імпортного товару учасник надає ліцензію на міжнародні перевезення небезпечних вантажів або відповідний витяг Укртрансбезпеки, виданий на виробника/постачальника;
- дозвіл Держпраці на експлуатування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, пов’язане з транспортуванням небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, виданий на виробника/постачальника.
Відповідно до п. 2 розділу ІІІ Додатку 2 тендерної документації для підтвердження відповідності предмета закупівлі технічним, якісним та кількісним характеристикам у складі тендерної пропозиції Учасник надає наступні документи:
2. Інформація у вигляді гарантійного листа про те, що Учасник має спецавтотранспорт (власний або орендований або спеціально залучений) для перевезення рідкого хлору в зв’язку з тим, що хлор є особливо небезпечною речовиною, а також водій та супроводжуючий навчені «Правилам охорони праці при виробництві, зберіганні, транспортуванні та застосування хлору (НПАОП 0.00-1.23-10)»;
- наявність в Учасника власних спеціальних транспортних засобів підтверджується копіями свідоцтв(а) про реєстрацію транспортних(ого) засобів(у);
- наявність в Учасника орендованого спеціального транспортного засобу підтверджується копіями договорів(у) оренди транспортних(ого) засобів(у) чинних(ого) протягом терміну поставки товару;
- у разі залучення спеціальних транспортних засобів на підставі договору про надання транспортних послуг на перевезення небезпечних вантажів у складі тендерної пропозиції надаються(ється) копії(я) відповідних(ого) договорів(у) чинних(ого) на момент подачі тендерної пропозиції.
-копію дозволу на експлуатування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме 2 класу (транспортування небезпечних речовин). У разі, якщо Учасник залучає до поставки спеціальний транспортний засіб на підставі договору про надання транспортних послуг на перевезення небезпечних вантажів, відповідний дозвіл надається на перевізника, з яким укладено відповідний договір. У разі, якщо Учасником укладено договір на поставку товарів згідно предмету закупівлі з виробником або постачальником з урахуванням поставки на об’єкти замовника, відповідний дозвіл надається на такого виробника/постачальника.
Вважаємо, що вищевказані вимоги є безпідставними, з огляду на наступне.
Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки від 26 жовтня 2011 р. № 1107 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1107-2011-%D0%BF#Text) визначає процедуру видачі або відмови у видачі, переоформлення, анулювання Держпраці та її територіальними органами дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (далі - дозвіл).
Відповідно до п. 6 Порядку від 26 жовтня 2011 р. № 1107 дозвіл за формою згідно з додатком 1 видається:
роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А переліку видів робіт підвищеної небезпеки (додаток 2), або на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77.
Пунктом 1 Додатку 2 Порядку від 26 жовтня 2011 р. № 1107 передбачено види робіт підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі дозволу, Група А:
1. Виробництво (виготовлення), використання, переробка, зберігання, транспортування, застосування, утилізація та знешкодження вибухопожежонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, горючих рідин, маса яких дорівнює або перевищує значення нормативів порогових мас, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. № 956 “Про ідентифікацію та декларування безпеки об’єктів підвищеної небезпеки” (Офіційний вісник України, 2002 р., № 29, ст. 1357).
Отже, дозвіл виробництво (виготовлення), використання, переробка, зберігання, транспортування, застосування, утилізація та знешкодження вибухопожежонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки видається роботодавцеві, тобто особі, яка безпосередньо виконує такі роботи і не має жодного відношення до постачальника хлору.
За умовами закупівлі постачання хлору буде здійснюватися в контейнерах та балонах. Тобто, устатковання буде укомплектоване захисними ковпаками, запірними кутовими вентилями з заглушками і т.д.
Передача товару (хлору) буде здійснюватись в обладнанні призначеному для зберігання/транспортування хлору. Далі, даний хлор в тарі буде зберігатись на об’єктах Замовника. По мірі необхідності саме Замовник буде використовувати хлор і зливати його з тари. Потім, тару буде забирати Учасник транспортом. Тому, даний документ має бути саме у Замовника закупівлі, а не учасників.
Скаржник має можливість поставити товар іноземного виробника CHIMCOMPLEX SA BORZEȘTI, Румунія. Саме дане підприємство буде виконувати роботи з заповнення контейнерів (балонів) хлором та безпосередньо працює з хлором як небезпечною речовиною.
Відповідно до п. 14 Порядку від 26 жовтня 2011 р. № 1107 дія дозволу поширюється на всю територію України.
Роботодавець, який отримав дозвіл і має намір виконувати роботи підвищеної небезпеки та/або експлуатувати (застосовувати) машини, механізми, устатковання підвищеної небезпеки (у тому числі відокремленим підрозділом), повинен повідомити письмово або засобами електронного зв’язку про це територіальний орган Держпраці за місцем виконання таких робіт та/або експлуатації (застосування) таких машин, механізмів, устатковання не пізніше ніж за десять робочих днів до початку їх виконання та/або експлуатації (застосування) з наданням копії дозволу.
Отже, саме підприємство, яке виконує роботи з наповнення тари хлором та працює з небезпечними речовинами (хлором) повинно мати даний дозвіл та повідомити орган Держпраці про їх виконання, а не учасники/постачальники закупівлі.
Виробник хлору, що пропонує Скаржник не є резидентом України та не має можливість і не зобов’язаний отримувати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки, оскільки не виконує їх на території України, а тому не має довільних документів виданих відповідно до Постанови Кабміну від 26 жовтня 2011 р. № 1107 Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Дана вимога документації прописана виключно для резидентів України, які виконують такі роботи на території України, а не для імпортерів товару.
Також, слід зазначити, що Порядок ідентифікації об’єктів підвищеної небезпеки та ведення їх обліку затв. постановою Кабінету Міністрів України від 13 вересня 2022 р. № 1030 визначає процедуру віднесення об’єктів, на яких розміщені установки, сховища (резервуари, посудини), трубопроводи, машини, агрегати, технологічне устаткування (обладнання), споруди або комплекс споруд, що розташовані в межах об’єкта на поверхні землі або під землею (далі - виробнича одиниця), в яких тимчасово або постійно використовується, переробляється, виготовляється, транспортується, зберігається одна або кілька небезпечних речовин, до об’єктів підвищеної небезпеки відповідного класу.
Додатком 1 цього Порядку затверджено Порогові маси небезпечних речовин для ідентифікації об’єктів підвищеної небезпеки:



ПОРОГОВІ МАСИ
небезпечних речовин за індивідуальними назвами
Порядковий номер Індивідуальні назви небезпечних речовин Номер CAS (примітка 1) Норматив порогової маси, тонн, для віднесення об’єкта до об’єкта підвищеної небезпеки:
1 класу 2 класу 3 класу
10. Хлор 7782-50-5 25 10 4
За умовами закупівлі хлор має постачатись в балонах (50 кг) та контейнерах. Об’єм контейнера 800 літрів.
Отже, ні балони (50 кг), ні контейнери (800 літрів) не перевищують норматив порогової маси (4 тонни) для віднесення об’єкта (контейнерів та балонів) до об’єкта підвищеної небезпеки, а тому Замовник безпідставно включив дану вимогу до документації та передбачив надання даного документу на перевізників, постачальників хлору.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 241f6e09ceaf4e20a533b7a9da73302d
Заголовок пункту скарги: Вважаємо, що вимоги встановлені Замовником в тендерній документації порушують права ТОВ «Хімреагент» (далі – Скаржник) та унеможливлюють його участь у даній закупівлі, оскільки містять вимоги що не передбачені діючим законодавством України та штучно обмежують конкуренцію.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно до п. 8 розділу ІІІ Додатку 2 тендерної документації для підтвердження відповідності предмета закупівлі технічним, якісним та кількісним характеристикам у складі тендерної пропозиції Учасник надає наступні документи:
8. Довідку довільної форми, що хлор рідкий того виробника, продукція якого запропонована Учасником до закупівлі, внесений до Державного реєстру дезінфекційних засобів, з посиланням на відповідний ресурс в мережі Інтернет та підтвердженням (скрін-шот, витяг тощо). У разі, якщо реєстрацію хлору рідкого проводив не Учасник закупівлі та не виробник, Учасник повинен надати лист від суб’єкту господарювання, який здійснював відповідну реєстрацію дезінфекційного засобу про дозвіл використання його даних у даній закупівлі, або надати висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи на дезінфекційний засіб хлор рідкий, запропонований до закупівлі.
Суть дискримінації полягає в наступному.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про систему громадського здоров’я» дезінфекційні заходи (дезінфекція, дезінсекція, дератизація) - заходи, спрямовані на знищення у середовищі життєдіяльності людини вегетативних форм збудників інфекційних хвороб (дезінфекція) та їх переносників - комах (дезінсекція) і гризунів (дератизація).
Відповідно до ч. 1 ст. 48 цього Закону застосування та реалізація дезінфекційних засобів дозволяються лише за умови їх державної реєстрації.
Положення про державну реєстрацію дезінфекційних засобів затверджується Кабінетом Міністрів України. Положення про державну реєстрацію дезінфекційних засобів, затв. постановою Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2023 р. № 863. Цим Положенням визначено, що дезінфекційний засіб - речовина чи суміш речовин хімічного або біологічного походження, що застосовується для здійснення дезінфекційних заходів з метою знищення у середовищі життєдіяльності людини вегетативних форм збудників інфекційних хвороб та їх переносників.
Пункт 3 цього Порядку визначає, що державній реєстрації та перереєстрації підлягають засоби, на діючі речовини яких встановлені медико-санітарні нормативи та які призначені для:
 здійснення дезінфекційних заходів в осередках інфекційних хвороб, закладах охорони здоров’я, закладах дошкільної освіти;
 дезінфекції рук медичних працівників;
 профілактичної дезінфекції житлових, виробничих, навчальних, санітарно-побутових та інших приміщень, будівель і споруд, транспортних засобів, об’єктів громадського харчування та торгівлі, територій населених пунктів, у місцях масового відпочинку та рекреаційних зонах;
 промислової дезінфекції;
 миття і очищення в побуті та промисловості з дезінфекційними властивостями;
 дезінфекції повітря в приміщеннях, води (крім питної), промислових та побутових стоків;
 знищення переносників збудників інфекційних хвороб (інсектицидні);
 знищення синантропних комах у середовищі життєдіяльності людини;
 відлякування комах;
 знищення гризунів, які є джерелами та переносниками збудників інфекційних хвороб;
 деконтамінації шкіри рук персоналу підприємств харчової та переробної промисловості, громадського харчування, торгівлі.
Отже, використання хлору Замовником не належить до сфери на яку розповсюджується обов’язкова реєстрація хлору як дезінфекційного засобу.
Разом із тим, відповідно до Реєстру дезінфекційних засобів лише 2 виробники хлору зареєстровані в даному реєстрі, один з яких (ТОВ «АУЛЬСЬКА ХЛОРОПЕРЕЛИВНА СТАНЦІЯ») не здійснюють виробництво хлору.
Назва засобу, вміст діючих речовин Назва заявника продукції, країна, місцезнаходження Назва виробника продукції, країна, місцезнаходження Номер свідоцтва про державну реєстрацію дезінфекційного засобу і дата видачі * Термін дії до
Засіб дезінфекційний хлор рідкий (діюча речовина: активний хлор – 99,8%) ТОВ «Марілайф».Україна Румунія. SC CHIMCOMPLEX SA BORZEŞTI – ROMÂNIA El: Str. Industriilor nr. 3, Oneşti - 601124, jud. Bacău, Tel: +40 234 302 250; Fax: +40 234 302 102 e-mail: coman@chimcomplex.ro; Продавець: ADEN-TRANSEXIM S.R.L., MD – 2001 Or.Chișinău, str.Bălănescu - 38/2, тел.. Tel. + 373 22 270 237 office@aden.md Наказ від 06.11.2020
№2535 06.11.2025
Засіб дезінфекційний хлор рідкий (діюча речовина: активний хлор – 99,8%) ТОВ “АУЛЬСЬКА ХЛОРОПЕРЕЛИВНА СТАНЦІЯ”, Україна ТОВ “АУЛЬСЬКА ХЛОРОПЕРЕЛИВНА СТАНЦІЯ”, Україна Наказ від 08.04.2021 №660 08.04.2026

Таким чином, виконати дану вимогу можуть лише учасники, які перебувають в будь-яких відносинах з ТОВ «Марілайф» та пропонують товар (хлор) виробництва SC CHIMCOMPLEX SA BORZEŞTI – ROMÂNIA, що позбавляє інших учасників прийняти участь у закупівлі. Тобто, учасники повинні запропонувати товар єдиного виробника - SC CHIMCOMPLEX SA BORZEŞTI – ROMÂNIA, що фактично обмежує конкуренцію.
За таких умов, навіть маючи можливість поставити товар виробництва SC CHIMCOMPLEX SA BORZEŞTI – ROMÂNIA скаржник позбавлений можливості прийняти участь у закупівлі, оскільки не має будь-яких відношень з ТОВ «Марілайф».
Щодо висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи на дезінфекційний засіб хлор рідкий, запропонований до закупівлі.
01 жовтня 2023 року вступив в дію Закон України «Про систему громадського здоров’я», відповідно до прикінцевих положень якого Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» втратив чинність. Законом України «Про систему громадського здоров’я» проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи та видачі за результатами її проведення відповідних висновків не передбачено. А тому даний висновок як документ скасовано.
Крім того, згідно з пп. 30 п. 3 Розділу "IX. Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про систему громадського здоров’я» з Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, затвердженому Законом України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності», були виключені п.п. 7, 8, 9, якими висновки Державної санітарно-епідеміологічної експертизи на документацію, техніку, продукцію, речовини, матеріали, небезпечні фактори тощо визначалися обов'язковим дозвільним документом для їх використання.
Відповідно до Наказу Міністерства охорони здоров'я України від 19.10.2023 № 1829 «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства охорони здоров’я України від 09 жовтня 2000 року № 247» зазначено, зокрема: «НАКАЗУЮ: 1. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства охорони здоров’я України від 09 жовтня 2000 року № 247 «Про затвердження Тимчасового порядку проведення державної санітарно-гігієнічної експертизи», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 10 січня 2001 року за № 4/5195».
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачено законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
За таких умов, вимога тендерної документації в цій частині суперечить положенням чинного законодавства, що не дає можливості учасникам належним чином підготувати свої Пропозиції. Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 87ce0d7688ab4e79aa91f4895f1fc656
Заголовок пункту скарги: участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають копію карти даних небезпечного фактору на запропонований товар, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі Скаржника
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно до розділу ІІ Додатку 2 тендерної документації якість товару повинна підтверджуватись наявністю в тендерній пропозиції Учасника:
- карта даних небезпечного фактору на запропонований до закупівлі товар.
Зазначена вимога не відповідає вимогам чинного законодавства України виходячи з наступного. 01.10.2023 було введено в дію Закон України "Про систему громадського здоров’я".
Відповідно до п. 2 Розділу "IX. Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного закону втратив чинність Закон України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", яким було встановлено обов’язковість наявності карти даних небезпечного фактору.
Отже з втратою чинності Законом України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", такий документ карта даних небезпечного фактору фактично є таким, наявність якого у суб’єкта господарювання не передбачена вимогами чинного законодавства.
Таким чином вимоги Документації в цій частині підлягають виключенню, оскільки вимагають від учасника надати документи, не передбачені чинним законодавством України.
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають копію карти даних небезпечного фактору на запропонований товар, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі Скаржника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 5
Номер: 1561a3761307491d86d807a33ccddc94
Заголовок пункту скарги: Вважаємо, що вимоги встановлені Замовником в тендерній документації порушують права ТОВ «Хімреагент» (далі – Скаржник) та унеможливлюють його участь у даній закупівлі, оскільки містять вимоги що не передбачені діючим законодавством України та штучно обмежують конкуренцію.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Згідно проекту договору викладеного у Додатку 3 тендерної документації:
5.2. Постачальник за даним Договором несе наступну відповідальність:
- за несвоєчасну поставку партії Товару Постачальник сплачує Покупцеві на вимогу Покупця неустойку у розмірі 0,1% від вартості не поставленої у строк партії Товару за кожний день прострочення поставки партії Товару;
- за кожні 5 (п’ять) календарних днів прострочення поставки партії Товару Постачальник додатково сплачує Покупцеві на вимогу Покупця штраф у розмірі 5 (п’яти) % від вартості не поставленої у строк партії Товару;
- за кожні 6 (шість) календарних днів прострочення поставки партії Товару, Постачальник додатково до передбачених вище неустойки та штрафу, сплачує Покупцю на вимогу Покупця договірний штраф в розмірі 20 % від загальної вартості Договору.
10.8. Покупець має право відмовитися від Договору в односторонньому порядку в наступних випадках:
- ненадання Постачальником документів приналежності Товару, що стосуються Товару та підлягають переданню разом з Товаром;
- якщо Постачальник передав меншу кількість Товару, ніж це встановлено даним Договором (в тому числі Покупець має право відмовитися від уже переданого Товару);
-якщо Постачальник передав Товар, який не відповідає комплекту/комплектності;
- якщо Постачальник передав Товар неналежної якості та/або маркування;
- в інших випадках, передбачених чинним законодавством України.
Скаржник зазначає, що згідно зі ст. 626-267 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України) договором є домовленість двох і більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов’язків. Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Скаржник вважає, що штрафні санкції, передбачені п. 5.2. Додатку 3 документації не відповідають нормам чинного законодавства України, є надмірними та такими, що можуть призвести до погіршення фінансового становища, у разі визначення Скаржника переможцем процедури закупівлі.
Відповідно до Конституції України ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення. Дана норма порушена Замовником, оскільки за прострочення поставки товарів в п. 5.2. встановлено подвійну відповідальність постачальника (5% від вартості партії товарів та 20% від загальної вартості Договору).
В той же час для Замовника за невиконання зобов’язання встановлено наступну відповідальність: «У разі порушення термінів оплати за поставлений Товар Покупець сплачує Постачальнику пеню в розмірі 0,01% від суми простроченого платежу, за кожний день прострочення платежу, але не більше подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у відповідний період, за кожен день прострочення, до моменту фактичної оплати Товару» (п. 5.13 проекту договору).
Дана вимога фактично позбавляє Скаржник на право стати переможцем процедури закупівлі, оскільки, встановлена поза законодавчими межами, не є прозорою та не відповідає чинному законодавству України.
На підставі вищевикладеного, Скаржник вважає, що тендерна документація в цій частині містить дискримінаційні вимоги по відношенню до потенційних учасників, в тому числі і Скаржника, а тому має бути виключено з проекту договору: «вимогу за кожні 6 (шість) календарних днів прострочення поставки партії Товару, Постачальник додатково до передбачених вище неустойки та штрафу, сплачує Покупцю договірний штраф в розмірі 20 % від загальної вартості Договору».
Відповідно до статті 651 ЦК України:
1. Зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
2. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
3. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
Однак, в п. 10.8 Замовник передбачив підстави для розірвання договору, які не є істотними та не впливають на подальшу можливість виконання контракту. А передбачено лише з метою розірвання договору з учасником, який не підійшов Замовнику закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації