-
Відкриті торги
-
Мультилотова
-
КЕП
обладнання для оснащення навчальних кабінетів
Торги не відбулися
782 965.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.1% або 466.43 UAH
мін. крок: 0.1% або 466.43 UAH
Період оскарження:
15.09.2016 16:00 - 29.09.2016 00:00
Вимога
Залишено без розгляду
Вимога щодо усунення порушень під час проведення процедури закупівлі
Номер:
7a2657b178db46ef91ee28a5740be933
Ідентифікатор запиту:
UA-2016-09-15-000369-b.c1
Назва:
Вимога щодо усунення порушень під час проведення процедури закупівлі
Вимога:
Замовником (Відділу освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Полонської міської ради об’єднаної територіальної громади) в п.2 розділу V тендерної документації (надалі – Документація) передбачено наступне: «5.2.3. На Учасника-переможця торгів відповідно до ст. 527, 528, 629, 636, 903, 904 ЦК України можуть покладатися витрати в сумі по Лоту 1 – 1000,00 (одна тисяча гривень), по Лоту 2 - 1500,00 (одна тисяча п’ятсот гривень), по Лоту 3 - 1000,00 (одна тисяча гривень), по Лоту 4 - 1000,00 (одна тисяча гривень) Лоту 5 – 1000,00 (одна тисяча гривень) Лоту 6 – 800,00 (вісімсот гривень) Лоту 7 – 400,00 (чотириста гривень) на оплату послуг Консультанта торгів, наданих Замовнику відповідно до укладеного між Замовником та Консультантом торгів договору про надання юридичних послуг (договір на користь третьої особи відповідно до ст. 636 Цивільного кодексу України). Учасник має право ознайомитись з даним договором.
Дані витрати повинні бути сплачені на рахунок Консультанта торгів, з яким Замовником укладено договір, з моменту укладення договору про закупівлю між Учасником-переможцем процедури закупівлі та Замовником протягом 5 робочих днів».
Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VІІI (далі – Закон) не передбачає можливості встановлення додаткових умов для переможця Процедури закупівлі та вказані вимоги Документації є порушенням вимог Закону.
Відповідно до Документації учасник-переможець може, а не зобов’язаний, оплатити послуги консультантів торгів. Відмова учасника-переможця оплатити вказані послуги не несе ніяких негативних наслідків для учасника.
Згідно з пунктом 18 частини першої статті 1 Закону предмет закупівлі –товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом.
Предметом Процедури закупівлі є продукція – обладнання для оснащення навчальних кабінетів (згідно з кодом класифікації продукції та послуг 32.99.5 Державного класифікатора продукції та послуг).
Відповідно до пункту 32 частини першої статті 1 Закону товари – продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.
Підпунктом 2 пункту 3 Розділу V Документації встановлено наступне:
"5.2.3. На Учасника-переможця торгів відповідно до ст. 527, 528, 629, 636, 903, 904 ЦК України можуть покладатися витрати в сумі по Лоту 1 – 1000,00 (одна тисяча гривень), по Лоту 2 - 1500,00 (одна тисяча п’ятсот гривень), по Лоту 3 - 1000,00 (одна тисяча гривень), по Лоту 4 - 1000,00 (одна тисяча гривень) Лоту 5 – 1000,00 (одна тисяча гривень) Лоту 6 – 800,00 (вісімсот гривень) Лоту 7 – 400,00 (чотириста гривень) на оплату послуг Консультанта торгів, наданих Замовнику відповідно до укладеного між Замовником та Консультантом торгів договору про надання юридичних послуг (договір на користь третьої особи відповідно до ст. 636 Цивільного кодексу України). Учасник має право ознайомитись з даним договором.
Дані витрати повинні бути сплачені на рахунок Консультанта торгів, з яким Замовником укладено договір, з моменту укладення договору про закупівлю між Учасником-переможцем процедури закупівлі та Замовником протягом 5 робочих днів.
5.2.4. Витрати Учасника, пов’язані з підготовкою та поданням тендерної пропозиції не відшкодовуються (в тому числі і у разі відміни торгів чи визнання торгів такими, що не відбулися).
5.2.5. До розрахунку ціни тендерної пропозиції не включаються будь-які витрати, понесені ним у процесі здійснення процедури закупівлі.".
Згідно з пунктом 15 частини першої статті 1 Закону переможець процедури закупівлі - учасник, тендерна пропозиція якого відповідає всім критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і визнана найбільш економічно вигідною, та якому замовник повідомив про намір укласти договір, або учасник, якому замовник повідомив про намір укласти договір за результатами застосування переговорної процедури закупівлі.
Згідно з частиною першою статті 32 Закону «Рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником у день визначення переможця, та протягом одного дня після прийняття такого рішення замовник оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір та надсилає його переможцю. Усім іншим учасникам електронною системою закупівель автоматично надсилається повідомлення із зазначенням найменування та місцезнаходження переможця торгів».
Відповідно до частини другої статті 32 Закону «Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем торгів протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та пропозиції учасника-переможця. З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір про закупівлю».
За таких умов, Закон не передбачає можливість встановлення у тендерній документації додаткових умов (якими є оплата переможцем витрат, пов'язаних з юридично-консультаційними послугами) для переможця Процедури закупівлі на етапі між прийняттям Рішення про намір укласти договір про закупівлю та укладанням договору про закупівлю між Замовником та учасником. Якого визнано переможцем торгів відповідно до вимог Закону.
Таким чином, витрати, пов'язані з юридично-консультаційними послугами, не відносяться до предмету закупівлі, а отже положення щодо відшкодування зазначених витрат не можуть бути включені до документації конкурсних торгів.
Разом з цим, тендерною документацією не доведено та не необґрунтовано необхідність встановлення зазначених вище вимог. Крім того, тендерна документація містить інші порушення Закону, зокрема і щодо встановлення кваліфікаційних критеріїв.
Враховуючи викладене наполягаємо на тому, дії Замовника (в частині встановлення зазначеної вище умови Документації) порушують вимоги частини четвертої статті 22 Закону та один з основних принципів здійснення закупівель, визначених статтею 3 Закону, а саме – максимальна економія та ефективність.
Аналогічної думки дійшла Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель у своїх рішеннях № 266-р/пк-ск від 05.03.2014, № 266-р/пк-ск від 05.03.2014 та багатьох інших.
Таким чином вимагаємо від Замовника, з урахуванням наведеної вище інформації, привести умови Документації у відповідність до вимог Закону шляхом внесення відповідних змін до Документації. Разом з тим, залишаємо за собою право, передбачене ст.18 Закону щодо подання скарги на рішення, дії чи бездіяльність Замовника до органу оскарження – Антимонопольного комітету України.
Пов'язані документи:
Учасник
- Вимога.docx 21.09.2016 12:19
- Відповідь 22.09.2016 11:20
Дата подачі:
21.09.2016 12:20
Вирішення:
Тендерним комітетом Відділу освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Полонської міської ради об’єднаної територіальної громади отримано Ваш лист - вимогу «Щодо усунення порушень під час проведення процедури закупівлі UA-2016-09-15-000369-b (Відкриті торги)» № 21/09-1/16 від 21.09.2016 та розглянуто. За результатами розгляду листа можемо повідомити наступне.
Відповідно до вимог п.п. 5.2.3. пункту 2 розділу V тендерної документації на Учасника-переможця торгів відповідно до ст. 527, 528, 629, 636, 903, 904 ЦК України можуть покладатися витрати в сумі по Лоту 1 – 1000,00 (одна тисяча гривень), по Лоту 2 - 1500,00 (одна тисяча п’ятсот гривень), по Лоту 3 - 1000,00 (одна тисяча гривень), по Лоту 4 - 1000,00 (одна тисяча гривень) Лоту 5 – 1000,00 (одна тисяча гривень) Лоту 6 – 800,00 (вісімсот гривень) Лоту 7 – 400,00 (чотириста гривень) на оплату послуг Консультанта торгів, наданих Замовнику відповідно до укладеного між Замовником та Консультантом торгів договору про надання юридичних послуг (договір на користь третьої особи відповідно до ст. 636 Цивільного кодексу України). Учасник має право ознайомитись з даним договором.
Стандартною тендерною документацією, затвердженою Наказом Міністерства економічного розвитку та торгівлі України 13.04.2016р. № 680, передбачено, що в п. 2 розділу 5 тендерної документації («Інша інформація») замовник у тендерній документації може зазначити іншу інформацію відповідно до вимог законодавства, яку вважає за необхідне включити (а не виключно до Закону країни «Про публічні закупівлі»).
Цивільним кодексом України та Господарським кодексом України передбачено принцип свободи договору. Відповідно до ст. 204 ЦКУ правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним. Тому права та обов’язки сторін договору, а також порядок розрахунків між ними визначається відповідно до його умов. Законом не заборонено залучення Замовником на договірних засадах експертів та консультантів до роботи тендерного комітету. Права, обов’язки сторін договору, порядок розрахунків визначається відповідно до умов укладеного з ними договору. Між Замовником та Консультантом укладено договір про надання юридичних послуг, в якому зазначено, що за домовленістю сторін, оплата послуг може здійснювати учасником-переможцем процедури закупівлі, про що повинно бути зазначено в тендерній документації.
Вами вказується, що рішеннями АМКУ за результатами розгляду скарг зобов’язано деяких замовників виключати послуги консультанта з документації. Однак, це не зовсім відповідає дійсності, адже орган оскарження вказує, що згідно Закону не можна замовнику вимагати від учасників нести будь-які витрати, в тому числі на оплату послуг консультанта, на етапі між прийняттям рішення про акцепт пропозиції та укладенням договору про закупівлю. Така правова позиція органу оскарження пояснюється тим, що один учасник-переможець торгів після акцепту (прийняття рішення про намір укласти договір) його пропозиції оплатить послуги консультанта, але до моменту укладення договору може надійти скарга від іншого учасника, яка буде задоволена та рішення замовника про обрання переможця буде скасованим (а цей переможець вже оплатив послуги або поніс інші додаткові витрати, які неможливо повернути). Крім того, вважаємо, що тендерний комітет у своїй роботі не може керуватися Рішеннями колегії Антимонопольного комітету України з питань розгляду скарг, адже практика розгляду скарг різноманітна та стосується конкретних обставин проведення торгів зовсім різними замовниками. Рішення АМК є суб’єктивною думкою членів колегії і не є рекомендаційним чи обов’язковим для врахування в роботі іншими розпорядникам коштів, яких вони не стосуються.
У тендерній документації відділу освіти, молоді та спорту в п.п. 5.2.3. пункту 2 розділу V чітко зазначено, що послуги сплачуються протягом п’яти робочих днів з моменту укладення договору про закупівлю між Учасником-переможцем процедури закупівлі та Замовником.
Також у тендерній документації вказано, що на Учасника-переможця торгів відповідно до ст. 527, 528, 629, 636, 903, 904 ЦК України можуть покладатися витрати на оплату послуг Консультанта торгів, наданих Замовнику відповідно до укладеного між Замовником та Консультантом торгів договору про надання юридичних послуг (договір на користь третьої особи відповідно до ст. 636 Цивільного кодексу України). Тобто Учасник торгів, за його згодою може оплатити послуги консультанта. Жодної вимоги, що учасник зобов’язаний оплатити такі послуги тендерним комітетом не встановлено у ТД.
Тобто, на етапі між прийняттям рішення про намір укласти договір та укладенням договору про закупівлю жодних додаткових умов, не передбачених чинним законодавством, не встановлено. Послуги, які сплачуються учасником-переможцем процедури закупівлі, не повинні включатись до ціни пропозиції учасника, та сплачуються за рахунок його власних коштів ще до того моменту, як буде зареєстрований в органах казначейської служби договір за результатами проведеної процедури.
Разом з тим, в разі несплати коштів переможцем процедури закупівлі, пропозиція такого учасника не може бути відхилена (адже вже заключний договір за результатами торгів). Крім того, відповідно до укладеного договору передбачено, що «Послуги, які надаються Консультантом, є безоплатними для Замовника в разі їх сплати учасником-переможцем торгів відповідної процедури закупівлі. Замовник має право оплатити вартість послуг самостійно». В разі необхідності Замовник має право оплатити вартість наданих послуг самостійно.
Крім того, правомірність щодо можливості оплати послуг консультанта торгів переможцем відповідної процедури закупівлі визначена судом під час судового розгляду даного питання і викладена в рішенні Господарського суду Одеської області від "25" лютого 2013 року по справі № 916/62/13-г, яке залишене в силі та без змін рішенням Одеського апеляційного господарського суду від "14" травня 2013 року по справі № 916/62/13-г.
Згідно з ч.3 ст. 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Дана стаття Закону називається «Недискримінація учасників», яка відповідно до неї забезпечується шляхом встановлення того, що вітчизняні та іноземні учасники беруть участь у процедурах закупівель на рівних умовах, а також забезпеченням вільного доступу усіх учасників до інформації про закупівлю. Жодна з цих вимог відділом освіти, молоді та спорту не порушена, а тому й відсутня дискримінація учасників.
Отже, замовником будь-які права потенційних учасників процедури закупівлі не порушені, та його дії не спрямовані на встановлення дискримінаційних вимог у тендерній документації, оскільки вони для всіх осіб однакові. Зазначені обставини свідчать про відсутність підстав для задоволення скарги.
Викладене вище свідчить про повне дотримання Відділом освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Полонської міської ради об’єднаної територіальної громади вимог діючого законодавства, про відсутність дій, що обмежують конкуренцію або призвели до дискримінації учасників (вимоги встановлені для всіх однакові).
Статус вимоги:
Не задоволено