-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
послуги з харчування учнів 1-4 класів, 5-11 класів та вихованців груп дошкільного віку (3-6 років) у закладах освіти Іванківської селищної ради за рахунок коштів місцевого бюджету
Торги не відбулися
4 800 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 48 000.00 UAH
мін. крок: 1% або 48 000.00 UAH
Період оскарження:
26.06.2024 14:44 - 02.07.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
СКАРГА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
Номер:
0a0f551d65de43da8d67e3cfbe52b961
Ідентифікатор запиту:
UA-2024-06-26-007377-a.c1
Назва:
СКАРГА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- 4. Акт інспектування.pdf 01.07.2024 20:21
- 1. Договір оренди приміщення (склад-холод).pdf 01.07.2024 20:21
- 3. Експлуатаційний дозвіл.PDF 01.07.2024 20:21
- 2. Договір оренди спец ТЗ Mersedes Benz.pdf 01.07.2024 20:21
- Скарга 01.07.2024.pdf 01.07.2024 20:21
- sign.p7s 01.07.2024 20:22
- Накладні_обладнання_морозильне_холодильне.pdf 10.07.2024 22:02
- Експлуатаційний_дозвіл-Юрмія.pdf 10.07.2024 22:02
- Додаткові пояснення.pdf 10.07.2024 22:02
- Договір поставки Юрмія.pdf 10.07.2024 22:02
- рішення від 03.07.2024 № 11507.pdf 03.07.2024 15:48
- Інформація про перенесення розгляду скарги від 11.07.2024 № 1117.pdf 11.07.2024 16:48
- Інформація про резолютивну частину рішення від 19.07.2024 № 12450.pdf 22.07.2024 11:54
- рішення від 19.07.2024 № 12450.pdf 24.07.2024 11:40
- пояснення 05.07.2024 14:45
- пояснення 05.07.2024 14:45
- перелік змін 01.08.2024 10:45
Дата прийняття скарги до розгляду:
01.07.2024 20:35
Дата розгляду скарги:
11.07.2024 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
03.07.2024 15:48
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
24.07.2024 11:41
Дата виконання рішення Замовником:
01.08.2024 10:45
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Коментар:
Відповідно до рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №12450-р/пк-пз від 19.07.2024 р. Відділ освіти Іванківської селищної ради надає зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі «Послуги з харчування учнів 1-4 класів, 5-11 класів та вихованців груп дошкільного віку (3-6- років) у закладах освіти Іванківської селищної ради за рахунок коштів місцевого бюджету», оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2024-06-26-007377-a.
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
607b29d1fbef44a9b1da63d39f664012
Заголовок пункту скарги:
Відділом освіти Іванківської селищної ради (далі – Замовник) згідно оголошення UA-2024-06-26-007377-a про проведення відкритих торгів з особливостями, що оприлюднене в електронній системі закупівель, було оголошено про проведення відкритих торгів з закупівлі Послуг з харчування учнів 1-4 класів, 5-11 класів та вихованців груп дошкільного віку (3-6 років) у закладах освіти Іванківської селищної рад
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
І. Так, згідно п. 1.1 ч. 1 розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» Документації, тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Згідно п. 1 ч. І Додатку №1 до ТД («Кваліфікаційні критерії до учасників процедури закупівлі та спосіб документального підтвердження інформації про їх відповідність встановленим кваліфікаційним критеріям») для відповідності такому кваліфікаційному критерію як наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій у фактичному володінні учасника повинні перебувати (у власності або на підставі договору оренди) потужності (а саме складське приміщення/продуктовий склад), пристосовані в тому числі для зберігання продуктів харчування тваринного походження, для приготування страв для дітей згідно із цією закупівлею, площею не менше ста квадратних метрів.
При цьому, на підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям, встановленим замовником у тендерній документації згідно п. 1 ч. ІІ Додатку №1 до ТД учасники у складі своїх тендерних пропозицій, повинні надати, зокрема, довідку про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, якою підтверджується відповідність учасника встановленому цією тендерною документацією однойменному кваліфікаційному критерію, та яка повинна містити, серед іншого, адресу та площу складського приміщення, яке використовуватиметься учасником для зберігання харчових продуктів згідно із цією закупівлею; а згідно п. 2 ч. ІІ Додатку №1 до ТД - документи, що підтверджують фактичну наявність вказаного учасником у довідці обладнання та матеріально-технічної бази, зокрема, документи, які підтверджують право власності учасника на вказане складське приміщення або документи, що підтверджують право їх використання учасником, якщо вони не належать учаснику на праві власності (напр.: договір оренди та ін.).
В той же час, до складу Документації входить Додаток №4, який містить інформацію про вимоги, які передбачені законодавством та які замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Так, п. 3 Додатку №4, який містить вимоги до стаціонарних потужностей учасника, передбачено, серед іншого, що у зв’язку із обмеженим складським ресурсом приміщень харчоблоків/кухонь закладів освіти надавач послуг протягом усього строку надання послуг, визначеного цією тендерною документацією, зобов’язаний забезпечити зберігання на власному складі/продуктовому складі, пристосованому для зберігання харчових продуктів тваринного походження (стаціонарній потужності) тижневого запасу харчових продуктів згідно із потребами закладів освіти замовника (окрім швидкопсувних товарів), та здійснювати підвіз харчових продуктів до закладів освіти по мірі їх необхідності. Інформація про складське приміщення/продуктовий склад, яке використовується учасником для зберігання харчових продуктів, в тому числі тваринного походження, призначених для харчування дітей згідно із цією закупівлею, повинна міститися у довідці про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій. Плече підвозу харчових продуктів від продуктового складу учасника до найвіддаленішого навчального закладу замовника не повинне перевищувати п’ятдесяти кілометрів. Складське приміщення/продуктовий склад, яке учасник планує використовувати для зберігання харчових продуктів, призначених для харчування дітей згідно із цією закупівлею, не може розташовуватися в будівлях лікарень, санаторіїв, ресторанів, кафе, промислових підприємств, гаражів, пралень, хімчисток тощо, окрім випадків набуття учасником у встановленому законодавством порядку документу дозвільного характеру, передбаченого статтею 23 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів».
На стаціонарну потужність (складське приміщення, продуктовий склад, пристосовану для зберігання харчових продуктів тваринного походження), яка використовуватиметься учасником для зберігання харчових продуктів, в тому числі тваринного походження, призначених для харчування дітей згідно із цією закупівлею та вказана учасником у довідці про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, учасник повинен мати експлуатаційний дозвіл, передбачений статтею 23 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» (учасник надає його у складі своєї тендерної пропозиції).
Стаціонарна потужність (складське приміщення, продуктовий склад, пристосовані для зберігання харчових продуктів тваринного походження), яка вказана учасником у довідці про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, повинна утримуватися учасником у належних санітарно-гігієнічних умовах та відповідати вимогам законодавства про харчові продукти. Вказана учасником стаціонарна потужність складу/продуктового складу повинна бути піддана інспектуванню стосовно дотримання оператором ринку вимог законодавства про харчові продукти, за результатами якого має бути встановлено відсутність фактів порушення законодавства. Учасник у складі своєї тендерної пропозиції надає акт, складений за результатами проведення планового або позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, за формою, встановленою наказом Міністерства економіки України від 21.01.2022 № 143-22 або наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08.08.2023 № 1503, стосовно потужності, яка використовуватиметься учасником для зберігання харчових продуктів, в тому числі тваринного походження, призначених для харчування дітей згідно із цією закупівлею.
Отже, враховуючи вищезазначені положення п. 1 ч. І, п.п. 1,2 ч. ІІ Додатку №1, п. 3 Додатку №4, Замовником фактично встановлено умова щодо наявності у учасника стаціонарної потужності, а саме складського приміщення/продуктового складу, пристосованого для зберігання харчових продуктів тваринного походження, з наданням документів, які підтверджують право власності учасника на вказане складське приміщення або документів, що підтверджують право їх використання учасником, пори цьому таке складське приміщення/продуктовий склад повинно відповідати, зокрема, наступним вимогам:
- площею не менше ста квадратних метрів (п. 1 ч. І Додатку №1);
- плече підвозу харчових продуктів від продуктового складу учасника до найвіддаленішого навчального закладу замовника не повинне перевищувати п’ятдесяти кілометрів (п. 3 Додатку №4);
- має експлуатаційний дозвіл, передбачений статтею 23 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» (п. 3 Додатку №4);
- має акт, складений за результатами проведення планового або позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, за формою, встановленою наказом Міністерства економіки України від 21.01.2022 № 143-22 або наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08.08.2023 № 1503 (п. 3 Додатку №4).
Однак окремі вищезгадані вимоги Документації, зокрема:
- вимога щодо наявності у учасника складського приміщення/продуктового складу, пристосованого для зберігання харчових продуктів тваринного походження площею не менше ста квадратних метрів (п. 1 ч. І Додатку №1),
- вимога про те, що плече підвозу харчових продуктів від продуктового складу учасника до найвіддаленішого навчального закладу замовника не повинне перевищувати п’ятдесяти кілометрів (п. 3 Додатку №4),
- вимога про те, що учасник у складі своєї тендерної пропозиції надає акт, складений за результатами проведення планового або позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, за формою, встановленою наказом Міністерства економіки України від 21.01.2022 №143-22 або наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08.08.2023 №1503, стосовно потужності, яка використовуватиметься учасником для зберігання харчових продуктів, в тому числі тваринного походження, призначених для харчування дітей згідно із цією закупівлею,
входять у пряме протиріччя з приписами закону щодо недискримінації учасників та про заборону вимог, що обмежують конкуренцію, оскільки безпосередньо встановлюють дискримінаційні обмеження до учасників.
Такі вимоги/умови є дискримінаційними, що надають переваги одним учасникам, які безпосередньо мають відповідне приміщення площею не менше ста квадратних метрів та яке розташовано у конкретних (визначених) територіальних межах на відповідній відстані від навчальних закладів Замовника, при якій плече підвозу харчових продуктів від такого складу до найвіддаленішого навчального закладу замовника не перевищує п’ятдесяти кілометрів, а так само мають акт, складений саме за формою, встановленою наказом Міністерства економіки України від 21.01.2022 № 143-22 або наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08.08.2023 №1503, порівняно з іншими, які не мають такого приміщення (відповідної площі та з відповідним місцем розташуванням) та акту саме за вищезгаданими формами, до яких відноситься і Скаржник, і які просто об’єктивно не можуть виконати вищезазначені умови, а отже фактично позбавлені можливості надати тендерну пропозицію.
При цьому, такі вимоги самі по собі є безпідставними, надмірними, невиправданими тощо.
1.1. Так, в частині вимоги щодо площі складського приміщення не менше ста квадратних метрів, слід зазначити, що відсутні будь-які нормативно затверджені або методологічно обґрунтовані розрахунки, які можна було б застосувати для розрахунку мінімальної чи оптимальної площі одного складського приміщення, в т.ч. пристосованого для зберігання харчових продуктів тваринного походження, для цілей забезпечення надання якісних та своєчасних послуг з харчування в цілому, та послуг, що закуповуються в даній Закупівлі, зокрема.
При цьому, належний рівень надання послуг з харчування (приготування готових страв) забезпечується не тільки, а власне і не стільки наявністю у учасника продуктового складу, пристосованого для зберігання харчових продуктів тваринного походження площею не менше ста квадратних метрів, а злагодженим та контрольованим процесом організації харчування, який складається, серед іншого, з вибору надійних виробників/постачальників якісних продуктів харчування, налагодження безперебійного постачання таких продуктів від виробників/постачальників, що включає серед іншого, чітку та взаємоузгоджену організаційно-технічну та логістичну взаємодію між виробником/постачальником та надавачем послуг, та власне приготування їжі з таких продуктів. При цьому, належним чином впроваджена та налагоджена система взаємовідносин з виробниками/постачальниками якісних продуктів харчування, диверсифікація шляхів постачання продуктів харчування, впровадження налагодженого процесу постачання продуктів харчування від виробника/постачальника безпосередньо до місць приготування їжі, тощо, дозволяє в принципі виключити необхідність зберігання значних запасів продуктів харчування, зокрема тваринного походження, на власних складах надавача послуг з харчування.
1.2. Зазначене вище в повній мірі відноситься і до вимоги, яка опосередковується умовою про те, що плече підвозу харчових продуктів від продуктового складу учасника до найвіддаленішого навчального закладу замовника не повинне перевищувати п’ятдесяти кілометрів.
Відзначимо, що Документація не містить визначення «плече підвозу», в той же час, враховуючи загально прийняту практику застосування окремих термінів в сфері транспортування (логістики) під «плечем підвозу» можна розуміти загальну відстань, яку необхідно подолати транспортному засобу для доставки вантажу із пункту завантаження (в даному випадку - продуктовий склад учасника) до пункту розвантаження (в даному випадку - найвіддаленіший навчальний заклад Замовника). Отже вищезгадана умова фактично встановлює вимогу про необхідність наявності у учасника відповідного складу в межах конкретної територіальної (географічної) зони.
В той же час, враховуючи положення Додатку № 3 та Додатку № 4 до ТД, послуги з харчування учнів 1-4 класів, 5-11 класів та вихованців груп дошкільного віку (3-6 років) у закладах освіти Іванківської селищної ради, які є предметом цієї Закупівлі, полягають у забезпеченні одноразовим гарячим харчуванням (обідом) учнів 1-4 класів та 5-11 класів, та триразовим гарячим харчуванням (сніданок, обід, підвечірок) вихованців груп дошкільного віку, при цьому приготування готових страв для дітей повинно відбуватися безпосередньо у харчоблоках/кухнях закладів освіти (п. 2 Додатку № 4).
Отже, враховуючи, що предметом даної Закупівлі є саме послуги з харчування (приготування готових страв), а не продукти харчування, зокрема тваринного походження (поставка чи зберігання таких продуктів), наявність у учасника складських приміщень із розташуванням у межах конкретної територіальної (географічної) зони, як зазначено вище, жодним чином не впливає на здатність виконувати послугу з організації харчування в цілому, та за даною Процедурою закупівлі зокрема, окрім того, враховуючи, серед іншого, що згідно Технічної специфікації приготування їжі буде здійснюватися виключно у харчоблоках/кухнях закладів освіти, відсутня безпосередня залежність порядку та якості надання послуг від такої вимоги (умови), тобто відсутній причинно-наслідковий зв’язок між такою встановленою Замовником вимогою (умовою) та метою її застосування в межах предмету цієї Закупівлі та з огляду на його технічні характеристики (Технічну специфікацію).
1.3. В частині вимоги про те, що Учасник у складі своєї тендерної пропозиції надає акт, складений за результатами проведення планового або позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, за формою, встановленою наказом Міністерства економіки України від 21.01.2022 №143-22 або наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08.08.2023 №1503, стосовно потужності, яка використовуватиметься учасником для зберігання харчових продуктів, в тому числі тваринного походження, слід зазначити наступне.
Згідно ст. 1 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин» інспектування – це форма державного контролю, яка полягає у здійсненні перевірки стану здоров’я та благополуччя тварин, виробництва та обігу харчових продуктів та кормів з метою встановлення відповідності законодавству про харчові продукти, корми, здоров’я та благополуччя тварин. Відповідно до ст. 18 цього ж Закону державний контроль у формах інспектування та аудиту здійснюється із застосуванням актів державного контролю.
Згідно ч. 6 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
Отже, акт, складений за результатами проведення планового або позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, про який йдеться мова у оскаржуваній вимозі, є документом, яким власне оформлюються результати відповідної перевірки (інспектування).
Відзначимо, що наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08.08.2023 №1503 затверджено форму акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, при цьому цим наказом одночасно було визнано таким, що втратив чинність, наказ Міністерства економіки України від 21 січня 2022 року № 143-22, яким також було затверджено форму акта, складеного за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин, та інших форм розпорядчих документів. А вищезгаданим наказом Міністерства економіки України від 21 січня 2022 року № 143-22 було визнано таким, що втратив чинність наказ Міністерство аграрної політики та продовольства України від 08 серпня 2019 № 447, яким в свою чергу було затверджено попередню форму акту інспектування.
В той же час, втрата чинності вищезгаданими наказами жодним чином не впливає на результати відповідної перевірки (інспектування), які були оформлені відповідним актом за формою, яка була чинною у відповідний період, та не відміняє дійсності як самого такого акту так і результатів перевірки (інспектування), які ним оформлені.
Отже, за своєю юридичною силою (значимістю), акти, оформлені за відповідною формою, яка була затверджена та була чинною у відповідний період, є рівнозначними.
Таким чином, зазначена вимога занадто формалізована, оскільки передбачає надання актів лише за конкретними формами (при тому, що форма, затверджена наказом Міністерства економіки України від 21.01.2022 №143-22 вже також не використовується), без врахування попередніх форм такого акту, зокрема, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08 серпня 2019 № 447, а відтак є невиправданою та безпідставною.
В той же час, вищезгадана умова, про те, що таки акт повинен бути складений лише за формою, встановленою наказом Міністерства економіки України від 21.01.2022 №143-22 (який, як зазначено вище, втратив чинність) або наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08.08.2023 №1503, значно звужує коло потенційних учасників лише тими, які мають такі акти саме за цими формами, та є дискримінаційною, що надає переваги одним учасникам, які безпосередньо мають такі акти саме за згаданими формами, порівняно з іншими, які мають такий акт, однак за іншою формою, до яких відноситься і Скаржник.
1.4. В той же час, Скаржник має складське приміщення, пристосоване в тому числі для зберігання продуктів харчування тваринного походження, однак меншої площі ніж сто квадратних метрів та з розташуванням у інших територіальних (географічних) межах, аніж випливає із вищезгаданої умови про «плече підвозу» (скан-копія договору оренди відповідного приміщення додається до цієї Скарги), а також має спеціалізовані транспортні засоби для забезпечення доставки продуктів харчування та/або готових страв (скан-копія договору оренди відповідного транспортного засобу додається до цієї Скарги), отже Скаржник в повній мірі спроможний забезпечити належне надання послуг, що є предметом Закупівлі, у відповідній кількості та якості, і без складського приміщення із визначеними в ТД площею та межами розташування, використовуючи при цьому усі наявні та доступні функціональні можливості тощо.
Окрім того, Скаржник має акт від 13.05.2020 (скан-копія акту додається до цієї Скарги), складений за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин, за формою, яка була чинною на момент його складання, а саме – затвердженою наказом Міністерство аграрної політики та продовольства України від 08 серпня 2019 № 447, а відтак Скаржник здатен в повній мірі підтвердити відповідність вимогам, на виконання яких такий акт вимагається згідно Документації, а саме, що складське приміщення, продуктовий склад, пристосовані для зберігання харчових продуктів тваринного походження, повинна утримуватися учасником у належних санітарно-гігієнічних умовах та відповідати вимогам законодавства про харчові продукти та повинна бути піддана інспектуванню стосовно дотримання оператором ринку вимог законодавства про харчові продукти, за результатами якого має бути встановлено відсутність фактів порушення законодавства.
Таким чином зазначені вище вимоги (умови) п. 1 ч. І Додатку №1 до ТД про наявність у учасника складського приміщення/продуктового складу, пристосованого в тому числі для зберігання продуктів харчування тваринного походження, площею не менше ста квадратних метрів, а так само умова п. 3 Додатку №4 про те, що плече підвозу харчових продуктів від продуктового складу учасника до найвіддаленішого навчального закладу замовника не повинне перевищувати п’ятдесяти кілометрів, а також вимога п. 3 Додатку №4 про те, що Учасник у складі своєї тендерної пропозиції надає акт, складений за результатами проведення планового або позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, саме за формою, встановленою наказом Міністерства економіки України від 21.01.2022 №143-22 або наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08.08.2023 №1503, з одного боку, є абсолютно невиваженими, невиправданими та безпідставними в принципі, а з іншого – такі умови (вимоги) є дискримінаційними, що надають переваги одним учасникам, які могли б задовольнити їм, порівняно з іншими, які об’єктивно не можуть виконати згадані дискримінаційні вимоги, до яких відноситься і Скаржник, чим порушуються вимоги ч. 4 ст. 22 Закону про закупівлі та одні з ключових принципів здійснення закупівель, визначених статтею 5 Закону про закупівлі, а саме – добросовісна конкуренція серед учасників та недискримінація учасників.
Згідно п. 1 ч. І Додатку №1 до ТД («Кваліфікаційні критерії до учасників процедури закупівлі та спосіб документального підтвердження інформації про їх відповідність встановленим кваліфікаційним критеріям») для відповідності такому кваліфікаційному критерію як наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій у фактичному володінні учасника повинні перебувати (у власності або на підставі договору оренди) потужності (а саме складське приміщення/продуктовий склад), пристосовані в тому числі для зберігання продуктів харчування тваринного походження, для приготування страв для дітей згідно із цією закупівлею, площею не менше ста квадратних метрів.
При цьому, на підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям, встановленим замовником у тендерній документації згідно п. 1 ч. ІІ Додатку №1 до ТД учасники у складі своїх тендерних пропозицій, повинні надати, зокрема, довідку про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, якою підтверджується відповідність учасника встановленому цією тендерною документацією однойменному кваліфікаційному критерію, та яка повинна містити, серед іншого, адресу та площу складського приміщення, яке використовуватиметься учасником для зберігання харчових продуктів згідно із цією закупівлею; а згідно п. 2 ч. ІІ Додатку №1 до ТД - документи, що підтверджують фактичну наявність вказаного учасником у довідці обладнання та матеріально-технічної бази, зокрема, документи, які підтверджують право власності учасника на вказане складське приміщення або документи, що підтверджують право їх використання учасником, якщо вони не належать учаснику на праві власності (напр.: договір оренди та ін.).
В той же час, до складу Документації входить Додаток №4, який містить інформацію про вимоги, які передбачені законодавством та які замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Так, п. 3 Додатку №4, який містить вимоги до стаціонарних потужностей учасника, передбачено, серед іншого, що у зв’язку із обмеженим складським ресурсом приміщень харчоблоків/кухонь закладів освіти надавач послуг протягом усього строку надання послуг, визначеного цією тендерною документацією, зобов’язаний забезпечити зберігання на власному складі/продуктовому складі, пристосованому для зберігання харчових продуктів тваринного походження (стаціонарній потужності) тижневого запасу харчових продуктів згідно із потребами закладів освіти замовника (окрім швидкопсувних товарів), та здійснювати підвіз харчових продуктів до закладів освіти по мірі їх необхідності. Інформація про складське приміщення/продуктовий склад, яке використовується учасником для зберігання харчових продуктів, в тому числі тваринного походження, призначених для харчування дітей згідно із цією закупівлею, повинна міститися у довідці про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій. Плече підвозу харчових продуктів від продуктового складу учасника до найвіддаленішого навчального закладу замовника не повинне перевищувати п’ятдесяти кілометрів. Складське приміщення/продуктовий склад, яке учасник планує використовувати для зберігання харчових продуктів, призначених для харчування дітей згідно із цією закупівлею, не може розташовуватися в будівлях лікарень, санаторіїв, ресторанів, кафе, промислових підприємств, гаражів, пралень, хімчисток тощо, окрім випадків набуття учасником у встановленому законодавством порядку документу дозвільного характеру, передбаченого статтею 23 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів».
На стаціонарну потужність (складське приміщення, продуктовий склад, пристосовану для зберігання харчових продуктів тваринного походження), яка використовуватиметься учасником для зберігання харчових продуктів, в тому числі тваринного походження, призначених для харчування дітей згідно із цією закупівлею та вказана учасником у довідці про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, учасник повинен мати експлуатаційний дозвіл, передбачений статтею 23 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» (учасник надає його у складі своєї тендерної пропозиції).
Стаціонарна потужність (складське приміщення, продуктовий склад, пристосовані для зберігання харчових продуктів тваринного походження), яка вказана учасником у довідці про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, повинна утримуватися учасником у належних санітарно-гігієнічних умовах та відповідати вимогам законодавства про харчові продукти. Вказана учасником стаціонарна потужність складу/продуктового складу повинна бути піддана інспектуванню стосовно дотримання оператором ринку вимог законодавства про харчові продукти, за результатами якого має бути встановлено відсутність фактів порушення законодавства. Учасник у складі своєї тендерної пропозиції надає акт, складений за результатами проведення планового або позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, за формою, встановленою наказом Міністерства економіки України від 21.01.2022 № 143-22 або наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08.08.2023 № 1503, стосовно потужності, яка використовуватиметься учасником для зберігання харчових продуктів, в тому числі тваринного походження, призначених для харчування дітей згідно із цією закупівлею.
Отже, враховуючи вищезазначені положення п. 1 ч. І, п.п. 1,2 ч. ІІ Додатку №1, п. 3 Додатку №4, Замовником фактично встановлено умова щодо наявності у учасника стаціонарної потужності, а саме складського приміщення/продуктового складу, пристосованого для зберігання харчових продуктів тваринного походження, з наданням документів, які підтверджують право власності учасника на вказане складське приміщення або документів, що підтверджують право їх використання учасником, пори цьому таке складське приміщення/продуктовий склад повинно відповідати, зокрема, наступним вимогам:
- площею не менше ста квадратних метрів (п. 1 ч. І Додатку №1);
- плече підвозу харчових продуктів від продуктового складу учасника до найвіддаленішого навчального закладу замовника не повинне перевищувати п’ятдесяти кілометрів (п. 3 Додатку №4);
- має експлуатаційний дозвіл, передбачений статтею 23 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» (п. 3 Додатку №4);
- має акт, складений за результатами проведення планового або позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, за формою, встановленою наказом Міністерства економіки України від 21.01.2022 № 143-22 або наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08.08.2023 № 1503 (п. 3 Додатку №4).
Однак окремі вищезгадані вимоги Документації, зокрема:
- вимога щодо наявності у учасника складського приміщення/продуктового складу, пристосованого для зберігання харчових продуктів тваринного походження площею не менше ста квадратних метрів (п. 1 ч. І Додатку №1),
- вимога про те, що плече підвозу харчових продуктів від продуктового складу учасника до найвіддаленішого навчального закладу замовника не повинне перевищувати п’ятдесяти кілометрів (п. 3 Додатку №4),
- вимога про те, що учасник у складі своєї тендерної пропозиції надає акт, складений за результатами проведення планового або позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, за формою, встановленою наказом Міністерства економіки України від 21.01.2022 №143-22 або наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08.08.2023 №1503, стосовно потужності, яка використовуватиметься учасником для зберігання харчових продуктів, в тому числі тваринного походження, призначених для харчування дітей згідно із цією закупівлею,
входять у пряме протиріччя з приписами закону щодо недискримінації учасників та про заборону вимог, що обмежують конкуренцію, оскільки безпосередньо встановлюють дискримінаційні обмеження до учасників.
Такі вимоги/умови є дискримінаційними, що надають переваги одним учасникам, які безпосередньо мають відповідне приміщення площею не менше ста квадратних метрів та яке розташовано у конкретних (визначених) територіальних межах на відповідній відстані від навчальних закладів Замовника, при якій плече підвозу харчових продуктів від такого складу до найвіддаленішого навчального закладу замовника не перевищує п’ятдесяти кілометрів, а так само мають акт, складений саме за формою, встановленою наказом Міністерства економіки України від 21.01.2022 № 143-22 або наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08.08.2023 №1503, порівняно з іншими, які не мають такого приміщення (відповідної площі та з відповідним місцем розташуванням) та акту саме за вищезгаданими формами, до яких відноситься і Скаржник, і які просто об’єктивно не можуть виконати вищезазначені умови, а отже фактично позбавлені можливості надати тендерну пропозицію.
При цьому, такі вимоги самі по собі є безпідставними, надмірними, невиправданими тощо.
1.1. Так, в частині вимоги щодо площі складського приміщення не менше ста квадратних метрів, слід зазначити, що відсутні будь-які нормативно затверджені або методологічно обґрунтовані розрахунки, які можна було б застосувати для розрахунку мінімальної чи оптимальної площі одного складського приміщення, в т.ч. пристосованого для зберігання харчових продуктів тваринного походження, для цілей забезпечення надання якісних та своєчасних послуг з харчування в цілому, та послуг, що закуповуються в даній Закупівлі, зокрема.
При цьому, належний рівень надання послуг з харчування (приготування готових страв) забезпечується не тільки, а власне і не стільки наявністю у учасника продуктового складу, пристосованого для зберігання харчових продуктів тваринного походження площею не менше ста квадратних метрів, а злагодженим та контрольованим процесом організації харчування, який складається, серед іншого, з вибору надійних виробників/постачальників якісних продуктів харчування, налагодження безперебійного постачання таких продуктів від виробників/постачальників, що включає серед іншого, чітку та взаємоузгоджену організаційно-технічну та логістичну взаємодію між виробником/постачальником та надавачем послуг, та власне приготування їжі з таких продуктів. При цьому, належним чином впроваджена та налагоджена система взаємовідносин з виробниками/постачальниками якісних продуктів харчування, диверсифікація шляхів постачання продуктів харчування, впровадження налагодженого процесу постачання продуктів харчування від виробника/постачальника безпосередньо до місць приготування їжі, тощо, дозволяє в принципі виключити необхідність зберігання значних запасів продуктів харчування, зокрема тваринного походження, на власних складах надавача послуг з харчування.
1.2. Зазначене вище в повній мірі відноситься і до вимоги, яка опосередковується умовою про те, що плече підвозу харчових продуктів від продуктового складу учасника до найвіддаленішого навчального закладу замовника не повинне перевищувати п’ятдесяти кілометрів.
Відзначимо, що Документація не містить визначення «плече підвозу», в той же час, враховуючи загально прийняту практику застосування окремих термінів в сфері транспортування (логістики) під «плечем підвозу» можна розуміти загальну відстань, яку необхідно подолати транспортному засобу для доставки вантажу із пункту завантаження (в даному випадку - продуктовий склад учасника) до пункту розвантаження (в даному випадку - найвіддаленіший навчальний заклад Замовника). Отже вищезгадана умова фактично встановлює вимогу про необхідність наявності у учасника відповідного складу в межах конкретної територіальної (географічної) зони.
В той же час, враховуючи положення Додатку № 3 та Додатку № 4 до ТД, послуги з харчування учнів 1-4 класів, 5-11 класів та вихованців груп дошкільного віку (3-6 років) у закладах освіти Іванківської селищної ради, які є предметом цієї Закупівлі, полягають у забезпеченні одноразовим гарячим харчуванням (обідом) учнів 1-4 класів та 5-11 класів, та триразовим гарячим харчуванням (сніданок, обід, підвечірок) вихованців груп дошкільного віку, при цьому приготування готових страв для дітей повинно відбуватися безпосередньо у харчоблоках/кухнях закладів освіти (п. 2 Додатку № 4).
Отже, враховуючи, що предметом даної Закупівлі є саме послуги з харчування (приготування готових страв), а не продукти харчування, зокрема тваринного походження (поставка чи зберігання таких продуктів), наявність у учасника складських приміщень із розташуванням у межах конкретної територіальної (географічної) зони, як зазначено вище, жодним чином не впливає на здатність виконувати послугу з організації харчування в цілому, та за даною Процедурою закупівлі зокрема, окрім того, враховуючи, серед іншого, що згідно Технічної специфікації приготування їжі буде здійснюватися виключно у харчоблоках/кухнях закладів освіти, відсутня безпосередня залежність порядку та якості надання послуг від такої вимоги (умови), тобто відсутній причинно-наслідковий зв’язок між такою встановленою Замовником вимогою (умовою) та метою її застосування в межах предмету цієї Закупівлі та з огляду на його технічні характеристики (Технічну специфікацію).
1.3. В частині вимоги про те, що Учасник у складі своєї тендерної пропозиції надає акт, складений за результатами проведення планового або позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, за формою, встановленою наказом Міністерства економіки України від 21.01.2022 №143-22 або наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08.08.2023 №1503, стосовно потужності, яка використовуватиметься учасником для зберігання харчових продуктів, в тому числі тваринного походження, слід зазначити наступне.
Згідно ст. 1 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин» інспектування – це форма державного контролю, яка полягає у здійсненні перевірки стану здоров’я та благополуччя тварин, виробництва та обігу харчових продуктів та кормів з метою встановлення відповідності законодавству про харчові продукти, корми, здоров’я та благополуччя тварин. Відповідно до ст. 18 цього ж Закону державний контроль у формах інспектування та аудиту здійснюється із застосуванням актів державного контролю.
Згідно ч. 6 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
Отже, акт, складений за результатами проведення планового або позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, про який йдеться мова у оскаржуваній вимозі, є документом, яким власне оформлюються результати відповідної перевірки (інспектування).
Відзначимо, що наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08.08.2023 №1503 затверджено форму акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, при цьому цим наказом одночасно було визнано таким, що втратив чинність, наказ Міністерства економіки України від 21 січня 2022 року № 143-22, яким також було затверджено форму акта, складеного за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин, та інших форм розпорядчих документів. А вищезгаданим наказом Міністерства економіки України від 21 січня 2022 року № 143-22 було визнано таким, що втратив чинність наказ Міністерство аграрної політики та продовольства України від 08 серпня 2019 № 447, яким в свою чергу було затверджено попередню форму акту інспектування.
В той же час, втрата чинності вищезгаданими наказами жодним чином не впливає на результати відповідної перевірки (інспектування), які були оформлені відповідним актом за формою, яка була чинною у відповідний період, та не відміняє дійсності як самого такого акту так і результатів перевірки (інспектування), які ним оформлені.
Отже, за своєю юридичною силою (значимістю), акти, оформлені за відповідною формою, яка була затверджена та була чинною у відповідний період, є рівнозначними.
Таким чином, зазначена вимога занадто формалізована, оскільки передбачає надання актів лише за конкретними формами (при тому, що форма, затверджена наказом Міністерства економіки України від 21.01.2022 №143-22 вже також не використовується), без врахування попередніх форм такого акту, зокрема, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08 серпня 2019 № 447, а відтак є невиправданою та безпідставною.
В той же час, вищезгадана умова, про те, що таки акт повинен бути складений лише за формою, встановленою наказом Міністерства економіки України від 21.01.2022 №143-22 (який, як зазначено вище, втратив чинність) або наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08.08.2023 №1503, значно звужує коло потенційних учасників лише тими, які мають такі акти саме за цими формами, та є дискримінаційною, що надає переваги одним учасникам, які безпосередньо мають такі акти саме за згаданими формами, порівняно з іншими, які мають такий акт, однак за іншою формою, до яких відноситься і Скаржник.
1.4. В той же час, Скаржник має складське приміщення, пристосоване в тому числі для зберігання продуктів харчування тваринного походження, однак меншої площі ніж сто квадратних метрів та з розташуванням у інших територіальних (географічних) межах, аніж випливає із вищезгаданої умови про «плече підвозу» (скан-копія договору оренди відповідного приміщення додається до цієї Скарги), а також має спеціалізовані транспортні засоби для забезпечення доставки продуктів харчування та/або готових страв (скан-копія договору оренди відповідного транспортного засобу додається до цієї Скарги), отже Скаржник в повній мірі спроможний забезпечити належне надання послуг, що є предметом Закупівлі, у відповідній кількості та якості, і без складського приміщення із визначеними в ТД площею та межами розташування, використовуючи при цьому усі наявні та доступні функціональні можливості тощо.
Окрім того, Скаржник має акт від 13.05.2020 (скан-копія акту додається до цієї Скарги), складений за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин, за формою, яка була чинною на момент його складання, а саме – затвердженою наказом Міністерство аграрної політики та продовольства України від 08 серпня 2019 № 447, а відтак Скаржник здатен в повній мірі підтвердити відповідність вимогам, на виконання яких такий акт вимагається згідно Документації, а саме, що складське приміщення, продуктовий склад, пристосовані для зберігання харчових продуктів тваринного походження, повинна утримуватися учасником у належних санітарно-гігієнічних умовах та відповідати вимогам законодавства про харчові продукти та повинна бути піддана інспектуванню стосовно дотримання оператором ринку вимог законодавства про харчові продукти, за результатами якого має бути встановлено відсутність фактів порушення законодавства.
Таким чином зазначені вище вимоги (умови) п. 1 ч. І Додатку №1 до ТД про наявність у учасника складського приміщення/продуктового складу, пристосованого в тому числі для зберігання продуктів харчування тваринного походження, площею не менше ста квадратних метрів, а так само умова п. 3 Додатку №4 про те, що плече підвозу харчових продуктів від продуктового складу учасника до найвіддаленішого навчального закладу замовника не повинне перевищувати п’ятдесяти кілометрів, а також вимога п. 3 Додатку №4 про те, що Учасник у складі своєї тендерної пропозиції надає акт, складений за результатами проведення планового або позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, саме за формою, встановленою наказом Міністерства економіки України від 21.01.2022 №143-22 або наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 08.08.2023 №1503, з одного боку, є абсолютно невиваженими, невиправданими та безпідставними в принципі, а з іншого – такі умови (вимоги) є дискримінаційними, що надають переваги одним учасникам, які могли б задовольнити їм, порівняно з іншими, які об’єктивно не можуть виконати згадані дискримінаційні вимоги, до яких відноситься і Скаржник, чим порушуються вимоги ч. 4 ст. 22 Закону про закупівлі та одні з ключових принципів здійснення закупівель, визначених статтею 5 Закону про закупівлі, а саме – добросовісна конкуренція серед учасників та недискримінація учасників.
×
-
Назва доказу:
Додаток 4
-
Повʼязаний документ:
4. Акт інспектування.pdf
-
-
Назва доказу:
Додаток 3
-
Повʼязаний документ:
3. Експлуатаційний дозвіл.PDF
-
-
Назва доказу:
Додаток 2
-
Повʼязаний документ:
2. Договір оренди спец ТЗ Mersedes Benz.pdf
-
-
Назва доказу:
Додаток 1
-
Повʼязаний документ:
1. Договір оренди приміщення (склад-холод).pdf
-
-
Назва доказу:
Текст скарги, що додається.
-
Повʼязаний документ:
Скарга 01.07.2024.pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Враховуючи викладене вище, встановлені Замовником вищезазначені вимоги (умови), в т.ч. дискримінаційні, порушують права та інтереси Скаржника, в т.ч. прийняти участь у Процедурі закупівлі на засадах об’єктивності, визначеності та недискримінації. В той же час Скаржник має намір та можливість надати послуги, що є предметом Закупівлі, на належному рівні та може надати дійсно конкурентоспроможну пропозицію. Враховуючи викладене вище, керуючись пунктами 55 – 67 Особливостей, статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі», просимо: 1. Прийняти цю скаргу до розгляду. 2. Встановити факт порушення Відділом освіти Іванківської селищної ради Процедури закупівлі Послуг з харчування учнів 1-4 класів, 5-11 класів та вихованців груп дошкільного віку (3-6 років) у закладах освіти Іванківської селищної ради за рахунок коштів місцевого бюджету за кодом ДК 021:2015 55520000-1 Кейтерингові послуги, оголошення UA-2024-06-26-007377-a, у вигляді встановлення в тендерній документації умов, що не відповідають вимогам законодавства, зокрема, дискримінаційних умов. 3. Зобов'язати Відділ освіти Іванківської селищної ради привести тендерну документацію у Процедурі закупівлі Послуг з харчування учнів 1-4 класів, 5-11 класів та вихованців груп дошкільного віку (3-6 років) у закладах освіти Іванківської селищної ради за рахунок коштів місцевого бюджету за кодом ДК 021:2015 55520000-1 Кейтерингові послуги, оголошення UA-2024-06-26-007377-a, у відповідність із вимогами законодавства, в т.ч. усунути дискримінаційні умови.