• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Придбання автобусу спеціалізованого шкільного

Торги відмінено

3 550 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 17 750.00 UAH
Період оскарження: 31.05.2024 14:54 - 09.06.2024 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 98d73b4527144aa394e292b3663fdc28
Ідентифікатор запиту: UA-2024-05-31-006215-a.c1
Назва: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 18.06.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 06.06.2024 16:42
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 21.06.2024 11:13
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 21.06.2024 11:13
Автор: ТОВ "ТД "ЕТАЛОН АВТО"", Вадим Шкарупін +380933831769 td.etalonavto@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 43b92842276d4cd4965e2bb875ce5942
Заголовок пункту скарги: Встановлення дискримінаційної вимоги щодо надання сертифікатів ДСТУ ISO 14001:2015, 9001:2015 та підтвердження ціни
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Дискримінаційними по відношенню до нас є наступні вимоги щодо:

«-Учасник у складі тендерної пропозиції надає сертифікат, управління якістю вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування» (ISO 14001:2015, IDT) стосовно торгівлі транспортними засобами та номерними агрегатами, підготовки технічної діагностики, всіх видів гарантійного та післягарантійного обслуговування і ремонту.
- Учасник у складі тендерної пропозиції надає сертифікат, системи управління якістю вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи менеджменту якості – Вимоги» стосовно торгівлі автомобілями та іншими автотранспортними засобами ДКПП 45.11 та ДКПП 45.19, технічного обслуговування та ремонту ДКПП 45.20 або національних стандартів, якими їх замінено, виданих акредитованими органами з оцінки відповідності.
- Документ, який підтверджує запропоновану ним ціну (вартість) товару з переліком технічних характеристик цього товару згідно розділу «Технічні та якісні характеристики товару», викладеного в Додатку 2 до тендерної документації, (або ціну/діапазон, що заявлена в межах ринкових цін) (довідка або експертний висновок компетентних органів про кон’юнктуру ринку, що видана(ий) на ім’я учасника торгів), що виданий не пізніше кінцевого строку подання пропозицій. До даного документу учасник надає копію сертифікату на систему управління якістю ISO 9001:2015 органу, що видав документ про кон’юнктуру ринку. Орган, що видав документ про кон’юнктуру ринку, повинен мати спеціалізацію з дослідження кон'юнктури ринку та виявлення громадської думки, про що має бути вказано в ISO 9001:2015.»
1. Щодо першого абзацу процитованої вимоги, а саме надання сертифікату ДСТУ ISO 14001:2015 «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування» (ISO 14001:2015, IDT).
В тендерній документації Замовник зобов’язує надати такий сертифікат стосовно торгівлі транспортними засобами та номерними агрегатами, підготовки технічної діагностики, всіх видів гарантійного та післягарантійного обслуговування і ремонту.
Наше Товариство має сертифікат ДСТУ ISO 14001:2015 «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування» (ISO 14001:2015, IDT) з наступною сферою сертифікації: 46.14 Діяльність посередників у торгівлі машинами, промисловим устаткованням, суднами та літаками; 45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами; 45.19 Торгівля іншими автотранспортними засобами; 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту (додається).
Таким чином, ми виконуємо вимогу ТД щодо наявності сертифіката ДСТУ ISO 14001:2015 «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування» стосовно торгівлі транспортними засобами, але в нашому сертифікаті ДСТУ ISO немає чіткого формулювання щодо сертифікації в торгівлі номерними агрегатами (хоча є торгівля деталями та приладдями для автотранспортних засобів, тобто це фактично розповсюджується на номерні агрегати), а також немає сертифікації в сфері підготовки технічної діагностики, всіх видів гарантійного та післягарантійного обслуговування і ремонту.
Слід зазначити, що предметом закупівлі є саме транспортний засіб – шкільний автобус, тобто номерні агрегати та послуги з гарантійного та післягарантійного обслуговування і ремонту не є предметом закупівлі , хоча Замовник вимагає сертифікат ДСТУ ISO 14001:2015 і на торгівлю транспортними засобами, і на торгівлю номерними агрегатними номерами та здійснення гарантійного та післягарантійного ремонту. Більш того, весь гарантійний та післягарантійний ремонт транспортних засобів марки «Еталон», торгівлю якими ми здійснюємо здійснює виробник – ТОВ «Чернігівський автозавод» за допомогою акредитованої ним мережі СТО. Інформація про це міститься в сервісній книжці на шкільний автобус «Еталон» (додається). А наше Товариство не здійснює такі види діяльності, відповідно не має та не може отримати на них відповідний сертифікат ДСТУ ISO 14001:2015.
Отже, Замовник необґрунтовано вимагає сертифікат ДСТУ ISO 14001:2015 «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування» щодо торгівлі номерними агрегатами, підготовки технічної діагностики, всіх видів гарантійного та післягарантійного обслуговування і ремонту, оскільки це не є предметом закупівлі, а наявного в нас сертифіката ДСТУ ISO 14001:2015 «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування» стосовно торгівлі транспортними засобами цілком достатньо для взяття участі в тендері на закупівлю шкільного автобусу для учасника, що здійснює торгівлю такими автобусами.
2. Щодо другого абзацу процитованої вимоги, а саме надання сертифікату ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи менеджменту якості – Вимоги».
В тендерній документації Замовник знов зобов’язує надати такий сертифікат стосовно торгівлі автомобілями та іншими автотранспортними засобами ДКПП 45.11 та ДКПП 45.19, технічного обслуговування та ремонту ДКПП 45.20.
Наше Товариство має сертифікат ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи менеджменту якості – Вимоги» (ISO 9001:2015, IDT) з наступною сферою сертифікації: 46.14 Діяльність посередників у торгівлі машинами, промисловим устаткуванням, суднами та літаками; 45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами; 45.19 Торгівля іншими автотранспортними засобами; 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту (додається).
Таким чином, ми виконуємо вимогу ТД щодо наявності сертифіката ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи менеджменту якості – Вимоги» стосовно торгівлі автомобілями та іншими автотранспортними засобами ДКПП 45.11 та ДКПП 45.19, але в нашому сертифікаті ДСТУ ISO немає сертифікації в сфері технічного обслуговування та ремонту ДКПП 45.20.
Знов наголошуємо, що предметом закупівлі є саме транспортний засіб – шкільний автобус, тобто не є предметом закупівлі послуги з технічного обслуговування та ремонту, хоча Замовник вимагає сертифікат ДСТУ ISO 9001:2015 і на торгівлю транспортними засобами, і на здійснення технічного обслуговування та ремонту. Більш того, весь гарантійний та після гарантійний ремонт транспортних засобів марки «Еталон», торгівлю якими ми здійснюємо здійснює виробник – ТОВ «Чернігівський автозавод» за допомогою акредитованої ним мережі СТО. Інформація про це міститься в сервісній книжці на шкільний автобус «Еталон» (додається). А наше Товариство не здійснює такі види діяльності, відповідно не має та не може отримати на них відповідний сертифікат ДСТУ ISO 9001:2015.
Отже, Замовник необґрунтовано вимагає сертифікат ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи менеджменту якості – Вимоги» щодо технічного обслуговування та ремонту ДКПП 45.20, оскільки це не є предметом закупівлі, а наявного в нас сертифіката ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи менеджменту якості – Вимоги» стосовно торгівлі автомобілями та іншими автотранспортними засобами ДКПП 45.11 та ДКПП 45.19 цілком достатньо для взяття участі в тендері на закупівлю шкільного автобусу для учасника, що здійснює торгівлю такими автобусами.
3. Щодо третього абзацу процитованої вимоги, а саме надання документу щодо підтвердження запропонованої ціни та сертифікату ISO 9001:2015 в сфері дослідження кон'юнктури ринку та виявлення громадської думки.
В тендерній документації Замовник зобов’язує надати документ, який підтверджує запропоновану ним ціну (вартість) товару з переліком технічних характеристик цього товару згідно розділу «Технічні та якісні характеристики товару», викладеного в Додатку 2 до тендерної документації, (або ціну/діапазон, що заявлена в межах ринкових цін) (довідка або експертний висновок компетентних органів про кон’юнктуру ринку, що видана(ий) на ім’я учасника торгів), що виданий не пізніше кінцевого строку подання пропозицій. До даного документу учасник надає копію сертифікату на систему управління якістю ISO 9001:2015 органу, що видав документ про кон’юнктуру ринку. Орган, що видав документ про кон’юнктуру ринку, повинен мати спеціалізацію з дослідження кон'юнктури ринку та виявлення громадської думки, про що має бути вказано в ISO 9001:2015.»
Отже, Замовник вимагає експертний висновок чи довідку якогось компетентного органу, що має спеціалізацію з дослідження кон’юнктури ринку та виявлення громадської думки із підтвердженням запропонованій учасником ціни, і з додаванням знов таки сертифіката ISO 9001:2015 органу, що видав документ.
При цьому не зрозуміло, що цей документ має встановлювати: підтвердження запропонованої учасником ціни автобусу яким саме критеріям, чи вимогам чи чому саме має відповідати ціна учасника, що він пропонує до закупівлі? Також не зрозуміло що означає компетентний орган, як визначається ця компетенція, і чому він повинен мати спеціалізацію з дослідження кон’юнктури ринку та виявлення громадської думки. І головне питання в чому полягає необхідність Замовника в наданні такого документу? Для прикладу: в Україні технічні характеристики кожного шкільного автобусу мають відповідати нормам ДСТУ 7013:2009 і тому на підтвердження технічних характеристики вимогам ДСТУ кожен шкільний автобус повинен мати сертифікат типу чи сертифікат відповідності, виданий акредитованим органом сертифікації. Але в Україні немає нічого аналогічного щодо ціни шкільного автобусу, тобто не має нормативного акту, який би встановлював певні вимоги щодо ціни шкільного автобуса і не має компетентного органу, який міг би підтверджувати ціну шкільного автобуса на відповідність вимогам такого нормативного акту вимогам цього нормативного акта.
Відповідно до ст. 42, 43 Господарського кодексу України: підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку; підприємці мають право без обмежень самостійно здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, яку не заборонено законом; особливості здійснення окремих видів підприємництва встановлюються законодавчими актами.
На сьогодні жоден нормативний акт не визначає жодних норм та правил щодо ціноутворення в сфері торгівлі транспортними засобами, зокрема і шкільними автобусами. Так само і законодавство в сфері публічних закупівель передбачає, що кожен учасник вільний самостійно визначати ціну запропонованого ним товару.
Законодавцем врегульовано лише вимоги щодо технічних характеристик шкільних автобусів, що мають відповідати ДСТУ 7013:2009 і підтвердженням цього є сертифікат типу чи сертифікат відповідності. Законодавчого визначення поняття ринкових цін на шкільні автобуси чи підтвердження ціни шкільного автобусу в Україні не врегульовано.
Більш того, на сьогодні шкільні автобуси є категорією товару, що внесена ДУ “Професійні закупівлі” до електронного каталогу та закуповується за процедурою Прозорро Маркет у порядку, затвердженому Постановою КМУ від 28.04.2023 № 418 «Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на придбання шкільних автобусів». Тому Замовник має можливість ознайомитися самостійно з цінами на усі шкільні автобуси, що пропонуються до закупівель згідно вказаної Постанови КМУ в такому електронному каталозі.
Таким чином вимога щодо надання довідки чи експертного висновку, виданих на ім’я учасника не пізніше кінцевого строку дати подання тендерної пропозиції, про підтвердження ціни запропонованого товару компетентним органом, що спеціалізується з дослідження кон’юнктури ринку та виявлення громадської думки, з додаванням сертифікату ISO 9001:2015, виданого компетентного органу в сфері кон’юнктури ринку та виявлення громадської думки є необґрунтованим та таким, що порушує наші права, оскільки такого документу, щоб повністю відповідав вимогам ТД в нашого Товариства немає і надати його у відповідності до вимог ТД неможливо.
Окремо слід зазначити, що враховуючи, що в тому ж Додатку 2 до ТД Замовник також вимагає і сертифікат ДСТУ ISO 9001:2015 на виробництво транспортних засобів від виробника автобусів на підтвердження вимог по локалізації, то в цілому в ТД міститься вимога щодо 4 різних сертифікатів ДСТУ ISO від трьох різних організацій, в тому числі і учасника, що очевидно вказує на те, що замовник спеціально штучно створює дискримінаційні вимоги в ТД для обмеження кола учасників і, зокрема, недопущення нашого Товариства до участі в тендері.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації