• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Бензин А-95, дизельне паливо (код за ДК 021:2015 – 09130000-9 «Нафта і дистиляти»)

Призупинено

503 670.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 600.00 UAH
Період оскарження: 21.05.2024 15:46 - 26.05.2024 00:00
Скарга
Задоволена, очікує виконання
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: dc8e69b5f09549b6ac7c1b29a44417ce
Ідентифікатор запиту: UA-2024-05-21-010348-a.a1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
IІІ. Вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування. Згідно наявного в абз. 1 пункту 59 Особливостей права, Скаржник звертається до Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель та просить зобов’язати Замовника ДП «Агентство місцевих доріг Чернігівської області» - внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі Бензин А-95, дизельне паливо (код за ДК 021:2015 – 09130000-9 «Нафта і дистиляти»), оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2024-05-21-010348-a, зокрема: 1. Вилучити із тендерної документації умову щодо можливості взяти участь у закупівлі виключно тих учасників, які МАЮТЬ мережу АЗС; 2. Вилучити із тендерної документації умову щодо можливості взяти участь в закупівлі лише тих учасників, які мають склад ПММ (паливнозаправної станції); 3. Вилучити із тендерної документації умову щодо терміну дії талонів (скретч-карток) повинен становити не менше 12 місяців з моменту їх отримання покупцем.
Дата розгляду скарги: 04.06.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 28.05.2024 17:16
Дата прийняття рішення по скарзі: 07.06.2024 11:06
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Номер: fabad700f5264b139cae81ed82e405eb
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації умову щодо можливості взяти участь у закупівлі виключно тих учасників, які МАЮТЬ мережу АЗС;
Опис заперечення: 1.1. В Додатку 6 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які МАЮТЬ мережу АЗС .
В пункті 3 Додатку № 6 до ТД визначено: «3. Учасник повинен мати мережу АЗС у м. Чернігові (відстань від розташування Покупця (однієї з АЗС) не більше 5 кілометрів) та по всій території України, на яких буде здійснювати продаж паливно-мастильних матеріалів у роздріб за талонами.»
В Додатку № 6 до ТД визначена Технічна специфікація та Предмет закупівлі: «Бензин А-95 (в талонах (скретч-картках) та Дизельне паливо (в талонах (скретч-картках))»

Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: 16 стаття
Ідентифікатор класифікації: Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій
Тип порушення: Скаржник вважає, що Замовником порушено його права, як учасника закупівлі, закріплені в статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», в тому числі щодо обов’язку Замовника дотримуватись принципу недискримінації учасників. Також, Замовником порушено положення абзацу 1 пункту 29 Особливостей та положення статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
Опис суті пункту скарги: Варто звернути увагу, що В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються, а саме наявність у учасника матеріально-технічної бази.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Замовником не визначена юридичну форму поняття «Учасник повинен мати мережу АЗС у м. Чернігові», а отже з урахуванням лексичного значення слова «мати», яке передбачає наявності чогось на праві власності, наявна дискримінаційна вимога у тендерній документації.
В галузі майнового права "власник", "орендар" та "користувач" має однакові ознаки – та відносяться до видів права власності (право користування, володіння та розпорядження, які і є дискримінаційні). Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо надання Учасник повинен мати мережу АЗС у м. Чернігові, оскільки такою вимога нівелює можливість взяти участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин з емітентами талонів та не мають у власності мережу автозаправних станцій у м. Чернігові.
Скаржник має партнерських відносин з власниками АЗС та емітентами талонів мережі АЗС в м. Чернігові на відстані від розташування Покупця (однієї з АЗС) не більше 5 кілометрів та по всій території України, але при цьому не має АЗС у праві власності.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта з урахуванням вимог тендерної документації щодо місцезнаходження (АЗС у м. Чернігові (відстань від розташування Покупця (однієї з АЗС) не більше 5 кілометрів) та по всій території України), за наступними адресами:
Чернігівська обл., м. Чернігів, вул. 77 Гвардійскої дивізії, 1
Чернігівська обл., м. Чернігів, вул. Леоніда Пашина, 14
АЗК БРСМ Нафта -Turbota Pro, вул. Мазепи, 55Д, місто Чернігів, Чернігівська область, 14000 - 3,3 км до Замовника та по всій території України.

Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановлює вимогу в частині 3. Учасник повинен мати мережу АЗС у м. Чернігові (відстань від розташування Покупця (однієї з АЗС) не більше 5 кілометрів) та по всій території України, оскільки така вимога фактично унеможливлюватиме виконання вимог Документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через декілька партнерських мереж АЗС. Таким чином, взяти участь у закупівлі зможуть лише декілька найбільших мереж АЗС, які пропонують виключно свою мережу АЗС, без залучення АЗС мереж партнерів.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Номер: 5abd5a670784477abde0db24dd498920
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації умову щодо можливості взяти участь в закупівлі лише тих учасників, які мають склад ПММ (паливнозаправної станції);
Опис заперечення: 1.2. В пункті 5 Додатку 6 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які мають склад ПММ (паливнозаправної станції) Учасника .

В пункті 5 Додатку № 6 до ТД визначено: «5. На першу вимогу Замовника з метою підтвердження якості бензину та дизельного палива до паспорту та сертифікату виробника надається оригінальний паспорт якості незалежної акредитованої лабораторії. Незалежна акредитована лабораторія повинна мати безперешкодний доступ до складу ПММ (паливнозаправної станції) Учасника з можливістю незалежного відбору проб для проведення аналізів.»

В Додатку № 6 до ТД визначена Технічна специфікація та Предмет закупівлі: «Бензин А-95 (в талонах (скретч-картках) та Дизельне паливо (в талонах (скретч-картках))»
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: 16 стаття
Ідентифікатор класифікації: Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій
Тип порушення: Скаржник вважає, що Замовником порушено його права, як учасника закупівлі, закріплені в статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», в тому числі щодо обов’язку Замовника дотримуватись принципу недискримінації учасників. Також, Замовником порушено положення абзацу 1 пункту 29 Особливостей та положення статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
Опис суті пункту скарги: Варто звернути увагу на той факт, що Замовником встановлена наявності у учасника складу ПММ (паливнозаправної станції) Учасника, що є дискримінаційною та такою що суперечить п. 29 Особливостей, а саме у разі проведення відкритих торгів згідно з Особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Скаржник не має склад паливно-мастильних матеріалів (паливнозаправної станції), а отже умова тендерної документації щодо надання у складі пропозиції щодо можливості Незалежної акредитованої лабораторії повинна мати безперешкодний доступ до складу ПММ (паливнозаправної станції) Учасника з можливістю незалежного відбору проб для проведення аналізів, який наявний виключно у учасників, які мають склад/нафтобазу - є дискримінаційною та обмежувальною.
Таким чином, у процедурі закупівлі зможуть взяти участь лише власники/орендарі мереж АЗС, які пропонують виключно свою мережу АЗС, та які мають у праві володінні склад ПММ (паливнозаправної станції). Учасники які не мають склад ПММ (паливнозаправної станції), та здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів, - фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Номер: df57f8d54fff4448b2a5b2921e912727
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації умову щодо терміну дії талонів (скретч-карток) повинен становити не менше 12 місяців з моменту їх отримання покупцем.
Опис заперечення: 2. Про суперечливі умови тендерної документації:

2.1. В пункті 10 Додатку № 6 до ТД: Замовником встановлено вимогу щодо терміну дії талонів, який повинен становити не менше 12 місяців з моменту їх отримання покупцем:
В пункті 10 Додатку № 6 до ТД визначено: «10. Термін дії талонів (скретч-карток) повинен становити не менше 12 місяців з моменту їх отримання покупцем та діяти по всій території України.»
При цьому, варто звернути увагу на той факт, що Згідно Проекту договору, опублікованого Замовником у Додатку № 4 до ТД визначено у Розділі 9. Дія Договору: «9.2. Строк цього Договору починає свій перебіг у момент, визначений у п. 9.1 цього Договору та закінчується 31 грудня 2024 року.»
Також, Замовником встановлено умови для учасників процедури закупівлі, оскільки встановлена вимога у п. 4.4. Розділі 1 тендерної документації в частині Строку поставки товару: «До 31 липня 2024 року.»
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Скаржник вважає, що Замовником порушено його права, як учасника закупівлі, закріплені в статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», в тому числі щодо обов’язку Замовника дотримуватись принципу недискримінації учасників. Також, Замовником порушено положення абзацу 1 пункту 29 Особливостей та положення статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
Опис суті пункту скарги: Отже, тендерна документація Замовника містить суперечливі умови в частині терміну дії талонів (скретч-карток), який повинен становити не менше 12 місяців з моменту їх отримання покупцем, та в частині строку дії Договору про закупівлю Товару – до 31.12.2024 року та строку поставки Товару До 31 липня 2024 року.
Таке визначення наведено у п. 3 Інструкції № 281. Із цього тлумачення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених ПММ, які тимчасово зберігаються на АЗС. Відповідно до п. 17.1. Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів.
Отже, при визначені терміну дії талонів 12 місяців, Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
В ч. 1 ст. 3 Бюджетного кодексу України зазначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Згідно п. 38 Постанови КМУ від 28 лютого 2002 р. №228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ», кошторис в бюджетних установах затверджується за загальним і спеціальним фондами на рік.
З огляду на вище описане, Замовник встановлює суперечливі вимоги тендерної документації в частині терміну дії талонів не менше 12 місяців, з урахуванням, що строк поставки Товару - до 31 липня 2024 року та строк дії Договору до 31.12.2024 року. Як і бюджетний період закінчується 31 грудня 2024 року. Відповідно до чинного законодавства України Замовники здійснюють закупівлі згідно із затвердженим кошторисом та планують їх відповідно до потреб на поточний рік.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації