-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
«Капітальний ремонт із проведенням енергозберігаючих заходів у Вільшаницькій гімназії Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області (заміна покрівлі даху та утеплення фасаду)» (Код ДК 021:2015-45453000-7 «Капітальний ремонт і реставрація»)
Завершена
7 330 410.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 36 652.05 UAH
мін. крок: 0.5% або 36 652.05 UAH
Період оскарження:
21.05.2024 14:25 - 07.07.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
Скарга щодо умов тендерної документації
Номер:
7c1839c4ff2a4993bb14511fe263524f
Ідентифікатор запиту:
UA-2024-05-21-007894-a.b1
Назва:
Скарга щодо умов тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- Договір 679.pdf 01.06.2024 14:04
- Скарга на умови тендерної документації .docx 01.06.2024 14:06
- скарга на умови тендерної документації Ралів.pdf 01.06.2024 14:06
- sign.p7s 01.06.2024 14:07
- повідомлення про усунення порушень.pdf 04.06.2024 14:53
- додаток 2. технічне завдання КР гімназії.docx 04.06.2024 14:53
- пояснення з приводу скарги.pdf 06.06.2024 17:36
- пояснення з приводу скарги.docx 06.06.2024 17:36
- додаток 2. технічне завдання КР гімназії.docx 06.06.2024 17:36
- рішення від 04.06.2024 № 9683.pdf 04.06.2024 15:58
- інформація про резолютивну частину рішення від 17.06.2024 №10416.pdf 18.06.2024 12:59
- рішення від 17.06.2024 № 10416.pdf 19.06.2024 19:30
Дата прийняття скарги до розгляду:
01.06.2024 14:44
Дата розгляду скарги:
17.06.2024 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
04.06.2024 15:58
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
19.06.2024 19:30
Дата виконання рішення Замовником:
05.07.2024 16:22
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Відповідно до Рішення АМКУ №10416-р/пк-пз від 17.06.2024 «За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які зможуть надати на аналогічний договір на капітальний ремонт покрівлі даху та утеплення фасаду саме об’єкта соціальної інфраструктури, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі Скаржника». До ТД внесено зміни та вилучено вимогу щодо визначення аналогічного договору через прив'язку до "об'єкта соціальної інфраструктури".
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
7ba43a5756ba459bb302dd0df9de6d99
Заголовок пункту скарги:
1. Щодо вимоги про проведення обстеження фактичного стану об’єкта в період уточнень і надання у складі тендерної пропозиції звіту про проведення технічного обстеження об’єкта та ознайомлення учасника з обсягами робіт, який має бути підписаний учасником та замовником
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на лот
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Інші умови тендерної документації
Тип порушення:
Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги:
завдання):
«Для підтвердження відповідності технічним, якісним та кількісним характеристикам учасник повинен у складі тендерної пропозиції надати:
…3. З огляду на об’єми робіт, учасник в період уточнень по закупівлі повинен провести обстеження фактичного стану об’єкта для коректного формування своєї пропозиції та врахування можливих ризиків. Для підтвердження у складі тендерної пропозиції надається звіт про проведення технічного обстеження об’єкта та ознайомлення учасника з обсягами робіт, який має бути підписаний учасником та замовником. Обстеження проводиться у порядку, визначеному п.5.32. Настанови з визначення вартості будівництва», затвердженої наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281 "Про затвердження кошторисних норм України у будівництві".
Вимога щодо обов’язкового обстеження об’єкту з наданням підтверджуючого документа в складі пропозиції є класичною дискримінаційною умовою, спрямованою на відсіювання учасників процедури закупівлі.
Адже Замовник має можливість допустити до відвідування будівельного майданчика і складення звіту про проведення технічного обстеження об’єкта лише тих учасників, до яких він прихильний, натомість, інших – не допустити до огляду взагалі або не завірити підготовлений ними звіт про проведення технічного обстеження об’єкта, що в подальшому може стати підставою для відхилення Пропозицій таких учасників.
За таких умов, повнота і відповідність пропозиції учасника поставлена в залежність від волі замовника.
Також дана вимога несе у собі корупційні ризики, адже для участі у тендері учаснику необхідно отримати такий звіт ще до подання пропозиції. Як наслідок, Замовнику ще перед розкриттям пропозицій уже буде відома кількість та склад потенційних Учасників процедури закупівлі.
Додаткової дискримінаційності цій вимозі надає уточнення, що обстежити об’єкт потрібно саме в період уточнень по закупівлі.
З огляду на вищевикладене, просимо зобов’язати замовника внести зміни до тендерної документації в цій частині і вилучити вимогу щодо обов’язкового обстеження фактичного стану об’єкта і надання звіту про проведення обстеження в складі пропозиції
«Для підтвердження відповідності технічним, якісним та кількісним характеристикам учасник повинен у складі тендерної пропозиції надати:
…3. З огляду на об’єми робіт, учасник в період уточнень по закупівлі повинен провести обстеження фактичного стану об’єкта для коректного формування своєї пропозиції та врахування можливих ризиків. Для підтвердження у складі тендерної пропозиції надається звіт про проведення технічного обстеження об’єкта та ознайомлення учасника з обсягами робіт, який має бути підписаний учасником та замовником. Обстеження проводиться у порядку, визначеному п.5.32. Настанови з визначення вартості будівництва», затвердженої наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281 "Про затвердження кошторисних норм України у будівництві".
Вимога щодо обов’язкового обстеження об’єкту з наданням підтверджуючого документа в складі пропозиції є класичною дискримінаційною умовою, спрямованою на відсіювання учасників процедури закупівлі.
Адже Замовник має можливість допустити до відвідування будівельного майданчика і складення звіту про проведення технічного обстеження об’єкта лише тих учасників, до яких він прихильний, натомість, інших – не допустити до огляду взагалі або не завірити підготовлений ними звіт про проведення технічного обстеження об’єкта, що в подальшому може стати підставою для відхилення Пропозицій таких учасників.
За таких умов, повнота і відповідність пропозиції учасника поставлена в залежність від волі замовника.
Також дана вимога несе у собі корупційні ризики, адже для участі у тендері учаснику необхідно отримати такий звіт ще до подання пропозиції. Як наслідок, Замовнику ще перед розкриттям пропозицій уже буде відома кількість та склад потенційних Учасників процедури закупівлі.
Додаткової дискримінаційності цій вимозі надає уточнення, що обстежити об’єкт потрібно саме в період уточнень по закупівлі.
З огляду на вищевикладене, просимо зобов’язати замовника внести зміни до тендерної документації в цій частині і вилучити вимогу щодо обов’язкового обстеження фактичного стану об’єкта і надання звіту про проведення обстеження в складі пропозиції
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
: Зобов’язати замовника внести зміни до тендерної документації.
Порядковий номер пункту скарги:
2
Номер:
8a19f99ddb6f4e049656f88a93baa445
Заголовок пункту скарги:
Щодо вимог про узгодження договірної ціни.
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на лот
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Інші умови тендерної документації
Тип порушення:
Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги:
Відповідно до вимог передбачених в Додатку № 2 до тендерної документації (технічне завдання):
«3.4. Ціна тендерної пропозиції учасника (ціна за результатами аукціону/ або якщо учасник не здійснював кроків для пониження ціни на аукціоні та/або якщо аукціон не буде відбуватися через подання однієї тендерної пропозиції, то надається розрахунок ціни, яку учасник зазначив в електронному полі при поданні пропозиції) буде Договірною ціною, тобто кошторисом вартості підрядних робіт. Такий кошторис узгоджується учасником-переможцем та замовником. Для цього учасник-переможець повинен буде надати замовнику:
- договірну ціну із пояснювальною запискою;
- локальні кошториси;
- підсумкову відомість ресурсів;
Вищезазначені документи мають бути надані учасником-переможцем протягом п’яти календарних днів із дня визначення учасника переможцем. Документи можуть надаватися електронною поштою або новою поштою або передаватися замовнику наручно або через електронну систему закупівель. Учасник повинен скласти кошторисну документацію у ліцензованому програмному комплексі У складі тендерної пропозиції потрібно подати чинну ліцензію, видану учаснику, яка підтверджує його право на використання програмного комплексу для визначення вартості будівництва.
6.5. Учасник повинен вжити всіх заходів, які від нього залежать для того, щоб договірна ціна і її розрахунки були узгоджені із замовником в межах строку для укладення договору, який передбачений п. 49 Особливостей. Договір вважається не укладеним з вини переможця, якщо договірна ціна не узгоджена замовником і переможцем у строк, визначений для укладання договору. А переможець вважається таким, що відмовився від підписання договору про закупівлю або укладення договору про закупівлю, і його тендерна пропозиція підлягає відхиленню.»
За таких умов, Тендерна Документація, в тому числі, проект договору не містять чіткого та зрозумілого порядку узгодження договірної ціни, який би унеможливлював зловживання з боку Замовника, адже в діючій редакції Документації договір вважається неукладеним з вини переможця, якщо договірна ціна неузгоджена замовником і переможцем у строк, визначений для укладання договору. При цьому, переможець вважатиметься таким, що відмовився від підписання договору про закупівлю або укладення договору про закупівлю, і його тендерна пропозиція буде відхилена.
За таких положень тендерної документації, з незалежних від учасника обставин, договірна ціна може бути не погоджена Замовником, що буде вважатись відмовою від підписання договору, що, на нашу думку, є дискримінаційним по відношенню до суб'єктів господарювання, у тому числі нас.
Замовник сформував положення документації в такий спосіб, що вони дозволяють йому свавільно відхилити будь-якого небажаного учасника, який є переможцем аукціону, просто не узгодивши надану після аукціону договірну ціну, або ж знайшовши "недоліки" у наданій договірній ціні, або не узгодити її вчасно і не надати можливість виправлення.
На нашу думку "відмова переможця від підписання договору" не може тлумачитись настільки широко, щоб під такою відмовою розуміти неузгодження договірної ціни Замовником без пояснення причин такого неузгодження.
Нам видається, що про відмову від підписання договору можна вести мову лише у випадку, якщо: переможець явно та недвозначно заявить про свою відмову від підписання (укладання) договору (у тому числі шляхом направлення замовнику письмового повідомлення про відмову) чи договір про закупівлю не буде підписаний у встановлений законом строк через обставини, що залежать від переможця.
Натомість, будь-яке інше тлумачення відмови переможця від підписання договору є, з одного боку, невиправданим спотворенням та викривленням загальноприйнятого значення терміну "відмова", а з іншого - надає Замовнику широке коло можливостей для суб'єктивних (корупційних) зловживань.
Фактична відсутність чіткого та зрозумілого порядку узгодження договірної ціни у Документації призводить до відсутності у Замовника саме обов'язку "узгоджувати" надану договірну ціну (яким чином, в якій формі Замовник "зобов'язаний" чи лише "може скористатися правом" надати зауваження до договірної ціни, якщо вона його не влаштовує, а якщо зауваження є безпідставними та необґрунтованими чи зобов'язаний Замовник узгодити договірну ціну, якщо учасник усуне зауваження Замовника тощо; яким чином і в який строк Замовник повинен надати зауваження до сформованої договірної ціни).
Вважаємо, що необхідним є внесення змін в Документацію, які б:
1. Чітко регулювали обов'язок Замовника вказати на недоліки договірної ціни, поданої переможем процедурами закупівлі;
2. Чітко передбачили строк, протягом якого Замовник повинен вказати на недоліки наданої договірної ціни та спосіб (письмово, електронно, в системі закупівель) донесення таких недоліків для переможця процедури закупівлі
Аналогічні положення тендерної документації уже були предметом розгляду органу оскарження. Рішенням від 22.05.2023 № 6986 в процедурі UA-2023-05-05-013146-a Комісія зобов’язала замовника внести зміни до ТД.
«3.4. Ціна тендерної пропозиції учасника (ціна за результатами аукціону/ або якщо учасник не здійснював кроків для пониження ціни на аукціоні та/або якщо аукціон не буде відбуватися через подання однієї тендерної пропозиції, то надається розрахунок ціни, яку учасник зазначив в електронному полі при поданні пропозиції) буде Договірною ціною, тобто кошторисом вартості підрядних робіт. Такий кошторис узгоджується учасником-переможцем та замовником. Для цього учасник-переможець повинен буде надати замовнику:
- договірну ціну із пояснювальною запискою;
- локальні кошториси;
- підсумкову відомість ресурсів;
Вищезазначені документи мають бути надані учасником-переможцем протягом п’яти календарних днів із дня визначення учасника переможцем. Документи можуть надаватися електронною поштою або новою поштою або передаватися замовнику наручно або через електронну систему закупівель. Учасник повинен скласти кошторисну документацію у ліцензованому програмному комплексі У складі тендерної пропозиції потрібно подати чинну ліцензію, видану учаснику, яка підтверджує його право на використання програмного комплексу для визначення вартості будівництва.
6.5. Учасник повинен вжити всіх заходів, які від нього залежать для того, щоб договірна ціна і її розрахунки були узгоджені із замовником в межах строку для укладення договору, який передбачений п. 49 Особливостей. Договір вважається не укладеним з вини переможця, якщо договірна ціна не узгоджена замовником і переможцем у строк, визначений для укладання договору. А переможець вважається таким, що відмовився від підписання договору про закупівлю або укладення договору про закупівлю, і його тендерна пропозиція підлягає відхиленню.»
За таких умов, Тендерна Документація, в тому числі, проект договору не містять чіткого та зрозумілого порядку узгодження договірної ціни, який би унеможливлював зловживання з боку Замовника, адже в діючій редакції Документації договір вважається неукладеним з вини переможця, якщо договірна ціна неузгоджена замовником і переможцем у строк, визначений для укладання договору. При цьому, переможець вважатиметься таким, що відмовився від підписання договору про закупівлю або укладення договору про закупівлю, і його тендерна пропозиція буде відхилена.
За таких положень тендерної документації, з незалежних від учасника обставин, договірна ціна може бути не погоджена Замовником, що буде вважатись відмовою від підписання договору, що, на нашу думку, є дискримінаційним по відношенню до суб'єктів господарювання, у тому числі нас.
Замовник сформував положення документації в такий спосіб, що вони дозволяють йому свавільно відхилити будь-якого небажаного учасника, який є переможцем аукціону, просто не узгодивши надану після аукціону договірну ціну, або ж знайшовши "недоліки" у наданій договірній ціні, або не узгодити її вчасно і не надати можливість виправлення.
На нашу думку "відмова переможця від підписання договору" не може тлумачитись настільки широко, щоб під такою відмовою розуміти неузгодження договірної ціни Замовником без пояснення причин такого неузгодження.
Нам видається, що про відмову від підписання договору можна вести мову лише у випадку, якщо: переможець явно та недвозначно заявить про свою відмову від підписання (укладання) договору (у тому числі шляхом направлення замовнику письмового повідомлення про відмову) чи договір про закупівлю не буде підписаний у встановлений законом строк через обставини, що залежать від переможця.
Натомість, будь-яке інше тлумачення відмови переможця від підписання договору є, з одного боку, невиправданим спотворенням та викривленням загальноприйнятого значення терміну "відмова", а з іншого - надає Замовнику широке коло можливостей для суб'єктивних (корупційних) зловживань.
Фактична відсутність чіткого та зрозумілого порядку узгодження договірної ціни у Документації призводить до відсутності у Замовника саме обов'язку "узгоджувати" надану договірну ціну (яким чином, в якій формі Замовник "зобов'язаний" чи лише "може скористатися правом" надати зауваження до договірної ціни, якщо вона його не влаштовує, а якщо зауваження є безпідставними та необґрунтованими чи зобов'язаний Замовник узгодити договірну ціну, якщо учасник усуне зауваження Замовника тощо; яким чином і в який строк Замовник повинен надати зауваження до сформованої договірної ціни).
Вважаємо, що необхідним є внесення змін в Документацію, які б:
1. Чітко регулювали обов'язок Замовника вказати на недоліки договірної ціни, поданої переможем процедурами закупівлі;
2. Чітко передбачили строк, протягом якого Замовник повинен вказати на недоліки наданої договірної ціни та спосіб (письмово, електронно, в системі закупівель) донесення таких недоліків для переможця процедури закупівлі
Аналогічні положення тендерної документації уже були предметом розгляду органу оскарження. Рішенням від 22.05.2023 № 6986 в процедурі UA-2023-05-05-013146-a Комісія зобов’язала замовника внести зміни до ТД.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов’язати замовника внести зміни до тендерної документації.
Порядковий номер пункту скарги:
3
Номер:
227ad2b058e342d9acc377429076ea0e
Заголовок пункту скарги:
3. Щодо встановленого замовником визначення аналогічного договору
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на лот
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
кваліфікаційному критерію «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)»:
«Учасник повинен володіти досвідом виконання аналогічних договорів, зокрема щодо покрівельних робіт та утеплення фасаду.
Аналогічним буде вважатися повністю виконаний договір на капітальний ремонт покрівлі даху та утеплення фасаду об’єкта соціальної інфраструктури (вказані види робіт можуть бути предметом одного аналогічного договору або декількох)».
За таких умов, наведене замовником визначення аналогічного договору є незрозумілим, недостатньо чітким і може бути по різному протлумачене:
З одного боку замовник вказує, що Аналогічним буде вважатися повністю виконаний договір на капітальний ремонт покрівлі даху та утеплення фасаду об’єкта соціальної інфраструктури.
З іншого є вказівка, що вказані види робіт можуть бути предметом одного аналогічного договору або декількох.
Проте незрозуміло чи це стосується першого абзацу – де йдеться про те, що учасник має мати досвід покрівельних робіт та утеплення фасаду.
Чи може це вказівка на те, що учасник може надати більше одного договору, предметом яких одночасно мають бути вказані види робіт.
В будь-якому випадку, нам видається, що замовником висуваються надмірні вимоги до аналогічного договору, адже такий договір одночасно має:
• Бути повністю виконаним
• Саме на капітальний ремонт
• Включати роботи по покрівлі даху та утеплення фасаду
• Об’єкта соціальної інфраструктури
Ми могли б надати в якості аналогічного договору договір №679-к від 17.11.2021 року на «Капітальний ремонт з утепленням фасаду ОЗ Пустомитівська ЗОШ №І-ІІІ ступенів в м. Пустомити Львівської області Коригування».
Цей договір відповідає всім вимогам замовника - є повністю виконаним, на капітальний ремонт, включає роботи з утеплення фасаду, виконувався по об’єкту соціальної інфраструктури.
Проте даний договір не включає робіт по покрівлі даху.
За таких умов, ми не можемо взяти участь у процедурі закупівлі.
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Враховуючи вище викладене, просимо зобов’язати замовника усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.
«Учасник повинен володіти досвідом виконання аналогічних договорів, зокрема щодо покрівельних робіт та утеплення фасаду.
Аналогічним буде вважатися повністю виконаний договір на капітальний ремонт покрівлі даху та утеплення фасаду об’єкта соціальної інфраструктури (вказані види робіт можуть бути предметом одного аналогічного договору або декількох)».
За таких умов, наведене замовником визначення аналогічного договору є незрозумілим, недостатньо чітким і може бути по різному протлумачене:
З одного боку замовник вказує, що Аналогічним буде вважатися повністю виконаний договір на капітальний ремонт покрівлі даху та утеплення фасаду об’єкта соціальної інфраструктури.
З іншого є вказівка, що вказані види робіт можуть бути предметом одного аналогічного договору або декількох.
Проте незрозуміло чи це стосується першого абзацу – де йдеться про те, що учасник має мати досвід покрівельних робіт та утеплення фасаду.
Чи може це вказівка на те, що учасник може надати більше одного договору, предметом яких одночасно мають бути вказані види робіт.
В будь-якому випадку, нам видається, що замовником висуваються надмірні вимоги до аналогічного договору, адже такий договір одночасно має:
• Бути повністю виконаним
• Саме на капітальний ремонт
• Включати роботи по покрівлі даху та утеплення фасаду
• Об’єкта соціальної інфраструктури
Ми могли б надати в якості аналогічного договору договір №679-к від 17.11.2021 року на «Капітальний ремонт з утепленням фасаду ОЗ Пустомитівська ЗОШ №І-ІІІ ступенів в м. Пустомити Львівської області Коригування».
Цей договір відповідає всім вимогам замовника - є повністю виконаним, на капітальний ремонт, включає роботи з утеплення фасаду, виконувався по об’єкту соціальної інфраструктури.
Проте даний договір не включає робіт по покрівлі даху.
За таких умов, ми не можемо взяти участь у процедурі закупівлі.
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Враховуючи вище викладене, просимо зобов’язати замовника усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
2) зобов’язати Замовника внести зміни до Тендерної документації, а саме привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства, усунути дискримінаційні вимоги згідно з мотивувальною частиною скарги.