-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Капітальний ремонт будівлі 21 ДПРЧ 3 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Кіровоградській області (покрівля, фасад та заходи з енергозбереження)
Торги відмінено
9 786 362.40
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 97 863.62 UAH
мін. крок: 1% або 97 863.62 UAH
Період оскарження:
10.05.2024 14:13 - 24.05.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
Скарга на неправомірну відміну замовником процедури закупівлі
Номер:
e01098166b5043c6b6230e8ea4031679
Ідентифікатор запиту:
UA-2024-05-10-007579-a.c1
Назва:
Скарга на неправомірну відміну замовником процедури закупівлі
Скарга:
ТОВ «ВЛАДОМ» взяло участь в зазначеній процедурі закупівлі та очікувало поки тендерна пропозиція буде розглянута, з подальшою метою визначення переможцем процедури закупівлі та підписання договору про закупівлю.
Водночас, протоколом щодо прийняття рішення уповноваженою особою від «30» травня 2024 року Замовником відмінено процедуру закупівлі через неможливість усунення виявлених порушень законодавства у сфері публічних.
Вважаємо, що такими прийнятими рішеннями та діями замовника були порушені права та законні інтереси суб’єкта оскарження, що призвело до порушення норм законодавства, зокрема вимог статті 5 Закону:
«Закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням».
Пов'язані документи:
Замовник
- Протокол УО про скасування рішення 28.06.2024 18:19
- Пояснення на скаргу 13.06.2024 16:14
- Пояснення на скаргу 13.06.2024 16:14
- рішенян від 20.06.2024 № 10725.pdf 25.06.2024 11:12
- інформація про резолютивну частину рішення від 20.06.2024 № 10725.pdf 21.06.2024 12:56
- рішення від 11.06.2024 № 10191.pdf 11.06.2024 15:45
- sign.p7s 09.06.2024 10:28
- Скарга ТОВ ВЛАДОМ UA-2024-05-10-007579-a на відміну.pdf 09.06.2024 10:27
- Скарга ТОВ ВЛАДОМ UA-2024-05-10-007579-a на відміну.docx 09.06.2024 10:27
Дата прийняття скарги до розгляду:
09.06.2024 20:47
Дата розгляду скарги:
20.06.2024 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
11.06.2024 15:46
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
25.06.2024 11:12
Дата виконання рішення Замовником:
01.07.2024 15:04
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Відповідно до Рішенням ПОСТІЙНО ДІЮЧОЇ КОМІСІЇ АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ СКАРГ ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ №10725-р/пк-пз від 20.06.2024 скасувати рішення від 30.05.2024 р. про відміну процедури закупівлі - "Капітальний ремонт будівлі 21 ДПРЧ 3 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Кіровоградській області (покрівля, фасад та заходи з енергозбереження)", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2024-05-10-007579-a.
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
2f8a72ed140b44f3801e565204fb98b4
Заголовок пункту скарги:
Щодо неправомірного рішення щодо відміни процедури закупівлі
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на відміну
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Інші дії/бездіяльність замовника (у т.ч. ненадання роз’яснень тощо)
Тип порушення:
Інші дії/бездіяльність замовника (у т.ч. ненадання роз’яснень тощо)
Опис суті пункту скарги:
1. Відповідно до інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель:
причина відміни: неможливість усунення виявлених порушень законодавства у сфері публічних закупівель.
коментар щодо відміни: В зв'язку з тим, що виявлене порушення неможливо усунути, уповноважена особа дійшла висновку, щодо необхідності відмінити відкриті торги з особливостями за предметом Капітальний ремонт будівлі 21 ДПРЧ 3 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Кіровоградській області (покрівля, фасад та заходи з енергозбереження)..
Відповідно до інформації, оприлюдненій в протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою, зазначено наступне:
«Визначення предмета закупівлі робіт здійснювалось уповноваженою особою згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону за об’єктами будівництва, з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 року № 281, Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 15 квітня 2020 року № 708 та проектно-кошторисної документації, яка отримала експертний висновок (позитивний).
Очікувана вартість закупівлі робіт з будівництва, капітального ремонту та реконструкції визначалась з урахуванням ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013 "Правила визначення вартості будівництва", прийнятого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 05.07.2013 № 293.
Ці будівельні норми встановлюють основні правила визначення вартості нового будівництва, розширення, реконструкції та технічного переоснащення підприємств, будівель і споруд, ремонту житла, об'єктів соціальної сфери і комунального призначення та благоустрою, а також реставрації пам'яток архітектури та містобудування і носять обов'язковий характер при визначенні вартості будов (об'єктів), будівництво яких здійснюється із залученням бюджетних коштів або коштів підприємств, установ і організацій державної власності.
Правила поширюються на підрядний, господарський та змішаний способи здійснення будівництва.
Пункт 2.8 Правил передбачає порядок складання зведених кошторисних розрахунків вартості будівництва.
Зведений кошторисний розрахунок вартості будівництва підприємств, будівель, споруд або їх черг - це кошторисний документ, що визначає повну кошторисну вартість будівництва всіх об’єктів, передбачених проектом або робочим проектом, включаючи кошторисну вартість будівельних і монтажних робіт, витрати на придбання устаткування, меблів та інвентарю, а також усі супутні витрати (п.п. 2.8.1 Правил).
До зведеного кошторисного розрахунку вартості будівництва включаються окремими рядками підсумки по усіх об'єктних кошторисних розрахунках, об'єктних кошторисах і кошторисних розрахунках на окремі види витрат (п.п. 2.8.3 Правил).
Під час підрахунку очікуваної вартості на підставі інформації, яка містилась в зведеному кошторисному розрахунку, уповноваженою особою помилково включені витрати на оплату проектних робіт, виготовлення сертифікату енергоефективності
та проектних робіт по коригуванні, чим перевищено очікувану вартість робіт
за предметом закупівлі Капітальний ремонт будівлі 21 ДПРЧ З ДПРЗ ГУ ДСНС України у Кіровоградській області (покрівля, фасад та заходи з енергозбереження)
на 176 216,40 грн.
Прикінцевими положеннями Закону України «Про публічні закупівлі» передбачена адміністративна відповідальність за порушення порядку визначення предмета закупівлі, що тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
В зв'язку з тим, що дане порушення неможливо усунути, уповноважена особа дійшла висновку, щодо необхідності відмінити відкриті торги з особливостями…»
Відповідно до пункту 50 Особливостей, Замовник відміняє відкриті торги у разі:
1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг;
2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень;
3) скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг;
4) коли здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили.
У разі відміни відкритих торгів замовник протягом одного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття такого рішення.
Скаржник зазначає, що процедуру закупівлі було відмінено неправомірно у зв’язку з наступним.
1. В першу чергу, звертаємо увагу Комісії, що рішення Замовника не містить інформацію про виявлені порушення саме вимог законодавства у сфері публічних закупівель та в чому вони полягають.
Згідно пункту 54 Особливостей, Замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів.
Звертаємо увагу Комісії, що:
- процедура закупівлі була оголошена 10 травня 2024 року;
- замовником тричі вносились зміни до тендерної документації: 13 травня, 21 травня та 22 травня 2024 року;
- строк прийому тендерних пропозицій тривав до 27 травня 2024 року.
Слід зазначити, що відповідно до пункту 54 Особливостей, у разі внесення змін до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель, а саме - в оголошенні про проведення відкритих торгів таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше чотирьох днів.
Відповідно до інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель, очікувана вартість закупівлі становить 9 786 362,40 UAH.
Відповідно до пункту 8 річного плану процедури закупівлі за посиланням https://prozorro.gov.ua/plan/UA-P-2024-05-10-009348-a, розмір бюджетного призначення за кошторисом або очікувана вартість предмета закупівлі становить
9 786 362,40 UAH.
Відповідно до пункту 24 Особливостей, замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. № 1082, та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію на закупівлю товарів, послуг не пізніше ніж за сім днів, на закупівлю робіт не пізніше ніж за 14 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій
Згідно пункту 26 Особливостей, оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію, визначену частиною другою статті 21 Закону з урахуванням цих особливостей.
Пунктом 4 частини другої статті 21 Закону передбачено, що оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити наступну інформацію, зокрема: очікувана вартість предмета закупівлі
Крім того, відповідно до статті 4 Закону, річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього.
Враховуючи зазначений алгоритм внесення змін до оголошення про проведення відкритих торгів, передбаченого пунктом 54 Особливостей, замовник може внести зміни до оголошення про проведення відкритих торгів навіть за кілька годин до кінцевого строку подання тендерних пропозицій – головне, що б після таких змін повинно обов’язково залишатись не менше чотирьох днів для подання тендерних пропозицій.
Таким чином, у Замовника було близько 17 днів для того, щоб переглянути очікувану вартість закупівлі, в тому числі внести зміни до оголошення про проведення відкритих торгів та річного плану в разі потреби.
Враховуючи наведене, звертаємо увагу Комісії та наголошуємо на тому, що Замовник мав можливість прийняти рішення про внесення змін до оголошення про проведення відкритих торгів, однак вищезазначених дій не було вчинено вчасно.
2. В другу чергу, Замовник зазначає, що очікувана вартість закупівлі робіт з будівництва, капітального ремонту та реконструкції визначалась з урахуванням ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013 "Правила визначення вартості будівництва", прийнятого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 05.07.2013 № 293.
Крім того, замовником процитовані певні пункти Правил, а саме – підпункти 2.8.1 та 2.8.3 Правил, які уповноважена особа використовує як аргумент для відміни процедури закупівлі.
Водночас, звертаємо увагу Комісії, що:
1) ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013 "Правила визначення вартості будівництва", затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 05.07.2013 № 293, 01 листопада 2021 року втратив чинність на підставі Наказу Міністерства розвитку громад та територій № 281 від 01.11.2021 (https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0293858-13#Text);
2) пункт 2.8 Правил, який, зі слів Замовника, передбачає порядок складання зведених кошторисних розрахунків вартості будівництва, в тому числі визначення, визначені підпунктами 2.8.1 та 2.8.3 Правил – є термінами, які встановлені Правилами визначення вартості будівництва (ДБН Д.1.1-1-2000), що затверджені наказом Державного комітету з будівництва та архітектури від 27.08.2000 №174, які, у своє чергу, теж втратили чинність на території України з 01 січня 2014 року на підставі Наказу
Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2013 № 293 (https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0174241-00#Text).
Таким чином, документальне підтвердження у вигляді нормативно-правових актів, на які посилається Замовник – не є чинними на момент оголошення процедури закупівлі вже як мінімум декілька років.
3. В третю чергу, Замовник також зазначає, що під час підрахунку очікуваної вартості на підставі інформації, яка містилась в зведеному кошторисному розрахунку, уповноваженою особою помилково включені витрати на оплату проектних робіт, виготовлення сертифікату енергоефективності та проектних робіт по коригуванні, чим перевищено очікувану вартість робіт за предметом закупівлі Капітальний ремонт будівлі 21 ДПРЧ З ДПРЗ ГУ ДСНС України у Кіровоградській області (покрівля, фасад та заходи з енергозбереження) на 176 216,40 грн
По-перше, звертаємо увагу Комісії, що замовником не надано жодного документального підтвердження, в тому числі зведений кошторисний розрахунок, згідно якого уповноваженою особою помилково включені витрати на оплату проектних робіт, виготовлення сертифікату енергоефективності та проектних робіт по коригуванні.
По-друге, на думку скаржника, замовником не доведено та документально не підтверджено, що очікувана вартість робіт перевищена на 176 216,40 грн.
По-третє, акцентуємо увагу Комісії, що під час підрахунку очікуваної вартості на підставі інформації, яка містилась в зведеному кошторисному розрахунку, саме уповноваженою особою помилково включені витрати на оплату проектних робіт, виготовлення сертифікату енергоефективності та проектних робіт по коригуванні
На думку скаржника, допущені дії замовником не є порушенням вимог законодавства у сфері публічних закупівель, а виключно неуважність уповноваженої особи замовника, яка визначала очікувану вартість закупівлі.
Слід підкреслити, що в разі, якщо у замовника справді виникала потреба внесенню змін до очікуваної вартості закупівлі то Замовник сам своїми же діями, а точніше – бездіяльністю, призвів до виникнення подібної ситуації.
Втім, попри вищезазначене, акцентуємо увагу Комісії на тому, що в даній ситуації відсутній факт вчинення та/або виявлення порушення яких-небудь вимог законодавства саме у сфері публічних закупівель, оскільки потреба у внесенні змін до очікуваної вартості закупівлі – апріорі не є порушенням законодавства у сфері публічних закупівель, а виключно безвідповідальність самого замовника, який, у свою чергу, сам визначає та зазначає очікувану вартість предмета закупівлі згідно статті 21 Закону, і який, відповідно, пізно виявив, що є необхідність в потребі коригування очікуваної вартості закупівлі.
4. По-четверте, Замовник зазначає, що прикінцевими положеннями Закону України «Про публічні закупівлі» передбачена адміністративна відповідальність за порушення порядку визначення предмета закупівлі, що тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Втім, самим же замовником зазначається в протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою про те, що визначення предмета закупівлі робіт здійснювалось уповноваженою особою згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону за об’єктами будівництва, з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 року № 281, Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 15 квітня 2020 року № 708 та проектно-кошторисної документації, яка отримала експертний висновок (позитивний).
Враховуючи наведене, скаржнику не зрозуміло яке порушення було вчинено замовником в частині порядку визначення предмета закупівлі.
У зв’язку з цим, просимо Комісію зобов’язати Замовника довести та документально підтвердити яке саме порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель замовником:
а) вже вчинено;
б) буде вчинено у разі продовження процедури закупівлі.
Враховуючи викладене, Замовник не підтвердив та документально не довів відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів.
Додатково повідомляємо, що, на думку скаржника, Замовник, відповідно до статті 19 Конституції України, не наділений повноваженнями самостійно визначати порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Відповідно до Закону, цими повноваженнями наділені інші органи, на кшталт органу оскарження та органів державного фінансового контролю.
Також звертаємо увагу Комісії на те, що Замовником в рішенні не зазначено в чому полягає неможливість усунення порушень законодавств у сфері публічних закупівель та опис таких порушень
Підсумовуючи вищевикладене, повторно акцентуємо увагу Комісії на тому, що в замовника була повноцінна можливість скоригувати очікувану вартість предмету закупівлі ще на стадії подання тендерних пропозицій.
На думку Скаржника, Замовник міг самостійно усунути власноруч допущене (на його думку) порушення у вигляді вчасно внесених змін до оголошення про проведення відкритих торгів.
Однак, замість вчинення зазначених дій, замовник ототожнює порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель із запізнілим бажанням (виявленням) внести зміни до оголошення про проведення відкритих торгів вже після розкриття тендерних пропозицій.
Враховуючи викладене, Замовник не довів правомірність відміни процедури закупівлі та те, що причини відміни є такими, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель не внаслідок дій/бездіяльності Замовника.
Таким чином, з огляду на все викладене вище, рішення щодо відміни процедури закупівлі є неправомірним, необґрунтованим та підлягає скасуванню, у зв’язку з тим, що:
1) відсутній сам факт порушення, що виник саме через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель;
2) Замовником не надано опис саме порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель;
3) Замовником не зазначено у чому саме полягає неможливість усунення порушень, які були допущені.
Враховуючи викладене, Замовник не підтвердив та документально не довів неможливість усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель
Підсумовуючи наведене вище, рішення щодо відміни процедури закупівлі
з наведених вище підстав підлягає скасуванню.
причина відміни: неможливість усунення виявлених порушень законодавства у сфері публічних закупівель.
коментар щодо відміни: В зв'язку з тим, що виявлене порушення неможливо усунути, уповноважена особа дійшла висновку, щодо необхідності відмінити відкриті торги з особливостями за предметом Капітальний ремонт будівлі 21 ДПРЧ 3 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Кіровоградській області (покрівля, фасад та заходи з енергозбереження)..
Відповідно до інформації, оприлюдненій в протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою, зазначено наступне:
«Визначення предмета закупівлі робіт здійснювалось уповноваженою особою згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону за об’єктами будівництва, з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 року № 281, Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 15 квітня 2020 року № 708 та проектно-кошторисної документації, яка отримала експертний висновок (позитивний).
Очікувана вартість закупівлі робіт з будівництва, капітального ремонту та реконструкції визначалась з урахуванням ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013 "Правила визначення вартості будівництва", прийнятого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 05.07.2013 № 293.
Ці будівельні норми встановлюють основні правила визначення вартості нового будівництва, розширення, реконструкції та технічного переоснащення підприємств, будівель і споруд, ремонту житла, об'єктів соціальної сфери і комунального призначення та благоустрою, а також реставрації пам'яток архітектури та містобудування і носять обов'язковий характер при визначенні вартості будов (об'єктів), будівництво яких здійснюється із залученням бюджетних коштів або коштів підприємств, установ і організацій державної власності.
Правила поширюються на підрядний, господарський та змішаний способи здійснення будівництва.
Пункт 2.8 Правил передбачає порядок складання зведених кошторисних розрахунків вартості будівництва.
Зведений кошторисний розрахунок вартості будівництва підприємств, будівель, споруд або їх черг - це кошторисний документ, що визначає повну кошторисну вартість будівництва всіх об’єктів, передбачених проектом або робочим проектом, включаючи кошторисну вартість будівельних і монтажних робіт, витрати на придбання устаткування, меблів та інвентарю, а також усі супутні витрати (п.п. 2.8.1 Правил).
До зведеного кошторисного розрахунку вартості будівництва включаються окремими рядками підсумки по усіх об'єктних кошторисних розрахунках, об'єктних кошторисах і кошторисних розрахунках на окремі види витрат (п.п. 2.8.3 Правил).
Під час підрахунку очікуваної вартості на підставі інформації, яка містилась в зведеному кошторисному розрахунку, уповноваженою особою помилково включені витрати на оплату проектних робіт, виготовлення сертифікату енергоефективності
та проектних робіт по коригуванні, чим перевищено очікувану вартість робіт
за предметом закупівлі Капітальний ремонт будівлі 21 ДПРЧ З ДПРЗ ГУ ДСНС України у Кіровоградській області (покрівля, фасад та заходи з енергозбереження)
на 176 216,40 грн.
Прикінцевими положеннями Закону України «Про публічні закупівлі» передбачена адміністративна відповідальність за порушення порядку визначення предмета закупівлі, що тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
В зв'язку з тим, що дане порушення неможливо усунути, уповноважена особа дійшла висновку, щодо необхідності відмінити відкриті торги з особливостями…»
Відповідно до пункту 50 Особливостей, Замовник відміняє відкриті торги у разі:
1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг;
2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень;
3) скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг;
4) коли здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили.
У разі відміни відкритих торгів замовник протягом одного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття такого рішення.
Скаржник зазначає, що процедуру закупівлі було відмінено неправомірно у зв’язку з наступним.
1. В першу чергу, звертаємо увагу Комісії, що рішення Замовника не містить інформацію про виявлені порушення саме вимог законодавства у сфері публічних закупівель та в чому вони полягають.
Згідно пункту 54 Особливостей, Замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів.
Звертаємо увагу Комісії, що:
- процедура закупівлі була оголошена 10 травня 2024 року;
- замовником тричі вносились зміни до тендерної документації: 13 травня, 21 травня та 22 травня 2024 року;
- строк прийому тендерних пропозицій тривав до 27 травня 2024 року.
Слід зазначити, що відповідно до пункту 54 Особливостей, у разі внесення змін до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель, а саме - в оголошенні про проведення відкритих торгів таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше чотирьох днів.
Відповідно до інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель, очікувана вартість закупівлі становить 9 786 362,40 UAH.
Відповідно до пункту 8 річного плану процедури закупівлі за посиланням https://prozorro.gov.ua/plan/UA-P-2024-05-10-009348-a, розмір бюджетного призначення за кошторисом або очікувана вартість предмета закупівлі становить
9 786 362,40 UAH.
Відповідно до пункту 24 Особливостей, замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. № 1082, та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію на закупівлю товарів, послуг не пізніше ніж за сім днів, на закупівлю робіт не пізніше ніж за 14 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій
Згідно пункту 26 Особливостей, оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію, визначену частиною другою статті 21 Закону з урахуванням цих особливостей.
Пунктом 4 частини другої статті 21 Закону передбачено, що оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити наступну інформацію, зокрема: очікувана вартість предмета закупівлі
Крім того, відповідно до статті 4 Закону, річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього.
Враховуючи зазначений алгоритм внесення змін до оголошення про проведення відкритих торгів, передбаченого пунктом 54 Особливостей, замовник може внести зміни до оголошення про проведення відкритих торгів навіть за кілька годин до кінцевого строку подання тендерних пропозицій – головне, що б після таких змін повинно обов’язково залишатись не менше чотирьох днів для подання тендерних пропозицій.
Таким чином, у Замовника було близько 17 днів для того, щоб переглянути очікувану вартість закупівлі, в тому числі внести зміни до оголошення про проведення відкритих торгів та річного плану в разі потреби.
Враховуючи наведене, звертаємо увагу Комісії та наголошуємо на тому, що Замовник мав можливість прийняти рішення про внесення змін до оголошення про проведення відкритих торгів, однак вищезазначених дій не було вчинено вчасно.
2. В другу чергу, Замовник зазначає, що очікувана вартість закупівлі робіт з будівництва, капітального ремонту та реконструкції визначалась з урахуванням ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013 "Правила визначення вартості будівництва", прийнятого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 05.07.2013 № 293.
Крім того, замовником процитовані певні пункти Правил, а саме – підпункти 2.8.1 та 2.8.3 Правил, які уповноважена особа використовує як аргумент для відміни процедури закупівлі.
Водночас, звертаємо увагу Комісії, що:
1) ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013 "Правила визначення вартості будівництва", затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 05.07.2013 № 293, 01 листопада 2021 року втратив чинність на підставі Наказу Міністерства розвитку громад та територій № 281 від 01.11.2021 (https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0293858-13#Text);
2) пункт 2.8 Правил, який, зі слів Замовника, передбачає порядок складання зведених кошторисних розрахунків вартості будівництва, в тому числі визначення, визначені підпунктами 2.8.1 та 2.8.3 Правил – є термінами, які встановлені Правилами визначення вартості будівництва (ДБН Д.1.1-1-2000), що затверджені наказом Державного комітету з будівництва та архітектури від 27.08.2000 №174, які, у своє чергу, теж втратили чинність на території України з 01 січня 2014 року на підставі Наказу
Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2013 № 293 (https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0174241-00#Text).
Таким чином, документальне підтвердження у вигляді нормативно-правових актів, на які посилається Замовник – не є чинними на момент оголошення процедури закупівлі вже як мінімум декілька років.
3. В третю чергу, Замовник також зазначає, що під час підрахунку очікуваної вартості на підставі інформації, яка містилась в зведеному кошторисному розрахунку, уповноваженою особою помилково включені витрати на оплату проектних робіт, виготовлення сертифікату енергоефективності та проектних робіт по коригуванні, чим перевищено очікувану вартість робіт за предметом закупівлі Капітальний ремонт будівлі 21 ДПРЧ З ДПРЗ ГУ ДСНС України у Кіровоградській області (покрівля, фасад та заходи з енергозбереження) на 176 216,40 грн
По-перше, звертаємо увагу Комісії, що замовником не надано жодного документального підтвердження, в тому числі зведений кошторисний розрахунок, згідно якого уповноваженою особою помилково включені витрати на оплату проектних робіт, виготовлення сертифікату енергоефективності та проектних робіт по коригуванні.
По-друге, на думку скаржника, замовником не доведено та документально не підтверджено, що очікувана вартість робіт перевищена на 176 216,40 грн.
По-третє, акцентуємо увагу Комісії, що під час підрахунку очікуваної вартості на підставі інформації, яка містилась в зведеному кошторисному розрахунку, саме уповноваженою особою помилково включені витрати на оплату проектних робіт, виготовлення сертифікату енергоефективності та проектних робіт по коригуванні
На думку скаржника, допущені дії замовником не є порушенням вимог законодавства у сфері публічних закупівель, а виключно неуважність уповноваженої особи замовника, яка визначала очікувану вартість закупівлі.
Слід підкреслити, що в разі, якщо у замовника справді виникала потреба внесенню змін до очікуваної вартості закупівлі то Замовник сам своїми же діями, а точніше – бездіяльністю, призвів до виникнення подібної ситуації.
Втім, попри вищезазначене, акцентуємо увагу Комісії на тому, що в даній ситуації відсутній факт вчинення та/або виявлення порушення яких-небудь вимог законодавства саме у сфері публічних закупівель, оскільки потреба у внесенні змін до очікуваної вартості закупівлі – апріорі не є порушенням законодавства у сфері публічних закупівель, а виключно безвідповідальність самого замовника, який, у свою чергу, сам визначає та зазначає очікувану вартість предмета закупівлі згідно статті 21 Закону, і який, відповідно, пізно виявив, що є необхідність в потребі коригування очікуваної вартості закупівлі.
4. По-четверте, Замовник зазначає, що прикінцевими положеннями Закону України «Про публічні закупівлі» передбачена адміністративна відповідальність за порушення порядку визначення предмета закупівлі, що тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Втім, самим же замовником зазначається в протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою про те, що визначення предмета закупівлі робіт здійснювалось уповноваженою особою згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону за об’єктами будівництва, з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 року № 281, Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 15 квітня 2020 року № 708 та проектно-кошторисної документації, яка отримала експертний висновок (позитивний).
Враховуючи наведене, скаржнику не зрозуміло яке порушення було вчинено замовником в частині порядку визначення предмета закупівлі.
У зв’язку з цим, просимо Комісію зобов’язати Замовника довести та документально підтвердити яке саме порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель замовником:
а) вже вчинено;
б) буде вчинено у разі продовження процедури закупівлі.
Враховуючи викладене, Замовник не підтвердив та документально не довів відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів.
Додатково повідомляємо, що, на думку скаржника, Замовник, відповідно до статті 19 Конституції України, не наділений повноваженнями самостійно визначати порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Відповідно до Закону, цими повноваженнями наділені інші органи, на кшталт органу оскарження та органів державного фінансового контролю.
Також звертаємо увагу Комісії на те, що Замовником в рішенні не зазначено в чому полягає неможливість усунення порушень законодавств у сфері публічних закупівель та опис таких порушень
Підсумовуючи вищевикладене, повторно акцентуємо увагу Комісії на тому, що в замовника була повноцінна можливість скоригувати очікувану вартість предмету закупівлі ще на стадії подання тендерних пропозицій.
На думку Скаржника, Замовник міг самостійно усунути власноруч допущене (на його думку) порушення у вигляді вчасно внесених змін до оголошення про проведення відкритих торгів.
Однак, замість вчинення зазначених дій, замовник ототожнює порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель із запізнілим бажанням (виявленням) внести зміни до оголошення про проведення відкритих торгів вже після розкриття тендерних пропозицій.
Враховуючи викладене, Замовник не довів правомірність відміни процедури закупівлі та те, що причини відміни є такими, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель не внаслідок дій/бездіяльності Замовника.
Таким чином, з огляду на все викладене вище, рішення щодо відміни процедури закупівлі є неправомірним, необґрунтованим та підлягає скасуванню, у зв’язку з тим, що:
1) відсутній сам факт порушення, що виник саме через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель;
2) Замовником не надано опис саме порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель;
3) Замовником не зазначено у чому саме полягає неможливість усунення порушень, які були допущені.
Враховуючи викладене, Замовник не підтвердив та документально не довів неможливість усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель
Підсумовуючи наведене вище, рішення щодо відміни процедури закупівлі
з наведених вище підстав підлягає скасуванню.
Вимоги:
Зобов'язати замовника скасувати рішення (повністю чи частково)
×
-
1) Встановити органом оскарження порушень законодавства з боку Замовника під час здійснення процедури закупівлі за кодом ДК 021:2015: 45453000-7 — Капітальний ремонт і реставрація, ідентифікатор процедури закупівлі: UA-2024-05-10-007579-a. 2) Зобов’язати Замовника – 3 Державний пожежно-рятувальний загін Головного Управління ДСНС України у Кіровоградській області – скасувати протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від «30» травня 2024 року стосовно рішення про відміну процедури закупівлі. Обґрунтуванням вищевказаних вимог є все, зазначене вище, у тому числі, обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів суб'єкта оскарження, зокрема, на його право отримання вигоди, пов'язаної з перемогою у Процедурі закупівлі, тощо.