• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Нафта і дистиляти

Завершена

2 250 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 11 250.00 UAH
Період оскарження: 08.05.2024 11:19 - 17.05.2024 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

Дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: b4dfeac0e4c944f8b68d45d8b178241a
Ідентифікатор запиту: UA-2024-05-08-003371-a.c1
Назва: Дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
У тендерній документації щодо закупівлі UA-2024-05-08-003371-a, затвердженій Протоколом рішення Уповноваженої особи замовника від 09.05.2024 (далі – Тендерна документація), встановлено низку умов, які є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі окремих учасників (в т.ч., ТОВ «Укрнафта-Постач»). В наслідок таких дій замовника порушене право ТОВ «Укрнафта-Постач» на участь у процедурі закупівлі на недискримінаційних засадах, право на об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, право на відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель. В наслідок таких дій замовника, ТОВ «Укрнафта-Постач» незаконно позбавлено можливості перемогти у Процедурі закупівлі, а також порушено інтереси ТОВ «Укрнафта-Постач», пов’язані з можливістю отримання законної вигоди в наслідок виконання договору про закупівлю, укладеного за результатами Процедури закупівлі.
Дата розгляду скарги: 21.05.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 13.05.2024 18:38
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 23.05.2024 18:40
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 23.05.2024 18:40
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРНАФТА-ПОСТАЧ", Дудник Євген 380978546494 fat-32-2@ukr.net

Пункт скарги

Номер: 9c9ce935c8df4d938d4f5bfa0d1f11af
Заголовок пункту скарги: Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-05-08-003371-a містить умови, які є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «Укрнафта-Постач».
Опис заперечення: Найменування замовника, рішення, дії або бездіяльність якого оскаржуються: Державна організація «Автобаза державного управління справами».
Найменування, місцезнаходження суб’єкта оскарження: Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрнафта-Постач»; 04053, м. Київ, провулок Несторівський, 3-5; тел. +38 044 239 1480.
Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-05-08-003371-a містить умови, згідно з якими:
1. Учасник має надати оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю», стосовно оптової торгівлі твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; діяльність посередників у торгівлі паливом, зокрема посередництва у торгівлі талонами на пальне та у торгівлі паливом бензовозними нормами.
2. Вбачається неможливою участь учасників, які для виконання вимог замовника щодо кількості та розташування АЗС, мають намір залучити більше, ніж одну мережу АЗС.
Зазначені умови є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «Укрнафта-Постач».
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Тип порушення: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Опис суті пункту скарги: 1. Щодо вимоги про надання сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю», стосовно оптової торгівлі твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; діяльність посередників у торгівлі паливом, зокрема посередництва у торгівлі талонами на пальне та у торгівлі паливом бензовозними нормами.

Відповідно до вимог пункту 13 Додатку 2 до тендерної документації, учасник має надати, зокрема, оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю», стосовно оптової торгівлі твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; діяльність посередників у торгівлі паливом, зокрема посередництва у торгівлі талонами на пальне та у торгівлі паливом бензовозними нормами.

Зазначена вимога у такій редакції обмежує можливість участі у закупівлі для учасників, які мають ідентичні за сферою дії, діючі сертифікати відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги», стосовно видів продукції та послуг, визначених згідно з Державним класифікатором продукції та послуг ДК 016:2010.

Так, станом на зараз в Україні є чинними, зокрема:

- Наказ Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 21.12.2015 № 203 «Про прийняття нормативних документів України, гармонізованих з міжнародними та європейськими нормативними документами, та скасування нормативних документів України», яким, серед іншого, прийнято національний стандарт України, гармонізований з міжнародним нормативним документом, з наданням чинності з 01.07.2016 ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги»;

- Наказ Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 30.11.2018 № 454 «Про прийняття та відновлення дії національних стандартів», яким, серед іншого, прийнято національний стандарт, гармонізований з європейськими та міжнародними стандартами, методом підтвердження з наданням чинності з 05.12.2018 ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги».

Зазначені національні стандарти мають ідентичну сферу застосування - «Системи управління якістю. Вимоги».

Наявність в учасника сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) свідчить про відповідність його системи управління якістю вимогам, які також можуть бути підтверджені сертифікатом відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT).

Крім того, відповідно до пункту 8.2.2 Вимог до оцінки відповідності згідно ISO/IEC 17021-1:2015 до органів, що здійснюють аудит і сертифікацію систем менеджменту, затверджених Наказом Національного агентства з акредитації України від 01.02.2016 № 205-Я, документ щодо сертифікації повинен визначати, зокрема, сферу сертифікації відповідно до типу діяльності, продукції та послуг, застосовних до кожної ділянки. Сфера не повинна вводити в оману або допускати двозначне тлумачення.

При цьому, під час здійснення оцінки відповідності, типи діяльності, продукції та послуг визначаються з дотриманням принципів, встановлених Законом України «Про стандартизацію», для чого органи сертифікації використовують Державний класифікатор продукції та послуг ДК 016:2010, затверджений Наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 № 457.

Слід звернути увагу на те, що Державний класифікатор продукції та послуг ДК 016:2010 НЕ МІСТИТЬ таких розділів, груп, класів, категорій, підкатегорій, позицій, типів та підтипів продукції та послуг, як «посередництво у торгівлі талонами на пальне» та «посередництво у торгівлі паливом бензовозними нормами».

Натомість, ДК 016:2010 містить такі класи продукції та послуг, як 46.12 «Послуги посередників щодо оптової торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами» та 46.71 «Оптова торгівля твердим, рідинним і газоподібним паливом та мастильними матеріалами».

Відповідність системи управління якістю учасника у зазначених сферах (46.12 та 46.71) вимогам ДСТУ ISO 9001:2018 забезпечує належний рівень системи управління якістю під час постачання Бензину А-95 Євро5 (у талонах) та Дизельного палива Євро5 (у талонах).

Також звертаємо увагу на те, що згідно з умовами Тендерної документації, постачання предмету закупівлі передбачається здійснювати У ТАЛОНАХ, та НЕ ПЕРЕДБАЧАЄ ЗАСТОСУВАННЯ бензовозних норм.

Тому вважаємо, що встановлення у тендерній документації вимог щодо наявності в учасника сертифікату на систему управління якістю стосовно посередництва у торгівлі паливом бензовозними нормами, є необґрунтованим та безпідставним, а також призводить до штучного обмеження кола потенційних учасників цієї закупівлі.

Так, ТОВ «Укрнафта-Постач» має Сертифікат на систему управління якістю від 10.08.2023 № UA.MQ.230605.01-23, стосовно оптової торгівлі твердим, рідким, газоподібним паливом i подібними продуктами, діяльності посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами, неспеціалізованої оптової торгівлі (коди ДКПП 46.12, 46.71, 46.90), який підтверджує відповідність вимогам ДСТУ ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги», який є чинним, однак який не відповідає оскаржуваній вимозі Тендерної документації.

2. Щодо обмеження участі у торгах учасників, які мають намір залучити більше, ніж одну мережу АЗС.

Відповідно до вимог пункту 4 Додатку 4 до Тендерної документації, талони- скретч-картки повинні містити НАЗВУ МЕРЕЖІ АЗС або БРЕНД АЗС, на яких буде здійснюватись відпуск палива.
Згідно з вимогами пункту 6 Додатку 4 до Тендерної документації, учасник повинен забезпечити відпуск палива за допомогою талонів в РОЗГАЛУЖЕНІЙ МЕРЕЖІ АЗС по всій території України, за виключенням тимчасово окупованих територій.

Вбачається, що зазначення замовником у виразах «містити НАЗВУ МЕРЕЖІ АЗС або БРЕНД АЗС» та «відпуск палива за допомогою талонів в РОЗГАЛУЖЕНІЙ МЕРЕЖІ АЗС» слів «назву мережі», «бренд» та «розгалуженій мережі» саме в однині, вказує на те, що замовник вважатиме такими, що відповідатимуть зазначеним умовам, лише тих учасників, які використовують (та відповідно, зазначать в своїй пропозиції) лише ОДНУ мережу АЗС. Також вбачається, що решта учасників, які для дотримання умов тендерної документації щодо кількості та розташування АЗС, задіють більше, ніж одну мережу АЗС, будуть визнані замовником такими, що не відповідають зазначеним умовам тендерної документації.

Зазначені умови тендерної документації є дискримінаційними відносно учасників (в т.ч., ТОВ «Укрнафта-Постач»), які для дотримання умов тендерної документації щодо кількості та розташування АЗС, мають намір задіяти більше, ніж одну мережу АЗС.

Так, під час участі у закупівлі UA-2024-05-08-003371-a, для дотримання умов тендерної документації щодо кількості та розташування АЗС, ТОВ «Укрнафта-Постач» має намір запропонувати декілька мереж АЗС, на яких замовник зможе отримати пальне за талонами ТОВ «Укрнафта-Постач», зокрема, мережі АЗС «UKRNAFTA» та «Marshal», з якими ТОВ «Укрнафта-Постач» має договірні відносини.

При цьому, талони, емітентом яких є ТОВ «Укрнафта-Постач», містять назву (бренд) основної (найбільшої) мережі АЗС, на яких можна здійснити відпуск палива («UKRNAFTA»), однак не містять назви інших (менших) партнерських мереж АЗС, які також здійснюють відпуск палива за талонами, емітентом яких є ТОВ «Укрнафта-Постач».

Залучення ТОВ «Укрнафта-Постач» одночасно декількох мереж АЗС дозволить виконати вимоги Тендерної документації щодо кількості та розташування АЗС, однак, таке залучення може бути розцінене замовником як невідповідність вимогам пунктів 4 та 6 Додатку 4 до Тендерної документації.

Згідно з частиною 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Згідно з частиною 4 статті 22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Перелік доказів:

1. Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-05-08-003371-a, затверджена Протоколом рішення Уповноваженої особи замовника від 09.05.2024.
2. Сертифікат від 10.08.2023 № UA.MQ.230605.01-23.
3. Договір від 29.02.2024 № 13/748-МТР.
4. Договір від 12.02.2024 № МТ 1412/02/24.
5. Зразки талонів ТОВ «Укрнафта-Постач».
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації