• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Хлор рідкий та коагулянт — сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий)

Завершена

41 917 728.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 419 177.28 UAH
Період оскарження: 29.04.2024 19:02 - 22.05.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА на порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо усунення дискримінаційних вимог тендерної документації

Номер: 8199e2b528a345029480a7c054fa0fc8
Ідентифікатор запиту: UA-2024-04-29-011110-a.b1
Назва: СКАРГА на порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо усунення дискримінаційних вимог тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 15.05.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 07.05.2024 17:10
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 20.05.2024 12:33
Дата виконання рішення Замовником: 20.05.2024 16:39
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №8593-р/пк-пз від 15.05.2024 року вмконано в повному обсязі, та відповідно внесено зміни до тендерної документації на закупівлю “Хлор рідкий та коагулянт — сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий)” (код ДК 021:2015-24310000-0 “Основні неорганічні хімічні речовини”).
Автор: ТОВ "КАПІТАЛ-РОСТ ", Станіслав Сергєєв +380671005376 krtender8@gmail.com

Пункт скарги

Номер: 7ff3726558c748ed8ccbd59848d158da
Заголовок пункту скарги: Неправомірні дії замовника та звуження кола потенціних учасників (постачальників)
Опис заперечення: 1. Пунктом 4 "Інформація про предмет закупівлі" Розділу І "Загальні положення" та Додатком 2 до ТД визначено, що товарами, які складають предмет закупівлі, є:
Код ДК 021:2015 — 24310000-0 - "Основні неорганічні хімічні речовини" («Хлор рідкий та коагулянт — сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий)»)
Закупівля здійснюється щодо предмета закупівлі в цілому. Поділ предмету закупівлі на лоти не передбачений.
Не зважаючи на те, що товари, які входять до предмету закупівлі, відносяться до основних хімічних речовин, вони є різними за своїми технічними та якісними характеристиками, мають різне функціональне призначення та свої особливі умови виробництва, зберігання та перевезення, і взагалі виробляються за різними стандартами та технічними умовами.
По суті, це абсолютно різні товари, які можуть вироблятися різними виробниками та поставлятися різними постачальниками, які спеціалізуються на оптовій торгівлі (постачанні) або якогось одного коагулянту, або хлору.
Об’єднання найменувань у єдиний предмет Закупівлі порушує принцип конкурентоспроможних торгів, а саме: «одне найменування - один лот», що призводить до того, що в процедурі закупівлі можуть брати участь лише ті учасники, які можуть запропонувати всі, без винятку, види хімічних речовин, визначені у загальному предметі закупівлі та виконати всі вимоги тендерної документації. При цьому, враховуючи, що хлор рідкий є небезпечною хімічною речовиною, вимоги тендерної документації щодо поставки даного виду товару є більш жорсткішими, що значно звужує коло потенційних учасників, які б мали змогу брати участь у Закупівлі в разі поділу предмета Закупівлі на лоти.
Умисне об’єднання зазначених в тендерній документації товарів у єдиний предмет Закупівлі створює монопольне середовище для певного учасника, який заздалегідь має всі необхідні документи, зазначені в тендерній документації щодо поставки хлору рідкого та заздалегідь має змогу поставити обидві зазначені у тендерній документації хімічні речовини. При цьому кожне найменування може бути закуплено окремо одне від одного і значно підвищить конкуренцію та економічну ефективність Закупівлі.
Звертаємо увагу, що рідкий хлор і сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий) є речовинами, які мають абсолютно різний технологічний процес синтезу та різні сфери застосування, різні умови поводження з товаром, різні технології виробництва, різний перелік дозвільних документів, тощо.
Хлор використовується для хлорування води (дезінфекції), відбілювання, а сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий) використовується для очищення та підготовки питної води, в тому числі відділення води від сторонніх фізичних елементів (пилу, часток бруду тощо).
Дійсно, і хлор і коагулянт застосовується для очищення води, проте абсолютно на різних етапах, що в свою чергу свідчить про відсутність будь-яких причин для об’єднання закупівлі різних речовин в один лот.
Відповідно до пункту 3 розділу I Порядку визначення предмета закупівлі, який затверджено Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 708 від 15 квітня 2020 року (далі – Наказ) предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
Рідкий хлор відповідно до Єдиного закупівельного словника має код 24311900-6, в той час, як сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий) має код 24313122-2 (Сульфіди, сульфіти та сульфати). Як вбачається з показників за п’ятою і подальших цифр Єдиного закупівельного словника вказані товари є відмінними, і Замовник мав би, керуючись пунктом 5 цього Наказу, розділити закупівлю на лоти. Пунктом 5 цього Наказу також передбачено, що Замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої-восьмої цифр Єдиного закупівельного словника, обсягом, номенклатурою, місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг.
Крім того, рідкий хлор є особливо небезпечною хімічною речовиною.
Відповідно до наказу Міністерства охорони здоров'я України від14 липня 2020 року № 1596 "Про затвердження гігієнічних регламентів допустимого вмісту хімічних і біологічних речовин у повітрі робочої зони" хлор відноситься до хімічних речовин 2 класу небезпеки.
Поставка небезпечних хімічних речовин потребує від постачальника отримання додаткових дозволів - ліцензії на перевезення небезпечних вантажів, допусків транспортних засобів до перевезення небезпечних вантажів, спеціальної підготовки водіїв таких транспортних засобів, отримання дозволів Держпраці на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки.
З огляду на високу небезпечність хлору та на особливості його тарування, зберігання і перевезення тендерною документацією, зокрема Додатком 2, встановлено перелік документів, які учасники повинні надати у складі своїх тендерних пропозицій:
- скан-копії паспортів посудин, що працюють під тиском або витяги з паспортів відносно кожного контейнеру) (ці документи мають містити інформацію про запірну арматуру, що встановлена на контейнерах, відповідно до вимог документації Замовника);
- скан-копії паспортів посудин, що працюють під тиском або витяги з паспортів відносно кожного контейнеру) (ці документи мають містити інформацію про запірну арматуру, що встановлена на контейнерах, відповідно до вимог документації Замовника).
- Дозвіл на виконання робіт з підвищеної небезпеки (заповнення та спорожнення (злив) контейнерів (балонів) із зрідженим отруйним газом.
У випадку, якщо Учасник не здійснює самостійно підготовку тари до наповнення та її технічний огляд та/або не має у власності хлорної тари, - додатково надає:
- оригінал або копію договору (поставка, оренда, підряд чи ін.), що укладений між Учасником та організацією/підприємством, що буде здійснювати комплекс робіт з підготовки тари до наповнення зі строком дії не менше ніж період, протягом якого має відбуватися постачання товару замовнику;
- скан-копія договору оренди/найму (з наданням актів приймання-передачі) або іншого документа, що підтверджує правомірність користування хлорною тарою учасником, що вказана ним у гарантійному листі.
7. Інформаційну довідку про наявність автотранспорту, до якої для документального підтвердження надаються скан-копії технічних паспортів або документів, що підтверджують право власності або договори оренди транспортних засобів або договори перевезення вантажу;
До довідки учасник надає Дозвіл на експлуатацію устаткування пов'язаного з використанням, зберіганням, транспортуванням, застосуванням небезпечних речовин 1 i 2 класу небезпеки (контейнерів не менше ніж 42шт.).
8. У разі, якщо Учасник закупівель – буде постачати товар імпортного виробництва, при цьому, послуги з підготовки тари до наповнення та її технічного огляду здійснюються за кордоном, на виконання вимог ст. 21 Закону України «Про охорону праці», - Учасник додатково надає скан-копію експертного висновку, що підтверджує пройдену на території України експертизу технологічного процесу на відповідність його нормативно-правовим актам з охорони праці, що чинні на території України, який виданий уповноваженою експертною організацією. В підтвердження повноважень експертної організації, учасник повинен надати копію документу, що підтверджує акредитацію експертної організації, яка повинна бути чинною на дату видачі відповідного висновку.
Як вбачається з електронної системи закупівель, оголошення про проведення Закупівлі № UA-2024-04-29-011110-a було оприлюднене 29.04.2024 р. о 19:02, кінцевий строк подання тендерних пропозицій – 07.05.2024 р. о 08:00. Тобто, потенційні учасники, в тому числі Скаржник, які не здійснюють постачання хлору на постійній основі, не мають фізичної можливості за 7 календарних днів, 2 з яких припадають на суботу та неділю, отримати цілу купу дозволів та провести низку експертиз на виконання умов тендерної документації.
За таких обставин вимоги тендерної документації буде в змозі виконати лише той учасник, який заздалегідь має всі необхідні документи для постачання хлору.

При цьому хлор складає лише 10% від обсягу Закупівлі, а перелік документів, який вимагається Замовником на сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий) мінімальний порівняно з переліком документів, які вимагаються на хлор, що вбачається з нижченаведеної таблиці:
Найменування товару, кількість Вимоги тендерної документації до товару та перелік необхідних документів, що вимагаються ТД


Хлор
132 т
Транспортне маркування — по ГОСТ 14192.
На спеціалізовані контейнери наносять надписи “Хлор”, “Отруйний газ”.
Маркування, характеризуюче транспортну небезпеку вантажу — по діючому ГОСТу з нанесенням знака небезпечності (клас2, підклас 2.2, категорія 4, номера креслень знаку небезпеки: основного - 6а, додаткового — 5 та 8, класифікаційний шифр -2243), серійного номера 00Н 1017.
Упаковка:
Рідкий хлор заливають в спеціалізовані контейнери місткістю 800 дм3. Контейнери комплектуються двома запірними кутовими вентилями Ду10 Ру25 з вихідною різьбою 1''.
місткість контейнеру на 1 дм3 — не більше 1,20 кг рідкого хлору.
Учасник у складі пропозиції повинен надати наступні документи:
Технічні умови/стандарт/технічну специфікацію або інший документ (копію/оригінал) на підставі яких здійснюється виробництво небезпечних речовин – хлору рідкого, що пропонується Учасником Замовнику.
2. Сертифікат відповідності на рідкий хлор, що видано уповноваженою організацією.
3. Скан-копію паспорту (сертифікату) якості на хлор, що засвідчує якість продукції. При цьому, Паспорт (сертифікат), наданий у складі тендерної пропозиції, повинен відповідати вимогам Правил охорони праці при виробництві, зберіганні, транспортуванні та застосуванні хлору, затверджених Наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 12.03.2010 р. №56.
4. У разі, якщо Учасник не є виробником товару, що є предметом даної закупівлі, - надає копію договору купівлі-продажу, поставки товару чи інше від виробника або постачальника.
5. Учасник у складі пропозиції повинен надати Гарантійний лист, що на момент поставки товару термін його придатності повинен складати не менше 50% від загального терміну придатності, закладеного виробником.
6. Гарантійний лист, що у власності (оренді, іншому законному користуванні) Учасника наявна хлорна тара (контейнера) у кількості не менше 42 одиниць (надається перелік контейнерів, зазначається їх виробник та рік виготовлення), що забезпечує потребу у відвантажені товару Замовнику та необхідний обіг зворотної тари та підтвердження того, що Учасник відповідає за її стан і технічне обслуговування; в гарантійному листі має зазначатися назва організації яка буде здійснювати підготовку тари до наповнення та її технічний огляд.
До гарантійного листа Учасник додає :
- скан-копії паспортів посудин, що працюють під тиском або витяги з паспортів відносно кожного контейнеру) (ці документи мають містити інформацію про запірну арматуру, що встановлена на контейнерах, відповідно до вимог документації Замовника).
- Дозвіл на виконання робіт з підвищеної небезпеки (заповнення та спорожнення (злив) контейнерів (балонів) із зрідженим отруйним газом.
Дозвільні документи можуть бути видані як на Учасника, так і на організацію чи підприємство, що буде здійснювати відповідні роботи для потреб замовника, в порядку визначеному діючим законодавством України.

У випадку, якщо Учасник не здійснює самостійно підготовку тари до наповнення та її технічний огляд та/або не має у власності хлорної тари, - додатково надає:
- оригінал або копію договору (поставка, оренда, підряд чи ін.), що укладений між Учасником та організацією/підприємством, що буде здійснювати комплекс робіт з підготовки тари до наповнення зі строком дії не менше ніж період, протягом якого має відбуватися постачання товару замовнику;
- скан-копія договору оренди/найму (з наданням актів приймання-передачі) або іншого документа, що підтверджує правомірність користування хлорною тарою учасником, що вказана ним у гарантійному листі.
7. Інформаційну довідку про наявність автотранспорту, до якої для документального підтвердження надаються скан-копії технічних паспортів або документів, що підтверджують право власності або договори оренди транспортних засобів або договори перевезення вантажу;
До довідки учасник надає Дозвіл на експлуатацію устаткування пов'язаного з використанням, зберіганням, транспортуванням, застосуванням небезпечних речовин 1 i 2 класу небезпеки (контейнерів не менше ніж 42шт.).
8. У разі, якщо Учасник закупівель – буде постачати товар імпортного виробництва, при цьому, послуги з підготовки тари до наповнення та її технічного огляду здійснюються за кордоном, на виконання вимог ст. 21 Закону України «Про охорону праці», - Учасник додатково надає скан-копію експертного висновку, що підтверджує пройдену на території України експертизу технологічного процесу на відповідність його нормативно-правовим актам з охорони праці, що чинні на території України, який виданий уповноваженою експертною організацією. В підтвердження повноважень експертної організації, учасник повинен надати копію документу, що підтверджує акредитацію експертної організації, яка повинна бути чинною на дату видачі відповідного висновку.
Учасник має надати довідку в довільній формі із зазначенням відомостей про виробника та країни походження товару запропонованого до постачання.


Коагулянт — сульфат алюмінію
(Алюміній сірчанокислий)
1300 т

Вид пакування: контейнери м’які петлеві для сипучих продуктів (біг-бег).
ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ, НЕОБХІДНИХ ДЛЯ ПІДТВЕРДЖЕННЯ ТЕХНІЧНИХ, ЯКІСНИХ ТА КІЛЬКІСНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ:
Для підтвердження відповідності товару технічним, якісним та кількісним характеристикам Учасник повинен надати такі документи на товар:
- Сертифікат якості/сертифікат аналізу/паспорт якості від виробника, що підтверджує основні технічні характеристики продукції, що визначені Замовником у даному технічному завданні та технічним умовам виробника/відповідність іншому стандарту відповідно до якого виготовляється продукція.
- Технічні характеристики продукції повинні відповідати нормативним документам, які підтверджують фізико-хімічний склад сульфату алюмінію технічного очищеного (коагулянту)
- Сертифікат відповідності на сульфат алюмінію, що виданий уповноваженою організацію, який підтверджує відповідність продукції вимогам п.п.3.3.1, 3.3.3 ДСТУ EN 878:2022.
Для підтвердження якості товару:
- Гарантійний лист про те, що Учасник забезпечує постійний контроль якості кожної партії товару, що поставляється та гарантує своєчасну заміну неякісного товару.
- копію сертифікату системи управління якості виробника Товару згідно з вимогами міжнародного стандарту ISO 9001:2015.

Також аналіз практики (історії) проведення Замовником закупівель за товарами Коагулянт — сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий) та Хлору рідкого свідчить про те, що КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО «ВІННИЦЯОБЛВОДОКАНАЛ» до цієї закупівлі ніколи не об'єднувало зазначені товари в один предмет закупівлі, а завжди закуповувало ці товари окремо, що очевидно відслідковується з викладених нижче закупівель:
Сульфат алюмінію
UA-2022-07-26-008651-a
UA-2022-01-13-001716-a
UA-2021-05-21-012477-b
UA-2021-02-18-012649-b
UA-2020-12-17-017451-c
UA-2019-11-01-000419-b
UA-2018-10-03-000271-c
UA-2017-10-03-000819-b
UA-2016-12-28-001743-b
UA-2016-11-09-000803-a
Хлор:
UA-2023-02-09-011900-a
UA-2022-09-29-008556-a
UA-2022-07-29-005051-a
UA-2022-07-20-008391-a
UA-2022-01-20-010599-b
UA-2021-12-06-011571-c
UA-2020-11-25-003568-b
UA-2020-02-20-001740-b
UA-2020-02-13-001723-b
UA-2019-12-27-001900-b
UA-2019-11-06-001672-b
UA-2018-11-13-000803-a
UA-2018-07-26-001526-b
UA-2017-11-15-000166-a
UA-2017-11-14-001529-a
UA-2017-10-03-000858-b
UA-2016-11-09-000774-a


Тобто, цілком очевидно, що додавання невеликої кількості такого специфічного товару як хлор до великої закупки сульфату алюмінію (Алюмінію сірчанокислого) здійснюється Замовником в інтересах певного потенційного учасника або декількох з учасників, які здійснюють постачання хлору та заздалегідь мають визначений тендерною документацією пакет документів.
Крім того, вважаємо за потрібне зазначити, що в Україні єдиним виробником хлору є АТ «Дніпроазот», що можна побачити на офіційному сайті підприємства за посиланням https://www.azot.com.ua/uk/company/activity/.
Підприємства, які одночасно виробляють хлор та сульфат алюмінію на території України взагалі відсутні, а тому об’єднання різних видів товарів в одну закупівлю порушують принципи здійснення закупівель, встановлених ст. 5 Закону.
Замовником не наведено жодних обґрунтувань чи аргументів щодо підстав об’єднання закупівлі в один лот, зважаючи на те, що кожна з позицій закупівлі постачається незалежно одна від одної. Залучення різних постачальників також дозволить провести закупівлю з максимальною економією коштів.
За результатами аналізу умов Закупівлі та вимог тендерної документації, ринку України щодо виробництва предмету закупівлі Скаржником встановлено, що на ринку України відсутні щонайменше два виробники, які відповідають усім в сукупності вимогам документації та відсутня продукція предмета закупівлі в сукупності щонайменше двох виробників.
Більше того, виробники, які одночасно здійснюють виробництво і хлору, і сульфату алюмінію взагалі відсутні також у Європі.
Таким чином, Замовником штучно, не враховуючи в повній мірі вимоги Закону та Особливостей щодо недискримінацїї учасників, звужено коло потенційних учасників Закупівлі шляхом викладення тендерної документації (предмета закупівлі) таким чином, що їх задовольнити можуть лише ті учасники, які заздалегідь спроможні запропонувати всі, без винятку, види хімічних речовин, визначені у загальному предметі закупівлі.
На підставі вищевикладеного, Скаржник вважає, що тендерна документація в цій частині містить дискримінаційні вимоги по відношенню до потенційних учасників, в тому числі і Скаржника, а тому умова про об'єднання хлору та сульфату алюмінію (Алюмінію сірчанокислого) в один лот має бути виключена з тендерної документації Замовника.
Скаржник здійснює діяльність з постачання сульфату алюмінію на постійній основі, але не має можливості постачати рідкий хлор, і з урахуванням скорочених строків проведення Закупівлі не має можливості створити необхідні умови (отримати всі необхідні дозволи та документи) для постачання хлору.
Разом з тим, Скаржник має все необхідне для своєчасного постачання сульфату алюмінію (Алюмінію сірчанокислого) належної якості та в необхідних Замовнику обсягах. Але зазначені вище умови тендерної документації перешкоджають Скаржнику приймати участь у Закупівлі, що порушує права та законні інтереси Скаржника, а також штучно звужують коло потенційних учасників.
Скаржник має намір взяти участь у Закупівлі, запропонувавши сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий) виробництва компанії ХІКРІ ЕРДЖИЛІ ДЕНІЗ НАКЛІЯТЬ КІМ'ЄВІ МАДДЕЛЕР, Туреччина, що підтверджується виданим виробником сертифікатом якості (копія сертифікату якості з перекладом додається).
Оскільки в даному пункті скарги обґрунтовується необхідність поділу Закупівлі на лоти, Скаржник вважає, що в такому випадку є необхідність внесення змін до тендерної документації стосовно наявності у учасників обладнання та матеріально-технічної бази, тому що в цій частині тендерної документації містяться вимоги, які стосуються виключно тих учасників, які будуть приймати участь у Закупівлі щодо постачання рідкого хлору.
Так, в п. 1 "Наявність обладнання та матеріально-технічної бази" Додатку 1 до тендерної документації зазначено, що учасники мають надати:
Довідка в довільній формі на фірмовому бланку (у разі наявності таких бланків), за підписом уповноваженої особи Учасника та завірена печаткою (за наявності), в якій зазначається наступна інформація:
1. Наявність обладнання та матеріально-технічної бази з обов'язковим зазначенням переліку хлорної тари (контейнерів) в кількості не менше 42 шт. (трьохкратний необхідний обіг зворотної тари, за відсутності такої тари у Замовника), яка знаходиться в користуванні (власність, оренда, найм) Учасника, з доданням копії документу, що засвідчує право користування хлорною тарою (документ про власність (договір купівлі-продажу, довідка про наявність на балансі підприємства, інше), договір оренди, інше).
За таких обставин в разі поділу Закупівлі на лоти Замовник повинен внести у зазначений вище пункт тендерної документації застереження стосовно того, що дана вимога документації стосується виключно тих учасників, які приймають участь у Закупівлі щодо постачання рідкого хлору.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 3. Також зазначаємо, що тендерна документація має суперечності та недоліки, які необхідно усунути до моменту подачі учасниками тендерних пропозицій.
Пунктом 1 Розділу "Технічна специфікація. Технічні вимоги – Хлор рідкий" Додатку 2 до тендерної документації встановлено, що:
Продукція має відповідати діючим стандартам ДСТУ, ГОСТам, мати сертифікати якості, паспорти на кожну партію товару
Пунктом 2 Розділу "Технічна специфікація. Технічні вимоги до предмета закупівлі – Коагулянт — сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий)" Додатку 2 до тендерної документації встановлено, що:
Продукція має відповідати діючим стандартам ДСТУ/ТУ/EN та мати сертифікати якості, паспорти на кожну партію товару.
Разом з цим пунктом 2.1 проєкту договору на поставку хлору рідкого та коагулянту – сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий), який викладено у Додатку 3 до тендерної документації, зазначено, що:
2.1. Постачальник повинен передати (поставити) Покупцеві товар (товари), якість якого відповідає заявленим у тендерній документації технічним вимогам та діючим в Україні стандартам (сертифікати, ГОСТи, ТУ).
Як зазначалося вище, Скаржник має намір взяти участь у Закупівлі, запропонувавши сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий) виробництва компанії ХІКРІ ЕРДЖИЛІ ДЕНІЗ НАКЛІЯТЬ КІМ'ЄВІ МАДДЕЛЕР, Туреччина. Певним чином, дана продукція виробляється за технічно-нормативним документом (стандартом), який не діє в Україні, що може призвести до відмови Замовника від приймання товару, оскільки товар не відповідає умовам договору.
Зазначені суперечності тендерної документації створюють правову невизначеність для потенційних учасників, в тому числі для Скаржника, і не дозволяють учасникам належним чином підготувати тендерні пропозиції, що може призвести до негативних для учасників наслідків при виконання укладеного за результатами Закупівлі договору.
За таких обставин Скаржник вважає за необхідне внести зміни до умов проєкту договору та привести зазначені вище умови у відповідність з вимогами, викладеними у Додатку 2 до тендерної документації.
Обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів скаржника
Як вбачається з наведених вище обставин, Замовником допущені порушення процедури закупівлі, а саме ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» в частині недискримінації учасників та рівного ставлення до них; участі у процедурах закупівель на рівних умовах; добросовісної конкуренції серед учасників; максимальної економії та ефективності; відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Таким чином, зазначені у даній Скарзі вимоги Тендерної документації є дискримінаційними по відношенню до нашого підприємства, яке не має можливості виконати викладені в Скарзі вимоги тендерної документації та позбавляють ТОВ «КАПІТАЛ-РОСТ» можливості взяти участь у Закупівлі, а також порушують права та інтереси ТОВ «КАПІТАЛ-РОСТ», пов’язані з його участю у Закупівлі з дотриманням принципів недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.

2. Пунктом 2 Розділу "Технічна специфікація. Технічні вимоги до предмета закупівлі – Коагулянт — сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий)" Додатку 2 до тендерної документації встановлено, що учасники на підтвердження технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі повинні надати:
- Сертифікат відповідності на сульфат алюмінію, що виданий уповноваженою організацію, який підтверджує відповідність продукції вимогам п.п. 3.3.1, 3.3.3 ДСТУ EN 878:2022.
Скаржник вважає вищезазначені вимоги тендерної документації дискримінаційними щодо ТОВ "КАПІТАЛ-РОСТ" з огляду на наступне.
Відповідно до Закону України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності" сертифікат відповідності – документ, що виданий для підтвердження того, що продукція, відповідає встановленим вимогам конкретного стандарту чи іншого нормативного документу, згідно з яким така продукція виробляється.
Разом з тим, Замовник в тендерній документації зазначає, що учасники мають надати сертифікат відповідності на сульфат алюмінію, який підтверджує відповідність продукції вимогам окремих положень державного стандарту, а саме виключно пунктам 3.3.1, 3.3.3 ДСТУ EN 878:2022.
Скаржник має сертифікат відповідності на сульфат алюмінію (копія сертифікату додається), який має намір постачати, в якому зазначено, що продукція, яка була об'єктом оцінки відповідності, відповідає вимогам ДСТУ EN 878:2022 в цілому, а не конкретним його пунктам, як зазначено в тендерній документації.
З огляду на це ТОВ "КАПІТАЛ-РОСТ" вважає, що така вимога тендерної документації може стати формальною підставою для відхилення тендерної пропозиції Скаржника, оскільки в його сертифікаті відповідності не зазначено, що сульфат алюмінію відповідає саме вимогам п.п. 3.3.1, 3.3.3 ДСТУ EN 878:2022.
Така вимога тендерної документації на думку Скаржника є дискримінаційною та включена до тендерної документації в інтересах певних учасників, які мають сертифікат відповідності на сульфат алюмінію, в якому зазначається, що продукція відповідає конкретно п.п. 3.3.1, 3.3.3 ДСТУ EN 878:2022.
Такі сертифікати відповідності, наявні у відкритих джерелах (закупівля UA-2024-02-29-008706-a), зокрема, має ТОВ "АУЛЬСЬКА ХЛОРОПЕРЕЛИВНА СТАНЦІЯ" (копія сертифікатів відповідності UA.276.065.02-24, UA.276.057.04-24 додаються).
За таких обставин Скаржник має обґрунтовані підстави вважати, що Замовник намагається у будь-який спосіб знайти засоби для співпраці з бажаним постачальником, не допускаючи до участі у Закупівлі інших учасників, в тому числі Скаржника.
З огляду на викладене, дана вимога Замовника, що міститься в тендерній документації є дискримінаційною та такою, що не відповідає діючому законодавству України, а тому має бути виключена з тендерної документації.


1. Пунктом 4 "Інформація про предмет закупівлі" Розділу І "Загальні положення" та Додатком 2 до ТД визначено, що товарами, які складають предмет закупівлі, є:
Код ДК 021:2015 — 24310000-0 - "Основні неорганічні хімічні речовини" («Хлор рідкий та коагулянт — сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий)»)
Закупівля здійснюється щодо предмета закупівлі в цілому. Поділ предмету закупівлі на лоти не передбачений.
Не зважаючи на те, що товари, які входять до предмету закупівлі, відносяться до основних хімічних речовин, вони є різними за своїми технічними та якісними характеристиками, мають різне функціональне призначення та свої особливі умови виробництва, зберігання та перевезення, і взагалі виробляються за різними стандартами та технічними умовами.
По суті, це абсолютно різні товари, які можуть вироблятися різними виробниками та поставлятися різними постачальниками, які спеціалізуються на оптовій торгівлі (постачанні) або якогось одного коагулянту, або хлору.
Об’єднання найменувань у єдиний предмет Закупівлі порушує принцип конкурентоспроможних торгів, а саме: «одне найменування - один лот», що призводить до того, що в процедурі закупівлі можуть брати участь лише ті учасники, які можуть запропонувати всі, без винятку, види хімічних речовин, визначені у загальному предметі закупівлі та виконати всі вимоги тендерної документації. При цьому, враховуючи, що хлор рідкий є небезпечною хімічною речовиною, вимоги тендерної документації щодо поставки даного виду товару є більш жорсткішими, що значно звужує коло потенційних учасників, які б мали змогу брати участь у Закупівлі в разі поділу предмета Закупівлі на лоти.
Умисне об’єднання зазначених в тендерній документації товарів у єдиний предмет Закупівлі створює монопольне середовище для певного учасника, який заздалегідь має всі необхідні документи, зазначені в тендерній документації щодо поставки хлору рідкого та заздалегідь має змогу поставити обидві зазначені у тендерній документації хімічні речовини. При цьому кожне найменування може бути закуплено окремо одне від одного і значно підвищить конкуренцію та економічну ефективність Закупівлі.
Звертаємо увагу, що рідкий хлор і сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий) є речовинами, які мають абсолютно різний технологічний процес синтезу та різні сфери застосування, різні умови поводження з товаром, різні технології виробництва, різний перелік дозвільних документів, тощо.
Хлор використовується для хлорування води (дезінфекції), відбілювання, а сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий) використовується для очищення та підготовки питної води, в тому числі відділення води від сторонніх фізичних елементів (пилу, часток бруду тощо).
Дійсно, і хлор і коагулянт застосовується для очищення води, проте абсолютно на різних етапах, що в свою чергу свідчить про відсутність будь-яких причин для об’єднання закупівлі різних речовин в один лот.
Відповідно до пункту 3 розділу I Порядку визначення предмета закупівлі, який затверджено Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 708 від 15 квітня 2020 року (далі – Наказ) предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
Рідкий хлор відповідно до Єдиного закупівельного словника має код 24311900-6, в той час, як сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий) має код 24313122-2 (Сульфіди, сульфіти та сульфати). Як вбачається з показників за п’ятою і подальших цифр Єдиного закупівельного словника вказані товари є відмінними, і Замовник мав би, керуючись пунктом 5 цього Наказу, розділити закупівлю на лоти. Пунктом 5 цього Наказу також передбачено, що Замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої-восьмої цифр Єдиного закупівельного словника, обсягом, номенклатурою, місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг.
Крім того, рідкий хлор є особливо небезпечною хімічною речовиною.
Відповідно до наказу Міністерства охорони здоров'я України від14 липня 2020 року № 1596 "Про затвердження гігієнічних регламентів допустимого вмісту хімічних і біологічних речовин у повітрі робочої зони" хлор відноситься до хімічних речовин 2 класу небезпеки.
Поставка небезпечних хімічних речовин потребує від постачальника отримання додаткових дозволів - ліцензії на перевезення небезпечних вантажів, допусків транспортних засобів до перевезення небезпечних вантажів, спеціальної підготовки водіїв таких транспортних засобів, отримання дозволів Держпраці на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки.
З огляду на високу небезпечність хлору та на особливості його тарування, зберігання і перевезення тендерною документацією, зокрема Додатком 2, встановлено перелік документів, які учасники повинні надати у складі своїх тендерних пропозицій:
- скан-копії паспортів посудин, що працюють під тиском або витяги з паспортів відносно кожного контейнеру) (ці документи мають містити інформацію про запірну арматуру, що встановлена на контейнерах, відповідно до вимог документації Замовника);
- скан-копії паспортів посудин, що працюють під тиском або витяги з паспортів відносно кожного контейнеру) (ці документи мають містити інформацію про запірну арматуру, що встановлена на контейнерах, відповідно до вимог документації Замовника).
- Дозвіл на виконання робіт з підвищеної небезпеки (заповнення та спорожнення (злив) контейнерів (балонів) із зрідженим отруйним газом.
У випадку, якщо Учасник не здійснює самостійно підготовку тари до наповнення та її технічний огляд та/або не має у власності хлорної тари, - додатково надає:
- оригінал або копію договору (поставка, оренда, підряд чи ін.), що укладений між Учасником та організацією/підприємством, що буде здійснювати комплекс робіт з підготовки тари до наповнення зі строком дії не менше ніж період, протягом якого має відбуватися постачання товару замовнику;
- скан-копія договору оренди/найму (з наданням актів приймання-передачі) або іншого документа, що підтверджує правомірність користування хлорною тарою учасником, що вказана ним у гарантійному листі.
7. Інформаційну довідку про наявність автотранспорту, до якої для документального підтвердження надаються скан-копії технічних паспортів або документів, що підтверджують право власності або договори оренди транспортних засобів або договори перевезення вантажу;
До довідки учасник надає Дозвіл на експлуатацію устаткування пов'язаного з використанням, зберіганням, транспортуванням, застосуванням небезпечних речовин 1 i 2 класу небезпеки (контейнерів не менше ніж 42шт.).
8. У разі, якщо Учасник закупівель – буде постачати товар імпортного виробництва, при цьому, послуги з підготовки тари до наповнення та її технічного огляду здійснюються за кордоном, на виконання вимог ст. 21 Закону України «Про охорону праці», - Учасник додатково надає скан-копію експертного висновку, що підтверджує пройдену на території України експертизу технологічного процесу на відповідність його нормативно-правовим актам з охорони праці, що чинні на території України, який виданий уповноваженою експертною організацією. В підтвердження повноважень експертної організації, учасник повинен надати копію документу, що підтверджує акредитацію експертної організації, яка повинна бути чинною на дату видачі відповідного висновку.
Як вбачається з електронної системи закупівель, оголошення про проведення Закупівлі № UA-2024-04-29-011110-a було оприлюднене 29.04.2024 р. о 19:02, кінцевий строк подання тендерних пропозицій – 07.05.2024 р. о 08:00. Тобто, потенційні учасники, в тому числі Скаржник, які не здійснюють постачання хлору на постійній основі, не мають фізичної можливості за 7 календарних днів, 2 з яких припадають на суботу та неділю, отримати цілу купу дозволів та провести низку експертиз на виконання умов тендерної документації.
За таких обставин вимоги тендерної документації буде в змозі виконати лише той учасник, який заздалегідь має всі необхідні документи для постачання хлору.

При цьому хлор складає лише 10% від обсягу Закупівлі, а перелік документів, який вимагається Замовником на сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий) мінімальний порівняно з переліком документів, які вимагаються на хлор, що вбачається з нижченаведеної таблиці:
Найменування товару, кількість Вимоги тендерної документації до товару та перелік необхідних документів, що вимагаються ТД


Хлор
132 т
Транспортне маркування — по ГОСТ 14192.
На спеціалізовані контейнери наносять надписи “Хлор”, “Отруйний газ”.
Маркування, характеризуюче транспортну небезпеку вантажу — по діючому ГОСТу з нанесенням знака небезпечності (клас2, підклас 2.2, категорія 4, номера креслень знаку небезпеки: основного - 6а, додаткового — 5 та 8, класифікаційний шифр -2243), серійного номера 00Н 1017.
Упаковка:
Рідкий хлор заливають в спеціалізовані контейнери місткістю 800 дм3. Контейнери комплектуються двома запірними кутовими вентилями Ду10 Ру25 з вихідною різьбою 1''.
місткість контейнеру на 1 дм3 — не більше 1,20 кг рідкого хлору.
Учасник у складі пропозиції повинен надати наступні документи:
Технічні умови/стандарт/технічну специфікацію або інший документ (копію/оригінал) на підставі яких здійснюється виробництво небезпечних речовин – хлору рідкого, що пропонується Учасником Замовнику.
2. Сертифікат відповідності на рідкий хлор, що видано уповноваженою організацією.
3. Скан-копію паспорту (сертифікату) якості на хлор, що засвідчує якість продукції. При цьому, Паспорт (сертифікат), наданий у складі тендерної пропозиції, повинен відповідати вимогам Правил охорони праці при виробництві, зберіганні, транспортуванні та застосуванні хлору, затверджених Наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 12.03.2010 р. №56.
4. У разі, якщо Учасник не є виробником товару, що є предметом даної закупівлі, - надає копію договору купівлі-продажу, поставки товару чи інше від виробника або постачальника.
5. Учасник у складі пропозиції повинен надати Гарантійний лист, що на момент поставки товару термін його придатності повинен складати не менше 50% від загального терміну придатності, закладеного виробником.
6. Гарантійний лист, що у власності (оренді, іншому законному користуванні) Учасника наявна хлорна тара (контейнера) у кількості не менше 42 одиниць (надається перелік контейнерів, зазначається їх виробник та рік виготовлення), що забезпечує потребу у відвантажені товару Замовнику та необхідний обіг зворотної тари та підтвердження того, що Учасник відповідає за її стан і технічне обслуговування; в гарантійному листі має зазначатися назва організації яка буде здійснювати підготовку тари до наповнення та її технічний огляд.
До гарантійного листа Учасник додає :
- скан-копії паспортів посудин, що працюють під тиском або витяги з паспортів відносно кожного контейнеру) (ці документи мають містити інформацію про запірну арматуру, що встановлена на контейнерах, відповідно до вимог документації Замовника).
- Дозвіл на виконання робіт з підвищеної небезпеки (заповнення та спорожнення (злив) контейнерів (балонів) із зрідженим отруйним газом.
Дозвільні документи можуть бути видані як на Учасника, так і на організацію чи підприємство, що буде здійснювати відповідні роботи для потреб замовника, в порядку визначеному діючим законодавством України.

У випадку, якщо Учасник не здійснює самостійно підготовку тари до наповнення та її технічний огляд та/або не має у власності хлорної тари, - додатково надає:
- оригінал або копію договору (поставка, оренда, підряд чи ін.), що укладений між Учасником та організацією/підприємством, що буде здійснювати комплекс робіт з підготовки тари до наповнення зі строком дії не менше ніж період, протягом якого має відбуватися постачання товару замовнику;
- скан-копія договору оренди/найму (з наданням актів приймання-передачі) або іншого документа, що підтверджує правомірність користування хлорною тарою учасником, що вказана ним у гарантійному листі.
7. Інформаційну довідку про наявність автотранспорту, до якої для документального підтвердження надаються скан-копії технічних паспортів або документів, що підтверджують право власності або договори оренди транспортних засобів або договори перевезення вантажу;
До довідки учасник надає Дозвіл на експлуатацію устаткування пов'язаного з використанням, зберіганням, транспортуванням, застосуванням небезпечних речовин 1 i 2 класу небезпеки (контейнерів не менше ніж 42шт.).
8. У разі, якщо Учасник закупівель – буде постачати товар імпортного виробництва, при цьому, послуги з підготовки тари до наповнення та її технічного огляду здійснюються за кордоном, на виконання вимог ст. 21 Закону України «Про охорону праці», - Учасник додатково надає скан-копію експертного висновку, що підтверджує пройдену на території України експертизу технологічного процесу на відповідність його нормативно-правовим актам з охорони праці, що чинні на території України, який виданий уповноваженою експертною організацією. В підтвердження повноважень експертної організації, учасник повинен надати копію документу, що підтверджує акредитацію експертної організації, яка повинна бути чинною на дату видачі відповідного висновку.
Учасник має надати довідку в довільній формі із зазначенням відомостей про виробника та країни походження товару запропонованого до постачання.


Коагулянт — сульфат алюмінію
(Алюміній сірчанокислий)
1300 т

Вид пакування: контейнери м’які петлеві для сипучих продуктів (біг-бег).
ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ, НЕОБХІДНИХ ДЛЯ ПІДТВЕРДЖЕННЯ ТЕХНІЧНИХ, ЯКІСНИХ ТА КІЛЬКІСНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ:
Для підтвердження відповідності товару технічним, якісним та кількісним характеристикам Учасник повинен надати такі документи на товар:
- Сертифікат якості/сертифікат аналізу/паспорт якості від виробника, що підтверджує основні технічні характеристики продукції, що визначені Замовником у даному технічному завданні та технічним умовам виробника/відповідність іншому стандарту відповідно до якого виготовляється продукція.
- Технічні характеристики продукції повинні відповідати нормативним документам, які підтверджують фізико-хімічний склад сульфату алюмінію технічного очищеного (коагулянту)
- Сертифікат відповідності на сульфат алюмінію, що виданий уповноваженою організацію, який підтверджує відповідність продукції вимогам п.п.3.3.1, 3.3.3 ДСТУ EN 878:2022.
Для підтвердження якості товару:
- Гарантійний лист про те, що Учасник забезпечує постійний контроль якості кожної партії товару, що поставляється та гарантує своєчасну заміну неякісного товару.
- копію сертифікату системи управління якості виробника Товару згідно з вимогами міжнародного стандарту ISO 9001:2015.

Також аналіз практики (історії) проведення Замовником закупівель за товарами Коагулянт — сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий) та Хлору рідкого свідчить про те, що КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО «ВІННИЦЯОБЛВОДОКАНАЛ» до цієї закупівлі ніколи не об'єднувало зазначені товари в один предмет закупівлі, а завжди закуповувало ці товари окремо, що очевидно відслідковується з викладених нижче закупівель:
Сульфат алюмінію
UA-2022-07-26-008651-a
UA-2022-01-13-001716-a
UA-2021-05-21-012477-b
UA-2021-02-18-012649-b
UA-2020-12-17-017451-c
UA-2019-11-01-000419-b
UA-2018-10-03-000271-c
UA-2017-10-03-000819-b
UA-2016-12-28-001743-b
UA-2016-11-09-000803-a
Хлор:
UA-2023-02-09-011900-a
UA-2022-09-29-008556-a
UA-2022-07-29-005051-a
UA-2022-07-20-008391-a
UA-2022-01-20-010599-b
UA-2021-12-06-011571-c
UA-2020-11-25-003568-b
UA-2020-02-20-001740-b
UA-2020-02-13-001723-b
UA-2019-12-27-001900-b
UA-2019-11-06-001672-b
UA-2018-11-13-000803-a
UA-2018-07-26-001526-b
UA-2017-11-15-000166-a
UA-2017-11-14-001529-a
UA-2017-10-03-000858-b
UA-2016-11-09-000774-a


Тобто, цілком очевидно, що додавання невеликої кількості такого специфічного товару як хлор до великої закупки сульфату алюмінію (Алюмінію сірчанокислого) здійснюється Замовником в інтересах певного потенційного учасника або декількох з учасників, які здійснюють постачання хлору та заздалегідь мають визначений тендерною документацією пакет документів.
Крім того, вважаємо за потрібне зазначити, що в Україні єдиним виробником хлору є АТ «Дніпроазот», що можна побачити на офіційному сайті підприємства за посиланням https://www.azot.com.ua/uk/company/activity/.
Підприємства, які одночасно виробляють хлор та сульфат алюмінію на території України взагалі відсутні, а тому об’єднання різних видів товарів в одну закупівлю порушують принципи здійснення закупівель, встановлених ст. 5 Закону.
Замовником не наведено жодних обґрунтувань чи аргументів щодо підстав об’єднання закупівлі в один лот, зважаючи на те, що кожна з позицій закупівлі постачається незалежно одна від одної. Залучення різних постачальників також дозволить провести закупівлю з максимальною економією коштів.
За результатами аналізу умов Закупівлі та вимог тендерної документації, ринку України щодо виробництва предмету закупівлі Скаржником встановлено, що на ринку України відсутні щонайменше два виробники, які відповідають усім в сукупності вимогам документації та відсутня продукція предмета закупівлі в сукупності щонайменше двох виробників.
Більше того, виробники, які одночасно здійснюють виробництво і хлору, і сульфату алюмінію взагалі відсутні також у Європі.
Таким чином, Замовником штучно, не враховуючи в повній мірі вимоги Закону та Особливостей щодо недискримінацїї учасників, звужено коло потенційних учасників Закупівлі шляхом викладення тендерної документації (предмета закупівлі) таким чином, що їх задовольнити можуть лише ті учасники, які заздалегідь спроможні запропонувати всі, без винятку, види хімічних речовин, визначені у загальному предметі закупівлі.
На підставі вищевикладеного, Скаржник вважає, що тендерна документація в цій частині містить дискримінаційні вимоги по відношенню до потенційних учасників, в тому числі і Скаржника, а тому умова про об'єднання хлору та сульфату алюмінію (Алюмінію сірчанокислого) в один лот має бути виключена з тендерної документації Замовника.
Скаржник здійснює діяльність з постачання сульфату алюмінію на постійній основі, але не має можливості постачати рідкий хлор, і з урахуванням скорочених строків проведення Закупівлі не має можливості створити необхідні умови (отримати всі необхідні дозволи та документи) для постачання хлору.
Разом з тим, Скаржник має все необхідне для своєчасного постачання сульфату алюмінію (Алюмінію сірчанокислого) належної якості та в необхідних Замовнику обсягах. Але зазначені вище умови тендерної документації перешкоджають Скаржнику приймати участь у Закупівлі, що порушує права та законні інтереси Скаржника, а також штучно звужують коло потенційних учасників.
Скаржник має намір взяти участь у Закупівлі, запропонувавши сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий) виробництва компанії ХІКРІ ЕРДЖИЛІ ДЕНІЗ НАКЛІЯТЬ КІМ'ЄВІ МАДДЕЛЕР, Туреччина, що підтверджується виданим виробником сертифікатом якості (копія сертифікату якості з перекладом додається).
Оскільки в даному пункті скарги обґрунтовується необхідність поділу Закупівлі на лоти, Скаржник вважає, що в такому випадку є необхідність внесення змін до тендерної документації стосовно наявності у учасників обладнання та матеріально-технічної бази, тому що в цій частині тендерної документації містяться вимоги, які стосуються виключно тих учасників, які будуть приймати участь у Закупівлі щодо постачання рідкого хлору.
Так, в п. 1 "Наявність обладнання та матеріально-технічної бази" Додатку 1 до тендерної документації зазначено, що учасники мають надати:
Довідка в довільній формі на фірмовому бланку (у разі наявності таких бланків), за підписом уповноваженої особи Учасника та завірена печаткою (за наявності), в якій зазначається наступна інформація:
1. Наявність обладнання та матеріально-технічної бази з обов'язковим зазначенням переліку хлорної тари (контейнерів) в кількості не менше 42 шт. (трьохкратний необхідний обіг зворотної тари, за відсутності такої тари у Замовника), яка знаходиться в користуванні (власність, оренда, найм) Учасника, з доданням копії документу, що засвідчує право користування хлорною тарою (документ про власність (договір купівлі-продажу, довідка про наявність на балансі підприємства, інше), договір оренди, інше).
За таких обставин в разі поділу Закупівлі на лоти Замовник повинен внести у зазначений вище пункт тендерної документації застереження стосовно того, що дана вимога документації стосується виключно тих учасників, які приймають участь у Закупівлі щодо постачання рідкого хлору.
2. Пунктом 2 Розділу "Технічна специфікація. Технічні вимоги до предмета закупівлі – Коагулянт — сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий)" Додатку 2 до тендерної документації встановлено, що учасники на підтвердження технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі повинні надати:
- Сертифікат відповідності на сульфат алюмінію, що виданий уповноваженою організацію, який підтверджує відповідність продукції вимогам п.п. 3.3.1, 3.3.3 ДСТУ EN 878:2022.
Скаржник вважає вищезазначені вимоги тендерної документації дискримінаційними щодо ТОВ "КАПІТАЛ-РОСТ" з огляду на наступне.
Відповідно до Закону України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності" сертифікат відповідності – документ, що виданий для підтвердження того, що продукція, відповідає встановленим вимогам конкретного стандарту чи іншого нормативного документу, згідно з яким така продукція виробляється.
Разом з тим, Замовник в тендерній документації зазначає, що учасники мають надати сертифікат відповідності на сульфат алюмінію, який підтверджує відповідність продукції вимогам окремих положень державного стандарту, а саме виключно пунктам 3.3.1, 3.3.3 ДСТУ EN 878:2022.
Скаржник має сертифікат відповідності на сульфат алюмінію (копія сертифікату додається), який має намір постачати, в якому зазначено, що продукція, яка була об'єктом оцінки відповідності, відповідає вимогам ДСТУ EN 878:2022 в цілому, а не конкретним його пунктам, як зазначено в тендерній документації.
З огляду на це ТОВ "КАПІТАЛ-РОСТ" вважає, що така вимога тендерної документації може стати формальною підставою для відхилення тендерної пропозиції Скаржника, оскільки в його сертифікаті відповідності не зазначено, що сульфат алюмінію відповідає саме вимогам п.п. 3.3.1, 3.3.3 ДСТУ EN 878:2022.
Така вимога тендерної документації на думку Скаржника є дискримінаційною та включена до тендерної документації в інтересах певних учасників, які мають сертифікат відповідності на сульфат алюмінію, в якому зазначається, що продукція відповідає конкретно п.п. 3.3.1, 3.3.3 ДСТУ EN 878:2022.
Такі сертифікати відповідності, наявні у відкритих джерелах (закупівля UA-2024-02-29-008706-a), зокрема, має ТОВ "АУЛЬСЬКА ХЛОРОПЕРЕЛИВНА СТАНЦІЯ" (копія сертифікатів відповідності UA.276.065.02-24, UA.276.057.04-24 додаються).
За таких обставин Скаржник має обґрунтовані підстави вважати, що Замовник намагається у будь-який спосіб знайти засоби для співпраці з бажаним постачальником, не допускаючи до участі у Закупівлі інших учасників, в тому числі Скаржника.
З огляду на викладене, дана вимога Замовника, що міститься в тендерній документації є дискримінаційною та такою, що не відповідає діючому законодавству України, а тому має бути виключена з тендерної документації.

3. Також зазначаємо, що тендерна документація має суперечності та недоліки, які необхідно усунути до моменту подачі учасниками тендерних пропозицій.
Пунктом 1 Розділу "Технічна специфікація. Технічні вимоги – Хлор рідкий" Додатку 2 до тендерної документації встановлено, що:
Продукція має відповідати діючим стандартам ДСТУ, ГОСТам, мати сертифікати якості, паспорти на кожну партію товару
Пунктом 2 Розділу "Технічна специфікація. Технічні вимоги до предмета закупівлі – Коагулянт — сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий)" Додатку 2 до тендерної документації встановлено, що:
Продукція має відповідати діючим стандартам ДСТУ/ТУ/EN та мати сертифікати якості, паспорти на кожну партію товару.
Разом з цим пунктом 2.1 проєкту договору на поставку хлору рідкого та коагулянту – сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий), який викладено у Додатку 3 до тендерної документації, зазначено, що:
2.1. Постачальник повинен передати (поставити) Покупцеві товар (товари), якість якого відповідає заявленим у тендерній документації технічним вимогам та діючим в Україні стандартам (сертифікати, ГОСТи, ТУ).
Як зазначалося вище, Скаржник має намір взяти участь у Закупівлі, запропонувавши сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий) виробництва компанії ХІКРІ ЕРДЖИЛІ ДЕНІЗ НАКЛІЯТЬ КІМ'ЄВІ МАДДЕЛЕР, Туреччина. Певним чином, дана продукція виробляється за технічно-нормативним документом (стандартом), який не діє в Україні, що може призвести до відмови Замовника від приймання товару, оскільки товар не відповідає умовам договору.
Зазначені суперечності тендерної документації створюють правову невизначеність для потенційних учасників, в тому числі для Скаржника, і не дозволяють учасникам належним чином підготувати тендерні пропозиції, що може призвести до негативних для учасників наслідків при виконання укладеного за результатами Закупівлі договору.
За таких обставин Скаржник вважає за необхідне внести зміни до умов проєкту договору та привести зазначені вище умови у відповідність з вимогами, викладеними у Додатку 2 до тендерної документації.
Обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів скаржника
Як вбачається з наведених вище обставин, Замовником допущені порушення процедури закупівлі, а саме ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» в частині недискримінації учасників та рівного ставлення до них; участі у процедурах закупівель на рівних умовах; добросовісної конкуренції серед учасників; максимальної економії та ефективності; відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Таким чином, зазначені у даній Скарзі вимоги Тендерної документації є дискримінаційними по відношенню до нашого підприємства, яке не має можливості виконати викладені в Скарзі вимоги тендерної документації та позбавляють ТОВ «КАПІТАЛ-РОСТ» можливості взяти участь у Закупівлі, а також порушують права та інтереси ТОВ «КАПІТАЛ-РОСТ», пов’язані з його участю у Закупівлі з дотриманням принципів недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації