• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Код ДК 021:2015 - 09130000-9 Нафта і дистиляти (Дизельне паливо, Бензин А-95)

Торги не відбулися

553 038 190.20 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 5 530 381.00 UAH
Період оскарження: 25.04.2024 16:58 - 19.05.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Незаконні та дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: f542fc4c741d42e08224ec77bbdab9d2
Ідентифікатор запиту: UA-2024-04-25-011591-a.a1
Назва: Незаконні та дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
У тендерній документації щодо закупівлі UA-2024-04-25-011591-a, затвердженій Рішенням уповноваженої особи Замовника (Д.Р. Тенчурін) від 25.04.2024, протокол № 365 (далі – Тендерна документація), встановлено низку умов, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, та які є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі окремих учасників (в т.ч., ТОВ «Укрнафта-Постач»). В наслідок таких дій замовника порушене право ТОВ «Укрнафта-Постач» на участь у процедурі закупівлі на недискримінаційних засадах, право на об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, право на відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель. В наслідок таких дій замовника, ТОВ «Укрнафта-Постач» незаконно позбавлено можливості перемогти у Процедурі закупівлі, а також порушено інтереси ТОВ «Укрнафта-Постач», пов’язані з можливістю отримання законної вигоди в наслідок виконання договору про закупівлю, укладеного за результатами Процедури закупівлі.
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 09.05.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 01.05.2024 17:00
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 14.05.2024 11:42
Дата виконання рішення Замовником: 17.05.2024 17:03
Коментар замовника щодо усунення порушень: Внесено зміни Протоколом 17.05.2024 № 549
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРНАФТА-ПОСТАЧ", Дудник Євген 380978546494 fat-32-2@ukr.net

Пункт скарги

Номер: dd5d4c4ece6d4550ac35d84938301c57
Заголовок пункту скарги: Тендерної документації щодо закупівлі UA-2024-04-25-011591-a містить умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, та які є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «Укрнафта-Постач».
Опис заперечення: Найменування замовника, рішення, дії або бездіяльність якого оскаржуються: Державна установа "Центр обслуговування підрозділів Національної поліції України".
Найменування, місцезнаходження суб’єкта оскарження: Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрнафта-Постач»; 04053, м. Київ, провулок Несторівський, 3-5; тел. +38 044 239 1480.
Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-04-25-011591-a містить умови, згідно з якими:
1. Предметом закупівлі є бензин А-95 та дизельне паливо, зокрема, в електронних талонах.
2. Учасник має надати сертифікат відповідності, виданий Учаснику уповноваженим органом з оцінки відповідності.
3. Обмежується участі у закупівлі для учасників, відносини яких з мережами АЗС здійснюються у спосіб, відмінний від оренди/лізингу/надання послуг або партнерського договору, строк дії якого повинен становити не менше, ніж до 31.12.2025.
4. Встановлено низку додаткових вимог до талонів на паливо, які не передбачені чинним законодавством.
Зазначені умови не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, та є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «Укрнафта-Постач».
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Тип порушення: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Опис суті пункту скарги: 1. Щодо постачання бензину А-95 та дизельного палива, зокрема, в електронних талонах.
У тендерній документації зазначено, що предметом закупівлі є Бензин А-95 та Дизельне паливо в талонах (або ЕЛЕКТРОННИХ ТАЛОНАХ) (про що зазначено, зокрема, у Додатках 1 та 2 до тендерної документації).
З цього приводу слід зазначити, що відповідно до вимог статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Також зазначеною статтею встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України регламентуються Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженою Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 № 281/171/578/155, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02.09.2008 за № 805/15496 (далі – Інструкція).
Відповідно до вимог пункту 10.3 зазначеної Інструкції, Порядок відпуску нафтопродуктів передбачає лише такі способи відпуску нафтопродуктів:
1) Відпуск нафтопродуктів за готівку;
2) Відпуск нафтопродуктів за відомостями;
3) Відпуск нафтопродуктів за талонами;
4) Відпуск нафтопродуктів за платіжними картками.
Інших способів відпуску нафтопродуктів, в тому числі, «за електронними талонами», Інструкція не передбачає.
Крім того, визначення терміну «ЕЛЕКТРОННИЙ ТАЛОН» взагалі відсутнє у законодавстві України. За таких умов, використання цього терміну (зміст якого непрозорий та незрозумілий) в тендерній документації не сприятиме відкритості та прозорості здійснення закупівлі, та за певних умов може призвести до дискримінації окремих учасників, необ’єктивного та упередженого визначення переможця процедури закупівлі, а також може сприяти вчиненню корупційних дій і зловживань, і як наслідок, не узгоджується з вимогами статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Отже, встановлення замовником такої вимоги може призвести до ПОРУШЕННЯ ВИМОГ частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», відповідно до якої тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

2. Щодо вимог про надання учасником сертифікату відповідності, виданого Учаснику уповноваженим органом з оцінки відповідності.
Відповідно до умов підпункті 1 пункту 1.1. Додатку 2 до тендерної документації, на підтвердження відповідності палива діючому Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927, Учасник надає, зокрема, «сертифікат відповідності, ВИДАНИЙ УЧАСНИКУ уповноваженим органом з оцінки відповідності».
З цього приводу слід зауважити, що вимоги до здійснення оцінки відповідності пального вимогам технічних регламентів (результати яких оформлюються у формі Сертифікатів відповідності) визначені Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності». Відповідно до вимог частини 2 статті 25 зазначеного Закону, процедури оцінки відповідності вимогам технічних регламентів застосовуються ВИРОБНИКАМИ, а у випадках, в яких згідно з відповідними технічними регламентами обов’язки виробників покладаються на імпортерів, розповсюджувачів або інших осіб, - імпортерами, розповсюджувачами чи іншими особами.
При цьому, Закон України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» НЕ ПЕРЕДБАЧАЄ необхідності/можливості здійснення повторної процедури оцінки відповідності продукції, оцінку відповідності якої ВЖЕ БУЛО ЗДІЙСНЕНО в порядку, встановленим зазначеним законом, та яка вже введена в обіг (надається) на ринку України, та має чинний сертифікат відповідності.
Відповідно, і Технічний регламент, прийнятий на виконання зазначеного Закону, також НЕ ЗОБОВ’ЯЗУЄ інших учасників ринку, ніж виробники (імпортерів, розповсюджувачів), замовляти здійснення оцінки відповідності пального вимогам Технічного регламенту, за умов наявності чинного сертифіката відповідності, виданого ВИРОБНИКУ у законодавчо встановленому порядку.
Отже, вимога щодо надання у складі тендерної пропозиції Сертифікату відповідності, ВИДАНОГО УЧАСНИКУ, є безпідставною та незаконною.
ТОВ «Укрнафта-Постач» має, зокрема, чинний Сертифікат відповідності № UA.056.П.00080-24, виданий ПАТ «Укртатнафта»; чинний Сертифікат відповідності № UA.1О190.00070.24, виданий ПАТ «Укртатнафта»; чинний Сертифікат відповідності № UA.056.П.00076-24, виданий ПАТ «Укртатнафта». Зазначені сертифікати є чинними та отримані з дотриманням вимог Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності». Не зважаючи на це, вказані сертифікати не відповідають оскаржуваній незаконній вимозі тендерної документації.

3. Щодо обмеження участі у закупівлі для учасників, відносини яких з мережами АЗС здійснюються у спосіб, відмінний від оренди/лізингу/надання послуг або партнерського договору.
У підпункті «а» пункту 1.2.2. пункту 1.2. Додатку 2 до тендерної документації зазначено, що якщо АЗС не перебувають у власності Учасника, Учасник надає, зокрема, «скан-копію документу, який посвідчує його право господарського відання щодо АЗС, зазначених у довідці, а у разі, якщо АЗС, зазначені у довідці, знаходяться у користуванні – копію чинного договору оренди/лізингу/надання послуг або партнерського договору), строк дії якого повинен становити не менше, ніж до 31.12.2025». При цьому, у зазначеному пункті замовник не надає учасникам можливості надання «іншого правочину, що свідчить про наявність права користування, реалізацію палива на АЗС вираженого в іншій формі, відповідно до цивільного, господарського законодавства», як це зроблено у підпункті «в» пункту 1.2.1. пункту 1.2. Додатку 2 до тендерної документації.
Вважаємо, що зазначений пункт обмежує можливість результативної участі у цій закупівлі для учасників, у яких правова форма користування АЗС відмінна від вказаних замовником у цьому підпункті, а саме, «оренда», «лізинг», «надання послуг» або «партнерський договір».
Законодавство України не містить визначення терміну «партнерський договір», не встановлює вимог до змісту «партнерського договору», не визначає істотних та/або типових умов таких договорів.
За таких умов замовник отримує можливість здійснення суб’єктивної оцінки належності того чи іншого договору, наданого учасником, до категорії «партнерський договір».
Зазначені обставини створюють умови для дискримінації учасників, нерівного ставлення до них, а також здійснення суб’єктивного та упередженого визначення переможця процедури закупівлі.
ТОВ «Укрнафта-Постач» має, зокрема, договір від 29.02.2024 № 13/748-МТР, укладений з ПАТ «Укрнафта». Згідно з умовами зазначеного договору, забезпечується відпуск товару (палива за довірчим документом- талоном) на мережі АЗС ПАТ «Укрнафта».
Не зважаючи на те, що у зазначеному договорі не вказано, що це саме «партнерський договір», його суть відповідає вимогам тендерної документації – договір підтверджує наявність права ТОВ «Укрнафта-Постач» на користування, реалізацію палива на АЗС, зазначених у договорі.
Також, «Укрнафта-Постач» має договір поставки від 29.02.2024 № 13/747-МТР, укладений з ПАТ «Укрнафта». Згідно з умовами зазначеного договору, забезпечується відпуск товару (палива за пластиковою смарт-карткою) на мережі АЗС ПАТ «Укрнафта».
Не зважаючи на те, що у зазначеному договорі вказано, що це «договір поставки», його суть відповідає вимогам тендерної документації – договір підтверджує наявність права ТОВ «Укрнафта-Постач» на користування, реалізацію палива на АЗС, зазначених у договорі.
Однак, зазначений договір буде визнаний таким, що не відповідає вимогам підпункті «а» пункту 1.2.2. пункту 1.2. Додатку 2 до тендерної документації, оскільки він не є договором оренди/лізингу/надання послуг або партнерським договором.

Крім того, вважаємо, що вимога щодо строку дії таких договорів «не менше, ніж до 31.12.2025», є безпідставною та необґрунтованою.
За усталеною ділової практикою, подібні договори укладаються до кінця календарного року, з можливістю пролонгації договору. Більше того, згідно з вимогами підпункту 4.4 пункту 4 Розділу І тендерної документації, строк поставки товарів - до 16.12.2024 року. Згідно з проектом договору, наведеним у Додатку 4 до тендерної документації, Договір набирає чинності з дати його підписання уповноваженими представниками Сторін, реєстрації у Замовника та діє до 31 грудня 2024 року, але в будь якому випадку - до повного виконання Сторонами умов цього Договору.
Отже, вважаємо, що об’єктивна потреба у строку дії відповідних договорів «не менше, ніж до 31.12.2025», відсутня.
Таким чином, вважаємо, що вимога тендерної документації, яка примушує учасників до передчасної пролонгації договорів оренди/лізингу/надання послуг або партнерських договорів, не менше, ніж до 31.12.2025, є безпідставною.
ТОВ «Укрнафта-Постач» має, зокрема, договір від 10.10.2024 № ПР-Д-565, укладений з ТОВ «Прайд». Згідно з умовами зазначеного договору, забезпечується відпуск товару (палива за паливними картками) на мережі АЗС ТОВ «Прайд». Строк дії зазначеного договору – до 31.12.2024. Зазначеного строку дії достатньо для поставки товару за договором, який буде укладено за результатами закупівлі UA-2024-04-25-011591-a, однак строк дії такого договору не відповідатиме вимогам, встановленим у підпункті «а» пункту 1.2.2. пункту 1.2. Додатку 2 до тендерної документації.

4. Щодо встановлення низки додаткових вимог до талонів (електронних талонів) на паливо, які не передбачені чинним законодавством.
У пункті 2 Додатку 2 до тендерної документації наведено низку умов, зокрема, щодо наявності в учасника можливості обслуговування талонів (електронних талонів) з добовим та місячним режимом лімітування, щодо обслуговування, обліку талонів (електронних талонів) програмно-апаратним шляхом, щодо забезпечення можливості користування Замовником особовим онлайн кабінетом в якому забезпечена можливість ведення обліку та перерозподілення отриманого палива по талонам (електронним талонам), щодо надання замовнику можливості, за допомогою сервісу онлайн кабінету, самостійно регулювати ліміти (добові чи місячні) отримання палива кожним користувачем талона (електронного талона).
З цього приводу слід зазначити, що відповідно до вимог пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, у разі здійснення закупівель, в тому числі, бензину, дизельного пального, замовники НЕ МОЖУТЬ установлювати вимоги до предмета закупівлі, що НЕ ПЕРЕДБАЧЕНІ відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
При цьому, вимоги до бензину та дизельного палива, які є предметом закупівлі, встановлені Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927.
Зазначений Технічний регламент НЕ МІСТИТЬ подібних вимог, які б були зобов’язані виконувати виробники, імпортери або розповсюджувачі автомобільного бензину та дизельного палива.
Таким чином, зазначені вимоги замовника, можуть штучно ОБМЕЖИТИ можливість участі у торгах для учасників, які, відповідно до вимог чинного законодавства, пропонують реалізацію пального за талонами, однак не відповідають зазначеним вище вимогам замовника.
Більше того, проект договору, який неведений у Додатку 4 до тендерної документації, також не містить жодної згадки щодо обов’язку постачальника забезпечити такий додатковий функціонал щодо талонів (електронних талонів).
ТОВ «Укрнафта-Постач» є емітентом талонів, зокрема, на бензин А-95 та дизельне паливо, відпуск товару за якими здійснюється відповідно до вимог Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 № 281/171/578/155, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02.09.2008 за № 805/15496, а також відповідно до Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.1997 № 1442.
Відсутність додаткового, не передбаченого чинним законодавством, функціоналу емітованих ТОВ «Укрнафта-Постач» талонів, наявність якого вимагається замовником в тендерній документації, призведе до відхилення тендерної пропозиції, яку буде подано ТОВ «Укрнафта-Постач».

Згідно з частиною 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Згідно з частиною 4 статті 22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Перелік доказів:
1. Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-04-25-011591-a, затверджена Рішенням уповноваженої особи Замовника (Д.Р. Тенчурін) від 25.04.2024, протокол № 365.
2. Додаток 1 до Тендерної документації.
3. Додаток 2 до Тендерної документації.
4. Додаток 4 до Тендерної документації.
5. Сертифікат відповідності № UA.056.П.00080-24.
6. Сертифікат відповідності № UA.1О190.00070.24.
7. Сертифікат відповідності № UA.056.П.00076-24.
8. Договір від 29.02.2024 № 13/748-МТР, укладений з ПАТ «Укрнафта».
9. Договір від 29.02.2024 № 13/747-МТР, укладений з ПАТ «Укрнафта».
10. Договір від 10.10.2024 № ПР-Д-565, укладений з ТОВ «Прайд».
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації