• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Код за ДК 021:2015 – 0913 (09130000-9) Нафта і дистиляти (Дизельне паливо (09134200-9), Бензин А-95 (09132000-3) по скретч-карткам та/або талонам та смарт-карткам, м. Запоріжжя)

Закупівля оголошена з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів,робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (зі змінами)

Завершена

19 250 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 192 500.00 UAH
Період оскарження: 22.04.2024 14:37 - 09.06.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Дискримінаційні вимоги тендерної документації

Номер: 915a64738ffa458e8e7455ad6389d5af
Ідентифікатор запиту: UA-2024-04-22-008163-a.a1
Назва: Дискримінаційні вимоги тендерної документації
Скарга:
Дискримінаційні вимоги тендерної документації
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 08.05.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 30.04.2024 16:28
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 13.05.2024 17:43
Дата виконання рішення Замовником: 07.06.2024 15:06
Коментар замовника щодо усунення порушень: Згідно з рішенням Коміссії АМКУ з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 08.05.2024 №8204-р/пк-пз замовником 07.06.2024 внесено відповідні зміни.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРПЕТРОЛЦЕНТР", Менеджер 2 380944401884 manager2.ukrpetrol@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: b2828d9132694836898adbf3ba84df47
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційні вимоги тендерної документації щодо надання надати сертифікат походження або переміщення товару (бензину та дизельного палива), виданий уповноваженим органом не раніше 2024р. на ім’я учасника та іноземного виробника або іноземного постачальника мовою оригіналу
Опис заперечення: Відповідно до пункту 4 Додатку 4 до тендерної документації «Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ «код за ДК 021:2015 – 0913 (09130000-9) Нафта і дистиляти (Дизельне паливо (09134200-9), Бензин А-95 (09132000-3) по скретч-карткам та/або талонам та смарт-картам м. Запоріжжя)» учаснику потрібно надати сертифікат походження або переміщення товару (бензину та дизельного палива), виданий уповноваженим органом не раніше 2024р. на ім’я учасника та іноземного виробника або іноземного постачальника мовою оригіналу, які ввозяться на митну територію України з держав - членів ЄС та інших держав (крім палива походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран). Такі сертифікати мають бути перекладені українською мовою та завірені нотаріально.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Вимоги що встановлено пунктом 4 Додатку 4 до тендерної документації є дискримінаційними та суперечливими.
Предметом даної закупівлі є Дизельне паливо (09134200-9), Бензин А-95 (09132000-3) по скретч-карткам та/або талонам та смарт-карткам, згідно з положеннями абзацу другого пункту 1 Додатку 4 до тендерної документації учасниками можуть бути особи які орендують АЗС або на партнерських підставах при цьому в будь якому випадку має бути підтверджено законне право користуванням АЗС.
При цьому відповідно до пункту 4 Додатку 4 до тендерної документації «Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ «код за ДК 021:2015 – 0913 (09130000-9) Нафта і дистиляти (Дизельне паливо (09134200-9), Бензин А-95 (09132000-3) по скретч-карткам та/або талонам та смарт-картам м. Запоріжжя)» учаснику потрібно надати сертифікат походження або переміщення товару (бензину та дизельного палива), виданий уповноваженим органом не раніше 2024р. на ім’я учасника та іноземного виробника або іноземного постачальника мовою оригіналу, які ввозяться на митну територію України з держав - членів ЄС та інших держав (крім палива походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран). Такі сертифікати мають бути перекладені українською мовою та завірені нотаріально.
Скаржник має бажання взяти участь у даній закупівлі проте замовником встановлено дискримінаційні вимоги які обмежують право скаржника взяти участь у конкурентній процедурі. Такі вимоги тендерної документації є не конкурентними та дискримінаційними.

Скаржник, здійснює свою діяльність через договірні відносини з партнерськими АЗС (копії партнерських договорів додаються), та має можливість постачати паливо третім особам через талони або паливні карти які ємітує самостійно. Тобто Скаржник взагалі не має ніякого відношення до постачання палива на АЗС та до виробника товару якщо цей товар вироблений в іншій країні або іноземним постачальником, який постачає паливо для АЗС. А тому Скаржнику не потрібно мати ніяких документів про те як паливо потрапляє на АЗС, Скаржнику достатньо мати договір на реалізацію палива через АЗС.
Паливо на АЗС потрапляє через договірні відносини власників/орендарів з виробниками, дилерами, дистриб’юторами або іншими посередниками.
Різні партнерські АЗС можуть реалізовувати паливо різних виробників за наявності відповідних дозвільних документів та документів якості. Жодних умов, обмежень щодо реалізації палива через АЗС лише при наявності відносин з виробникам або іноземним постачальником які будуть підтверджені сертифікатом походження або переміщення товару виданим на посередника в Законодавстві Україні не має.
Тобто якщо Скаржник здійснює свою діяльність на підставі партнерських договорів з 15 мережами. Для реалізації пального по талонах чи картках емітентом яких він є, Скаржник не повинен отримувати сертифікат походження або переміщення товару на кожну мережу АЗС з якою співпрацює.
Тим паче у вимозі обмежено час видачі такого сертифікату - не раніше 2024. Відповідно до норм ДСТУ 7687:2015 Бензини автомобільні Євро. Технічні умови та ДСТУ 7688:2015 Паливо дизельне Євро. Технічні умови, гарантійний термін зберігання бензинів становить 6 місяців, а дизельних палив - 1 рік від дня виготовлення. Тобто учасник який отримав сертифікат 31.12.2023 – не може прийняти участь у даній закупівлі, хоча матиме паливо відповідної якості та стандартів.
Також слід зазначити, що виробник палива зазначається у документах якості (сертифікати відповідності або якості, або паспорт якості) які Замовник також вимагає.
ТОВ «УКРПЕТРОЛЦЕНТР» є реальним учасником паливного ринку та має досвід виконання аналогічних договорів в електронній системі закупівель Прозорро у відкритих торгах з особливостями. Вже реалізовано або перебувають у стадії виконання понад 600 договорів щодо реалізації палива (переважно з державними замовниками в тому числі серед замовників є Верховна Рада України, Кабінет міністрів України). На підтвердження надаються успішно виконані аналогічні договори, (додаток до скарги, файл - АД Автобаза ДУС талони.pdf, АД МДУ.pdf, АД Грабовецько-Дулібівська с.р..pdf, АД Новомосковськ+відгук.pdf).
Скаржник має усі дозвільні документи на право здійснення діяльності з реалізації бензину, дизельного пального, проте, зазначеними вище умовами документації штучно створено дискримінаційні умови, які порушують право Скаржника на участь у закупівлі та які суперечать діючому законодавству. Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Отже, вимога щодо надання сертифікату/тів походження або переміщення товару (бензину та дизельного палива), виданий уповноваженим органом не раніше 2024р. на ім’я учасника та іноземного виробника або іноземного постачальника мовою оригіналу, які ввозяться на митну територію України з держав - членів ЄС та інших держав (крім палива походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран). Такі сертифікати мають бути перекладені українською мовою та завірені нотаріально» - є дискримінаційною в усих частинах та такою що унеможливлює здорову конкуренцію.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: e085dbf647614a89a21893b2de713331
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційна вимога щодо надання ліцензій на роздрібну торгівлю пальним
Опис заперечення: Відповідно до пункту 5 Додатку 4 до тендерної документації «Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ «код за ДК 021:2015 – 0913 (09130000-9) Нафта і дистиляти (Дизельне паливо (09134200-9), Бензин А-95 (09132000-3) по скретч-карткам та/або талонам та смарт-картам м. Запоріжжя)» учаснику потрібно надати Ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожну зазначену АЗС, перелік яких надано Учасником згідно інформації про наявність мережі АЗС. Ліцензія повинна бути видана емітенту талонів (скретч-карток) та смарт-карток.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно до підпункту 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) (Додаток до скарги - Податковий кодекс України _ від 02.12.2010 № 2755-VI), реалізація пального для цілей розділу VI цього Кодексу - будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного: до акцизного складу; до акцизного складу пересувного; для власного споживання чи промислової переробки; будь-яким іншим особам.
Не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України:
у споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками;
при використанні пального, з якого сплачено акцизний податок, виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки суб'єктами господарювання, які не є розпорядниками акцизного складу.
Законом України від 23 листопада 2018 року № 2628-VIII “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів” внесено зміни до Закону України від 19 грудня 1995 року № 481 “Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів” (далі - Закон № 481) (Додаток до скарги - ЗУ 481_95-ВР), зокрема запроваджено ліцензування видів господарської діяльності з виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним. Зазначені зміни набрали чинності з 01 липня 2019 року.
Відповідно до статті 1 Закону № 481 оптова торгівля пальним визначена як діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб'єктам господарювання роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам.
Роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції / автогазозаправної станції / газонаповнювальної станції / газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки.
Відповідно до ст. 15 Закону № 481 оптова та роздрібна торгівля пальним може здійснюватися суб'єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій.
Отже, у разі придбання та подальшої реалізації пального (продажу) у розумінні Закону № 481, суб'єкту господарювання необхідно отримати ліцензії на право оптової та/або роздрібної торгівлі пальним.
Тобто, при здійсненні продажу пального шляхом передачі Замовнику талонів, які є довірчими документами та підтверджують право власності на пальне, учаснику достатньо отримати тільки ліцензію - на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним.
При цьому, відповідно до пп. 14.1.224 п. 14.1 ст. 14 Кодексу розпорядник акцизного складу - суб'єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або суб'єкт господарювання - платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу.
Так, під реалізацією пального з 01 липня 2019 року розуміються будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:
до акцизного складу;
до акцизного складу пересувного;
для власного споживання чи промислової переробки;
будь-яким іншим особам (пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Платником акцизного податку є особа, яка реалізує пальне (пп. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу).
Отже, безпосередньо сама операція з реалізації паливних карток та талонів на пальне, під час якої не відбувається фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального, з 01 липня 2019 року не належить до операцій з реалізації пального в розумінні пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу.
Враховуючи вищенаведені норми чинного законодавства України учасникам які здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів достатньо надати ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним.
Враховуючи вище зазначене, Учасник який не є власником чи користувачем АЗС але має можливість реалізації палива, на підставі договірних відносин з АЗС по талонам, паливним каркам, не зобов’язаний відповідно до законодавства України, мати власні ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним або ліцензії АЗС на право роздрібної торгівлі пальним, або копії рішення органу ліцензування про видачу вказаних ліцензій на роздрібну торгівлю пальним та відповідно мати чи надавати інформацію щодо реєстраційних номерів таких ліцензій.
Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть надати копію діючої ліцензії на роздрібну торгівлю пальним на кожну АЗС, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.
Отже враховуючи вищезазначені вимоги, що є дискримінаційними, Замовник штучно звужує коло потенційних учасників закупівлі, порушує наше право прийняти участь в цій закупівлі та фактично унеможливлює виконання вимоги щодо можливості надання партнерських АЗС, ставлячи Учасників даної закупівлі у нерівні умови, обмежуючи коло учасників закупівлі лише тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через власні/орендовані АЗС.
Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) (Додаток до скарги - Про публічні закупівлі _ від 25.12.2015 № 922-VIII) замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Відповідно п.4 частини 1 статті 5 Закону, закупівлі повинні здійснюватися за принципом недискримінації учасників та рівного ставлення до них. Частиною 4 цієї ж статті визначено, що Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до пункту 28 Особливостей, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Згідно з статтею 22 Закону у тендерній документації зазначаються такі відомості, як, зокрема, інструкція з підготовки тендерних пропозицій. Водночас замовник у тендерній документації установлює спосіб підтвердження відповідності учасників вимогам згідно із законодавством.
Частиною 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
З огляду на вищевикладене, в діях Замовника вбачаються порушення статті 5 - основних принципів здійснення публічних закупівель, встановлених Законом,
Наявність порушених прав обґрунтовується тим фактом, що Скаржник є потенційним Учасником відповідної процедури може реально претендувати на визнання його пропозиції як найкращої, та укладення договору з Замовником у майбутньому.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 0794dae8efa941499c0a80daf8502324
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційна вимога щодо надання учасником ISO 28001:2009
Опис заперечення: Відповідно до вимог підпункту 2.17 Пункту 2 2. Додатку 2 до тендерної документації у складі своєї пропозиції Учасник повинен також надати наступні документи, зокрема:
«2.17. Учасник повинен надати:
- Замовник, для якісного та своєчасного постачання товару, повинен відстежувати ефективність та безпечність ланцюгу постачання. На підтвердження цього Учасникам необхідно надати чинний на момент подання тендерної пропозиції сертифікат що підтверджує відповідність системи управління безпекою ланцюга постачання виконавця вимогам стандарту ДСТУ ISO 28001:2009, який було видано на підприємство Учасника органом по сертифікації, акредитованим національним агентством з акредитації України у відповідній сфері акредитації.»
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно до вимог абзацу 4 пункту 2.17 Додатку 2 до тендерної документації учасник має надати у складі тендерної пропозиції «надати чинний на момент подання тендерної пропозиції сертифікат що підтверджує відповідність системи управління безпекою ланцюга постачання виконавця вимогам стандарту ДСТУ ISO 28001:2009, який було видано на підприємство Учасника органом по сертифікації, акредитованим національним агентством з акредитації України у відповідній сфері акредитації.»
Обгрунтування такого надання: «Замовник, для якісного та своєчасного постачання товару, повинен відстежувати ефективність та безпечність ланцюгу постачання.»
Відповідно до ДСТУ ISO 28001:2009 Системи управління безпекою ланцюга постачання. Найкраща практика запровадження безпеки ланцюга постачання, оцінки та плани. Вимоги та настанови (ISO 28001:2007, IDT) :
Стандарт системи менеджменту безпеки ланцюжка поставок ISO 28001 - це стандарт системи менеджменту, розроблений Міжнародною організацією зі стандартизації (ISO) та опублікований у 2007 році. Цей міжнародний стандарт визначає вимоги до системи управління безпекою ланцюга поставок та надає модель для компаній, які бажають впровадити цю систему.
Стандарт ISO 28001 забезпечує керівництво для компаній у міжнародних ланцюжках поставок для таких вимог:
Розробка та впровадження процесів безпеки ланцюжка поставок
Встановити та задокументувати мінімальний рівень безпеки у ланцюжку поставок
Допомогти виконати вимоги застосовних правових норм, відповідно до критеріїв, встановлених міжнародними урядовими агентствами, та відповідно до національних програм безпеки ланцюжка поставок
Крім того, ISO 28001 визначає конкретні вимоги до документації, щоб можна було проводити перевірку. Наприклад, відповідно до цього стандарту компанії визначають галузі, в яких вони забезпечують безпеку в рамках міжнародного ланцюжка поставок, проводять оцінки безпеки та вживають адекватних заходів у цій частині ланцюжка поставок, розробляють та впроваджують плани забезпечення безпеки ланцюжка поставок та навчають своїх співробітників питанням, пов'язаним з безпекою.
Уразливості міжнародних ланцюжків постачання становлять серйозну загрозу для міжнародної торгівлі. Проте торгівля є виразом економічного зростання країн. Міжнародні ланцюжки постачання дуже динамічні. У цій мережі багато підприємств. Стандарт ISO 28001 намагається вирішити цю складність. При розробці цього стандарту вважається, що компанії в ланцюжку постачання можуть виконувати свої вимоги відповідно до бізнес-моделей, які вони ведуть, та їх роллю в міжнародному ланцюжку постачання.
Стандарт ISO 28001 Системи управління безпекою поставок дозволяє компаніям визначати та документувати розумні рівні безпеки у міжнародних ланцюжках поставок та компонентах. Таким чином, компанії можуть приймати більш точні, що ґрунтуються на ризику рішення про безпеку в міжнародних ланцюжках поставок.
Даний стандарт ісо не є обов’язковим згідно законодавства України, він впроваджує певну систему менеджменту безпосередньо в компанії якій він надається, тим паче цей сертифікат є дороговартісним та не являється фактом контролю процесу будь якого виду постачання.
Тому не зрозуміло як саме Замовник буде: «відстежувати ефективність та безпечність ланцюгу постачання» якщо це - менеджмент, тобто процес який певним чином організований. Тим паче це міжнародний стандарт, який визначає вимоги до системи управління безпекою ланцюга поставок та надає модель для компаній, які бажають впровадити цю систему.
Стандарт зорієнтований на міжнародних ланцюжках поставок та компонентах, у даному випадку якщо будь який учасник запропонує товар вітчизняного виробнику який не буде задіяний у ланцюгу міжнародних поставок то навіщо учасник має взагалі отримувати такий сертифікат ISO 28001:2009.
Наявність або відсутність сертифікату що підтверджує відповідність системи управління безпекою ланцюга постачання виконавця вимогам стандарту ДСТУ ISO 28001:2009 жодним чином не покращує або характеризує або відповідає за якість предмету закупівлі, жодним чином не свідчить про добросовісність або відповідність учасника закупівлі.
Вимога щодо надання сертифікату що підтверджує відповідність системи управління безпекою ланцюга постачання виконавця вимогам стандарту ДСТУ ISO 28001:2009 є дискримінаційною та унеможливлює участь у даній закупівлі як Скаржника так і інших учасників ринку, дана вимога є надлишковою та позбавляє дану закупівлю здорової конкуренції.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Скаржник вважає, що наведені вимоги замовника не сприяють добросовісній конкуренції серед учасників, дискримінують учасників, зокрема скаржника, та ставлять їх у нерівне становище тощо. Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей, а частиною 4 статті 22 Закону передбачено «тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників». Враховуючи наведене, скаржник вважає, що умови тендерної документації мають бути змінені з метою усунення названих дискримінаційних вимог та узгодження вимог замовника з приписами Особливостей та Закону.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: fe62a025671645cf910e56f72cca4b61
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційна вимога щодо надання учасником довідки, якою він підтверджує відсутність жодного факту припинення договірних відносин
Опис заперечення: Відповідно до вимог підпункту 2.19 Пункту 2 2. Додатку 2 до Тендерної документації «У складі своєї пропозиції Учасник повинен також надати наступні документи, зокрема:
«2.19. Учаснику необхідно надати довідку, якою він підтверджує відсутність жодного факту припинення договірних відносин з вини постачальника та/або ініціативи постачальника та/або відмови від виконання постачальником умов аналогічного договору та/або неможливості виконання зобов’язань постачальником та/або у зв’язку з неможливістю надання товару (талонів, скретч-карток,смарт-карток, ПММ наливом незалежно від причини).
Фактом припинення договірних відносин з вини постачальника та/або ініціативи постачальника та/або відмови від виконання постачальником умов договору та/або неможливості виконання зобов’язань постачальником та/або у зв’язку з неможливістю надання товару (талонів, скретч- карток,смарт-карток, ПММ наливом) вважається наявність у системі Prozorro інформації, а саме у звітах про виконання договору та/або у протоколах тендерного комітету та/або уповноваженої особи).»
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Надання такого формулювання довідки, якого вимагає Замовник, некоректно продубльоване з підпункту 2 пункту 45 Особливостей затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості). Адже зазначений пункт стосується саме договірних відносин між Замовником даної закупівлі, який оголосив процедуру закупівлі, та кожним з учасників, які беруть в ній участь. І це також доводить нелогічність надання такої довідки щодо інших замовників, з якими Скаржник та інші потенційні учасники процедури закупівлі мали і мають договірні відносини.
Відповідно до п 1.1. розділу 1 Рекомендацій Про порядок ведення претензійної та позовної роботи на підприємстві, в установі, організації, затверджених Міністерством юстиції України від 23.01.2007 № 35-14/7: «відповідно до п. 9 "Загального положення про юридичну службу міністерства, іншого центрального органу державної виконавчої влади, державного підприємства, установи, організації", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 1995 р. № 690, юридична служба організує претензійну і веде позовну роботу; представляє у встановленому законодавством порядку інтереси підприємства в судах, інших органах під час розгляду правових питань і спорів; дає правову оцінку претензіям, що пред'явлені підприємству чи підприємством у зв'язку з порушенням його майнових прав і законних інтересів; контролює додержання структурними підрозділами встановленого на підприємстві порядку пред'явлення і розгляду претензій; аналізує наслідки розгляду претензій, позовів і судових спорів».
Тому на підставі вище наведеного можемо зробити висновок, що судово-претензійна робота за своєю суттю є одним із звичних видів діяльності будь-якої юридичної особи, яка власне і полягає у захисті останньою своїх прав та законних інтересів.
Сама наявність судово-претензійної роботи у зв’язку з невиконанням/неналежним виконанням учасником своїх обов’язків за раніше укладеними договорами про закупівлю з замовниками у розумінні Закону ще не свідчить про невиконання/неналежне виконання учасником своїх обов’язків перед замовниками в розумінні Закону.
Тому незрозумілим є, яке саме значення для оголошеної Замовником процедури закупівлі має надання довідки зазначеного вище змісту.
І знову ж таки Скаржник наголошує, що довідка стосується інших замовників, з якими Скаржник має договірні відносини. А це в своє чергу не має жодного значення і ніяким чином не впливає на ті правовідносини, які можуть виникнути між Замовником процедури закупівлі і Скаржником в разі перемоги останнього в процедурі закупівлі, в тому числі і на добросовісність виконання ним своїх зобов’язань.
Таким чином при здійсненні своєї звичної діяльності, в тому числі судово-претензійної, Скаржник, а також інші потенційні учасники будуть позбавлені можливості участі в процедурі закупівлі у зв’язку з наявністю в тендерній документації зазначеної вище дискримінаційної, незаконної вимоги. А тому така вимога повинна бути вилучена з тексту тендерної документації Замовника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації