• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Дизельне пальне (талони/скретч-картки)

Для структурних підрозділів Центру у місті Суми Сумської області

Завершена

6 955 705.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 69 557.05 UAH
Період оскарження: 12.04.2024 14:02 - 15.05.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 3c78df7c446a4db991ab270d62d4caaf
Ідентифікатор запиту: UA-2024-04-12-007347-a.b1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
IІІ. Вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування. Згідно наявного в абз. 1 пункту 59 Особливостей права, Скаржник звертається до Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель та просить зобов’язати Замовника КНП Сумської обласної ради "Сумський обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі ДК 021:2015 – 09130000-9 Нафта і дистиляти Дизельне пальне (талони/скретч-картки), оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2024-04-12-007347-a, зокрема: 1. Вилучити із тендерної документації умову щодо наявності у учасників права користування АЗС/АЗК, що необхідно документально підтвердити учасниками у складі пропозиції та наданням гарантійного листа саме від власника; 2. Вилучити із тендерної документації умову щодо наявності у учасників на території Сумської області уповноваженого представника (та надання у складі пропозиції гарантійного листа із зазначенням фактичної адреси перебування представника та контактних даних).
Дата розгляду скарги: 29.04.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 22.04.2024 16:29
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 01.05.2024 17:49
Дата виконання рішення Замовником: 09.05.2024 11:38
Коментар замовника щодо усунення порушень: Відповідно до рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 29.04.2024 № 7537-р/пк-пз замовником внесені зміни до тендерної документації
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Номер: 7aee0ad4ed3c4a17a38a2300b9c0d15e
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації умову щодо наявності у учасників права користування АЗС/АЗК, що необхідно документально підтвердити учасниками у складі пропозиції та наданням гарантійного листа саме від власника;
Опис заперечення: В п. 6 Розділу 3 Додатку 2 до тендерної документації, Замовником встановлено вимогу щодо наявності у учасників права користування АЗС/АЗК, що необхідно документально підтвердити учасниками у складі пропозиції та наданням гарантійного листа саме від власника:
«6. На підтвердження правових підстав відпуску пального через АЗС/АЗК у м. Суми Сумської обл., Учасник повинен надати: документи, що підтверджують право користування АЗС/АЗК, зокрема витяг на право власності або копії договорів оренди, партнерські договори, з обов’язковим наданням гарантійного листа від власника (партнера, орендодавця АЗС/АЗК) щодо гарантії заправки автотранспорту Замовника згідно вимог цієї документації, датованого не раніше оприлюднення оголошення про проведення закупівлі.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Скаржник вважає, що Замовником порушено його права, як учасника закупівлі, закріплені в статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», в тому числі щодо обов’язку Замовника дотримуватись принципу недискримінації учасників та тендерна документація складена з порушенням вимог положення абзацу 1 пункту 29 Особливостей та положення статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
Опис суті пункту скарги: Відповідно до зазначених вище умов тендерної документації, Замовник вимагає щоб учасники надали документи, що підтверджують право користування АЗС, що необхідно підтвердити виключним (визначеним Замовником) переліком документів на вибір:
- Витяг на право власності;
або
- копією договорів оренди;
або
- партнерські договори.
Тобто, Замовник встановлює вимогу наявності у учасників АЗС у праві користуванні, що передбачає наявність у учасників права власності на АЗС (ЗМІСТ ПРАВА ВЛАСНОСТІ належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном. Ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику.)
Право користування має під собою таке ж юридичне значення, як і оренда (а ще емфітевзис, субаренда, переаренда, лізинг) та в галузі майнового права має однакові ознаки, які і є дискримінаційні.
Вважаємо, що зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через власну мережу АЗС, або АЗС на праві користуванні, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС з правом користування учасником - унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють продаж талонів, які надають їм право реалізації палива через партнерську мережу АЗС.
Учасники які не мають власних, орендованих АЗС або АЗС у праві користуванні та здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів – фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації, що свідчить про порушення Замовником вимог частини четвертої статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» - недискримінація учасників.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Маршал. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих партнером Скаржника, у мережі АЗС Маршал (Лілія) для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Варто звернути увагу на той факт, що укладений Скаржником партнерський договір з емітеном талонів мережі АЗС Маршал (Лілія) не може вважатись в нормативно-правовому полі документальним підтвердження наявності у учасника права користування АЗС/АЗК, оскільки партнер Скаржника ТОВ «МАРШАЛ КАРД» не є власником АЗС/АЗК мережі Маршла (Лілія). Отже ТОВ «МАРШАЛ КАРД» є емітентом талонів, який має договори, укладені з власниками мережі АЗС Маршал, що унеможливлює надання Скаржником документів на підтвердження права користування АЗС/АЗК.

Замовником встановлена також дискримінаційна вимога щодо надання гарантійного листа від власника (партнера, орендодавця АЗС/АЗК) щодо гарантії заправки автотранспорту Замовника згідно вимог цієї документації, датованого не раніше оприлюднення оголошення про проведення закупівлі та Гарантійний лист від власника (партнера, орендатора АЗС/АЗК) повинен буди надрукованим на фірмовому бланку, скріплений печаткою (за наявності) та підписом, що складається з найменування посади особи, яка підписує документ, особистого підпису, ініціалів і прізвища.
Замовник встановив вимогу в частині надання гарантійного листа від партнера, але обмежив її в частині статусу партнера «власник АЗС».
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Маршал. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих партнером Скаржника, у мережі АЗС Маршал (Лілія) для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір, за наступними адресами:
Суми, вулиця Білопільський Шлях, 16
Суми, Привокзальна площа, 4/5
Суми, вулиця Героїв Крут, 11
Суми, вулиця Роменська, 77
Суми, вулиця Роменська, 102

Варто звернути увагу на той факт, що партнер Скаржника ТОВ «МАРШАЛ КАРД» не власник мережі АЗС Маршл (Лілія).
На виконання вимоги щодо надання гарантійного листа за вимогами п. 6 Додатку № 2 до тендерної документації можемо надати Гарантійний лист від емітента талонів мережі АЗС Маршал (Лілія), який не є власником АЗС/АЗК, а саме від ТОВ «МАРШАЛ-КАРД» на виконання тим самим об’єктивним обставинам.

Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Номер: 57dd19585df84a83874c2675c66fc8a0
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації умову щодо наявності у учасників на території Сумської області уповноваженого представника (та надання у складі пропозиції гарантійного листа із зазначенням фактичної адреси перебування представника та контактних даних).
Опис заперечення: 1.2. В п. 7 Розділу 3 Додатку 2 до тендерної документації, Замовником встановлено вимогу щодо наявності у учасників на території Сумської області уповноваженого представника (у складі пропозиції надати гарантійний лист із зазначенням фактичної адреси перебування представника та контактних даних):
«7. У разі юридичного місцезнаходження Учасника не на території Сумської області, Учасник гарантує наявність на території Сумської області уповноваженого представника (у складі пропозиції надати гарантійний лист із зазначенням фактичної адреси перебування представника та контактних даних).»
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Скаржник вважає, що Замовником порушено його права, як учасника закупівлі, закріплені в статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», в тому числі щодо обов’язку Замовника дотримуватись принципу недискримінації учасників та тендерна документація складена з порушенням вимог положення абзацу 1 пункту 29 Особливостей та положення статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
Опис суті пункту скарги: Відповідно до зазначених вище умов тендерної документації, Замовник вимагає від учасників наявність на території Сумської області уповноваженого представника Учасника, чим обмежує учасників, які здійснюють свою діяльність по всій території України, проте не мають уповноваженого представника на території Сумської області, що жодним чином не заважає таким учасникам здійснювати відпуск палива для потреб Замовника. Така вимога суттєво обмежує та унеможливлює участь значного кола учасників, які, незважаючи на те, що здатні виконати умови тендерної документації по терміну поставки та якості товару та мають великий досвід виконання аналогічних договорів у різних містах України – не зможуть взяти участь у відкритих торгах з особливостями.
Звертаємо увагу, що більшість суб’єктів господарювання мають своїх регіональних представників, які мешкають в різних містах України та покликані якраз для швидкого редагування та вирішення питань за викликом Замовника. Також зазначаємо, що наявність уповноваженого представника на території Сумської області, вимагає безпосередньо наявності офісу в цій області, де такий уповноважений представник Учасника буде здійснювати господарську діяльність, що в свою чергу зумовлює для Учасників виникнення додаткових витрат на його утримання, а отже і збільшення ціни на поставку товару, що є нераціональним використанням коштів зі сторони, як Замовника, так і Учасника. Тому вказана вимога суперечить, насамперед, принципу максимальної економії здійснення публічних закупівель (ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» та п. 29 Особливостей).
Скаржник здійснює господарську діяльність згідно статті 93 Цивільного кодексу за юридичною адресою: Україна, 03124, м. Київ, вул. Василенка Миколи, буд. 14Г, що підтверджується Договором оренди нежитлового приміщення Скаржника та Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Згідно частини 4 статті 22 Закону Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Вимога наявності уповноваженого представника у Сумській області обмежує учасників, які не мають саме у Сумській області уповноваженого представника учасника.
Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Також варто зазначити, що метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. А в даному випадку Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, а отже не створює конкурентного середовища для закупівлі даного виду товару.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Маршал. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих партнером Скаржником, у мережі АЗС Маршал (Лілія) для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір, за наступними адресами:
Суми, вулиця Білопільський Шлях, 16
Суми, Привокзальна площа, 4/5
Суми, вулиця Героїв Крут, 11
Суми, вулиця Роменська, 77
Суми, вулиця Роменська, 102
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації