• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Деревина дров’яна не промислового використання, тверда порода (дуб, ясен, граб, акація), Деревина дров’яна не промислового використання, м'яка порода (сосна) (ДК 021:2015 «03410000-7 Деревина»)

Згідно умов цієї процедури закупівлі тендерною документацією вважається сукупність інформації у вигляді заповнених електронних полів в розділі "Тендерна документація" та прикріпленого текстового документу, що містить всю іншу інформацію, передбачену згідно ст. 22 Закону. Інформація про відсутність підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі згідно з п.47 Особливостей. З урахуванням обсягу фінансування видатків замовника до розгляду не приймається тендерна пропозиція, ціна якої є вищою ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення цих відкритих торгів. Закупівля оголошена відповідно постанови КМУ №1178 від 12.10.2022р. Місцезнаходження замовника - 12401, Житомирська обл., Житомирський район, село Вереси, вулиця Шевченка, будинок 1. Категорія замовника – пункт 3 частина 4 стаття 2 Закону України «Про публічні закупівлі» - підприємства, установи, організації, зазначені у пункті 3 частини першої цієї статті. Вид закупівлі - відкриті торги з особливостями

Завершена

621 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 6 210.00 UAH
Період оскарження: 26.03.2024 22:17 - 20.04.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: d3a56cf43f7f44b8bc3842f0f30e5b0d
Ідентифікатор запиту: UA-2024-03-26-013075-a.a1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
26.03.2024 року Вересівський ліцей Житомирської міської ради оголосило в електронній системі публічних закупівель "PROZORRO" закупівлю відкриті торги з особливостями предметом якої є товар - Класифікація за ДК 021:2015: 03410000-7 – Деревина. Деревина дров’яна не промислового використання, тверда порода (дуб, ясен, граб, акація), Деревина дров’яна не промислового використання, м'яка порода (сосна) (ДК 021:2015 «03410000-7 Деревина») (далі – Процедура закупівлі/Торги). Також, 26.03.2024 року Замовником опубліковано тендерну документацію затверджену Протоколом б.н від від «26» березня 2024 року. (далі — Тендерна документація/ТД/документація). Уважно ознайомившись з вимогами ТД, ТОВ «Регіон ДСТ» повідомляє, що її вимоги порушують вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» (зі змінами) (далі - Закон) та положення Постанови КМ України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження ОСОБЛИВОСТЕЙ здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (зі змінами) (далі- Особливості) та також наше право на участь у цих Торгах. У відповідності до Закону, мета процедури закупівлі полягає в забезпеченні рівних та недискримінаційних умов для кожного потенційного учасника, а також досягнення найбільшої економічної ефективності та економі витрачання державних коштів. Законом визначено, що учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель на рівних умовах. Незаконні, дискримінаційні вимоги тендерної документації, що встановлені Замовником порушують права Скаржника на відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, добросовісну конкуренцію, недискримінацію його як учасника.
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 09.04.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 02.04.2024 18:35
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 12.04.2024 10:10
Коментар замовника щодо усунення порушень: Вересівським ліцеєм Житомирської міської ради виконано Рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №6354-р/пк-пз від 09.04.2024 та внесено зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - Деревина дров’яна не промислового використання, тверда порода (дуб, ясен, граб, акація), Деревина дров’яна не промислового використання, м'яка порода (сосна) (ДК 021:2015 «03410000-7 Деревина»), оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу. Тендерна документація зі змінами оприлюднена в електронній системі закупівель 18.04.2024 року.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "РЕГІОН ДСТ", Олексій Андросенко 380634285248 region_dst@ukr.net

Пункт скарги

Номер: 7eaee00991674e79944fc515fb9c1b91
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційна, незаконна вимога тендерної документації
Опис заперечення: Згідно п. 6.1. та 6.2. ч. 6 розділу 3 Тендерної документації,
«Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником, в тому числі:
- технічне завдання щодо предмету закупівлі (із технічною специфікацією відповідно до додатку 2 тендерної документації).
Найменування, обсяг, місце поставки та якісні вимоги до предмета закупівлі – згідно з Додатком 2 цієї документації.»
Додатком 2 до Тендерної документації визначено наступні вимоги:
Деревина дров’яна непромислового використання, тверда порода – І група деревної породи (дуб, ясен, граб,акація), в корі або без неї.
Деревина має бути сертифікована за міжнародною системою сертифікації FSC, та учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати відповідний сертифікат, що виданий на ім’я виробника товару.
Учасник у складі тендерної пропозиції має надати Замовнику протокол радіаційного дослідження деревини та продукції з деревини, що виданий на ім’я учасника або виробника товару.
Учасник має забезпечити поставку дров у вигляді відрізків стовбурів, колод, полін, довжиною від 0,8м до 1,9 м, товщиною від 20 см і більше.
Дрова повинні бути очищені від сучків і гілок. Висота сучків, що залишилися не повинна перевищувати 3 см.

Деревина дров’яна непромислового використання, м’яка порода – ІІ група деревної породи (сосна), в корі або без неї.
Деревина має бути сертифікована за міжнародною системою сертифікації FSC, та учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати відповідний сертифікат, що виданий на ім’я виробника товару.
Учасник у складі тендерної пропозиції має надати Замовнику протокол радіаційного дослідження деревини та продукції з деревини, що виданий на ім’я учасника або виробника товару.
Учасник має забезпечити поставку дров у вигляді відрізків стовбурів, колод, полін, довжиною від 0,8м до 1,9 м, товщиною від 20 см і більше.
Дрова повинні бути очищені від сучків і гілок. Висота сучків, що залишилися не повинна перевищувати 3 см.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Тип порушення: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Опис суті пункту скарги: Відтак, вбачаємо, що Замовник бажає придбати за даними торгами деревину (дрова).
Згідно річного плану (посилання: https://prozorro.gov.ua/plan/UA-P-2024-03-25-006473-a), Замовником обрано Код КЕКВ 2275 - Оплата інших енергоносіїв
Зауважимо, що за КЕКВ 2275 «Оплата інших енергоносіїв та інших комунальних послуг» проводять оплату енергоносіїв, які використовують в процесі виробництва теплоенергії або іншого виду енергії, а також проводять видатки, пов'язані із завантаженням та перевезенням цих енергоносіїв.
Вочевидь товар, що є предметом даних торгів буде використовуватись для опалення (для виробництва теплоенергії).
Розглянемо декілька понять:
«Тверде паливо» — горючі речовини, основною складовою частиною яких є вуглець. До твердого палива належать кам'яне вугілля, кокс, буре вугілля, горючі сланці, торф, біомаса, бездимне паливо (вид твердого палива, яке під час горіння або не виділяє видимого диму, або продукує його у незначній кількості), тверді побутові відходи і деревина.
«Лісоматеріали» — матеріали з деревини, що зберегли природну фізичну структуру і хімічний склад, та отримані з повалених дерев, хлистів (або з їх частин) шляхом поперечного та (або) поздовжнього поділу для подальшого використання чи перероблення.
«Дро́ва» —шматки дерева призначені для спалювання в печі, каміні, топці обо багатті для отримання тепла і світла.
«Деревина» - це природний матеріал рослинного походження. Він складається з рослинної тканини, яка утворює більшу частину стовбура деревних рослин.
Відтак, вбачається, що товар, що є предметом даних торгів – Деревина дров’яна не промислового використання, тверда порода (дуб, ясен, граб, акація), Деревина дров’яна не промислового використання, м'яка порода (сосна) (ДК 021:2015 «03410000-7 Деревина») є твердим паливом.
Так як Замовник у даних торгах закуповує тверде паливо, то є необхідність в застосуванні п. 29 Особливостей.
Відповідно до положень п. 29 Особливостей, У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Зауважимо, що Особливості не містять окремих вимог щодо застосування даної норми з прив’язкою до коду ДК, а містить посилання на групи товарів (виду) – тверде паливо.
Для даного виду товару наразі наявні наступні національні стандарти:
-ДСТУ EN 1316-1:2019 Лісоматеріали круглі листяні. Класифікація за якістю. Частина 1. Дуб та бук (EN 1316-1:2012, IDT);
-ДСТУ EN 1927-2:2019 Лісоматеріали круглі хвойні. Класифікація за якістю. Частина 2. Сосна (EN 1927-2:2008; AC:2009, IDT);
-ДСТУ EN 1315-1-2001 Класифікація за розмірами. Частина 1. Лісоматеріали круглі листяні (EN 1315-1:1997, IDТ);
-ДСТУ EN 1315-2-2001 Класифікація за розмірами. Частина 2. Круглі лісоматеріали хвойних порід (EN 1315-2:1997, IDT).
Проаналізувавши вказані стандарти виникає питання - яким національним стандартом керувався Замовник при визначені вимог до предмету Закупівлі у Додатку 2?
Жоден з перелічених стандартів не містить вимог щодо того, що:
- Деревина має бути сертифікована за міжнародною системою сертифікації FSC, та підтверджуватись сертифікатом, що виданий на ім’я виробника товару.
- на деревину (дрова) необхідно отримувати протокол радіаційного дослідження деревини та продукції з деревини (у тому числі на ім’я учасника або виробника товару).
Також, не зрозуміло на підставі чого Замовник визначає, що дрова повинні бути товщиною від 20 см і більше. А чому наприклад не 10 см і більше? Чому товщина, а не діаметр? Чому довжиною від 0,8м до 1,9 м? Чому не 0.9 м до 2м? Чим обумовлені такі вимоги – окрім бажання обмежити конкуренцію – не зрозуміло.
На нашу думку, Замовником прописано такі вимогі під обраного виробника, що має товар з певними технічними характеристиками та має окремий пакет документів. Однак, такі вимоги до предмету закупівлі є незаконними та такими, що унеможливлюють конкуренцію, дискредитують систему електронних закупівель в цілому.
Вказане свідчить про порушення порядку проведення торгів Замовником та порушення принципів проведення закупівель, що закріплені у ст. 5 Закону.
Окрім вказаного, зазначимо, що така вимога ще є і дискримінаційною для нашого товариства та інших учасників, що пропонують дрова, які відповідають чинним національним стандартам України.
Пояснимо, що ми здійснюємо реалізацію деревини (дров), яку в свою чергу купуємо у безпосереднього виробника - філії "Макарівське лісове господарство" державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» (надаємо один з укладених договорів, що укладений з вказаним виробником як підтвердження наявності договірних відносин) Зауважимо, що вказаний виробник не має сертифікату FSC та протоколу радіаційного дослідження деревини та продукції з деревини так як це не передбачено чинними національними стандартами. І ми не маємо права змушувати чи зобов’язати виробника отримати такі документи, щоб задовільнити забаганку Замовника у цих торгах. Також, ми, я учасник не зобов’язані отримувати протокол радіаційного дослідження деревини та продукції з деревини – бо це не передбачено ДСТУ і тим більше, отримання такого документу тягне за собою додаткові витрати та призводять до удорожчання товару.
Ми не розуміємо чим обґрунтовані такі вимоги. Маючи прямі відносини з виробником, що здійснює вирубку та реалізує дрова на законних підставах, ми маємо можливість поставити якісний товар, що відповідає усім державним стандартам, однак, наше право на участь у цих торгах обмежено дискримінаційними умовами тендерної документації.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Номер: 05615001ab3d4c13ad33faf5b993947d
Заголовок пункту скарги: Незаконні, дискримінаційні вимоги
Опис заперечення: Згідно вимог Додатку 2 до тендерної документації, Учасники у складі тендерної пропозиції надають:
- учасник повинен у складі тендерної пропозиції надати сканований оригінал діючого на дату кінцевого строку подання тендерних пропозицій сертифікату на систему управління якістю відповідно до вимог ДСТУ ISO 9001:2015, що виданий на ім’я Учасника або перевізника (у разі якщо доставка товару буде здійснюватися транспортом перевізника). Сертифікат повинен бути виданий органом з сертифікації, що акредитований Національним агентством з акредитації України. У відповідному сертифікаті повинна бути передбачена сфера діяльності оптова торгівля деревиною, а у випадку надання відповідного сертифікату виданого на ім’я перевізника у сертифікаті має бути відображена сфера, що пов’язана із доставкою товару, або користуванням вантажним автомобільним транспортом. Додатково в складі тендерної пропозиції надається також сканований оригінал атестату про акредитацію органу з сертифікації;
- учасник повинен у складі тендерної пропозиції надати сканований оригінал діючого на дату кінцевого строку подання тендерних пропозицій сертифікату на систему екологічного управління відповідно до вимог ДСТУ ISO 14001:2015, що виданий на ім’я Учасника або перевізника (у разі якщо доставка товару буде здійснюватися транспортом перевізника). Сертифікат повинен бути виданий органом з сертифікації, що акредитований Національним агентством з акредитації України. У відповідному сертифікаті повинна бути передбачена сфера діяльності оптова торгівля деревиною, а у випадку надання відповідного сертифікату виданого на ім’я перевізника у сертифікаті має бути відображена сфера, що пов’язана із доставкою товару, або користуванням вантажним автомобільним транспортом. Додатково в складі тендерної пропозиції надається також сканований оригінал атестату про акредитацію органу з сертифікації.
У разі надання у складі тендерної пропозиції сертифікатів виданих на ім’я перевізника товару, учасник повинен надати у складі тендерної пропозиції сканований оригінал листа (дозволу) складеного перевізником товару на ім’я учасника, у якому учаснику надається письмовий дозвіл на використання та завантаження до електронної системи закупівель «Прозорро» документів, які є власністю перевізника для виконання вимог тендерної документації. Лист (дозвіл) повинен бути виданий у 2024 році.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Тип порушення: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Опис суті пункту скарги: По-трете, вимогою, що сертифікати ДСТУ ISO 9001:2015 та ДСТУ ISO 14001:2015 повинні бути видані, органом з сертифікації що акредитований Національним агентством з акредитації (далі – НААУ) є також незаконною та дискримінаційною виходячи з наступного:
Відповідно до ч. 1 ст. 43 Господарського кодексу України, підприємці мають право без обмежень самостійно здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, яку не заборонено законом.
Наголошуємо, що відповідно до чинного законодавства, до учасників не встановлено обов'язку щодо отримання сертифікату ISO саме органом з сертифікації, акредитованим НААУ.
Акредитацію здійснює виключно НААУ МЕРТУ.
Відповідно до ст. 5 ЗУ "Про акредитацію органів з оцінки відповідності" Діяльність з акредитації базується на таких основних принципах, зокрема добровільності акредитації.
Згідно з ст. 10 ЗУ "Про акредитацію органів з оцінки відповідності" Національний орган України з акредитації може акредитувати органи з оцінки відповідності, а саме:
-випробувальні та калібрувальні лабораторії; органи із сертифікації продукції, процесів та послуг;
-органи із сертифікації систем якості, систем управління якістю, систем екологічного управління;
-органи із сертифікації персоналу;
-органи з інспектування;
-верифікаторів відповідно до Закону України "Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів"
- інші органи з оцінки відповідності.
У випадках, встановлених законодавством, національний орган України з акредитації може акредитувати інших осіб, ніж органи з оцінки відповідності, та засвідчувати компетентність осіб щодо провадження діяльності іншої, ніж оцінка відповідності.
Отже, з вказаних положень закону вбачається, що вимога Замовника у вищевикладеній редакції не відповідає вимогам чинного законодавства, а отже підлягає виключенню, адже акредитація не є обов’язковою.
Наголошуємо, що учасник не може впливати на рішення органу сертифікації (оцінки відповідності) щодо проходження чи не проходження акредитації, якщо це не є обов’язковим, згідно чинного законодавства України. Втручання у діяльність суб’єкта господарювання заборонено чинним законодавством.
Також, на нашу думку, Замовник не має права вказувати учаснику чи взагалі третій особі (перевізнику) з яким органом сертифікації (оцінки відповідності) останньому співпрацювати. Незаконною вимогою Замовник порушує вимоги Закону та Особливостей та порушує наше право на участь у цих торгах.
По-друге, така вимога є дискримінаційною по відношенню до нашого товариства. Зауважимо, що ми не маємо власного транспорту (і не зобов’язані його мати) і користуємось послугами перевізника - ПП «Кредобуд-Інвест» (надаємо лист від перевізника). Наш перевізник не має сертифікатів ДСТУ ISO 9001:2015 та ДСТУ ISO 14001:2015 (в яких відображена сфера, що пов’язана із доставкою товару, або користуванням вантажним автомобільним транспортом у тому числі), що видані органом з сертифікації що акредитований Національним агентством з акредитації і не бажає їх отримувати, так як це не є обов’язковими для його діяльності.
Відповідно до ч. 1 ст. 43 Господарського кодексу України, підприємці мають право без обмежень самостійно здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, яку не заборонено законом.
Наголосимо, що ми не маємо законного права впливати на третю особу (перевізника) і зобов’язати отримати її певні документи, що не передбачені для обов’язкового отримання такою особою.
Ми не розуміємо на якій підставі Замовник встановлює вимогу, що ставить у залежність учасника від волі та дій третіх осіб. Чому Замовник вимагає документи та встановлює вимоги до таких документів та їх змісту? Взагалі, як сертифікати ДСТУ ISO 9001:2015 та ДСТУ ISO 14001:2015 (в яких відображена сфера, що пов’язана із доставкою товару, або користуванням вантажним автомобільним транспортом) стосуються товару, що є предметом закупівлі і його якості?
Ми вбачаємо у такій вимозі лише бажання Замовника обмежити конкуренцію у цих торгах (у тому числі обмежити нашу участь у цих торгах, що є порушенням наших прав).

По-перше, вважаємо, що Замовник встановив дану вимогу щодо в порушення п. 29 Особливостей. Адже при закупівлі твердого палива (яким є деревина), замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Як зазначено раніше в скарзі, предмет даних торгів за своєю суттю є твердим паливом. Для даного виду товару є національні стандарти:
-ДСТУ EN 1316-1:2019 Лісоматеріали круглі листяні. Класифікація за якістю. Частина 1. Дуб та бук (EN 1316-1:2012, IDT);
-ДСТУ EN 1927-2:2019 Лісоматеріали круглі хвойні. Класифікація за якістю. Частина 2. Сосна (EN 1927-2:2008; AC:2009, IDT);
-ДСТУ EN 1315-1-2001 Класифікація за розмірами. Частина 1. Лісоматеріали круглі листяні (EN 1315-1:1997, IDТ);
-ДСТУ EN 1315-2-2001 Класифікація за розмірами. Частина 2. Круглі лісоматеріали хвойних порід (EN 1315-2:1997, IDT).
Проте, у національних стандартах вимоги щодо надання таких документів, що вимагає Замовник не міститься.
Отже, вбачаємо, що Замовник встановив незаконну і дискримінаційну вимогу, чим порушив вимоги Закону та Особливостей та наші права на участь у цих торгах.
У зв’язку з наведеним просимо зобов’язати Замовника виключити дану вимогу з тендерної документації і внести відповідні зміни. Крім того, просимо встановити порушення порядку проведення торгів Замовником.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації