• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Дизельне паливо та бензин А-95

Торги відмінено

195 965.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.6% або 1 175.79 UAH
Період оскарження: 15.03.2024 17:46 - 13.04.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА

Номер: 1a328cb4edfc41d7b32d1d8d44866bc9
Ідентифікатор запиту: UA-2024-03-15-011564-a.c1
Назва: СКАРГА
Скарга:
керуючись п. 55-59 Особливостей, вважаємо, що тендерна документація Замовника містить дискримінаційні вимоги та вимоги, які порушують чинні норми Особливостей та Закону, а саме статтю 5 Закону «Принципи здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників» та частину 4 статті 22 «Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників», ПКМУ № 157 від 17.02.2023 року та ПКМУ № 1178 від 12.10.2022 року. ПРОШУ: 1. Прийняти скаргу до розгляду та задовільнити. 2. Зобов’язати Замовника: МІСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО «ЯВОРІВВОДА» внести зміни до тендерної документації, оприлюдненої у закупівлі за ідентифікатором UA-2024-03-15-011564-a, за предметом ДК 021:2015 - 09130000-9 Нафта і дистиляти (дизельне паливо та бензин А-95), далі по тексту тендерної документації – нафтопродукти.
Дата розгляду скарги: 28.03.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 21.03.2024 17:30
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 02.04.2024 10:26
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання рішення Комісії з розгляду скарг Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №5687-р/пк-пз від 28.03.2023 року Замовником внесено зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі – «Дизельне паливо та бензин А-95», оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-202403-15-011564-a, з метою усунення порушень, зазначених у мотивувальній частині цього рішення. Протокол про внесення змін № 11/04/24-1АМКУ від 11.04.2024 року додається.
Автор: ТОВ "СИНЕРГІЯ СИСТЕМ", Катерина Шевченко +380671298652 sinergiyasistem@gmail.com

Пункт скарги

Номер: e2dcbef9a0884774872efaa09d0340d8
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційні умови тендерної документації
Опис заперечення: Вивчивши умови тендерної документації, яка була оприлюднена в зазначеній закупівлі – ТОВ «СИНЕРГІЯ СИСТЕМ» (далі – Скаржник), виявило умови, які суперечать законодавству з питань публічних закупівель, зокрема Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (Далі - Особливості),
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: порушено п. 29 Особливостей, порушено ст. 5 Закону
Опис суті пункту скарги: Відповідно до пункту 2.7 Додатку № 2 до тендерної документації:
«2.7. Чинна ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним, що є предметом закупівлі;»
Відповідно до пункту 2.8 Додатку № 2 до тендерної документації:
«- Копії ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним на відповідних АЗС або копії рішення органу ліцензування про видачу ліцензій.»
Скаржник планує, в тому числі, запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через АЗС "Укрнафта" та АЗС Авіас.
Встановлюючи відповідні вимоги Замовник обмежує конкуренцію та встановлює надмірні додаткові вимоги, які не впливають на постачання палива. Відповідні вимога обмежує нас у праві на участь, при цьому не впливає якість та можливість постачання Товару.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»:
роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів;
Відповідно до статті 15 зазначеного Закону - Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об’єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об’єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
акт вводу в експлуатацію об’єкта або акт готовності об’єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об’єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об’єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.
Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об’єкта.
Тобто, Скаржник, не маючи права на використання об’єктів АЗС, не має права на отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним з АЗС.
Відповідно до ст.15 Закону № 418 - суб'єкти господарювання отримують ліцензії на право оптової торгівлі та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним – одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб'єкта господарювання або місцезнаходження постійного представництва.
Відповідно до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" здійснення господарської діяльності з роздрібної торгівлі пальним передбачає продаж або відпуск пального з автозаправної станції / автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції / газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки.
Зазначена умова тендерної документації носить обмежувальний характер, в тому числі, враховуючи у ІНДИВІДУАЛЬНУ ПОДАТКОВУ КОНСУЛЬТАЦІЮ від 24.07.2019 № 3422/6/99-99-12-02-02-15/ІПК – в якій податковий орган підтвердив, що діяльність з продажу талонів на пальне не потребує отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним.
У разі, якщо суб’єкт господарювання здійснює операції лише з талонами та/або смарт-картками на пальне, без реалізації пального в розумінні п. п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, при цьому договором передбачено постачання талонів (карток), як торгівельної послуги на отримання палива, то за такими операціями суб’єкту господарювання не потрібно реєструватись платником акцизного податку з реалізації пального, об’єкт оподаткування акцизним податком при цьому не виникатиме. (https://dp.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/491049.html).
Водночас, Скаржник отримав ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним, копію якої надаємо у вкладенні. Варто зауважити, що предметом даної закупівлі є саме Дизельне паливо в талонах (скретч-картах), а продаж талонів (скретч-карток), відповідно до процитованих вище норм законодавства, не передбачає отримання ліцензій на роздрібну торгівлю пальним.

Відповідно до пункту 2.3 Додатку № 2 до тендерної документації:
«2.3. Документ (сертифікат тощо), який згідно з ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю» підтверджує впровадження системи управління якістю в Учасника, як суб’єкта господарювання – юридичної особи стосовно торгівлі (оптової чи роздрібної) пальним (паливом), виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації, а також надає копію документу (атестат про акредитацію тощо), який підтверджує належну сферу акредитації такого органу з сертифікації.»

Замовником встановлена дискримінаційна умова щодо надання на підтвердження впровадження Системи управління якістю в Учасника стосовно торгівлі (оптової чи роздрібної) пальним – саме ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю».
Сертифікат ДСТУ EN ISO 9001:2018 включає в себе версію стандарту ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги (ISO 9001:2015, IDT), що зазначено в Настанові про введення системи управління якістю. Таким чином, дані стандарти є ідентичними, дублюючими та ДСТУ EN ISO 9001:2018 включає, при розробці системи управління якості на підприємстві, вимоги, передбачені в стандарті ДСТУ ISO 9001:2015, IDT.
За посиланням http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page?id_doc=79941 міститься інформація, яка підтверджує, що «Посиланням на документи», відповідно до яких розроблено стандарт ДСТУ EN ISO 9001:2018 Системи управління якістю. Вимоги (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) є Вимоги, передбачені стандартами:
- ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги (ISO 9001:2015, IDT);
- ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги. Поправка;
ТОВ «СИНЕРГІЯ СИСТЕМ» має як суб’єкт господарювання, впроваджену систему управління якістю на підприємстві, як суб’єкт господарювання, щодо системи управління якістю на оптову торгівлю твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, діяльність посередників у торгівлі паливом, виданий виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації, а отже відповідає вищезазначеній вимоги щодо впровадження системи управління якістю як Учасник.
Вважаємо за необхідне не обмежувати конкуренцію та надати можливість брати участь у закупівлі Учасникам, які мають Сертифікат ДСТУ EN ISO 9001:2018 Системи управління якістю. Вимоги (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT).

Відповідно до пункту 2.8 Додатку № 2 до тендерної документації:
«2.8. У випадку якщо Учасник не є суб'єктом господарювання, який є власником ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, такий учасник має надати:
- Лист/довідку від суб'єкта господарювання, який є власником ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним або від його уповноваженого представника* про гарантований відпуск палива на відповідних АЗС за талонами/за паливними картками запропонованого Учасником зразка (лист повинен містити зразки талонів/паливних карток, за якими буде здійснюватися реалізація палива, а також строк, впродовж якого гарантується відповідний відпуск палива, цей строк має бути не меншим за строк дії договору згідно умов тендерної документації та проекту договору про закупівлю).
*Представництво підтверджується листом від власника ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, у якому зазначено інформацію щодо надання повноважень представникові на гарантування відпуску палива за талонами / за паливними картками запропонованого Учасником зразка на відповідних АЗС.»
Замовником встановлена вимога щодо надання Гарантійного листа САМЕ від власника АЗС у випадку, якщо Учасник не є власником АЗС.
Замовник вимагає від учасника надання « Лист/довідку від суб'єкта господарювання, який є власником ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним або від його уповноваженого представника ». Зазначена умова тендерної документації – передбачає, що у потенційного учасника мають бути наявні партнерські/договірні відносини саме з власником та/або користувачем АЗС.
Відповідно до зазначеної вище умови – Замовник хоч і дозволяє учасникам мати партнерські АЗС, але обмежує таке партнерство у вигляді наявності партнерських відносин САМЕ з суб’єктом господарювання, який є власником ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним або від його уповноваженого представника.
Умовами тендерної документації суперечливі та дискримінаційні в частині надання учасником Листа САМЕ від суб'єкта господарювання, який є власником ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним або від його уповноваженого представника.
Скаржник не має власних АЗС та планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автотранспорту через мережу АЗС, яка НЕ належить Партнеру на праві власності або оренди. Компанія Скаржника має укладені партнерські договори з уповноваженим на продаж талонів мережі АЗС, а отже НЕ може надати Гарантійний лист від власника АЗС, оскільки має партнерські відносини не тільки з власниками АЗС, а і з партнерами уповноваженими на продаж талонів мережі АЗС.
Скаржник планує, в тому числі, запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через АЗС "Укрнафта" та АЗС Авіас.
Відповідний партнер Скаржника НЕ Є ВЛАСНИКОМ АЗС(не є суб’єктом господарювання, який є власником ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним або від його уповноваженого представника). При цьому наш партнер МОЖЕ НАДАТИ гарантійний лист щодо « гарантованого відпуску палива на відповідних АЗС за талонами/за паливними картками запропонованого Учасником зразка».
Скаржник не має партнерських відносин суб’єктом господарювання, який є власником ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним або з його уповноваженого представника АЗС Укрнафта та АЗС Авіас а отже умова щодо надання листа САМЕ від суб’єкта господарювання, який є власником ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним або з його уповноваженого представника – є дискримінаційною та обмежувальною. Скаржник може надати Лист від Партнера на виконання тим самим об’єктивним обставинам, оскільки НЕ ВСІ ПАРТНЕРИ СКАРЖНИКА Є ВЛАСНИКАМИ АЗС.

Відповідно до пункту 2.6 Додатку № 2 до тендерної документації:
«2.6. Придбання пального буде здійснюватися Покупцем на умовах отримання Покупцем дизельного палива та бензину А-95 за талонами та/або паливними картками на відповідних АЗС Постачальника. Термін дії талонів/паливних карток – 1 (один) рік з моменту їх передачі Покупцю. Талони/паливні картки єдиного уніфікованого зразка мають прийматися на усіх АЗС, що надані в пропозиції учасника. Учасник повинен надати у складі тендерної пропозиції зразок відповідного талону/паливної картки, на підставі яких відбувається відпуск пального на автозаправних станціях Учасника..»

Зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через власну мережу АЗС, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що скретч-карта повинна діяти на всіх АЗС учасника, що передбачає надання скретч-карт єдиного зразка фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через декілька партнерських мереж АЗС.
Таким чином, у процедурі закупівлі зможуть взяти участь лише декілька найбільших мереж АЗС, які пропонують виключно свою мережу АЗС по всій Україні, без залучення АЗС мереж-партнерів.
Це пояснюється тим, що в кожній окремій мережі існує власний окремий зразок паливного талону, який приймається в конкретній мережі. Учасники, які не мають власних АЗС та здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів – фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації. Наявність принаймні двох видів талонів від різних мереж АЗС жодним чином не перешкоджатиме діяльності Замовника та навпаки, навіть дозволить мати гарантовану заправку транспорту на одній з АЗС, якщо інша через певні причини припинить обслуговування.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації