• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Код за ДК 021:2015 – 0913 (09130000-9) Нафта і дистиляти (Дизельне паливо (09134200-9), Бензин А-95 (09132000-3) по скретч-карткам та/або талонам та смарт-карткам, м. Запоріжжя )

Закупівля оголошена з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів,робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (зі змінами)

Завершена

18 885 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 188 850.00 UAH
Період оскарження: 15.03.2024 12:57 - 26.04.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА на порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо усунення дискримінаційних вимог тендерної документації

Номер: 16860269d23d4c2fba33154693f6173a
Ідентифікатор запиту: UA-2024-03-15-006310-a.c1
Назва: СКАРГА на порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо усунення дискримінаційних вимог тендерної документації
Скарга:
Товариство з обмеженою відповідальністю «БЕНТЛІС» (далі — Скаржник) вважає умови відкритих торгів за Особливостями, викладені в тендерній документації, такими, що суперечать нормам законодавства України у сфері публічних закупівель, зокрема принципам здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, визначеним у статті 5 Закону
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 01.04.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 21.03.2024 16:50
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 04.04.2024 14:30
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання рішення Комісії Антимонопольного комітету України № 5770-р/пк-пз від 01.04.2024, Замовником 24.04.2024 внесені відповідні зміни до тендерної документації.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "БЕНТЛІС", Соколовська Дар'я 380675903142 azovchalet@gmail.com

Пункт скарги

Номер: 19c5561eb89c4146b9433b606ae2064e
Заголовок пункту скарги: Замовником у Документації встановлюються дискримінаційні вимоги та вимоги, встановлення яких заборонено законодавством у сфері публічних закупівель
Опис заперечення: Відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на лот
Тип порушення: 16 стаття
Ідентифікатор класифікації: Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій
Тип порушення: Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій
Опис суті пункту скарги: Додатком 2 до Документації встановлено суперечливі та дискримінаційні вимоги, які суперечать діючому законодавству у сфері публічних закупівель, а саме, Замовником порушено пункт 29 Особливостей.
Так, Додатком 2 до Документації встановлено такі вимоги згідно пунктів 2.5., 2.19., 2.24., які суперечать діючому законодавству:
2.4. .Довідку в довільній формі з переліком мережі АЗС в м. Запоріжжі на яких може здійснюватися відпуск дизельного палива та бензину А-95 за скретч-картками та/або талонами та смарт-картками.
2.5. Копії документів, якими підтверджується право власності або право користування АЗС (зокрема, оренда, або зберігання пального, або партнерське обслуговування скретч-карток та\або талонів та смарт-карток Учасника на АЗС тощо), що зазначені у довідці (п. 2.4 цього додатку):
- У разі якщо Учасник є власником АЗС- в складі пропозиції надаються копії документів, якими підтверджується право власності на АЗС.
- У разі користування Учасником зазначеними АЗС на підставі договору(-ів) оренди/суборенди на АЗС– надається копія(-ї) договору(-ів), укладеного(-них) між Учасником та власником/орендарем АЗС.
- У разі користування Учасником зазначеними АЗС на підставі будь-якого іншого(-их) договору(-ів), згідно якого(-их) відпуск нафтопродуктів здійснюватиметься за скретч-картками та/або талонами та смарт-картками, що пропонуються Учасником, на АЗС (договір зберігання пального або договір про партнерське обслуговування скретч-карток та/або талонів та смарт-карток тощо), – надається копія(-ї) відповідного(-их) договору(-ів), укладеного(-их) між Учасником та власником або орендарем АЗС, або зберігачем палива на АЗС.
В договорах повинен бути зазначений перелік АЗС відповідно до довідки (п. 2.4 цього додатку).
2.19. Лист (гарантія або довідка) від емітенту, який надає скретч-картки та/або талони та смарт-картки на пальне із зазначенням всього переліку АЗС, з яких буде здійснюватись відпуск ПММ, та гарантію того, що термін дії талонів або скретч-карток не менше року з моменту поставки замовнику, повинен містити предмет закупівлі, номер закупівлі в електронній системі закупівель та датований не раніше дати оголошення про проведення закупівлі.
2.24. Завірені копії договорів на постачання паливо-мастильних матеріалів з вітчизняними та/або іноземними виробниками або з іноземними постачальниками, дійсними на момент розкриття тендерних пропозицій та гарантійний лист (повідомлення тощо) від виробника або постачальника щодо постачання палива, яке є предметом закупівлі, на 2024 рік.
Дані вимоги відносяться до вимог відповідно до п.1 ч.2 ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі».
Скаржник є суб’єктом господарювання, який здійснює господарську діяльність з реалізації бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей через мережу орендованих АЗС та оптом.
Скаржник має досвід виконання аналогічних договорів в електронній системі закупівель Прозорро у відкритих торгах з особливостями, а саме, договір №57/ЕЗ від 02.10.2023р. За процедурою відкритих торгів з особливостями UA-2023-08-04-007599-a.
Скаржник має усі дозвільні документи на право здійснення діяльності з реалізації бензину, дизельного пального, проте, зазначеними вище умовами документації штучно створено дискримінаційні умови, які порушують право Скаржника на участь у закупівлі та які суперечать діючому законодавству.
Відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.

2. Крім того, Додатком 2 до Документації встановлено вимоги, які обмежують участь Скаржника у закупівлі та є дискримінаційними.
Так, з метою підтвердження наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічнних) за пердметом закупівлі договору (договорів) від учасників вимагається надати договори виконані в повному обсязі. (інформація про виконання договорів, зазначених в довідці повинна підтверджуватися на веб-порталі Уповноваженого органу ‘https://prozorro.gov.ua) Додатково учасник у складі своєї пропозиції повинен надати інформацію (довідку) із посиланням на номери всіх закупівель, зазначених в довідці. Обсяг аналогічних договорів повинен бути не менше 50% від обсягу закупівлі.
Тобто, Замовник створює умови в Документації за якими зможуть прийняти участь лише ті учасники, які мають досвід поставки товару за предметом закупівлі, за договорами, укладеними в електронній системі закупівель обсягом не менше 160 000 л дизельного палива та 15 000 л бензину А-95.
Скаржник, за наявності досвіду виконання аналогічного договору №57/ЕЗ від 02.10.2023р. Номер закупівлі в ЕЗС – UA-2023-08-04-007599-a не відповідатиме зазначеним вище вимогам замовника та не матиме змоги прийняти участь у закупівлі.
Вважаємо дискримінаційною вимогу щодо «Обсягу аналогічних договорів повинен бути не менше 50% від обсягу закупівлі».
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.

3. Крім зазначених вище вимог, Документація містить іншу дискримінаційну вимогу, яка обмежує конкуренцію, а саме.
Так, Додатком 2 до Документації від учасників закупівлі вимагається наступне:
2.22.. Учаснику необхідно надати довідку у довільній формі, яка містить відомості про те, що Учасник не вчиняв дій пов'язаних з підвищенням ціни на поставку товару (бензину, дизельного палива, газу тощо) без документально підтверджених підстав, що призвели до таких змін.
Підвищенням ціни на поставку товару без документально підтверджених підстав, що призвели до таких змін, вважається укладання додаткових угод на постачання пального за талонами (скретч картками та/або смарт-картками) з метою зміни ціни в бік збільшення у більшому розмірі ніж за даними сайту index.minfin.com.ua. Наприклад: відповідно до інформації, яка є у відкритому доступі на сайті http:// index.minfin.com.ua/ з моменту укладання договору до моменту укладання додаткової угоди відбулося збільшення ціни за одиницю товару у розмірі 5%, а ціна відповідно до додаткової угоди була збільшена на 10%. Або ціна фактично не збільшувалась в період з моменту укладання договору до моменту укладання додаткової угоди, а Учасником укладено додаткову угоду, якою було збільшено ціну за одиницю товару. Зазначену інформацію Замовник має право перевірити у відкритому доступі використовуючи сайти: http://prozorro.gov.ua/ та http:// index.minfin.com.ua.).
2.23. Учаснику необхідно надати довідку, якою він підтверджує відсутність жодного факту припинення договірних відносин з вини постачальника та/або ініціативи постачальника та/або відмови від виконання постачальником умов договору та/або неможливості виконання зобов’язань постачальником та/або у зв’язку з неможливістю надання товару (талонів, скретч-карток,смарт-карток, ПММ наливом незалежно від причини).
Фактом припинення договірних відносин з вини постачальника та/або ініціативи постачальника та/або відмови від виконання постачальником умов договору та/або неможливості виконання зобов’язань постачальником та/або у зв’язку з неможливістю надання товару (талонів, скретч- карток,смарт-карток, ПММ наливом) вважається наявність у системі Prozorro інформації, а саме у звітах про виконання договору та/або у протоколах тендерного комітету та/або уповноваженої особи).
Вважаємо дані вимоги незаконними та дискримінаційними виходячи з наступного.
Вимоги про надання вищенаведених довідок міститься у Додатку 2 Документації та стосуються підтвердження документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічнних) за пердметом закупівлі договору (договорів). Крім того, аналогічним у розумінні Документації вважається договір з поставки саме дизельного палива та бензину А-95 по скретч-карткам та/або талонам та/або смарткарткам.
Тому вимога пункту 2.22. щодо «Учаснику необхідно надати довідку у довільній формі, яка містить відомості про те, що Учасник не вчиняв дій пов'язаних з підвищенням ціни на поставку товару (газу тощо) без документально підтверджених підстав, що призвели до таких змін» є дискримінаційною та незаконною.
А вимогу пункту 2.23. необхідно уточнити в частині визначення «що стосується аналогічних договорів», та викласти наступній редакції: «Учаснику необхідно надати довідку, якою він підтверджує відсутність жодного факту припинення договірних відносин з вини постачальника та/або ініціативи постачальника та/або відмови від виконання постачальником умов аналогічного договору та/або неможливості виконання зобов’язань постачальником та/або у зв’язку з неможливістю надання товару (талонів, скретч-карток,смарт-карток, ПММ наливом незалежно від причини)».

Скаржник вважає, що наведені вимоги замовника не сприяють добросовісній конкуренції серед учасників, дискримінують учасників, зокрема скаржника, та ставлять їх у нерівне становище тощо.
Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей, а частиною 4 статті 22 Закону передбачено «тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників».
Враховуючи наведене, скаржник вважає, що умови тендерної документації мають бути змінені з метою усунення названих дискримінаційних вимог та узгодження вимог замовника з приписами Особливостей та Закону.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації