• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Природний газ

Торги не відбулися

5 857 875.45 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 58 578.75 UAH
Період оскарження: 13.03.2024 16:04 - 20.03.2024 00:00
Вимога
Є відповідь

Вимога на рішення замовника

Номер: ac622af6fde64012a5d0cbecde45b70d
Ідентифікатор запиту: UA-2024-03-13-010573-a.b2
Назва: Вимога на рішення замовника
Вимога:
Безпідставне відхилення Переможця закупівлі
Вирішення: ПРОТОКОЛ щодо прийняття рішення уповноваженою особою Національної академії Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького за розглядом вимоги за процедурою відкритих торгів (з особливостями) 29 березня 2024 р. № 227 м. Хмельницький Керуючись вимогами статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12 жовтня 2022 року № 1178 (далі - Особливості), Положенням про Уповноважених осіб (затвердженим наказом ректора Національної академії Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького (далі – Національна академія) від 07.06.2021 № 166), наказом ректора Національної академії від 07.02.2023 № 132-АГ, 1. Замовник: 1.1 Найменування: Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. 1.2. Код згідно з ЄДРПОУ замовника: 14321481. 1.3. Місце знаходження: Україна, 29003, м. Хмельницький, вул. Шевченка 46. 1.4. Категорія: Юридична особа, яка забезпечує потреби держави або територіальної громади. 2. Номер процедури закупівлі в електронній системі закупівель та назва предмету закупівлі, кількість, місце і строк поставки товару: відкриті торги (з особливостями) № UA-2024-03-13-010573-a за предметом «Природний газ» за кодом ДК 021:2015 – 09120000-6 «Газове паливо» у кількості 405 000,00 метрів кубічних, поставка у м. Хмельницький до 31.12.2024 року (далі – Закупівля). 3. Результати електронного аукціону (розкриття тендерних пропозицій, етап подання пропозицій): Учасник ЄДРПОУ Остаточна пропозиція, грн. 1. ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ МИКОЛАЇВСЬКА ЕЛЕКТРОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ (Скаржник) 42129888 5 260 743,94 2. ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРГАЗТРЕЙДИНГ" 44544025 5 312 013,75 3. ТОВ "Ю-ГАЗ" 30194498 5 319 513,00 Порядок денний: 1. Про розгляд вимоги на кваліфікацію від 27.03.2024 року 10:33 год., № UA-2024-03-13-010573-a.b2 за процедурою № UA-2024-03-13-010573-a поданої Учасником та оприлюднення результату в електронній системі закупівель згідно Особливостей та Закону. У відповідності до протоколу «Щодо прийняття рішення уповноваженою особою Національної академії Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького про розгляд тендерної пропозиції учасника» від 25.03.2024 року № 212 тендерну пропозицію Учасника ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ МИКОЛАЇВСЬКА ЕЛЕКТРОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ, ЄДРПОУ 42129888 (далі – Скаржник) було відхилено на підставі абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей. У відповідності до пункту 41 Особливостей та ст. 29 Закону – Замовник перейшов до розгляду наступної тендерної пропозиції - ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРГАЗТРЕЙДИНГ", ЄДРПОУ 44544025. За результатами процедури закупівлі № UA-2024-03-13-010573-a за предметом «Природний газ» за кодом ДК 021:2015 – 09120000-6 «Газове паливо» із застосуванням процедури Відкриті торги з урахуванням «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі Особливості) та Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закон) (відповідно до пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 №1082 – код ДК 021:2015: 09123000-7 «Природний газ») переможцем процедури закупівлі було визначено ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРГАЗТРЕЙДИНГ", ЄДРПОУ 44544025 з ціновою пропозицією 5 312 013,75 грн з ПДВ. Положеннями абз. 2 п. 46 Особливостей визначено: «У разі коли учасник процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, вважає недостатньою аргументацію, зазначену в повідомленні, такий учасник може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову інформацію про причини невідповідності його пропозиції умовам тендерної документації, зокрема технічній специфікації, та/або його невідповідності кваліфікаційним критеріям, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь з такою інформацією не пізніш як через чотири дні з дати надходження такого звернення через електронну систему закупівель, але до моменту оприлюднення договору про закупівлю в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 Закону.» Під час розгляду першого питання порядку денного: Учасником ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ МИКОЛАЇВСЬКА ЕЛЕКТРОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ, ЄДРПОУ 42129888, 27.03.2024 року о 10:33 год., в електронній системі закупівель було подано вимогу на кваліфікацію № UA-2024-03-13-010573-a.b2 наступного змісту: «Національною академією Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького (надалі - Замовник) року було оголошено про проведення відкритих торгів з особливостями по предмету «Природний газ» за кодом ДК 021:2015 – 09120000-6 «Газове паливо» ідентифікатор закупівлі № UA-2024-03-13-010573-a, (надалі-Закупівля) на підставі Закону України «Про публічні закупівлі» (далі- Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (надалі – Особливості). Очікувана вартість предмета закупівлі 5 857 875,45грн. Для участі в процедурі закупівлі були подані тендерні пропозиції наступними учасниками: 1. Товариство з обмеженою відповідальністю «Миколаївська електропостачальна компанія» (надалі – Переможець); 2. Товариство з обмеженою відповідальністю «Укргазтрейдинг». 3. Товариство з обмеженою відповідальністю «Ю-Газ». Замовником 25.03.2024 року було оприлюднено Протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою № 212 (надалі – Протокол), відповідно до якого за результатом розгляду тендерної пропозиції тендерна пропозиція Товариства з обмеженою відповідальністю «Миколаївська електропостачальна компанія» була відхилена. Підставою для відхилення тендерної пропозиції Товариство з обмеженою відповідальністю «Миколаївська електропостачальна компанія» стало ненадання у складі тендерної пропозиції копію діючого договору зберігання (закачування, відбору) природного газу, укладеного з АТ «Укртрансгаз». Замовник зазначає, що оскільки вимога про надання копії договору зберігання (закачування, відбору) із АТ «Укртрансгаз» містилась у Додатку № 4 до тендерної документації «Технічне завдання» тендерна пропозиція підлягає відхиленню з підстав передбачених п. 44 Особливостей як така що не відповідає не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. Товариство з обмеженою відповідальністю «Миколаївська електропостачальна компанія» не може погодитися з такою позицією Замовника виходячи з наступного: Постачальник природного газу може укласти договір зберігання (закачування, відбору) із АТ «Укртрансгаз». Отже, укладання договору який вимагав Замовник є право, а не обов’язок постачальника. Оскільки укладання такого договору не є обов’язковим, його наявність або відсутність ні яким чином не можу вплинути на предмет закупівлі, запропонований учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо, а також на технічні, якісні та кількісні характеристики предмету закупівлі. Той факт, що Замовник розташував вимогу про необхідність надання у складі тендерної пропозиції копії договору зберігання (закачування, відбору) із АТ «Укртрансгаз» у розділі технічне завдання жодним чином не означає, що наявність або відсутність такого договору може вплинути на предмет закупівлі, запропонований учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо, а також на технічні, якісні та кількісні характеристики предмету закупівлі. Вказана позиція підтверджується рішенням Антимонопольного Комітету України по закупівлі UA-2023-12-12-009427-a. Таким чином, Замовник не довів, та документально не підтвердив, що відсутність у складі тендерної пропозиції Переможця копії договору зберігання (закачування, відбору) із АТ «Укртрансгаз» може вплинути на предмет закупівлі, запропонований учасником процедури закупівлі, найменування товару, марки, моделі тощо, а також на технічні, якісні та кількісні характеристики предмету закупівлі. Відсутність у складі тендерної пропозиції Переможця копії договору зберігання (закачування, відбору) із АТ «Укртрансгаз» є невідповідністю в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції у розумінні ст. 26 Закону, та п. 43 Особливостей. Згідно п. 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. Згідно з частиною дев'ятою статті 26 Закону учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей. Враховуючи викладене, Замовник, не надавши Переможцю 24 години для виправлення виявлених невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією та порушив ст. 26 Закону, та вимоги п. 43 Особливостей та, очевидно, права Переможця. Таким чином рішення про відхилення тендерної пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю «Миколаївська електропостачальна компанія» є таким що суперечить вимогам Закону та Особливостей. На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 18, 30, 31 Закону, з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178, Прошу: 1. Скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю «Миколаївська електропостачальна компанія» та надати Переможцю 24 години для виправлення виявлених невідповідностей. Додаток: 1. Рішення АМКУ по закупівлі № UA-2024-01-15-013103-a. 2. Рішення АМКУ по закупівлі № UA-2024-01-16-000831-a. 3. Рішення АМКУ по закупівлі № UA-2024-01-15-010038-a.» (текст вимоги продубльовано з електронної системи закупівель - оригінал додається з протоколом). ДЕТАЛЬНО ВИВЧИВШИ ВИМОГУ, ЗАМОВНИКОМ ВСТАНОВЛЕНЕ НАСТУПНЕ: 1. ЩОДО НАЯВНОСТІ ДОГОВОРУ ЗБЕРІГАННЯ (ЗАКАЧУВАННЯ, ВІДБОРУ) ІЗ АТ «УКРТРАНСГАЗ» У ДОДАТКУ № 4 ДО ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ ТА ОБОВ’ЯЗКОВІСТЬ ЩОДО ЙОГО УКЛАДЕННЯ. Відповідно до п.п. 7 п. 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації – учасник завантажує інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, технічну специфікацію, плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі тощо. Подаються документи, що передбачені Додатком №4 тендерної документації. Виходячи із положень абз. 1 п.п.1 п. 6 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі. Інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі» розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації - Учасники процедури закупівлі повинні надати в складі тендерної пропозицій документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, встановленим замовником у Додатку № 4. Також положення п.п.2 п. 6 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі. Інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі» розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації - Детальний опис предмета закупівлі, у т.ч. інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати (тощо), що підтверджують відповідність предмета закупівлі - викладено у Додатку №4 до цієї Тендерної документації. Слід зазначити, що у відповідності до п. 1 Додатку № 4 передбачено, що учасник повинен враховувати та забезпечувати в ході виконання договору про закупівлю - постачання та транспортування природного газу. Укладення вищевказаного договору Скаржником має безпосередній вплив на якісні та кількісні показники предмету закупівлі поза як предметом закупівлі є постачання природного газу. Безпосередньо питання документального підтвердження технічних характеристик якісного транспортування природного газу Скаржником, а також межі відповідальності як гарантія якісного постачання відповідного товару Замовнику як отримувачу товару прямо передбачені даним договором. У зв’язку з чим Замовник має усі законні підстави щодо включення даного документу до переліку документів визначених на підтвердження відповідності тендерної пропозиції Учасника викладених у Додатку 4 до тендерної документації виходячи із наступного У відповідності до положень п. 2 Додатку № 4 відносини між Замовником та Учасником регулюються наступними нормативно правовими актами: • Закон України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон); • Постанова Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 року № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості); • Закон України «Про ринок природного газу» від 09.04.2015 № 329-VIII; • Правила постачання природного газу, затверджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2496; • Постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 року № 2493; • Іншими нормативно правовими актами. Пунктом 3 цього ж додатку визначено, що учасник повинен забезпечити замовника природним газом відповідно до його потреб. Пунктом 7 Додатку №4 до тендерної документації встановлено, що для підтвердження відповідності пропозиції технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам Замовника та підтвердження можливості безперебійного постачання природного газу у разі зміни запланованого обсягу споживання, учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати: 1) Копію діючої ліцензії на постачання природного газу або копія постанови НКРЕКП про видачу ліцензії Учаснику або посилання на електронний реєстр ліцензіатів НКРЕКП; 2) Копію договору зберігання (закачування, відбору) природного газу, укладеного з АТ «Укртрансгаз». Скаржник зазначає, що «постачальник природного газу може укласти договір зберігання (закачування, відбору) природного газу», що є його правом. Проте такої норми не передбачено жодним нормативно-правовим документом. Натомість, аналіз ряду законодавчих актів, що регулюють правовідносини на ринку природного газу – безпосередньо вказують, що для здійснення постачання природного газу, вони зобов’язані укласти даний договір. Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про ринок природного газу» - ринок природного газу функціонує за принципом забезпечення високого рівня захисту прав та інтересів споживачів природного газу, у тому числі забезпечення першочергового інтересу безпеки постачання природного газу, зокрема шляхом диверсифікації джерел надходження природного газу та додержання встановлених технічних норм та норм безпеки. Так, ч. 1 ст. 44 цього ж закону - оператор газосховища є відповідальним за надійну та безпечну експлуатацію, підтримання у належному стані та розвиток (включаючи нове будівництво та реконструкцію) одного або декількох газосховищ, якими він користується на законних підставах. Окрім того, до його обов’язків входить розробка, затвердження та реалізація Плану розвитку газосховища, обмін інформацією між суб’єктами транспортування природного газу та виконує ряд інших завдань, необхідних для безпечної та стабільної роботи в сфері відносин, пов’язаних з ринком природного газу. Також, згідно з абз. 4 п. 5 ст. 2 Кодексу газосховища, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРКП) від 30.09.2015 року № 2495 (далі – Кодекс газосховища) - оператор газосховищ виконує функцію контролю якості та фізико-хімічних показників природного газу, який зберігається у газосховищі (газосховищах), в процесі закачування та відбору. Таким чином, забезпечення принципів функціонування ринку природного газу - безпосередньо пов’язане із оператором газосховища. Згідно ч. 1 ст. 46 Закону України «Про ринок природного газу» - права та обов’язки оператора газосховища визначаються цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, кодексом газотранспортної системи, кодексом газосховища, а також договором зберігання (закачування, відбору) природного газу. Згідно ч. 1 ст. 12 Закону України «Про ринок природного газу» - постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов’язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов’язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із нормативно-правовими актами. ч. 6 ст. 12 цього ж закону передбачає, що постачальники зобов’язані створювати страховий запас природного газу в розмірі не більше 10 відсотків запланованого місячного обсягу постачання природного газу споживачам на наступний місяць. Розмір страхового запасу встановлюється щорічно Кабінетом Міністрів України на однаковому рівні для всіх постачальників. Згідно п. 38 ч. 1 ст. Закону України «Про ринок природного газу» - страховий запас природного газу (далі - страховий запас) - обсяг природного газу, який постачальник зобов’язаний зберігати у газосховищах відповідно до законодавства. Згідно п.п.1 п.1 розділу 4 Кодексу газосховищ - оператор газосховища надає послуги зберігання (закачування, відбору) природного газу на підставі договору зберігання (закачування, відбору) природного газу, укладеного між оператором та замовником, та на умовах, визначених цим Кодексом. Типова форма договору зберігання (закачування, відбору) природного газу затверджується Регулятором та публікується на вебсайті оператора газосховища. Без укладеного договору зберігання (закачування, відбору) природного газу - фактично відсутній об'єм газу, яким має право користуватись Постачальник, а отже й здійснювати його постачання та транспортування Споживачу. Також, за відсутності договору – Постачальник не спроможний буде забезпечити страховий запас природного газу, що є його безпосереднім обов’язком в ході постачання природного газу. Окрім того, згідно абз. 5 п. 1 розділу ІІ Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРКП від 30.09.2015 року № 2496 (далі – Правила) - підставою для постачання природного газу споживачу є включення споживача до Реєстру споживачів постачальника у відповідному розрахунковому періоді. Згідно п.2 цієї ж норми Правил - постачання природного газу споживачу здійснюється за договором постачання природного газу, який укладається відповідно до вимог цього розділу, за яким постачальник зобов'язаний поставити споживачу природний газ у необхідних для споживача об’ємах (обсягах), а споживач зобов'язаний своєчасно оплачувати постачальнику вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені договором. Пунктом 3 Правил встановлено, що реєстрація споживача у Реєстрі споживачів постачальника на інформаційній платформі Оператора ГТС здійснюється постачальником на період дії укладеного договору постачання природного газу в частині його обов’язку постачати природний газ споживачу. п. 10. розділу ІІ Правил - постачальник забезпечує споживача необхідними підтвердженими обсягами природного газу відповідно до умов договору постачання природного газу. Згідно із вимогами Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРКП від 30.09.2015 року № 2494 - з метою уніфікації та однозначної ідентифікації споживачів, у тому числі побутових споживачів, та за необхідності їх точок комерційного обліку, а також для забезпечення спрощення процедури зміни постачальника природного газу та електронного обміну даними між суб’єктами ринку природного газу використовується система кодування, рекомендована Європейською мережею операторів газотранспортних систем. Визначення персоніфікованого ЕІС-коду для кожного суб’єкта ринку природного газу, у тому числі для споживачів, підключених до газорозподільних систем, здійснюється у порядку, встановленому Кодексом ГТС. ЕІС-код являє собою фіксовану за довжиною послідовність алфавітно-цифрових символів (16 позицій), яка складається з різних атрибутів та для формування якого, в постачальника повинен бути укладений договір зберігання (закачування, відбору) природного газу. Враховуючи вищенаведене, наявність договору підтверджує відповідність технічним вимогам в частині зданості транпрортування природного газу, тому віднесена до умов технічного опису. Відповідно ж, попри твердження Скаржника – в практичній площині має суттєвий вплив на предмет закупівлі, в частині гарантування та спроможності забезпечити потенційним постачальником якісного виконная своїх зобов’язань з постачання газу. (Також окремо слід виділити дивну позицію Скаржника, який акцентує увагу на тому, що «Замовник не довів та документально не підтвердив, що відсутність у складі тендерної пропозиції Переможця копії договору зберігання (закачування, відбору) із АТ «Укртрансгаз» може вплинути на предмет закупівлі, запропонований учасником процедури закупівлі, найменування товару, марки, моделі тощо, а також на технічні, якісні та кількісні характеристики предмету закупівлі. Проте, жодним нормативно-правовим документом не встановлено обов’язку в замовника доводити та підтверджувати, власне, будь-що.) 2. В РОЗРІЗІ АНАЛІЗУ ПОЗИЦІЇ СКАРЖНИКА, ЩО «ПІДТВЕРДЖУЄТЬСЯ» РІШЕННЯМИ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ (ДАЛІ - АМКУ) ЗАМОВНИК ПОВІДОМЛЯЄ НАСТУПНЕ: 1) рішення органу оскарження є обов’язковими для виконання виключно замовниками, особами, яких вони стосуються. Тобто практика АМКУ не має загальнообов’язкового характеру та не може застосовуватись як імперативна норма; 2) встановлення факту порушень прав Скаржника в інших закупівлях - жодним чином не доводить наявність порушених прав та інтересів у нього в ході Закупівлі, до якої подано вимогу. Тобто практика АМКУ не має преюдиційного характеру; 3) умови та обставини здійснення та оскарження вищенаведених закупівель - відрізняються від умов та обставин Закупівлі, до якої подано вимогу, оскільки: - умовами технічного опису оскаржуваних закупівель вимагалось надання учасниками договору на виконання робіт, пов’язаних з припиненням/обмеженням газопостачання, тоді як в даному випадку вимагався абсолютно інший вид документу - договір зберігання (закачування, відбору) природного газу; - відповідні підстави для відхилення тендерних пропозицій у закупівлях різні; - умовами тендерних документацій оскаржуваних закупівель - чітко передбачено, що договір припинення відноситься до інших умов, згідно ст. 22 Закону. Таким чином, усунення невідповідностей в їх частині підпадає під сферу дії п.43 Особливостей; - в даній Закупівлі вимога надання копії договору зберігання - аргументовано віднесена до умов технічної специфікації з підстав, раніше викладених. Тому відсутність документу - не може бути усунена в порядку, передбаченому п.43 Особливостей. 3. ЩОДО НЕПРАВОМІРНОСТІ ДІЙ УЧАСНИКА В РОЗРІЗІ ВИМОГ СТ. 5 ЗАКОНУ. Конструктивна оцінка закупівель № UA-2024-01-15-010038-a, UA-2024-01-15-013103-a, UA-2024-01-16-000831-a наданих Скаржником свідчить не тільки не свідчить про наявність у Скаржника порушених прав, а й про наявність у його діях систематичного та зухвалого недотримання ним принципів здійснення публічних закупівель, визначених ст. 5 Закону. Так, виходячи з норм етичної поведінки, розміщених на інформаційному ресурсі Уповноваженого органу з питань закупівель у листах Мінеконому від 15.11.2019 № 3301-04/47784-06 та від 01.04.2019 № 3304-04/13647-06, Скаржник не добросовісно користується своїми правами в частині подання тендерних пропозицій, оскільки, як ми бачимо, неодноразово неякісно підходив до підготовки цих самих пропозицій та не надавав в їх складі усієї інформації/документів, що вимагались тендерною документацією. Натомість, Скаржнику властиво компенсовувати таку свою халатність, шляхом подання вимог та оскаржень. Що, в свою чергу, створює для замовників зайве професійне навантаження та втрату часу і має негативні наслідки, так як предметом закупівлі виступає такий важливий для функціонування будь-якої установи ресурс, як газове паливо. Додатково Замовник звертає увагу Скаржника на наступне: Положеннями п. 3 Особливостей визначено: «Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.» Виходячи із положень абз. 1 ч.5 ст.5 Закону замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Дана правова норма не має одностороннього трактування та застосування, а її положення стосуються усіх учасників процедур закупівель без винятку. В свою чергу порушення вищевказаної вимоги класифікується як порушення охоронюваних Законом прав Замовника та є діями прямо спрямованими на його дискримінацію. Дане твердження прямо виходить із положень абз. 2 ч.5 ст.5 Закону, який передбачає пряму заборону зловживання правами, у тому числі правом на оскарження рішень, дії чи бездіяльності замовника. Оголошення про проведення процедури - відкриті торги (з особливостями) № UA-2024-03-13-010573-a за предметом «Природний газ» за кодом ДК 021:2015 – 09120000-6 «Газове паливо» оприлюднено 13 березня 2024 року. Період уточнень відповідно до оголошення встановлено з 13.03.2024 року 16:04 год., по 20.03.2024 року 00:00 год. Під час періоду подання пропозицій за процедурою № UA-2024-03-13-010573-a за предметом «Природний газ» за кодом ДК 021:2015 – 09120000-6 «Газове паливо» Учасником 15.03.2024 року о 13:56 год., в електронній системі закупівель було оприлюднено вимогу на умови закупівлі № UA-2024-03-13-010573-a.c1. Замовником відповідно до положень Закону та Особливостей в електронній системі закупівель у встановлені строки надано відповідь на вимогу Учасника та внесено відповідні зміни до тендерної документації. Станом на дату закінчення періоду уточнень інші звернення за роз’ясненнями та/або вимоги в тому числі щодо тендерної документації в електронній системі закупівель відсутні. Таким чином Скаржник маючи заперечення/уточнення щодо певних вимог тендерної документації свідомо не використав наданий йому обсяг прав передбачений п. 54 Особливостей та не звернувся до Замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру. Відповідно на даному етапі Скаржник був ознайомлений із положеннями тендерної документації, в тому числі і щодо вимог Додатку 4 «Технічна специфікація» та документальним підтвердженням вимог даного додатку. Додатково Скаржник був ознайомлений із положеннями п.п. 2 п. 2.2 Розділу 5 «Оцінка тендерної пропозиції» у яких зазначено наступне: «Відсутність будь-яких запитань або уточнень стосовно змісту та викладення вимог тендерної документації з боку Учасників процедури закупівлі, які отримали цю тендерну документацію у встановленому порядку, буде свідчити, що Учасники процедури закупівлі, що беруть участь в цих торгах, повністю усвідомлюють зміст цієї тендерної документації та вимоги, викладені Замовником при підготовці цієї закупівлі. У разі виникнення у Учасників процедури закупівлі питань, що не висвітлені у тендерній документації, то при вирішенні останніх Замовник та Учасники процедури закупівлі керуються чинними нормативно-правовими актами України.». В даному випадку в розрізі аналізу процедури закупівлі Замовник зауважує, що Скаржник не надавши необхідне документальне підтвердження вимог Додатку 4 «Технічна специфікація» до тендерної документації та будучи правомірно дискваліфікованим Замовником не реалізувавши надані йому законні права для захисту власних охоронюваних законом інтересів на етапі подання тендерних пропозицій. А отже, свідомо зловживає правом на оскарження та спонукає Замовника до вчинення неправомірних дій, що є прямим порушенням вимог норм чинного законодавства. Все це, перешкоджає ефективності здійснення закупівель, оскільки ефективність будь-якого процесу визначається досягненням мети, яка в даному випадку полягає у забезпеченні наявної потреби замовника. 4. СТОСОВНО КЛОПОТАННЯ ПРО ВІДМІНУ РІШЕННЯ ЗАМОВНИКА. Частиною 4 ст. 33 Закону передбачено, що учасник, якого не визнано переможцем процедури закупівлі/спрощеної закупівлі за результатами оцінки та розгляду його тендерної пропозиції/пропозиції, може звернутися через електронну систему закупівель до замовника з вимогою щодо надання інформації про тендерну пропозицію/пропозицію переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, у тому числі щодо зазначення її переваг порівняно з тендерною пропозицією/пропозицією учасника, який надіслав звернення, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь не пізніше ніж через п’ять днів з дня надходження такого звернення. Таким чином, учасникам надано право звернутись за наданням інформації та отримати відповідь. Права ж вимагати від замовника вчинення будь-яких дій чи прийняття рішень (їх відміни, скасування) – не передбачено ст. 33 Закону. Звертаємо увагу, що згідно із принципами публічних закупівель, а саме ч. 5 ст. 5 Закону - замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Забороняється зловживання правами, у тому числі правом на оскарження рішень, дії чи бездіяльності замовника. На підставі усього вищевикладеного, встановлено, що вимога № UA-2024-03-13-010573-a.b2, подана ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ МИКОЛАЇВСЬКА ЕЛЕКТРОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ, ЄДРПОУ 42129888: - ґрунтується на систематичному зловживанні ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ МИКОЛАЇВСЬКА ЕЛЕКТРОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ правом на оскарження; - містить інформацію, яка не відповідає в повній мірі фактичним обставинам проведення процедури закупівлі та має ознаки упередженого, суб’єктивного та оціночного ставлення; - за своїм змістом не доводить невідповідність тендерної документації Замовника вимогам технічних характеристик та інших вимог тендерної документації; - ґрунтується на вимозі щодо вчинення Замовником неправомірних дій в частині скасування рішення про відхилення тендерної пропозиції учасника без законних підстав; - не містить обґрунтування та підтвердження стосовно прийняття Замовником рішення чи вчинення ним дій, що суперечать/не відповідають вимогам законодавства у сфері публічних закупівель; - не містить обґрунтування та документального підтвердження щодо наявності у ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ МИКОЛАЇВСЬКА ЕЛЕКТРОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ, ЄДРПОУ 42129888 порушених прав та охоронюваних законом інтересів, спричинених рішеннями чи діями Замовника; - свідчить про наявність у діях ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ МИКОЛАЇВСЬКА ЕЛЕКТРОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ порушення ст. 5 Закону. У зв’язку з чим, вимога не підлягає задоволенню, через відсутність підстав. На підставі чого, ВИРІШИЛА: 1. Відмовити у задоволенні вимоги на кваліфікацію від 27.03.2024 року 10:33 год., № UA-2024-03-13-010573-a.b2 ТОВАРИСТВУ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ МИКОЛАЇВСЬКА ЕЛЕКТРОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ, ЄДРПОУ 42129888 та оприлюднити рішення і відповідь в електронній системі закупівель. Уповноважена особа ________________ (підпис) Дмитро ВЛАДОВСЬКИЙ
Статус вимоги: Не задоволено
Вимога
Вирішена

Зауваження щодо тендерної документації та до тексту проекту Договору

Номер: 98ec9b9d1f474c22b49c6e5bf3176e28
Ідентифікатор запиту: UA-2024-03-13-010573-a.c1
Назва: Зауваження щодо тендерної документації та до тексту проекту Договору
Вимога:
Розглянувши оприлюднену Вами тендерну документацію та проект договору на постачання природного газу, вважаємо наголосити про наступне: І. Щодо тендерної документації: 1. Відповідно до абз. 6 пп.7 п.1 розділу ІІІ тендерної документації Учасником в складі пропозиції завантажується «заповнена форма “Цінова пропозиція”. Форма заповнюється згідно з Додатком №1 до тендерної документації, в т.ч. щодо інформації про виробника товару». Проте, форма згідно з Додатком 1 не містить стовбців, рядків або полів для зазначення інформації про виробника товару. Водночас повідомляємо, що вимога щодо зазначення виробника природного газу не є коректною, оскільки природний газ не виробляється, а видобувається з надр землі, тому зазначити виробника товару неможливо. Просимо прибрати цю вимогу з тендерної документації. ІІ. Щодо проекту договору: 1. Необхідно внести зміни до пункту 6.3. розділу 6 проекту договору та викласти його у наступній редакції: «6.3. За порушення строків виконання зобов’язання стягується пеня у розмірі 0,1 відсотка вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення.» Необхідність даних змін викликана тим, що відповідальність за якість газу постачальник не несе. Відповідальною особою за якість газу в газотранспортній системі є Оператор газотранспортоної системи України (п.1 глави 1 розділу ІІІ Кодексу ГТС, затв. Постановою НКРЕКП №2493 від 30.09.2015 р.). Також, щодо подвійної відповідальності за порушення строків виконання зобов’язання. Відповідно до статті 61 Конституції України ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення. Одночасне стягнення пені у розмірі 0,1% вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення та штрафу у розмірі 7% від вартості товару щодо якого допущено прострочення постачання понад 30 днів за один і той самий період постачання газу є неможливим, оскільки є притягненням відповідача до подвійної відповідальності за одне й те саме правопорушення. Дане твердження кореспондується з позицією Верховного суду у справі № 910/20370/17 від 13.12.2019. 2. Необхідно розділ 6 договору доповнити пунктом 6.6. та викласти його у наступній редакції: «6.6. У разі несплати або несвоєчасної сплати за спожитий газ, окрім 3% річних та інфляційних від суми заборгованості, Споживач сплачує на користь Постачальника пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період за який стягується пеня від суми заборгованості, за кожен день прострочення платежу.» Наявність відповідальності за несвоєчасність розрахунків – умова, яка є в усіх договорах, крім того відповідальність за прострочення виконання зобов’язань передбачена ЦКУ, а саме ст. 610, 611, 612, 625. ЇЇ необхідність, по-перше, стимулювання платіжної дисципліни споживача, по-друге, захист постачальника від недобросовісних дій споживача. 3. Необхідно внести зміни до пункту 6.5. розділу 6 проекту договору та викласти його у наступній редакції: «6.5. Сплата штрафу, пені і відшкодування збитків, завданих неналежним виконанням умов договору, не є підставою для повернення забезпечення виконання Договору та не звільняє Сторони від виконання зобов’язань за цим Договором, крім випадків, передбачених законодавством України.» Оскільки відповідно до позиції Верховного суду у справі № 916/410/19 від 20.12.2019, для притягнення сторони до відповідальності у вигляді відшкодування збитків за неналежне виконання зобов'язань за договором необхідно довести наявність у діях такої сторони складу цивільного правопорушення. Тому для стягнення збитків споживачем з постачальника вини повинні бути належним чином доведені споживачем.
Вирішення: ПРОТОКОЛ щодо прийняття рішення уповноваженою особою Національної академії Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького за розглядом вимоги та внесення змін до тендерної документації за процедурою відкритих торгів (з особливостями) 18 березня 2024 р. № 187 м. Хмельницький Керуючись вимогами статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12 жовтня 2022 року № 1178 (далі - Особливості), Положенням про Уповноважених осіб (затвердженим наказом ректора Національної академії Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького (далі – Національна академія) від 07.06.2021 № 166), наказом ректора Національної академії від 07.02.2023 № 132-АГ, 1. Замовник: 1.1 Найменування: Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. 1.2. Код згідно з ЄДРПОУ замовника: 14321481. 1.3. Місце знаходження: Україна, 29003, м. Хмельницький, вул. Шевченка 46. 1.4. Категорія: Юридична особа, яка забезпечує потреби держави або територіальної громади. 2. Номер процедури закупівлі в електронній системі закупівель та назва предмету закупівлі, кількість, місце і строк поставки товару: відкриті торги (з особливостями) № UA-2024-03-13-010573-a за предметом «Природний газ» за кодом ДК 021:2015 – 09120000-6 «Газове паливо» у кількості 405 000,00 метрів кубічних, поставка у м. Хмельницький до 31.12.2024 року (далі – Закупівля). 3. Результати електронного аукціону (розкриття тендерних пропозицій, етап подання пропозицій): Учасник Початок прийому пропозицій Кінцевий строк подання пропозицій 1. Етап прийому пропозицій (Учасник невідомий) 13.03.2024 16:04 21.03.2024 17:00 Порядок денний: 1. Про розгляд вимоги на умови закупівлі від 15.03.2024 року 13:56 год., за процедурою № UA-2024-03-13-010573-a поданої Учасником та оприлюднення результату в електронній системі закупівель згідно Особливостей та Закону. 2. Про внесення змін до тендерної документації (далі — Тендерна документація), оприлюдненої в електронній системі закупівель у процедурі закупівлі. 3. Про розміщення в електронній системі закупівель змін, що вносяться до тендерної документації, у вигляді нової редакції тендерної документації та переліку змін, що вносяться. Під час періоду подання пропозицій за процедурою № UA-2024-03-13-010573-a за предметом «Природний газ» за кодом ДК 021:2015 – 09120000-6 «Газове паливо» із застосуванням процедури Відкриті торги з урахуванням «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі Особливості) та Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закон) (відповідно до пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 №1082 – код ДК 021:2015: 09123000-7 «Природний газ») Учасником в електронній системі закупівель було оприлюднено вимогу на умови закупівлі. У відповідності до абз. 2 п. 54 Особливостей: «Фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру. Усі звернення за роз’ясненнями та звернення щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Замовник повинен протягом трьох днів з дати їх оприлюднення надати роз’яснення на звернення шляхом оприлюднення його в електронній системі закупівель.» Під час розгляду першого питання порядку денного: Учасником 15.03.2024 року о 13:56 год., було подано вимогу на умови закупівлі № UA-2024-03-13-010573-a.c1 наступного змісту: «Розглянувши оприлюднену Вами тендерну документацію та проект договору на постачання природного газу, вважаємо наголосити про наступне: І. Щодо тендерної документації: 1. Відповідно до абз. 6 пп.7 п.1 розділу ІІІ тендерної документації Учасником в складі пропозиції завантажується «заповнена форма “Цінова пропозиція”. Форма заповнюється згідно з Додатком №1 до тендерної документації, в т.ч. щодо інформації про виробника товару». Проте, форма згідно з Додатком 1 не містить стовбців, рядків або полів для зазначення інформації про виробника товару. Водночас повідомляємо, що вимога щодо зазначення виробника природного газу не є коректною, оскільки природний газ не виробляється, а видобувається з надр землі, тому зазначити виробника товару неможливо. Просимо прибрати цю вимогу з тендерної документації. ІІ. Щодо проекту договору: 1. Необхідно внести зміни до пункту 6.3. розділу 6 проекту договору та викласти його у наступній редакції: «6.3. За порушення строків виконання зобов’язання стягується пеня у розмірі 0,1 відсотка вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення.» Необхідність даних змін викликана тим, що відповідальність за якість газу постачальник не несе. Відповідальною особою за якість газу в газотранспортній системі є Оператор газотранспортоної системи України (п.1 глави 1 розділу ІІІ Кодексу ГТС, затв. Постановою НКРЕКП №2493 від 30.09.2015 р.). Також, щодо подвійної відповідальності за порушення строків виконання зобов’язання. Відповідно до статті 61 Конституції України ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення. Одночасне стягнення пені у розмірі 0,1% вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення та штрафу у розмірі 7% від вартості товару щодо якого допущено прострочення постачання понад 30 днів за один і той самий період постачання газу є неможливим, оскільки є притягненням відповідача до подвійної відповідальності за одне й те саме правопорушення. Дане твердження кореспондується з позицією Верховного суду у справі № 910/20370/17 від 13.12.2019. 2. Необхідно розділ 6 договору доповнити пунктом 6.6. та викласти його у наступній редакції: «6.6. У разі несплати або несвоєчасної сплати за спожитий газ, окрім 3% річних та інфляційних від суми заборгованості, Споживач сплачує на користь Постачальника пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період за який стягується пеня від суми заборгованості, за кожен день прострочення платежу.» Наявність відповідальності за несвоєчасність розрахунків – умова, яка є в усіх договорах, крім того відповідальність за прострочення виконання зобов’язань передбачена ЦКУ, а саме ст. 610, 611, 612, 625. ЇЇ необхідність, по-перше, стимулювання платіжної дисципліни споживача, по-друге, захист постачальника від недобросовісних дій споживача. 3. Необхідно внести зміни до пункту 6.5. розділу 6 проекту договору та викласти його у наступній редакції: «6.5. Сплата штрафу, пені і відшкодування збитків, завданих неналежним виконанням умов договору, не є підставою для повернення забезпечення виконання Договору та не звільняє Сторони від виконання зобов’язань за цим Договором, крім випадків, передбачених законодавством України.» Оскільки відповідно до позиції Верховного суду у справі № 916/410/19 від 20.12.2019, для притягнення сторони до відповідальності у вигляді відшкодування збитків за неналежне виконання зобов'язань за договором необхідно довести наявність у діях такої сторони складу цивільного правопорушення. Тому для стягнення збитків споживачем з постачальника вини повинні бути належним чином доведені споживачем.» (текст вимоги продубльовано з електронної системи закупівель). ДЕТАЛЬНО ВИВЧИВШИ ВИМОГУ, ЗАМОВНИКОМ ВСТАНОВЛЕНЕ НАСТУПНЕ: 1. У відповідності до абз.6 п.п.7 п.1 Розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції»: «Завантажуються: - заповнена форма “Цінова пропозиція”. Форма заповнюється згідно з Додатком №1 до тендерної документації, в т.ч. щодо інформації про виробника товару;» У своїй вимозі Учасник просить прибрати вимогу щодо інформації про виробника товару оскільки природний газ не виробляється, а видобувається з надр землі, тому зазначити виробника товару неможливо. Вивчивши дане питання та вимоги тендерної документації Замовником прийнято рішення щодо задоволення даної вимоги у відповідній частині та внесення відповідних змін до тендерної документації. 2. У відповідності до п.6.3 Додатку 5 до цієї тендерної документації: «За порушення умов зобов'язання стягується штраф у розмірі 20 відсотків вартості неякісних товарів (робіт, послуг); за порушення строків виконання зобов'язання стягується пеня у розмірі 0,1 відсотка вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків вказаної вартості.» У своїй вимозі Учасник просить прибрати дану вимогу, аргументуючи свою позицію тим, що відповідальність за якість газу постачальник не несе. Відповідальною особою за якість газу в газотранспортній системі є Оператор газотранспортоної системи України (п.1 глави 1 розділу ІІІ Кодексу ГТС, затв. Постановою НКРЕКП №2493 від 30.09.2015 р.). Вивчивши відповідне питання та вимоги тендерної документації Замовник погоджується із твердження Учасника, у зв’язку з чим є необхідність внесення змін до тендерної документації, а саме п.6.3 в частині що стосується та викладення відповідної норми наступним чином: «За порушення умов зобов'язання стягується штраф у розмірі 20 відсотків вартості неякісного постачання товару (робіт, послуг)». 3. У відповідності до п.6.3 Додатку 5 до цієї тендерної документації: «За порушення умов зобов'язання стягується штраф у розмірі 20 відсотків вартості неякісних товарів (робіт, послуг); за порушення строків виконання зобов'язання стягується пеня у розмірі 0,1 відсотка вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків вказаної вартості.» У своїй вимозі Учасник акцентує на тому, що одночасне стягнення пені у розмірі 0,1% вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення та штрафу у розмірі 7% від вартості товару щодо якого допущено прострочення постачання понад 30 днів за один і той самий період постачання газу є неможливим, оскільки є притягненням відповідача до подвійної відповідальності за одне й те саме правопорушення. Проте у Замовника відсутні підстави для задоволення відповідної вимоги виходячи із наступного: - У відповідності до положень п.6 ч.1 ст.1 ЗУ «Про публічні закупівлі»: «договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару;»; - У відповідності до положень ч.1 ст. 41 ЗУ «Про публічні закупівлі»: «Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.»; - У відповідності до положень п. 17 Особливостей: «Договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону та цих особливостей.»; - У відповідності до положень абз. 3 ч.2 ст. 231 Господарського кодексу України: «за порушення строків виконання зобов'язання стягується пеня у розмірі 0,1 відсотка вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків вказаної вартості.»; Тобто відповідна вимога прямо передбачена нормами Господарського кодексу України, є типовою та загальноприйнятою під час укладання господарських договорів. Також Замовник акцентує на неприпустимості обмеження його прав передбачених нормами чинного законодавства Учасниками, а саме: - У відповідності до положень ч.2 ст. 216 Господарського кодексу України: «Застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання.»; - У відповідності до положень абз. 4 ч.3 ст. 216 Господарського кодексу України: «у господарському договорі неприпустимі застереження щодо виключення або обмеження відповідальності виробника (продавця) продукції.» Так вимога Учасника про виключення/обмеження штрафних та/або оперативно-господарських санкцій трактується Замовником як порушення його охоронюваних законом прав передбачених нормами чинного законодавства та не підлягає задоволенню в цій частині. Додатково слід зазначити, що у даному випадку є необхідним здійснити правильне розмежування юридичної відповідальності господарських та оперативно - господарських санкцій. Посилання Учасника на подвійну відповідальність, яка полягає у стягненні пені у розмірі 0,1 відсотка вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків вказаної вартості являє собою застосування господарських та оперативно-господарських санкцій Замовником та прямо передбачена нормами Господарського кодексу України не є подвійною відповідальністю за одне і теж правопорушення та не може вживатись в контексті юридичної відповідальності, адже носить інший характер правової відповідальності. Замовником на підставі ст. 217 Господарського кодексу України як правовий засіб відповідальності у сфері господарювання застосовуються господарські санкції: - У відповідності до ч.2 ст. 217 Господарського кодексу України: «У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.»; - У відповідності до ч.1 ст. 235 Господарського кодексу України: «За порушення господарських зобов'язань до суб'єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов'язання, що використовуються самими сторонами зобов'язання в односторонньому порядку.»; - У відповідності до ч.3 ст. 237 Господарського кодексу України: «Оперативно-господарські санкції можуть застосовуватися одночасно з відшкодуванням збитків та стягненням штрафних санкцій.» Виходячи із вищевказаного вимога Учасника у цій частині не підлягає задоволенню. 4. Учасник у своїй вимозі пропонує Замовнику розділ 6 договору доповнити пунктом 6.6. та викласти його у наступній редакції: «6.6. У разі несплати або несвоєчасної сплати за спожитий газ, окрім 3% річних та інфляційних від суми заборгованості, Споживач сплачує на користь Постачальника пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період за який стягується пеня від суми заборгованості, за кожен день прострочення платежу.». - У відповідності до положень п.6 ч.1 ст.1 ЗУ «Про публічні закупівлі»: «договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару;»; - У відповідності до положень ч.1 ст. 41 ЗУ «Про публічні закупівлі»: «Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.»; - У відповідності до положень п. 17 Особливостей: «Договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону та цих особливостей.»; - У відповідності до положень ч.1 ст. 181 Господарського кодексу України: «Господарський договір укладається в порядку, встановленому Цивільним кодексом України, з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.». Загальною та основною із засад цивільного законодавства у відповідності до положень п.3 ч.1 ст. 3 Цивільного кодексу України є «свобода договору». Положення ч.1 ст. 627 Цивільного кодексу України визначають, що: «Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.» У проєкті договору вкладеному Замовником до тендерної документації є чітке та вичерпне розмежування як обсягу прав і обов’язків, так і відповідальності кожної із сторін за невиконання чи неналежне виконання умов договору, а також відповідні сфери законодавства які регулюють ті чи інші правовідносини між сторонами без порушення норм чинного законодавства. Тому виходчи із вищевказаного у Замовника відсутні підстави для задоволення вимоги в цій частині. 5. Учасник у вимозі вказує на необхідність внести зміни до пункту 6.5. розділу 6 проекту договору та викласти його у наступній редакції: «6.5. Сплата штрафу, пені і відшкодування збитків, завданих неналежним виконанням умов договору, не є підставою для повернення забезпечення виконання Договору та не звільняє Сторони від виконання зобов’язань за цим Договором, крім випадків, передбачених законодавством України.» Дану позицію Учасник аргументує тим, що для притягнення сторони до відповідальності у вигляді відшкодування збитків за неналежне виконання зобов'язань за договором необхідно довести наявність у діях такої сторони складу цивільного правопорушення. Тому для стягнення збитків споживачем з постачальника вини повинні бути належним чином доведені споживачем. Замовник вивчивши та проаналізувавши дану вимогу повідомляє наступне: - У відповідності до положень п.6 ч.1 ст.1 ЗУ «Про публічні закупівлі»: «договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару;»; - У відповідності до положень ч.1 ст. 41 ЗУ «Про публічні закупівлі»: «Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.»; - У відповідності до положень п. 17 Особливостей: «Договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону та цих особливостей.»; Також Замовник зазначає, що у відповідності до положень абз. 1 ч.3 ст. 216 Господарського кодексу України: «потерпіла сторона має право на відшкодування збитків незалежно від того, чи є застереження про це в договорі; передбачена законом відповідальність виробника (продавця) за недоброякісність продукції застосовується також незалежно від того, чи є застереження про це в договорі»; Положення ч.2 ст. 20 Господарського кодексу України встановлюють право кожного суб'єкт господарювання та споживача на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом відшкодування збитків. Дані положення також закріплені та регламентуються положеннями ч.1 ст. 39 Господарського кодексу України. Додатково у відповідності до ч.2 ст. 217 Господарського кодексу України: «У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.»; У відповідності до ч.1 ст. 224 Господарського кодексу України: «Учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено». Умови та порядок відшкодування збитків регламентовані ст. 226 Господарського кодексу України. Норми визначені в проєкті договору у складі тендерної документації Замовника не є такими, що суперечать нормам чинного законодавства. Дані положення спрямовані на захист інтересів замовника та створення ефективного механізму протидії можливим негативним наслідкам та проявам з боку постачальника. Усі механізми щодо відповідальності сторін, їх прав та обов’язків, а також відповідні питання щодо врегулювання спорів між сторонами у повній мірі вказані у проєкті договору. Розглянувши детально та проаналізувавши дану вимогу у Замовника відсутні підстави для задоволення відповідної вимоги у цій частині. Щодо третього питання: Відповідно до пункту 54 Особливостей, замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації. У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель, а саме в оголошенні про проведення відкритих торгів, таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше чотирьох днів. Зміни, що вносяться замовником до тендерної документації, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації. Відповідно до вимоги на умови закупівлі від 15.03.2024 року 13:56 год., вносяться зміни до Тендерної документації та Додатку 5 до тендерної документації, з метою здійснення закупівлі та коректного викладення обсягу інформації, необхідної для учасників щодо предмету та умов проведення закупівлі. Замовник разом із змінами до тендерної документації в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться. Перелік змін: 1. Викладено в новій редакції Тендерну документацію, яка містить зміни у: - титульній сторінці «Протоколом уповноваженої особи від 18.03.2024 року»; - внесено зміни в абз.6 п.п.7 п.1 Розділу ІІІ Тендерної документації, щодо порядку заповнення форми «Цінова пропозиція» згідно Додатку 1 до тендерної документації; - продовжено кінцевий строк подання тендерних пропозицій. 2. Викладено в новій редакції Додаток 5. «Проєкт договору», що містить зміни у п. 6.3. На підставі вищенаведеного наявні підстави для затвердження нової редакції тендерної документації, та переліку змін, що вносяться, для проведення Закупівлі згідно з розглянутим проєктом. Щодо четвертого питання: Відповідно до пункту 54 Особливостей зміни до тендерної документації у машинозчитувальному форматі розміщуються в електронній системі закупівель протягом одного дня з дати прийняття рішення про їх внесення. Таким чином, необхідно оприлюднити в електронній системі закупівель нову редакцію тендерної документації, та перелік змін, що вносяться, у строк, встановлений пунктом 54 Особливостей. З огляду на вищенаведене, результати розгляду вимог, підлягають оприлюдненню в електронній системі закупівель у якості відповіді згідно тексту розгляду питань порядку денного. На підставі чого, ВИРІШИЛА: 1. Вимогу Учасника на умови закупівлі від 15.03.2024 року о 13:56 год., № UA-2024-03-13-010573-a.c1 задовільнити та оприлюднити рішення і відповідь в електронній системі закупівель. 2. Внести зміни до Тендерної документації шляхом затвердження нової редакції тендерної документації, та переліку змін, що вносяться. 3. Оприлюднити нову редакцію тендерної документації, та перелік змін, що вносяться, в електронній системі закупівель. Уповноважена особа ________________ (підпис) Дмитро ВЛАДОВСЬКИЙ
Статус вимоги: Задоволено