• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Бензин А – 95 ДК 021:2015:09132000 – 3 (Бензин)(25000 літрів Бензину А-95, територіальні межі дії талонів - Закарпаття)

Завершена

1 287 500.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 6 437.50 UAH
Період оскарження: 13.03.2024 11:34 - 05.04.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА

Номер: 9415537e070b4db291b2458164701e6c
Ідентифікатор запиту: UA-2024-03-13-004268-a.b1
Назва: СКАРГА
Скарга:
ПРОШУ: 1. Прийняти скаргу до розгляду та задовільнити. 2. Зобов’язати Замовника Автотранспортне господарство Закарпатської обласної державної адміністрації внести зміни до тендерної документації шляхом виключення дискримінаційних умов у закупівлі за ідентифікатором UA-2024-03-13-004268-a за предметом закупівлі: Бензин А – 95ДК 021:2015: 09132000 – 3 (бензин) (25000 літрів Бензину А-95, територіальні межі дії талонів - Закарпаття).
Дата розгляду скарги: 28.03.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 21.03.2024 16:39
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 02.04.2024 15:20
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення виконано. На виконання рішення АМКУ внесено зміни до тендерної документації.
Автор: ТОВ "СИНЕРГІЯ СИСТЕМ", Катерина Шевченко +380671298652 sinergiyasistem@gmail.com

Пункт скарги

Номер: f04d42230d5b43dda4a4a7e7dc5cb6dc
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційна умова тендерної документації щодо наявності ліцензій на право зберігання пального та ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним
Опис заперечення: Відповідно до п. 1 Додатку № 3 до тендерної документації визначена Інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі ДК 021:2015 09132000-3 бензин А-95 (у талонах/скретч картах) :
«1. Якість товару, який передається у власність (поставляється) Замовнику, повинен відповідати вимогам Державних стандартів (ДСТУ) або Технічних умов (ТУ), які діють на території України, що підтверджується паспортом якості виробника та /або сертифікатом відповідності (для товару, який підлягає сертифікації). Учасник повинен надати в електронному вигляді скановані сертифікат відповідності та паспорт якості на бензин, чинного на дату подання тендерних пропозицій. Учасник зобов'язаний надати документ, підтверджуючий наявність у останього ліцензії для здійснення відповідного напрямку господарської діяльності з поставки товару, що є предметом даної закупівлі, ліцензій на право зберігання пального та ліцензії на право оптової(роздрібної) торгівлі пальним.»
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: встановлення дискримінаційної вимоги
Опис суті пункту скарги: Замовником встановлена дискримінаційна умова у тендерній документації щодо наявності у учасника ліцензії на право зберігання пального та ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.
Відповідно до Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»:
Стаття 1:
місце роздрібної торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування;
Стаття 15:
Суб’єкт господарювання (у тому числі іноземний суб’єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії.
Тобто, згідно з вищезазначеною нормою законодавства, суб’єкти господарювання, які отримали ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним не отримують ліцензію на зберігання пального.

Тобто, вимога Замовника щодо надання одночасно ліцензії на роздрібну торгівлю пальним та на зберігання пального щодо кожної запропонованої учасниками АЗС носить протизаконний характер, оскільки суперечить законодавству.

Скаржник здійснює перепродаж талонів мережі АЗС «УКРНАФТА», АЗС «Авіас» та АЗС БРСМ-нафта, які придбані на умовах укладеного між Скаржником та продавцем талонів мережі АЗС договором.
Встановлюючи відповідні вимоги Замовник обмежує конкуренцію та встановлює надмірні додаткові вимоги, які не впливають на постачання палива. Відповідні вимога обмежує нас у праві на участь, при цьому не впливає якість та можливість постачання Товару.
Оскільки Замовник вимагає від учасників наявність мережі АЗС не менше чотирьох власних (орендованих, які знаходяться у користуванні, розпорядженні тощо) автозаправочних станцій розсташованих на відстані не більше 10 (Десять) кілометрів від Замовника (м.Ужгорд, вул. Срібляста,1), які мають відповідні чинні дозвільні документи на право оптової/роздрібної торгівлі пальним та зберігання пального, – плануємо, в тому числі, запропонувати йому здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС УКРНАФТА, АЗС Авіас та АЗС БРСМ-нафта:
Відповідно до статті 1 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»:
роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів;
Відповідно до статті 15 зазначеного Закону - Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об’єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об’єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
акт вводу в експлуатацію об’єкта або акт готовності об’єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об’єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об’єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.
Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об’єкта.
Тобто, Скаржник, не маючи права на використання об’єктів АЗС, не має права на отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним з АЗС партнера.
Відповідно до ст.15 Закону № 418 - суб'єкти господарювання отримують ліцензії на право оптової торгівлі та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним – одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб'єкта господарювання або місцезнаходження постійного представництва.
Відповідно до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" здійснення господарської діяльності з роздрібної торгівлі пальним передбачає продаж або відпуск пального з автозаправної станції / автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції / газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки.
Зазначена умова тендерної документації носить обмежувальний характер, в тому числі, враховуючи у ІНДИВІДУАЛЬНУ ПОДАТКОВУ КОНСУЛЬТАЦІЮ від 24.07.2019 № 3422/6/99-99-12-02-02-15/ІПК – в якій податковий орган підтвердив, що діяльність з продажу талонів на пальне не потребує отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним.
У разі, якщо суб’єкт господарювання здійснює операції лише з талонами та/або смарт-картками на пальне, без реалізації пального в розумінні п. п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, при цьому договором передбачено постачання талонів (карток), як торгівельної послуги на отримання палива, то за такими операціями суб’єкту господарювання не потрібно реєструватись платником акцизного податку з реалізації пального, об’єкт оподаткування акцизним податком при цьому не виникатиме. (https://dp.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/491049.html).
Водночас, Скаржник отримав ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним, копію якої надаємо у вкладенні (Ліцензія Скаржника у Додатку № 6 до Скарги). Варто зауважити, що предметом даної закупівлі є: Бензин А-95 (талони/скретч -картки (5,10,15,20 л. ) регіон дії - по Закарпатті, відповідно до процитованих вище норм законодавства, не передбачає отримання ліцензій на роздрібну торгівлю пальним та зберігання пального.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Номер: da7d360570a446f0b1edc8874be84b83
Заголовок пункту скарги: Дискимінаційна умова тендерної документації наявності у учасника власних (орендованих, які знаходяться у користуванні, розпорядженні тощо) автозаправочних станцій розсташованих на відстані не більше 10 (Десять) кілометрів від Замовника (м.Ужгорд, вул. Срібляста,1)
Опис заперечення: Відповідно до п. 1 Додатку № 3 до тендерної документації визначена Інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі ДК 021:2015 09132000-3 бензин А-95 (у талонах/скретч картах) :
«3. Учасник торгів обов’язково повинен мати не менше чотирьох власних (орендованих, які знаходяться у користуванні, розпорядженні тощо) автозаправочних станцій розсташованих на відстані не більше 10 (Десять) кілометрів від Замовника (м.Ужгорд, вул. Срібляста,1).»


Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: встановлення дискримінаційної вимоги
Опис суті пункту скарги: 1.1. Щодо наявності у Учасника власних або орендованих АЗС:

Вимагаючи від учасників наявність у Учасника автозаправних станцій власних або орендованих розсташованих на відстані не більше 10 (Десять) кілометрів від Замовника (м.Ужгорд, вул. Срібляста,1) - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), зокрема «недискримінація учасників», оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасника, які мають АЗС у власноті/оренді на відстані не більше 10 км від Замовника (м.Ужгорд, вул. Срібляста,1).
В галузі майнового права «власник», «орендар» та «користувач» має однакові ознаки – та відносяться до видів права власності (право користування, володіння та розпорядження, які і є дискримінаційні). Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо права усіх видів "права власності" (належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном - ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику) та дозволити брати участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин з емітентами талонів.
Вважаємо, що зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через АЗС на праві користування, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС у власності/оренді - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС. Таким чином, у процедурі закупівлі зможуть взяти участь лише власники мереж АЗС, які пропонують виключно свою мережу АЗС ( так як право користування – це один із видів права власності). Учасники які не мають АЗС у праві користуванні/власності, та здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів, - фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації.
В своїх Рекомендаціях від 09.04.2020 № 17-рк, Антимонопольним комітет України зазначив, що: «Разом із тим поставку замовнику нафтопродуктів суб’єкти господарювання можуть здійснювати з використанням карток, талонів тощо на пальне. У таких випадках продавець нафтопродуктів має право залучати необхідну кількість третіх осіб – підприємств, які мають відповідні права на експлуатацію АЗС (необхідних площ АЗС) і на виконання договірних відносин з продавцем забезпечують фактичну передачу (видачу) товару покупцю при пред’явленні останнім картки на пальне. Відтак продаж нафтопродуктів із використанням карток, талонів тощо на пальне не передбачає наявності в продавця розгалуженої системи саме власних або орендованих АЗС, а здійснюється через партнерські АЗС. Тобто, відпуск нафтопродуктів із використанням карток, талонів тощо, емітентом яких є потенційний учасник, не впливає на якість нафтопродуктів, а також на можливість та якість обслуговування на АЗС».

Оскільки Замовник вимагає від учасників наявність АЗС власних (орендованих, які знаходяться у користуванні, розпорядженні тощо) автозаправочних станцій розсташованих на відстані не більше 10 (Десять) кілометрів від Замовника (м.Ужгорд, вул. Срібляста,1), – плануємо, в тому числі, запропонувати йому здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС АВІАС, АЗС Укрнафта та АЗС БРСМ-нафта за наступними адресами:
1) УКРНАФТА
Закарпатська обл., м. Ужгород, КПП "Ужгород" км 12+350
1,4 км
2) УКРНАФТА
м. Ужгород, вул. Коритнянська, буд. 16
6,8 км
3) АВІАС ПЛЮС
м.Ужгород
вул.Тімірязева, 15е
3,9 км
4) БРСМ-НАФТА
вулиця Баб'яка, 26
Отже, зазначені вище партнерські договори надають право ТОВ «СИНЕРГІЯ СИСТЕМ» право здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС Авіас, Укрнафта та БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір. При цьому відповідні АЗС не знаходяться у праві власності/оренді Скаржника, що свідчить про дискримінаційний характер відповідної вимоги тендерної документації



1.2. Щодо підтвердження права користування/розпорядження автозаправними станціями:

Вимагаючи від учасників наявність АЗС у праві користуванні/розпорядженні (тощо) - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), зокрема «недискримінація учасників», оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасника, які мають АЗС на відстані не більше 10 (Десять) кілометрів від Замовника (м.Ужгорд, вул. Срібляста,1).
В галузі майнового права «власник», «орендар» та «користувач (розпорядник)» має однакові ознаки – та відносяться до видів права власності (право користування, володіння та розпорядження, які і є дискримінаційні). Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо права усіх видів "права власності" (належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном - ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику) та дозволити брати участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин з емітентами талонів.
Вважаємо, що зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через АЗС на праві користування, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС у власності або з правом користування учасником - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС. Таким чином, у процедурі закупівлі зможуть взяти участь лише власники мереж АЗС, які пропонують виключно свою мережу АЗС ( так як право користування – це один із видів права власності). Учасники які не мають АЗС у праві користуванні/власності, та здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів, - фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації.
В своїх Рекомендаціях від 09.04.2020 № 17-рк, Антимонопольним комітет України зазначив, що: «Разом із тим поставку замовнику нафтопродуктів суб’єкти господарювання можуть здійснювати з використанням карток, талонів тощо на пальне. У таких випадках продавець нафтопродуктів має право залучати необхідну кількість третіх осіб – підприємств, які мають відповідні права на експлуатацію АЗС (необхідних площ АЗС) і на виконання договірних відносин з продавцем забезпечують фактичну передачу (видачу) товару покупцю при пред’явленні останнім картки на пальне. Відтак продаж нафтопродуктів із використанням карток, талонів тощо на пальне не передбачає наявності в продавця розгалуженої системи саме власних або орендованих АЗС, а здійснюється через партнерські АЗС. Тобто, відпуск нафтопродуктів із використанням карток, талонів тощо, емітентом яких є потенційний учасник, не впливає на якість нафтопродуктів, а також на можливість та якість обслуговування на АЗС».

Оскільки Замовник вимагає від учасників наявність АЗС власних (орендованих, які знаходяться у користуванні, розпорядженні тощо) автозаправочних станцій розсташованих на відстані не більше 10 (Десять) кілометрів від Замовника (м.Ужгорд, вул. Срібляста,1), – плануємо, в тому числі, запропонувати йому здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС АВІАС, АЗС Укрнафта та АЗС БРСМ-нафта за наступними адресами:
1) УКРНАФТА
Закарпатська обл., м. Ужгород, КПП "Ужгород" км 12+350
1,4 км
2) УКРНАФТА
м. Ужгород, вул. Коритнянська, буд. 16
6,8 км
3) АВІАС ПЛЮС
м.Ужгород
вул.Тімірязева, 15е
3,9 км
4) БРСМ-НАФТА
вулиця Баб'яка, 26
Отже, зазначені вище партнерські договори надають право ТОВ «СИНЕРГІЯ СИСТЕМ» право здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС Авіас, Укрнафта та БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір. При цьому відповідні АЗС не знаходяться у праві власності/оренді Скаржника, що свідчить про дискримінаційний характер відповідної вимоги тендерної документації


Варто зазначити, що згідно п. 29 Особливостей У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації