• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Код ДК 021:2015 - 09130000-9 Нафта і дистиляти (Дизельне паливо, Бензин А-95).

Завершена

553 036 665.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 5 530 366.00 UAH
Період оскарження: 11.03.2024 18:30 - 16.03.2024 00:00
Скарга
Залишено без розгляду
КЕП

Незаконні та дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 80d702eae7654d2dbc1a980ae4e499a4
Ідентифікатор запиту: UA-2024-03-11-012135-a.b1
Назва: Незаконні та дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
У тендерній документації щодо закупівлі UA-2024-03-11-012135-a, затвердженій рішенням уповноваженої особи (Д.Р. Тенчурін), протокол № 139 від 11.03.2024, протокол № 152 від 14.03.2024, встановлено низку умов, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, та які є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі деяких учасників (в т.ч., ТОВ «Укрнафта-Постач»).
Причина: Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду: 19.03.2024 16:55
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРНАФТА-ПОСТАЧ", Дудник Євген 380978546494 fat-32-2@ukr.net

Пункт скарги

Номер: d34cc6cf1fcf414e93737c8f77a10169
Заголовок пункту скарги: Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-03-11-012135-a, містить низку умов, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, та які є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «Укрнафта-Постач».
Опис заперечення: Найменування замовника, рішення, дії або бездіяльність якого оскаржуються: Державна установа «Центр обслуговування підрозділів Національної поліції України».
Найменування, місцезнаходження суб’єкта оскарження: Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрнафта-Постач»; 04053, м. Київ, провулок Несторівський, 3-5; тел. +38 044 239 1480.
Додаток 2 «Технічні вимоги і якісні характеристики предмета закупівлі» до тендерної документації щодо закупівлі UA-2024-03-11-012135-a, містить умови, згідно з якими:
1. Запропоноване Учасником паливо повинно відповідати діючому Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2013 року № 927. На виконання цієї умови Документації, Учасник надає наступні документи: 1) ПРОТОКОЛ ВИПРОБУВАНЬ та сертифікат відповідності, ВИДАНІ УЧАСНИКУ уповноваженим органом з оцінки відповідності (чи акредитованою лабораторією); 2) Паспорт якості та декларацію про відповідність, ВИДАНІ УЧАСНИКУ.
2. Незалежно від того, чи відпуск палива буде здійснюватись через власну мережу АЗС Учасника, або через АЗС, якими він безпосередньо не володіє (не розпоряджається), при цьому надані у складі пропозиції документи, передбачені пунктом 1.2.2 цього додатку Документації, ПРОТОКОЛИ ВИПРОБУВАНЬ, сертифікати відповідності, паспорти якості і декларації про відповідність мають поширюватись на дизельне паливо, бензин А-95 всіх виробників нафтопродуктів, що реалізується (відпускається) через МЕРЕЖУ АЗС, УКАЗАНУ в пропозиції Учасника.
3. Учасник має надати копію атестату (свідоцтва) про акредитацію за належною сферою (галуззю) органу з сертифікації (акредитованої лабораторії), яким (и) було видано протокол випробувань і сертифікат відповідності на товар, який є предметом закупівлі.
4. Подані декларація про відповідність та сертифікат про відповідність мають бути чинними не менше ніж до 31.05.2024.
5. Учасник повинен мати (У КОРИСТУВАННІ, ОРЕНДІ АБО У ВЛАСНОСТІ) розгалужену мережу АЗС ОБ’ЄДНАНИХ ОДНІЄЮ ТОРГІВЕЛЬНОЮ МАРКОЮ […].
6. Відпуск нафтопродуктів передбачається здійснювати, зокрема, на підставі «смарт-карт».
Зазначені умови не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, та є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «Укрнафта-Постач».
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Тип порушення: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Опис суті пункту скарги: 6. Щодо вимоги про здійснення відпуску нафтопродуктів на підставі «смарт-карт».
За текстом тендерної документації, зокрема, Додатку 2 «Технічні вимоги і якісні характеристики предмета закупівлі» до тендерної документації, передбачається, що відпуск нафтопродуктів буде здійснюватися, зокрема, на підставі «смарт-карт».
З цього приводу слід зазначити, що єдиний порядок організації та виконання робіт, пов'язаних з прийманням, транспортуванням, зберіганням, відпуском та обліком товарної нафти (далі - нафта) і нафтопродуктів, встановлений Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженою наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 № 281/171/578/155, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02.09.2008 за № 805/15496 (далі – Інструкція).
Згідно з вимогами пункту 10.3 зазначеної Інструкції, відпуск нафтопродуктів може здійснюватися лише: за готівку, за відомостями, за талонами, та за платіжними картками.
Відпуску нафтопродуктів за «смарт-картами» Інструкція не передбачає.
Отже, умова щодо відпуску нафтопродуктів на підставі «смарт-карт» є безпідставною та незаконною.

5. Щодо вимоги про наявність (у користуванні, оренді або у власності) розгалуженої мережі АЗС об’єднаних однією торгівельною маркою.
Відповідно до умов пункту 1.2. Додатку 2 «Технічні вимоги і якісні характеристики предмета закупівлі» до тендерної документації, «Учасник повинен мати (у користуванні, оренді або у власності) розгалужену мережу АЗС об’єднаних однією торгівельною маркою […]».
З цього приводу слід зауважити, що зазначена умова (у запропонованій редакції) обмежує участь у закупівлі учасників (в т.ч. ТОВ «Укрнафта-Постач»), які не є орендарями або власниками мереж АЗС, однак співпрацюють з власниками мереж АЗС на підставі партнерських договорів, які передбачають реалізацію пального із залученням партнерської матеріально-технічної бази (зокрема, мережі АЗС), та при цьому, не передбачають безпосереднього користування учасником партнерською мережею АЗС.
Крім того, умова щодо об’єднання АЗС однією торгівельною маркою також є дискримінаційною, оскільки обмежує участь у закупівлі для учасників (в т.ч. ТОВ «Укрнафта-Постач»), які для дотримання умов тендерної документації щодо кількості та розташування АЗС, мають намір задіяти більше, ніж одну мережу АЗС, які можуть працювати під власними торгівельними марками.
Встановлення такої умови тендерної документації також виходить за межі об’єктивних технічних вимог до предмета закупівлі (нагадаємо, що предметом закупівлі є дизельне паливо та бензин А-95, а не право на використання певної торгівельної марки), які встановлені Технічним регламентом, ДСТУ 7687:2015 та ДСТУ 7688:2015.
Згідно з частиною 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

4. Щодо вимоги про термін чинності декларації про відповідність та сертифікату про відповідність.
Відповідно до умов пункту 1.1. Додатку 2 «Технічні вимоги і якісні характеристики предмета закупівлі» до тендерної документації, «Подані декларація про відповідність та сертифікат про відповідність мають бути чинними не менше ніж до 31.05.2024».
Вимоги щодо форми та змісту декларації про відповідність встановлені Додатком 6 до Технічного регламенту. Зазначена форма не передбачає зазначення у декларації про відповідність інформації про «термін чинності декларації про відповідність».
Технічний регламент взагалі не передбачає такого поняття, як «термін чинності декларації про відповідність».
Натомість, згідно з вимогами пункту 21 Технічного регламенту, «виробник або уповноважений представник зберігає технічну документацію та декларацію про відповідність протягом 10 років після виготовлення останньої партії палива […]». З урахуванням зазначеного, декларація про відповідність діє доти, доки здійснюється виробництво палива, яке відповідає умовам, зазначеним у такій декларації, та до завершення обігу такого палива на ринку.
Щодо терміну чинності (дії) сертифікатів відповідності, слід зауважити, що зазначений термін встановлюється органом, який здійснює оцінку відповідності та залежить від дати здійснення такої оцінки та умов, на яких здійснюється оцінка відповідності. При цьому, у разі здійснення оцінки відповідності продукції, яка виготовляється серійно, термін дії сертифікату відповідності не прив’язаний до гарантійних строків зберігання продукції певної партії, або ж до дат початку/закінчення календарного року.
Закон України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» не передбачає можливості здійснення повторної оцінки відповідності у довільний строк з метою продовження терміну дії наявного сертифіката відповідності. Отримання нового сертифікату відповідності здійснюється в порядку, передбаченому Закон України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності».
Умова тендерної документації, відповідно до якої сертифікати про відповідність мають бути чинними не менше ніж до 31.05.2024, є дискримінаційною по відношенню до учасників (в т.ч. ТОВ «Укрнафта-Постач»), які мають чинні сертифікати відповідності, однак термін дії яких спливає раніше, ніж 31.05.2024.
Усунути зазначену дискримінаційну умову можна, зокрема, шляхом встановлення у тендерній документації умови, відповідно до якої учасники мають надати у складі тендерної пропозиції сертифікатів відповідності, чинних на момент розкриття тендерних пропозицій, а також зобов’язання учасників своєчасно отримати в установленому порядку нові сертифікати відповідності, які будуть діяти протягом строку виконання договору про закупівлю.
Таким чином, умова тендерної документації, відповідно до якої «декларація про відповідність та сертифікат про відповідність мають бути чинними не менше ніж до 31.05.2024», є безпідставною та незаконною.

3. Щодо надання копії атестату (свідоцтва) про акредитацію за належною сферою (галуззю) органу з сертифікації (акредитованої лабораторії), яким (и) було видано протокол випробувань і сертифікат відповідності на товар, який є предметом закупівлі.
Відповідно до умов пункту 1.1. Додатку 2 «Технічні вимоги і якісні характеристики предмета закупівлі» до тендерної документації, «Учасник має надати копію атестату (свідоцтва) про акредитацію за належною сферою (галуззю) органу з сертифікації (акредитованої лабораторії), яким (и) було видано протокол випробувань і сертифікат відповідності на товар, який є предметом закупівлі».
З цього приводу слід зауважити, що відповідно до вимог пункту 29 Особливостей, у разі здійснення закупівель, в тому числі, бензину, дизельного пального, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги до дизельного палива та бензину, які є предметом закупівлі, встановлені Технічним регламентом. З метою забезпечення впровадження та застосування Технічного регламенту, розроблено стандарти ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні Євро. Технічні умови» та ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови», вимогам яких мають відповідати бензин А-95 та дизельне паливо, які є предметом закупівлі.
При цьому, Технічний регламент, ДСТУ 7687:2015 та ДСТУ 7688:2015 НЕ ВІДНОСЯТЬ «атестат (свідоцтво) про акредитацію за належною сферою (галуззю) органу з сертифікації (акредитованої лабораторії), яким (и) було видано протокол випробувань і сертифікат відповідності на товар» до документів про якість товару. «Атестат (свідоцтво) про акредитацію за належною сферою (галуззю) органу з сертифікації (акредитованої лабораторії), яким (и) було видано протокол випробувань і сертифікат відповідності на товар» НЕ Є ДОКУМЕНТОМ ПРО ЯКІСТЬ ПАЛИВА.
Отже, вимога щодо надання у складі тендерної пропозиції «копії атестату (свідоцтва) про акредитацію за належною сферою (галуззю) органу з сертифікації (акредитованої лабораторії), яким (и) було видано протокол випробувань і сертифікат відповідності на товар, який є предметом закупівлі», є безпідставною та незаконною.

2. Щодо документів якості товару, а також інших документів, які згідно з умовами тендерної документації, «мають поширюватись на дизельне паливо, бензин А-95 всіх виробників нафтопродуктів, що реалізується (відпускається) через МЕРЕЖУ АЗС, УКАЗАНУ в пропозиції Учасника».
Відповідно до умов пункту 1.1. Додатку 2 «Технічні вимоги і якісні характеристики предмета закупівлі» до тендерної документації, «протоколи випробувань, сертифікати відповідності, паспорти якості і декларації про відповідність мають поширюватись на дизельне паливо, бензин А-95 всіх виробників нафтопродуктів, що реалізується (відпускається) через МЕРЕЖУ АЗС, УКАЗАНУ в пропозиції Учасника».
Вбачається, що зазначення замовником у виразі «через МЕРЕЖУ АЗС, УКАЗАНУ в пропозиції Учасника», слів «мережа» та «указану» саме в однині, вказує на те, що замовник вважатиме такими, що відповідатимуть зазначеній умові, лише тих учасників, які використовують (та відповідно, зазначать в своїй пропозиції) лише ОДНУ мережу АЗС. Також вбачається, що решта учасників, які для дотримання умов тендерної документації щодо кількості та розташування АЗС, задіють більше, ніж одну мережу АЗС, будуть визнані замовником такими, що не відповідають зазначеній умові тендерної документації.
Зазначена умова тендерної документації є дискримінаційною відносно учасників (в т.ч., ТОВ «Укрнафта-Постач»), які для дотримання умов тендерної документації щодо кількості та розташування АЗС, мають намір задіяти більше, ніж одну мережу АЗС.
Згідно з частиною 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

1. Щодо документів, якими учасники мають підтвердити відповідність палива Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927.
Відповідно до умов пункту 1.1. Додатку 2 «Технічні вимоги і якісні характеристики предмета закупівлі» до тендерної документації, для підтвердження відповідності палива діючому Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927, Учасник надає наступні документи: 1) ПРОТОКОЛ ВИПРОБУВАНЬ та сертифікат відповідності, ВИДАНІ УЧАСНИКУ уповноваженим органом з оцінки відповідності (чи акредитованою лабораторією); 2) Паспорт якості та декларацію про відповідність, ВИДАНІ УЧАСНИКУ.
З цього приводу слід зауважити, що відповідно до вимог пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), у разі здійснення закупівель, в тому числі, бензину, дизельного пального, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги до дизельного палива та бензину, які є предметом закупівлі, встановлені Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (далі – Технічний регламент).
Згідно з пунктом 3 Технічного регламенту, документ про якість (ПАСПОРТ ЯКОСТІ) палива - документ, що містить дані для ідентифікації та фактичні значення показників якості нафтопродуктів, отримані в результаті лабораторних випробувань, а також інформацію про їх відповідність вимогам нормативних документів. При цьому, партія палива - будь-яка кількість палива однієї марки, що супроводжується одним документом про якість (ПАСПОРТОМ ЯКОСТІ) палива.
Відповідно до пункту 7 Технічного регламенту, на вимогу споживача (користувача) розповсюджувач повинен надати копію документа про якість (ПАСПОРТ ЯКОСТІ) палива та копію ДЕКЛАРАЦІЇ ПРО ВІДПОВІДНІСТЬ.
Пунктом 8 Технічного регламенту передбачено, що кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (ПАСПОРТ ЯКОСТІ) палива.
Технічний регламент НЕ ВІДНОСИТЬ «протоколи випробувань» до документів про якість товару. «Протоколи випробувань» НЕ Є ДОКУМЕНТАМИ ПРО ЯКІСТЬ ПАЛИВА.
Отже, вимога щодо надання у складі тендерної пропозиції ПРОТОКОЛУ ВИПРОБУВАНЬ, виданого учаснику уповноваженим органом з оцінки відповідності (чи акредитованою лабораторією), є БЕЗПІДСТАВНОЮ ТА НЕЗАКОННОЮ.
Також слід зазначити, що вимоги до здійснення оцінки відповідності пального вимогам технічних регламентів (результати яких оформлюються у формі Сертифікатів відповідності) визначені Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності». Відповідно до вимог частини 2 статті 25 зазначеного Закону, процедури оцінки відповідності вимогам технічних регламентів застосовуються ВИРОБНИКАМИ, а у випадках, в яких згідно з відповідними технічними регламентами обов’язки виробників покладаються на імпортерів, розповсюджувачів або інших осіб, - імпортерами, розповсюджувачами чи іншими особами.
При цьому, Закон України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» НЕ ПЕРЕДБАЧАЄ необхідності/можливості здійснення повторної процедури оцінки відповідності продукції, оцінку відповідності якої ВЖЕ БУЛО ЗДІЙСНЕНО в порядку, встановленим зазначеним законом, та яка вже введена в обіг (надається) на ринку України, та має чинний сертифікат відповідності.
Відповідно, і Технічний регламент, прийнятий на виконання зазначеного Закону, також НЕ ЗОБОВ’ЯЗУЄ інших учасників ринку, ніж виробники (імпортерів, розповсюджувачів), замовляти здійснення оцінки відповідності пального вимогам Технічного регламенту, за умов наявності чинного сертифіката відповідності, виданого ВИРОБНИКУ у законодавчо встановленому порядку.
Що стосується паспорту якості та декларації про відповідність, які згідно з умовами пункту 1.1. Додатку 2 «Технічні вимоги і якісні характеристики предмета закупівлі» до тендерної документації, повинні також бути «ВИДАНІ УЧАСНИКУ».
Вимоги щодо переліку інформації, яка повинна (або може бути зазначена) у паспорті якості палива, встановлені у Технічному регламенті. Так, згідно з пунктом 9 Технічного регламенту, Документ про якість (паспорт якості) палива повинен містити, зокрема, «назву та адресу розповсюджувача (за наявності)».
Отже вбачається, що у разі відсутності назви та адреси конкретного розповсюджувача, зазначення такої інформації у паспорті якості палива, Технічним регламентом НЕ ВИМАГАЄТЬСЯ.
У паспортах якості палива, які відповідно до вимог Технічного регламенту, видаються виробником - ПАТ «Укртатнафта», продукцію якого пропонує на ринку, в т.ч., ТОВ «Укрнафта-Постач», інформація про назву та адресу розповсюджувача – не зазначається. Таким чином, жоден з учасників, які пропонують продукцію виробництва ПАТ «Укртатнафта» (в т.ч., ТОВ «Укрнафта-Постач»), не зможуть виконати умову тендерної документації щодо надання «паспорту якості, виданого учаснику».
Форма декларації про відповідність встановлена Додатком 6 до Технічного регламенту. Зазначена форма не передбачає зазначення у декларації про відповідність інформації про те, «кому вона видана».
Таким чином, умова тендерної документації, яка передбачає надання учасниками «декларації про відповідність, виданої учаснику», є безпідставною та незаконною.
Отже, враховуючі наведені вище обґрунтування, умови тендерної документації, які передбачають надання учасниками у складі тендерних пропозицій: протоколів випробувань, а також сертифікатів відповідності, паспортів якості та декларацій про відповідність, ВИДАНИХ САМЕ УЧАСНИКУ, є незаконними, носять дискримінаційний характер та штучно обмежують можливість участі у торгах для учасників, які мають надані та оформлені з гідно з вимогами чинного законодавства сертифікати відповідності, паспорти якості та декларації про відповідність, однак які не є такими, що «видані учаснику».
Згідно з частиною 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації