• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

ДК 021:2015 - 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Модульне харчування у реторт-пакетах для тимчасово затриманих осіб)

Модульне харчування у реторт-пакетах для тимчасово затриманих осіб

Завершена

250 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 250.00 UAH
Період оскарження: 29.02.2024 14:48 - 09.03.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на рішення замовника про дискваліфікацію переможця аукціону.

Номер: c9cc9c3ac71443a5b23463461a475955
Ідентифікатор запиту: UA-2024-02-29-006820-a.a3
Назва: Скарга на рішення замовника про дискваліфікацію переможця аукціону.
Скарга:
Дата розгляду скарги: 01.04.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 25.03.2024 17:04
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 04.04.2024 13:47
Коментар замовника щодо усунення порушень: Замовник згоден з рішенням АМКУ.
Автор: ТОВ "ПРЕМІУМ СЕРВІСЕЗ", Олексій Александров +380500227255 sales@premiumses.com

Пункт скарги

Номер: bb5c5b3bc5db4b1cb98a6860ea4777b9
Заголовок пункту скарги: Замовником відхилено пропозицію переможця аукціону з посиланням на не існуюче порушення вимог тендерної документації.
Опис заперечення: 19.03.2024 року в електронній системі закупівель Головним управлінням Національної поліції у місті Києві («Замовник») за електронною закупівлею зареєстрованою за UA-2024-02-29-006820-a («Закупівля») розміщено файл «пр відхилення.pdf» («Протокол»), згідно якого Товариство з обмеженою відповідальністю «Преміум Сервісез» («Переможець»), який подав найнижчу цінову пропозицію, відхилено на підставі підпункту 2 пункту 44 Особливостей. Причиною відхилення найнижчої цінової пропозиції, за версією Замовника, стало : « тендерна пропозиція Учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації». Висновок Замовника є передчасним, необґрунтованим та таким, що не відповідає вимогам нормативних документів, а рішення Замовника, оформлене Протоколом, підлягає скасуванню
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі
Тип порушення: Технічні, якісні та кількісні характеристики предмету закупівлі
Опис суті пункту скарги: По перше згідно вимог Тендерної Документації(ТД), а саме Розділ 2 Інша інформація "Інші умови тендерної документації":
«2. У разі якщо учасник або переможець не повинен складати або відповідно до норм чинного законодавства (в тому числі у разі подання тендерної пропозиції учасником-нерезидентом / переможцем-нерезидентом відповідно до норм законодавства країни реєстрації) не зобов’язаний складати якийсь зі вказаних в положеннях документації документ, накладати електронний підпис, то він надає лист-роз’яснення в довільній формі, у якому зазначає законодавчі підстави щодо ненадання відповідних документів або ненакладення електронного підпису; або надає копію/ї роз'яснення/нь державних органів щодо цього.
3. Документи, що не передбачені законодавством для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції.
4. Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців, у складі тендерної пропозиції не може бути підставою для її відхилення замовником.»
Предметом закупівлі є Продукти харчування та сушені продукти різні (Модульне харчування у реторт-пакетах для тимчасово затриманих осіб) (ДК 021:2015 - 15890000-3).
Законодавчі вимоги щодо безпеки продуктів харчування встановлено Законом України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» № 771/97-ВР, від 23.12.1997, з подальшими змінами та доповненнями (надалі - Закон). Обов’язки оператора ринку (як це поняття визначено Законом) перелічено в ст. 20 Закону, яка не покладає на оператора ринку (учасника закупівлі) жодних обов’язків з проведення сертифікації систем управління якості. Натомість, тендерна документація в Додатку №2 містить вимогу до учасника подати:
- скановану копію діючого на кінцеву дату подання тендерних пропозицій сертифікату відповідності на систему екологічного управління відповідно до ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT).
- скановану копію діючого на кінцеву дату подання тендерних пропозицій сертифікату відповідності на систему управління безпечністю харчових продуктів відповідно до ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT).
- скановану копію діючого на кінцеву дату подання тендерних пропозицій сертифікату відповідності на систему управління якістю відповідно до ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) або ДСТУ EN ISO 9001:2018, що виданий на ім’я виробника.
Звертаємо вашу увагу, що сертифікат відповідності на систему екологічного управління відповідно до ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) може вимагатись виключно у операторів ринку, які відповідають критеріям визначеним п.8 ч.3. ст. 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» № 2059-VIII, від 23.05.2017. З огляду на те, що предмет закупівлі значно менший ніж критерії, визначені вказаною нормою, вимога до потенційного учасника щодо надання вказаного сертифікату є дискримінаційною по відношенню до малих операторів ринку, які могли б взяти участь у закупівлі та поставити необхідний товар.
Щодо сертифікату відповідності на систему управління безпечністю харчових продуктів відповідно до ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT) та пропозицій сертифікату відповідності на систему управління якістю відповідно до ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) або ДСТУ EN ISO 9001:2018 як зазначалось вище, законодавство України не містить вимоги щодо наявності у оператора ринку сертифікованих систем управління згідно з описаним в тендерній документації вимогами. Натомість, Закон передбачає, що оператор ринку зобов’язаний мати постійно діючі процедури, засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (ст. 21 Закону). При чому, ч. 7 ст. 21 Закону передбачено, сертифікація постійно діючих процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, не є обов’язковою.
З огляду на наведене вище, з урахуванням того, що законодавство України не містить вимог щодо наявності сертифікатів, які вимагаються згідно з тендерною документацією ТОВ «Прреміум Сервісез» не подав дані документи у складі тендерної пропозиції.

Крім того 07.03.24, 14:19 по даній закупівлі в електронній системі закупівель Переможцем було подано вимогу ідентифікатор UA-2024-02-29-006820-a.b1 згідно якої було прохання до замовника виключити вищевказані сертифікати з вимог тендерної документації, проте дана вимога не була задоволена замовником знімок з екрану даної вимоги додається як доказ файл «Вимога 1.PNG».

Так як у своїй відповіді на дану вимогу Замовник не довів, що сертифікати, які вимагаються передбачені законодавством та є обов’язковими для учасників, переможець у складі тендерної пропозиції подав документ «Довідка щодо сертифікатів Київ (002).docx.p7s» спираючись інформацію в Тендерній Документації(ТД), а саме Розділ 2 Інша інформація «Інші умови тендерної документації: «2. У разі якщо учасник або переможець не повинен складати або відповідно до норм чинного законодавства (в тому числі у разі подання тендерної пропозиції учасником-нерезидентом / переможцем-нерезидентом відповідно до норм законодавства країни реєстрації) не зобов’язаний складати якийсь зі вказаних в положеннях документації документ, накладати електронний підпис, то він надає лист-роз’яснення в довільній формі, у якому зазначає законодавчі підстави щодо ненадання відповідних документів або ненакладення електронного підпису; або надає копію/ї роз'яснення/нь державних органів щодо цього.»

Враховуючи вищенаведене та спираючись на Вимоги Тендерної Документації(ТД), , а саме а саме Розділ 2 Інша інформація: «Інші умови тендерної документації: 4. Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців, у складі тендерної пропозиції НЕ може бути підставою для її ВІДХИЛЕННЯ замовником.» Відхиливши пропозицію переможця замовник порушив положення складеної ним тендерної документації.



ПО ДРУГЕ тендерна документація в Додатку №2 містить вимогу до учасника подати:
-Учасник повинен надати сканованиий оригінал або завірену копію акту Держпродспоживслужби, складеного згідно вимог чинного законодавства, за результатами державного аудиту щодо додержання Учасником вимог законодавства стосовно постійно діючих процедур, що застосовані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, виданий на ім'я учасника на складські приміщення не раніше 2023 року, без виявлених порушень.
- Учасник повинен надати сканований оригінал або завірену копію Акту перевірки складських приміщень, зазначених у довідці, наданій учасником у своїй тендерній пропозиції, в довільній формі за підписом уповноваженої особи Учасника, завіреного печаткою (у разі використання), з інформацією про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, складеного згідно вимог чинного законодавства та виданого територіальними органами Держпродспоживслужби, щодо відповідності приміщень санітарним та іншим вимогам, встановленим законодавством, щодо надання послуг з організації харчування, виданий на ім'я учасника не раніше 2023 року, без виявлених порушень.

Відповідно до Постанови КМУ від 13.03.2022 № 303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану", припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 "Про введення воєнного стану в Україні".
Таким чином, з лютого 2022 року проведення таких перевірок знаходиться під мораторієм, а відтак і актів за результатами таких перевірок учасники ринку харчових продуктів надати не зможуть взагалі.
З огляду на наведене вище, ТОВ «Прреміум Сервісез» не подав дані документи у складі тендерної пропозиції.

Крім того 07.03.24, 14:28 по даній закупівлі в електронній системі закупівель Переможцем було подано вимогу ідентифікатор UA-2024-02-29-006820-a.c2, згідно якої було прохання до замовника виключити вищевказані документи з вимог тендерної документації, проте дана вимога не була задоволена замовником знімок з екрану даної вимоги додається як доказ файл «Вимога 2.PNG».

Так як у своїй відповіді на дану вимогу Замовник не довів, що акти, які вимагаються передбачені законодавством та є обов’язковими для учасників, переможець у складі тендерної пропозиції подав документ «Довідка що Актів перевідки.docx.p7s» спираючись інформацію в Тендерній Документації(ТД), а саме Розділ 2 Інша інформація «Інші умови тендерної документації: «2. У разі якщо учасник або переможець не повинен складати або відповідно до норм чинного законодавства (в тому числі у разі подання тендерної пропозиції учасником-нерезидентом / переможцем-нерезидентом відповідно до норм законодавства країни реєстрації) не зобов’язаний складати якийсь зі вказаних в положеннях документації документ, накладати електронний підпис, то він надає лист-роз’яснення в довільній формі, у якому зазначає законодавчі підстави щодо ненадання відповідних документів або ненакладення електронного підпису; або надає копію/ї роз'яснення/нь державних органів щодо цього.»

Враховуючи вищенаведене та спираючись на Вимоги Тендерної Документації(ТД), , а саме а саме Розділ 2 Інша інформація: «Інші умови тендерної документації: 4. Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців, у складі тендерної пропозиції НЕ може бути підставою для її ВІДХИЛЕННЯ замовником.» Відхиливши пропозицію переможця замовник порушив положення складеної ним тендерної документації.


Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця процедури закупівлі та повідомлення про намір укласти договір

Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника
Вимога
Залишено без розгляду

Внесення змін до тендерної документації щодо актів аудиту та перевірки з метою недопущення порушення законодавства про публічні закупівлі.

Номер: 14685e29958e4276a8ba74f957e7682c
Ідентифікатор запиту: UA-2024-02-29-006820-a.c2
Назва: Внесення змін до тендерної документації щодо актів аудиту та перевірки з метою недопущення порушення законодавства про публічні закупівлі.
Вимога:
Згідно вимог Тендерної Документації(ТД), а саме Розділ 2 Інша інформація «Інші умови тендерної документації: 2. У разі якщо учасник або переможець не повинен складати або відповідно до норм чинного законодавства (в тому числі у разі подання тендерної пропозиції учасником-нерезидентом / переможцем-нерезидентом відповідно до норм законодавства країни реєстрації) не зобов’язаний складати якийсь зі вказаних в положеннях документації документ, накладати електронний підпис, то він надає лист-роз’яснення в довільній формі, у якому зазначає законодавчі підстави щодо ненадання відповідних документів або ненакладення електронного підпису; або надає копію/ї роз'яснення/нь державних органів щодо цього. 3. Документи, що не передбачені законодавством для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції. 4. Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців, у складі тендерної пропозиції не може бути підставою для її відхилення замовником.» Тендерна документація в Додатку №2 містить вимогу до учасника подати: -Учасник повинен надати сканованиий оригінал або завірену копію акту Держпродспоживслужби, складеного згідно вимог чинного законодавства, за результатами державного аудиту щодо додержання Учасником вимог законодавства стосовно постійно діючих процедур, що застосовані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, виданий на ім'я учасника на складські приміщення не раніше 2023 року, без виявлених порушень. - Учасник повинен надати сканований оригінал або завірену копію Акту перевірки складських приміщень, зазначених у довідці, наданій учасником у своїй тендерній пропозиції, в довільній формі за підписом уповноваженої особи Учасника, завіреного печаткою (у разі використання), з інформацією про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, складеного згідно вимог чинного законодавства та виданого територіальними органами Держпродспоживслужби, щодо відповідності приміщень санітарним та іншим вимогам, встановленим законодавством, щодо надання послуг з організації харчування, виданий на ім'я учасника не раніше 2023 року, без виявлених порушень Відповідно до Постанови КМУ від 13.03.2022 № 303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану", припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 "Про введення воєнного стану в Україні". Таким чином, з лютого 2022 року проведення таких перевірок знаходиться під мораторієм, а відтак і актів за результатами таких перевірок учасники ринку харчових продуктів надати не зможуть взагалі. З огляду на наведене вище, з метою недопущення порушення законодавства про публічні закупівлі просимо видалити дані документи з тендерної документації.
Пов'язані документи: Замовник
Вирішення: «Згідно Пункту 1.1. Наказу МІНІСТЕРСТВА АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПРОДОВОЛЬСТВА УКРАЇНИ «Про затвердження Вимог щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР)» від 01.10.2012 № 590, встановлено вимоги щодо запровадження операторами ринку програм-передумов, розробки постійно діючих процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, окремих процедур, що забезпечують результативне функціонування програм-передумов та системи НАССР, а також спрощеного підходу із застосування системи НАССР для певних операторів ринку, а згідно абз. 4 п. 3.25.2.2. вказаного Наказу - верифікацію проводить особа, яка не є відповідальною за проведення моніторингу чи впровадження коригувальних заходів. Якщо верифікацію не можна провести внутрішніми силами, то для цього залучаються зовнішні експерти. Відповідно до пункту 1.8. зазначеного Наказу, державний контроль за виконанням операторами ринку цих Вимог здійснюється відповідно до вимог Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" та інших законів України, що визначають вимоги до організації і проведення державного контролю за харчовими продуктами та іншими об`єктами санітарних заходів. Згідно норм Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин», вказаний Закон визначає правові та організаційні засади державного контролю, що здійснюється з метою перевірки дотримання операторами ринку законодавства про харчові продукти, корми, здоров’я та благополуччя тварин, а також законодавства про побічні продукти тваринного походження під час ввезення (пересилання) таких побічних продуктів на митну територію України. Так, пунктом 9 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин» встановлено, що державний контроль це діяльність компетентного органу, його територіальних органів, державних інспекторів, державних ветеринарних інспекторів, помічників державного ветеринарного інспектора та уповноважених осіб, що здійснюється з метою перевірки відповідності діяльності операторів ринку вимогам законодавства про харчові продукти, корми, здоров’я та благополуччя тварин, а також усунення наслідків невідповідності та притягнення до відповідальності за порушення відповідних вимог. Державний контроль включає також діяльність з перевірки відповідності законодавству про побічні продукти тваринного походження під час ввезення (пересилання) таких продуктів на митну територію України. А ч. 1 ст. 19 цього Закону, в свою чергу, передбачає, що заходи державного контролю здійснюються у формі аудиту, інспектування, передзабійного та післязабійного огляду, відбору зразків, лабораторного дослідження (випробування), документальної перевірки, перевірки відповідності, фізичної перевірки. У межах заходів державного контролю здійснюється державний моніторинг. Разом з тим, порядок здійснення планових заходів державного контролю потужностей визначається Постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2018 № 896 «Деякі питання здійснення планових заходів державного контролю Державною службою з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів». Крім того, інформація із зазначеного питання міститься також у статті 18 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин». Проаналізувавши норми законодавства, що містяться у відповідних нормативно-правових актах, Замовник стверджує, що дана вимога Учасника не відповідає дійсності, вимоги тендерної документації не звужують коло потенційних учасників закупівлі та не порушують прав учасників. Так, у Постанові Кабінету Міністрів України від 31.10.2018 № 896 визначається періодичність інспектування потужностей – в залежності від категорії ризику від чотирьох разів на рік до одного разу на два роки. Але вказане стосується саме планових заходів контролю, що розроблені на основі ризик-орієнтованого підходу, та проводяться на основі річних планів. Разом з тим, відповідно до частини 4 статті 18 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров'я та благополуччя тварин» - заходи державного контролю можуть здійснюватися позапланово у разі виявлення невідповідності або появи обґрунтованої підозри щодо невідповідності, а також в інших встановлених законом випадках. Перелік підстав для здійснення позапланових заходів контролю визначено частиною першою статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Так, однією із підстав для здійснення позапланових заходів є подання суб’єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням. Більше того, варто зазначити, що п.2 Постанови КМУ від 13.03.2022 № 303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" вказано, що за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України протягом періоду воєнного стану дозволити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах. Таким чином, будь-який суб’єкт господарювання, що бажає взяти участь у процедурі закупівлі, має законне право звернутися із заявою до відповідного органу державного нагляду про проведення позапланового заходу контролю потужностей та отримати необхідний документ. Отже, зазначена вимога не носить дискримінаційний характер, а спрямована виключно на збереження здоров’я осіб під час харчування з метою недопущення постачання неякісних продуктів та сировини. З урахування викладеного, а також враховуючи практику АМКУ зазначені вимоги відповідають положенням чинного законодавства України, та не є дискримінаційними, оскільки не обмежують коло учасників, не порушують їх права та законні інтереси, пов'язані з участю у процедурі закупівлі, та не позбавляють можливості подати свою тендерну пропозицію через наявні умови Документації; будь-яких змін в Документацію згідно зазначеного питання внесено не буде.»
Статус вимоги: Не задоволено
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду: 12.03.2024 13:00
Вимога
Залишено без розгляду

Внесення змін до тендерної документації з метою недопущення порушення законодавства про публічні закупівлі щодо недискримінації учасників

Номер: 3e059886435f492b8d3c86cf341de2ce
Ідентифікатор запиту: UA-2024-02-29-006820-a.b1
Назва: Внесення змін до тендерної документації з метою недопущення порушення законодавства про публічні закупівлі щодо недискримінації учасників
Вимога:
Предметом закупівлі є Продукти харчування та сушені продукти різні (Модульне харчування у реторт-пакетах для тимчасово затриманих осіб) (ДК 021:2015 - 15890000-3). Законодавчі вимоги щодо безпеки продуктів харчування встановлено Законом України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» № 771/97-ВР, від 23.12.1997, з подальшими змінами та доповненнями (надалі - Закон). Обов’язки оператора ринку (як це поняття визначено Законом) перелічено в ст. 20 Закону, яка не покладає на оператора ринку - потенційного учасника закупівлі - жодних обов’язків з проведення сертифікації систем управління якості. Натомість, тендерна документація в Додатку №2 містить вимогу до учасника подати: - скановану копію діючого на кінцеву дату подання тендерних пропозицій сертифікату відповідності на систему екологічного управління відповідно до ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT). - скановану копію діючого на кінцеву дату подання тендерних пропозицій сертифікату відповідності на систему управління безпечністю харчових продуктів відповідно до ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT). - скановану копію діючого на кінцеву дату подання тендерних пропозицій сертифікату відповідності на систему управління якістю відповідно до ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) або ДСТУ EN ISO 9001:2018, що виданий на ім’я виробника. Звертаємо вашу увагу, що сертифікат відповідності на систему екологічного управління відповідно до ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) може вимагатись виключно у операторів ринку, які відповідають критеріям визначеним п.8 ч.3. ст. 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» № 2059-VIII, від 23.05.2017. З огляду на те, що предмет закупівлі значно менший ніж критерії, визначені вказаною нормою, вимога до потенційного учасника щодо надання вказаного сертифікату є дискримінаційною по відношенню до малих операторів ринку, які могли б взяти участь у закупівлі та поставити необхідний товар. Щодо сертифікату відповідності на систему управління безпечністю харчових продуктів відповідно до ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT) та пропозицій сертифікату відповідності на систему управління якістю відповідно до ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) або ДСТУ EN ISO 9001:2018 як зазначалось вище, законодавство України не містить вимоги щодо наявності у оператора ринку сертифікованих систем управління згідно з описаним в тендерній документації вимогами. Натомість, Закон передбачає, що оператор ринку зобов’язаний мати постійно діючі процедури, засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (ст. 21 Закону). При чому, ч. 7 ст. 21 Закону передбачено, сертифікація постійно діючих процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, не є обов’язковою. З огляду на наведене вище, з урахуванням того, що законодавство України не містить вимог щодо наявності сертифікатів, які вимагаються згідно з тендерною документацію, та з метою недопущення порушення законодавства про публічні закупівлі щодо недискримінації учасників, просимо видали з вимог тендерної документації необхідність надання вказаних вище сертифікатів. Принагідно звертаємо уваго, що Додатком №3 до тендерної документації визначено перелік документів, які повинні бути завантажені учасником разом з тендерною пропозицією. Вказаний перелік не містить вимог щодо завантаження вказаний вище сертифікатів, що також призводить до нерозуміння учасником, які саме документи повинні бути подані для участі в закупівлі.
Пов'язані документи: Замовник
Вирішення: Відповідно до п. 92 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» (надалі - Закон), харчовий продукт - речовина або продукт, призначені для споживання людьми або щодо яких обґрунтовано очікується, що вони будуть спожиті людиною. Харчовий продукт може бути переробленим, частково переробленим або непереробленим. Приписами зазначеного Закону передбачено, що він регулює відносини між органами виконавчої влади, операторами ринку харчових продуктів та споживачами харчових продуктів і визначає порядок забезпечення безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, що виробляються, перебувають в обігу, ввозяться (пересилаються) на митну територію України та/або вивозяться (пересилаються) з неї. Згідно з п. 55 ч. 1 ст. 1 Закону, оператор ринку харчових продуктів (далі - оператор ринку) - суб’єкт господарювання, який провадить діяльність з метою або без мети отримання прибутку та в управлінні якого перебувають потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об’єктів санітарних заходів, і який відповідає за виконання вимог цього Закону та законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів. До операторів ринку належать фізичні особи, якщо вони провадять діяльність з метою або без мети отримання прибутку та займаються виробництвом та/або обігом харчових продуктів або інших об’єктів санітарних заходів. Оператором ринку також вважається агропродовольчий ринок. Так, частиною 2 статті 20 Закону встановлені обов’язки операторів ринку, зокрема оператори ринку зобов’язані: 1) забезпечувати дотримання вимог цього Закону щодо гігієнічних вимог до харчових продуктів на всіх стадіях їх виробництва та обігу; 2) розробляти, вводити в дію та застосовувати постійно діючі процедури, що засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, а також забезпечувати належну підготовку з питань застосування постійно діючих процедур, що базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (система НАССР), осіб, які є відповідальними за ці процедури, під час виробництва та обігу харчових продуктів; 3) надсилати компетентному органу повідомлення у випадках, передбачених частинами третьою - п’ятою цієї статті, і отримувати експлуатаційний дозвіл у випадках, передбачених цим Законом; 4) реєструвати потужності у випадках, передбачених цим Законом; 5) забезпечувати виконання вимог законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів щодо окремих показників якості; 6) забезпечувати простежуваність та надавати інформацію, передбачену статтею 22 цього Закону; 7) вилучати та/або відкликати у встановлених законом випадках харчові продукти, які перебувають в обігу, якщо встановлено, що ці продукти можуть спричинити шкідливий вплив для здоров’я людини; Частиною 1 ст. 21 Закону передбачено, що оператори ринку розробляють, запроваджують та використовують постійно діючі процедури, які базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (система НАССР). Також, Розділом VII цього Закону встановлені загальні гігієнічні вимоги щодо поводження з харчовими продуктами, в тому числі гігієнічні вимоги до потужностей, на яких здійснюється виробництво та/або обіг харчових продуктів, гігієнічні вимоги до транспортних засобів, що використовуються для перевезення харчових продуктів, гігієнічні вимоги до обладнання та інвентарю, з якими контактують харчові продукти, вимоги до гігієни персоналу потужностей, який працює у зоні поводження з харчовими продуктами, гігієнічні вимоги до харчових продуктів, гігієнічні вимоги до пакування харчових продуктів, включаючи первинне пакування та інше. Враховуючі зазначене, вказані у тендерній документації вимоги до учасників процедури закупівлі повністю відповідають положенням діючого законодавства в сфері безпечності та якості харчових продуктів, а також вимог до операторів ринку, що здійснюють виробництво та/або обіг харчових продуктів або інших об’єктів санітарних заходів. Крім цього, враховуючи той факт, що відповідно до наказів ДП «УкрНДНЦ» міжнародні стандарти ISO 22000:2018, ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 та ISO 14001:2015 були прийняти у якості Національного стандарту України (ДСТУ ISO 9001:2015, ДСТУ ISO 22000:2019, ДСТУ ISO 14001:2015 та ДСТУ ISO 45001:2019), вимоги Замовника, щодо надання у складі пропозицій учасників Сертифікатів відповідності систем управління - встановленим стандартним характеристикам та вимогам, є в повній мірі правомірною вимогою щодо підтвердження відповідності учасника – міжнародним та національним стандартам у розумінні Закону України «Про публічні закупівлі». Отримати зазначені сертифікати може будь-яка організація (в тому числі на території України), що працює у відповідності до вказаних стандартів ISO, а наявність зазначеного сертифікату сприяє більш ретельному та всебічному вивченню ділових якостей Учасника, його спроможності надавати безпечну продукцію та/або послуги, роботи які задовольняють вимоги замовника. Таким чином, сертифікати, що видані органом з сертифікації, акредитованого НААУ, є гарантією того, що оцінка відповідності системи менеджменту компанії була проведена належним чином з дотриманням всіх міжнародних та національних норм, що має критично важливе значення для отримання Замовником якісної та безпечної продукції. З урахування викладеного, а також враховуючи практику АМКУ зазначені вимоги відповідають положенням чинного законодавства України, та не є дискримінаційними, оскільки не обмежують коло учасників, не порушують їх права та законні інтереси, пов'язані з участю у процедурі закупівлі, та не позбавляють можливості подати свою тендерну пропозицію через наявні умови Документації; будь-яких змін в Документацію згідно зазначеного питання внесено не буде.
Статус вимоги: Не задоволено
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду: 12.03.2024 13:00