• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Вугілля кам’яне, паливні брикети з соломи

Завершена

1 343 500.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 6 717.50 UAH
Період оскарження: 23.02.2024 16:17 - 17.03.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

скарга

Номер: 512b34c435ab452281290a16a34f0462
Ідентифікатор запиту: UA-2024-02-23-011172-a.c1
Назва: скарга
Скарга:
скарга на незаконні вимоги тендерної документації Замовника
Дата розгляду скарги: 12.03.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 04.03.2024 15:04
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 15.03.2024 13:31
Коментар замовника щодо усунення порушень: Внесено зміни до ТД згідно рішення АМКУ
Автор: ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД", ЖУК РОМАН ЄВСТАХІЙОВИЧ 380934108320 gasenergotendr@gmail.com http://gasenergotrade.com.ua/

Пункт скарги

Номер: 7ae2cf4b3ddc459088345a1d90a33c3c
Заголовок пункту скарги: На нашу думку, умови, викладені у тендерній документації (в тому числі з урахуванням внесених змін), є дискримінаційними, незаконними та такими, що значно обмежують кількість потенційних учасників процедури закупівлі, виходячи з наступного:
Опис заперечення: 1. Відповідно до Додатку 3 до Тендерної документації:
«Паливні брикети з соломи

з/п Найменування
товару Кількість, тонн
Вимоги до товару



1


Паливні брикети з соломи


5,0 Діаметр (товщина) – не більше 85 мм
Довжина – не більше 400 мм
Вміст вологи на робочий стан палива – до 12,0 %
Зольність на сухий стан палива – до 7,0 %
Щільність – не менше 950,0 кг/м3
Вміст летких речовин - не менше 69,0%
Вміст сірки – не більше 0,2%
Нижча теплота згорання на робочий стан палива – не
менше 3650 кКал/кг.
Брикети мають бути із соломи злакових культур,
без домішок.
Рік виготовлення: не раніше 2023 року.
IІ. Вимоги до паливних брикетів з соломи:
2.1. Учасник повинен надати документ про якість, що підтверджує відповідність паливних брикетів з соломи усім встановленим Замовником «Вимогам до товару»: оригіналу протоколу випробувань та сертифікату якості на паливні брикети з соломи, із зазначенням виробника, акредитованою на відповідність вимогам ДСТУ ISO/IEC 17025:2017 (ISO/IEC 17025:2017) або ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019 (EN ISO/IEC 17025:2017, IDT; ISO/IEC 17025:2017, IDT) лабораторією (випробувальним центром), які внесені у Реєстр акредитованих органів оцінки відповідності, що розміщений на офіційному сайті «Національного агентства з акредитації України».
2.2. Якщо учасник процедури закупівлі не являється виробником паливних брикетів з соломи в складі пропозиції надається підтвердження наявності діючих договірних відносин з виробником або його офіційним представником, дилером, дистриб’ютором чи продавцем, що здійснює реалізацію та відвантаження паливні брикети з соломи, на договірних засадах на користь такого учасника.
2.3. Фасування: в поліетиленових пачках по 10 кг, розміщені на піддонах вагою - 1 тонна +/-5%, та додатково захищені (стрейчплівкою, або поліетиленом) або в мішках».
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Зазначена вище вимога Замовника є незаконною, необґрунтованою і дискримінаційною, а відтак обмежує коло учасників, які бажають взяти участь у закупівлі, зважаючи на таке:

Одним із предметів закупівлі є паливні брикети зі соломи в кількості 5 тонн. Щодо цього хочемо зазначити, що на такий вид палива, як паливні брикети із соломи, відсутні державні стандарти, оскільки солома та вироби з неї не використовуються для опалення для комунально-побутових потреб.
Замовники для закупівлі твердого палива (Класифікатор та його відповідний код: ДК 021:2015:09110000-3: Тверде паливо) з метою використання для комунально-побутових потреб, а саме опалення закладів освіти, повинні використовувати наступні види твердого палива:
- вугілля кам'яне та антрацит (ДСТУ 7146:2010 "Вугілля кам'яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови");
- брикети та гранули з деревини (ДСТУ 8358:2015 "Брикети та гранули паливні з деревинної сировини. Технічні умови");
- брикети та гранули з лушпиння соняшника (ДСТУ 7124:2009 "Лушпиння соняшникове пресоване гранульоване. Технічні умови");
- брикети торф'яні (ДСТУ 2042-92 "Брикети торф'яні для комунально-побутових потреб. Технічні умови").
Це насамперед пояснюється вже тим, що саме для цих видів твердого палива передбачені основні технічні, якісні характеристики відповідно до затверджених ДСТУ. І тому Скаржнику незрозуміло, чому Замовник не хоче купувати таке тверде паливо, яке виготовляється у відповідності до ДСТУ.
Скаржнику незрозуміло, де він знайшов такий вид твердого палива як паливні брикети з соломи. Чому Замовник вирішив, що брикети з соломи використовуються для комунально-побутових потреб. З якої нормативної документації він взяв, що брикети з соломи повинні досліджуватися саме на нижчу теплоту згоряння, вищу теплоту згоряння, вміст летких речовин, вміст сірки, зольність на сухий стан палива та вміст вологи на робочий стан палива тощо.
Національного стандарту, що встановлює вимоги до технічних характеристик до даного товару не має, проте є стандарти, що безпосередньо стосуються твердого біопалива: - ДСТУ 14588:2013 "Біопаливо тверде. Терміни та визначення понять". - ДСТУ-П CEN/TS 1478:2012 "Біопаливо тверде. Методи готування проб". У вказаних державних стандартах не має ні слова про протокол випробувань і сертифікат якості на паливні брикети зі соломи. Як і не має такого поняття "брикет паливний з соломи" є поняття "біопаливний брикет", сировиною для якого може бути "трав'яна біомаса" або ж є "трав'яне паливо". Скаржнику незрозуміло, чому Замовник не використовує поняття, що наявні у стандарті.
Також не є зрозуміло, де Замовник взяв саме такі показники, що він зазначив у таблиці Додатку 3 до Документації. Чому Замовник вирішив, що, наприклад, зольність на сухий стан палива повинна бути до 7%, а не 10%., нижча теплота згорання на робочий стан палива – не менше 3650 кКал/кг. Складається таке враження, що Замовник обрав саме такий вид товару і саме такі якісні характеристики та їх кількісні показники, тому що він вже вирішив, з ким він буде працювати. Оскільки сертифікат якості на брикет зі соломи, який повністю відповідає показникам, зазначеним в Додатку 2 ТД, щодо брикетів зі соломи, має лише один виробник – ФОП Головко Олег Станіславович. Зазначений сертифікат якості додається до скарги.
Також Скаржник вважає дискримінаційною і такою, що значно звужує коло потенційних учасників, цю вимогу з огляду і на те, що Замовник вимагає надання саме протоколу випробувань та сертифікату якості на брикет зі соломи, а не будь-якого іншого документу, який би підтверджував якісні та технічні характеристики предмету закупівлі.
Зокрема, якщо б ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» співпрацювало з виробником брикетів зі соломи, у якого наявний інший документ, в якому містяться технічні і якісні характеристики цього предмета закупівлі, то все одно не могло б взяти участь в процедурі закупівлі, оголошеній Замовником. Тобто навіть якби була можливість поставити предмет закупівлі, хоч він і не передбачений жодним чинним ДСТУ, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» позбавлене права участі в закупівлі через наявність в тендерній документації такої дискримінаційної вимоги.
Більше того, Замовник обмежує участь ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД», а також інших потенційних учасників процедури закупівлі, не тільки вимогою щодо документу з конкретно визначеною, безальтернативною назвою, а й вимогою щодо лабораторії, яка має бути акредитованою на відповідність вимогам ДСТУ ISO/IEC 17025:2017 (ISO/IEC 17025:2017) або ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019 (EN ISO/IEC 17025:2017, IDT; ISO/IEC 17025:2017, IDT) лабораторією(випробувальним центром), які внесені у Реєстр акредитованих органів оцінки відповідності, що розміщений на офіційному сайті «Національного агентства з акредитації України».
Знову ж таки, Учасники, співпрацюючи з виробниками паливних брикетів зі соломи, які мають документ про якість на цей предмет закупівлі, не зможуть взяти участь, оскільки лабораторія, яка видала цей документ, не задовольняє вимоги Замовника.
Також до цього додаємо, що ми, як потенційні учасники процедури закупівлі, не можемо вимагати в виробника виготовлення документу про якість на брикети зі соломи, який би повністю задовольняв вимоги Замовника, оскільки це як мінімум не передбачено жодним ДСТУ, а як максимум вимагає додаткових витрат, зусиль, часу тощо від виробника.
Тому оскаржувана вимога є абсолютно дискримінаційною і має бути вилучена з тексту тендерної документації Замовника.
Щодо підтвердження наявності діючих договірних відносин з виробником або його офіційним представником, дилером, дистриб’ютором чи продавцем, що здійснює реалізацію та відвантаження паливні брикети з соломи, на договірних засадах на користь такого учасника, то з цього приводу хочемо зазначити перш за все те, що жодним чинним ДСТУ на тверде паливо, що використовується для комунально-побутових потреб, не передбачено надання у складі тендерної пропозиції зазначеного вище підтвердження, як того вимагає Замовник.
Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (надалі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Отже, у разі здійснення закупівлі твердого палива (а саме такий предмет закупівлі вказав Замовник в оголошенні - Класифікатор та його відповідний код: ДК 021:2015:09110000-3: Тверде паливо), Замовник не може установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені ДСТУ на тверде паливо, що використовується для комунально-побутових потреб.
Тому оскаржувана вище вимога є незаконною
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації