• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

30190000-7 - Офісне устаткування та приладдя різне(папір для офісної техніки формату А1, А3, А4)

Завершена

1 495 125.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 7 475.63 UAH
Період оскарження: 21.02.2024 18:37 - 28.02.2024 00:00
Скарга
Залишено без розгляду
КЕП

СКАРГА на порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо усунення дискримінаційних вимог тендерної документації

Номер: 5b3fac9fce2949d7bcdb2606ead4cb75
Ідентифікатор запиту: UA-2024-02-21-013774-a.a1
Назва: СКАРГА на порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо усунення дискримінаційних вимог тендерної документації
Скарга:
ТОВ «ІМПОРТ ПАПІР» вважає, що положення Тендерної документації (далі по тексту – ТД) виключають низку потенційних учасників, у тому числі Товариство, від участі в тендері через суттєві порушення. ТД також містить низку положень, які містять ознаки порушення принципів ч.1 ст. 5 Закону та ч.4 ст.5 Закону, що свідчить про відсутність у замовника не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників, наявність яких штучно обмежує коло учасників.
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження
Причина: Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду: 28.02.2024 16:43
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ІМПОРТ ПАПІР", Андрій Ельцов 380665752725 el0665752725@gmail.com

Пункт скарги

Номер: 812032a52ea542ca8a4fa80fa3f488f7
Заголовок пункту скарги: Відповідно до Розділу 4 «Інша інформація (для УЧАСНИКІВ - юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб-підприємців).», а саме п. 7 Додатку 1 ТД, в якій перераховані вимоги до предмета закупівлі, всі з яких можуть бути задоволені лише товар певної торгової марки, тобто товар лише одного виробника паперу , що закуповується
Опис заперечення: «Перелік документів, що подаються учасником у складі тендерної пропозиції для підтвердження відповідності запропонованого товару технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам:
1)Точне маркування товарів (артикул, штрих-код, торгівельна марка, виробник, країна походження);
2)Фотографії товарів в упаковці, на яких зазначена інформація про артикул, штрих-код, торгівельну марку, країну походження; На фотографіях повинно бути чітко видно надписи і позначки з усіх боків та оригінал (кольорову сканкопію).
3)Листи від виробників товарів про підтвердження відповідності запропонованого Учасником товару технічним вимогам Замовника, по кожному параметру. Для підтвердження відповідності технічних параметрів виробник надає сертифікат якості на товар завірені печаткою та підписом уповноваженої особи виробника,, який повинен бути адресований Замовнику, містити посилання на номер процедури закупівлі, мати печатку виробника(при наявності) та підпис уповноваженої особи;
4)Листи від виробників товарів про підтвердження статусу Учасника в даній закупівлі (в разі, якщо Учасник не є виробником запропонованого товару);
5)Листи від виробників про наявність, можливість виготовлення запропонованого Учасником товару та можливість відвантаження товару Учаснику(-ом), в разі його перемоги в закупівлі, в необхідній кількості та в обумовлені в договорі строки. Лист повинен бути адресований Замовнику та містити посилання на номер процедури закупівлі;
6)Скановані копії чинних на момент подачі сертифікатів ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018, EU Ecolabel виданих органом сертифікації виробнику товару, що підтверджує впровадження даної системи на виробництві. Копії мають бути засвідчені підписом уповноваженої особи Учасника та скріплені печаткою (при наявності);
7)виробник запропонованого товару повинен відповідати стандарту сертифікації ланцюга постачання FSC (Forest Stewardship Council" )- "Лісова опікунська рада", або PEFC (Пан-Європейська система лісової сертифікації). На підтвердження Учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати сертифікат ланцюга постачання, виданий на Виробника запропонованого Товару;
8)Скановані копії чинних на момент подачі сертифікатів EU Ecolabel виданих органом сертифікації виробнику товару, що підтверджує впровадження даної системи на виробництві. Копії мають бути засвідчені підписом уповноваженої особи Учасника та скріплені печаткою (при наявності);
9)Копії протоколів проведення випробувань взірців запропонованого товару у відповідності з вимогами міжнародних стандартів ISO по всіх параметрах кожної запропонованої позиції, видані спеціалізованою акредитованою лабораторією. Дана інформація надається для підтвердження відповідності фактичних показників запропонованого товару технічним і якісним вимогам Замовника. Дана вимога стосується тільки запропонованого товару, який виготовляється в Україні.»
Слід зазначити, що в п. 7 Розділу 4 «Інша інформація (для УЧАСНИКІВ - юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб-підприємців).» Додатку № 1 Документації, було виявлено дискримінаційне відношення до учасників та неправомірно встановлені Замовником неправомірно з метою обмеження конкуренції між учасниками Тендеру, а саме:
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Тип порушення: Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності
Опис суті пункту скарги: 3. В п. 7 Розділу 4 «Інша інформація (для УЧАСНИКІВ - юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб-підприємців).» Додатку № 1, Замовником встановлено, що «Скановані копії чинних на момент подачі сертифікатів EU Ecolabel виданих органом сертифікації виробнику товару, що підтверджує впровадження даної системи на виробництві. Копії мають бути засвідчені підписом уповноваженої особи Учасника та скріплені печаткою (при наявності).».
ТОВ «ІМПОРТ ПАПІР» вважає дану вимогу дискримінаційним з наступного:
На ринку паперу в Україні в наявності, як вітчизняні виробники паперу так і світові виробники паперу, що мають екологічне маркування, та яке відповідає найвищим міжнародним стандартам - ISO14024, наприклад :
- екологічне маркування знак Ecolabel.EU (з англ. квітка ЕС ) регіональної програми ЄС;
- екологічне маркування знак «Ecolabel Nordic (Swan)» (з англ. «скандинавський лебідь») у Скандинавських країнах,
- екологічне маркування FSC (Forest Stewardship Council" ) - "Лісова опікунська рада", "міжнародна організація";
- екологічне маркування знак «Blauer Engel» - Німецька програма екологічного маркування,
- Український знак екологічного маркування («Зелений журавлик») - продукція позначена цим знаком має поліпшені показники безпеки та екологічні характеристики, порівняно з продукцією, що відповідає загальнообов’язковим державним нормам безпеки відносно впливів на стан довкілля та здоров’я людини;
- екологічне маркування знак «Singapore Green Label» (з англ.. Зеленая этикетка Сингапура) - Сингапурская схема зеленой маркировки целлюлозно-бумажной продукции. это экомаркировка 1-го типа. Экомаркировка Типа 1 проверяется независимой третьей стороной на основе соображений жизненного цикла. В нем рассматриваются основные воздействия данного продукта на окружающую среду и устанавливаются ограничения для соблюдения, чтобы уменьшить эти воздействия;
та інші знаки екологічного маркування.
Екологічне маркування продукції – це добровільна сертифікація, яка дозволяє визначити екологічні переваги товарів чи послуг відносно продукції аналогічної категорії, що відповідає обов'язковим загальноприйнятим нормам і правилам. Принципи та методи екологічного маркування І типу викладені у стандарті ISO 14024.Згідно з підписаною в 2014 році Угодою про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом, обов'язкова сертифікація в Україні відмінена, а добровільна екологічна сертифікація повинна проводитися лише громадськими організаціями, без участі державних органів і бізнесових структур, щоб унеможливити корупцію та комерціалізацію цієї сфери. Зокрема ст. 58 «Маркування та етикетування» Глави 3 Угоди передбачено, що без шкоди для статей 56 та 57 цієї Угоди стосовно технічних регламентів, що стосуються вимог етикетування або маркування, Сторони підтверджують принципи статті 2(2) Угоди ТБТ СОТ стосовно того, що такі вимоги не готуються, не приймаються або не застосовуються з метою створення зайвих перешкод у міжнародній торгівлі. Із цією метою такі вимоги етикетування чи маркування не повинні обмежувати торгівлю більше, ніж це потрібно для виконання законної мети, беручи до уваги ризики, які б виникли в результаті їх невиконання. Відповідно до статті 5 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», який визначає правові, організаційні та економічні засади акредитації органів з оцінки відповідності в Україні, одним із основних принципів з акредитації с її добровільність.
Здійснення добровільної оцінки відповідності визначені Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» (далі — Закон про технічні регламенти), відповідно до якого оцінка відповідності (у тому числі сертифікація) може бути обов’язковою (передбачена технічним регламентом) та добровільною (яка не вимагається технічним регламентом).
Добровільна оцінка відповідності, яка здійснюється на добровільних засадах, в будь-яких формах, включаючи випробування, декларування відповідності, сертифікацію та інспектування, а також на відповідність будь-яким заявленим вимогам. В той же час потрібно зауважити, що виробники паперу, який планується поставляти в даному тендері нашою компанією, знаходяться в країнах Індонезії, Китаю, Європейського союзу. Скаржник позбавлений можливості будь-яким чином змусити виробників паперу отримати екологічні сертифікати та зробити екологічне маркування. В той же час добровільність такої сертифікацїі в Україні, яка встановлена на законодавчому рівні, жодним чином не дозволяє обґрунтувати виробникам паперу обов’язкової необхідності отримання ними екологічного сертифікату або екологічного маркування, для продажу паперу на територію України.
З метою усунення дискримінаційних вимог, про які зазначено вище, просимо зобов’язати Замовника прибрати цю вимогу.

Слід додати, що аналогічні порушення щодо не відповідності розглядались Комісією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Комісія), рішення № 12198-р/пк-пз від 07.08.2023, розглянувши скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Вилайн Груп" від 22 липня 2023 року по закупівлі № UA-2023-06-08-012050-a, щодо порушення Замовником порядку проведення Процедури закупівлі та рішення № 17132-р/пк-пз від 25.10.2023, розглянувши скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "КОМПАНІЯ УКРКАНЦТОРГ" від 16 жовтня 2023 року по закупівлі № UA-2023-10-12-012379-a, щодо порушення Замовником порядку проведення Процедури закупівлі та щодо порушення Замовником порядку проведення Процедури закупівлі та рішення № 18699-р/пк-пз від 21.11.2023, розглянувши скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «ОФІС КОМФОРТ» від 09.11.2023 по закупівлі № UA-2023-11-07-001813-a.

2. Замовником встановлена вимога: «виробник запропонованого товару повинен відповідати стандарту сертифікації ланцюга постачання FSC (Forest Stewardship Council" )- "Лісова опікунська рада", або PEFC (Пан-Європейська система лісової сертифікації). На підтвердження Учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати сертифікат ланцюга постачання, виданий на Виробника запропонованого Товару».
Скаржник вважає, що вимога про надання сертифікату ланцюга постачання FSC-STD-40-004 є дискримінаційною вимогою, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», який визначає правові, організаційні та економічні засади акредитації органів з оцінки відповідності в Україні, одним із основних принципів з акредитації є її добровільність.
Скаржник позбавлений можливості будь-яким чином змусити виробників паперу отримати сертифікати ланцюга постачання FSC-STD-40-004. В той же час добровільність такої сертифікації в Україні, яка встановлена на законодавчому рівні, жодним чином не дозволяє обґрунтувати виробникам паперу обов’язкової необхідності отримання ними ланцюга постачання FSC-STD-40-004 для продажу паперу на території України.
Слід окремо підкреслити і зазначити, що чинним законодавством України не передбачена саме обов’язкова сертифікація ланцюга постачання саме за стандартом постачання FSC-STD-40-004.
ОТЖЕ, просимо зобов’язати Замовника внести зміни до Додатку № 2 Документації шляхом вилучення вищезазначених дискримінаційних вимог.

1. Замовником встановлена вимога: «Скановані копії чинних на момент подачі сертифікатів ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018, EU Ecolabel виданих органом сертифікації виробнику товару, що підтверджує впровадження даної системи на виробництві. Копії мають бути засвідчені підписом уповноваженої особи Учасника та скріплені печаткою (при наявності)»
Зазначаємо, що ISO – це міжнародна організація зі стандартизації, метою якої є затвердження розроблених стандартів. Питання сертифікації ISO у сфері публічних закупівель не є однозначним. З одного боку, як визначено в ч. 5 ст.23 Закону України «Про публічні закупівлі»(надалі – Закон), замовники можуть, зокрема, вимагати від учасника подання ним довідки про відповідність предмета закупівлі екологічним, якісним та іншим характеристикам, зазначеним у тендерній документації. Іншими словами, Закон передбачає, що:
1.дозволяє замовникам вимагати довідки від учасників торгів;
2.не забороняє вимагати сертифікати ISO.
АЛЕ Сертифікація ISO не є обов’язковою в будь-якій країні та може бути отримана в будь-якій країні та на сьогоднішній день є добровільним документом
Таким чином, вимога Замовника вимагати від учасників надання сертифікатів зареєстрованих в країні походження (виробництва) товару, не є юридично обґрунтованою та суперечить статті 31 Господарського кодексу України та Закону України «Про публічні закупівлі».
Замовник ставить учасників у різні позиції в конкретній процедурі закупівлі, при цьому одні учасники (які не мають сертифікати зареєстровані в країні походження (виробництва) товару) перебувають у більш невигідному становищі, тоді як інші мають більшу перевагу і автоматично підвищують свої шанси бути визнаними переможцем у конкретній процедурі закупівлі.
За таких умов участь у процедурі закупівлі можуть брати лише ті учасники, які можуть надати вищезазначені сертифікати зареєстровані в країні походження (виробництва) товару), що є дискримінацією учасників, у тому числі тих, які мають Сертифікати ISO зареєстровані не в країні походження (виробництва) товару.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації