• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Електрична енергія

Завершена

1 620 779.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 8 103.90 UAH
Період оскарження: 30.01.2024 19:26 - 09.02.2024 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

скарга

Номер: 6ea56393d2c6498fa90c44f53b97f200
Ідентифікатор запиту: UA-2024-01-30-015310-a.c1
Назва: скарга
Скарга:
скрага на незаконні вимоги тендерної документації Замовника
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 12.02.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 05.02.2024 18:26
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 19.02.2024 18:55
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 19.02.2024 18:55
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "СТАТУС ЕНЕРГО", Паньків Ярослав Андрійович 380982254677 statusenergo@ukr.net http://statusenergo.com.ua

Пункт скарги

Номер: 3add111f1f7047eda42f52ec3c403c24
Заголовок пункту скарги: Умови тендерної документації є дискримінаційними, незаконними та такими, що значно обмежують кількість потенційних учасників процедури закупівлі
Опис заперечення: 1. Відповідно до пункту 7 Додатку 2 ТД Замовника: «6. Для забезпечення стабільного, безперебійного постачання електричної енергії замовнику, учасник повинен добросовісно виконувати свої зобов’язання, в тому числі фінансовими, перед іншими учасниками ринку електричної енергії, зокрема передбачені Правилами ринку, затвердженими Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (у редакції постанови НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168). Для підтвердження добросовісного виконання своїх фінансових зобов’язань учасник у складі пропозиції повинен надати гарантійний лист про те, що за час роботи нового ринку електричної енергії, а саме з 01.07.2019 року по день подання пропозиції, учасник не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного» та зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі («НЕК «Укренерго»), який виконує функції адміністратора розрахунків та/або інших відкритих джерелах інформації, відповідно до Правил ринку, затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року N 307 у редакції постанови НКРЕКП від 24 червня 2019 року N 1168».
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: "Правила ринку" затверджені Постановою НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168. Відповідно до пункту 1.1.1 "Правил ринку". Правила визначають порядок реєстрації учасників ринку, порядок та вимоги до забезпечення виконання зобов'язань за договорами про врегулювання небалансів електричної енергії, правила балансування, правила функціонування ринку допоміжних послуг, порядок проведення розрахунків на балансуючому ринку та ринку допоміжних послуг, порядок виставлення рахунків, порядок внесення змін до цих Правил, положення щодо функціонування ринку при виникненні надзвичайної ситуації в об’єднаній енергетичній системі України. "Правилами ринку" передбачено надання статусу "переддефолтний" у разі настання однієї з трьох подій або обставин, що передбачені пунктом 1.7.1 Правил. У випадку визнання за суб’єктом господарювання статусу "переддефолтний" та/або "дефолтний", про це офіційно повідомляється на веб-сайті адміністратора розрахунків (НЕК "Укренерго"). Інформація про учасників ринку, що набули відповідного статусу, оновлюється щоденно. В такому випадку, учаснику ринку надається два робочі дні для усунення підстав, які стали причиною надання статусу «переддефолтний». У разі тривалості статусу «переддефолтний» для учасника ринку більше двох робочих днів, учасник ринку набуває статусу «дефолтний» (п.1.7.4. Правил ринку). Відтак, чинне законодавство не обмежує у діяльності постачальників електричної енергії щодо здійснення діяльності з постачання електроенергії, в разі набуття статусу «переддефолтний». Цей статус може тривати лише два робочі дні, і у разі зняття такого статусу, постачальник електричної енергії здійснює свою діяльність незалежно від перебування в статусі «переддефолтний». Статус «переддефолтний» анулюється в разі вирішення подій або обставин п. 1.7.1. Правил ринку та носить виключно попереджувальний характер, і ніяким чином не впливає на постачання електричної енергії і не є перепоною для подальшого постачання, участі у закупівлях, тощо. Також відповідно до пункту 6 Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії вУкраїні воєнного стану, затвердженого Наказом Міністерства енергетики України від 13 квітня 2022 року № 148: «За поданням оператора системи встановлюється статус «Переддефолтний» та «Дефолтний» для електропостачальників (крім ПУП або постачальника останньої надії) у випадку несплати послуг оператора системи, наданих у період дії воєнного стану, до 15 числа місяця наступного за розрахунковим, з урахуванням постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 25 лютого 2022 року № 332 «Про забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії, під час особливого періоду» (із змінами)». А згідно з пунктом 13 розділу XVII «прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13 квітня 2017 року № 2019-VIII функції постачальників універсальних послуг можуть виконувати виключно електропостачальники, створені у результаті здійснення заходів з відокремлення операторів системи розподілу (кількість приєднаних споживачів до системи розподілу яких перевищує 100 тисяч). З цього випливає, що постачальники універсальних послуг, навіть за наявності підстав для надання їм статусу «переддефолтний» не набуватимуть його у зв’язку з запровадженням на території України воєнного стану відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022. Відповідно до ч. 4 ст. 56 Закону України «Про ринок електричної енергії» покладення зобов’язань з надання універсальних послуг не обмежує права електропостачальника здійснювати постачання електричної енергії за вільними цінами. Отже постачальники універсальних послуг беруть участь в процедурах закупівлі електричної енергії на рівних умовах з іншими учасниками, вільно встановлювати свої ціни на електричну енергію при участі в публічних закупівлях. Таким чином наявність оскаржуваної вимоги в тендерній документації ставить в дискримінаційне становище інших учасників, в тому числі ТОВ «СТАТУС ЕНЕРГО», поряд з постачальниками універсальних послуг, які навіть при наявності підстави для отримання статусу «Переддефолтний» не набуватимуть його у зв’язку з чинністю Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану, затвердженого Наказом Міністерства енергетики України від 13 квітня 2022 року № 148. Власне статус «переддефолтний» анулюється в разі вирішення подій або обставин п. 1.7.1. Правил ринку та носить виключно попереджувальний характер, і ніяким чином не впливає на постачання електричної енергії і не є перепоною для подальшого постачання, участі у закупівлях, тощо. Помилковою вимогу про надання гарантійного листа щодо дефолтного та переддефолтного стану вважає й Антимонопольний комітет України (далі - Комітет), який надав обов’язкові для розгляду рекомендації Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України щодо вдосконалення вимог до учасників процедур закупівель електричної енергії від 05.03.2020 № 5-рк.Комітет зазначає, що при закупівлі електричної енергії замовники виписують до постачальників вимоги, яким можуть відповідати тільки найкрупніші гравці на ринку. Однією із таких вимог Комітет визнає надання гарантійного листа про те, що потенційний постачальник не набував статусу "Дефолтного" або "Переддефолтного". Хоча насправді у випадку визнання такого статусу про це офіційно повідомляється на веб-сайті Адміністратора розрахунків. Інформація там оновлюється щодня, тому перевірити відсутність в переліку учасника торгів на день закупівель можна без додаткової вимоги надати довідку. Комітет зазначає (пункти 45-48 наведених вище рекомендацій), що відповідно до пункту 1.7.2 "Правил ринку" Адміністратор розрахунків на період існування такого статусу, зокрема, публікує на офіційному веб-сайті Адміністратора розрахунків повідомлення про набуття учасником ринку статусу "Переддефолтний" із зазначенням дати набуття такого статусу. Отже, чинним нормативно-правовими актами, що діють у сфері енергетики, а саме - "Правилами ринку", передбачено обов’язок Адміністратора розрахунків публікувати на офіційному веб-сайті інформацію щодо учасників, які набули статусу "Переддефолтний". Отже, Замовник може безперешкодно перевірити, чи не набув учасник відкритих торгів такого статусу за допомогою даних з відкритих джерел (офіційний веб-портал Адміністратора розрахунків), а отже, встановлення в Документації вимог щодо надання гарантійного листа про те, що Скаржник не набував статусу "Дефолтного" або "Переддефолтного", може бути додатковим бар’єром для учасників відкритих торгів, а також давати необгрунтовані підстави для Замовника щодо недопуску Пропозиції певного учасника до оцінки. Комітет також підкреслює, що допуск до публічних торгів якомога більшої кількості учасників призведе до цінової конкуренції, а відтак і до здешевлення електроенергії для кінцевого споживача. На час проведення Процедури закупівлі TOB "СТАТУС ЕНЕРГО" не має статусу "переддефолтного" або "дефолтного". Тобто, на сьогоднішній день ТОВ "СТАТУС ЕНЕРГО" є повноцінним учасником ринку, який належним чином виконує свої зобов’язання перед АР та не перебуває під будь-якими обмеженнями, пов’язаними з набуттям статусів "Переддефолтний" або "Дефолтний". Таким чином, гарантійний лист, що має надати учасник, абсолютно не гарантує Замовнику неможливість настання негативних наслідків під час виконання останнім договірних зобов’язань. Така вимога Замовника обмежує коло потенційних учасників лише тими, хто протягом трьох років жодного разу не набував статусу «переддефолтний» та/або "дефолтний", а також перешкоджає ТОВ "СТАТУС ЕНЕРГО" взяти участь у закупівлі. Наявність статусу "Дефолтного" або "Переддефолтного" в минулому абсолютно не впливає на постачання електричної енергії в 2023-2024 році, адже після ануляції відповідного статусу суб’єкт господарювання не має жодних встановлених законодавством обмежень як учасник ринку електричної енергії, в тому числі і таких, що перешкоджали б йому брати участь у процедурі закупівлі. Тобто, це жодним чином не впливає на його здатність добросовісно виконувати свої зобов'язання за договором, бути постачальником електричної енергії тощо. А відтак, вимога про надання вказаного гарантійного листа носить відверто дискримінаційний характер, унеможливлює участь у закупівлі значної кількості суб’єктів господарювання, в тому числі і Скаржника, та надає необгрунтовані переваги для участі у закупівлі визначеному колу учасників, проте, об’єктивно не має істотного значення для Замовника. Відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено діючий стандарт ДСТУ EN 50160:2014. «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2010, IDT)». Оскаржувані нами вимоги не передбачено національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2014. Отже Замовник неправомірно встановив оскаржувані вимоги до предмета закупівлі, в порушення пункту 29 Особливостей, За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами законодавства в цій частині. Вищевказані вимоги Документації є незаконними, дискримінаційними та такими, що порушують вимоги пункту 29 Особливостей, тому просимо зобов'язати Замовника внести відповідні зміни до Документації та виключити оскаржувані нами вимоги.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Номер: ade9d21dc602424489b97d2c6e072c7f
Заголовок пункту скарги: Умови тендерної документації є дискримінаційними, незаконними та такими, що значно обмежують кількість потенційних учасників процедури закупівлі
Опис заперечення: «1.Довідку про створення Учасником на території Волинської області власного структурного підрозділу - Центру обслуговування споживачів (клієнтів), згідно з вимогами «Правил роздрібного ринку електричної енергії», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (зі змінами), який щоденно (окрім вихідних та святкових днів, встановлених законодавством України) приймає звернення/скарги/претензії споживачів, надає роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством, з єдиним вікном для прийому та видачі документів щодо постачання електричної енергії та в якому проводиться особистий прийом споживачів. Довідка надається за формою 1: 1.1. Положення про власний структурний підрозділ - Центр обслуговування споживачів (клієнтів) на території Волинської області, яке затверджено у встановленому законодавством порядку та яке згідно вимог ст. 64 Господарського Кодексу України підтверджує створення Учасником такого власного структурного підрозділу - Центру обслуговування споживачів (клієнтів) на території Волинської області. 1.2. Наявність Центру обслуговування споживачів (клієнтів) на території Волинської області має бути підтверджено зазначенням такої інформації на власному офіційному сайті відповідно до пп.8 п.2.2 Постанови НКРЕКП №1469 від 27.12.2017 "Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу".»
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно до п. 8.3.6. Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 року № 312, Учасники роздрібного ринку мають здійснювати особистий прийом споживачів, реєстрацію та збереження звернень/скарг/претензій споживачів та додатків до них відповідно до порядку, визначеного цими Правилами та/або положенням про інформаційно-консультаційний центр по роботі зі споживачами електричної енергії, затвердженим Регулятором. Учасники роздрібного ринку мають виконувати функції, які виконує інформаційно-консультаційний центр, незалежно від того, чи створено учасником роздрібного ринку такий центр. Забезпечення виконання такої роботи може виконуватись відповідним структурним підрозділом (сектором) учасника роздрібного ринку чи окремим його працівником. Відповідно до п. 8.3.17. зазначених Правил Учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз'яснення та інформацію, передбачену законодавством. У центрі обслуговування споживачів має бути організоване єдине вікно для прийому та видачі документів щодо надання послуг учасниками роздрібного ринку, а також може бути створений інформаційно-консультаційний центр та кол-центр, які функціонують відповідно до вимог, установлених Регулятором. Для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50000 споживачів, створення центрів обслуговування споживачів не є обов'язковим. У такому разі функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку. Тобто, Правилами роздрібного ринку електричної енергії чи будь-яким іншим нормативно-правовим актом не встановлено вимог щодо місця створення Центру обслуговування споживачів, зокрема і щодо їх створення за місцезнаходженням клієнтів електропостачальника. Це ж стосується окремого структурного підрозділу чи посадової особи, яка виконує функції центру ос посадової особи, з робочим місцем на території Волинської області обслуговування споживачів. На виконання таких норм чинного законодавства, Товариство з обмеженою відповідальністю «СТАТУС ЕНЕРГО» створило Центр з обслуговування споживачів за своїм місцезнаходженням, а саме у Львівській області (для підтвердження зазначеного додаємо накази про створення відповідного центру). Створений ТОВ «СТАТУС ЕНЕРГО» Центр з обслуговування споживачів повністю виконує покладені на нього обов’язки та завдання щодо обслуговування клієнтів на території всієї України. А відсутність таких структурних підрозділів на території саме Волинської області жодним чином не впливає на можливість здійснювати ліцензовану діяльність щодо постачання електричної енергії споживачу та на якість надання послуг таким електропостачальником. Зважаючи на наведене, ТОВ «СТАТУС ЕНЕРГО» не може виконати таку вимогу Замовника, яка є дискримінаційною, такою, що значно звужує коло потенційних учасників закупівлі, адже взяти участь у закупівлі зможуть лише ті учасники, які створили Центр з обслуговування споживачів у Волинській області. Зазначена вище вимога Замовника, окрім того, що порушує вимоги пункту 29 Особливостей, є необґрунтованою і дискримінаційною, а відтак незаконною та обмежує коло учасників, які бажають взяти участь у закупівлі. 2) Замовник вимагає надати Положення про власний структурний підрозділ - Центр обслуговування споживачів (клієнтів) на території Волинської області, але, як вже зазначалось, Товариство з обмеженою відповідальністю «СТАТУС ЕНЕРГО» створило Центр з обслуговування споживачів за своїм місцезнаходженням, а саме у Львівській області, а отже і Положення, яке діє в ТОВ «СТАТУС ЕНЕРГО», поширюється на Центр обслуговування споживачів (клієнтів) у Львівській області. Створений ТОВ «СТАТУС ЕНЕРГО» Центр з обслуговування споживачів повністю виконує покладені на нього обов’язки та завдання щодо обслуговування клієнтів на території всієї України. А відсутність таких структурних підрозділів на території саме Волинської області жодним чином не впливає на можливість здійснювати ліцензовану діяльність щодо постачання електричної енергії споживачу та на якість надання послуг таким електропостачальником. Зважаючи на наведене, ТОВ «СТАТУС ЕНЕРГО» не може виконати таку вимогу Замовника, яка є дискримінаційною, такою, що значно звужує коло потенційних учасників закупівлі, адже взяти участь у закупівлі зможуть лише ті учасники, які створили Центр з обслуговування споживачів у Волинській області та мають відповідне Положення.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації