• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Сир твердий «Український» 50%, Сир кисломолочний 9,5%

Згідно умов цієї процедури закупівлі тендерною документацією вважається сукупність інформації у вигляді заповнених електронних полів в розділі "Тендерна документація" та прикріпленого текстового документу "ТД_Сири", що містить всю іншу інформацію, передбачену згідно ст. 22 Закону та з урахуванням Особливостей. З урахуванням обсягу фінансування видатків замовника до розгляду не приймається тендерна пропозиція, ціна якої є вищою ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення цих відкритих торгів.

Завершена

978 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 4 890.00 UAH
Період оскарження: 19.01.2024 10:13 - 24.01.2024 00:00
Скарга
Скасована
КЕП

Оскарження дискримінаційних умов

Номер: 620d7b26f5d742a8b3179611d18b7218
Ідентифікатор запиту: UA-2024-01-19-002448-a.a1
Назва: Оскарження дискримінаційних умов
Скарга:
Причина: Період оскарження закінчився
Дата скасування: 24.01.2024 00:02
Автор: ТОВ "СМАЧНЕНЬКО", С. Коваленко +380633461132 smachnenko.ltd@gmail.com

Пункт скарги

Номер: ebd5b6e169f9403bb3bf267d8460f31b
Заголовок пункту скарги: Додаткові вимоги до предмета закупівлі, які суперечать ДСТУ, якому він повинен відповідати
Опис заперечення: Вих. № 24/16 від 23.01.2024

Антимонопольний комітет України
Україна, 03680, Київ, вул. Митрополита Василя Липківського, 45

СКАРГА
(у порядку ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням п.п. 55-67 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування)

Суб’єкт оскарження
Товариство з обмеженою відповідальністю «Смачненько»
Україна, 18001, Черкаська обл., м. Черкаси, вул. Надпільна, буд. 261, оф. 303
Код ЄДРПОУ: 39795904
тел. 063 346 11 32, smachnenko.ltd@gmail.com

Замовник:
Смілянський дитячий будинок - інтернат
Україна, 20700, Черкаська обл., м. Сміла, вул. Осавула Василя Бурки, будинок 40
Код ЄДРПОУ: 03189765
тел.: 0638569159
Е-mail: corna4105@gmail.com

Відомості про процедуру закупівлі:
Процедура закупівлі Відкриті торги з особливостями
Інформація про предмет закупівлі ДК 021:2015, код 15540000-5 - Сирні продукти (Сир твердий «Український» 50%, Сир кисломолочний 9,5%)

Ідентифікатор закупівлі:

Подача пропозицій UA-2024-01-19-002448-a

до 27.01.2024 00:00


Підстави подання скарги встановлення Замовником вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників на підставі ч. 4 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі», порушення вимог ч. 4 ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі», принципів відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінацїї учасників, визначених ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі»

Смілянський дитячий будинок - інтернат оголосив про закупівлю товару (Ідентифікатор закупівлі: UA-2024-01-19-002448-a).
Скаржник має намір прийняти участь у даній закупівлі, однак ознайомившись з умовами Тендерної документації виявив встановлені замовником перешкоди.
Скаржник повідомляє про наявність в Тендерній документації на закупівлю товару (далі - Тендерна документація) дискримінаційних умов та умов, що обмежують конкуренцію та суперечать вимогам закону та вимогам Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості). Просимо зобов'язати Замовника усунути дискримінаційні умови та привести Тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства згідно наведеного нижче.
Вважаємо, що замовником в рамках здійснення даної закупівлі були допущені порушення головних принципів здійснення публічних закупівель, визначених ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон):
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації оскаржуваних вимог у відповідний спосіб були визнані такими, що порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 5 Закону.

1. Щодо експертного висновку на сир твердий

Відповідно до положень п. 2 Додатку № 1 до тендерної документації предметом закупівлі є:

2. Сир твердий «Український» 50% - 1200 кг. повинен відповідати вимогам стандарту - ДСТУ 4421:2005 Сири тверді (український асортимент). Технічні умови.
Показники мікробіологічні: бактерії групи кишкової палички (БГКП), в 0,01 г – не допускається; наявність listeria monocytogenes, в 25 г – не допускається; патогенні мікроорганізми, в т.ч. сальмонели, в 25 г продукту – не допускається. Фізико-хімічні показники: масова частка вологи, не більше ніж 41%; масова частка кухонної солі, не більше ніж 1,3%, масова частка жиру не менше 50%. Показники мікотоксинів: - вміст афлатоксину М1, не більше 0,0002 мг/кг; Показники пестицидів: - вміст ГХЦГ і його ізомерів, не більше 0,04 мг/кг; - вміст ДДТ і метаболітів (ДДД, ДДЕ), не більше 0,04 мг/кг. Показники радіонуклідів: - питома активність цезію-137, не більше 5,06 Бк/кг; - питома активність стронцію-90, не більше 5,8 Бк/кг. Показники токсичних елементів: - масова частка свинцю, не більше 0,09 мг/кг; - масова частка кадмію, не більше 0,03 мг/кг; - масова частка арсену, не більше 0,05 мг/кг; - масова частка ртуті, не більше 0,0009 мг/кг. На підтвердження зазначених вище характеристик, учасники повинні надати у складі своєї пропозиції експертний висновок виданий лабораториєю Держпродспоживслужби на виробника продукції.

Відповідно до положень п. 2 Додатку № 1 до тендерної документації замовник визначив, що предметом закупівлі є сир твердий «Український» 50%, який повинен відповідати вимогам ДСТУ 4421:2005.
Однак далі замовник в супереч вимог ДСТУ 4421:2005 встановлює інші необґрунтовані вимоги, які встановлюють додаткові специфічні обмеження, які здебільшого з огляду на граничні вимоги ДСТУ на предмет закупівлі вже випробувальними лабораторіями не досліджуються у тій ступені деталізації яка прописана замовником.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі
Тип порушення: Технічні, якісні та кількісні характеристики предмету закупівлі
Опис суті пункту скарги: Відповідно до п. 5.1.3 ДСТУ 4421:2005 масова частка кухонної солі у сирі твердому асортименту «Український» повинна становити не більше ніж 1,6%.
Відповідно до п. 5.1.6 ДСТУ 4421:2005 вміст афлатоксину М1 повинен бути не більше 0,0005 мг/кг, вміст ГХЦГ і його ізомерів – не більше 0,05 мг/кг, а вміст ДДТ і метаболітів (ДДД, ДДЕ) – не більше 0,05 мг/кг.
Відповідно до п. 5.1.5 ДСТУ 4421:2005 масова частка ртуті повинна бути не більше 0,02 мг/кг.

Таким чином, замовник штучно обмежує коло учасників шляхом встановлення масова частка кухонної солі – не більше ніж 1,3%, вміст афлатоксину М1 – не більше 0,0002 мг/кг; вміст ГХЦГ і його ізомерів – не більше 0,04 мг/кг; вміст ДДТ і метаболітів (ДДД, ДДЕ) – не більше 0,04 мг/кг, масова частка свинцю – не більше 0,09 мг/кг, при цьому, зазначаючи вимоги щодо відповідності запропонованого товару ДСТУ 4421:2005.
Скаржник, як потенційний учасник, планує пропонувати товар виробництва ПрАТ «Хмельницька маслосирбаза», що відповідає всім вимогам ДСТУ 4421:2005 та з показниками масової частки кухонної солі у сирі твердому асортименту «Український» 1,4%, вмістом афлатоксину М1 менше 0,0005 мг/кг, вмістом ГХЦГ і його ізомерів менше 0,05 мг/кг, вмістом ДДТ і метаболітів (ДДД, ДДЕ) менше 0,05 мг/кг та масовою часткою ртуті 0,0049 мг/кг, на підтвердження надаємо відповідний експертний висновок № 000131 д.к./24.
Проте скаржник не зможе взяти участь у закупівлі, адже замовник штучно обмежив коло учасників шляхом зазначення менших показників, що не відповідає державним стандартам. Зазначена вимога є безпідставною, дискримінаційною, такою, що суперечить Закону України «Про публічні закупівлі» та обмежує коло потенційних учасників Процедури закупівлі, порушує принцип недискримінації учасників, виходячи з того, що участь у закупівлі зможуть прийняти лише ті учасники, які мають можливість запропонувати товар у відповідності до безпідставно визначених учасником показників, які не відповідають положенням ДСТУ.
Аналогічна ситуація аналізувалася органом оскарження під час розгляду скарги UA-2023-04-14-007912-a.a1, за результатами якого було прийнято рішення № 5683 -р/пк-пз від 01.05.2023 р. та зобов’язано замовника усунути порушення.


Така деталізація вимоги може призвести до того, що товар вироблений тим самим виробником різних партій може відрізнятися та не буде відповідати визначеним замовником вимогам, однак буде відповідати ДСТУ.
Створюється враження, що замовник виписав якісні вимоги з вже готового експертного висновку.
Немає жодного стандарту (ГОСТ, ДСТУ, ТУ У виробника), який би встановлював визначені замовником вимоги за показниками.
Більш того враховуючи проведення досліджень лабораторіями саме на відповідність вимогам стандартів з врахуванням мінімальної вимірювальною об’ємною активністю та об’єктивною необхідністю визначення значення показника в розмірі однієї десятитисячної, тоді як допустимі норми стандартом визначаються в одній десяті.
Таким чином, Скаржником було встановлено, що велика частина вимог до технічних параметрів предмету закупівлі точно співпадають із показниками, які були перевірені у конкретно взятій партії та які при тому, що цей товар буде виробляти той же виробник та за тією ж технологією, вже не відповідатимуть наступній партії товару, що зумовлюється зміною сировини (молоко від інших корів або тих же корів, які однак отримували свій корм з іншої місцевості) або пори року.
Встановлюючи вимоги до якості предмета закупівлі замовник повинен мати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі (відповідно до пункту 41 постанови КМУ від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами)). Такої інформації не було опубліковано.
З огляду на вищезазначене, вважаємо, що замовник зловживає своїми правами, порушує принципи відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників та рівного ставлення до них.
Замовник жодним чином не обґрунтував необхідність встановлення вимоги саме у цій редакції.
Замовник не може безпідставно звужувати коло потенційних учасників створюючи штучні фільтри, покликані забезпечити конкурентні переваги певним учасниками.

При цьому, Скаржник належним чином зможе підтвердити якість запропоновано товару.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Номер: b77ca7d65df446058b75aff07d581f77
Заголовок пункту скарги: Оскарження умов
Опис заперечення: Відповідно до положень п. 3 Додатку № 1 до тендерної документації предметом закупівлі є:

3. Сир кисломолочний 9,5% - 3500 кг. повинен відповідати вимогам стандарту - ДСТУ 4554:2006 Сир кисломолочний. Технічні умови.
Показник антибіотиків мікробіологічним методом: - залишкова кількість антибіотиків тетрациклінової групи, не більше 0,01 од/г; - залишкова кількість стрептоміцину, не більше 0,5 од/г; - залишкова кількість пеніциліну, не більше 0,01 од/г. Показники радіонуклідів: - питома активність цезію-137, не більше 5.7 Бк/кг. (з врахуванням похибки); - питома активність стронцію-90, не більше 3,2 Бк/кг (з врахуванням похибки). Показники токсичних елементів: - масова частка свинцю, не більше 0,09 мг/кг. На підтвердження зазначених вище характеристик, учасники повинні надати у складі своєї пропозиції експертний висновок виданий лабораторією Держпродспоживслужби на виробника продукції.

Замовник визначає сир кисломолочний повинен відповідати ДСТУ 4554:2006, однак у той же час встановлює відмінні показники якості.
Аналогічна ситуація як і з сиром кисломолочним.
Відповідно до вимог п.п. 5.2.4 та 5.2.5 ДСТУ 4554:2006 та МБТиСН № 5061, питома активність цезію-137 повинна бути не більше 100 Бк/кг, питома активність стронцію-90 – не більше 20 Бк/кг, а масова частка свинцю – не більше 0,3 мг/кг.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі
Тип порушення: Технічні, якісні та кількісні характеристики предмету закупівлі
Опис суті пункту скарги: Таким чином, замовник штучно обмежує коло учасників шляхом встановлення показників питома активність цезію-137, не більше 5.7 Бк/кг. (з врахуванням похибки); - питома активність стронцію-90, не більше 3,2 Бк/кг (з врахуванням похибки); - масова частка свинцю, не більше 0,09 мг/кг, при цьому, зазначаючи вимоги щодо відповідності запропонованого товару ДСТУ 4554:2006.
Скаржник, як потенційний учасник, планує пропонувати товар виробництва ТОВ «Переяслав-молпродукт» та Приватне акціонерне товариство «Юрія», що відповідає всім вимогам ДСТУ 4554:2006, однак з показниками, які дещо відрізняються від тих що зазначив замовник (надаємо відповідні протоколи досліджень сиру кисломолочного).
Проте скаржник не зможе взяти участь у закупівлі, адже замовник штучно обмежив коло учасників шляхом зазначення менших показників, що не відповідає державним стандартам. Зазначена вимога є безпідставною, дискримінаційною, такою, що суперечить Закону України «Про публічні закупівлі» та обмежує коло потенційних учасників Процедури закупівлі, порушує принцип недискримінації учасників, виходячи з того, що участь у закупівлі зможуть прийняти лише ті учасники, які мають можливість запропонувати товар у відповідності до безпідставно визначених учасником показників, які не відповідають положенням ДСТУ.

3. Експертний висновок

Крім того просимо надати можливість подавати якісних характеристик товару не тільки у вигляді експертного висновку, виданий лабораторією Держпродспоживслужби, на виробника продукції, але й протоколів досліджень виданих лабораторіями поза мережою Держпродспоживслужби та тих що видані на ім’я участина.
Скаржник не може впливати на вибір виробника в питаннях лабораторій, в яких він проводить дослідження своєї продукції, особливо враховуючи обмеження можливості проведення досліджень за певними показниками у кожної такої лабораторії. Якщо лабораторія високопрофесійна та має належне обладнання для проведення досліджень, не може бути інших обмежень.
Просимо зобов’язати замовника усунути вищезазначене обмеження у п. 2 та п. 3 Додатку 1 до ТД.
Скаржник надає наявні у виробника протоколи випробувань та просить визнати їх належним доказом якості товару.

Обмеження повинні бути обґрунтованими, пропорційними та спрямованими на справедливу конкуренцію, а не на створення штучних умов певного кола учасників.
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації