-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Електрична енергія з розподілом
Завершена
392 748.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 964.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 1 964.00 UAH
Період оскарження:
18.01.2024 11:53 - 31.01.2024 00:00
Вимога
Вирішена
Щодо вимог ТД
Номер:
6a4301fd93d04003b1ffe7d7e5a14626
Ідентифікатор запиту:
UA-2024-01-18-006309-a.b2
Назва:
Щодо вимог ТД
Вимога:
Шановний Замовнику! Відповідно до п. 8.1. та п.8.2., Додатку № 4 Тендерної документації було встановлено умову (вимогу) до тендерної пропозиції:
«8.1. Для підтвердження можливості забезпечення учасником реалізації прав, передбачених п.12 цього додатку, у складі пропозиції учасник повинен надати Довідку про створення Учасником на території Сумської області Центру обслуговування споживачів, згідно з вимогами «Правил роздрібного ринку», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (зі змінами), який щоденно (окрім вихідних та святкових днів, встановлених законодавством України) приймає звернення/скарги/претензії споживачів, надає роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством, з єдиним вікном для прийому та видачі документів щодо постачання електричної енергії та в якому проводиться особистий прийом споживачів (довідка надається за формою 1 до Додатку 5)…
… 8.2. Учасники для яких створення центрів обслуговування споживачів не є обов’язковим, надають довідку про наявність власного окремого структурного підрозділу на території Сумської області або посадової особи, з робочим місцем на території Сумської області, на яких покладається забезпечення дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів (довідка надається за формою 2)…»
По-перше, жоден нормативний документ, який регулює діяльність у сфері постачання електричної енергії, та зокрема, постанова НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії» (надалі також Правила роздрібного ринку), не містять конкретної вимоги щодо обов’язкової наявності власного окремого структурного підрозділу на території Замовника або посадової особи з робочим місцем на території Замовника, тому така вимога є законодавчо необґрунтованою та безпідставною, а також свідомо звужує коло учасників, які бажають взяти участь у закупівлі, виходячи з наведеного нижче.
Відповідно до п 8.3.17 Правил роздрібного ринку учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз'яснення та інформацію, передбачену законодавством.
У центрі обслуговування споживачів має бути організоване єдине вікно для прийому та видачі документів щодо надання послуг учасниками роздрібного ринку, а також може бути створений інформаційно-консультаційний центр та кол-центр, які функціонують відповідно до вимог, установлених Регулятором.
Для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50000 споживачів, створення центрів обслуговування споживачів не є обов'язковим. У такому разі функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку.
Як вбачається зі змісту останнього речення пункту 8.3.17, якщо на постачальника електричної енергії не покладено обов’язок створення центру обслуговування, то ним (постачальником) створюється окремий структурний підрозділ, при цьому законодавець зазначив у вказаному положенні законодавства слово «підрозділ» або «посадова особа» в однині, тобто вбачається що у випадку наявності в обслуговуванні менше ніж 50 000 споживачів, потрібно створити один єдиний підрозділ з обслуговування споживачів. Також вимоги щодо конкретного територіального місця розміщення такого підрозділу як пунктом 8.3.17 Правил роздрібного ринку, так і бідь – яким іншим нормативно – правовим актом, не встановлено, а отже, можна дійти цілком правомірного та законно обґрунтованого висновку, що такий підрозділ може створюватися за будь – якою географічно – територіальною локацією. В іншому ж випадку законодавець зазначив би в Правилах роздрібного ринку «структурні підрозділи» та/або «структурний підрозділ, що розташований …….».
Згідно із даними офіційного веб-сайту НКРЕКП, розміщеними за посиланням https://www.nerc.gov.ua/sferi-diyalnosti/elektroenergiya/interaktivnij-reyestr-elektropostachalnikiv/reyestr-elektropostachalnikiv, із запровадженням нової моделі ринку електричної енергії відбулись зміни у взаємовідносинах між учасниками роздрібного ринку, згідно з якою споживачі набули право вільно обирати постачальників електричної енергії. З метою забезпечення споживачів можливістю зручного моніторингу роздрібного ринку електричної енергії та вибору електропостачальника, НКРЕКП за підтримки DiXi Group було створено публічний інтерактивний реєстр постачальників.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом УкраїниПро публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (Особливості).
Ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» , із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Статтею 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що у тендерній документації зазначаються один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону,
Але водночас відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Тобто, Правилами роздрібного ринку електричної енергії чи будь-яким іншим нормативно-правовим актом не встановлено вимог щодо місця створення Центру обслуговування споживачів/структурного підрозділу, зокрема і щодо їх створення за місцезнаходженням клієнтів електропостачальника.
Натомість, на виконання таких норм чинного законодавства, Скаржник створив Центр з обслуговування споживачів за своїм місцезнаходженням, а саме - у Харківській області.
Також наведені вище вимоги Замовника є необґрунтованими і дискримінаційними, а відтак незаконними та такими, що обмежують коло учасників, які бажають взяти участь у закупівлі, оскільки відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2014 "Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2010, IDT)". Вказані документи, які вимагає надати Замовник, не передбачені національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2014.
Враховуючи вище викладене, вбачається, що пункт 8.3.17 Правил роздрібного ринку, визначає обов’язок створення окремого структурного підрозділу або покладення функцій на окрему посадову особу з розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, який (яка) може знаходиться у будь – якому місці України.
Щодо посилань на виникнення необхідності в особистому прийомі в приміщенні електропостачальника, слід зауважити, що наразі ми існуємо у 21 сторіччі,а тим більше під час воєнного стану в Україні, а тому за необхідності у будь – який момент споживач (замовник) може скористатися сучасними інтернет технологіями та отримати зв'язок з представниками постачальника (відеозв’язок у мессенджерах, через Zoom, та ін.)
Вказане підтверджується також рішеннями Антимонопольного комітету України № 13434-р/пк-пз від 24.08.2023, 11881-р/пк-пз від 01.08.2023, зокрема:
«Відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Слід зазначити, що національні стандарти для електричної енергії не передбачають наявності вищезазначених документів.
За таких умов, вищезазначені умови Документації суперечать положенням Особливостей в цій частині.
Встановивши наведені вище умови у Документації, Замовник порушив положення пункту 29 Особливостей.
Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині» (арк. 4-5 рішення 13434-р/пк-пз.)
Також, просимо при розгляді даного повідомлення врахувати наступне.
Згідно з п. 31 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація (далі — ТД) — документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. У ТД замовник визначає свої вимоги до товару (послуги, роботи), які він має намір закупити, а також до постачальника предмета закупівлі, який повинен виконати умови ТД. Вимоги до ТД викладені у ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог також порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Разом з цим, ч. 4 ст. 22 Закону заборонено встановлювати у ТД вимоги, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників (далі — дискримінаційні вимоги або дискримінаційні умови). Заборона на встановлення дискримінаційних вимог випливає також з інших вимог Закону. Зокрема, ст. 5 Закону визначено, що одним із принципів здійснення закупівель є недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Ст. 5 Закону встановлює наступні правила, покликані забезпечити недискримінацію учасників: рівність умов участі у закупівлях учасників всіх форм власності та організаційно правових форм; обов'язок замовника забезпечити вільний доступ всім учасникам до інформації про закупівлю; заборона замовнику встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Ч. 1 ст. 12 Закону встановлює вимоги, зокрема до Prozorro, зазначаючи про те, що електронна система закупівель повинна бути загальнодоступною та гарантувати недискримінацію.
Отже, головна ознака умов ТД, за якою їх можна віднести до дискримінаційних — це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції та дискримінація учасників. Тобто замовник встановлює такі вимоги до учасника торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими у порівнянні з вимогами, які звичайно висуваються та вважаються об'єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю. Шляхом включення до тендерної документації дискримінаційних умов замовник (навмисно або ні) необґрунтовано звужує коло потенційних учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурсі.
Отже, вимоги тендерної документації, які прямо протирічать положенням чинного законодавства, є неправомірними, незаконними та такими, що автоматично вважаються дискримінаційними.
Враховуючи вище викладене,
ПРОСИМО:
внести зміни до п. 8.1. та п.8.2., Додатку № 4 Тендерної документації, а саме: виключити словосполучення «на території Сумської області або посадової особи, з робочим місцем на території Сумської області».
Пов'язані документи:
Учасник
- рішення від 24.08.2023 № 13434.pdf 24.01.2024 11:22
- рішення від 01.08.2023 № 11881.pdf 24.01.2024 11:22
- протокол 7 та дод 4 зі змінами.pdf 26.01.2024 13:31
Дата подачі:
24.01.2024 11:22
Вирішення:
Вашу вимогу розлянуто . Відвовідь надано. Зміни вснесені до додатку 4
Статус вимоги:
Задоволено
Вимога
Вирішена
Щодо сертифікації
Номер:
b35beaed7b24419681b3239d84569dfd
Ідентифікатор запиту:
UA-2024-01-18-006309-a.b1
Назва:
Щодо сертифікації
Вимога:
Шановний Замовнику детально ознайомившись з тендерної документації ми дійшли висновку, що вона містить вимоги, що для нас як потенційного учасника є дискримінаційними та такими що звужують коло потенціальних учасників й порушують основні принципи закупівель, щодо не дискримінації учасників. Додаток № 2 до тендерної документації « Перелік документів, які має надати учасник закупівлі у складі своєї пропозиції» , Учасник повинен надати в складі тендерної пропозиції: - Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності системи управління охороною здоров'я та безпекою праці учасника закупівлі згідно вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2019, IDT) «Системи управління охороною здоров'я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» або аналогічних систем чи більш нових версій стандартів. - Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності системи екологічного управління учасника закупівлі згідно вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування» або аналогічних систем чи більш нових версій стандартів. - Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності вимогам ДСТУ ISO 27001 (ISO 27001). Дана вимога є дискримінаційною та підлягає вилученню з тендерної документації в зв’язку з тим, що : Відповідно до статті 31 Господарського кодексу України, дискримінацією суб'єктів господарювання є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), направлених на обмеження чи позбавлення права на здійснення господарської діяльності та ставлять суб'єкта господарювання у гірше становище порівняно з іншими суб'єктами господарювання. Частиною 3 ст. 2 Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» - дія положень цього закону не поширюється на оцінку відповідності послуг, а стаття 24 цього закону передбачає право суб’єкту господарювання на добровільну оцінку відповідності. Тому вимогою щодо надання Документального підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності системи управління охороною здоров'я та безпекою праці учасника закупівлі згідно вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2019, IDT) «Системи управління охороною здоров'я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» або аналогічних систем чи більш нових версій стандартів. Документального підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності системи екологічного управління учасника закупівлі згідно вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування» або аналогічних систем чи більш нових версій стандартів та документального підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності вимогам ДСТУ ISO 27001 (ISO 27001). Ви ставите учасників у різне становище в даній процедурі закупівлі, при чому одних в гірше (ті учасники, що не мають такого сертифікату, і при чому НЕ ЗОБОВ’ЯЗАНІ його отримувати), а інших – у вигідне становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі. Тому, по факту маємо явну дискримінацію, яка порушує один із основних принципів здійснення публічних закупівель (стаття 5 Закону України «Про публічні закупівлі») – недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Наявність чи відсутність сертифікатів ніяким чином не впливають на постачання електричної енергії споживачу. ВИМАГАЄМО –вилучити дану вимогу з тендерної документації.
Пов'язані документи:
Замовник
- протокол3.pdf 19.01.2024 11:44
- Додаток 2 до тендерної документації зі змінами.docx 19.01.2024 11:44
Дата подачі:
18.01.2024 15:44
Вирішення:
Ваше питання розглянуте , відповідь надана
Статус вимоги:
Задоволено