• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Хлоріт натрія

Завершена

1 248 675.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 6 243.38 UAH
Період оскарження: 08.01.2024 11:24 - 01.02.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником

СКАРГА на порушення замовником порядку проведення процедури закупівлі

Номер: 35565585c73948a4a7616733ef52ceef
Ідентифікатор запиту: UA-2024-01-08-001624-a.c1
Назва: СКАРГА на порушення замовником порядку проведення процедури закупівлі
Скарга:
Відповідно до оголошення про здійснення відкритих торгів з особливостями від 08.01.2024 р., ідентифікатор № UA-2024-01-08-001624-a (далі – Закупівля), КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО «ЧОРНОМОРСЬКВОДОКАНАЛ» ЧОРНОМОРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ОДЕСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ (далі – Замовник) здійснює закупівлю, предметом якої є: Хлоріт натрію за ДК 021:2015 – 24310000-0 - «Основні неорганічні хімічні речовини». Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» скарга до органу оскарження подається суб’єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель. Відповідно до ч. 2 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, установленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, установленої для подання тендерних пропозицій. Відповідно до преамбули Закону України «Про публічні закупівлі» метою Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. Згідно з нормами ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) принципами здійснення закупівель є: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням. Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною 4 статті 22 Закону визначено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. ТОВ «КАПІТАЛ-РОСТ» має намір взяти участь у Закупівлі, але вважає, що тендерна документація Замовника містить положення та вимоги, які порушують встановлені Законом принципи здійснення публічних закупівель щодо недискримінації учасників, максимальної економії та ефективності, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, що вбачається з наступного. Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі та фактичні обставини, що це підтверджують 1. Відповідно до пункту 2 розділу 1 Додатку 1 до тендерної документації Учасник зобов’язаний надати зокрема скан-копію з оригіналу посвідчення водія з охорони праці. Чинним законодавством України, а саме Законом України «Про дорожній рух» та Положенням про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 8 травня 1993 р. № 340, передбачено лише можливість отримання посвідчення водія у якому зазначається право керування транспортними засобами відповідної категорії (А1, А, В1, В, С1, С, Т, ВЕ, С1Е, СЕ, D1, D, D1E, DE), а видача «посвідчення водія з охорони праці» не передбачена. Також слід звернути увагу на те, що Класифікатор професій ДК 003:2010 не містить такої професії як «водій з охорони праці», а містить лише професію «Водій автотранспортних засобів». Відповідно до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників випуск 69 «Автомобільний транспорт», затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 14.02.2006 р. № 136, від водія автотранспортних засобів не вимагається наявність знань з охорони праці та проходження навчання з охорони праці. Крім того, враховуючи, відповідь Замовника на опубліковане в електронній системі закупівлі запитання, очевидним є факт, що зазначена вимога включена до тендерної документації з метою забезпечення перемоги учасника водії якого заздалегідь пройшли навчання з охорони праці та отримали відповідні документи, що не є обов’язковим з огляду на кваліфікаційні характеристики професії водія автотранспортних засобів. Тобто очевидною є змова Замовника та одного з учасників, з метою спотворити результати закупівлі. Таким чином, зазначена вимога тендерної документації є такою, що не відповідає вимогам чинного законодавства України та повинна бути виключена з тендерної документації. 2. Відповідно до пункту 10 Додатку 2 до Тендерної документації «якість товару повинна відповідати вимогам, встановленим до нього діючими на території України нормами, правилами (ГОСТ, ДСТУ, ТУ)» Відповідно до статті 1 Закону України «Про стандартизацію», стандарт - нормативний документ, заснований на консенсусі, прийнятий визнаним органом, що встановлює для загального і неодноразового використання правила, настанови або характеристики щодо діяльності чи її результатів, та спрямований на досягнення оптимального ступеня впорядкованості в певній сфері; технічні умови - нормативний документ, що встановлює технічні вимоги, яким повинна відповідати продукція, процес або послуга, та визначає процедури, за допомогою яких може бути встановлено, чи дотримані такі вимоги. Відповідно до статті 11 Закону України «Про стандартизацію» до повноважень Національного органу стандартизації, зокрема належить прийняття, скасування та відновлення дії національних стандартів, кодексів усталеної практики та змін до них відповідно до цього Закону. Відповідно до статті 16 Закону України «Про стандартизацію» Підприємства, установи та організації мають право розробляти, приймати, перевіряти, переглядати та скасовувати стандарти, кодекси усталеної практики, технічні умови і зміни до них, установлювати процедури їх розроблення, прийняття, перевірки, перегляду, скасування та застосування. Таким чином мова йде про нормативні документи (ГОСТ, ДСТУ, ТУ) дія яких розповсюджується виключно на територію України, однак виробники що виробляють продукцію за межами України керуються своїми національними або регіональними стандартами, наприклад для країн Європейського Союзу це стандарти EN. При цьому, незалежно від того який стандарт використовується виробником Товару, його якість буде відповідати умовам, наведеним у тендерній документації, якщо процес виготовлення продукції, тобто відповідний стандарт, містить вимоги до технічних, якісних та кількісних показників продукції, що задовольняють вимогам тендерної документації до предмету закупівлі. Наше підприємство має намір взяти участь у закупівлі з товаром іноземного виробництва, який виготовляється за європейським стандартом, а тому не може надати у складі тендерної пропозиції копію Технічних умов виробника, а також документи, в яких зазначено, що пропонований Товар відповідає саме Технічним умовам виробника. Разом з тим, ТОВ «КАПІТАЛ-РОСТ» має змогу запропонувати до закупівлі товар, який повністю відповідає вимогам технічної специфікації та іншим вимогам тендерної документації до предмету закупівлі, що підтверджується наступними документами на товар (копії додаються до скарги): - Європейський стандарт EN 938. Тому ТОВ «КАПІТАЛ-РОСТ» вважає, що зазначені умови ТД є дискримінаційними по відношенню до потенційних учасників-нерезидентів, а також до вітчизняних учасників, в тому числі до ТОВ «КАПІТАЛ-РОСТ», які що можуть запропонувати товар іноземного виробництва, що виробляється до стандартів Євросоюзу або національних стандартів країни виробника товару. Такі потенційні учасники, в тому числі ТОВ «КАПІТАЛ-РОСТ», не будуть мати змоги надати у складі своїх тендерних пропозицій документи про відповідність продукції ГОСТ, ДСТУ, ТУ. Отже, вимога Замовника про відповідність товару вимогам, встановленим до нього діючими на території України нормами, правилами (ГОСТ, ДСТУ, ТУ) є дискримінаційною по відношенню до учасників, в тому числі до ТОВ «КАПІТАЛ-РОСТ», які можуть запропонувати лише товар іноземного виробництва або товар вітчизняного виробника, виготовлений відповідно до EN або інших національних стандартів країни виробника. 3. Відповідно до пункту 10.1. додатку 2 до Тендерної документації «На предмет закупівлі необхідно надати копії документів підтверджуючих відповідність якості та технічним вимогам (сертифікат, паспорт тощо) виданих органом сертифікації відповідної галузі акредитації», а відповідно до пункту 10.2. додатку 2 до Тендерної документації «На предмет закупівлі надати копії документів підтверджуючих відповідність якості та технічним вимогам (сертифікат, паспорт тощо) виданих органом сертифікації відповідної галузі акредитації». Питання сертифікації продукції в Україні були врегульовані Декретом Кабінету Міністрів України «Про стандартизацію і сертифікацію» від 10.05.1993 р. № 46-93, однак, відповідно до статті 27 цього Декрету він втратив чинність з 01 січня 2018 року. Отже чинним законодавством України не вимагається обов’язкова сертифікація товарів. Скаржник вважає, що вимога щодо надання документу, що підтверджує відповідність якості та технічним вимогам виданих органом сертифікації відповідної галузі акредитації, є дискримінаційним по відношенню до Скаржника, оскільки останній не має таких документів, оскільки не зобов’язаний їх мати. Разом з тим, Скаржник має надані виробником сертифікати якості на товар, який пропонується учасником, в якому містяться результати дослідження характеристик товару. Саме сертифікат якості підтверджує якість продукції, яка буде доставлена Замовникові за результатом укладення договору про закупівлю - є сертифікат якості саме на конкретну партію товару, яка буде доставлена Замовникові. Крім того, Скаржник вважає, що встановлення Замовником у Документації вимоги щодо додаткового проведення дослідження товару в певній лабораторії покладає на учасників Процедури закупівлі додаткові матеріальні витрати, що може призвести до дорожчання предмета закупівлі, що є порушенням принципу здійснення закупівель, визначеного статтею 3 Закону, а саме - максимальна економія та ефективність. Окрім цього, дослідження товару, та надання відповідного протоколу дослідження/випробування, знову ж таки стосується саме того зразку, який було надано для дослідження і жодним чином не гарантує Замовнику виконання таких показників в майбутньому під час доставки продукції. Замовник жодним чином не може бути впевненим в тому, що надання учасниками під час проведення закупівлі документу, виданий органом сертифікації відповідної галузі акредитації, гарантує постачання товару такої ж якості йому у майбутньому. Наявність зазначеної вимоги лише свідчить про необхідність встановлення даної вимоги, виходячи з наявності чи відсутності такого документа у бажаного Замовнику Учасника, що є дискримінаційним по відношенню до інших учасників, та жодним чином не підтверджує якість продукції, що буде виготовлена та поставлена Замовнику під час виконання договору про закупівлю. Крім того, потенційний Учасник, в тому числі Скаржник, який ознайомився з умовами тендерної документації 08.01.2024 року, не має достатнього часу для того, щоб до 16.01.2024 року (СІМ календарних та П’ЯТЬ робочих днів) замовити та провести такі дослідження, отримати відповідний протокол. Проведення таких випробувань, у такий обмежений проміжок часу, є неможливим. На підставі вищевикладеного, Скаржник вважає, що тендерна документація, в цій частині, містить дискримінаційні вимоги по відношенню до потенційних учасників, в тому числі і скаржника, а тому має бути виключена зі змісту тендерної документації. 4. Відповідно до пункту 10.3. додатку 2 до Тендерної документації учасник повинен «Надати Скан-копію атестата з акредитації згідно ДСТУ ISO/IEC 17025:2017 та додатком до нього, де вказана сфера акредитації лабораторії, яка видала документ з якості на товар або свідоцтва про технічну компетентність згідно ДСТУ ISO10012:2005 з додатком до нього (галузь технічної компетенції) на проведення вимірювань даної лабораторії». Зазначена вимога є похідною від вимог викладених у пунктах 10.1. та 10.2. Додатку 2 до тендерної документації. Протиправність та не відповідність вимогам чинного законодавства вимог 10.1. та 10.2. Додатку 2 до тендерної документації доведена у попередньому розділі цієї скарги. Отже, оскільки учасник не зобов’язаний надавати копії документів підтверджуючих відповідність якості та технічним вимогам (сертифікат, паспорт тощо) виданих органом сертифікації відповідної галузі акредитації, то відповідно немає необхідності надавати будь-які документи, що підтверджують акредитацію лабораторії. 5. Відповідно до пункту 14 додатку 2 до Тендерної документації «учасник повинен надати: - методики визначення залишкової концентрації основної речовини та контролю реагенту у воді, що обробляється; - опис методів аналізу, згідно діючої НД на реагент». Хлорит натрію використовується як один із компонентів. наряду з соляною кислотою, для отримання діокисиду хлору, який в свою чергу застосовується на підприємствах водопровідно-каналізаційного господарства як знезаражуючий дезинфікуючий) агент. Застосування діоксиду хлору для знезараження води має ряд переваг: – діоксид хлору не утворює тригалометанів при взаємодії з органічними речовинами, при цьому сприяє зниженню концентрацій заліза та марганцю у воді; – є ефективним окислювачем та дезінфектантом для всіх видів мікроорганізмів, включаючи цисти (Giardia, Cryptosporidium), спорові форми бактерій та віруси; – дезінфікуюча дія практично не залежить від pH води, тоді як ефективність хлору знижується з відхиленням значення pH від pH=7,4; – дезодорує воду, руйнує феноли – джерела неприємного смаку та запаху; – не утворює броматів та броморганічних побічних продуктів дезінфекції у присутності бромідів. При цьому основним побічними продуктами при застосуванні діоксиду хлору зазвичай є – хлорити та хлорати, вміст яких у питній воді необхідно контролювати. На даний час існує декілька сертифікованих методик визначення залишкової концентрації як хлоритів, так і хлоратів (спектрофотометричні, йодометричне титрування, і.т.д), однак з вимог тендерної документації не зрозуміло які саме залишкові концентрації та на якому етапі необхідно визначати, тощо. Також незрозуміло що таке «контроль реагенту у воді, що обробляється», які саме показники реагенту і за яких умов необхідно контролювати. Таким чином, Замовник має змогу на власний розсуд без застосування будь-яких об’єктивних критеріїв приймати рішення щодо відповідності тендерних пропозицій учасників на відповідність вимогам тендерної документації. На підставі вищевикладеного, Скаржник вважає, що тендерна документація, в цій частині, містить
Дата розгляду скарги: 22.01.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 16.01.2024 18:02
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 25.01.2024 16:04
Коментар замовника щодо усунення порушень: Доброго дня! Всі відповідні зміни, згідно рішення № 1265-р/пк-пз від 22.01.24р, внесені до тендерної документації та опубліковані.
Автор: ТОВ "КАПІТАЛ-РОСТ ", Станіслав Сергєєв +380671005376 krtender8@gmail.com