• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Набір цукерок "Святкові подарунки"

Торги не відбулися

487 420.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 4 874.20 UAH
Період оскарження: 01.01.2024 11:03 - 06.01.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником

СКАРГА про порушення законодавства у сфері публічних закупівель

Номер: 3d9cccd983c4460db600f605865c475d
Ідентифікатор запиту: UA-2024-01-01-000537-a.a2
Назва: СКАРГА про порушення законодавства у сфері публічних закупівель
Скарга:
Оскарження відкритих торгів з особливостями, що оголошено з урахуванням Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 року №1178, відбувається відповідно до пунктів 55-67 Особливостей з урахуванням положень статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 року №922-VIII (далі – Закон з особливостями) на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування. Відповідно до абз. 1 п. 59 особливостей, Скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації. Пунктом 17 частини 1 статті 1 Закону, органом оскарження визначений Антимонопольний комітет України. Відповідно до п. 30 ч.1 статті 1 Закону, суб’єкт оскарження в органі оскарження (далі - суб’єкт оскарження) - фізична чи юридична особа, яка звернулася до органу оскарження з метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи. Управління гуманітарного розвитку та охорони здоров'я Пристоличної сільської ради (далі – Замовник) 01.01.2024 року оприлюднило оголошення щодо закупівлі Набір цукерок "Святкові подарунки" (ідентифікатор закупівлі: UA-2024-01-01-000537-a). Разом з оголошенням про закупівлю Замовником було оприлюднено тендерну документацію, затверджену Рішенням уповноваженої особи за організацію та проведення публічних закупівель Управління гуманітарного розвитку та охорони здоров’я Пристоличної сільської ради (Протокол № 1 від «01» січня 2024 року) (далі – Документація), зі змісту якої вбачається наявність дискримінаційних вимог, які порушують вільну конкуренцію, основні принципи публічних закупівель та наші права на участь у закупівлі. Загалом положення документації суперечать Закону з особливостями. Стаття 5 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачає основоположні принципи здійснення публічних закупівель, якими є 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням. Варто відмітити, що проаналізувавши умови тендерної документації здійснено порушення більшості з них. Підтвердженням цього можуть слугувати наступні вимоги вказані в Додатку № 2 до тендерної документації: 1) Пунктом щодо підтвердження якості та відповідності товару Додатку №2 до тендерної документації передбачено: - Надати сертифікат по стандарту ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016, IDT) щодо використання системи управління щодо протидії корупції, який виданий учаснику закупівлі; - Надати сертифікат по стандарту ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) щодо використання системи управління охороною здоров’я та безпекою праці, який виданий учаснику закупівлі; - Надати сертифікат по стандарту ДСТУ ISO 27001:2023 (ISO/ІЕС 27001:2022, IDT) на систему управління інформаційною безпекою, який виданий учаснику закупівлі; - Надати сертифікат по стандарту ДСТУ ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007, ITD) на системи управління безпекою ланцюга постачання, який виданий учаснику закупівлі; Вищезазначені вимоги є дискримінаційними з огляду на таке: По-перше, Замовник в тендерній документації, жодною мірою не надав обґрунтування, щодо необхідності надання вищезгаданих сертифікатів, та не було пояснення, яке відношення волни мають безпосередньо до предмету закупівлі, яким є Набори цукерок "Святкові подарунки". Крім того, в Додаток №2 до тендерної документації включає в себе вимоги щодо відповідності показникам безпечності та якості для харчових продуктів, що передбачені чинним законодавством, в тому числі згідно Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", ДСТУ та ТУ. Варто відмітити, що відповідно до жодні ДСТУ та ТУ не передбачають обовʼязковість виробника чи постачальника мати вищезгадані сертифікати ISO. Додатково варто відмітити, що замовник передбачив необхідність надання Сертифікатів відповідності або Декларацій про відповідність/посвідчення якості (у разі якщо в склад подарункового набору входять цукерки різних виробників, то Учасники подають вищезазначені документи всіх виробників цукерок, що увійшли до складу подарунку), що додатково може підтвердити якість товару та відповідність його характеристикам, що вимагаються до предмету закупівлі. По-друге, Пунктом 28 Особливостей передбачено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 22 Закону, у тендерній документації зазначаються такі відомості - інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону. Згідно з пунктом 4 частини 2 статті 23 Закону передбачено, що у тендерній документації зазначаються такі відомості - інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ встановленим замовником вимогам (у разі потреби). Варто відмітити, що вищезгадані сертифікати, не мають до ПРЕДМЕТУ ЗАКУПІВЛІ жодного відношення, та не підтверджують якість та відповідність технічним характеристикам. Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які нададуть сертифікати ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016, IDT) щодо використання системи управління щодо протидії корупції, який виданий учаснику закупівлі; ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) щодо використання системи управління охороною здоров’я та безпекою праці, який виданий учаснику закупівлі; ДСТУ ISO 27001:2023 (ISO/ІЕС 27001:2022, IDT) на систему управління інформаційною безпекою, який виданий учаснику закупівлі; ДСТУ ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007, ITD) на системи управління безпекою ланцюга постачання, який виданий учаснику закупівлі, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. Крім того, під час розгляду даного питання, Скаржник звернувся до практики Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель. показовим, на думку Скаржника варто вважати рішення № 7584-р/пк-пз від 21.12.2022 (ідентифікатор закупівлі: UA-2022-12-06-010209-a). 2) Пунктом щодо підтвердження якості та відповідності товару Додатку №2 до тендерної документації передбачено: Учасник, який не є виробником предмету закупівлі, надає в залежності від походження предмету закупівлі, завірену(і) копію(ї) експлуатаційного(их) дозволу(ів) на власні та/або орендовані потужності (об'єкти), передбачені ст. 23 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23.12.1997 року №771/97-ВР та/або завірену(і) Учасником копію(ї) повідомлення(ь) компетентного органу про реєстрацію потужностей відповідно до ст. 25 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23.12.1997 року №771/97-ВР. Вищезазначена вимога є дискримінаційною та необґрунтованою з огляду на таке: Згідно з частиною 1 статті 25 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", Державній реєстрації підлягають потужності з виробництва та/або обігу харчових продуктів, на які не вимагається отримання експлуатаційного дозволу. У свою чергу, статтею 23 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" передбачено, що Експлуатаційний дозвіл отримують оператори ринку, що провадять діяльність, пов’язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження. Товариство не має можливості надати в складі своєї Пропозиції експлуатаційний дозвіл, який виданий учаснику як оператору ринку, що провадить діяльність зі зберігання харчових продуктів на складі. Відповідно до частини 1 статті 23 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" експлуатаційний дозвіл отримують оператори ринку, що провадять діяльність, пов'язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження. Відповідно до ч. 2 статті 23 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" (Додаток 1 до Скарги) обов’язок отримання експлуатаційного дозволу не поширюється в частині відповідної діяльності на операторів ринку, які здійснюють: - первинне виробництво харчових продуктів тваринного походження, а також пов’язану з ним діяльність, зокрема зберігання та поводження з первинною продукцією в місці первинного виробництва, за умови що при цьому істотно не змінюється стан такої продукції; - транспортування харчових продуктів тваринного походження, у тому числі тих, які потребують дотримання температурного режиму та не можуть зберігатися при температурі вище 10 °C, залишаючись придатними для споживання людиною; - зберігання харчових продуктів тваринного походження, які не потребують дотримання температурного режиму та можуть зберігатися при температурі вище 10 °C, залишаючись придатними для споживання людиною; - виробництво та/або зберігання харчових продуктів, інгредієнтами яких є виключно продукти рослинного походження та/або перероблені продукти тваринного походження; - експлуатацію закладів громадського харчування та закладів роздрібної торгівлі, що відповідають вимогам, встановленим Кабінетом Міністрів України. До моменту встановлення таких вимог цей виняток поширюється на всі заклади громадського харчування та заклади роздрібної торгівлі. Разом з тим, зазначаємо, що Скаржник не є безпосереднім виробником харчових продуктів тваринного походження, та відповідно й не має експлуатаційного дозволу на виробництво та зберігання такого продукту. Діяльність товариства підпадає під регулювання частини 2 статті 23 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", яка, відповідно, виключає обов'язок оператора ринку отримувати експлуатаційний дозвіл на виробництво та зберігання харчових продуктів тваринного походження. В той же час, відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 20 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" оператори ринку зобов’язані реєструвати потужності у випадках, передбачених цим Законом. На виконання зазначеної норми Скаржником зареєстровано потужності за адресою: 03045, Київ, Столичне Шосе, 104 (особистий реєстраційний номер потужності: r-UA-80-00- 2215). Відтак, Скаржником дотримано усіх вимог законодавства про харчові продукти, тому Скаржник міг би бути реальним претендентом на укладенням договору із Замовником, якби не встановлені Замовником дискримінаційні вимоги Документації. Варто звернути увагу на рішення колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель. №5186-р/пк-пз від 20.04.2023 (ідентифікатор закупівлі: UA-2023-04-07-009424-a). Додатково, варто відмітити, що Замовник, не має права вимагати, експлуатаційний дозвіл, адже цукерки, які є складовими подарункових наборів не є продуктами тваринного походження.
Дата розгляду скарги: 16.01.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 09.01.2024 17:11
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 19.01.2024 10:06
Коментар замовника щодо усунення порушень: рішення замовником виконано, шляхом внесення змін до тендерної документації
Автор: ТОВ "АКТИВ-ФУД", Руслан Гусінов +380688733519 activefoodkyiv@gmail.com
Вимога
Залишено без розгляду

Необхідні зміни в частині "підтвердження якості та відповідності товару".

Номер: 963f2d2895b1449da01702f7ffdc1a6e
Ідентифікатор запиту: UA-2024-01-01-000537-a.b1
Назва: Необхідні зміни в частині "підтвердження якості та відповідності товару".
Вимога:
Із вимог Замовеика: "На підтвердження якості та відповідності товару Учасники у складі тендерної пропозиції надає копії наступних документів: ... 5. Надати сертифікат по стандарту ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) щодо використання системи управління якістю, який виданий учаснику закупівлі; 6. Надати сертифікат по стандарту ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) щодо використання системи екологічного управління, який виданий учаснику закупівлі; 7. Надати сертифікат по стандарту ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016, IDT) щодо використання системи управління щодо протидії корупції, який виданий учаснику закупівлі; 8. Надати сертифікат по стандарту ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) щодо використання системи управління охороною здоров’я та безпекою праці, який виданий учаснику закупівлі; 9. Надати сертифікат по стандарту ДСТУ ISO 22000:2019 ( ISO 22000:2018 IDT) , щодо використання системи управління безпечністю харчових продуктів, який виданий учаснику закупівлі; 10. Надати сертифікат по стандарту ДСТУ ISO 27001:2023 (ISO/ІЕС 27001:2022, IDT) на систему управління інформаційною безпекою, який виданий учаснику закупівлі; 11. Надати сертифікат по стандарту ДСТУ ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007, ITD) на системи управління безпекою ланцюга постачання, який виданий учаснику закупівлі;" А далі зазначено: "В разі, якщо Учасник відповідно до норм чинного Законодавства, або учасник-нерезидент відповідно до норм законодавства країни реєстрації не зобов’язаний подавати, якийсь з вказаних документів, такий Учасник надає лист-роз’яснення в довільній формі в якому зазначає законодавчі підстави ненадання вище зазначених документів." Жоден із зазначених документів не являється обов'язковим. Тому вимагаю внесення змін до ТД шляхом виключення цієї вимоги. Зазначена сертифікація здійснюється добровільно і на оплатній основі. А видатки на ці і потібні витрати покриваються націнкою Учасників. Що врешті виражається у кінцевій ціні пропозиції. Для чого витрачати кошти з державного бюджету на те, що не є обов'язковим? Подібні вимоги є лише намаганням штучного обмеження кількості Учасників, що жодною мірою не сприяє конкуренції і зниженню цінових пропозицій.
Пов'язані документи:

Документів не завантажено.

Вирішення: Шановний Учаснику, розглянувши Вашу Вимогу, повідомляємо про наступне: Щодо Вимоги: ISO-сертифікат – це документ, що підтверджує відповідність послуг або пропонованих товарів державним або міжнародним стандартам якості. Наявність такого сертифіката є невід’ємною гарантією якості. Сертифікація ISO підтверджує наявність на підприємстві діючої системи менеджменту якості продукції. Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету міністрів України №1178 від 12.10.2022 (далі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей. Відповідно до частини 5 статті 23 Закону, Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством. Також, відповідно до частини 3 статті 22 Закону, тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.. Враховуючи той факт, що відповідно до наказів ДП «УкрНДНЦ» міжнародні стандарти ISO були прийняти у якості Національного стандарту України, вимога Замовника, щодо надання у складі пропозицій учасників Сертифікатів відповідності систем управління - встановленим стандартним характеристикам та вимогам, є в повній мірі правомірною вимогою щодо підтвердження відповідності учасника – міжнародним та національним стандартам у розумінні Закону. Отримати зазначені сертифікати може будь-яка організація (в тому числі на території України), що працює у відповідності до вказаних стандартів ISO , а наявність зазначеного сертифікату сприяє більш ретельному та всебічному вивченню ділових якостей Учасника, його спроможності надавати безпечну продукцію та/або послуги, роботи які задовольняють вимоги замовника. Також, звертаємо Вашу увагу на те, що зазначене питання було неодноразово предметом розгляду Колегією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, та з урахування практик, що склалася АМКУ з аналогічних питань, дана вимога не є дискримінаційною, оскільки не обмежує коло учасників, не порушує їх права та законні інтереси, пов'язані з участю у процедурі закупівлі, а також не позбавляє можливості подати свою тендерну пропозицію через наявні умови Документації. З урахування зазначеного, вказана вимога відповідає положенням законодавства України, та не є дискримінаційними, оскільки не обмежують коло учасників, не порушують їх права та законні інтереси, пов'язані з участю у процедурі закупівлі, та не позбавляють можливості подати свою пропозицію через наявні умови Тендерної документації. Враховуючі викладене, а також враховуючи практику АМКУ зазначені у Тендерної документації вимоги не є дискримінаційними, оскільки не обмежують коло учасників, не порушують їх права та законні інтереси, пов'язані з участю у процедурі закупівлі, та не позбавляють можливості подати свої тендерні пропозиції через наявні умови Документації. Будь-яких змін в Документацію згідно зазначених питань внесено не буде.
Статус вимоги: Не задоволено
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду: 24.01.2024 10:53