• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Електрична енергія

Завершена

700 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 3 500.00 UAH
Період оскарження: 11.12.2023 16:43 - 16.12.2023 00:00
Вимога
Залишено без розгляду

Просимо вирахувати актуальну практику АМКУ

Номер: 453a59da90f647dca3dad8c3e2d6c81f
Ідентифікатор запиту: UA-2023-12-11-018931-a.a1
Назва: Просимо вирахувати актуальну практику АМКУ
Вимога:
З метою неоскарження учасниками/потенційними учасниками вимог тендерної документації, просимо вилучити з тенддерної документації вимоги щодо надання серптифікатів (оскільки такі не передбачені Особливостями). Для економії Вашого і нашого часу надаємо рішення Постійної комісії з розгляду скарг у сфері публічних закупівель Антимонопольного комітету України
Пов'язані документи: Учасник Замовник
Вирішення: Відповідь на вимогу по умовах тендерної документації Доброго дня, Шановний Учаснику!Дякуємо за Ваше запитання/вимогу. Нами було його розглянуто та стосовно нього зазначаємо наступне. Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (зі змінами) (далі – Закон України «Про публічні закупівлі») визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад. Відповідно до абзацу 1 пункту 28 Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі - Особливості) тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей . Предметом закупівлі за цими торгами є Електрична енергія за кодом ДК 021:2015: 09310000-5 (Електрична енергія). Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2014. «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2010, IDT)», і Замовником враховано цей стандарт в частині врахування параметрів та вимог до товару закупівлі в «Вимогах про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» (Додаток 2 Тендерної документації), а саме — електричної енергії. Одночасно із цим, постачання електричної енергії включає не лише вимоги до товару, але і порядку його поставки та порядку взаємодії із постачальником під час виконання договору по такому специфічному предмету закупівлі. Відповідно до п. 3Додатку № 1 до тендерної документації «1. Документи та інформація, що надаються Учасниками.», Замовник вимагає надати Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності ISO 50001 «Система енергетичного менеджменту», або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства, з наданням відповідного сертифікату, виданого на ім’я учасника закупівлі, що є чинним на момент його подання пропозиції, із метою підтвердження того, що Учасник відповідає новітнім вимогам у сфері енергетичного менеджменту. Належність процедури отримання такого сертифікату та його дійсність - повинна підтверджуватися до міжнародних стандартів згідно критеріїв та компетенції 17021, також цей сертифікат повинен містити реквізити для можливість перевірити в загальному публічному доступі його дійсність на момент проведення закупівлі.» Відповідно до п.8Додатку № 1 до тендерної документації «1.Документи та інформація, що надаються Учасниками» Замовник вимагає надати Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування» видані органом з сертифікації діяльність якого відповідає EN ISO/IEC 17021-1:2017 з наданням відповідного сертифікату, виданого на ім’я учасника закупівлі, що є чинним на момент його подання пропозиції, із метою підтвердження того, що Учасник у свої діяльності відповідає вимога законодавства України у сфері боротьби із корупцією та відповідним міжнародним стандартам. Належність процедури отримання такого сертифікату та його дійсність - повинна підтверджуватися до між-народних стандартів згідно критеріїв та компетенції 17021, також цей сертифікат повинен містити реквізити для можливість перевірити в загальному публічному доступі його дійсність на момент проведення закупівлі». Зазначені вище вимоги Замовника є обґрунтованими та об'єктивними, так як сформована до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» із врахуванням правових та економічних засад здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад. Відповідно до абзацу 12 Розділу 1 Сфера застосування ДСТУ ISO 37001:2018 Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування (ISO 37001:2016, IDT) вимоги цього стандарту є загальними і призначені для застосування всіма організаціями (або частиною організації), незалежно від типу, розміру та характеру діяльності, а також у державних, приватних або неприбуткових галузях економіки. Наказом ДП "УКРНДНЦ" від 29.11.2022 № 232 "Про прийняття та скасування національних стандартів» прийнято національні стандарти, гармонізовані з європейськими та міжнародними стандартами, методом підтвердження з наданням чинності з 01 січня 2023 року, серед яких зокрема підпунктом 12 пункту 1 Наказу включено ДСТУ ISO/IEC 27701:2022 (ISO/IEC 27701:2019, IDT) Методи безпеки. Розширення до ISO/IEC 27001 та ISO/IEC 27002 для керування конфіденційною інформацією. Вимоги та настанови. Використання сертифікатів ISO (Міжнародна організація зі стандартизації) в діяльності компаній може мати ряд переваг. Вони допомагають забезпечити високу якість продукції або послуг, мають міжнародне визнання і довіру, зменшують ризики та допомагають компаніям працювати на світовому ринку. Стандарти ISO сприяють зменшенню ризиків невиконання укладеного договору. Використання стандартів ISO допомагає зменшити ризик невиконання та помилок в діяльності, оскільки вони включають найкращі практики та процедури. Провірка сертифікатів ISO у виконавців важлива, оскільки вона дозволяє переконатися, що компанія чи постачальник дійсно володіє сертифікатами, які вона вказує. Це зменшує ризик отримання низької якості товарів чи послуг та допомагає забезпечити довіру до партнерів та постачальників. Відповідно абзацу 9 додатку 3 до тендерної документації замовник встановлює: «Ми погоджуємося, що запропонована цінова пропозиція не по-винна бути нижча середньої ціни ринку «на добу наперед» (РДН) ОЕС України за період 30 днів до дня оголошення закупівлі згідно публічних даних розміщених АТ «Оператором ринку» (на сайті https://www.oree.com.ua/), а за не відповідності пропозиції вимозі, що встановлена цим пунктом - вона буде підлягати відхиленню.» Зазначена вище вимога Замовника є обґрунтованою і об'єктивною, так як сформована до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» із врахуванням правових та економічних засад здійснення закупівель това-рів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних гро-мад та об’єднаних територіальних громад. 17 квітня 2019 року Кабінет Міністрів України утворив державне підприємство «Оператор ринку» у відповідності до Закону України «Про ринок електричної енергії». В результаті реформи ринку електричної енергії держава з липня 2019 року перестала бути єдиним продавцем та покупцем електроенергії. Виробники електроенергії, електропостачальники, трейдери та великі промислові споживачі почали працювати на ринкових умовах, де ціна формується не ручним управлінням, а шляхом конкуренції за покупця. Торгівля електроенергією, відповідно до прийнятих правил Європейського союзу, з 2019 року відбувається на таких сегментах нового ринку, як ринок двосторонніх договорів, ринок «на добу наперед», внутрішньодобовий ринок та балансуючий ринок. Адмініструвати ринок «на добу наперед» і внутрішньодобовий ринок уряд уповноважив «Оператора ринку»[. 20 грудня 2021 року «Оператор ринку» став акціонерним товариством, 100% акцій якого належить державі та не підлягає приватизації. АТ «Оператор ринку» працює за принципом біржі, що сприяє розвитку конкуренції та зниженню ціни на електричну енергію. Підприємство надає можливість учасникам ринку електроенергії мінімізувати небаланси, і таким чином, зменшити свої витрати. Це перше і єдине державне підприємство в Україні, яке впровадило і здійснює платежі через ЕСКРОУ-рахунки. І перше, в кого система розрахунків працює у вихідні. «Оператор ринку» забезпечує миттєві 100 % розрахунки між тими, хто продав, та тими, хто купив електроенергію, що унеможливлює появу боргів на цих сегментах нового енергоринку. Операції з купівлі-продажу електроенергії на ринку РДН і ВДР здійснюються автоматично, без будь-якого ручного управління, що унеможливлює зловживання та забезпечує рівні умови для всіх учасників ринку. Це підтверджено сертифікатом якості у сфері управління ISO 9001:2015, який свідчить про відповідність діяльності «Оператора ринку» міжнародним стандартам менеджменту якості стосовно надання послуг з організації купівлі-продажу електричної енергії. У 2021 році підприємство отримало два міжнародні сертифікати — сертифікат про відповідність системи управління щодо протидії корупції вимогам ISO 37001 та сертифікат про відповідність системи управління інформаційною безпекою «Оператора ринку» міжнародному стандарту управління інформаційною безпекою ISO 27001:2013. Саме тому індикатором стану цін на електричну енергію є АТ «Оператор ринку», що визначений державою, а демпінг і заниження цін учасниками закупівель електричної енергії призведе до незаконних Додаткових угод про збільшення ціни та інших ризиків. Демпінг ціни, тобто практика продажу товарів чи послуг за надзвичайно низькими цінами, може мати негативні наслідки для різних сторін і викликати різні проблеми. Демпінг може сприяти несправедливій конкуренції, де компанії намагаються знищити конкурентів шляхом штучного зниження цін, що може призвести до зниження якості товарів чи послуг. Демпінг може призвести до банкрутства інших підприємств, що не можуть конкурувати з низькими цінами, і внаслідок цього, зменшення різноманітності та вибору на ринку. Щоб знизити витрати та підтримувати низькі ціни, компанії можуть скоротити виробничі витрати та знизити якість своїх товарів чи послуг, що впливає на споживачів. Практика демпінгу може мати негативний вплив на загальну економіку країни, включаючи зниження доходів підприємств та працівників, що може призвести до економічних проблем. Загалом, демпінг цін може бути поганою практикою, яка призводить до негативних наслідків для компаній, споживачів та загальної економічної стабільності. Тому багато країн мають антимонопольні закони та правила щодо цінової конкуренції, які регулюють практику демпінгу. Пропозиції з нижчими цінами можуть призвести до конкуренційного давлення, що може допустити інших постачальників з ринку. Це може призвести до нерівноваги на ринку та змін в пропозиціях та попиті. Постачальники, які пропонують низькі ціни(в даному випадку нижчими за ціни АТ “Оператор ринку”), можуть зіткнутися зі збитковістю договорі, що призведе до їх дефолту на ринку електричної енергії або призведе до дострокового розірвання договору. Загалом, пропозиції з нижчими цінами можуть мати ризики для всіх сторін - для постачальників, які можуть стати неспроможними конкурувати на ринку, для покупців, які можуть отримувати меншу якість товарів чи послуг, та для ринку в цілому, який може стати менш стабільним та прогнозованим. Законом України «Про публічні закупівлі» встановлено, що визначення потреби, кількісних та якісних характеристик предмету закупівлі є виключним правом Замовника. Відповідно до ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі» технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг). Тендерна документація підготовлена у відповідності до вимог статей 22-23 Закону України «Про публічні закупівлі» і не містить незаконних вимог чи будь яких дискримінаційних вимог до всіх потенційних учасників Зважаючи на викладене вище, на думку Замовника, завантажені документи тендерної документації в повній мірі відображають інформацію, що є необхідною для проведення закупівлі електричної енергії згідно наявної потреби, а умови тендерної документації сформовано відповідно до вимог чинного законодавства. Таким чином, шановний Учаснику, викладені факти щодо невідповідності умов тендерної документації вимогам законодавства України являються не підтвердженими та не містять дискримінаційних умов або вимог, що обмежують конкуренцію. Замовником встановлено вимоги, що відповідають його технічним потребам під час здійснення закупівлі електричної енергії і вони сформовані із врахуванням вимог законодавства.
Статус вимоги: Не задоволено
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду: 19.12.2023 12:00