-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Світильники та освітлювальна арматура
Кваліфікація
від початку періоду пройшло 457 робочих днів
650 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 3 250.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 3 250.00 UAH
Період оскарження:
08.12.2023 15:52 - 14.12.2023 00:00
Скарга
Виконана замовником
Неправомірне рішення Замовника
Номер:
fca7fb83543e41dda736eab6963c3be3
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-12-08-017433-a.b1
Назва:
Неправомірне рішення Замовника
Скарга:
Неправомірне рішення Замовника
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга КОМПАНІЯ ВЕСТДЕВЕЛОПМЕНТ UA-2023-12-08-017433-a.docx 25.12.2023 09:19
- Скарга КОМПАНІЯ ВЕСТДЕВЕЛОПМЕНТ UA-2023-12-08-017433-a.pdf 25.12.2023 09:19
- рішення від 27.12.2023 № 20957.pdf 27.12.2023 15:42
- Інформація про резолютивну частину рішення від 04.01.2024 № 247.pdf 05.01.2024 12:48
- рішення від 04.01.2024 № 247.pdf 09.01.2024 17:45
- Пояснення до скарги 25.12.2023.docx 28.12.2023 14:33
- Пояснення до скарги 25.12.2023.pdf 28.12.2023 14:38
- Тендерна-документація-світильники 12.12.2023 _ нова.docx 28.12.2023 15:27
- Тендерна-документація-світильники 12.12.2023.pdf 28.12.2023 15:27
Дата прийняття скарги до розгляду:
25.12.2023 09:21
Дата розгляду скарги:
04.01.2024 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
27.12.2023 15:44
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
09.01.2024 17:46
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Замовником погоджено та виконано рішення по скарзі комісії антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 04.01.2023р. № 247-р/пк-пз.
Скарга
Задоволена, очікує виконання
КЕП
Рішення щодо відміни процедури закупівлі є неправомірним, необґрунтованим та підлягає скасуванню
Номер:
4c80490cf24c4865be9182fb866b7a29
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-12-08-017433-a.a3
Назва:
Рішення щодо відміни процедури закупівлі є неправомірним, необґрунтованим та підлягає скасуванню
Скарга:
Димерською селищною радою було оголошено процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями), ідентифікатор процедури закупівлі: UA-2023-12-08-017433-a.
ТОВ «КОМПАНІЯ «ВЕСТДЕВЕЛОПМЕНТ» подало тендерну пропозицію та взяло участь у вищевказаній процедурі, оголошеній Замовником.
При цьому, Замовником були порушені права та законні інтереси суб’єкта оскарження, що призвело до порушення норм законодавства, у зв’язку з чим, користуючись своїми правами, ТОВ «КОМПАНІЯ «ВЕСТДЕВЕЛОПМЕНТ» подає цю скаргу на наступні дії та рішення Замовника.
Вважаємо, що незаконними та такими, що порушують права та законні інтереси суб’єкта оскарження, є рішення Замовника щодо відміни процедури закупівлі.
ТОВ «КОМПАНІЯ «ВЕСТДЕВЕЛОПМЕНТ» вбачає у діях Замовника порушення норм Закону в частині відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, об’єктивної та неупередженої оцінки тендерних пропозицій.
Фактичні обставини
ТОВ «КОМПАНІЯ «ВЕСТДЕВЕЛОПМЕНТ» взяло участь в зазначеній процедурі закупівлі, успішно оскаржило неправомірне рішення про визначення переможця процедури закупівлі (скарга UA-2023-12-08-017433-a.b1), оскаржило неправомірне рішення про відміну процедури закупівлі (скарга UA-2023-12-08-017433-a.b2) та очікувало поки тендерна пропозиція буде розглянута, з подальшою метою визначення переможцем процедури закупівлі та підписання договору про закупівлю.
Водночас, протоколом щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 09.02.2024, Замовником відмінено процедуру закупівлі через відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг.
Вважаємо, що такими прийнятими рішеннями та діями замовника були порушені права та законні інтереси суб’єкта оскарження, що призвело до порушення норм законодавства, зокрема вимог ст. 5 Закону:
«Закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням».
Пов'язані документи:
Замовник
- Протокол скасування рішення про відміну закупівлі 13.03.2024 16:42
- рішення від 22.02.2024 № 3375.pdf 27.02.2024 09:49
- Інформація про резолютивну частину рішення від 22.02.2024 № 3375.pdf 23.02.2024 15:28
- рішення від 14.02.2024 № 2785.pdf 14.02.2024 15:52
- sign.p7s 12.02.2024 13:06
- Скарга КОМПАНІЯ ВЕСТДЕВЕЛОПМЕНТ UA-2023-12-08-017433-a на відміну - дубль 2.pdf 12.02.2024 13:05
- Скарга КОМПАНІЯ ВЕСТДЕВЕЛОПМЕНТ UA-2023-12-08-017433-a на відміну - дубль 2.docx 12.02.2024 13:05
Дата прийняття скарги до розгляду:
12.02.2024 13:09
Дата розгляду скарги:
22.02.2024 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
14.02.2024 15:53
Дата прийняття рішення по скарзі:
27.02.2024 09:49
Пункт скарги
Номер:
33cb76edb87f4a80a7623c428a3cf831
Заголовок пункту скарги:
Щодо неправомірного рішення щодо відміни процедури закупівлі
Опис заперечення:
Щодо неправомірного рішення щодо відміни процедури закупівлі
1. Відповідно до інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель:
причина відміни: відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг.
коментар щодо відміни: ДИМЕРСЬКА СЕЛИЩНА РАДА ПРОТОКОЛ 09.02.2024 смт Димер Щодо прийняття рішення уповноваженою особою
Порядок денний:
1. Про відміну відкритих торгів у зв’язку із відсутністю подальшої потреби в закупівлі товарів/робіт/послуг
2. Про оприлюднення інформації в електронній системі закупівель про відміну процедури закупівлі
Під час розгляду першого питання порядку денного:
Відповідно до рішення уповноваженої особи від 08.12.2023 року оголошено проведення процедури відкритих торгів згідно з Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII (надалі - Закон) з урахуванням положень Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 р. № 1178 (надалі - Особливості) за предметом закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» (предмет закупівлі), унікальний номер оголошення про проведення відкритих торгів, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2023-12-08-017433-a (надалі - Закупівля).
Згідно з підпунктом 1 пункту 50 Особливостей замовник відміняє відкриті торги у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Враховуючи службову записку від 08.02.2024 року, що надійшла від т.в.о. начальника відділу із питань благоустрою, житлово-комунального господарства та охорони навколишнього природнього середовища Димерської селищної ради, у замовника відпала потреба у закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» за характеристиками, викладеними в Додатку 3 до тендерної документації (у зв’язку із зміною технічних характеристик предмету закупівлі, зміною якісних характеристик предмету закупівлі, зміна кількості предмету закупівлі).
З огляду на зазначене на виконання вимог підпункту 1 пункту 50 Особливостей замовник відміняє відкриті торги (унікальний номер оголошення про проведення відкритих торгів, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2023-12-08-017433-a у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів.
Під час розгляду другого питання порядку денного:
Згідно з вимогами підпункту 1 пункту 50 Особливостей у разі відміни відкритих торгів замовник протягом одного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття такого рішення. ВИРІШИЛА:
1. Відмінити відкриті торги за предметом закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура», унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2023-12-08-017433-a на підставі підпункту 1 пункту 50 Особливостей.
2. Забезпечити оприлюднення в електронній системі закупівель інформації про підстави прийняття рішення про відміну відкритих торгів відповідно до пункту 50 Особливостей. Уповноважена особа Наталія ТКАЧЕНКО.
Інформація в протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою – ідентична до інформації, наведеної вище в розділі електронної системи «коментар до відміни».
Також замовником надано службову записку від 08.02.2024 за підписом т.в.о. начальника відділу із питань благоустрою, житлово-комунального господарства та охорони навколишнього природнього середовища Дмитра БАСТИЛЯ, згідно якої зазначено:
«Протягом січня місяця 2024 року було проведено обстеження мережі вуличного освітлення в межах Димерської селищної територіальної громади.
Було виявлено необхідність придбання ламп і світильників з визначеними технічними характеристиками. Станом на сьогодні, зважаючи на проведення закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» є необхідність зміни в предметі закупівлі технічних, якісних та кількісних характеристик ламп і світильників для належного та якісного обслуговування системи вуличного освітлення в громаді в зв’язку численними зверненнями громадян.
Прошу врахувати зауваження під час проведення закупівлі та змінити технічні та якісні характеристики необхідного товару та його кількість».
Відповідно до пункту 50 Особливостей, Замовник відміняє відкриті торги у разі:
1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг;
2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень;
3) скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг;
4) коли здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили.
У разі відміни відкритих торгів замовник протягом одного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття такого рішення.
Скаржник зазначає, що процедуру закупівлі було відмінено неправомірно у зв’язку з наступним.
1.1. В першу чергу, звертаємо увагу Комісії, що відповідно до протоколу, що оприлюднений в системі, Замовник відміняє процедуру закупівлю у зв’язку з відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Разом з тим, у тому ж самому протоколі Замовник зазначає, що виникла саме необхідність в зміні технічних характеристик предмету закупівлі, зміною якісних характеристик предмету закупівлі, зміна кількості предмету закупівлі.
Крім того, вищенаведене підтверджується також і службовою записую, згідно якої зазначається, що є необхідність зміни в предметі закупівлі технічних, якісних та кількісних характеристик ламп і світильників для належного та якісного обслуговування системи вуличного освітлення.
Таким чином, враховуючи вищенаведену інформацію, у в даній ситуації у Замовника існує потреба в зміні технічних, якісних та кількісних характеристик предмету закупівлі, а не відсутність потреби у подальшій закупівлі товарів.
Звертаємо увагу Комісії, що потреба у зміні технічних, якісних та кількісних характеристик предмету закупівлі – жодним чином не свідчить та не підтверджує відсутність подальшої потреби в закупівлі товару.
Враховуючи наведене, Замовник самостійно підтверджує, що потреба в закупівлі товарів залишилась, але з іншими характеристиками.
1.2. По-друге, згідно пункту 54 Особливостей, Замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації.
Звертаємо увагу, що процедура закупівлі була оголошена 08 грудня 2023 року, строк прийому тендерних пропозицій тривав до 17 грудня 2023 року.
Крім того, замовником вносились зміни до тендерної документації 12 грудня 2023 року, на підставі чого замовником було оприлюднено:
- перелік змін (файл «додаток 2 до протоколу про внесення змін до ТД 12.12.2023.pdf»);
- нову редакцію тендерної документації, затвердженої протокол уповноваженої особи від 12 грудня 2023 року (файл «Тендерна-документація-світильники 12.12.2023.docx»).
Додаток 3 до тендерної документації містить інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі.
Враховуючи зазначений алгоритм внесення змін до ТД, замовник може внести зміни до тендерної документації навіть за кілька годин до кінцевого строку подання тендерних пропозицій – головне, що б після таких змін повинно обов’язково залишатись не менше чотирьох днів для подання тендерних пропозицій.
Таким чином, у Замовника було близько 10 днів для того, щоб переглянути технічні та якісні характеристики до предмету закупівлі, в тому числі внести зміни до умов тендерної документації в разі потреби.
Крім того, після внесення змін 12 грудня 2023 року в замовника було 5 днів для того, щоб повторно переглянути технічні та якісні характеристики до предмету закупівлі.
Слід підкреслити, що в разі, якщо у замовника справді виникала потреба внесенню змін до умов тендерної документації в частині технічних та якісних характеристик до предмету закупівлі, то в період між 08 до 17 грудня 2023 року у Замовника була така можливість.
Звертаємо увагу та наголошуємо на тому, що Замовник мав можливість завчасно змінити технічні та якісні характеристики до предмета закупівлі, однак вищезазначених дій не було вчинено вчасно.
Таким чином, Замовник своїми же діями, а точніше – бездіяльністю призвів до виникнення подібної ситуації, виявивши таку необхідність надто пізно.
Додатково також слід прокоментувати необхідність зміни кількісних характеристик предмета закупівлі:
- якщо виникла потреба у збільшенні кількості предмета закупівлі – не відміняючи дану процедуру закупівлі, замовник може оголосити нову, додаткову процедуру закупівлі на ту кількість товару, яка додатково потрібна;
- якщо виникла потреба у зменшенні кількості предмета закупівлі – Замовник після укладання договору про закупівлю може зменшити кількість (обсяг) предмету закупівлі шляхом укладання додаткової угоди, скориставшись підпунктом 1 пунктом 19 Особливостей.
Враховуючи наведене, необхідність змінити кількісну характеристику не може апріорі бути об’єктивною підставою для відміни процедури закупівлі.
1.3. По-третє, абсолютно необґрунтованим залишається факт того, що необхідність зміни технічних, якісних та кількість характеристик виникла вже тільки після оскарження неправомірного рішення про визначення переможця процедури закупівлі (скарга UA-2023-12-08-017433-a.b1) та оскарження неправомірного рішення про відміну процедури закупівлі (скарга UA-2023-12-08-017433-a.b2).
Таким чином, лише після того, як оголошена закупівля тривала понад 60 днів, Замовник вирішив відмінити процедуру закупівлі через зміну технічних, якісних та кількісних характеристик предмету закупівлі.
Звертаємо увагу Комісії, що в протоколі уповноваженої особи підстава для відміни процедури аргументована тим, що у замовника відпала потреба у закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» за характеристиками, викладеними в Додатку 3 до тендерної документації (у зв’язку із зміною технічних характеристик предмету закупівлі, зміною якісних характеристик предмету закупівлі, зміна кількості предмету закупівлі.
Разом з тим, Замовником не надається жодної інформації чи документального підтвердження у зв’язку з чим відпала потреба у закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» саме за тими характеристиками, які викладені в Додатку 3 до тендерної документації.
Крім того, Замовником не зазначається жодної чіткої інформації про те, які саме технічні, якісні чи кількісні предмету закупівлі необхідно змінити (з переліком, показниками, параметрами), в тому числі на якій підставі та у зв’язку з чим є крайня необхідність їх заміни, до чого призведе така заміна та які будуть наслідки у разі відсутності заміни таких характеристик.
Також слід зазначити, що у службовій записці теж інформується про необхідність зміни в предметі закупівлі технічних, якісних та кількісних характеристик ламп і світильників для належного та якісного обслуговування системи вуличного освітлення в громаді без жодної конкретики про те, які саме технічні, якісні чи кількісні предмету закупівлі необхідно змінити.
Необхідно акцентувати увагу, що в службовій записці є формулювання «в зв’язку численними зверненнями громадян».
Разом з тим, будь-яка інформація чи документальне підтвердження з приводу характеру таких звернень, кількості, їхнього змісту – відсутня.
Таким чином, на думку Скаржника, вищенаведені підстави, які відсилають на «зміну характеристик закупівлі на підставі численних звернень громадян» - є нічим іншим, ніж голослівними аргументами для відміни процедури закупівлі.
Втім, попри все вищезазначене, акцентуємо увагу Комісії на тому, що потреба у внесенні змін до технічних, якісних та кількісних характеристик до предмету закупівлі в тендерній документації апріорі не є відсутністю подальшої потреби в закупівлі товарів, а виключно безвідповідальність самого замовника, який, у свою чергу, пізно виявив, що є необхідність в редагуванні тендерної документації, в тому числі зміні характеристик предмету закупівлі.
Підкреслюємо та наголошуємо, що дії, вчинені замовником, які призвели до описаної в протоколі ситуації – є виключно бездіяльністю замовника.
Разом з тим, неуважний підхід до вимог до предмету закупівлі та несвоєчасне внесення змін до умов тендерної документації – не може слугувати законною підставою для відміни процедури закупівлі на етапі після розкриття тендерних пропозицій та є виключно відповідальністю Замовника.
Додатково також звертаємо увагу, що пункт 50 Особливостей містить таку підставу відміни процедури закупівлі, як відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Водночас, пункт 50 Особливостей не містить такої підстави для відміни процедури закупівлі як відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг
за характеристиками, викладеними в тендерній документації (у зв’язку із зміною технічних характеристик предмету закупівлі, зміною якісних характеристик предмету закупівлі, зміна кількості предмету закупівлі).
Враховуючи викладене, Замовник не підтвердив та документально не довів відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів.
З огляду на викладене, рішення щодо відміни процедури закупівлі
є неправомірним, необґрунтованим та підлягає скасуванню.
Файли/документи, які можуть підтвердити все вищезазначене, знаходяться у вільному доступі в електронній системі закупівель, зокрема, на сайті prozorro.gov.ua).
1. Відповідно до інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель:
причина відміни: відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг.
коментар щодо відміни: ДИМЕРСЬКА СЕЛИЩНА РАДА ПРОТОКОЛ 09.02.2024 смт Димер Щодо прийняття рішення уповноваженою особою
Порядок денний:
1. Про відміну відкритих торгів у зв’язку із відсутністю подальшої потреби в закупівлі товарів/робіт/послуг
2. Про оприлюднення інформації в електронній системі закупівель про відміну процедури закупівлі
Під час розгляду першого питання порядку денного:
Відповідно до рішення уповноваженої особи від 08.12.2023 року оголошено проведення процедури відкритих торгів згідно з Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII (надалі - Закон) з урахуванням положень Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 р. № 1178 (надалі - Особливості) за предметом закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» (предмет закупівлі), унікальний номер оголошення про проведення відкритих торгів, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2023-12-08-017433-a (надалі - Закупівля).
Згідно з підпунктом 1 пункту 50 Особливостей замовник відміняє відкриті торги у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Враховуючи службову записку від 08.02.2024 року, що надійшла від т.в.о. начальника відділу із питань благоустрою, житлово-комунального господарства та охорони навколишнього природнього середовища Димерської селищної ради, у замовника відпала потреба у закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» за характеристиками, викладеними в Додатку 3 до тендерної документації (у зв’язку із зміною технічних характеристик предмету закупівлі, зміною якісних характеристик предмету закупівлі, зміна кількості предмету закупівлі).
З огляду на зазначене на виконання вимог підпункту 1 пункту 50 Особливостей замовник відміняє відкриті торги (унікальний номер оголошення про проведення відкритих торгів, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2023-12-08-017433-a у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів.
Під час розгляду другого питання порядку денного:
Згідно з вимогами підпункту 1 пункту 50 Особливостей у разі відміни відкритих торгів замовник протягом одного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття такого рішення. ВИРІШИЛА:
1. Відмінити відкриті торги за предметом закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура», унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2023-12-08-017433-a на підставі підпункту 1 пункту 50 Особливостей.
2. Забезпечити оприлюднення в електронній системі закупівель інформації про підстави прийняття рішення про відміну відкритих торгів відповідно до пункту 50 Особливостей. Уповноважена особа Наталія ТКАЧЕНКО.
Інформація в протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою – ідентична до інформації, наведеної вище в розділі електронної системи «коментар до відміни».
Також замовником надано службову записку від 08.02.2024 за підписом т.в.о. начальника відділу із питань благоустрою, житлово-комунального господарства та охорони навколишнього природнього середовища Дмитра БАСТИЛЯ, згідно якої зазначено:
«Протягом січня місяця 2024 року було проведено обстеження мережі вуличного освітлення в межах Димерської селищної територіальної громади.
Було виявлено необхідність придбання ламп і світильників з визначеними технічними характеристиками. Станом на сьогодні, зважаючи на проведення закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» є необхідність зміни в предметі закупівлі технічних, якісних та кількісних характеристик ламп і світильників для належного та якісного обслуговування системи вуличного освітлення в громаді в зв’язку численними зверненнями громадян.
Прошу врахувати зауваження під час проведення закупівлі та змінити технічні та якісні характеристики необхідного товару та його кількість».
Відповідно до пункту 50 Особливостей, Замовник відміняє відкриті торги у разі:
1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг;
2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень;
3) скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг;
4) коли здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили.
У разі відміни відкритих торгів замовник протягом одного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття такого рішення.
Скаржник зазначає, що процедуру закупівлі було відмінено неправомірно у зв’язку з наступним.
1.1. В першу чергу, звертаємо увагу Комісії, що відповідно до протоколу, що оприлюднений в системі, Замовник відміняє процедуру закупівлю у зв’язку з відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Разом з тим, у тому ж самому протоколі Замовник зазначає, що виникла саме необхідність в зміні технічних характеристик предмету закупівлі, зміною якісних характеристик предмету закупівлі, зміна кількості предмету закупівлі.
Крім того, вищенаведене підтверджується також і службовою записую, згідно якої зазначається, що є необхідність зміни в предметі закупівлі технічних, якісних та кількісних характеристик ламп і світильників для належного та якісного обслуговування системи вуличного освітлення.
Таким чином, враховуючи вищенаведену інформацію, у в даній ситуації у Замовника існує потреба в зміні технічних, якісних та кількісних характеристик предмету закупівлі, а не відсутність потреби у подальшій закупівлі товарів.
Звертаємо увагу Комісії, що потреба у зміні технічних, якісних та кількісних характеристик предмету закупівлі – жодним чином не свідчить та не підтверджує відсутність подальшої потреби в закупівлі товару.
Враховуючи наведене, Замовник самостійно підтверджує, що потреба в закупівлі товарів залишилась, але з іншими характеристиками.
1.2. По-друге, згідно пункту 54 Особливостей, Замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації.
Звертаємо увагу, що процедура закупівлі була оголошена 08 грудня 2023 року, строк прийому тендерних пропозицій тривав до 17 грудня 2023 року.
Крім того, замовником вносились зміни до тендерної документації 12 грудня 2023 року, на підставі чого замовником було оприлюднено:
- перелік змін (файл «додаток 2 до протоколу про внесення змін до ТД 12.12.2023.pdf»);
- нову редакцію тендерної документації, затвердженої протокол уповноваженої особи від 12 грудня 2023 року (файл «Тендерна-документація-світильники 12.12.2023.docx»).
Додаток 3 до тендерної документації містить інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі.
Враховуючи зазначений алгоритм внесення змін до ТД, замовник може внести зміни до тендерної документації навіть за кілька годин до кінцевого строку подання тендерних пропозицій – головне, що б після таких змін повинно обов’язково залишатись не менше чотирьох днів для подання тендерних пропозицій.
Таким чином, у Замовника було близько 10 днів для того, щоб переглянути технічні та якісні характеристики до предмету закупівлі, в тому числі внести зміни до умов тендерної документації в разі потреби.
Крім того, після внесення змін 12 грудня 2023 року в замовника було 5 днів для того, щоб повторно переглянути технічні та якісні характеристики до предмету закупівлі.
Слід підкреслити, що в разі, якщо у замовника справді виникала потреба внесенню змін до умов тендерної документації в частині технічних та якісних характеристик до предмету закупівлі, то в період між 08 до 17 грудня 2023 року у Замовника була така можливість.
Звертаємо увагу та наголошуємо на тому, що Замовник мав можливість завчасно змінити технічні та якісні характеристики до предмета закупівлі, однак вищезазначених дій не було вчинено вчасно.
Таким чином, Замовник своїми же діями, а точніше – бездіяльністю призвів до виникнення подібної ситуації, виявивши таку необхідність надто пізно.
Додатково також слід прокоментувати необхідність зміни кількісних характеристик предмета закупівлі:
- якщо виникла потреба у збільшенні кількості предмета закупівлі – не відміняючи дану процедуру закупівлі, замовник може оголосити нову, додаткову процедуру закупівлі на ту кількість товару, яка додатково потрібна;
- якщо виникла потреба у зменшенні кількості предмета закупівлі – Замовник після укладання договору про закупівлю може зменшити кількість (обсяг) предмету закупівлі шляхом укладання додаткової угоди, скориставшись підпунктом 1 пунктом 19 Особливостей.
Враховуючи наведене, необхідність змінити кількісну характеристику не може апріорі бути об’єктивною підставою для відміни процедури закупівлі.
1.3. По-третє, абсолютно необґрунтованим залишається факт того, що необхідність зміни технічних, якісних та кількість характеристик виникла вже тільки після оскарження неправомірного рішення про визначення переможця процедури закупівлі (скарга UA-2023-12-08-017433-a.b1) та оскарження неправомірного рішення про відміну процедури закупівлі (скарга UA-2023-12-08-017433-a.b2).
Таким чином, лише після того, як оголошена закупівля тривала понад 60 днів, Замовник вирішив відмінити процедуру закупівлі через зміну технічних, якісних та кількісних характеристик предмету закупівлі.
Звертаємо увагу Комісії, що в протоколі уповноваженої особи підстава для відміни процедури аргументована тим, що у замовника відпала потреба у закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» за характеристиками, викладеними в Додатку 3 до тендерної документації (у зв’язку із зміною технічних характеристик предмету закупівлі, зміною якісних характеристик предмету закупівлі, зміна кількості предмету закупівлі.
Разом з тим, Замовником не надається жодної інформації чи документального підтвердження у зв’язку з чим відпала потреба у закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» саме за тими характеристиками, які викладені в Додатку 3 до тендерної документації.
Крім того, Замовником не зазначається жодної чіткої інформації про те, які саме технічні, якісні чи кількісні предмету закупівлі необхідно змінити (з переліком, показниками, параметрами), в тому числі на якій підставі та у зв’язку з чим є крайня необхідність їх заміни, до чого призведе така заміна та які будуть наслідки у разі відсутності заміни таких характеристик.
Також слід зазначити, що у службовій записці теж інформується про необхідність зміни в предметі закупівлі технічних, якісних та кількісних характеристик ламп і світильників для належного та якісного обслуговування системи вуличного освітлення в громаді без жодної конкретики про те, які саме технічні, якісні чи кількісні предмету закупівлі необхідно змінити.
Необхідно акцентувати увагу, що в службовій записці є формулювання «в зв’язку численними зверненнями громадян».
Разом з тим, будь-яка інформація чи документальне підтвердження з приводу характеру таких звернень, кількості, їхнього змісту – відсутня.
Таким чином, на думку Скаржника, вищенаведені підстави, які відсилають на «зміну характеристик закупівлі на підставі численних звернень громадян» - є нічим іншим, ніж голослівними аргументами для відміни процедури закупівлі.
Втім, попри все вищезазначене, акцентуємо увагу Комісії на тому, що потреба у внесенні змін до технічних, якісних та кількісних характеристик до предмету закупівлі в тендерній документації апріорі не є відсутністю подальшої потреби в закупівлі товарів, а виключно безвідповідальність самого замовника, який, у свою чергу, пізно виявив, що є необхідність в редагуванні тендерної документації, в тому числі зміні характеристик предмету закупівлі.
Підкреслюємо та наголошуємо, що дії, вчинені замовником, які призвели до описаної в протоколі ситуації – є виключно бездіяльністю замовника.
Разом з тим, неуважний підхід до вимог до предмету закупівлі та несвоєчасне внесення змін до умов тендерної документації – не може слугувати законною підставою для відміни процедури закупівлі на етапі після розкриття тендерних пропозицій та є виключно відповідальністю Замовника.
Додатково також звертаємо увагу, що пункт 50 Особливостей містить таку підставу відміни процедури закупівлі, як відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Водночас, пункт 50 Особливостей не містить такої підстави для відміни процедури закупівлі як відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг
за характеристиками, викладеними в тендерній документації (у зв’язку із зміною технічних характеристик предмету закупівлі, зміною якісних характеристик предмету закупівлі, зміна кількості предмету закупівлі).
Враховуючи викладене, Замовник не підтвердив та документально не довів відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів.
З огляду на викладене, рішення щодо відміни процедури закупівлі
є неправомірним, необґрунтованим та підлягає скасуванню.
Файли/документи, які можуть підтвердити все вищезазначене, знаходяться у вільному доступі в електронній системі закупівель, зокрема, на сайті prozorro.gov.ua).
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на відміну
Тип порушення:
Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації:
Інші умови тендерної документації
Тип порушення:
Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги:
Щодо неправомірного рішення щодо відміни процедури закупівлі
1. Відповідно до інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель:
причина відміни: відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг.
коментар щодо відміни: ДИМЕРСЬКА СЕЛИЩНА РАДА ПРОТОКОЛ 09.02.2024 смт Димер Щодо прийняття рішення уповноваженою особою
Порядок денний:
1. Про відміну відкритих торгів у зв’язку із відсутністю подальшої потреби в закупівлі товарів/робіт/послуг
2. Про оприлюднення інформації в електронній системі закупівель про відміну процедури закупівлі
Під час розгляду першого питання порядку денного:
Відповідно до рішення уповноваженої особи від 08.12.2023 року оголошено проведення процедури відкритих торгів згідно з Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII (надалі - Закон) з урахуванням положень Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 р. № 1178 (надалі - Особливості) за предметом закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» (предмет закупівлі), унікальний номер оголошення про проведення відкритих торгів, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2023-12-08-017433-a (надалі - Закупівля).
Згідно з підпунктом 1 пункту 50 Особливостей замовник відміняє відкриті торги у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Враховуючи службову записку від 08.02.2024 року, що надійшла від т.в.о. начальника відділу із питань благоустрою, житлово-комунального господарства та охорони навколишнього природнього середовища Димерської селищної ради, у замовника відпала потреба у закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» за характеристиками, викладеними в Додатку 3 до тендерної документації (у зв’язку із зміною технічних характеристик предмету закупівлі, зміною якісних характеристик предмету закупівлі, зміна кількості предмету закупівлі).
З огляду на зазначене на виконання вимог підпункту 1 пункту 50 Особливостей замовник відміняє відкриті торги (унікальний номер оголошення про проведення відкритих торгів, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2023-12-08-017433-a у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів.
Під час розгляду другого питання порядку денного:
Згідно з вимогами підпункту 1 пункту 50 Особливостей у разі відміни відкритих торгів замовник протягом одного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття такого рішення. ВИРІШИЛА:
1. Відмінити відкриті торги за предметом закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура», унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2023-12-08-017433-a на підставі підпункту 1 пункту 50 Особливостей.
2. Забезпечити оприлюднення в електронній системі закупівель інформації про підстави прийняття рішення про відміну відкритих торгів відповідно до пункту 50 Особливостей. Уповноважена особа Наталія ТКАЧЕНКО.
Інформація в протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою – ідентична до інформації, наведеної вище в розділі електронної системи «коментар до відміни».
Також замовником надано службову записку від 08.02.2024 за підписом т.в.о. начальника відділу із питань благоустрою, житлово-комунального господарства та охорони навколишнього природнього середовища Дмитра БАСТИЛЯ, згідно якої зазначено:
«Протягом січня місяця 2024 року було проведено обстеження мережі вуличного освітлення в межах Димерської селищної територіальної громади.
Було виявлено необхідність придбання ламп і світильників з визначеними технічними характеристиками. Станом на сьогодні, зважаючи на проведення закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» є необхідність зміни в предметі закупівлі технічних, якісних та кількісних характеристик ламп і світильників для належного та якісного обслуговування системи вуличного освітлення в громаді в зв’язку численними зверненнями громадян.
Прошу врахувати зауваження під час проведення закупівлі та змінити технічні та якісні характеристики необхідного товару та його кількість».
Відповідно до пункту 50 Особливостей, Замовник відміняє відкриті торги у разі:
1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг;
2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень;
3) скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг;
4) коли здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили.
У разі відміни відкритих торгів замовник протягом одного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття такого рішення.
Скаржник зазначає, що процедуру закупівлі було відмінено неправомірно у зв’язку з наступним.
1.1. В першу чергу, звертаємо увагу Комісії, що відповідно до протоколу, що оприлюднений в системі, Замовник відміняє процедуру закупівлю у зв’язку з відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Разом з тим, у тому ж самому протоколі Замовник зазначає, що виникла саме необхідність в зміні технічних характеристик предмету закупівлі, зміною якісних характеристик предмету закупівлі, зміна кількості предмету закупівлі.
Крім того, вищенаведене підтверджується також і службовою записую, згідно якої зазначається, що є необхідність зміни в предметі закупівлі технічних, якісних та кількісних характеристик ламп і світильників для належного та якісного обслуговування системи вуличного освітлення.
Таким чином, враховуючи вищенаведену інформацію, у в даній ситуації у Замовника існує потреба в зміні технічних, якісних та кількісних характеристик предмету закупівлі, а не відсутність потреби у подальшій закупівлі товарів.
Звертаємо увагу Комісії, що потреба у зміні технічних, якісних та кількісних характеристик предмету закупівлі – жодним чином не свідчить та не підтверджує відсутність подальшої потреби в закупівлі товару.
Враховуючи наведене, Замовник самостійно підтверджує, що потреба в закупівлі товарів залишилась, але з іншими характеристиками.
1.2. По-друге, згідно пункту 54 Особливостей, Замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації.
Звертаємо увагу, що процедура закупівлі була оголошена 08 грудня 2023 року, строк прийому тендерних пропозицій тривав до 17 грудня 2023 року.
Крім того, замовником вносились зміни до тендерної документації 12 грудня 2023 року, на підставі чого замовником було оприлюднено:
- перелік змін (файл «додаток 2 до протоколу про внесення змін до ТД 12.12.2023.pdf»);
- нову редакцію тендерної документації, затвердженої протокол уповноваженої особи від 12 грудня 2023 року (файл «Тендерна-документація-світильники 12.12.2023.docx»).
Додаток 3 до тендерної документації містить інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі.
Враховуючи зазначений алгоритм внесення змін до ТД, замовник може внести зміни до тендерної документації навіть за кілька годин до кінцевого строку подання тендерних пропозицій – головне, що б після таких змін повинно обов’язково залишатись не менше чотирьох днів для подання тендерних пропозицій.
Таким чином, у Замовника було близько 10 днів для того, щоб переглянути технічні та якісні характеристики до предмету закупівлі, в тому числі внести зміни до умов тендерної документації в разі потреби.
Крім того, після внесення змін 12 грудня 2023 року в замовника було 5 днів для того, щоб повторно переглянути технічні та якісні характеристики до предмету закупівлі.
Слід підкреслити, що в разі, якщо у замовника справді виникала потреба внесенню змін до умов тендерної документації в частині технічних та якісних характеристик до предмету закупівлі, то в період між 08 до 17 грудня 2023 року у Замовника була така можливість.
Звертаємо увагу та наголошуємо на тому, що Замовник мав можливість завчасно змінити технічні та якісні характеристики до предмета закупівлі, однак вищезазначених дій не було вчинено вчасно.
Таким чином, Замовник своїми же діями, а точніше – бездіяльністю призвів до виникнення подібної ситуації, виявивши таку необхідність надто пізно.
Додатково також слід прокоментувати необхідність зміни кількісних характеристик предмета закупівлі:
- якщо виникла потреба у збільшенні кількості предмета закупівлі – не відміняючи дану процедуру закупівлі, замовник може оголосити нову, додаткову процедуру закупівлі на ту кількість товару, яка додатково потрібна;
- якщо виникла потреба у зменшенні кількості предмета закупівлі – Замовник після укладання договору про закупівлю може зменшити кількість (обсяг) предмету закупівлі шляхом укладання додаткової угоди, скориставшись підпунктом 1 пунктом 19 Особливостей.
Враховуючи наведене, необхідність змінити кількісну характеристику не може апріорі бути об’єктивною підставою для відміни процедури закупівлі.
1.3. По-третє, абсолютно необґрунтованим залишається факт того, що необхідність зміни технічних, якісних та кількість характеристик виникла вже тільки після оскарження неправомірного рішення про визначення переможця процедури закупівлі (скарга UA-2023-12-08-017433-a.b1) та оскарження неправомірного рішення про відміну процедури закупівлі (скарга UA-2023-12-08-017433-a.b2).
Таким чином, лише після того, як оголошена закупівля тривала понад 60 днів, Замовник вирішив відмінити процедуру закупівлі через зміну технічних, якісних та кількісних характеристик предмету закупівлі.
Звертаємо увагу Комісії, що в протоколі уповноваженої особи підстава для відміни процедури аргументована тим, що у замовника відпала потреба у закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» за характеристиками, викладеними в Додатку 3 до тендерної документації (у зв’язку із зміною технічних характеристик предмету закупівлі, зміною якісних характеристик предмету закупівлі, зміна кількості предмету закупівлі.
Разом з тим, Замовником не надається жодної інформації чи документального підтвердження у зв’язку з чим відпала потреба у закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» саме за тими характеристиками, які викладені в Додатку 3 до тендерної документації.
Крім того, Замовником не зазначається жодної чіткої інформації про те, які саме технічні, якісні чи кількісні предмету закупівлі необхідно змінити (з переліком, показниками, параметрами), в тому числі на якій підставі та у зв’язку з чим є крайня необхідність їх заміни, до чого призведе така заміна та які будуть наслідки у разі відсутності заміни таких характеристик.
Також слід зазначити, що у службовій записці теж інформується про необхідність зміни в предметі закупівлі технічних, якісних та кількісних характеристик ламп і світильників для належного та якісного обслуговування системи вуличного освітлення в громаді без жодної конкретики про те, які саме технічні, якісні чи кількісні предмету закупівлі необхідно змінити.
Необхідно акцентувати увагу, що в службовій записці є формулювання «в зв’язку численними зверненнями громадян».
Разом з тим, будь-яка інформація чи документальне підтвердження з приводу характеру таких звернень, кількості, їхнього змісту – відсутня.
Таким чином, на думку Скаржника, вищенаведені підстави, які відсилають на «зміну характеристик закупівлі на підставі численних звернень громадян» - є нічим іншим, ніж голослівними аргументами для відміни процедури закупівлі.
Втім, попри все вищезазначене, акцентуємо увагу Комісії на тому, що потреба у внесенні змін до технічних, якісних та кількісних характеристик до предмету закупівлі в тендерній документації апріорі не є відсутністю подальшої потреби в закупівлі товарів, а виключно безвідповідальність самого замовника, який, у свою чергу, пізно виявив, що є необхідність в редагуванні тендерної документації, в тому числі зміні характеристик предмету закупівлі.
Підкреслюємо та наголошуємо, що дії, вчинені замовником, які призвели до описаної в протоколі ситуації – є виключно бездіяльністю замовника.
Разом з тим, неуважний підхід до вимог до предмету закупівлі та несвоєчасне внесення змін до умов тендерної документації – не може слугувати законною підставою для відміни процедури закупівлі на етапі після розкриття тендерних пропозицій та є виключно відповідальністю Замовника.
Додатково також звертаємо увагу, що пункт 50 Особливостей містить таку підставу відміни процедури закупівлі, як відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Водночас, пункт 50 Особливостей не містить такої підстави для відміни процедури закупівлі як відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг
за характеристиками, викладеними в тендерній документації (у зв’язку із зміною технічних характеристик предмету закупівлі, зміною якісних характеристик предмету закупівлі, зміна кількості предмету закупівлі).
Враховуючи викладене, Замовник не підтвердив та документально не довів відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів.
З огляду на викладене, рішення щодо відміни процедури закупівлі
є неправомірним, необґрунтованим та підлягає скасуванню.
Файли/документи, які можуть підтвердити все вищезазначене, знаходяться у вільному доступі в електронній системі закупівель, зокрема, на сайті prozorro.gov.ua).
1. Відповідно до інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель:
причина відміни: відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг.
коментар щодо відміни: ДИМЕРСЬКА СЕЛИЩНА РАДА ПРОТОКОЛ 09.02.2024 смт Димер Щодо прийняття рішення уповноваженою особою
Порядок денний:
1. Про відміну відкритих торгів у зв’язку із відсутністю подальшої потреби в закупівлі товарів/робіт/послуг
2. Про оприлюднення інформації в електронній системі закупівель про відміну процедури закупівлі
Під час розгляду першого питання порядку денного:
Відповідно до рішення уповноваженої особи від 08.12.2023 року оголошено проведення процедури відкритих торгів згідно з Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII (надалі - Закон) з урахуванням положень Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 р. № 1178 (надалі - Особливості) за предметом закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» (предмет закупівлі), унікальний номер оголошення про проведення відкритих торгів, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2023-12-08-017433-a (надалі - Закупівля).
Згідно з підпунктом 1 пункту 50 Особливостей замовник відміняє відкриті торги у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Враховуючи службову записку від 08.02.2024 року, що надійшла від т.в.о. начальника відділу із питань благоустрою, житлово-комунального господарства та охорони навколишнього природнього середовища Димерської селищної ради, у замовника відпала потреба у закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» за характеристиками, викладеними в Додатку 3 до тендерної документації (у зв’язку із зміною технічних характеристик предмету закупівлі, зміною якісних характеристик предмету закупівлі, зміна кількості предмету закупівлі).
З огляду на зазначене на виконання вимог підпункту 1 пункту 50 Особливостей замовник відміняє відкриті торги (унікальний номер оголошення про проведення відкритих торгів, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2023-12-08-017433-a у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів.
Під час розгляду другого питання порядку денного:
Згідно з вимогами підпункту 1 пункту 50 Особливостей у разі відміни відкритих торгів замовник протягом одного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття такого рішення. ВИРІШИЛА:
1. Відмінити відкриті торги за предметом закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура», унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2023-12-08-017433-a на підставі підпункту 1 пункту 50 Особливостей.
2. Забезпечити оприлюднення в електронній системі закупівель інформації про підстави прийняття рішення про відміну відкритих торгів відповідно до пункту 50 Особливостей. Уповноважена особа Наталія ТКАЧЕНКО.
Інформація в протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою – ідентична до інформації, наведеної вище в розділі електронної системи «коментар до відміни».
Також замовником надано службову записку від 08.02.2024 за підписом т.в.о. начальника відділу із питань благоустрою, житлово-комунального господарства та охорони навколишнього природнього середовища Дмитра БАСТИЛЯ, згідно якої зазначено:
«Протягом січня місяця 2024 року було проведено обстеження мережі вуличного освітлення в межах Димерської селищної територіальної громади.
Було виявлено необхідність придбання ламп і світильників з визначеними технічними характеристиками. Станом на сьогодні, зважаючи на проведення закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» є необхідність зміни в предметі закупівлі технічних, якісних та кількісних характеристик ламп і світильників для належного та якісного обслуговування системи вуличного освітлення в громаді в зв’язку численними зверненнями громадян.
Прошу врахувати зауваження під час проведення закупівлі та змінити технічні та якісні характеристики необхідного товару та його кількість».
Відповідно до пункту 50 Особливостей, Замовник відміняє відкриті торги у разі:
1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг;
2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень;
3) скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг;
4) коли здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили.
У разі відміни відкритих торгів замовник протягом одного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття такого рішення.
Скаржник зазначає, що процедуру закупівлі було відмінено неправомірно у зв’язку з наступним.
1.1. В першу чергу, звертаємо увагу Комісії, що відповідно до протоколу, що оприлюднений в системі, Замовник відміняє процедуру закупівлю у зв’язку з відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Разом з тим, у тому ж самому протоколі Замовник зазначає, що виникла саме необхідність в зміні технічних характеристик предмету закупівлі, зміною якісних характеристик предмету закупівлі, зміна кількості предмету закупівлі.
Крім того, вищенаведене підтверджується також і службовою записую, згідно якої зазначається, що є необхідність зміни в предметі закупівлі технічних, якісних та кількісних характеристик ламп і світильників для належного та якісного обслуговування системи вуличного освітлення.
Таким чином, враховуючи вищенаведену інформацію, у в даній ситуації у Замовника існує потреба в зміні технічних, якісних та кількісних характеристик предмету закупівлі, а не відсутність потреби у подальшій закупівлі товарів.
Звертаємо увагу Комісії, що потреба у зміні технічних, якісних та кількісних характеристик предмету закупівлі – жодним чином не свідчить та не підтверджує відсутність подальшої потреби в закупівлі товару.
Враховуючи наведене, Замовник самостійно підтверджує, що потреба в закупівлі товарів залишилась, але з іншими характеристиками.
1.2. По-друге, згідно пункту 54 Особливостей, Замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації.
Звертаємо увагу, що процедура закупівлі була оголошена 08 грудня 2023 року, строк прийому тендерних пропозицій тривав до 17 грудня 2023 року.
Крім того, замовником вносились зміни до тендерної документації 12 грудня 2023 року, на підставі чого замовником було оприлюднено:
- перелік змін (файл «додаток 2 до протоколу про внесення змін до ТД 12.12.2023.pdf»);
- нову редакцію тендерної документації, затвердженої протокол уповноваженої особи від 12 грудня 2023 року (файл «Тендерна-документація-світильники 12.12.2023.docx»).
Додаток 3 до тендерної документації містить інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі.
Враховуючи зазначений алгоритм внесення змін до ТД, замовник може внести зміни до тендерної документації навіть за кілька годин до кінцевого строку подання тендерних пропозицій – головне, що б після таких змін повинно обов’язково залишатись не менше чотирьох днів для подання тендерних пропозицій.
Таким чином, у Замовника було близько 10 днів для того, щоб переглянути технічні та якісні характеристики до предмету закупівлі, в тому числі внести зміни до умов тендерної документації в разі потреби.
Крім того, після внесення змін 12 грудня 2023 року в замовника було 5 днів для того, щоб повторно переглянути технічні та якісні характеристики до предмету закупівлі.
Слід підкреслити, що в разі, якщо у замовника справді виникала потреба внесенню змін до умов тендерної документації в частині технічних та якісних характеристик до предмету закупівлі, то в період між 08 до 17 грудня 2023 року у Замовника була така можливість.
Звертаємо увагу та наголошуємо на тому, що Замовник мав можливість завчасно змінити технічні та якісні характеристики до предмета закупівлі, однак вищезазначених дій не було вчинено вчасно.
Таким чином, Замовник своїми же діями, а точніше – бездіяльністю призвів до виникнення подібної ситуації, виявивши таку необхідність надто пізно.
Додатково також слід прокоментувати необхідність зміни кількісних характеристик предмета закупівлі:
- якщо виникла потреба у збільшенні кількості предмета закупівлі – не відміняючи дану процедуру закупівлі, замовник може оголосити нову, додаткову процедуру закупівлі на ту кількість товару, яка додатково потрібна;
- якщо виникла потреба у зменшенні кількості предмета закупівлі – Замовник після укладання договору про закупівлю може зменшити кількість (обсяг) предмету закупівлі шляхом укладання додаткової угоди, скориставшись підпунктом 1 пунктом 19 Особливостей.
Враховуючи наведене, необхідність змінити кількісну характеристику не може апріорі бути об’єктивною підставою для відміни процедури закупівлі.
1.3. По-третє, абсолютно необґрунтованим залишається факт того, що необхідність зміни технічних, якісних та кількість характеристик виникла вже тільки після оскарження неправомірного рішення про визначення переможця процедури закупівлі (скарга UA-2023-12-08-017433-a.b1) та оскарження неправомірного рішення про відміну процедури закупівлі (скарга UA-2023-12-08-017433-a.b2).
Таким чином, лише після того, як оголошена закупівля тривала понад 60 днів, Замовник вирішив відмінити процедуру закупівлі через зміну технічних, якісних та кількісних характеристик предмету закупівлі.
Звертаємо увагу Комісії, що в протоколі уповноваженої особи підстава для відміни процедури аргументована тим, що у замовника відпала потреба у закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» за характеристиками, викладеними в Додатку 3 до тендерної документації (у зв’язку із зміною технічних характеристик предмету закупівлі, зміною якісних характеристик предмету закупівлі, зміна кількості предмету закупівлі.
Разом з тим, Замовником не надається жодної інформації чи документального підтвердження у зв’язку з чим відпала потреба у закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» саме за тими характеристиками, які викладені в Додатку 3 до тендерної документації.
Крім того, Замовником не зазначається жодної чіткої інформації про те, які саме технічні, якісні чи кількісні предмету закупівлі необхідно змінити (з переліком, показниками, параметрами), в тому числі на якій підставі та у зв’язку з чим є крайня необхідність їх заміни, до чого призведе така заміна та які будуть наслідки у разі відсутності заміни таких характеристик.
Також слід зазначити, що у службовій записці теж інформується про необхідність зміни в предметі закупівлі технічних, якісних та кількісних характеристик ламп і світильників для належного та якісного обслуговування системи вуличного освітлення в громаді без жодної конкретики про те, які саме технічні, якісні чи кількісні предмету закупівлі необхідно змінити.
Необхідно акцентувати увагу, що в службовій записці є формулювання «в зв’язку численними зверненнями громадян».
Разом з тим, будь-яка інформація чи документальне підтвердження з приводу характеру таких звернень, кількості, їхнього змісту – відсутня.
Таким чином, на думку Скаржника, вищенаведені підстави, які відсилають на «зміну характеристик закупівлі на підставі численних звернень громадян» - є нічим іншим, ніж голослівними аргументами для відміни процедури закупівлі.
Втім, попри все вищезазначене, акцентуємо увагу Комісії на тому, що потреба у внесенні змін до технічних, якісних та кількісних характеристик до предмету закупівлі в тендерній документації апріорі не є відсутністю подальшої потреби в закупівлі товарів, а виключно безвідповідальність самого замовника, який, у свою чергу, пізно виявив, що є необхідність в редагуванні тендерної документації, в тому числі зміні характеристик предмету закупівлі.
Підкреслюємо та наголошуємо, що дії, вчинені замовником, які призвели до описаної в протоколі ситуації – є виключно бездіяльністю замовника.
Разом з тим, неуважний підхід до вимог до предмету закупівлі та несвоєчасне внесення змін до умов тендерної документації – не може слугувати законною підставою для відміни процедури закупівлі на етапі після розкриття тендерних пропозицій та є виключно відповідальністю Замовника.
Додатково також звертаємо увагу, що пункт 50 Особливостей містить таку підставу відміни процедури закупівлі, як відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Водночас, пункт 50 Особливостей не містить такої підстави для відміни процедури закупівлі як відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг
за характеристиками, викладеними в тендерній документації (у зв’язку із зміною технічних характеристик предмету закупівлі, зміною якісних характеристик предмету закупівлі, зміна кількості предмету закупівлі).
Враховуючи викладене, Замовник не підтвердив та документально не довів відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів.
З огляду на викладене, рішення щодо відміни процедури закупівлі
є неправомірним, необґрунтованим та підлягає скасуванню.
Файли/документи, які можуть підтвердити все вищезазначене, знаходяться у вільному доступі в електронній системі закупівель, зокрема, на сайті prozorro.gov.ua).
Вимоги:
Зобов'язати замовника скасувати рішення (повністю чи частково)
×
-
Зобов'язати замовника скасувати рішення (повністю чи частково)
Скарга
Виконана замовником
Неправомірне рішення Замовника
Номер:
ce969ad973aa46d8a242be807b1209f5
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-12-08-017433-a.b2
Назва:
Неправомірне рішення Замовника
Скарга:
Неправомірне рішення Замовника
Пов'язані документи:
Замовник
- протокол 08.02.2024.pdf 08.02.2024 08:46
- Пояснення 23.01.2024 17:11
- Пояснення замовника 23.01.2024 17:11
- рішення від 29.01.2024 № 1720.pdf 01.02.2024 15:59
- інформація про резолютивну частину рішення від 29.01.2024 № 1720.pdf 30.01.2024 17:18
- рішення від 22.01.2024 № 1220.pdf 22.01.2024 15:49
- Скарга КОМПАНІЯ ВЕСТДЕВЕЛОПМЕНТ UA-2023-12-08-017433-a на відміну.pdf 19.01.2024 08:50
- Скарга КОМПАНІЯ ВЕСТДЕВЕЛОПМЕНТ UA-2023-12-08-017433-a на відміну.docx 19.01.2024 08:50
Дата прийняття скарги до розгляду:
19.01.2024 08:54
Дата розгляду скарги:
29.01.2024 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
22.01.2024 15:49
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
01.02.2024 16:00
Дата виконання рішення Замовником:
08.02.2024 16:58
Коментар замовника щодо усунення порушень:
ДИМЕРСЬКА СЕЛИЩНА РАДА
08.02.2024р. смт Димер
Про скасування рішення
прийнятого Уповноваженою особою
Порядок денний:
1. Про скасування рішення, прийнятого під час проведення процедури закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» код ДК 021:2015: 31520000-7 - Світильники та освітлювальна арматура (далі – Закупівля), на підставі частини 18 статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі» на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 року № 1178 (далі - Особливості).
Закупівля зареєстрована за ідентифікатором UA-2023-12-08-017433-a .
Під час розгляду першого питання порядку денного:
Під час проведення Закупівлі було прийняте рішення від 16.01.2024 року (далі – Рішення), згідно з яким було вирішено відмінити відкриті торги за предметом закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» (класифікація за ДК 021:2015: 31520000-7 - Світильники та освітлювальна арматура), унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2023-12-08-017433-a на підставі підпункту 2 пункту 50 Особливостей.
Рішенням Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 29.01.2024р. № 1720-р/пк-пз зобов’язано Димерську селищну раду скасувати Рішення.
Відповідно до частини 22 статті 18 Закону рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами яких вони стосуються.
ВИРІШИЛА:
Скасувати Рішення від 16.01.2024р. про відміну відкритих торгів за предметом закупівлі «Світильники та освітлювальна арматура» (класифікація за ДК 021:2015: 31520000-7 - Світильники та освітлювальна арматура), унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2023-12-08-017433-a.
Уповноважена особа Наталія ТКАЧЕНКО