-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання
Закупівля послуг технічного обслуговування автомобілів
Завершена
1 887 331.69
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 18 873.32 UAH
мін. крок: 1% або 18 873.32 UAH
Період оскарження:
06.12.2023 11:36 - 28.12.2023 00:00
Скарга
Виконана замовником
СКАРГА про порушення законодавства у проведенні процедури державної закупівлі UA-2023-12-06-005555-a
Номер:
4f3ae3e6b006450eb0d8dde4db47b26d
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-12-06-005555-a.b1
Назва:
СКАРГА
про порушення законодавства у проведенні процедури державної
закупівлі UA-2023-12-06-005555-a
Скарга:
Замовником – Державне підприємство «Інформаційний центр персоніфікованого обліку Пенсійного фонду України» 06.12.2023 року було оголошено закупівлю UA-2023-12-06-005555-a, код ДК 021:2015 - 50110000-9 – Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з ремонту і технічного обслуговування транспортних засобів).
Ознайомившись зі змістом тендерної документації, вбачається, що Замовником закупівлі встановлені дискримінаційні вимоги до потенційних учасників, що у свою чергу робить неможливим їх участь у відповідній процедурі, зокрема ФОП Каськов А.С. Так частиною 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) серед іншого передбачено наступне: «Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників». Вимоги тендерної документації порушують принципи закупівель відповідно ст.5 та вимоги п.4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме:
1. Додатком 1 до Тендерної документації «Технічні, якісні, кількісні та інші вимоги до предмету закупівлі» у пункті 4 Замовником передбачено вимогу щодо місця надання послуг: «СТО Учасника повинні знаходитися у місті Києві не далі 10 км від місцезнаходження Замовника – м. Київ, вул. Болсуновська, 31/37, на підтвердження надати довідку з план-схемою проїзду дорогами загального призначення».
Дана вимога документації є дискримінаційною щодо учасників та спрямована виключно на обмеження конкуренції та допущення до участі в тендері виключно суб'єктів господарювання, СТО яких розміщене виключно на території м. Києва в межах не більше 10 км, від місцезнаходження транспортних засобів Замовника. Виконати наведену вище умову документації зможуть лише ті суб'єкти господарювання, СТО яких на момент подання пропозиції розташоване саме в межах не більше 10 км від місця, де знаходяться транспортні засоби Замовника, та можуть надати відповідні підтверджуючі документи, що є дискримінацією щодо інших суб'єктів господарювання, у тому числі Скаржника. Користуючись своїм правом, Скаржник звернувся до Замовника через електронну систему закупівель з проханням усунути вищезазначену дискримінаційну вимогу. А саме: «Шановний Замовнику, просимо розширити радіус надання послуг/місцезнаходження СТО виконавця до 20 км від місцезнаходження авто Замовника в цілях можливості прийняття участі у даній закупівлі більшого кола професійних незалежних Учасників. Дякуємо.»
На таке прохання Замовник надав наступну відповідь: «ДП ІЦПО ПФУ розглянуло Ваше звернення щодо умов тендерної документації за предметом закупівлі послуг з ремонту і технічного обслуговування транспортних засобів за предметом закупівлі: ДК 021:2015 – 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання. За результатами розгляду повідомляємо про наступне. Відповідно до частини першої статті 23 Закону «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг). Так, додаток 1 до тендерної документації «Технічні, якісні, кількісні та інші вимоги до предмету закупівлі» містить вимогу щодо місця надання послуг, а саме, СТО учасника повинні знаходитися у місті Києві не далі 10 км від місцезнаходження Замовника – м. Київ, вул. Болсуновська, 31/37. (Довідково: Згідно відкритих джерел (Googl) в радіусі 10 кілометрів від місцезнаходження Замовника наявні щонайменше 10 станцій технічного обслуговування.) Встановлення ДП ІЦПО ПФУ зазначеної вимоги обумовлено: • скороченням експлуатаційних витрат замовника, у тому числі максимальної економії палива, яке буде витрачатись на доставку транспортних засобів Замовника до станцій технічного обслуговування (в тому числі і з можливим використанням евакуатора) і в зворотному напрямку; • ускладненим транспортним трафіком в м. Києві, що призводить до значного непродуктивного використання робочого часу, під час здійснення заходів з технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів; • роботою транспортних засобів підприємства практично в межах 10 кілометрової зони від підприємства.»
З огляду на зазначену відповідь і керуючись діючим законодавством України у Замовника відсутні правові підстави додавати до тендерної документації такі дискримінаційні умови, які унеможливлюють участь інших учасників, зокрема ФОП Каськов А.С.
Вважаємо, що вимога до місця надання послуг у тендерній документації є неправомірною, необґрунтованою та такою, що обмежує конкуренцію та призведе до дискримінації учасників, а також такою, що не відповідає вимогам статті 5 Закону, та тим самим порушує принципи здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, а саме: - добросовісна конкуренція серед учасників; - відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; - недискримінація учасників та рівне ставлення до них; - запобігання корупційним діям і зловживанням. Встановлюючи виключну вимогу у вигляді обмеження відстані до СТО дорогами загального призначення від адреси де знаходяться транспортні засоби Замовника з метою скорочення експлуатаційних витрат, для оперативної доставки автомобілів на місце їх ремонту та дороги з ремонту, а також враховуючи наявність за вказаної відстанню не менш 10-х СТО, що відповідають вимогам Замовника, що нібито підтверджує не обмеження добросовісної конкуренції у відповідності до Закону України «Про публічні закупівлі», унеможливлює участь інших учасників і суперечить правовій природі Закону та поняття добросовісної конкуренції.
В той час, відповідно до тендерної документації у розділі ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» зазначено, що Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 Закону і в цій тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, а саме: • інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям; • інформацією щодо відповідності учасника вимогам, визначеним у статті 17 Закону; • інформацією про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а також відповідну технічну специфікацію (у разі потреби (плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі); • документами, що підтверджують повноваження посадової особи або представника учасника процедури закупівлі щодо підпису документів тендерної пропозиції; • інших документів, необхідність подання яких у складі тендерної пропозиції передбачена умовами цієї документації». Відповідно вимог пункту 3 частини 2 статті 22 Закону у тендерній документації Замовником зазначаються такі відомості, зокрема: «3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону». Згідно частини 4 статті 5 Закону, Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Пунктом 4 статті 22 Закону зазначено, що Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним».
Відповідно Замовник зазначивши в тендерній документації, що не менше 10 СТО знаходяться в межах не більше 10 км від місцезнаходження транспортних засобів Замовника, свідомо обрав собі за учасників саме ці СТО, що в свою чергу, суперечить принципам закупівель встановлених Законом, обмежує коло учасників і дискримінує Скаржника, як потенційного учасника даної закупівлі.
Так, відповідно наданої схеми Скаржником з інтернет-ресурсу Google Карти (дані у вільному доступі), надається посилання: відстань від СТО Скаржника (м. Київ, вул. 53-я Садова б. 30) до місцезнаходження автомобілів Замовника (м. Київ, вул. Болсуновська, б. 31/37) складає 10,7 км найшвидшим маршрутом, що також сприяє оперативній доставці автомобілів Замовника.
Таким чином, дії Замовника в частині встановлення у Документації наведеної вище вимоги порушують вимоги частини четвертої статті 5, пункт 3) частини другої та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону. Враховуючи зазначене, просимо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації та скасувати дискримінаційну вимогу до місця надання послуг, що не дозволяє Скаржнику подати тендерну пропозицію.
2. Додаток 1 до тендерної документації «Технічні, якісні, кількісні та інші вимоги до предмету закупівлі» містить у п. 11 одну із технічних вимог до СТО, а саме: «Обладнання СТО повинно відповідати встановленим стандартам та нормам допуску, що діють в Україні та відповідати критеріям атестації в державній метрологічній системі, на підтвердження Учасник повинен надати:
- копію діючого сертифікату, виданого ДП «Укрметртестстандарт» з усіма додатками, на які є посилання у такому сертифікаті;
- копії свідоцтв калібрування/повірок вимірювальних засобів, виданих організацією (калібрувальною лабораторією), яка акредитована відповідно до вимог стандарту ДСТУ ISO/ІЕС 17025, на наступне обладнання: гальмівний стенд, вимірювач світлопропускання скла, вимірювач димності відпрацьованих газів, газоаналізатор багатокомпонентний, манометр шинний, стенд для балансування коліс, вимірювач параметрів світла фар, ключ динамометричний, стенд розвал – сходження, тахометр, кутомір з лінійкою».
Дана умова тендерної документації щодо надання саме Сертифікату визнання вимірювальних можливостей СТО учасника, встановлена Замовником, є дискримінаційною з наступних підстав.
Скаржник є власником станції технічного обслуговування, яка відповідає вимогам ДСТУ 3649:2010 «Колісні транспортні засоби. Вимоги щодо безпечності технічного стану та методи контролювання». Цей стандарт установлює вимоги і настанови щодо керування процесами вимірювання та метрологічного підтверджування придатності вимірювального обладнання, яке використовують для підтримання і демонстрування відповідності метрологічним вимогам. Однак, Скаржник не може підтвердити таким документом свою відповідність кваліфікаційному критерію, так як Замовнику потрібен саме Сертифікат визнання вимірювальних можливостей. Станом на сьогодні в Україні єдиний законодавчо визначений порядок визнання вимірювальних можливостей лабораторій, СТО відсутній, у зв’язку з чим суб’єкти господарювання отримують різні документи від різних державних органів та установ, але які однаково підтверджують їх спроможність здійснювати вимірювання (наприклад, свідоцтво про технічну компетентність, сертифікат визнання вимірювальних можливостей, атестат про технічну компетентність, атестат про акредитацію, свідоцтво про атестацію, рішення про визнання вимірювальних можливостей тощо).
З огляду на зазначене вище, надання сертифікатів та свідоцтв у складі тендерної пропозиції є правом, а не зобов’язанням Учасника тендерної закупівлі.
Відповідно до вищезазначеного, ФОП Каськов А.С. не зобов’язане надавати у складі тендерної пропозиції вищевказані сертифікати та свідоцтва.
Зважаючи на те, що оцінювання стану вимірювань та встановлення технічної компетентності суб’єктів господарювання здійснюється на добровільних засадах, тобто не є обов’язковим, в той же час Замовник відкидає можливість прийняття інших документів, що засвідчують спроможність СТО проводити вимірювання, вважаємо, що вимога тендерної документації, а саме: надати копію Сертифікату визнання вимірювальних можливостей, виданого ДП «Укрметртестстандарт» або іншою уповноваженою організацією має бути виключена з умов тендерної документації.
Пов'язані документи:
Учасник
- план схема проїзду.pdf 10.12.2023 18:36
- Скарга АМКУ.pdf.p7s 10.12.2023 18:36
- Скарга АМКУ.pdf 10.12.2023 18:36
- план схема проїзду.pdf.p7s 10.12.2023 18:36
- СЕРТИФІКАТ вимірювальних можливостей.pdf 20.12.2023 10:57
- рішення від 12.12.2023 № 19938.pdf 12.12.2023 16:44
- Інформація про резолютивну частину рішення від 20.12.2023 № 20563.pdf 21.12.2023 14:53
- рішення від 20.12.2023 № 20563.pdf 25.12.2023 16:45
- Зміни до ТД 12.12.2023.doc 13.12.2023 14:00
- Перелік змін від 12.12.2023 до ТД.pdf 13.12.2023 14:00
- Пояснення від 13.12.2023 № 1948вс3.pdf 13.12.2023 14:01
- Пояснення до скарги СТО грудень 2023.doc 13.12.2023 14:01
- Протокол № 39 від 12.12.2023.pdf 13.12.2023 14:02
- Протокол №39 від 12.12.2023.doc 13.12.2023 14:02
- ТД СТО на 2024 із змінами.doc 13.12.2023 14:02
- ТД СТО на 2024 із змінами.pdf 13.12.2023 14:03
- Протокол № 43 від 26.12.2023.doc 26.12.2023 12:51
Дата прийняття скарги до розгляду:
10.12.2023 18:37
Дата розгляду скарги:
20.12.2023 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
12.12.2023 16:45
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
25.12.2023 16:46
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Рішення Комісії антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 20.12.2023 № 20563-р/пк-пз виконано. Зміни до Тендерної документації внесено.